Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.02.20 - klo:19:49
Puhuppas kelle vaan kortinluovutuksesta. On kuule niin paljon ajokemusta takana, kilsoja, samoin täysillä bonareilla ajettu vuosikymmeniä. Ite oot roikkunu isäs palleissa kun minä oon ekan miljoona kilsaa ajanut. ;D
Ei Passatti oo sen kummempi kuin muutkaan itellä on ollut niitä kahdeksan uutena hankittuna. Parhaat Pasuunat tehtiin -80-90 luvulla sen jälkeiset vikapesiä. Kyllä vaan talvikumitkin vetelee lämpimällä kun joutuu joskus ohittaessa vetään täysillä tilanteesta riippuen. Kannattaa vaan muistaa näin keväisin talvirenkaiden ominaisuudet eivät ole lämpimällä yhtä hyvät kuin kylmällä. Talvirenkaan paras käyttölämpötila on noin 15 miinusastetta.
Oisko sitten ikää jo turhankin paljon, jos ei meinaa autot kaistalla pysyä? Kyllä autoissa ja renkaissa on ihan merkittäviä eroja. Edellinen autoni eli Ocu III oli selvästi epävakaampi kuin tää nykyinen Passat, jossa ei muuten vielä ole ollut ensimmäistäkään vikaa. Se niistä ”faktoista”. Ocussa oli myös RS-versiona aika jämäkkä alusta.

Hyvää onnea muuten talvirenkaiden kesäkäyttön kieltämiselle. Pelkästään Saksassa samoilla talvirenkailla vuoden ympäri liikkuu paljon enemmän auotoja kuin koko Suomessa autoja on. Lähes kaikki sakujen vuokra-autot ovat olleet jo jotain 10 vuotta kitkoilla varustettuja ympäri vuoden

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.02.20 - klo:19:54
Talvikäyttöön tarkoitetuilla kitkoilla ajelee kesällä useampikin Kitka-Tuomo.
Samoin moni nyppii vanhoista nastarenkaista nastoja säästääkseen rengaskuluja, että pääsee kesän yli.
Osarit kun paukkuu niin kuluja pitää vähentää.
Löytyy löytyy sieltä kysymäsiä henkilöitä.
Just just.
Taitaa jengiä ajella nykyään enempi huumeissa, kuin kitkoilla kesällä. Kumpi lienee sitten vaarallisempaa?
Onko se sun rengas-äijä kertonut sulle myös kaikkien astmaatikkojen olevan läskejä tupakoitsijoita?
Mitä jos vaihat sun rengas-äijää? Sekin vie sua ihan 6-0.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

SNG

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 27.02.20 - klo:05:55
Just just.
Taitaa jengiä ajella nykyään enempi huumeissa, kuin kitkoilla kesällä. Kumpi lienee sitten vaarallisempaa?
Onko se sun rengas-äijä kertonut sulle myös kaikkien astmaatikkojen olevan läskejä tupakoitsijoita?
Mitä jos vaihat sun rengas-äijää? Sekin vie sua ihan 6-0.

Rengasäijällä, kunnanlääkärillä ja kirkkoherralla kova kisa suosioista kunnan tietäjinä.

Kaikkihan ovat yhtä korkeastikoulutettuja  ;D

jalkkis

#5403
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.02.20 - klo:22:57
Hyvää onnea muuten talvirenkaiden kesäkäyttön kieltämiselle. Pelkästään Saksassa samoilla talvirenkailla vuoden ympäri liikkuu paljon enemmän auotoja kuin koko Suomessa autoja on. Lähes kaikki sakujen vuokra-autot ovat olleet jo jotain 10 vuotta kitkoilla varustettuja ympäri vuoden

Eipä tuolla Saksassa skandikitkoilla ajellakaan...

EDIT: Michelin CrossClimatesta TM totesi yllä olleessa kesärengastestissä: Michelin on hyväksytty myös talvirenkaaksi ja se toimiikin viileällä hyvin. Ajettavuudeltaan se on kesällä turhan löysä, eikä pitokaan ole kummoinen.

Tuohan on ns. KE-kitka, eikä häävi kesärenkaanakaan.

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.02.20 - klo:16:05
Talvirenkaan vetelyyden alkaa huomaan jo + 0 yläpuolella. Reippaampi kiihdytys jossain satasessakin tuntuu jo selvästi ohjauksessa lievänä vetelynä. Talvet mennään nastoilla ja kesät kesärenkailla, ehdottomasti hyväkuntoisilla.
Vetelyhän on kiinni myös rengastuksesta auton lisäksi. Jonglöörin jatkuvasti hehkuttama Conti Ice3 nasta oli ruotsalaisen Teknisk Värld lehden rengastestissä testin toiseksi viimeinen hirvenväistötestissä (vain halppis nasta oli heikompi) ja sai kommenttia myös epävakaudesta/pehmeydestä muutenkin.

Tässä lainaus: "När sis är nya dubbdäcket från Continental och det märks tydligt att stabiliteten i däcket är för dåligt. Däcket uppträder mjukt och svampigt utan precision, dessutom sladdar det. Dett hade vi inte väntat från det helt nya dubbdäcket". Ja jos tuli nukuttua ruotsin tunneilla, niin lyhyesti kääntäen Ice2 on epävakaa ja pehmeä ilman tarkkuutta ja lisäksi rengas luistaa.

Se siitä "turvallisuudesta" sitten, jos hirvi hyppääkin yllättäen eteen. Nastarenkaat ryhmänä menestyivät heikoiten, pohjoismaiset kitkat päihittivät lähes kaikki nastat lukuunottamatta Conti kitkaa joka oli kitkoista heikoin ja Nordman nastaa joka oli parempi muutamaa kitkaa. KE-kitkat olivat tässä testissä ryhmänä parhaat, muutama pohjoismainen kitka meni yhtä KE-kitkaa edelle. Ehkäpä Jonglöörin pitäisi testata kenties eri tyypin rengasta niin vähenisi vetely? :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Jake82

Miten te jaksatte vääntää näistä renkaista vielä😂, no huvinsa kullakin👍
Audi RS6 2015

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jake82 - 27.02.20 - klo:10:47
Miten te jaksatte vääntää näistä renkaista vielä😂, no huvinsa kullakin👍
Sen takia varmasti keskustelu jatkuu, kun täällä esitetään niin ehdottomia mielipiteitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jake82

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 27.02.20 - klo:11:09
Sen takia varmasti keskustelu jatkuu, kun täällä esitetään niin ehdottomia mielipiteitä.
Tämä on kyllä huomattu ja jokaisen oma mielipide on se oikea😂.
Mieli piteet kyllä ymmärrän, mutta jossain tapauksissa täällä mennään vastauksissa
Vittuilun ja henkilökohtaisuuksien puolelle sitä en ymmärrä..
Audi RS6 2015

Mikey

Lukumääräisesti varsin pieni porukka jaksaa jauhaa. Ilmeisesti kokevat siitä jollain tasolla mielihyvää?

58make

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 27.02.20 - klo:12:56
Lukumääräisesti varsin pieni porukka jaksaa jauhaa. Ilmeisesti kokevat siitä jollain tasolla mielihyvää?

Se on vähän samaa kun lessujen kinkereillä, yksi julistaa ja sitten nuo joomiehet
peesaa , continental on paras. pääjulistajalla on parit erilaisen renkaat talvikeleille, ja varmaan kesäkelille on
kuivankelin ja sadekelin renkaat erikseen, vaihdellaan sitten sään mukaan niitä.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

a_jaba

Eiköhän tämä topic jää kuukauden sisällä taas kesälomalle ja julistajat saavat taas kasata patoutumia puoli vuotta.

Sitten kun syyskuussa kaivetaan 2019-2020 talven jäljiltä 5tkm ajetut nastat autotallin perältä ja käydään vaihtamassa kumit taas uusiin testivoittaja nastoihin niin aloitetaan julistaminen ja möyhääminen alusta. Syksyllä käydään läpi kaikki mahdolliset moneen kertaan epätosiksi todistetut väitteet siitä ettei nastarenkaat aiheuta teiden kulumista eikä pölyämistä ollenkaan vaan kaikki on kitka-tuomojen syytä  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 27.02.20 - klo:12:56
Lukumääräisesti varsin pieni porukka jaksaa jauhaa. Ilmeisesti kokevat siitä jollain tasolla mielihyvää?

Taitaa olla yksi tämän foorumin eniten klikkejä saanut topic ja myös vastauksia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 27.02.20 - klo:14:32
Eiköhän tämä topic jää kuukauden sisällä taas kesälomalle ja julistajat saavat taas kasata patoutumia puoli vuotta.

Sitten kun syyskuussa kaivetaan 2019-2020 talven jäljiltä 5tkm ajetut nastat autotallin perältä ja käydään vaihtamassa kumit taas uusiin testivoittaja nastoihin niin aloitetaan julistaminen ja möyhääminen alusta. Syksyllä käydään läpi kaikki mahdolliset moneen kertaan epätosiksi todistetut väitteet siitä ettei nastarenkaat aiheuta teiden kulumista eikä pölyämistä ollenkaan vaan kaikki on kitka-tuomojen syytä  ;D

Ei, kesärengaskausi jeesustellaan kun jonkun on havaittu ajavan Eurokitkoilla (Herr Kitka-Lederhosen) tai läpi vuoden skandeilla (Kitka-Timo), saati loppuunajetuilla nastattomilla nastarenkailla. Niillähän EI_VOI Suomen teillä valkoistenviivojen välissä pysyä normaalisti ajaen, puhumattakaan ,,äritilanteista :D

gunman

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 27.02.20 - klo:15:23
Ei, kesärengaskausi jeesustellaan kun jonkun on havaittu ajavan Eurokitkoilla (Herr Kitka-Lederhosen) tai läpi vuoden skandeilla (Kitka-Timo), saati loppuunajetuilla nastattomilla nastarenkailla. Niillähän EI_VOI Suomen teillä valkoistenviivojen välissä pysyä normaalisti ajaen, puhumattakaan ,,äritilanteista :D

Nyt minäkin niin kovasti mieleni pahoitin... Nimeni sattuu olemaan Timo ja ajan kitkoilla.  ;D
Mutta joo, tämä ketju toistaa itseänsä liiankin kanssa. Aivan turhaa vänkäämistä, joka ei johda mihinkään...
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: gunman - 27.02.20 - klo:19:22
Nyt minäkin niin kovasti mieleni pahoitin... Nimeni sattuu olemaan Timo ja ajan kitkoilla.  ;D
Mutta joo, tämä ketju toistaa itseänsä liiankin kanssa. Aivan turhaa vänkäämistä, joka ei johda mihinkään...

Eihän sen ole tarkoituskaan johtaa mihinkään. Netin keskustelupalstat ovat puhtaasti ajanvietettä, tapetaan hieman luppoaikaa kun sitä sattuu olemaan. Jotkut sitten ovat käsittäneet homman hieman pieleen ja muokanneet ajanvietteestä itselleen pakkomielteen. Se voi olla täällä rengaspuolella tai salaliittoteoria automyyjistä/autoliikkeitä tms. mutta joka tapauksessa hinku kertoa oma varma tieto on palava.

Ja itse meinaan jatkaa täällä etelässä kitkoilla varmaan koko maaliskuun ennen kesärinkuloihin siirtymistä, tarvittaessa pidempäänkin. Vielä voimme saada muutakin jopa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: gunman - 27.02.20 - klo:19:22Aivan turhaa vänkäämistä, joka ei johda mihinkään...

Vaan johtaahan tuo, olen havainnut ilahduttavan määrän "kaapista tulijoita" tässäkin ketjussa jotka ovat jo ymmärtäneet ajatella omilla aivosoluillaan ja siirtyneet käyttämään etelän teille parhaiten sopivia KE-kitkarenkaita. Pienistä puroista kasvaa isoja jokia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jalkkis

Miks muuten aina puhutaan vaan rangaistusmaksusta nastarenkailla ajamiseen? Jos kerta kitkarenkaalla on niin paljon pienemmät elinkaarikustannukset niin suorien kuin epäsuorien kustannusten osalta, niin miks ei olisi hankintaporkkana? Voisi alkaa tapahtua.

Itse voisin hyvinkin ajaa vähäiset ajoni kitkoilla mutta kun näitten käytettyjen autojen mukana tulee mitä tulee ja henkilökohtaisella tasolla täysin käyttökelpoisten (nasta-)renkaiden hukkaan heittäminen ei tunnu eikä olekaan mitenkään järkevää.

V60

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.02.20 - klo:21:31
Vaan johtaahan tuo, olen havainnut ilahduttavan määrän "kaapista tulijoita" tässäkin ketjussa jotka ovat jo ymmärtäneet ajatella omilla aivosoluillaan ja siirtyneet käyttämään etelän teille parhaiten sopivia KE-kitkarenkaita. Pienistä puroista kasvaa isoja jokia.
Mille alueelle annat suosituksen, että jokaisessa autossa voi olla KE- kitka?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: jt - 27.02.20 - klo:10:08
Vetelyhän on kiinni myös rengastuksesta auton lisäksi. Jonglöörin jatkuvasti hehkuttama Conti Ice3 nasta oli ruotsalaisen Teknisk Värld lehden rengastestissä testin toiseksi viimeinen hirvenväistötestissä (vain halppis nasta oli heikompi) ja sai kommenttia myös epävakaudesta/pehmeydestä muutenkin.

Tässä lainaus: "När sis är nya dubbdäcket från Continental och det märks tydligt att stabiliteten i däcket är för dåligt. Däcket uppträder mjukt och svampigt utan precision, dessutom sladdar det. Dett hade vi inte väntat från det helt nya dubbdäcket". Ja jos tuli nukuttua ruotsin tunneilla, niin lyhyesti kääntäen Ice2 on epävakaa ja pehmeä ilman tarkkuutta ja lisäksi rengas luistaa.

Se siitä "turvallisuudesta" sitten, jos hirvi hyppääkin yllättäen eteen. Nastarenkaat ryhmänä menestyivät heikoiten, pohjoismaiset kitkat päihittivät lähes kaikki nastat lukuunottamatta Conti kitkaa joka oli kitkoista heikoin ja Nordman nastaa joka oli parempi muutamaa kitkaa. KE-kitkat olivat tässä testissä ryhmänä parhaat, muutama pohjoismainen kitka meni yhtä KE-kitkaa edelle. Ehkäpä Jonglöörin pitäisi testata kenties eri tyypin rengasta niin vähenisi vetely? :)

Kiitos. Johtopäätöksenä lienee että Conti onkin yllättävässä tilanteessa vaarallisen veltto rengas.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: V60 - 28.02.20 - klo:08:06
Mille alueelle annat suosituksen, että jokaisessa autossa voi olla KE- kitka?

Pori-Tampere-Helsinki-Turku neliön sisälle. Olen tosin käsittänyt että esim. Jyväskylässä telaketjutkaan eivät aina riitä, joten jossain kohtaa ysitietä Tampereen ja Jyväskylän välissä lienee sitten portaali toiseen ulottuvuuteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

V60

BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.02.20 - klo:09:15
Pori-Tampere-Helsinki-Turku neliön sisälle. Olen tosin käsittänyt että esim. Jyväskylässä telaketjutkaan eivät aina riitä, joten jossain kohtaa ysitietä Tampereen ja Jyväskylän välissä lienee sitten portaali toiseen ulottuvuuteen.
Tampere-Helsinki akselilla tosiaan tänä talvena varmasti olisi ollut tuo KE-kitka paras valinta. Itseä ei kuitenkaan kiinnostele onko se KE-kitka vai nordickitka, jos vaakakupissa nastarengas, jonka haittavaikutukset on tässä topicissa jo moneen otteeseen todistettu olevan paljon isommat vs nastaton.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jabajee

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.02.20 - klo:09:15
Pori-Tampere-Helsinki-Turku neliön sisälle. Olen tosin käsittänyt että esim. Jyväskylässä telaketjutkaan eivät aina riitä, joten jossain kohtaa ysitietä Tampereen ja Jyväskylän välissä lienee sitten portaali toiseen ulottuvuuteen.
Kyseisestä kohdasta alkaakin maailman parhaiden ralliteiden keskittymä ja alueelle on pesiytynyt maailmanluokan rallikuskien kommuuni. Paikalliset asukkaatkin ovat oman elämänsä rallitähtiä ja ylivertaisia kuljettajia, jotka tuplaavat tehot ja osaavat ajaa kelissä kuin kelissä, sekä tehdä aina oikeanlaiset rengasvalinnat jokaiselle työmatka-erikoiskokeelle. Pitävät pilkkanaan kaikkia amatöörikuskeja, joiden autot vetelee ja jotka hissuttelevat vääränlaisilla renkailla toisten tukkeena liikenteessä 8)

Ocunautti

^Kiitos arvon jabajee aamun parhaista nauruista, kyllä osui ja napsahti!

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 28.02.20 - klo:10:10
Kyseisestä kohdasta alkaakin maailman parhaiden ralliteiden keskittymä ja alueelle on pesiytynyt maailmanluokan rallikuskien kommuuni. Paikalliset asukkaatkin ovat oman elämänsä rallitähtiä ja ylivertaisia kuljettajia, jotka tuplaavat tehot ja osaavat ajaa kelissä kuin kelissä, sekä tehdä aina oikeanlaiset rengasvalinnat jokaiselle työmatka-erikoiskokeelle. Pitävät pilkkanaan kaikkia amatöörikuskeja, joiden autot vetelee ja jotka hissuttelevat vääränlaisilla renkailla toisten tukkeena liikenteessä 8)

Sieltä tulee myös todennäköisesti seuraava Suomalainen rallin maailmanmestari.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 26.02.20 - klo:16:05
No ei kyllä nastojen nyppiminen hyövytä mitään. Lähinnä turhaa höpötystä. Sehän on selvää, että talviolosuhteisiin tehtyjen renkaiden materiaalit eivät sovi millään tavalla kesäkumeiksi. Siis plussa keleille. Talvirenkaatkin käy jo hieman veltoiksi jo 0-5 + asteen lämpötiloissa. Puhumattakaan kesähelteillä.

Aivan, olen samaa mieltä. Mutta en minä kysynyt, että kannattaako nypityillä nastarenkailla ajaa kesällä. Kysyin, että ajetaanko niillä? Sinä kritisoit kitkarenkaita siksi, että jotkut niitä käyttävät ajavat niillä myös kesällä. Siksi kysyin, että eivätkö nastarenkailla ajavat tee koskaan samoin. Taaskaan et vastannut kysymykseen, vaan käänsit asian siihen, kannattaako niillä ajaa. Minustakaan niillä ei kannata ajaa kesällä, ei myöskään kitkoilla. Mutta se ei ollut pointti, vaan se, ovatko nastakuskit parempia ihmisiä, koska eivät tuohon syyllisty. Minä puolestani väitän, että syyllistyvät, yhtä lailla kuin kitkakuskit.

Ja edelleenkään en puhu sinusta tai minusta, joten älä kerro taas kerran vastauksessasi, miten sinä toimit.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.02.20 - klo:16:08
Tässä kun ollut parranpärinää renkaiden vajumisesta ja vajumattomuudesta, niin piruuttani tänään tsekkasin eukon autosta paineet, jotka olin loppusyksystä asettanut 2,6 bar tasolle.

Kolmessa renkaassa paineet olivat 2,5 bar kahta puolin ja yhdessä vain 2,05 bar.

Tuo vajaapaineinen rengas oli muista poiketen uusi rengas, koska sen position vanha oli jostain syystä kulunut selvästi muita renkaita enemmän. Uusi rengas oli asennettu vanteelle ja täytetty syksyllä. Vanhat renkaat ovat pari vuotta vanhoja.

Asennutin tällä viikolla vanteelle kaksi uutta kesärengasta. Täytetty tunkkaisella korjaamoilmalla. Mittasin tänään paineet ja mittaan kahden ja neljän viikon päästä uudestaan. Kerron sitten tulokset.

Alkoi kiinnostamaan millä vauhdilla -noin niinkuin kirjallisuustietoihin perustuen- hapen ja typen migraation pitäisi tapahtua.

Kirjallisuudessa on mainittu happimolekyylien menevän kumikerroksesta läpi kolme kertaa nopeammin kuin typpimolekyylit. Kumeja on hyvin erilaisia, eikä tuon tiedon kumilaadusta tainnut olla mainintaa. Toisaalta tulokset lienee mitattu puhtailla kaasuilla, joten olettaisi ilman ollessa kyseessä, että ero ei olisi noin suuri.

Yhdestä niteestä löytyi mitattu tieto, että kumin läpi tulleen 'ilman' seos olisi ollut 59% N2 + 41% O2. Noista luvuista laskien happi tulisi 2,6 -kertaa typpeä nopeammin läpi. Kumin laatua ei ollut eritelty.

Tarkastellaan sitten ilmalla 2,5 bar paineeseen täytettyä rengasta. Daltonin lain mukaan kaasujen osapaineet menevät %-osuuksien mukaisesti. Niinpä renkaassa olisi 2,0 bar N2 + 0,5 bar O2 = 2,5 bar ilmaa.

Jos rengas vajuisi ekan täytön jälkeen 0,36 bar, niin em. datan perusteella renkaasta poistuisi 0,1 bar N2 + 0,26 bar O2 (happea siis häipyisi 2,6 -kertainen määrä typpeen verrattuna). Renkaan sisälle jäisi 1,9 bar N2 + 0,24 bar O2. Jos rengas täytetään taas ilmalla 2,5 bar paineeseen, niin ilman mukana tulisi 0,29 bar N2 + 0,07 O2, jolloin renkaassa olisi 2,19 bar N2 + 0,31 bar O2 = 2,5 bar.

Jos rengas taas vajuisi ennen seuraavaa täyttöä vaikka 0,2 bar, niin saman matematiikan mukaan renkaassa olisi 2,13 bar N2 + 0,17 bar O2. Jos taas täytettäisiin ilmalla 2,5 bar paineeseen, niin renkaassa olisi 2,29 bar N2 + 0,21 bar O2.

Eli jo kahden ilmalla tehdyn lisätäytön jälkeen hapen määrä renkaassa olisi alle puolet alkuperäisestä ja vastaavasti typen määrä kasvanut.

Jos vielä kerran lasketaan 0,2 bar vajuminen, niin kolmannen ilmatäytön jälkeen renkaassa olisi 2,39 bar N2 + 0,11 bar O2. Eli oltaisiin aika lähellä 'typpitäytettyä' rengasta...

Oma kokemukseni renkaiden vajumisesta tukee laskelmia (ajan kesä- ja talvirengassarjoilla aina 4 ajokautta): Ensimmäinen ilmatäyttö vajuu huomattavasti, ja seuraavina vuosina vajuminen hidastuu huomattavasti.

jarkko_h

Jos on hyvälaatuiset vanteet ja renkaat huolella asenettuna, niin ilma vähenee max 0.1 Bar kausi.
Autossani rengaspainevalvonta ja nollakelisssä näyttää nyt ja näytti syksyllä takana2,45/ edessä2,5 Bar. Sama tilanne myös kesärenkailla. Kaudessa ei ole kertaakaan tarvinnut lisätä nykyisillä talvi/kesärenkailla ilmaa.

Kerran on sattunut semmoinen rengas/vanneasennus yhteen renkaaseen että sai alvariinsa täytellä.

Typpitäyttö on mielestäni rahastusta. Panostaisin rahat mielummin huolelliseen asennukseen, renkaisiin ja vanteisiin ... Jos keksimällä jotain hyötyä typpitäytöstä etsii, niin typpitäytetty rengas ei pala aivan yhtä iloisesti tulipalossa. Tässäkin vaikutus kestää vain muutaman sekunnin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy