Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

9987

Hyvä että pari erilaista vaihtoehtoa. Maailmassa ei ole montaa maata joka kokonaan näin pohjoisessa ja paljon erilaisia teitä. Lämpötila laskee aikaisin ja muodostuu se jääkerros suurimpaan osaan maata,  jopa järeämmistä ulkonevista nastoista olisi hyötyä ainakin osalle.

SNG

Kyllä suomenmaassa nykyään turvaudutaan aivan liikaa avohoitoon. Kannatan perinteisen laitoshoidon lisäämistä.

Miettikää nyt itse kukin sisimmässänne millasta sontaa tänne suollatte.

PS. Kirjoitukseni oli tarkoituksella kärjistetty, mutta onhan keskustelun sävy aivan paranoksaalinen! Mikä on kun aikuiset ihmiset eivät voi pysyä asiassa ja olla syyllistymättä yleistyksiin.

58make

Näillä kotimaan teillä ja nopeuksilla riittää kun renkaat on mustat ja pyöreät,
lisäksi että ne on tasapainotettu, kesällä kesärenkaat ja talvella kelpaa kitkat,
paras vaihtoehto olisi ne ympärivuotiset renkaat.

Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

mti

Mä just mietin miten saisin nastat pois. Ajoin just tän auton ennätyksen 1054 km samalla tankillisella vaikka on kesänopeudet ja motariakin useampi sata km tosta vakkarissa 130. Yleensä kesärenkailla tekee 900 km tiukkaa.

Talvirenkaat on vaan niin paljon paremmat. Hiljasemmat, kulutuskestävämmät ja polttoainetaloudellisemmat.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 23.04.19 - klo:08:36
Kannattaa todellakin ottaa ne kitkat pois kesäkäytöstä.
Ne ei ole tarkoitettu kesärenkaiksi eikä niistä oikein ole talvirenkaiksikaan ilman suolamäski teitä.

On otettu pois, älä pelkää. Talvirenkaiksi noista omista kitkoista on ollut ihan hyvin, kiitoksia vain huolenpidosta. Kaksi talvea olen nyt kitkoilla ajanut, 29 nastatalven jälkeen. Kilsoja on tullut kitkoilla vajaat 15000 km. Ekana talvena oli yksi ohoh-tilanne (lievä hallinnan menetys, ei vaurioita). Toisena ei ensimmäistäkään. Vaikka nyt päättynyt talvi oli selvästi "talvisempi" kuin edellinen ainakin näillä seuduin, ei kohdalle osunut kertaakaan keliä jossa olisin kaivannut nastoja. Suolamäskissä tuli ajeltua aika vähän, koska ajoistani iso osa tapahtuu ns. alemman tieverkon teillä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: mti - 23.04.19 - klo:09:57
Mä just mietin miten saisin nastat pois. Ajoin just tän auton ennätyksen 1054 km samalla tankillisella vaikka on kesänopeudet ja motariakin useampi sata km tosta vakkarissa 130. Yleensä kesärenkailla tekee 900 km tiukkaa.

Talvirenkaat on vaan niin paljon paremmat. Hiljasemmat, kulutuskestävämmät ja polttoainetaloudellisemmat.
Talvirenkaille lämmin keli ja vesisade tekee tepposia ajettavuuteen. Pito huononee, sekä rengas kuluu joutusammin. Se tärkein, eli turvallisuus heikkenee kesärenkaisiin nähden. Polttoaineen kulutus voi olla toki maltillisempaa, mutta voi johtua myös monesti eri kokoisista kesärenkaista, kuten itsellä.

Viileämpänä aamuna kesärenkaat puolestaan rullaa heikosti, kun taas päivän lämmettyä auto liikkuu huomattavasti kevyemmin. Toki siihen vaikuttaa muutkin seikat, kuin renkaat. Ero on kuitenkin huomattava viiden lämpöasteen ja helteen välillä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: mti - 23.04.19 - klo:09:57
Mä just mietin miten saisin nastat pois. Ajoin just tän auton ennätyksen 1054 km samalla tankillisella vaikka on kesänopeudet ja motariakin useampi sata km tosta vakkarissa 130. Yleensä kesärenkailla tekee 900 km tiukkaa.

Talvirenkaat on vaan niin paljon paremmat. Hiljasemmat, kulutuskestävämmät ja polttoainetaloudellisemmat.
Onko sama rengaskoko? Sekin vaikuttaa onko vierintävastukseltaan korkeat vaiko pienet kesärenkaat. Nastat keskimäärin ovat vierintävastukseltaan suuremmat kuin kitkat, ero oli rengastestissä suurin vs pienin luokkaa 0,5 l/100km maantieajossa. Miten kitkat vs kesärenkaat suhtautuvat vierintävastukseltaan, siitä ei olekkaan mielessä testiä ihan tähän hätään.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

mti

Kesä 225 40 18 ja talvi 225 45 17.

Sama leveys eikä isoo eroa halkaisijassa. Ja siis kyseessä kuluneet Nokian nastarenkaat. Nastoista ei ole paljoa enää jäljellä.

Kulutuseroa on melkein litra. Mitenköhän nopeusluokka vaikuttaa vierintävastukseen?
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Jultsu

Vaikuttaahan sekin varmasti, mutta käytäpä henkilövaa'alla yhtä kesäpyörää ja yhtä talvipyörää ja kerro paljonko on painoissa eroja. Taitaa olla jokunen kilo?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jt

Lainaus käyttäjältä: mti - 23.04.19 - klo:22:10
Kesä 225 40 18 ja talvi 225 45 17.

Sama leveys eikä isoo eroa halkaisijassa. Ja siis kyseessä kuluneet Nokian nastarenkaat. Nastoista ei ole paljoa enää jäljellä.

Kulutuseroa on melkein litra. Mitenköhän nopeusluokka vaikuttaa vierintävastukseen?
Kuten Jultsu tuossa ounasteli, niin massa vaikuttaa myös kulutukseen. Painavan renkaan kiihdytys vauhtiin syö enemmän energiaa. Mitkä mahtaa olla kesärenkaat merkiltään/malliltaan?

Suurempi nopeusluokka todennäköisesti lisää kulutusta.
Jos olisi saman koon kesä- ja talvirenkaat, samat vanteet, saman tason renkaat samalta valmistajalta, kulutusero olisi todennäköisesti pienempi ja saattaisi olla jopa toisinpäin, paitsi ehkä kitkojen tapauksessa joista osassa voi olla hyvin matala vierintävastus. Rengas/vannekoon merkitys näkyy myös WLTP-kulutusmittauksissa, suurempi koko = suurempi kulutus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Notkeampirunkoinen talvirengas on lähtökohtaisesti paremmin rullaava. Korkeampi nopeusluokka vaatii lisää jäykkyyttä ja lujuutta runkoon, joka heikentää renkaan ruullaavuutta. Suomen teillä kovin matala profiilikaan ei rullaa hyvin. Kuluminen parantaa rullaavuutta. Muutaman kilon erot pyörien massoissa eivät juurikaan vaikuta  vierintävastuksen ja ilmanvastuksen erojen rinnalla.

jt

Liittyen hieman aikaisempaan keskusteluun talvirenkaat kesällä liittyen. Ensin vähän kokemusperäistä "statistiikkaa". Käväisin muutama viikko sitten Uppsalassa ennen ns. takatalvea. Kitka vs nasta osuus oli ajossa olevista autoista karkeasti arvioiden n. neljännes nastaa, loput kitkaa (tai kesärengasta). Parin isomman parkkipaikan läpi tuli mentyä ja osuudet siellä olivat nykästermein fifty-sixty eli aika tasoissa. Keli oli varsin kesäinen lähes +15C, lunta ei missään.

Viikko sitten taasen ajelin Turusta Ouluun. Suurin osa autoista matkalla oli nastaa. Nastan osuus Oulussa oli alkuviikosta lähes 100%, kaupungin läpi kävellessä muutama premium-Bemari oli kitkoilla, ja yllätys yllätys, matkalle osuneet pakut olivat lähes järjestäen ilman nastoja. Ehkäpä ammattiliikenteessä nastoja ei haluta turhaan jurruuttaa asfaltilla, tiedä häntä, poikkeus äänekkäästi rapiseva Postin paku. Lunta ei teillä missään, keli aurinkoinen ja päivällä lämpötila +10C tienoilla, eli kovin lämmintä. Yöllä saattoi mennä hieman pakkasen puolelle, koska kirkas taivas mutta silloin kuivaa, joten ei merkkiäkään jäästä. Muutamia kesärenkaita alkoi jo näkyä ja loppuviikosta hieman enemmän, mutta edelleen pääosin nastaa.

Nyt pääsiäisen tienoilla ajelin taasen Tre-Turku tienoilta ja laivalla yli lahden. Motarilla nasta oli suurimmassa osassa autoista, keli oli jo varsin kesäistä eli lähenteli jo 20C:ta. Tampereen uraisella motarilla reippaassa motarinopeudessa huomasi jo kitkojen pehmeyden, korkeä lämpötila, nopeus ja urainen tie ei ole enää kitkan valtakuntaa. Niinpä alla on nyt sitten kesärenkaat. Vielä lopuksi huomio että Tukholman puolella nastoja ei ollut oikeastaan missään, muutama peltivanhus saattoi olla nastoissa, mutta se siinä. Ero Suomen puolelle oli suorastaan radikaali. Viime viikko onkin ollut, varsinkin eteläisessä Suomessa todellinen nastojen "tylsytys" viikko. 

Joten nasta vs kitka markkinaosuus poikkeaa paitsi Suomen ja Ruotsin välillä niin näyttää myös siitä että Suomessa ajellaan varmuuden vuoksi nastoilla vielä "kesähelteille" asti, sen sijaan kun naapuri laittaa kesäkerenkaat aiemmin alle, kun eihän tuota luntakaan ole aikoihin enää satanut.. Niin, ei se Turku ole ilmastollisesti niin radikaalisti poikkeava paikka vaikka naapurin city hieman etelämpänä onkin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

erttuli

Kyllä, itseä ainakin ärsyttää suunnattomasti ajella lähes kesäkelillä talvirenkailla, joten vaihtuivat viime vkl (vasta) kesärenkaisiin. Onhan siinä oma hommansa aina jos itse vaihtaa pihassa. Eipä ainakaan rengasliikkeen apinat laita triplasti sitä vääntömomenttia mikä on oikea. Lähti todella helposti auki pultit oikeasta (120nm) momentista, pieni määrä kuparitahnaa auttaa.

Osa vetelee vielä toukokuun puolen välin paremmalla puolella nastarenkailla, on jo nähty usean vuoden ajan  ;D
Koskaan ei tiedä, milloin takatalvi yllättää..

ile

Onhan sitä toki vielä osalla syynsäkin ajaa talvirenkailla pidemmälle. Ajoin monta vuotta putkeen kesärenkailla vappuviikolle pohjoiseen laskureissulle. Sen jälkeen kun 2014 tuuppasi 20cm lunta reilu´ssa päivässä ja auto ei liikkunut mökin pihalta lähes viikkoon, päätin että kertaakaan enää etelästä vetele pohjoiseen kesärenkailla :D

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: ile - 24.04.19 - klo:16:53
Onhan sitä toki vielä osalla syynsäkin ajaa talvirenkailla pidemmälle. Ajoin monta vuotta putkeen kesärenkailla vappuviikolle pohjoiseen laskureissulle. Sen jälkeen kun 2014 tuuppasi 20cm lunta reilu´ssa päivässä ja auto ei liikkunut mökin pihalta lähes viikkoon, päätin että kertaakaan enää etelästä vetele pohjoiseen kesärenkailla :D

Mulla täsmälleen sama kokemus. Se johti siihen että Ylä Lapin kevätreissujen vuoksi tuli reilu 10 vuotta vaihdettua nastarenkaat pois vasta huhtikuun puolivälin - vapun tienoilla. Pahimmillaan tuli ajettua Hesassa täysin turhaan nastoilla pari kuukautta kevätauringossa. Tämä saattoi olla myös syy, miksi nastoista tuntui loppuvan pito nopeaan.

Virkavaltaa varten pidin varalta todisteet mukana Lapin reissuista.

Tänä keväänä oli mahtavaa kun ei tarvinnut enää jurnuttaa Hesan aurinkoisia ja sulia katuja turhaan nastoilla. Lapin reissu ja koko talvi hoitui kitkoilla.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 25.04.19 - klo:21:06
Mulla täsmälleen sama kokemus. Se johti siihen että Ylä Lapin kevätreissujen vuoksi tuli reilu 10 vuotta vaihdettua nastarenkaat pois vasta huhtikuun puolivälin - vapun tienoilla. Pahimmillaan tuli ajettua Hesassa täysin turhaan nastoilla pari kuukautta kevätauringossa. Tämä saattoi olla myös syy, miksi nastoista tuntui loppuvan pito nopeaan.

Virkavaltaa varten pidin varalta todisteet mukana Lapin reissuista.

Tänä keväänä oli mahtavaa kun ei tarvinnut enää jurnuttaa Hesan aurinkoisia ja sulia katuja turhaan nastoilla. Lapin reissu ja koko talvi hoitui kitkoilla.

Renkaanvaihto ottaa sen puoli tuntia. Ne voi vaihtaa tarpeen mukaan ja kelien mukaan. Meillä on ajettu perheen kaikilla autoilla jo 5 viikkoa kesärenkailla. Jos olis ollut tarve vaihtaa talvirenkaat takaisin, olis ne vaihdettu. Joinakin keväinä näin on toimittukin.

Miksi ajaa 2 kuukautta turhaan nastoilla?
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

jt

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 25.04.19 - klo:21:06
Mulla täsmälleen sama kokemus. Se johti siihen että Ylä Lapin kevätreissujen vuoksi tuli reilu 10 vuotta vaihdettua nastarenkaat pois vasta huhtikuun puolivälin - vapun tienoilla. Pahimmillaan tuli ajettua Hesassa täysin turhaan nastoilla pari kuukautta kevätauringossa. Tämä saattoi olla myös syy, miksi nastoista tuntui loppuvan pito nopeaan.

Virkavaltaa varten pidin varalta todisteet mukana Lapin reissuista.

Tänä keväänä oli mahtavaa kun ei tarvinnut enää jurnuttaa Hesan aurinkoisia ja sulia katuja turhaan nastoilla. Lapin reissu ja koko talvi hoitui kitkoilla.
Olisihan sitä toki voinut vaihtaa nastat pois ja ajella kesärenkailla kun talvi jo ohi ja vaihtaa sitten Lapin reissua varten nastat taas alle, mutta taitaapa olla aika hakusessa moiset tapaukset? Siinä nuo kitkat on kätevät ettei tarvi turhaan huolehtia siitä onko sittenkin täysi talvi määränpäässä vai ei ja tuleeko ajeltua nastat pilalle paljaalla asfaltilla sitä reissua odotellessa. Itse ajelin tänä vuonna talvirenkailla - kitkoilla - pääsiäiseen asti, mutta kesärenkaat olisi voinut kelien puolesta kyllä vaihtaa jo aiemminkin.

Sama toimii myös toisinpäin, etelään ajellessa. Pari vuotta sitten ajelin Tanskaan, kitkat alla, perillä ei puhettakaan mistään talvesta ja miten on edes nastojen hyväksyttävyys Tanskassa kevätkeleillä, enpä osaa sanoa. Paluumatkalla iski sitten Ruotsin suorilla takatalvi, aamulla majoituksesta herättyä oli pukannut lumipeitteen vihreiden peltojen päälle.

Toinen etu on pitkillä reissuilla ajomukavuus, erityisesti melu. Kun ajelee pitemmän pätkän, nastojen melu nyt ei erityisesti lisää mukavuutta, toki on meluisampia ja vähemmän meluisia autoja ja autojakin voi vaimentaa, mutta siitä ei pääse yli eikä ympäri että kun on hiljaisemmat renkaat niin se vaimennettukin auto on miellyttävämpi menopeli pitkillä matkoilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.04.19 - klo:22:28
Renkaanvaihto ottaa sen puoli tuntia. Ne voi vaihtaa tarpeen mukaan ja kelien mukaan. Meillä on ajettu perheen kaikilla autoilla jo 5 viikkoa kesärenkailla. Jos olis ollut tarve vaihtaa talvirenkaat takaisin, olis ne vaihdettu. Joinakin keväinä näin on toimittukin.

Miksi ajaa 2 kuukautta turhaan nastoilla?
Itsellä otti aika tarkalleen sen 1 tunnin kun laski kaikki vaiheet, sis. rengasliikkeen tiukkaan vetämien pulttien irtijurruttamisen pulttipyssyllä (lukkopultteja ei ihan noin vain avaimen päällä hyppimällä irroiteta, kun avain vain lipsahtaa irti ja lukkopultin/avaimen reunat pyöristyvät).

Mutta joo tuossa on järkeä, jos keli muuttuu, vaihtaa sitten talvirenkaat takaisin. Nykyisin on vielä aika laadukkaat säätiedotukset, niin ei se takatalvi ihan täysin yllätyksenä tule, toki mihinkään matkalle ei voi renkaita oikein ottaa mukaan. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teemut

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.04.19 - klo:22:28


Miksi ajaa 2 kuukautta turhaan nastoilla?

Niinpä. Miksi ajaa koskaan turhaan nastoilla, kun kitkatkin on keksitty?

tet

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 25.04.19 - klo:22:28
Renkaanvaihto ottaa sen puoli tuntia. Ne voi vaihtaa tarpeen mukaan ja kelien mukaan.

No itselläni ottaa kyllä selvästi enemmän aikaa, kun lasketaan kaikki vaiheet mukaan. Mutta monella kaupungissa asuvalla lienee renkaat jossain rengashotellissa, josta saa vaihtoajan silloin kun saa. Eli tuollainen ex tempore takaisinvaihto ei liene heillä välttämättä kovin mutkaton juttu?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kerkko

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 24.04.19 - klo:12:33
Osa vetelee vielä toukokuun puolen välin paremmalla puolella nastarenkailla, on jo nähty usean vuoden ajan  ;D
Koskaan ei tiedä, milloin takatalvi yllättää..

Nimenomaan. Juhannuksen saakka voi olla yöpakkasia ja siitä alkaa taas syysliukkauden alati vaaniva vaara.

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.04.19 - klo:14:46
No itselläni ottaa kyllä selvästi enemmän aikaa, kun lasketaan kaikki vaiheet mukaan. Mutta monella kaupungissa asuvalla lienee renkaat jossain rengashotellissa, josta saa vaihtoajan silloin kun saa. Eli tuollainen ex tempore takaisinvaihto ei liene heillä välttämättä kovin mutkaton juttu?
Jaa, no, kaikilla on erilaiset olosuhteet, eikä omista lähtökohdista kannata arvostella toisia ja heidän ratkaisujaan.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

-karppa-

30 min menee mulla renkaiden vaihdossa, jos vanteet on puhtaat. Tänä keväänä kitkat oli alla alle kuukauden.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Iero

RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Natte - 20.06.19 - klo:10:47
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/87059146-47b7-4b76-b52e-9b42af6fa4b5?ref=ampparit:2b43

Hieno homma! Nyt ei tartte n.15%, mutta täälläkin suurimman äläkän nostavien kitkoilijoiden itkuvirsiä kuunnella, kun saadaan parin vuoden päästä tutkimusfaktaa!

Ne tiet kuluu ihan muutenkin käytöstä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.06.19 - klo:15:27
Hieno homma! Nyt ei tartte n.15%, mutta täälläkin suurimman äläkän nostavien kitkoilijoiden itkuvirsiä kuunnella, kun saadaan parin vuoden päästä tutkimusfaktaa!

Ne tiet kuluu ihan muutenkin käytöstä!
Ei kai jutun perusteella mitään kummempaa tutkimusfaktaa ole odotettavissa. Ko. laitos suorittaa jatkossa mittaukset renkaiden vaatimuksenmukaisuudesta ja tuon on nytkin joku tehnyt.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.06.19 - klo:15:27
Hieno homma! Nyt ei tartte n.15%, mutta täälläkin suurimman äläkän nostavien kitkoilijoiden itkuvirsiä kuunnella, kun saadaan parin vuoden päästä tutkimusfaktaa!

Ne tiet kuluu ihan muutenkin käytöstä!
Tiet kuluu suolauksesta ja pääsääntöisesti nastoista johtuen. Nastat hakkaa tien pintaa muruiksi ja suolauksesta johtuva painehuuhtelu irrottaa tavaraa. Näkeehän sen urien raideleveydestä, ettei raskas liikenne ole syyllinen syviin kapeisiin uriin.
Myös sulaminen ja jäätyminen halkoo ainesta tien pinnasta. Näkeehän sen urien raideleveydestä, ettei raskas liikenne ole syyllinen syviin kapeisiin uriin. Tottakai tiet muutenkin kuluu ja painuukin, mutta se ei ole pointti.

Eikä tämä mitään äläkkää ole, kun asiallisesti kertoo asiansa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.06.19 - klo:16:36
Jaa pojat alkaa tinkaileen jo juhannuksena nastarenkaista. Parempi todellakin hyvissä ajoin, että ei tule ruttuja.
Eikö nuista nastarenkaista ole jo omat säädöksensä olemassa?
Odottelen innolla tulevaa talvea, että pääsee ostamaan uudet alut ja kunnolliset nastarenkaat.
Contin kuminastat kiinnostaisi jos vaan on syksyllä saatavilla. On murhaavaa pitoo eikä kolise peräänajoissa. ;D
Suosittelisin ehdottomasti hommaamaan peltivanteet talvirenkaisiin, jos uusia vanteita meinaat ostaa. Pysyy jarrutkin paremmassa kunnossa, kun ei kaikki sohjo, lumi ja kura lennä jarruosiin niin herkästi. Mutta jos vanteet on ulkonäkökysymys, eikä niin turvallisuuden maksimointia, niin sitten alumiinivanteet, ehdottomasti.

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy