Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 21.09.17 - klo:06:43
Neliveto ja nastat ovat minun valintani.
Ja joskus hauskanpitokin: https://youtu.be/CztIEhBACeE

Komppaan tätä. Tosin välikelit mä ajelen kitkoilla  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Alkaa 20. talvi kitkoilla. Ei yhtäkään ups läheltä piti tilannetta näinä vuosina kitkojen kanssa. Keväisin on puhdas omatunto, kun katsoo mille urille asfaltit on jyystetty.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22


sakal83

Liikennevirasto ei ota kantaa siihen, voiko urautumisen kiihtyminen johtua siitä, että nasta-asetus ei ennakkoarvioiden vastaisesti vähentänytkään nastamäärää.

-Tässä on samaan aikaan näitä muita tekijöitä, joiden vaikutusta on vaikeaa arvioida, ja erottaa sieltä pelkästään sitä nastan vaikutusta, sanoo Katri Eskola.


Noo, siellä nyt oli pari muuttujaa matkassa ;D ;D ;D
Silloin kun ei osata laskea 1+1, niin vastaukset on tätä luokkaa
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

BMF

"-Jos näitä kovametallipiikkejä yhdessä renkaassa noin 200 kappaletta, niin satasta ajaessa se iskee sitä asfalttiressukkaa pari tuhatta kertaa sekunnissa. Eli se on varsin rankkaa asfaltille, sanoo Tuononen."

Aika tyhjentävä ja selkeä lopetus. Eipä oikeestaan tartte muuta tuosta artikkelista lukeakaan.  ;D

Ja mikä parasta että sitten joutuu ostelemaan kapeampia renkaita kun auto vetelee muuten urissa ja tärykalvot särkyy metelissä. Toisaalta itselläni tämä jälkimmäinen syy on muutenkin pakottanut ostamaan kitkat.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Pihistelijä

Ennen nastojen määrä oli sidoksissa vanteen kokoon ja kun renkaiden profiilit madaltuivat, sai samalle kehälle laittaa enemmän nastoja. Nastojen määrä kasvoi kuin varkain. Muutama vuosi sitten rajoituksia muutettiin ja nastojen määrää per kehän metri rajattiin.

Kuitenkin teollisuuden painostuksesta annettiin lupa laittaa enemmän nastoja, jos pystyy todistamaan, etteivät ne kuluta enempää kuin vakiomäärä vakionastoja.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/27/teollisuuden-lobbaus-nostanut-renkaiden-nastamaaria

Ensin rajoitettiin, mutta sitten päätettiinkin ettei sitä tarvitse noudattaa. Se oli suuri virhe.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

pekeke

#1206
Harrastejimnyyn tulossa all season Hankook Optimot ainoiksi renkaiksi, kiva nähdä miten toimivat talvella. Aikaisemmat vähän kulahteneet General Grabber all season ainakin pirun liukkaat.
Ocussa ihan contin kitkat, olleet ok, vaikka aik. nastamiehiä.

JoLah

Mitenkään ottamatta kantaa nastarenkaiden teiden kulutukseen - siis lisääntyikö vai eikö - oikein tutkittua tietoakin löytyy, että raskaan kaluston nousseet painot ja erityisesti siirtyminen yksittäiseen leveämpään renkaaseen aiheuttaa urautumista. Tässäkin ketjussa muistaakseni hämmästeltiin miten keväällä asfaltoitu voi olla jo urilla, se johtuu juurikin vain ja ainoastaan raskaasta kalustosta. Jos rekka painaa esim. 76 tonnia ja siinä on 10 akselia joissa on 350 tai 400 leveä rengas, voitte kuvitella miten paljon painoa se rengas tekee tiehen. Siis asfaltti ei uraudu vaan tienpohja painuu.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Pihistelijä

Ne urat ovat liian kapeat raskaan kaluston raideväliin. Sopii juuri henkilöauton.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 21.09.17 - klo:12:14
Mitenkään ottamatta kantaa nastarenkaiden teiden kulutukseen - siis lisääntyikö vai eikö - oikein tutkittua tietoakin löytyy, että raskaan kaluston nousseet painot ja erityisesti siirtyminen yksittäiseen leveämpään renkaaseen aiheuttaa urautumista. Tässäkin ketjussa muistaakseni hämmästeltiin miten keväällä asfaltoitu voi olla jo urilla, se johtuu juurikin vain ja ainoastaan raskaasta kalustosta. Jos rekka painaa esim. 76 tonnia ja siinä on 10 akselia joissa on 350 tai 400 leveä rengas, voitte kuvitella miten paljon painoa se rengas tekee tiehen. Siis asfaltti ei uraudu vaan tienpohja painuu.

Tämäpä se juuri onkin tällä vuosituhannella eniten ihmetyttänyt ja harmittanut. Kun keväällä tai kesällä tietä korjataan, se on kuitenkin ihan järkyttävillä urilla jo ennen talvirengaskauden alkua. Siinä tilanteessa on sitten kyllä ihan turha heristellä sormea nastojen suuntaan.  >:(

Daatta

No ette kai te nyt tosissaan meinaa ettei nastoja saa teiden kulumisesta ollenkaan syyttää?? :o Kai se nyt on fakta, että nykyiset supernastarenkaat kuluttavat teitä enemmän kuin koskaan? Mainoksessa puhutaan 170% nastamäärästä, kaikki on mahdollista kunhan graniitilla tehty kulutustesti menee läpi... Kyse ei ole pelkästään teiden kulumisesta vaan myös hengitysilman laadun heikkenemisestä keväisten "hiekkamyrskyjen" seurauksena.

Faktaa on sekin että raskas liikenne aiheuttaa teiden painumista. Sitä voitaisiin kompensoida paksummalla kulutuskerroksella (liian kallista) tai valamalla asfaltin alle "raiteet" (vielä kalliimpaa) rekkoja varten. Teiden urautumisen laitto pelkästään raskaan liikenteen syyksi kuulostaa nastarengaskuskien viherpesulta...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JoLah - 21.09.17 - klo:12:14
Mitenkään ottamatta kantaa nastarenkaiden teiden kulutukseen - siis lisääntyikö vai eikö - oikein tutkittua tietoakin löytyy, että raskaan kaluston nousseet painot ja erityisesti siirtyminen yksittäiseen leveämpään renkaaseen aiheuttaa urautumista. Tässäkin ketjussa muistaakseni hämmästeltiin miten keväällä asfaltoitu voi olla jo urilla, se johtuu juurikin vain ja ainoastaan raskaasta kalustosta. Jos rekka painaa esim. 76 tonnia ja siinä on 10 akselia joissa on 350 tai 400 leveä rengas, voitte kuvitella miten paljon painoa se rengas tekee tiehen. Siis asfaltti ei uraudu vaan tienpohja painuu.6

Itseasiassa tilanteesta mainitsin vajaa kuukausi sitten ja kyse oli pari viikko aikaisemmin uusitusta asvaltista, jossa ei ole nastoilla ajettu. Toki Ã,,änekosken biovoimalalle kulkee paljon ja isoja yhdistelmiä.

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.09.17 - klo:13:26
No ette kai te nyt tosissaan meinaa ettei nastoja saa teiden kulumisesta ollenkaan syyttää?? :o Kai se nyt on fakta, että nykyiset supernastarenkaat kuluttavat teitä enemmän kuin koskaan? Mainoksessa puhutaan 170% nastamäärästä, kaikki on mahdollista kunhan graniitilla tehty kulutustesti menee läpi... Kyse ei ole pelkästään teiden kulumisesta vaan myös hengitysilman laadun heikkenemisestä keväisten "hiekkamyrskyjen" seurauksena.

Faktaa on sekin että raskas liikenne aiheuttaa teiden painumista. Sitä voitaisiin kompensoida paksummalla kulutuskerroksella (liian kallista) tai valamalla asfaltin alle "raiteet" (vielä kalliimpaa) rekkoja varten. Teiden urautumisen laitto pelkästään raskaan liikenteen syyksi kuulostaa nastarengaskuskien viherpesulta...

Jännä ettei kitkauskovaiset hyväksy, että tiet kuluvat myös muillakin renkailla, kuin nastarenkailla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

erttuli

#1212
Kyllä nuo syvät, hiukan perus-renkaita leveämmät, juuri henkilöautojen renkaiden kohdille sattuvat urat tulee jostain muusta kun raskaasta liikenteestä.. Eihän nuo rekkojen kumit mene mitenkään edes noihin uriin, korkeintaan toiseen kerrallaan jos oikein yrittää, siinä vaiheessa tosin on auto selvästi jommalla kummalla kaistan puolella. Kuten tuosta ylläolevasta kuvasta näkeekin. Sitten kun tuommoinen alkava ura on tiessä, sekin itsessään jo lisää kohdan uraantumista, kuinka moni viitsii ohjata ja pitää autonsa pois urien kohdalta, kun se sinne pyrkii menemään itsekseen? Syvissä urissa ei pahemmin tarvitse rattiin koskea edes, kun menee mukana nätisti..

BMF

Suurin syypää taitaa olla kuitenkin asfaltin laatu jota voisikin kutsua ennemmin liimasoraksi. Näyttäähän tuolla uudella 7-tien motarillakin olevan jos jonkinlaisia huoltotöitä, kun alkaa asvaltti rakoilla sieltä täältä, että ei ne pohjatyötkään aina ole parhaalla mahdollisella tavalla tehty.  Nastoilla murennetaan tiet ja kitkarenkaat viskoo kivet tuulilaseille. Symbioosi on valmis.

Mutta pääasia että kitkoilla on nastaa ajella.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Daatta

Tiet kuluvat kesärenkaillakin, mutta tuskin mitattavasti. Norjasta varmaan saisi raporttia miten kuluminen on vähentynyt nastarenkaiden kiellon myötä.

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 21.09.17 - klo:13:37
Kyllä nuo syvät, hiukan perus-renkaita leveämmät, juuri henkilöautojen renkaiden kohdille sattuvat urat tulee jostain muusta kun raskaasta liikenteestä.. Eihän nuo rekkojen kumit mene mitenkään edes noihin uriin, korkeintaan toiseen kerrallaan jos oikein yrittää, siinä vaiheessa tosin on auto selvästi jommalla kummalla kaistan puolella. Kuten tuosta ylläolevasta kuvasta näkeekin. Sitten kun tuommoinen alkava ura on tiessä, sekin itsessään jo lisää kohdan uraantumista, kuinka moni viitsii ohjata ja pitää autonsa pois urien kohdalta, kun se sinne pyrkii menemään itsekseen? Syvissä urissa ei pahemmin tarvitse rattiin koskea edes, kun menee mukana nätisti..

Itsekin jäin pohtimaan tuota, että rekkojen ja henkilöautojen raideleveys on varsin erilainen... Jatkossa autonominen liikenne luo uusia uhkakuvia, jos kaikki ajoneuvot köröttelevät millilleen samalla uralla. Tuohon on jo kaavaitu muuttujaa, ainakin raskaan liikenteen puolelle.

Nasta juttu, tosiaan.  ;D Ei liian vakavissaan, kuitenkaan.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rauta7

Onhan se yksisilmäistä, kun kaikkein suurin "teidenpehmentäjä"- heikkojen pohjausten ohella - unohdetaan: suolaus !! :o.
Kyllä sen suolatun tienpinnan siitä sitten hienontelevat ja levittelevät hengitysilmaan ne kitkarenkaatkin aivan yhtälailla kuin nastarenkaatkin!
Irtokivet ja murskeet ne tuulilaseja rikkovat, harvemmin nastat; nykyaikaiset nastat oikein sisäänajettuina eivät irtoa normaalissa ajossa renkaista - vaikka ajeltaisiin enemmänkin aivan sulilla teillä.
Golfkärry Mk 7.5

erttuli

Kyllä, se on melkoinen sekasoppa.
Toisaalta, tiedä uskaltaisinko ajaa aamu/iltaruuhkassa, jos tänä talvena kaikilla olisikin yhtäkkiä vain kitkat.
Löytyy kuitenkin kuskeja, joilla ei ole ikinä moisia ollut, ja luotto "rapinaan" pidon vähentyessä on suuri. On monella vaikeuksia pysyä tien puolella ja poissa muiden autojen takalootista nastoillakin..  8) Kelistä riippumatta  ???
Parempi ehkä pysyä niissä mihin on tottunut, ellei mene jääradalle harjoittelemaan..

sakal83

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 21.09.17 - klo:14:25
Parempi ehkä pysyä niissä mihin on tottunut, ellei mene jääradalle harjoittelemaan..
Tästä voisi tuulipukukansalle painaa mustan teksti t-paidan tai puskuritarran corollan perään vaikka sen vihaisen siilin sanomana.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

japa

En oikein ymmärrä mihin ylipäätään nastarenkaita tarvitaan koska ilmankin pärjää hyvin. Toisaalta jotka välttämättä haluaa murentaa niillä teitämme olisi kohtuullista myös maksaa renkaanoston yhteydessä isompi vero. Ja tämä oli sitten vain henkilökohtainen mielipide. Itse olen lähes aina ajanut kitkoilla ja viime talvena oikein testimielessä jäätiellä yritin autoa saada poikittain menemään, mutta ei sitten millään. Aina ajonvakautus oikaisee aikeet. Toisaalta olen myös ihmetellyt näitä nastarenkaankäyttäjiä liikennevaloissa kun yritetään päästä liikkeelle sudittelemalla. ei voi kun ihmetellä miten vaikeeta se on. monta kertaa perässä ollessa mietin voiko olla nuin hankalaa eteneminen kun itse kitkoilla pääsen yhtään sutimatta nätisti eteenpäin.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

vasara

Lainaus käyttäjältä: japa - 21.09.17 - klo:14:41
En oikein ymmärrä mihin ylipäätään nastarenkaita tarvitaan koska ilmankin pärjää hyvin. Toisaalta jotka välttämättä haluaa murentaa niillä teitämme olisi kohtuullista myös maksaa renkaanoston yhteydessä isompi vero. Ja tämä oli sitten vain henkilökohtainen mielipide. Itse olen lähes aina ajanut kitkoilla ja viime talvena oikein testimielessä jäätiellä yritin autoa saada poikittain menemään, mutta ei sitten millään. Aina ajonvakautus oikaisee aikeet. Toisaalta olen myös ihmetellyt näitä nastarenkaankäyttäjiä liikennevaloissa kun yritetään päästä liikkeelle sudittelemalla. ei voi kun ihmetellä miten vaikeeta se on. monta kertaa perässä ollessa mietin voiko olla nuin hankalaa eteneminen kun itse kitkoilla pääsen yhtään sutimatta nätisti eteenpäin.
Teiden 'murentamiseen' vaikuttaa ennekaikkea se, miten paljon ko. auto renkaineen teillä liikkuu. Jos olisi 'renkaanoston yhteydessä isompi vero', niin tämähän kuuluisi samaan sarjaan, kuin auton oston yhteydessä velottava co2- perusteinen autovero, joka ei millään tavalla liity siihen, miten paljon ko. auto tulee saastuttamaan.
Jos teiden murentamiseveroa joku haluaisi autoilijoiden lisärasitteeksi, niin sen pitäisi liittyä ajettuihin kilometreihin.. samoin kuin co2- perustaisten verojenkin pitäisi.

Se, että pitäisikö nastarenkailla saada ajaa teillämme lainkaan, on sitten lainsäätäjän asia. Niin kauan kuin se ei ole kiellettyä, niin turha kenenkään asiasta olla pahoilaan. jos joku omissa ajoissaan ei tarvitse nastoja, niin se ei tarkoita, että kukaan muukaan ei tarvitsisi. Renkaiden sutiminen liikennevaloissa on vajakkiautojen ongelma. Sutiminen kuluttaa osaltaan teitä, heikentää liikenteen sujuvuutta ja tätä kautta lisää kokonaispäästöjä => 2-vetoautoille pitäisi asettaa oston yhteydessä isävero teiden kuluttamisesta ja lisäpäästöistä :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 21.09.17 - klo:14:15
Kyllä sen suolatun tienpinnan siitä sitten hienontelevat ja levittelevät hengitysilmaan ne kitkarenkaatkin aivan yhtälailla kuin nastarenkaatkin!

Kaikki renkaat kuluttavat enemmän ja vähemmän, muuta Etelä-Suomen talvi, suolaus ja nastarenkaat ovat todella huono yhdistelmä teiden kulumisen kannalta. On täysin selvä asia, että nastat nopeuttavat rajusti tien kulumista. Tuo ei ole tietenkään ainoa teitä kuluttava tekijä, mutta todella merkittävä tekijä se on. On paljon maita, joissa teitä suolataan, mutta ainoastaan niissä maissa, missä nastat piikkaavat pinnoitetta, tiet kuluvat karkeiksi nastarengaskaudella. Nastat ovat myös syy siihen, miksi Suomessa käytetään alunperinkin karkeampijakoista pinnoitetta. Hiljaisempi hienojakoisempi pinnoite kestäisi vieläkin heikommin nastoja.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.09.17 - klo:13:32
Jännä ettei kitkauskovaiset hyväksy, että tiet kuluvat myös muillakin renkailla, kuin nastarenkailla...

Kyllä he sen hyväksyvät. Kaikki renkaat kuluttavat teiden pintoja. Mitä enemmän liikennettä, sitä nopeammin kuluminen tapahtuu. Lisäksi teiden kuntoon vaikuttuvat myös sääolosuhteet. Mutta jos lähdetään siitä, että jotain rengasta autossa on pakko voida käyttää, niin silloin kysymys tiivistyy pitkälti siihen, millainen rengas kuluttaa tien pintaa eniten. Ja tästä asiasta ei nyt vähään aikaan ole ollut mitään erityistä epäselvyyttä. Asiasta löytyy toki tutkimustietoakin, mutta sanoisin maalikonkin pystyvän vetämään oikeat johtopäätökset. Kun nastoitetuilla renkailla ajetaan sulalla asfaltilla, on selvää, että se kuluu enemmän kuin nastoittamattomilla renkailla ajettaessa.

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.09.17 - klo:15:17
Niin kauan kuin se ei ole kiellettyä, niin turha kenenkään asiasta olla pahoilaan. jos joku omissa ajoissaan ei tarvitse nastoja, niin se ei tarkoita, että kukaan muukaan ei tarvitsisi.

Minä olen kyllä siitä hieman pahoillani. On sinänsä täysin totta, että oman tilanteen perusteella ei voi vetää koko kansaa koskevia tyhjentäviä johtopäätöksiä. Toisaalta päätöksenteosta yhteiskunnassa ei tulisi mitään, jos kansalaisten yksittäiset olosuhteet tulisi kaikessa huomioida. On pakko tehdä yleistyksiä. Mielestäni on todella sääli, että pääkaupunkiseudulla ajetaan sulilla teillä nastarenkailla lokakuun lopulta huhtikuun alkuun. Tämä touhu vaikuttaa teiden kunnon kautta ajoturvallisuuteen (urat) ja ajomukavuuteen (rengasmelu). Tämän lisäksi tulevat erilaiset terveysvaikutukset. Nastarenkailla saavutettavat edut ovat mielestäni selvässä epäsuhteessa niistä aiheutuviin haittohin.

Uskallan myös epäillä, että pääkaupunkiseudullla iso osa nastarenkaita käyttävistä ei käytä niin sen vuoksi, että niitä ehdottomasti tarvitsisi. Kyse on todennäköisesti enemmänkin tavasta ja tottumuksesta. Talvirengas on yhtä kuin nastarengas.

Eikä nastarenkaita tarvisisi välttämättä edes kieltää. Jo jonkinlainen maksu tai vero Ruotsin ja Norjan tapaan voisi tässä suhteessa olla riittävä toimenpide. Se todennäköisesti saisi ihmiset hieman pohtimaan rengasvalintaansa. Moni autoilija saattaisi ensimmäistä kertaa elämässään tehdä itselleen kysymyksen: "Tarvitsenko minä todella nastarenkaita?"

Hidalgo

^ Samaan tyyliin pitäisi sitten myös olla pahoillaan, että osa ajaa dieseleillä, jotka meluavat ja saastuttavat enemmän kuin sähköautot.

Mielestäni on siis aivan väärä lähestymistapa moittia muiden ihmisten autojen ja renkaiden valintaa, ja väittää omaa paremmaksi. Me kun emme tiedä muiden ihmisten autojen käyttötarkoituksia.

Mielipiteitä toki saa olla, mutta tuomaroimaan oman mielipiteensä ja lehdistä luettujen "faktojen" takia ei kannata. Sitä virkaa hoitaa yhteiskunnassa ihan toinen osa.

FoamCleaner

Juuri eilen tuli pohdittua, että kummat tarvirenkaat sitä tilaisi. Kitkat vai nastat.
Etelärannikolla "talvikelit" ovat tyyliin +2 ja -14 välillä enimmäkseen ja valitettavasti teiden suolaus on sitä luokkaa, että nastat tilasin.
Sopivasti, kun märille pinnoille tulee välillä pakkasta niin tiet on pelkkää peilijäätä.
Lunta, jos tulee joitakin kertoja. Sitä voi tulla mukavasti, että kitkoilla pärjäisi hienosti mutta vain hetken ajaksi. Kuivalla tienpinnalla olisi tietty mukava ajella kitkoilla ja hiljaisuudessa.
Mutta.. Sitten palataan pikku pakkasiin ja suolaukseen, märkiin ja jäisiin pintoihin.


sakal83

Tässä nyt juuri on se miten ajatusmaailmat eivät kohtaa kitkauskovaisten ja nastauskovaisten kohdalla.

LainaaEtelärannikolla "talvikelit" ovat tyyliin +2 ja -14 välillä enimmäkseen ja valitettavasti teiden suolaus on sitä luokkaa, että nastat tilasin.
Sopivasti, kun märille pinnoille tulee välillä pakkasta niin tiet on pelkkää peilijäätä.

Jos niillä talvirenkailla ajellaan vuodesta se 4-5kk niin uskaltaisin väittää, että tuohon aikaan etelärannikolla tiet ovat pääosin täysin kuivat tai korkeintaan märät vedestä. Eli pärjäisi jopa kesärenkailla.  "välillä" kun "sopivasti" tulee sitten ne kelit jolloin sitä peilijäätä ilmestyy teille ovat varmasti laskettavissa vähintään kahden käsin, ehkä jopa yhden käsin sormin.
Näille päiville perusteena on siis nastat. Miten sitten ne muut päivät?
Kyllähän varmasti kitkoilla ajavatkin tiedostavat että nuo päivät joskus tulee, jolloin ajetaan sen mukaan. Mutta miten sitten ne muut päivät  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

FoamCleaner

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 22.09.17 - klo:10:43
Jos niillä talvirenkailla ajellaan vuodesta se 4-5kk niin uskaltaisin väittää, että tuohon aikaan etelärannikolla tiet ovat pääosin täysin kuivat tai korkeintaan märät vedestä. Eli pärjäisi jopa kesärenkailla.  "välillä" kun "sopivasti" tulee sitten ne kelit jolloin sitä peilijäätä ilmestyy teille ovat varmasti laskettavissa vähintään kahden käsin, ehkä jopa yhden käsin sormin.
Näille päiville perusteena on siis nastat. Miten sitten ne muut päivät?


Pärjäähän sitä kesärenkaillakin vaikka lumista, loskaista ja vähän jäistäkin on. Tuli ajettu muutamat päivät, kun silloisella kesäautolla oli kesäpyörät alla.  :D
Mukavaa se ei ole, kun suoralla tiellä auto lähtee luistamaan jokaisen 4 pyörän turvin kohti viettävää reunaa.

Ja jotkut herkkähipiät vinkuu heti "pitää olla talvirenkaat, kun lakikin niin sanoo ja mitäs sitten, jos kolarin olisit ajanut ja plää plää". Mitäs sitten?

Mutta, jos on kokemusta myös niistä yhden tai kahden käden sormin lasketuista tilanteista, jolloin nastarenkaat ovat avustaneet/estäneet, jopa kolarin muiden kuin omien toimien vuoksi. Se kyllä kääntää myös vaaka kuppia nastojen puolelle. :) Kärsitään ne muut päivät siinä missä muutkin.


On niitä huonoja talvikelejä enemmänkin, kuin pelkät peilijää kelit.  ;)  Pieni lisäpito on aina plussaa.

mattinen

#1226
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.09.17 - klo:19:30
Samaan tyyliin pitäisi sitten myös olla pahoillaan, että osa ajaa dieseleillä, jotka meluavat ja saastuttavat enemmän kuin sähköautot.

Toisaalta lienee myös niin, ettei kenenkään tarvitse olla kaikesta pahoillaan. Tässä ketjussa on keskusteltu erilaisten talvirenkaiden hyvistä ja huonoista puolista, ei diesel- ja bensa-autojen eroista. Joku saattaa olla pahoillaan bensan tai dieselin käytöstä, ja siitä voidaan totta kai tarvittaessa käydä oma keskustelunsa.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.09.17 - klo:19:30
Mielestäni on siis aivan väärä lähestymistapa moittia muiden ihmisten autojen ja renkaiden valintaa, ja väittää omaa paremmaksi. Me kun emme tiedä muiden ihmisten autojen käyttötarkoituksia.

Ainakaan minä en ole väittänyt omaa rengasvalintaani paremmaksi. Sen olen todennut, että nastarenkaat kuluttuvat teitä enemmän kuin kitkat, ja että nastarenkaiden käytöstä seuraa erityisesti kaupungeissa ongelmia ihmisten terveydelle.  En liioin ole väittänyt tietäväni muiden ihmisten autojen käyttötarkoitusta. Eihän sellaista tarkkaan ottaen voi kukaan tietää. Mutta jos haluamme käydä talvirenkaista ja teiden kunnosta ylipäätään jonkinlaista keskustelua, on pakko tehdä joitakin oletuksia. Jos keskustelun edellytyksenä olisi se, että jokainen keskustelija tietäisi jokaisen pääkaupunkiseudulla ajavan henkilön auton käyttötarkoituksen, ei keskustelua voitaisi lainkaan käydä.

Itse asiassa se, mitä tuolla edellä koetin sanoa, on se, että suuri joukko esimerkiksi pääkaupunkiseudun autoilijoista ei todennäköisesti kovin syvällisesti pohdi rengasvalintojaan. Autofoorumeilla saattaa muodostua sellainen harhakuva, että ihmiset tekisivät kovin punnittuja ja mietittyjä ratkaisuja esim. renkaiden suhteen. Itse en tähän oikein usko. Monille ihmisille, todennäköisesti kansalaisten enemmistölle, auto on väline siirtymiseen. He eivät mieti "sporttijakkaroita", "aluja", vanteiden levyksiä tai "lastuttamista". Epäilenkin, että esimerkiksi nastarenkaiden valinnan taustalla on aika paljon tapaa ja tottumusta. Nastarenkaat ostetaan autoon, koska näin on aina toimittu.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.09.17 - klo:19:30
Mielipiteitä toki saa olla,

Kiitos!

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.09.17 - klo:19:30
mutta tuomaroimaan oman mielipiteensä ja lehdistä luettujen "faktojen" takia ei kannata.

Se vain taitaa usein olla niin, että se "oma mielipide" saattaa hyvinkin olla ristiriidassa sen toisen mielipiteen kanssa. Ja silloin sen toisen mielipiteen omaava saattaa pahoittaa mielensä, vaikka "oman mielipiteen" esittämiseen ei liittyisikään minkäänlaista arvoarvostelmaa. Se, että nastarenkaat kuluttavat teitä enemmän kuin kitkarenkaat, ja että niillä on negatiivisia terveysvaikutuksia, on joka tapauksessa fakta, ei mielipide. Eikä fakta muutu "faktaksi" pelkästään sillä, että asiasta mahdollisesti lukee lehdestä. Faktasta tulee "fakta" vasta siinä vaiheessa, kun käyttöön tulee tutkimukseen pohjautuvaa tietoa, jonka kumoaa sen, mitä nastarenkaiden vaikutuksista tällä hetkellä tiedetään.

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 21.09.17 - klo:19:30
Sitä virkaa hoitaa yhteiskunnassa ihan toinen osa.

Tässä jäi nyt kertomatta, mikä tämä "toinen osa" on. Mutta olipa se mikä tahansa, muuttuu keskustelu esimerkiksi tällä foorumilla aika vaikeaksi, jos edellä esittämääni pidetään jonkinlaisena "tuomarointina", joka pitäisi antaa "toisen osan" hoidettavaksi.

Ajattelen tästä asiasta niin, että nastarenkaiden kiistattomien haittojen vuoksi yhteiskunnan pitäisi Norjan ja Ruotsin tavoin kannustaa autoilijoita vähentämään nastarenkaiden käyttöä. Tätä tuskin lähitulevaisuudessa tapahtuu, koska meillä ylipäätään on mainittuja valtioita korkeampi kynnys puuttua autoilun haittavaikutuksiin. Mutta vaikka yhteiskunta ei toimenpiteisiin ryhtyisikään, olisi toivottavaa, että autoilijat itse miettisivät, tarvitsevatko he todella nastarenkaita. Aivan varmasti on niitä, jotka nastoja tarvitsevat, mutta yhtä varmasti on runsaasti myös niitä, jotka tulisivat aivan hyvin toimeen ilman renkaissa olevia piikkejä.

teräksenharmaa

Mikä käyttötarkoitus ylipäätään on sellainen, että nastat ovat välttämättömyys eli siis jäällä pitäisi pystyä ajamaan mahdollisimman nopeasti? Ehkä hälytysajoneuvot menevät tuohon ryhmään, mutta mitä muista voisi löytyä?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 22.09.17 - klo:11:07

Pärjäähän sitä kesärenkaillakin vaikka lumista, loskaista ja vähän jäistäkin on. Tuli ajettu muutamat päivät, kun silloisella kesäautolla oli kesäpyörät alla.  :D
Mukavaa se ei ole, kun suoralla tiellä auto lähtee luistamaan jokaisen 4 pyörän turvin kohti viettävää reunaa.

Ja jotkut herkkähipiät vinkuu heti "pitää olla talvirenkaat, kun lakikin niin sanoo ja mitäs sitten, jos kolarin olisit ajanut ja plää plää". Mitäs sitten?

Mutta, jos on kokemusta myös niistä yhden tai kahden käden sormin lasketuista tilanteista, jolloin nastarenkaat ovat avustaneet/estäneet, jopa kolarin muiden kuin omien toimien vuoksi. Se kyllä kääntää myös vaaka kuppia nastojen puolelle. :) Kärsitään ne muut päivät siinä missä muutkin.


On niitä huonoja talvikelejä enemmänkin, kuin pelkät peilijää kelit.  ;)  Pieni lisäpito on aina plussaa.
Tästä nyt saa sellaisen kuvan, että niillä kitkoilla ei pärjää talvikeleillä ollenkaan? Näinhän se ei kuitenkaan ole  ;) Kitkojen kanssa ei myöskään tarvitse "kärsiä" päivääkään  ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

tet

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 21.09.17 - klo:15:17
Sutiminen kuluttaa osaltaan teitä, heikentää liikenteen sujuvuutta ja tätä kautta lisää kokonaispäästöjä => 2-vetoautoille pitäisi asettaa oston yhteydessä isävero teiden kuluttamisesta ja lisäpäästöistä :)

Mutta toki nastoilla sudittelevat kuskit tekevät kitkarenkailla ajaville palveluksen, karhentamalla risteysalueet sudittelullaan. ;)

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.09.17 - klo:11:16
Mutta vaikka yhteiskunta ei toimenpiteisiin ryhtyisikään, olisi toivottavaa, että autoilijat itse miettisivät, tarvitsevatko he todella nastarenkaita. Aivan varmasti on niitä, jotka nastoja tarvitsevat, mutta yhtä varmasti on runsaasti myös niitä, jotka tulisivat aivan hyvin toimeen ilman renkaissa olevia piikkejä.

Yksi autoilija ilmoittautuu mukaan mietintään. :) Aiemmin 29 talvea nastoilla ajelleena, nykyiseen peliin on Contin kitkat odottamassa varaston nurkassa. Kuinka niillä pärjätään, jää nähtäväksi. Ensi keväänä ollaan viisaampia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy