Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Antore

On muuten miesmuistiin ensimmäinen talvi PK-seudulla kun tuulilasissa ei ole ensimmäistäkään isompaa iskemää. Nastarenkaita varmasti ihan yhtä paljon liikenteessä kuin edellisinäkin vuosina mutta hiekoitukselle ei ole ollut tarvetta.

V60

Eli kaikki ajamaan vaan kesärenkailla. Joopa joo. Eilen illalla tuntui R3- kitkakin vähän liukkaalta Pirkanmaalla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jarkko_h

Antore,
Täällä taasen ensimmäinen talvi miesmuistiin kun on tullut pääkaupunkiseudulla iskemiä. Tämä vaikka kunnon turvaväli. Molemmat pikkukinnereistä ja umpioihin. Umpioissa suojateippaukset, niin pienellä vahingolla selvittiin.

Eiköhän nää iskemät ole ihan sattumaa.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: V60 - 22.02.20 - klo:19:43
Eli kaikki ajamaan vaan kesärenkailla. Joopa joo. Eilen illalla tuntui R3- kitkakin vähän liukkaalta Pirkanmaalla.

Ei, vain ne kun osaa ajaa kelin ja liikenteen mukaan. Ne jotka tarvii nastoja tai niiden tuomaa rapina-lisäturvaa tässä ”etelän talvessa” voi yhtähyvin mennä julkisilla, säästyy vähän pikeäkin rouhimiselta... ja sivussa yhteisiä verovaroja sekä ilmastoa ;)

the_kapu

Täällä pk-seudulla on ollut ihan normaalit kesäkelit monta kuukautta. Kuivaa ja märkää, mutta ei liukasta.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: the_kapu - 22.02.20 - klo:19:58
Täällä pk-seudulla on ollut ihan normaalit kesäkelit monta kuukautta. Kuivaa ja märkää, mutta ei liukasta.

Kyllä, lasken senkin eteläksi :D Täälä vaan moni ”kokenut” kuljettaja valistaa ja julistaa, kuinka viileässä ilmassa nastagummi se vaan on jotain! Ei pidä kesätilsa, koska tarkoitettu juhannuksen 5-asteen lämpötilaan :D

Muistissa on monia, monia talvia kun ”etelässä” on/ois pärjännyt ihan yhtähyvin kesäsetillä ja joskus junnuna tuli ajettuakin vaihtelematta...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.02.20 - klo:19:41
On muuten miesmuistiin ensimmäinen talvi PK-seudulla kun tuulilasissa ei ole ensimmäistäkään isompaa iskemää. Nastarenkaita varmasti ihan yhtä paljon liikenteessä kuin edellisinäkin vuosina mutta hiekoitukselle ei ole ollut tarvetta.

Mutta ne iskemäthän on nastoja  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Tällaisen talven jälkeen uudet kesärenkaat varmaankin kuluvat aivan ennennäkemättömällä vauhdilla?

Ehkä näemme edellisen ennätyksen -2mm 300 km matkalla- rikkoutuvan...

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.02.20 - klo:19:41
On muuten miesmuistiin ensimmäinen talvi PK-seudulla kun tuulilasissa ei ole ensimmäistäkään isompaa iskemää. Nastarenkaita varmasti ihan yhtä paljon liikenteessä kuin edellisinäkin vuosina mutta hiekoitukselle ei ole ollut tarvetta.

Antore, kerroppa pääkaupunkiseudulla ne ajotiekohdat, joita hiekoitettiin viime talvena? 

Kuten aikaisemmin kerroin, mulla on miesmuistiin eka talvi, jolloin on tullut iskemiä (2kpl).

SNG

Eilen paikkautin kaksi vauriota. Toinen häränsilmä ja toinen noin 10cm, kiveniskemästä lähtenyt halkeama lasin alareunassa. Toissapäivänä napsahtaneet molemmat. Että kyllä tuota sepelinpaskaa tänäkin talvena kylvetty, ainakin Pirkanmaalla. Hiekoitushiekka kunniaan, ja soramontut käyttöön!

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.02.20 - klo:21:03
Eilen paikkautin kaksi vauriota. Toinen häränsilmä ja toinen noin 10cm, kiveniskemästä lähtenyt halkeama lasin alareunassa. Toissapäivänä napsahtaneet molemmat. Että kyllä tuota sepelinpaskaa tänäkin talvena kylvetty, ainakin Pirkanmaalla. Hiekoitushiekka kunniaan, ja soramontut käyttöön!

Mistäs erotit että oli kivi? Itse en noissa omissa iskuissa  ehtinyt näkemään oliko nasta vai kivi.

SNG

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.02.20 - klo:21:43
Mistäs erotit että oli kivi? Itse en noissa omissa iskuissa  ehtinyt näkemään oliko nasta vai kivi.

Todennäköisyys sepelille on aikalailla liki 100%.

Täysi harha, että tuulilaseihin nastoja lentelisi. Välillisesti nastat toki voivat irrottaa asfalttimassasta mursketta. Hiekoitussepeliähän nuo kyllä yleensä ovat.

Onneksi ehdin korjauttamaan just-in-time. Seuraavana päivänä halkeama olisi varmasti jo edennyt liian pitkälle. Lasi uusittu loppukesästä. Kerran vuoteen noita tuntuu menevän uusiksi.

V-O

Kojelautakameran hidastuskuvasta näkee oliko kives vai natsa :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: V-O - 22.02.20 - klo:22:22
Kojelautakameran hidastuskuvasta näkee oliko kives vai natsa :)

Kerroppa mikä kamera sulla on käytössä  ;D?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.02.20 - klo:22:22
Todennäköisyys sepelille on aikalailla liki 100%.

Täysi harha, että tuulilaseihin nastoja lentelisi. Välillisesti nastat toki voivat irrottaa asfalttimassasta mursketta. Hiekoitussepeliähän nuo kyllä yleensä ovat.

Onneksi ehdin korjauttamaan just-in-time. Seuraavana päivänä halkeama olisi varmasti jo edennyt liian pitkälle. Lasi uusittu loppukesästä. Kerran vuoteen noita tuntuu menevän uusiksi.

Et kuitenkaan nähnyt ja väität todennäköisyyttä lähes 100%:ksi. Sekä kivet että nasta tulee yleensä sitä vauhtia lasiin, että ei niitä yleensä näe kameroills, eikä silmällä.

Nasta on kiveä noin 3 kertaa tiheämpää, niin terävänmästä äänestä ehkä voisi päätellä eron. Toisaalta iskukohta myös vaikuttaa ääneen. Reunaan osuessa myös terävämpi ääni.

Antore

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.02.20 - klo:22:31
Et kuitenkaan nähnyt ja väität todennäköisyyttä lähes 100%:ksi. Sekä kivet että nasta tulee yleensä sitä vauhtia lasiin, että ei niitä yleensä näe kameroills, eikä silmällä. Nasta on kiveä noin 3 kertaa tiheämpää, niin äänestä ehkä voisi päätellä eron.

Vai että äänestä voit päätellä tuliko lasiin nasta vai kiv ;D Edelliseen kysymykseesi en viitsi edes vastata koska ilmeisesti ajoit viime talvena PK-seudulla vain satunnaisesti tai hyvin paikallisesti. Uskallan väittää, että on äärimmäisen huono tuuri jos lasin rikkoo nasta vs. sepeli. Ja senkin varmasti tiedät, että kitkoissa on sitä sepeliä keräävää lamellia aika reilusti.

Mikey

Täällä saadaan kyllä aiheesta kuin aiheesta nokittelu päälle.

Mitä tulee nastojen irtoamiseen, niin omistani irtoaa 60 tkm matkalla alle 5%.


jarkko_h

#5297
Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.02.20 - klo:22:38
Vai että äänestä voit päätellä tuliko lasiin nasta vai kiv ;D Edelliseen kysymykseesi en viitsi edes vastata koska ilmeisesti ajoit viime talvena PK-seudulla vain satunnaisesti tai hyvin paikallisesti. Uskallan väittää, että on äärimmäisen huono tuuri jos lasin rikkoo nasta vs. sepeli. Ja senkin varmasti tiedät, että kitkoissa on sitä sepeliä keräävää lamellia aika reilusti.

Kirjoitin että ehkä voi päätellä. En usko että kuitenkaan voi. En usko että voi yleensä nähdä tai kuulla, onko nasta vai kivi.

Mitään tutkimusta tai kokeita ei ole siitä missä suhteessa  nastat, nastan irroittavat kivet, tai sepeli rikkovat tai hiovat ikkunoita. On vain Esson baarin mutuilua.

Oma mutuni on, että sepeli rikkoo todennäköisimmin, mutta se on täysin amatöörimäistä mutuilua.

Lainataan toiselta foorumilta "Molemmista meidän perheiden autoista on mennyt lasit just nastojen takia ja tänä telvena ja helppo todeta,kun jäivät haaviin ,eli rapsahtivat siihen konepellin ja tuulilasin väliin talteen."

b1mpo

Onhan nasta ehkä painavampi kokoonsa nähden, ainakin joskus ollut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jarkko_h

#5299
Lainaus käyttäjältä: Antore - 22.02.20 - klo:22:38
;D Edelliseen kysymykseesi en viitsi edes vastata koska ilmeisesti ajoit viime talvena PK-seudulla vain satunnaisesti tai hyvin paikallisesti. .

Vastaa nyt. Kiinnostaa kovasti kuulla autoteiden hiekoituskohdista. Ajoin koko viime talven kuten edellisetkin 15 talvea PK -seudulla ( yleensä 2 viikkoa pois).

Hiekkaa kyllä kylvvetään pyöräteille, mutta  PK seudun ajoteiden hoito perustuu 99% suolaukseen ja auraukseen. Siirryttäessä pohjoiseen siirrytään suolauksesta hiekoitukseen.

Lämpötila vaikuttaa tuulilasin esijännityksiin ja  halkeamisherkkyyteen. Lauhalla säällä on vähemmän esijännityksiä ja lasi on sitkeämpää.

Antore

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.02.20 - klo:23:04
Vastaa nyt. Kiinnostaa kovasti kuulla autoteiden hiekoituskohdista. Ajoin koko viime talven kuten edellisetkin 15 talvea PK -seudulla ( yleensä 2 viikkoa pois).

Hiekkaa kyllä kylvvetään pyöräteille, mutta  PK seudun ajoteiden hoito perustuu 99% suolaukseen ja auraukseen. Siirryttäessä pohjoiseen siirrytään suolauksesta hiekoitukseen. Saariselän korkeudella käyetään ajoteillä pelkästään hiekkaa

Kyllä sitä hiekkaa kylvetään täällä etelässäkin heti kun lämpötila laskee 7-8 astetta pakkasen puolelle ja tiellä on lunta/jäätä. Hsy:n sivuilta löytyy 2018 vuodelta raporttia hiekoitushiekan putsauksesta ja myös hiekoituksesta. Mutta menee nyt pahasti ohi aiheen. Ihan omiin empiirisiin havaintoihin perustuen kulunut talvi on ollut poikkeuksellinen. Tuulilasi on vaihtunut käytännössä joka vuosi talven jälkeen ja hyvä niin. Sen kun on ollut ihan hiekkapuhellatun näköinen. Nyt lasi ei ole kärsinyt juuri laisinkaan. Saat olla ihan vapaasti eri mieltä.

SNG

#5301
Se oli jonkun teidän vänkääjien oikea kives, joka napsahti.

Ei vittu mitä touhua!

Ei kyllä nastoja tänäpäivänä paljoa renkaista irtoile! Veronkeruun palautus niin heikko, että käyttävät liian suuren raekoon hiekoitussepeliä. Edelleen, soramontuilta saisi edelleen luonnonsoraa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.02.20 - klo:23:03
Onhan nasta ehkä painavampi kokoonsa nähden, ainakin joskus ollut.

Nastojen koot on pienentyneet, että niitä voi laittaa enemmän.

Tai sitten paskojen renkaiden (lue:kiinarenkaiden) määrä on lisääntynyt!

Ja taitaa suurinosa käyttää tikkaspiken nastoja?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kmheisk2

Kyllä kun näitä nastarenkaiden raiskaamia teitä katsoo, niin ei voi kun ihmetellä miksi nastoilla saa ajaa ilman lisämaksua. Nykyiset kitkarenkaat ovat niin hyviä, että ne ovat parempia kuin nastarenkaat olivat 20-30 vuotta sitten. En muista kenenkään silloin valittaneen, ettei niillä pärjää joka kelissä.
5xvapari
1xturbo

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 23.02.20 - klo:11:26
Kyllä kun näitä nastarenkaiden raiskaamia teitä katsoo, niin ei voi kun ihmetellä miksi nastoilla saa ajaa ilman lisämaksua. Nykyiset kitkarenkaat ovat niin hyviä, että ne ovat parempia kuin nastarenkaat olivat 20-30 vuotta sitten. En muista kenenkään silloin valittaneen, ettei niillä pärjää joka kelissä.

Ja myös nastarenkaat on parempia, kuin 20-30 vuotta sitten...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JPN_V70D3OR

Nykyisissä kevytnastoissa ei taida enää olla mitä lentää tuulilasiin, olen tässä jopa harkinnut lasivakuutuksen lopettamista, kun ei ole pariin vuoteen tullut kuin pikkunapsuja.

Alla muutaman vuoden ikäiset renkaan, kaikki 'nastat' ovat tallella - tai ainakin niiden rungot. Monessakaan nastassa vain ei ole kovametallipiikkiä jäljellä, kaikki ovat katkenneet 1-2mm kulutuspinnan sisäpuolelta  :o
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 23.02.20 - klo:11:26
Kyllä kun näitä nastarenkaiden raiskaamia teitä katsoo, niin ei voi kun ihmetellä miksi nastoilla saa ajaa ilman lisämaksua. Nykyiset kitkarenkaat ovat niin hyviä, että ne ovat parempia kuin nastarenkaat olivat 20-30 vuotta sitten. En muista kenenkään silloin valittaneen, ettei niillä pärjää joka kelissä.

Parhaat kitkarenkaat ovat paremmat kuin useimmat uudet nastarenkaat edes uusina.

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.02.20 - klo:14:41
Ja myös nastarenkaat on parempia, kuin 20-30 vuotta sitten...

Tottakai on, mutta se ei ollut pointti. Vaan se, että niillä 2000-luvun alun nastoilla pärjäsi kelissä kun kelissä, mutta nyt kitkoilla ei muka pärjää huonolla ilmalla.
5xvapari
1xturbo

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 23.02.20 - klo:15:33
Parhaat kitkarenkaat ovat paremmat kuin useimmat uudet nastarenkaat edes uusina.

Parhaat merkkinastarenkaat on paremmat, kuin suurin osa parhaista kitkarenkaista! Ero tasoittuu noissa parin vuoden käytön jälkeen!

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 23.02.20 - klo:15:56
Tottakai on, mutta se ei ollut pointti. Vaan se, että niillä 2000-luvun alun nastoilla pärjäsi kelissä kun kelissä, mutta nyt kitkoilla ei muka pärjää huonolla ilmalla.

Ainakaan itse en ole noin kirjoittanut! Tekniikan maailma mm. Kirjoitti hyvin tästä talvirenkaiden kehittymisestä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.02.20 - klo:16:03
Parhaat merkkinastarenkaat on paremmat, kuin suurin osa parhaista kitkarenkaista! Ero tasoittuu noissa parin vuoden käytön jälkeen!

Eroa on vain kiillotetulla jäällä ja vain sen aikaa, että nastojen terävyys on hävinnyt. Siihen tuskin menee nykytalvilla paria vuotta kenelläkään. Todellinen ero parhaiden kitkojen ja nastojen välillä on ääni. Se säilyy vielä, kun nastojen teoreettinen etu kiillotetulla jäällä on jo hävinnyt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy