Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Tänään oli -15 C ja tiepinta ihan sinisen jäinen. Tuli mieleen se video viime vuodelta, kun joku luisteli tiellä. Mutta koska oli kylmää pito oli erinomainen. Kitkoilla on aina ilo ajaa sydäntalvella.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Viimeiset vajaa 2 viikkoa Oulun seudulla keli on ollu todella talvinen (lunta ja pakkasta). Mukaan mahtuu 2 -20C keliä, 2 plussapäivää ja loput pakkasella enemmän tai vähemmän. Kaksi kunnon lumimyrskyä myös ja yksi päivä tai tarkemmin ilta alijäähtynyttä vettä. Hankalin ajokeli oli lumimyrsky, auraus ei millään pysynyt vauhdissa mukana ja pääväylien ulkopuolella ja jopa pienemmissä rampeissa oli jopa 10cm palteita tuulen aikaansaannoksena. Pääväylät ovat pikkupakkasilla sulana suolauksen takia, kovalla pakkasella jäässä, pienempi tieverkko ja asuntokadut pakkaantuneen lumen peitossa, ajourat tiheämmin liikennöidyissä auki ja mahdollisesti pienen jään peitossa. Keli on ollut siis sekä sangen vaihteleva että myös hyvin talvinen.

Ajo yhden talven ajetuilla nordic kitkoilla (R2) ei ole tuottanut minkäänlaisia haasteita, päinvastoin matka on sujunut hyvin. Suurimmat kelihaasteet olivat mainittu lumimyrsky (näkyvyys, palteet) ja alijäähtyneen veden raaputtaminen parkkeeratusta autosta, oli tiukassa, onneksi ei ajossa jäätänyt lasia. Ajossa/tiessä ei huomannut mitään erikoista. Rajakylän rampit tms tiukat mutkat järkinopeuksilla nou problem. Kyydissä ollut vanhempi herrasmies (alla uusi auto uusilla hakka9 nastoilla) kysyi mitkä renkaat alla kun matka sujui niin jouhevasti.

Tämän "testin" tuloksena voisi todeta että nordic kitkat sopivat mainiosti talviseen mutta vaihtelevaan säähän. Tämän hankalempia talviolosuhteita tuskin löytyy paitsi tietenkin se peilijäällä oleva metsätie kaiken tienhoidon ja liikenteen ulkopuolella. Oulun seudulla muuten nastojen markkinaosuus lienee jotain 95-99% välillä. Suuri osa voisi ajella aivan sujuvasti myös kitkoilla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.01.19 - klo:23:06
Viimeiset vajaa 2 viikkoa Oulun seudulla keli on ollu todella talvinen (lunta ja pakkasta). Mukaan mahtuu 2 -20C keliä, 2 plussapäivää ja loput pakkasella enemmän tai vähemmän. Kaksi kunnon lumimyrskyä myös ja yksi päivä tai tarkemmin ilta alijäähtynyttä vettä. Hankalin ajokeli oli lumimyrsky, auraus ei millään pysynyt vauhdissa mukana ja pääväylien ulkopuolella ja jopa pienemmissä rampeissa oli jopa 10cm palteita tuulen aikaansaannoksena. Pääväylät ovat pikkupakkasilla sulana suolauksen takia, kovalla pakkasella jäässä, pienempi tieverkko ja asuntokadut pakkaantuneen lumen peitossa, ajourat tiheämmin liikennöidyissä auki ja mahdollisesti pienen jään peitossa. Keli on ollut siis sekä sangen vaihteleva että myös hyvin talvinen.

Ajo yhden talven ajetuilla nordic kitkoilla (R2) ei ole tuottanut minkäänlaisia haasteita, päinvastoin matka on sujunut hyvin. Suurimmat kelihaasteet olivat mainittu lumimyrsky (näkyvyys, palteet) ja alijäähtyneen veden raaputtaminen parkkeeratusta autosta, oli tiukassa, onneksi ei ajossa jäätänyt lasia. Ajossa/tiessä ei huomannut mitään erikoista. Rajakylän rampit tms tiukat mutkat järkinopeuksilla nou problem. Kyydissä ollut vanhempi herrasmies (alla uusi auto uusilla hakka9 nastoilla) kysyi mitkä renkaat alla kun matka sujui niin jouhevasti.

Tämän "testin" tuloksena voisi todeta että nordic kitkat sopivat mainiosti talviseen mutta vaihtelevaan säähän. Tämän hankalempia talviolosuhteita tuskin löytyy paitsi tietenkin se peilijäällä oleva metsätie kaiken tienhoidon ja liikenteen ulkopuolella. Oulun seudulla muuten nastojen markkinaosuus lienee jotain 95-99% välillä. Suuri osa voisi ajella aivan sujuvasti myös kitkoilla.
Pelkäsitkö oikeasti ettet pystyisi kitkoilla ajelemaan talvella kahta viikkoa Oulussa, vai mitä testasit?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.01.19 - klo:23:06
Viimeiset vajaa 2 viikkoa Oulun seudulla keli on ollu todella talvinen (lunta ja pakkasta). Mukaan mahtuu 2 -20C keliä, 2 plussapäivää ja loput pakkasella enemmän tai vähemmän. Kaksi kunnon lumimyrskyä myös ja yksi päivä tai tarkemmin ilta alijäähtynyttä vettä. Hankalin ajokeli oli lumimyrsky, auraus ei millään pysynyt vauhdissa mukana ja pääväylien ulkopuolella ja jopa pienemmissä rampeissa oli jopa 10cm palteita tuulen aikaansaannoksena. Pääväylät ovat pikkupakkasilla sulana suolauksen takia, kovalla pakkasella jäässä, pienempi tieverkko ja asuntokadut pakkaantuneen lumen peitossa, ajourat tiheämmin liikennöidyissä auki ja mahdollisesti pienen jään peitossa. Keli on ollut siis sekä sangen vaihteleva että myös hyvin talvinen.

Ajo yhden talven ajetuilla nordic kitkoilla (R2) ei ole tuottanut minkäänlaisia haasteita, päinvastoin matka on sujunut hyvin. Suurimmat kelihaasteet olivat mainittu lumimyrsky (näkyvyys, palteet) ja alijäähtyneen veden raaputtaminen parkkeeratusta autosta, oli tiukassa, onneksi ei ajossa jäätänyt lasia. Ajossa/tiessä ei huomannut mitään erikoista. Rajakylän rampit tms tiukat mutkat järkinopeuksilla nou problem. Kyydissä ollut vanhempi herrasmies (alla uusi auto uusilla hakka9 nastoilla) kysyi mitkä renkaat alla kun matka sujui niin jouhevasti.

Tämän "testin" tuloksena voisi todeta että nordic kitkat sopivat mainiosti talviseen mutta vaihtelevaan säähän. Tämän hankalempia talviolosuhteita tuskin löytyy paitsi tietenkin se peilijäällä oleva metsätie kaiken tienhoidon ja liikenteen ulkopuolella. Oulun seudulla muuten nastojen markkinaosuus lienee jotain 95-99% välillä. Suuri osa voisi ajella aivan sujuvasti myös kitkoilla.

Oulussa 21 vuotta asuneena ei ongelmia nastoilla ollut. Eikä kyllä ole ollut, kun ole siellä käynyt.

Tuossa viikolla sellaiset 1500km tuli ajettua etu ja nelivetoisella autolla joissa molemmissa conti ice contact 2 nastat. Teillä missä EI ole ohituskaistoja esim. JKL-Seinäjoki tai JKL-Kokkola. Lämpotilat vaihteli -22 asteesta +2 asteeseen ja missään vaiheessa ei ollut ongelmia saati olisi tarvinnut olla  Jäätä ja lunta riitti eikä tiet todellakaan olleet paljasta asvalttia. Tasan 0 autoa ohitti minut (Ajonopeus n. +5%), mutta itse sain ohittaa useampia köröttelijöitä ilman ongelmia. Jopa 100 heppaisella raketilla meni yhdistelmien ohitukset iloisesti ilman ongelmia, kun pitoa löytyy ja renkaat on loogiset ajaa.

Pari kertaa sai myös renkaiden pitoa kokeilla, kun yksi yhdistelmä päätti rohkeasti 80km/h rajoituksella kääntää eteen, että jouduin tiputtamaan vauhdin alle 40km/h jäisellä tiellä ja toisen kerran joku tuli vajaavetoisella autolla sekä paskoilla renkailla risteyksestä kolmion takaa eteen, mutta se auto ei kiihtynytkään. Näitä itse asiassa tuli useampikin kappale ja yleensä jäivät köröttelemään -10km/h alle nopeusrajoituksen. Yleensä minun takana ei ollut ketään, mutta eteen piti päästä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.01.19 - klo:10:07
Oulussa 21 vuotta asuneena ei ongelmia nastoilla ollut. Eikä kyllä ole ollut, kun ole siellä käynyt.
...

Mielenkiintoista. Kirjoitat kahdelle foorumille melkein prikulleen saman viestin, vastauksena kahteen eri viestiin. Toisella foorumilla vähän "pokkisentörmää" seassa, jottei ihan 100% sama viesti. Kyllä sinulla on kova tarve omaa rengasvalintaasi puolustella, kun pitää copy-pastella kahdelle foorumille yhtäaikaa samaa "ilosanomaa" julistaa. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.01.19 - klo:22:24
Mielenkiintoista. Kirjoitat kahdelle foorumille melkein prikulleen saman viestin, vastauksena kahteen eri viestiin. Toisella foorumilla vähän "pokkisentörmää" seassa, jottei ihan 100% sama viesti. Kyllä sinulla on kova tarve omaa rengasvalintaasi puolustella, kun pitää copy-pastella kahdelle foorumille yhtäaikaa samaa "ilosanomaa" julistaa. :P

Hienoa että se herättää tunteita.

Tänään ei harmittanut yhtään tuhota Pirkanmaan ja Tampereen tiestöä uusilla Hakkapeliitta 9 nastoilla. Oli renkaat paikoillaan, kun poistui motarilta! Riitti jäätä, lunta sekä alijaahtynyttä vettä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h


Oktaavi

Just tulin Ouluun Tampereelta. Alle kymmenen autoa meni ohitseni koko matkan aikana. Näillä oli varmaan nastat alla, itsellä halvat Hankookin kitkat. Testivoittajilla olisin jo nukkumassa. 😀

sakal83

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 06.01.19 - klo:23:09
Karppa,
Monta autoa tällä kertaa päästit ohi?
Jutuista päätellen karppa on semmonen teiden ritari.
Kaikki on näitä liikenteessä tavannut ja tietää että näitä ei kannata ohittaa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 06.01.19 - klo:23:09
Karppa,
Monta autoa tällä kertaa päästit ohi?

Päästit ohi? Ohi pääsee, kun ajaa vain. Muualla, kuin motarilla tasan 0 ja itse sai ohittaa kymmeniä autoja. Paras ajoi 58km/h 100km/h rajoituksella.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 07.01.19 - klo:06:43
Jutuista päätellen karppa on semmonen teiden ritari.
Kaikki on näitä liikenteessä tavannut ja tietää että näitä ei kannata ohittaa.

Ikinä et ole minua tavannut, mutta kovasti minun kirjoitukset sinua harmittaa ja menee tunteisiin. Minä en esimerkiksi kiritä, jos minusta ajetaan ohi. Loput voi lukea ylempää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

n.1000km pariin päivään eikä mitään ongelmaa hakkapeliitta 9:llä vaikka oli "vaarallinen keli". Kummasti TRE:n motarillakin sai rauhassa ajaa vasemman puoleista kaistaa vaikka välillä satoi alijäähtynyttä vettäkin. Onnea vain niille jotka olivat KE-kitkoilla liikenteessä.

Ja ei reissun aikana ei yksikään auto ajanut muualla, kuin motarilla ohi. Kyllä nuo hyvät nastarenkaat on vain verrattomat Suomalaisessa talvikelissä! Vaikka yksi käyttäjä haukuukin ne hengenvaarallisiksi vaikka itse oleskelee 1700km päässä Suomesta  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.19 - klo:18:22
n.1000km pariin päivään eikä mitään ongelmaa hakkapeliitta 9:llä vaikka oli "vaarallinen keli". Kummasti TRE:n motarillakin sai rauhassa ajaa vasemman puoleista kaistaa vaikka välillä satoi alijäähtynyttä vettäkin. Onnea vain niille jotka olivat KE-kitkoilla liikenteessä.

Ja ei reissun aikana ei yksikään auto ajanut muualla, kuin motarilla ohi. Kyllä nuo hyvät nastarenkaat on vain verrattomat Suomalaisessa talvikelissä! Vaikka yksi käyttäjä haukuukin ne hengenvaarallisiksi vaikka itse oleskelee 1700km päässä Suomesta  ;D.

Runosuoni alkoi joillakin selkeästi pulputtamaan pienen lumipeitteen saavuttua etelään. Voisit kyllä runoilla vielä hivenen lisää meidän kaikkien iloksi, sillä itse henkilökohtaisesti en ainakaan ole vielä aivan päässyt kiinni tuohon logiikkaasi että silloin kun kelit huononee niin vauhdin pitäisi kiihtyä, ja oma henkilökohtainen sekä muiden tielläliikkujien "turvallisuus" on kiinni vain TM:n rengastestien taulukoiden numeroista.

KE-kitkat ovat kyllä olleet (ja tulevat olemaan) verrattoman hyvät etelä-suomen keleissä, aina tuolta syyskuun ensimmäisiltä aamupakkasilta lähtien, niiltä ajoilta siis kun muut tielläliikkujat kurvailevat vielä kesärenkaillaan kohti työpaikkoja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.01.19 - klo:19:15
Runosuoni alkoi joillakin selkeästi pulputtamaan pienen lumipeitteen saavuttua etelään. Voisit kyllä runoilla vielä hivenen lisää meidän kaikkien iloksi, sillä itse henkilökohtaisesti en ainakaan ole vielä aivan päässyt kiinni tuohon logiikkaasi että silloin kun kelit huononee niin vauhdin pitäisi kiihtyä, ja oma henkilökohtainen sekä muiden tielläliikkujien "turvallisuus" on kiinni vain TM:n rengastestien taulukoiden numeroista.

KE-kitkat ovat kyllä olleet (ja tulevat olemaan) verrattoman hyvät etelä-suomen keleissä, aina tuolta syyskuun ensimmäisiltä aamupakkasilta lähtien, niiltä ajoilta siis kun muut tielläliikkujat kurvailevat vielä kesärenkaillaan kohti työpaikkoja.

Sinulle ne saattaa olla runoja siellä 1700km päässä Suomesta, mutta meille jotka asumme tällä hetkellä Suomessa ja nautimme Suomen normaalista talvesta se on ihan arkea. Minulle tämän päiväinenkään "vaarallinenen" keli ei ollut syy jättää autoa parkkiin, vaan ajaa "normaalisti" sekä turvallisesti kotiin. Ja se lumipeite oli noin 10-15cm joten sitä loskaakin oli, koska idiootit suolaavat tuota tietä.

Ja ihan toisella forumilla todettiin, että tuo alijäähtynyt vesi teki Tampereeden seudun todella liukkaaksi. Ihan sama mitä sinä runoilet sieltä 1700km päähän kaukolaseilla  ;D.

Lisää voit ihailla tuolta Suomalaista talvimaisemaa:
https://www.kelikamerat.info/kelikamerat-tampere
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

https://www.kelikamerat.info/halytyslista
Noistakin kolmesta pienestä kolarista todennäköisesti oli alla nastat, joko kaikilla, tai vähintään 2/3. Ihan näin tilastollisesti katsottuna.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.19 - klo:20:18
https://www.kelikamerat.info/halytyslista
Noistakin kolmesta pienestä kolarista todennäköisesti oli alla nastat, joko kaikilla, tai vähintään 2/3. Ihan näin tilastollisesti katsottuna.

Ja sulla on tästä faktaa?

Vai onko olleet kännissä ajavia kitkakuskeja?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.19 - klo:20:31
Ja sulla on tästä faktaa?

Vai onko olleet kännissä ajavia kitkakuskeja?
Se faktan kaivaminen on sun hommas.
Niin kauan kun 9/10 ajaa nastarenkailla, niin tilastollisesti katsottuna nuo kaikki kolarit ajettiin nastoilla.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.19 - klo:20:41
Se faktan kaivaminen on sun hommas.
Niin kauan kun 9/10 ajaa nastarenkailla, niin tilastollisesti katsottuna nuo kaikki kolarit ajettiin nastoilla.

Sä esität väitteen ja minun pitäisi kaivaa fakta  ;D. Argumentit vähissä kitkakuskeilla:

VTT:n tutkimuksen mukaan kitkakuskit kaahaavat huono kuntoisilla renkailla kännissä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.19 - klo:20:44
Sä esität väitteen ja minun pitäisi kaivaa fakta  ;D. Argumentit vähissä kitkakuskeilla:

VTT:n tutkimuksen mukaan kitkakuskit kaahaavat huono kuntoisilla renkailla kännissä  ;D.
Onneks sulla on toi VTT:n argumentti, siihen voit aina tukeutua kun et ymmärrä lukemaasi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

raipuli

-karppa- on näköjään sellainen jankkaavan levyn omaava trolli, että tämä koko foorumi nykyään on yksi suomi24.fi. Noh, joillekin (eli karpalle) on vaikeaa ymmärttää muiden omakohtaisia kokemuksia, mielipiteitä, käyttötarpeita tai varsinkaa mitään muita testejä kuin TM:n tekemät testit. Mutta pitää ymmärttää ressukkaa, jokainen ihminenhän oman perseenreiän reunus.
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 08.01.19 - klo:21:03
-karppa- on näköjään sellainen jankkaavan levyn omaava trolli, että tämä koko foorumi nykyään on yksi suomi24.fi. Noh, joillekin (eli karpalle) on vaikeaa ymmärttää muiden omakohtaisia kokemuksia, mielipiteitä, käyttötarpeita tai varsinkaa mitään muita testejä kuin TM:n tekemät testit. Mutta pitää ymmärttää ressukkaa, jokainen ihminenhän oman perseenreiän reunus.

Ja olet sitä mieltä, että minä en ole kykeneväinen tekemään omakohtaisia kokemuksia Suomen keleistä, renkaista tai ajo-olosuhteista? Sekä kirjoittamaan niistä tänne?

Kyllä Suomessa myös tuulilasi ja autobild tekee noita rengastestejä joita tulee luettua.

Voisin esittää vastakysymyksen: Antoiko sinun yllä oleva jotain tähän ketjuun? Kun ei ole mitään annettavaa, niin mennään henkilökohtaisuuksiin, kun ei muuhun kykene!

Ja kyllä se näin on täällä (Vagarena), että nimenomaan kitkakuskien on tarve puolustella omia valintojaan ei nastarenkailla ajavien...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.19 - klo:20:18
https://www.kelikamerat.info/halytyslista
Noistakin kolmesta pienestä kolarista todennäköisesti oli alla nastat, joko kaikilla, tai vähintään 2/3. Ihan näin tilastollisesti katsottuna.
Entä sitten jos vaikka näin olisi? Tekeekö se jotenkin mielestäsi kitkarenkaista paremmat?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.19 - klo:19:46
Sinulle ne saattaa olla runoja siellä 1700km päässä Suomesta, mutta meille jotka asumme tällä hetkellä Suomessa ja nautimme Suomen normaalista talvesta se on ihan arkea. Minulle tämän päiväinenkään "vaarallinenen" keli ei ollut syy jättää autoa parkkiin, vaan ajaa "normaalisti" sekä turvallisesti kotiin. Ja se lumipeite oli noin 10-15cm joten sitä loskaakin oli, koska idiootit suolaavat tuota tietä.

Ja ihan toisella forumilla todettiin, että tuo alijäähtynyt vesi teki Tampereeden seudun todella liukkaaksi. Ihan sama mitä sinä runoilet sieltä 1700km päähän kaukolaseilla  ;D.

Lisää voit ihailla tuolta Suomalaista talvimaisemaa:
https://www.kelikamerat.info/kelikamerat-tampere

Ihan kuukausi sitten toisella foorumilla todettiin, että tuo nastarenkaiden jyrsimissä urissa lojuva vesi teki Tampereen seudun todella vesiliiirtovaaralliseksi. Ihan sama mitä sinä runoilet sieltä minusta katsoen 1700km päähän kaukolaseilla  ;D.


Tuo "1700 kilometriä" taisikin nähtävästi siirtyä jo näppäimistöllä pikakomennon taakse josta sen saa vaivatta liitettyä mukaan teksiin, samalla tavalla kuten "VTT:n tutkimuksen mukaan" ?

Sinänsä hauskaa että 1700km etäisyys suomen rajoista on liikaa että saa kommentoida rengasasioita mutta tuollainen vaivainen 1200km "poronkuseman" etäisyys Hangon ja Utsjoen välillä ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa, koko Suomi on yhtä isoa homogeenista möykkyä ilmastoltaan mutta heti kun mennään lahden yli niin ilmasto muuttuu samantien subtrooppiseksi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vice

Oma ääni menee Contin IceContact 2 nastoille vertailussa Nokian HKPL 9 vastaan.

Ajoin tänään A3 reilut 200km, jossa on HKPL 9 alla ja vielä illalla n.100km A4, jossa Contit alla. Molemmat autot on nelivetoja.

Tätä samaa olen koko talven "ihmetellyt", kun noksuja on niin paljon kehuttu. A3:ssa on uudet Noksut ja Contit nelkussa pari talvea ajettu (toki vähän kilsoja niissä). Oli lumi tai jää keli niin Contit on paremmat. Pito on parempi ja samoin ohjaus tuntuma sekä ovat hiljaisemmat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Vice - 08.01.19 - klo:21:38
Oma ääni menee Contin IceContact 2 nastoille vertailussa Nokian HKPL 9 vastaan.

Ajoin tänään A3 reilut 200km, jossa on HKPL 9 alla ja vielä illalla n.100km A4, jossa Contit alla. Molemmat autot on nelivetoja.

Tätä samaa olen koko talven "ihmetellyt", kun noksuja on niin paljon kehuttu. A3:ssa on uudet Noksut ja Contit nelkussa pari talvea ajettu (toki vähän kilsoja niissä). Oli lumi tai jää keli niin Contit on paremmat. Pito on parempi ja samoin ohjaus tuntuma sekä ovat hiljaisemmat.

Itselläkin kummistakin nyt kokemuksia ja ei ole harmittanut, että päädyin Conti ice contact 2:n. Hyvä kun saa päivittäin referenssiä myös noista hakkapeliitta 9:stä.

Samat huomiot, että hiljaisempi ja tarkempi ajotuntuma sekä jämäkämpi tuo rengas (Conti ice contact 2:n).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 08.01.19 - klo:21:22
Entä sitten jos vaikka näin olisi? Tekeekö se jotenkin mielestäsi kitkarenkaista paremmat?
Eihän se tee. Olenkin ollut kokoajana sitä mieltä, että ei ne renkaat ketään ojaan aja.
Mutta jos jatketaan näillä ihan VTT-tason ”argumentoinneilla”, niin se yksi kymmenestä selvisi pääkallokeleillä kotiin kitkoilla ja kolme yhdeksästä ajoi tuon pienen kolarin nastoilla. Voittaja siis selvisi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.01.19 - klo:21:53
Eihän se tee. Olenkin ollut kokoajana sitä mieltä, että ei ne renkaat ketään ojaan aja.
Mutta jos jatketaan näillä ihan VTT-tason ”argumentoinneilla”, niin se yksi kymmenestä selvisi pääkallokeleillä kotiin kitkoilla ja kolme yhdeksästä ajoi tuon pienen kolarin nastoilla. Voittaja siis selvisi.
Matematiikka ei taida olla vahvinta osaamistasi.  ;D

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

Karppa aina kehuu täällä että kukaan ei ole ohittanut. Liikenteessä muita nopeampana olo tuntuu tuottavan Karpalle suurta mielihyvää.?   Pistän vielä karppaa "paremmaksi": Ajan kitkoilla ja kukaan ei ole ohittanut minua koko talvena moottoritien ulkopuilella. Ajattelin kuitenkin aikuistua. Liikenne ei ole hiekkalastikko tai nopeuskisa.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 08.01.19 - klo:23:17
Karppa aina kehuu täällä että kukaan ei ole ohittanut. Liikenteessä muita nopeampana olo tuntuu tuottavan Karpalle suurta mielihyvää.?   Pistän vielä karppaa "paremmaksi": Ajan kitkoilla ja kukaan ei ole ohittanut minua koko talvena moottoritien ulkopuilella. Ajattelin kuitenkin aikuistua. Liikenne ei ole hiekkalastikko tai nopeuskisa.

Elämäni aikana olen saanut tasan nolla (0) ylinopeussakkoa eikä minua haittaa edelleenkään, että minusta ajetaan ohi, kunhan ei jää eteen sen jälkeen tien tukoksi. Minulle liikenteessä liikkuminen ei ole kilvanajoa, mutta nautinnollisinta on ajaa omaa marssivauhtia vakkari päällä. Jos haluan ajaa nopeaa, niin se onnistuu ihan radalla.

Hienoa että onnistut pärjäämään kitkoilla, mutta toivottavasti et ole tavallisella talvikelillä jurraamassa minun edessä esimerkiksi 100km/h rajoituksella 58km/h, vaan olet jättänyt autosi kotiin ja mennyt vaikka julkisilla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TDI Golf

Tääläpä nyt on tunteet pinnassa. Rengasasia on aina kiivas, varsinkin somessa. Pelkkä nasta tai kitka ei tee autuaaksi,paskoja on molemmissa. Laadukkaista renkaista sitten voi kukin valita ja auto se paikka missä kulkee vaikuttaa paljon. Nyt kun talvet nykyään on näitä lämpöisiä ja teiden talvikunnossapito mitä on niin nastojen puolesta itse liputtanut jo pidempään. Isoimmilla autoilla ajettu missä painoa kitkoilla sekä nastoilla, pärjää kun ennakoi eikä kukaan muu töpeksi eteen, ikävä ajella pienempiä teitä tai huonosti hoidettuja. Jossakin vaiheessa noi nastarenkaat olivat kelvottomia kun nastojen määrää pienennettiin ja materiaalia heikennettiin ja niiden määrää vähennettiin. Vanhaa teräsnastaa ja joka reikään renkaalla ei enää pääse ajamaan mutta nykyiset nastarenkaat taas alkaa olla kelvollisia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy