Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

vipperi

Ilmat viilenee ja tullut jo katseltua uusia talvirenkaita valmiiksi. Onko kellään kokemuksia nexen wh-62 nastarenkaasta? Tai vaihtoehtoisesti ehdottaa jotain toista edullista ja hyvää rengasta.

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.03.16 - klo:00:26
Olen ajanut tänä talvena työajoa peilijäällä jotain 20 kertaa ja pari kertaa märällä peilijäällä, joten en edes uneksi kitkoista!  8)

Olen ajanut kitkoilla vuodesta 1998. Joka vuosi olen etsinyt sitä nastakuskien mukaan yleistä keliä, joissa kitkoilla ei pärjää. Vielä en ole löytänyt, mutta ei ole vielä heittänyt kirvestä kaivoon. Josko se löytyisi vihdoin ja viimein tänä talvena.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vipperi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.08.17 - klo:17:14
Ja pääasiallinen ajoympäristö oli?

Pohjanmaan rannikkoseutu. Kitkat ollut myös aiemmin ja niistä myös ihan positiivinen fiilis jäi (goodyear ice+).

tven

Tikulla silmään joka vanhoja muistelee.Mutta kuitenkin.Ajoimme työreisua Nuijamaa-Sovetski silloin neukkuaikana.Kanavatie meni hyvin talvella kun se oli suomalaisten hoitovastuulla.Mutta sitten Viipuriin tullessa lumisateen jälkeen huomasi että kun ei kellään ollut nastarenkaita niin kaikki risteykset olivat kuin peilijäässä.Siinä oli meidänkin Nokia nastarenkaat kovilla.
Samoin nykyisinkin meillä kotimaassa lumisateen jälkeen linja-autopysäkit ovat kuin luistinrata.
Yhteenveto: Kuka näille kitkamiehille tekee sen talven kitkan.No ,nastarengasmiehet tietennii.
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Popo

Nyt varmaan jo "kehtaa" kysellä talvirinkuloista, joten onko kokemusta Winterstar ST-nastarenkaista?

Nokian 7:sarjan menetettyä jo kovin nastoja kulutuspinnan lisäksi, pitäisi uudet nastarenkaat hankkia. Hyvän palvelun perusteella tulen varmasti kyselemään tarjousta Helsingin Rengas-Sopesta. Heillä on Nokian ja Continentalin perusmallien lisäksi tarjolla Continentalin Point-S -rengasketjulle valmistama Winterstar ST. Näyttäisi kuvien perusteella tod näk vanhemman vuosikerran Continentalilta, mutta onko näistä kenelläkään kokemusta? Kesärenkaissa "aito" Continental oli vain 50 , kalliimpi sarja II Octaviaan, mutta talvirenkaissa eroa lienee enemmän.

Auto on päivittäisessä käytössä ja vaikka Helsingissä ajoa tulee sulilla teillä paljon, oma valinta on ollut nasta-rengas, koska usein se aikaisen aamun haaste on jäinen tienpinta, vaikka lunta ei olisikaan. Maakuntamatkat taas suuntautuvat pääsääntöisesti reiteille, jossa on talvikeliä ilman suolaustakin tarjolla. Jos peilijäällä nastalle pärjääviä kitkoja on saatavana, muutan mieluusti piintyneitä käsityksiäni... :)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Jultsu

PK-seudulle hyvät KE-kitkat paras valinta. Jos haluaa maksimoida turvallisuuden niin voi tehdä karpat ja ostaa ne nastat ja vaihtaa ne sitten alle joskus helmikuussa kahdeksi viikoksi kun tiellä on pieni pysyvä jääkerros. Maaliskuussa sitten taas KE-kitkaa alle ja huipputurvallisesti kohti kesää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vipperi

Winterstar ST käyttää ikivanhaa gislaved nordfrost 3 renkaan kuviota. Samaa käyttää myös master nordic pinnatuissa renkaissa. Itse en kyllä kyseisiä renkaita ostaisi.

reverence

Kokemusta Hankookin 170 nastaisista?
I PIKE RS  W419 225/45R17
125eur kpl
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

Popo

Lainaus käyttäjältä: vipperi - 22.08.17 - klo:20:34
Winterstar ST käyttää ikivanhaa gislaved nordfrost 3 renkaan kuviota. Samaa käyttää myös master nordic pinnatuissa renkaissa. Itse en kyllä kyseisiä renkaita ostaisi.

Kiitos tästä. Tuon samankaltaisuuden pinnattuun havaitsin googlaamalla aiemmin myös, mutta pääsi jo unohtumaan. Kilometriä kohden ei paljon säästöä synny, joten eiköhän jatketa kuten kesälläkin merkkituotteella.

Onko tietoa, missä uudet Nokian ysit valmistetaan? Nimimerkillä "suosin suomalaista, mutten venäläistä suomalaista". Ilman ulkopoliittista aspektia toki..  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

mattinen

Lainaus käyttäjältä: tven - 22.08.17 - klo:19:52
Yhteenveto: Kuka näille kitkamiehille tekee sen talven kitkan.No ,nastarengasmiehet tietennii.

Kyllä sen kitkan täällä pääkaupunkiseudulla tekevät lähinnä kitkarenkaat ja sää, tai pitäisikö sanoa peräti ilmasto. Kitkamiehet (ja naiset) puolestaaan tekevät seuraavat seikat:

1) karkean asfaltin, jonka vuoksi rengasmelu on suurempi kuin sileämmällä pinnalla
2) hengitysilman korkeamman pienhiukkauspitoisuuden, jolla tunnetusti on terveysvaikutuksia
3) korkeammat tienpidon kustannukset

Edellä sanottu ei tarkoita sitä, etteikö Suomessa olisi paljonkin alueita, joilla nastarenkaat ovat tarkoituksenmukainen valinta, ainakin joillekin autoilijoille Helsingissä niiden käyttö on kuitenkin melkoista hätävarjelun liioittelua.

HansRamoray

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 22.08.17 - klo:21:58
Kyllä sen kitkan täällä pääkaupunkiseudulla tekevät lähinnä kitkarenkaat
Perusteluja tälle kiitos. Millä tavalla? Kyllä ne kitkat hinkkaa siitä lumesta/jäästä vaan liukkaamman, kuten siellä kuuluisalla bussipysäkilläkin.
Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive 2017
ex. Seat Leon Cupra R 2011

mattinen

No, ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitin, että kitkarenkaille ei Helsingissä tarvitse mitenkään erityisesti "tehdä kitkaa", kun kun kadut täällä ovat melkein koko talven sulia. Tämän vuoksi tuntuu ikävältä katsella, kun katujen jyrsiminen nastarenkailla alkaa joidenkin autoilijoiden osalta jo lokakuussa ja päättyy vasta huhtikuussa.

tven

Kyllä Mattinen minäkin mielelläni ajelisin kitkarenkailla.Nimenomaan kun ne haitat tiestölle ovat totta.
Ja kyllä nne nastakelit Etelä-Suomen teillä ovat yhden käden sormin laskettavissa /talvi. 
Yeti 1,2 tsi  2012
VW Golf Variant 1,9tDI  Tiptronic 2004
VW Jetta VR6 130kw autom.   2001

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: tven - 24.08.17 - klo:16:51
Kyllä Mattinen minäkin mielelläni ajelisin kitkarenkailla.Nimenomaan kun ne haitat tiestölle ovat totta.
Ja kyllä nne nastakelit Etelä-Suomen teillä ovat yhden käden sormin laskettavissa /talvi.

Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta. Kaikista vilkasliikenteisemmällä tieverkolla päällysteet urautuvat pääosin nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen takia, ja vähäliikenteisemmällä tieverkolla urautuminen johtuu muista tekijöistä eli teiden painumisesta raskaan liikenteen alla.

1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.08.17 - klo:20:31
PK-seudulle hyvät KE-kitkat paras valinta. Jos haluaa maksimoida turvallisuuden niin voi tehdä karpat ja ostaa ne nastat ja vaihtaa ne sitten alle joskus helmikuussa kahdeksi viikoksi kun tiellä on pieni pysyvä jääkerros. Maaliskuussa sitten taas KE-kitkaa alle ja huipputurvallisesti kohti kesää.

Miten niin voi tehdä minut? Minä ajan pohjoismaihin tarkoitetuilla kitkoilla ja nastarenkailla. Todennäköisesti turvallisemmat vaihtoehdot, kuin sinun KE-kitkat talvikaudella.

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 24.08.17 - klo:17:09
Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta. Kaikista vilkasliikenteisemmällä tieverkolla päällysteet urautuvat pääosin nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen takia, ja vähäliikenteisemmällä tieverkolla urautuminen johtuu muista tekijöistä eli teiden painumisesta raskaan liikenteen alla.

Selitätkö minulle miten esimerkiksi JKL:ssä alle kuukausi sitten laitettu uusi asvaltti on jo urautunut, vaikka siinä ei ole ajettu nastarenkailla?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Patomursu

Lainaus käyttäjältä: tven - 22.08.17 - klo:19:52
Tikulla silmään joka vanhoja muistelee.Mutta kuitenkin.Ajoimme työreisua Nuijamaa-Sovetski silloin neukkuaikana.Kanavatie meni hyvin talvella kun se oli suomalaisten hoitovastuulla.Mutta sitten Viipuriin tullessa lumisateen jälkeen huomasi että kun ei kellään ollut nastarenkaita niin kaikki risteykset olivat kuin peilijäässä.Siinä oli meidänkin Nokia nastarenkaat kovilla.
Samoin nykyisinkin meillä kotimaassa lumisateen jälkeen linja-autopysäkit ovat kuin luistinrata.
Yhteenveto: Kuka näille kitkamiehille tekee sen talven kitkan.No ,nastarengasmiehet tietennii.

Oletko seurannut miten pk seudulla bussikuskit lähtevät liikkeelle? No tietenkin lappu lattiassa mennään luistonestoa vasten, älä siis ihmettele miksi pysäkkien tienpinta on liukas. Kuljettajan vika, ei renkaan, tosin tämän varmaan tiesitkin  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.08.17 - klo:21:08
Miten niin voi tehdä minut? Minä ajan pohjoismaihin tarkoitetuilla kitkoilla ja nastarenkailla. Todennäköisesti turvallisemmat vaihtoehdot, kuin sinun KE-kitkat talvikaudella.

Selitätkö minulle miten esimerkiksi JKL:ssä alle kuukausi sitten laitettu uusi asvaltti on jo urautunut, vaikka siinä ei ole ajettu nastarenkailla?

Teilläpäin käytetään todella huonoa asvalttia. Itse en ole kesän aikana huomannut asvaltin urautumista. Ensimmäisen talven aikana urautumista sen sijaan on tapahtunut selvästi. Aivan turha väittää, että nastarenkaat eivät aiheuta tienpinnan kulumista.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Stenfors

Lainaus käyttäjältä: reverence - 22.08.17 - klo:20:59
Kokemusta Hankookin 170 nastaisista?
I PIKE RS  W419 225/45R17
125eur kpl

170 nastaa on vain 16-tuumaisissa, mallimerkinnältään RS+ W419D, esim. https://www.rengas365.fi/renkaat/hankook/talvirenkaat/nasta/winter-ipike-rsplus-w419d/2184
Muissa koissa 130 nastaa.
Kokemusta ei oo, mutta tilasin talveksi 215/55R17.
Suberb Combi III

-karppa-

Kumpi meistä väittää asvaltin urautumisen johtuvan nastarenkaiden käyttämisestä?

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 24.08.17 - klo:17:09
Vilkasliikenteisten teiden asfaltin uusiminen syö pääosan liikenneviraston noin 120 miljoonan euron vuotuisesta päällystysrahasta. Kaikista vilkasliikenteisemmällä tieverkolla päällysteet urautuvat pääosin nastarenkaiden aiheuttaman kulumisen takia, ja vähäliikenteisemmällä tieverkolla urautuminen johtuu muista tekijöistä eli teiden painumisesta raskaan liikenteen alla.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.08.17 - klo:21:08
Selitätkö minulle miten esimerkiksi JKL:ssä alle kuukausi sitten laitettu uusi asvaltti on jo urautunut, vaikka siinä ei ole ajettu nastarenkailla?

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 28.08.17 - klo:22:16
Teilläpäin käytetään todella huonoa asvalttia. Itse en ole kesän aikana huomannut asvaltin urautumista. Ensimmäisen talven aikana urautumista sen sijaan on tapahtunut selvästi. Aivan turha väittää, että nastarenkaat eivät aiheuta tienpinnan kulumista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.08.17 - klo:21:08
Miten niin voi tehdä minut?

"Tehdä karpat" tarkoittaa siis nastojen vaihtamista auton alle kun tiellä on oikeasti se pysyvä jääkerros. Silloin kun jäätä ei ole, ajetaan olosuhteisiin parhaiten sopivalla kitkarengasmallilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.08.17 - klo:06:50
Kumpi meistä väittää asvaltin urautumisen johtuvan nastarenkaiden käyttämisestä?

Minä väitän. Sehän on FAKTA, sinähän rakastat faktoja. Urautuminen on jopa lisääntynyt viime vuosina. Vuonna 2009 tehty nastauudistus on siihen syynä. Hakka 8 renkaissa esim. on n.200 nastaa per rengas. Mitä suurempi nopeus sitä suurempi on nastojen tuhovoima.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 29.08.17 - klo:10:01
Minä väitän. Sehän on FAKTA, sinähän rakastat faktoja. Urautuminen on jopa lisääntynyt viime vuosina. Vuonna 2009 tehty nastauudistus on siihen syynä. Hakka 8 renkaissa esim. on n.200 nastaa per rengas. Mitä suurempi nopeus sitä suurempi on nastojen tuhovoima.

Kiitoksia tästä faktasta. Odottaisin jotain laajempaa tutkimusta asialle vaikka faktan pohjaksi. Minä en kiistä etteikö nastat kuluta asvalttia saati aiheuttaisi uria. Se taas kuinka paljon on asia erikseen. Itse toin ihan huomion, että ei ne pelkästään nastarenkaat A:Paina asvalttia B:Urita niitä, vaan myös muut rengastyypit.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.08.17 - klo:09:18
"Tehdä karpat" tarkoittaa siis nastojen vaihtamista auton alle kun tiellä on oikeasti se pysyvä jääkerros. Silloin kun jäätä ei ole, ajetaan olosuhteisiin parhaiten sopivalla kitkarengasmallilla.

Eli tämä on joku sinun oma päätelmä. Minä vaihdan ilmojen jäähdyttyä kitkat alle ja kun rupeaa olemaan kunnon talvikelit eli lunta ja jäätä enemmän vaihdan autoihin nastat. Sama homma keväällä toisin päin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

peped

#1164
Lainaus käyttäjältä: reverence - 22.08.17 - klo:20:59
Kokemusta Hankookin 170 nastaisista?
I PIKE RS  W419 225/45R17
125eur kpl

Samat renkaat mietinnässä allekirjoituksen autoon - tai vaihtoehtoisesti koossa 205/50 joka vois olla talveksi vähän parempi (hieman enemmän ns. pullaa renkaassa). Rehvid24.ee:stä kyseinen rengas 105-108e kpl, tosin kuljetus taitaa olla 40e eli ei jää hinnassa paljoo eroa. Paikallisesta liikkeestä kysyin niin 640e asennettuna. ;D Ainakin Hankookin kesärenkaista jäi itsellä todella positiivinen kuva. Rehvid24:sta saisi myös Continentalia 125e/kpl jos merkkirengasta kaipaa.

Muita vaihtoehtoja mitä miettinyt: Gislaved Nordfrost 100 (liikkeestä 560e), Vredestein Arctrac (liikkeestä 499e).
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Popo

Pirelli Winter IceZero? Kokemusta tästä nastarenkaasta?

En ole ajatellut Pirelliä varsinaisesti talvirengasmerkkinä, mutta pikaisella silmäyksellä se  on viime vuosina parjännyt testeissä siinä kuin muutkin perinteiset rengasvalmistajat. Siis harkinnassa hieman edullisempaa etelän eksotiikkaa Helsingin "talveen" ja satunnaisille maakuntamatkoille...  :)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Vekkula

Hakkapeliitta 9 195/65R15 talveksi alle.
Tullut ajeltua aika vaihtelevasti kitkat/nastat ja nyt mennään näillä tällä kertaa.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 06.09.17 - klo:09:39
Hakkapeliitta 9 195/65R15 talveksi alle.
Tullut ajeltua aika vaihtelevasti kitkat/nastat ja nyt mennään näillä tällä kertaa.

Joko sait ne? Jos sait, missä on valmistettu?
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Vekkula

”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

MoFFe

Hakka 9 tuli ostettua... 225/40/18. Saas nähdä miten hyvät tai huonot ovat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy