Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.03.17 - klo:11:39
Vihdoinkin raikkaasti ja loogisesti ajatteleva henkilö, joka uskaltaa sanoa asiat niin kuin ne ovat! Kuka vielä kehtaa väittää, ettei peruskoulu ole ollut Suomelle onneksi?
Tässä keskustelussa on rationaalisuus ja looginen pohdinta jätettävä sivuun ja keksittävä parhaat provot asian esillepanoa varten. Tyylilaji, joka on vaikea, jopa akateemisesti koulutetulle vänkääjälle.  ;D
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

mattinen

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 29.03.17 - klo:12:32
Tässä keskustelussa on rationaalisuus ja looginen pohdinta jätettävä sivuun ja keksittävä parhaat provot asian esillepanoa varten.

Mikään pakkohan näin ei olisi toimia. Mutta juuri sen vuoksi onkin hienoa, että tämä tyylilaji elää niin vahvasti. Kommentit pysyvät lyhyinä ja ytimekkäinä.

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 29.03.17 - klo:12:32
Tyylilaji, joka on vaikea, jopa akateemisesti koulutetulle vänkääjälle.  ;D

Peruskoulun ansiota onkin juuri se, että tyylilajin taitavat kaikki. Sinäkin onnistuit siinä hienosti!

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.03.17 - klo:22:01
Kankkunen ajaa nastarenkailla

"- Pidän aina järjestelmät päällä maantieajossa - ja käytän nastarenkaita, kiteyttää Juha Kankkunen omat ”talviajoasetuksensa”."
Voisihan siitä jutusta postata tälläisiäkin irrallisia lainauksia:
"Järjestelmät eivät auta, jos tilannenopeus on väärä"
"Maailmanmestari ihmettelee sitä, että autoilijat eivät muista oikean tilannenopeuden merkitystä"
"kun nopeusrajoitus on esimerkiksi 80 km/h, niin sitä ajetaan. Eivät autojen hienotkaan järjestelmät pelasta väärien tilannenopeuksien käyttäjiä."
"- Vaarallisin tilanne, mihin voi joutua, on vesiliirto. Kun auto on menettänyt maakontaktin, mikään järjestelmä ei auta - eivät järjestelmät mahdottomiin pysty, muistuttaa Kankkunen - ja myöntää, että tuollaisissa tilanteissa eivät auta edes Kankkusen kädet."

Toki jos laitetaan koko juttu esille, niin saakoot jokainen ihan itse päätellä mitä haluaa jutusta omaksua omaan liikennekäyttäytymiseen:
http://www.iltalehti.fi/autot/201703282200092779_au.shtml
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lalli

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 29.03.17 - klo:11:35
Kovaa vääntöä aika itsestäänselvästä asiasta. Tämän voisi kiteyttää näin:

Onko nastarenkaat pitävämmät ja turvallisemmat talvella kuin kitkat? KYLL,,
Ajetaanko kitkarenkailla suhteellisesti enemmän vakavia onnettomuuksia kuin nastoilla? EI
Pärjääkö kitkarenkailla koko maassa ilman isompia ongelma? KYLL,,
Kuluttavatko nastarenkaat teitä enemmän kun kitkarenkaat? KYLL,,
Aiheuttaako nastarenkaat merkittävästi pölyä? KYLL,,
Onko pöly keväisin kaupungeissa oikea ongelma? KYLL,,


Tämä on harvinaisen hyvin kiteytetty. Toki tuo ensimmäinen KYLL,, - kohta tarvitsisi tarkennuksen että se pätee vain jos ajaa koko talvirengaskauden jääradalla tai Palokan ramppia ylös alas.
Toledo 1.2 Tsi

mattinen


Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 29.03.17 - klo:14:37
"- Vaarallisin tilanne, mihin voi joutua, on vesiliirto. Kun auto on menettänyt maakontaktin, mikään järjestelmä ei auta - eivät järjestelmät mahdottomiin pysty, muistuttaa Kankkunen - ja myöntää, että tuollaisissa tilanteissa eivät auta edes Kankkusen kädet.[/url]

Siinäpä se suoraan rallivelhon suusta kuultuna: Jättäkää hyvät etelän immeiset ne umpisurkeat ja huippuvaaralliset vesiliirto-ohjukset kauppaan ja laittakaa alle huipputurvallista KE-kitkaa, niillä minimoitte vesiliirron riskin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Harmi ettei haku toimi. Voisin kesärengas keskustelusta lainata vähän jeesustelua tuosta vesiliirrosta, jonka totesin ainakin itselleni olevan sen haasteellisin tilanne jota mieltä on myös nelinkertainen rallin maailmanmestari.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Haasteellinen se kyllä on, ja talvirengaskautena etelässä riski joutua liirtoon on moninkertainen verrattuna kesään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VHi

Octaviaan III-Facelift olisin renkaita ostamassa, nythän niitä saa edukkaasti talvea varten. Itse auto tulee vasta juhannuksen jälkeen.

Liikkestä tarjolla nastarenkaaksi Hankook Winter I*Pike RS+ (W419D) ja kitkarenkaaksi Hankook Winter I*Cept IZ2 (W616). Koko 205/55R16.

Vähän tekisi mieli ostaa kitkaa, koska on hiljaisempi ja monet ovat kehuneet. Toisaalta taas aikaisemmin on auton alla olleet aina nastat, viimeisimmäksi mm. Nokian Hakkapeliitta 8, Conti Ice Contact 2, jotkut kiinalaiset Sunnyt ja sitä ennen varaosa-autosta saadut pinnatut talvirenkaat.

Ajoa tulee vuodessa noin 35 000 km, pääasiassa maantietä, jonkin verran moottoritietä ja sitten tietysti normaalit kaupunkiajot. Vaimo on tulkki ammatiltaan, joten ajo voi olla periaatteessa minne vaan ja koska vaan, eli liikkeelle lähdettäessä ei voi valita keliä.

Onko mielipiteitä, että kummat pitäisi valita? ;) Itse olen kyllä nyt vähän sormi suussa, mennäkö vanhasta tottumuksesta vai kokeillako miten kitkalla pärjää. Tiedän monia, jotka ovat niillä ajaneet, eikä kukaan ainakaan ole sanonut, että olis jatkuvassa pinteessä tien päällä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 29.03.17 - klo:17:25
Haasteellinen se kyllä on, ja talvirengaskautena etelässä riski joutua liirtoon on moninkertainen verrattuna kesään.

Oletko montakin kertaa joutunut vesiliirtoon talvirenkailla? Minä en ole muistaakseni kertaakaan. Loskaliirto taas on tuttu. Kesärenkailla taas olen joutunut vesiliirtoon useamman kerran, vaikka edes tilannenopeus ei ole ollut kova eikä se ole johtunut edes huonoista kesärenkaista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lalli

Jos ja kun talvirengaskaudella on plusasteita, oltiin pohjoisessa tai etelässä, ja tiellä sattuu olemaan urissa reilusti vettä niin luulisi että siinä on vesiliirron riski olemassa samalla tavalla kuin kesälläkin? Ja talvirenkaat ovat mahdollisesti herkempiä vesiliirrolle kuin kesärenkaat.
Toledo 1.2 Tsi

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.03.17 - klo:20:35
Oletko montakin kertaa joutunut vesiliirtoon talvirenkailla? Minä en ole muistaakseni kertaakaan. Loskaliirto taas on tuttu. Kesärenkailla taas olen joutunut vesiliirtoon useamman kerran, vaikka edes tilannenopeus ei ole ollut kova eikä se ole johtunut edes huonoista kesärenkaista.
Ilmeisesti ajat urissa jos joudut vesiliirtoon? Vai etkö näe vesipotteja? Itsellä on kerran sutinut(605 pösö) sateella ohituksessa ja silloinkin ilmeisesti vain toinen rengas.  8) Olin menossa ostamaan ensimmäisiä alumiinivanteita (tarvike) sillä reissulla ja kiire oli Vaasasta Seinäjoen toimipisteeseen kun liike oli menossa kiinni. Hyvillä kesärenkailla en ole joutunut vesiliirtoon, eikä sateella ajo jännitä. Vesi on väistynyt renkaan alta, eikä rengas ole noussut veden päälle. Sensijaan sateella ja märällä asfaltilla oli nuoruudessa kiva suditella.  ;D
Loskakelillä ei kyllä auta mikään rengas, ainut on tilannenopeus, kuten kaikilla liukkailla keleillä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.03.17 - klo:22:14
Ilmeisesti ajat urissa jos joudut vesiliirtoon? Hyvillä kesärenkailla en ole joutunut vesiliirtoon, eikä sateella ajo jännitä.

Ilmeisesti EN aja missään urissa. En kesällä enkä talvella. Ajan myös kaatosateella, kun on pakko liikkua ja silloin vettä on tiellä. Joskus jopa paljon.

Ja jos jännittää, niin aina voi sen kortin palauttaa poliisilaitokselle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

baleno

Lainaus käyttäjältä: VHi - 29.03.17 - klo:20:25
Octaviaan III-Facelift olisin renkaita ostamassa, nythän niitä saa edukkaasti talvea varten. Itse auto tulee vasta juhannuksen jälkeen.

Liikkestä tarjolla nastarenkaaksi Hankook Winter I*Pike RS+ (W419D) ja kitkarenkaaksi Hankook Winter I*Cept IZ2 (W616). Koko 205/55R16.

Vähän tekisi mieli ostaa kitkaa, koska on hiljaisempi ja monet ovat kehuneet. Toisaalta taas aikaisemmin on auton alla olleet aina nastat, viimeisimmäksi mm. Nokian Hakkapeliitta 8, Conti Ice Contact 2, jotkut kiinalaiset Sunnyt ja sitä ennen varaosa-autosta saadut pinnatut talvirenkaat.

Ajoa tulee vuodessa noin 35 000 km, pääasiassa maantietä, jonkin verran moottoritietä ja sitten tietysti normaalit kaupunkiajot. Vaimo on tulkki ammatiltaan, joten ajo voi olla periaatteessa minne vaan ja koska vaan, eli liikkeelle lähdettäessä ei voi valita keliä.

Onko mielipiteitä, että kummat pitäisi valita? ;) Itse olen kyllä nyt vähän sormi suussa, mennäkö vanhasta tottumuksesta vai kokeillako miten kitkalla pärjää. Tiedän monia, jotka ovat niillä ajaneet, eikä kukaan ainakaan ole sanonut, että olis jatkuvassa pinteessä tien päällä.
Jos on tottunu nastoihin, pitäisi mielestäni koeajaa kitkat liukkailla. Ja mieluiten ne joita on ostamassa.  Ne nimittäin ovat liukkaammat varsinkin nollan tienoilla jäällä. Ittellä edessä hankook icept2 ja on ihan asiallinen budjettirengas, keskiluokkaa. Aiemmat oli misukat. Ne oli harmittomat ajettavat paitsi kuluneet joten pitoa ei ollut jäällä yhtään. Jos ostaa kitkat summassa, lienee viisainta ostaa parasta. Siten paljon ajava nastoihin tottunut ei pety liukkaalla niin pahasti.

Kitkarenkailla ajan muista kuin pidollisista syistä.
Citroen C5 2.0i 2006

Mikkeller

Lainaus käyttäjältä: baleno - 29.03.17 - klo:22:31
Jos ostaa kitkat summassa, lienee viisainta ostaa parasta. Siten paljon ajava nastoihin tottunut ei pety liukkaalla niin pahasti.

Kitkarenkailla ajan muista kuin pidollisista syistä.

Täysin samaa mieltä viisi vuotta sitten nastoista kitkoihin pysyvästi vaihtaneena. Onneksi uskalsin ostaa ensimmäiset "kokeeksi".
VAG:lla vuodesta 1999.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Ymmärtääkö joku mitä tää kärppä yrittää näillä postauksilla hakea?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

pekeke

Lainaus käyttäjältä: Mikkeller - 30.03.17 - klo:06:01
Täysin samaa mieltä viisi vuotta sitten nastoista kitkoihin pysyvästi vaihtaneena. Onneksi uskalsin ostaa ensimmäiset "kokeeksi".

Neljänkymmenen autoiluvuoden jälkeen nyt ensimmäinen talvi kitkoilla(contit), takaisin hokkeihin en vaihda, hyvät on.

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 30.03.17 - klo:10:11
Neljänkymmenen autoiluvuoden jälkeen nyt ensimmäinen talvi kitkoilla(contit), takaisin hokkeihin en vaihda, hyvät on.

Minullakin ihan samanlaiset kokemukset. Taitaa aika moni nastarenkailla ajava kuvitella, että kitkarenkaat on samanlaiset kuin kesärenkaat syksyn ensimmäisillä liukkailla. Mielikuvaa vielä lisää autolehtien testitulokset. Totuus kuitenkin taitaa olla se, että jo pari talvea ajetut nastarekaat eivät ole sen paremmat kuin uudet kitkarenkaat...
5xvapari
1xturbo

mattinen

#1099
Lainaus käyttäjältä: VHi - 29.03.17 - klo:20:25
Octaviaan III-Facelift olisin renkaita ostamassa, nythän niitä saa edukkaasti talvea varten. Itse auto tulee vasta juhannuksen jälkeen. Vähän tekisi mieli ostaa kitkaa, koska on hiljaisempi ja monet ovat kehuneet. Toisaalta taas aikaisemmin on auton alla olleet aina nastat. Onko mielipiteitä, että kummat pitäisi valita? Tiedän monia, jotka ovat niillä ajaneet, eikä kukaan ainakaan ole sanonut, että olis jatkuvassa pinteessä tien päällä.

Luulen, että tällainen tilanne ei ole lainkaan harvinainen suomalaisten autoilijoiden keskuudessa. Nastarenkaat ovat oletusarvo. Ne hankitaan vuodesta toiseen auton alle, koska näin aina ennenkin toimittu. On todennäköisesti myös paljon autoilijoita, jotka eivät edes tiedä nastattomasta talvirengasvaihtoehdosta.

Itsekin ajoin hyvin pitkään nastoilla. Pikku hiljaa homma alkoi kuitenkin tuntumaan epätarkoituksenmukaiselta. Tiet olivat melkeinpä koko ajan sulia, ja nastarenkaiden ääni rupesi harmittamaan. Omalla kohdallani kova rengasmelu oli nimenomaan se seikka, joka pani harkitsemaan kitkoja. Motiivini olivat siis täysin itsekkäät, en tuolloin ajatellut katupölyä enkä teiden kuntoa.

Kun kitkat sitten sain, en pettynyt. Olin positiivisesti yllättynyt. Niissä olosuhteissa, joissa itse ajoin (ja ajan) kitkat toimivat mainiosti. Suurimman osan ajasta tiet ovat täysin sulia, jolloin nastaa ei tarvita tienpintaa hajottamaan eikä meteliä pitämään. Lumella kitka pitää vähintään yhtä hyvin kuin nasta. Jäätyneillä tienpinnoilla nastan pito on parempi, mutta itse en näitä jääolosuhteita juurikaan kohtaa. En ainakaan niin useasti, että se riittäisi kompensoimaan kitkarenkaista koituvat hyödyt. Ja kun paljas tienpinta jäätyy, yllättää se usein myös nastoilla ajavan. Itse ajelen lähinnä pääkaupunkiseudulla ja nelostiellä tuonne Joutsan korkeudelle saakka.

Lainaus käyttäjältä: baleno - 29.03.17 - klo:22:31
Jos ostaa kitkat summassa, lienee viisainta ostaa parasta. Siten paljon ajava nastoihin tottunut ei pety liukkaalla niin pahasti.

Sitten on vielä sekin vaihtoehto, ettei pety lainkaan. Omalla kohdallani kävi juuri näin. Erilaiset "automiehet" puhuivat aika voimakkailla äänenpainoilla siihen suuntaan, että "ei Suomen talvessa kitkoilla pärjää". Kun sitten aloin kitkarenkaita käyttämään, huomaisin varsin pian, että kitkarenkailla pärjää Suomen talvessa oikein hyvin. Oli pakko vetää se johtopäätös, että nämä "rengasasiantuntijat" ei joko olleet itse koskaan  kitkoja kokeilleet, tai sitten he ajoivat selvästi erilaisissa olosuhteissa kuin minä. Omalla kohdallani olennaisin huomio on siis tämä: kitkarenkaita kannattaa itse kokeilla niissä olosuhteissa, joissa pääasiassa ajaa.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.03.17 - klo:08:46
Ymmärtääkö joku mitä tää kärppä yrittää näillä postauksilla hakea?

Ehkäpä hän suorittaa tietokoneajokorttia. Kotitehtäväksi on annettu internetlinkin postaaminen keskustelufoorumille. Ja hyvinhän tuo näyttää sujuvan, läpäisee "inssin" varmasti  :).

vasara

LainaaOctaviaan III-Facelift olisin renkaita ostamassa, nythän niitä saa edukkaasti talvea varten. Itse auto tulee vasta juhannuksen jälkeen. Vähän tekisi mieli ostaa kitkaa, koska on hiljaisempi ja monet ovat kehuneet. Toisaalta taas aikaisemmin on auton alla olleet aina nastat. Onko mielipiteitä, että kummat pitäisi valita? Tiedän monia, jotka ovat niillä ajaneet, eikä kukaan ainakaan ole sanonut, että olis jatkuvassa pinteessä tien päällä.
Tuo riippuu minusta ihan siitä missä ajelet. Salpausselän pohjoispuolella toimii nastat keskimäärin paremmin ja eteläpuolella kitkat.
Yhtä totuutta ei ole. Jos omalla ajoprofiililla tiet on pääosin sulia (kuten mattinen edellä totesi omista ajoistaan), niin eipä siinä ole järkeä nastoilla ajella.
Jos taas ajelee suht paljon jääpinnoilla, niin nastat pitää paremmin ja on siten turvallisemmat.. ja minusta silloin järkivalinta. Turvallisuus on isompi proriteetti, kuin vaikkapa rengasmelu.

mabe

Mitäs arvon väittelyosasto olisi mieltä seuraavasta:

Kun kesärengaskierros menee ehkä syksyllä jo vaihtoon, niin ostaisi "kesärenkaiksi" Michelinin CrossClimatet.
Sitten oikeaan talveen Hakka8. ( Sain uuden sarjan vanteineen halvalla)

Tuo vaikuttaa olevan normaalia KE-kitkaa vastaava talvikeliin, mutta kesäominaisuuksissa hyvin lähellä kesärengasta vesikelillä. Kuivalla toki häviää oikealle jäykälle kesäpyörälle.

Voisi sitten ajella hyvillä mielin täällä PK-seudun alkavassa ja loppuvassa talvessa jonnekin marraskuun loppuun talvimerkityllä kesäpyörällä, sitten oikeaa talvea varten Joulukuusta maaliskuulle pitäisi nastaa ja taas todennäköisten lumikelien väistyttyä alle välikelin kumia.

Jos Karppa ajaa kolmella rengassarjalla:
Kesä
Välikelin kitka
Talvinasta

Niin tässä olisi tavallaan tuo kesäpyörä ja välikelikitka yhdistettynä. Vähennetään nastojen aiheuttamaa kulutusta, maksimoidaan mummolareissuilla pito ja kesäksi saadaan silti kelvollinen pyörä alle.

Ja kommenttina tähän nasta kitkavääntöön:
Alla on nyt toinen kierros kitkoja ja pärjäähän niillä. Kertaakaan ei ole matka jäänyt tekemättä vaikka kitkat on olleet. Jos ei olisi tullut uutta nastasarjaa polkuhintaan eteen, niin olisin jälleen kitkat ostanut.

Mutta. Lapissa oltiin viime viikolla. Omassa autossa (Ocu2 etuveto) kitkat, ajettu reilun talven kun ostin helmikuussa vuosi sitten uudet. Välillä oli ihan järjettömän liukkaan oloista, ajonopeutta pudotettiin reilummin, risteyksistä kevyelläkin kaasuun koskemisella suditaan, jarrupaikoissa poljin rapisee jne.

Ajoin sitten äidin A4 B8 Allroadilla jossa uudehkot nastat, Hakka8.
Sama päivä, sama tieolosuhde. Täysin eleetöntä menoa. Ei sudi, ei puske, nousee polanteelle eleettä. Kuin kesällä ajaisi. Ei mitään ajatustakaan että olisi liukasta.

Kiteytettynä:
Nasta ropisee, hyvässä nelikossa tekee menosta vakaata, poistaa kuskilta stressiä ja tuo pelottavan hyvän tunteen alustan pidosta.
Kitka on hiljainen, sillä pärjää, välillä on liukasta ja pitää tosissaan huomioida kelin vaihtelut. Silti järki päässä ei ajaudu ongelmiin. Kuluttaa tiestöä vähemmän ja tästä syystä suolatuilla pääväylillä työmatkaa taittavalle väestötasolla parempi.

Huonojen teiden perässä asuvat, ostakaa nastat. Muut harkitkaa vakavasti kitkaa. Tai harkitkaa kolmea rengassarjaa, nasta oikeaan talveen, välikeliin (KE)kitkaa ja kesään kesäpyörää.

mattinen

#1102
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.03.17 - klo:11:20
Salpausselän pohjoispuolella toimii nastat keskimäärin paremmin ja eteläpuolella kitkat.

Tätäkään ei kannata ottaa annettuna. Ei edes siinä tapauksessa, että puhutaan keskimääräisestä toimivuudesta. Kitkarenkaat voivat toimia vähintään yhtä hyvin kuin nastat myös Salpausselän pohjoispuolella. Kaikki riippuu siitä missä ja miten sinä ajat. Kitkarenkaiden toimivuus selviääkin parhaiten siten, että sinä itse kokeilet niitä omassa ajoympäristössäsi.

Jultsu

Noista crossclimateista ei kyllä saa KE-kitkoja tehtyä edes paras myyntimieskään parhaana päivänään. Ovat yhtä kaukana jääpidossa ke-kitkoista kuin ke-kitkat ovat huippuskandikumeista. Toisinsanoen siis, niillä ei pääse edes liikkeelle jäisellä pinnalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.03.17 - klo:12:08
Noista crossclimateista ei kyllä saa KE-kitkoja tehtyä edes paras myyntimieskään parhaana päivänään. Ovat yhtä kaukana jääpidossa ke-kitkoista kuin ke-kitkat ovat huippuskandikumeista. Toisinsanoen siis, niillä ei pääse edes liikkeelle jäisellä pinnalla.

Miettinyt samoja juttuja sekä kulumiskestävyyttä.

Mikä noiden treadwear lukema on?

Onko olleet minkään lehden tai testitalon testissä?

vasara

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 30.03.17 - klo:11:57
Tätäkään ei kannata ottaa annettuna. Ei edes siinä tapauksessa, että puhutaan keskimääräisestä toimivuudesta. Kitkarenkaat voivat toimia vähintään yhtä hyvin kuin nastat myös Salpausselän pohjoispuolella. Kaikki riippuu siitä missä ja miten sinä ajat. Kitkarenkaiden toimivuus selviääkin parhaiten siten, että sinä itse kokeilet niitä omassa ajoympäristössäsi.
No eipä tietenkään.. Salpausselkä 'rajana' oli heitto. Tarpeen mukaan renkaat.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.03.17 - klo:08:46
Ymmärtääkö joku mitä tää kärppä yrittää näillä postauksilla hakea?

S,,k,,L83 ehkä se pointti, että maailmanennätykset on tehty nastarenkailla. Joita myös 4x maailmanmestari käyttää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.03.17 - klo:16:50
S,,k,,L83 ehkä se pointti, että maailmanennätykset on tehty nastarenkailla. Joita myös 4x maailmanmestari käyttää!
Jäällä ajettu maailmanennätys vaatii nastat. Meidän suolatut jäättömät tiet ei.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lalli

Onko tuossa nyt jokin ajatus että jos 4x maailmanmestari käyttää nastarenkaita ja niin käytät sinäkin, niin olet oikeastaan melkein kuin 4x maailmanmestari itsekkin  :P
Onneksi olkoon sitten ihan kauhiasti.  ;D
Toledo 1.2 Tsi

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.03.17 - klo:16:50
S,,k,,L83 ehkä se pointti, että maailmanennätykset on tehty nastarenkailla. Joita myös 4x maailmanmestari käyttää!
Hyvä pointti. Tosi tärkeää infoa meille muille, jotka myös ajetaan päivittäin uusia nopeusennätyksiä jäällä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy