Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 20.06.19 - klo:16:36
Contin kuminastat kiinnostaisi jos vaan on syksyllä saatavilla. On murhaavaa pitoo eikä kolise peräänajoissa. ;D

Tuleeko se kumi puskureiden päälle, vai millä mekanismilla niiden käyttö tekee peräänajoista äänettömiä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Jultsu

Jarrutteleekos ne kumit jo automaattisesti kuljettajankin puolesta vai onko niihin saatu jokin Antikarppa-pinnoite jottei ihan kaikki teiden kovimmat ritarit asentele noita autojensa alle?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Nyt se on jopa tutkittu, että paras taktiikka on kolmen rengassarjan taktiikka:

Moottori-lehti: Testitulokset puoltavat välirenkaita

https://www.is.fi/autot/art-2000006249159.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Ei tarvi mitään välikelien renkaita, kun ajaa laadukkailla hyväkuntoisilla kesärenkailla ja siirtyy ajoissa vastaavan kuntoisiin kitkoihin. Problem solved. Silti ne välikelin renkaat ei ole talvirenkaita.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.09.19 - klo:13:13
Nyt se on jopa tutkittu, että paras taktiikka on kolmen rengassarjan taktiikka:

Taktiikan "parhaus" tarkoittaa eri ihmisille varmasti eri asioita. Jos katsotaan vain yhtä tiettyä asiaa, eli turvallisuutta jollain tietyllä ajonopeudella, en yhtään epäile väitteen todenperäisyyttä. Kun mukaan otetaan muutkin tekijät, kuten esim. kustannukset, renkaanvaihdon työmäärä ja "parhailla" renkailla saavutettava nopeuslisä johonkin toiseen rengastyyppiin verrattuna eri vuodenaikoina, tulee varmasti eri ihmisillä erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on juuri heille paras taktiikka.

Omalta osaltani pidän kesä- ja kitkarenkaiden yhdistelmää parhaana vaihtoehtona, kun kaikki osatekijät huomioidaan. Joku muu pitää jostain toisesta kombinaatiosta. Onpa nettikeskusteluissa joku tuonut esille jo jopa neljän erilaisen rengassarjan kombinaation. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Suberb 2012

Nyt on dilemma... Uudessa Skodillakissa onkin nastat. Ei ole ollutkaan hetkeen. Eilenaamulla oli jo jossain ollut liukasta, varoitteli säätieteilijä televiisiossa; renkaanvaihtoon saa alkaa etelässäkin.
Vaihtoa puolustaa sekin, että tiemestari ei ilmeisesti meinaa 52:n merkintöjä uuden päällysteen laiton jälkeen maalata, ainakaan ennen kun saa talvirajoitukset jättää päälle. Tai siis laiskuuttaan ei viitsi maalauttaa, joutuishan laittamaan sitten ne 100-lätkät takasin....

Eli ei muutakun uudet nastat alle ja impistä kestopäällystettä rouhimaan :D huimalla 80-nopeudella. Onneksi ilmat on jo melko viileät, niin nastarengas on turvallisempi kuin kesärengas ja ei ominaisuudet heikkene.

Ihana rapina vaan säestää syyskesäistä menoa :D

a_jaba

Jossain rengastestissä juuri todettiin näiden välikelin (crossclimate tai jotain sellaista) renkaiden olevan kelvottomia renkaita muuten kuin kesäkelissä ja kesäkelissä taas kesärengas on parempi.

PS. Olen jo pari viikkoa odotellut että millon tämä tunteiden kuumennus topic taas aktivoituu  ;D

PPS. Kesällä kesärenkaat ja talvella kunnon talvirenkaat eli nordic kitkat! Kaikki muu on ihan paskaa  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

V60

Itse vetelen tuolla kolmen setin taktiikalla. Osittain harrastuksen, osittain tarpeen takia. Kesällä 235/35/19, jotta voi puskea asfaltilla kunnolla. Syksy/kevät CrossClimateilla, jolloin ei tarvi huolehtia vaikka lykkää lunta ja loskaa. Talviaika eli 2-4 kk sitten nastoilla, jolloin voi harrastaa jääurheiluakin tarvittaessa ja nasta-ajan voi jättää niin lyhkäiseksi kuin mahdollista.
Toinen pärjää tietty kitkoilla mainiosti lokakuu-vappu.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 24.09.19 - klo:13:59
Jossain rengastestissä juuri todettiin näiden välikelin (crossclimate tai jotain sellaista) renkaiden olevan kelvottomia renkaita muuten kuin kesäkelissä ja kesäkelissä taas kesärengas on parempi.

Uudessa TM:n TALVIrengastestissä. Suosittelen lukemaan 2018 TM kesärengastestin, joka tehtiin +10 asteen lämpötilassa, joka on Suomen keskilämpötila kesällä. Kummasti muuttui kesärenkaiden järjestys vrt yli +20 asteen lämpötilassa tehtyihin testeihin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 24.09.19 - klo:14:57
Odottelen mielenkiinnolla liukkaita jääkelejä. Varastossa odottaa uusilla vanteilla olevat Continental Ice 3 nastarenkaat. On kovasti nastoja, mutta aika pieniä kooltaan.  Katsotaan miten uusi Audi A4 selviää. Tervetuloa jääkelit  ;D

Minäkin odottelen niitä mielenkiinnolla, tekisi kovasti mieli saada lisää kokemusta kitkoilla jääkelissä. Liukasta (lue: märkää) jäätä ei viime talvena osunut kohdalle kertaakaan, toissa talvena yhtenä aamuna. Eli kahden kitkatalven saldo on vasta alle 1 km märällä jäällä ajoa, yhtenä aamuna. Lisää soisin kohtaavani, jotta oppisin paremmin tuollaisessa kitkalle ongelmallisessa kelissä ajamaan. Muunlaisilla keleillä eteneminen on sujunut mallikkaasti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sambolo

Odotan kans mielenkiinnolla miten auton mukana tulleet 2013vm contin nastat toimii  ;D Kerta pintaa on ja nastat tallella niin näillä mennään ainaki tää talvi ennen kuin tilaan kitkat.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.09.19 - klo:11:56
Minäkin odottelen niitä mielenkiinnolla, tekisi kovasti mieli saada lisää kokemusta kitkoilla jääkelissä. Liukasta (lue: märkää) jäätä ei viime talvena osunut kohdalle kertaakaan, toissa talvena yhtenä aamuna. Eli kahden kitkatalven saldo on vasta alle 1 km märällä jäällä ajoa, yhtenä aamuna. Lisää soisin kohtaavani, jotta oppisin paremmin tuollaisessa kitkalle ongelmallisessa kelissä ajamaan. Muunlaisilla keleillä eteneminen on sujunut mallikkaasti.

Joka syksi ja kevät on pääkallokelejä, kun menee mökille. Oli yhtä helvettiä viime keväänä kokeilla kitkoilla ajamista jopa nelikolla... Nastoilla ei mitään ongelmaa. Verrokkirenkaina oli continentalin kitkat/nastat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.10.19 - klo:07:58
Joka syksi ja kevät on pääkallokelejä, kun menee mökille. Oli yhtä helvettiä viime keväänä kokeilla kitkoilla ajamista jopa nelikolla... Nastoilla ei mitään ongelmaa. Verrokkirenkaina oli continentalin kitkat/nastat.

Itse myisin mökin pois ja ostaisin toisen paremmalta paikalta jos kitkoilla on mahdotonta päästä perille.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sakal83

Entä, jos mökki ei sijaitse kuusessa. Mihin ei pääse kuin telaketjuilla, niin pitääkö silloin ajaa nastoilla läpi talven? ::)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

pekeke

Viime kevättalvena oli pariin otteeseen etelässä märkää peilijääkeliä, ajelen harrastenelikolla all seasoneilla, jätin rantaparkissa alarinteeseen kun oli niin liukasta, eikös joku yrittänyt isolla Volvomaasturilla ja nastoilla ylärinteeseen. Valui holtittomasti pikku söpöläistäni päin, onneksi osui vain renkaaseen, ei omia tappioita, kaverilta meni takapuskurin kulma lyttyyn, ihan oikein.

b1mpo

Kukaan ei ole vissiin kuullut hiekoituksesta? Jos satunnaista tarvetta on päästä jostain ylämäestå, on halvempaa se hiekoitus, kuin neliveto ja ärsyttävä nastojen jauhava rapina muulloin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Yksinkertaisuus. Mäkisen harvaan ajetun osuuden voi ihan surutta hiekoittaa ilman mitään haittavaikutuksia.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.10.19 - klo:10:43
Hiekan kylväminen on täysin älytöntä hommaa.
Karmeat seuraukset jotka tulevat eteen keväällä.
Hiekoitusta pitäisi vähentää todella radikaalisti.
Terveyshaitat ovat mittavat.
Ihmisten pitää alkaa itsekkin tajuamaan, että ei aina tarvitse olla kesäkeli.

HiekoitusSEPELI ei juurikaan pölyä koska siinä on vain 3-6mm tai 3-8mm kiviä, hiekoitushiekkaa ei juurikaan käytetä nykypäivänä. Pöly tulee nastarenkaiden rouhimasta asfaltin sisältämästä kiviaineksesta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

#4488
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.10.19 - klo:08:34
Itse myisin mökin pois ja ostaisin toisen paremmalta paikalta jos kitkoilla on mahdotonta päästä perille.

Ehdotappa samaa niille ihmisille jotka asuu tuolla ja pärjäävät hyvin. Eikä kenelläkään ole kitkarenkaita! Miksiköhän?

Aika mielenkiintoinen ajatusmaailma tyrkyttää kaikille omaa ideologiaa, varsinkaan kun et edes tiedä missä minun mökkini sijaitsee ja kuinka hieno se on  ;D. Toiset meistä ei halua mökkeillä vieri viereen rakennetuissa paikoissa.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.10.19 - klo:10:35
Kukaan ei ole vissiin kuullut hiekoituksesta? Jos satunnaista tarvetta on päästä jostain ylämäestå, on halvempaa se hiekoitus, kuin neliveto ja ärsyttävä nastojen jauhava rapina muulloin.

Osta hiljaisempi auto tai vaimenna se  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.10.19 - klo:14:02
On ihmeellistä suunsoittoa nuilla kitkajätkillä. Eikö jokainen saa ajaa sellaisilla renkailla kun haluaa ? Kannattaisi pellinkolistelijoiden vaan tyytyä siihen, että jokainen tekee itse valintansa. Nastarengas on Suomen talvessa ehdottomasti turvallisin ratkaisu.
Avaudut suunsoitosta ja leimaat samalla vastapuolta pellinkolistelijoiksi...

Banned

On kai se tämäkin tapa purkaa pahaa oloaan ;D Itsellä ollut molempia ja hyvin on pärjätty. Nastojen rapina vaan ärsyttää leutoina talvina, sen vuoksi tällä kertaa kitkat alle. Varsinkin, kun ei tuota moottorin ääntäkään enää kuulu.
Passat GTE

sakal83

Jönglärillä tänään selvä päivä?
Tosta voi kelailla muutaman sivun taakse ja katsoa itse mitä tuubaa on itse kukin ”järjenköyhyydessään” suoltanut palstalle.

Muistelisin että siellä kehoitettiin keuhkotautisia muuttamaan maalle ja niinpoispäin.
Että se siitä oman ideologian ajamisesta.

Jos nyt lopetetaan tuo tekopyhyys ja aletaan haukkua ihan oikeilla nimillä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 01.10.19 - klo:14:29
Sama jumalaton parku alkaa kitkahemmoilla joka syksy.
Katso nyt vähän, mitä oikein kirjoittelet. Tuossa parkumisessa olet kyllä ihan omassa luokassasi.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.10.19 - klo:13:51
Osta hiljaisempi auto tai vaimenna se  ;D
En osta, enkä vaimenna ainakaan nastojen takia. On nastoissa sekin psykologinen puoli, että tietää jauhavansa koko talven suolattua ei talvipintaista tietä työmatkalla. Siinä ne nastat kuluu tien ohessa. Ei ole ollut paikkaa, mihin en olisi talvirenkailla ilman nastoja päässyt, en edes ojaan tai auton perään. Päästöjäkin syntyy vähemmän, kun sekin on jatkuvasti puheenaiheena.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tsi1490

Uudessa Teknikens Världissä muuten oli talvirengasvertailun ykkönen Continentalin IceContact 3 -nastarengas. Kakkonen oli Continentalin ContiViking Contact 7 -kitkarengas. Yhteensä mukana oli 18 rengasta, myös muutama Keski-Euroopan kitka.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.10.19 - klo:15:15
En osta, enkä vaimenna ainakaan nastojen takia. On nastoissa sekin psykologinen puoli, että tietää jauhavansa koko talven suolattua ei talvipintaista tietä työmatkalla. Siinä ne nastat kuluu tien ohessa. Ei ole ollut paikkaa, mihin en olisi talvirenkailla ilman nastoja päässyt, en edes ojaan tai auton perään. Päästöjäkin syntyy vähemmän, kun sekin on jatkuvasti puheenaiheena.  8)

Jos ajaa skeidalla vaikka kitkoilla, niin kannattaa vaimentaa. Sellainen jollottaja se on aina ollut.

Mua ei talvella häiritse nastat milläänlailla eikä ääni ole se tärkein argumentti ostaa renkaita eikä päästöt, vaan se, että pito on maksimaallinen, kun keli on pahin! Minä kyllä selviäisin todennäköisesti vaikka M+S renkailla talvella, mutta perheessä on myös muita ajajia ja kun se toinen ajaja sanoo, että on liukasta, niin silloin vaihdan kitkat nastoihin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Tuolla mun autolla ei juuri muut ajele. Monella vain saattaa olla monta vuotta vanhat nastat, että ei se pito niissä noita tuoreita r3:ia parempi ole niissäkään. Lähinnä itseä harmittaisi jauhaa tuota paljasta ohikulkutietä nastoilla, kun ne nastatkin siinä menettää pitoaan samalla, eikä pidä siellä, missä niitä ehkä joskus harvoin tarvitsisi.

Farkku oli äänekkäämpi, kuin tämä sedan. Katto muodosti korivärinöiden kautta enemmän ääntä. Eikä nämä 18" gy egp:t ole niin äänekkäät, kuin vaimennetussa farkussa 17" cpc6. Tällä hetkellä tuo ei kyllä tiemelultaan häiritse ollenkaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Flat

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 01.10.19 - klo:17:38
Uudessa Teknikens Världissä muuten oli talvirengasvertailun ykkönen Continentalin IceContact 3 -nastarengas. Kakkonen oli Continentalin ContiViking Contact 7 -kitkarengas. Yhteensä mukana oli 18 rengasta, myös muutama Keski-Euroopan kitka.

Siis voittiko contact 7 muut nastarenkaat ? Eikös kitkat ole olleet yleensä hyvin monia nastoja huonommat näissä testeissä?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Flat - 01.10.19 - klo:19:32
Siis voittiko contact 7 muut nastarenkaat ? Eikös kitkat ole olleet yleensä hyvin monia nastoja huonommat näissä testeissä?

Testithän on juuri sellaisia mitä niissä halutaan painottaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Flat

Juu tietysti,  mutta eikös ero nastoihin ole ollut perinteisesti hyvin iso? Suuruusluokkaa yksi numero asteikolla 1-10. Ihan jääpidon painotusta vähentämällä ei saada kitkoista yhtä hyvää?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy