Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 21.03.17 - klo:10:32
Jep mutta sellaista voi kyllä perustellusti väittää että nastarenkaat ovat suurin yksittäinen tekijä teiden kuluttajina ja katupölyn aiheuttajina.
Vaikea sanoa miten perusteltu tuo väite kokonaisuudessaan olisi?
Eilen 21.3. iltauutisissa joku ilmanlaadun asiantuntija kertoili, että Helsingin ilmanlaatu on keväisin parantunut vuosi vuodelta, kun hiekoitusta on vähenetty ja käytetään enempi suolaa.
Teiden kulutuksen 'suurin yksittäinen tekijä' on sitten oma juttunsa.. se voi hyvinkin olla nastat?
Lauha talvi on edesauttanut teiden kulumista.. reikiä ja uria on teissä tänä keväänä ennätyksellisen paljon.

VagSince`99

Laitetaan nyt omakin ns. ammattiautoilijan näkemys. Omassa työautossa on nastat. Auton pitää olla liikkeellä satoi tai paistoi tai oli se tienpinta luminen, sohjoinen tai jäinen. Asiakkaiden pihoille yms. on päästävä oli se keli millainen tahansa ja ihan kiva on että niistä pääsee myös poiskin. Ei ne nastat pelasta jos ei kuski osaa hommaansa, mutta niillä pääsee huomattavasti paremmin ja vähemmillä riskeillä ylipäätään. Itsellä ei ainakaan ole varaa siihen että auto on ojassa, kaiteessa tai vaikka asiakkaan aidassa sen takia että pito loppui kesken. Lisäksi se etten voi kovinkaan paljoa siihen vaikuttaa miten autollani ajetaan silloin kun olen itse esim. lomalla, puoltaa nastarenkaita.

Nykyisessä "siviiliautossa" on myös nastat. On ollut myös parit kitkat tasoa "testivoittajat", mutta oma kokemus muutaman vuoden takaisesta tilanteesta missä kitkoista loppui ominaisuudet (tai itseltä taidot/pelisilmä) sai palaamaan takaisin nastarenkaisiin. Onneksi voin lohduttautua sillä, että vaikka huonolla tuurilla (vastaan olisi tullut auto) olisi voinut lähteä henki aika monelta, me selvisimme säikähdyksellä. Seuraavien kilometrien aikana varmaan parikymmentä kanssa-autoilijaa oli käynyt kokeilemassa lumipenkkojen/kaiteiden kestävyyttä jäljistä päätellen ja tiedä sitten kuinka moni vielä perässä tullut (VT5 20-30km ennen Kuusamoa).

Itselle nastat on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto, mutta tulevaisuudessa se voi olla jotain muuta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VagSince`99 - 22.03.17 - klo:15:29
Laitetaan nyt omakin ns. ammattiautoilijan näkemys. Omassa työautossa on nastat. Auton pitää olla liikkeellä satoi tai paistoi tai oli se tienpinta luminen, sohjoinen tai jäinen. Asiakkaiden pihoille yms. on päästävä oli se keli millainen tahansa ja ihan kiva on että niistä pääsee myös poiskin. Ei ne nastat pelasta jos ei kuski osaa hommaansa, mutta niillä pääsee huomattavasti paremmin ja vähemmillä riskeillä ylipäätään. Itsellä ei ainakaan ole varaa siihen että auto on ojassa, kaiteessa tai vaikka asiakkaan aidassa sen takia että pito loppui kesken. Lisäksi se etten voi kovinkaan paljoa siihen vaikuttaa miten autollani ajetaan silloin kun olen itse esim. lomalla, puoltaa nastarenkaita.

Nykyisessä "siviiliautossa" on myös nastat. On ollut myös parit kitkat tasoa "testivoittajat", mutta oma kokemus muutaman vuoden takaisesta tilanteesta missä kitkoista loppui ominaisuudet (tai itseltä taidot/pelisilmä) sai palaamaan takaisin nastarenkaisiin. Onneksi voin lohduttautua sillä, että vaikka huonolla tuurilla (vastaan olisi tullut auto) olisi voinut lähteä henki aika monelta, me selvisimme säikähdyksellä. Seuraavien kilometrien aikana varmaan parikymmentä kanssa-autoilijaa oli käynyt kokeilemassa lumipenkkojen/kaiteiden kestävyyttä jäljistä päätellen ja tiedä sitten kuinka moni vielä perässä tullut (VT5 20-30km ennen Kuusamoa).

Itselle nastat on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto, mutta tulevaisuudessa se voi olla jotain muuta.

Tätä olen yrittänyt vääntää monelle  ;). Ja kuinka moni noista parista kymmenestä kanssa-autoilijasta oli nimenomaan etelän turisteja kitkoilla. Sitä tarina ei kerro.

Ja Vagsince '99 totesi, niin ei ne nastatkaan tee onnelliseksi, jos vika on ratin ja penkin välissä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Jännä homma, miten tässä ketjussa melkein jokainen puhuu seinille. Aika vaikea tuntuu olevan puolin ja toisin ymmärtää, että oma valinta sopii itselle mutta ei välttämättä jollekulle toiselle. Se, että itselle sopii nasta paremmin, ei tarkoita että se sopisi kaikille paremmin. Ja ihan sama kitkan kanssa, jollekin toiselle vaan sopii se nasta paremmin.

Itse kyllä olen huomaavinani, että viime aikoina nasta-jesuiitat ovat olleet jyrkempiä, kitkakuskit sallisivat toisille nastat mutta heidän kitkansa eivät vaan nastauskovaisille sovi. Toki jossain vaiheessa taisi olla toisinpäin, kitkaväki vänkäsi enemmän kun nastaväki ole suvaitsevaisempaa. Näin ainakin muistelen tässä keskusteluketjujen "kaunissa ja rohkeissa" tapahtuneen.

Ei ole kuitenkaan tainnut mitään tarkaisevasti uutta ASIAA tässäkään ketjussa tulla esitetyksi moneen kuukauteen. Sama vääntö se vaan jatkuu. Joillain sitä riittää intoa jähätä jonninjoutavasta asiasta. Jos asenne on se, että internet on väärässä ja minä oikeassa, niin siinähän sitä riittää työsarkaa loppuelämäksi - koittaa saada INTERNET muuttamaan mieltään. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:11
Kovin kiihkofanaattista on tämä keskustelu nastattomien ja nastoitettujen renkaiden välillä. Kyllä te olette taitavia autonajajia, kun kysenalaistatte taksikuskin kokemuksenkin. Netistä löytyy kyllä paljon muitakin taksiajajien mielipiteitä, mutta en ala niitä tänne kopioimaan.
Kun itsekin tiedostat sen, että taksikuskeillakin mielipiteet menevät ristiin, niin mikä yhden nuoren rengin mielipiteessä on niin arvokasta, että se pitäisi nostaa jalustalle? Mitä nyt Karin kommentteja ja habistusta hänen julkisesta profiilistaan voi arvioida, niin  en nyt välttämättä häntä ensimmäisenä ottaisi opettajakseni. Niitä jumalaisen auktoriteetin antavia kilometrejään hänellä ei taida erityisen paljon ole takana.

Oktaavi

https://asiakas.kotisivukone.com/files/nastatutkimus.kotisivukone.com/tiedostot/taksien_pks_talvirengasvalinnat.toiskallio.pdf

Vanha tutkimus, mutta menköön. Mielenkiintoinen lause oli: "Vuosikymmeniä alalla olleet taksiautoilijat korostavat ajotaidon merkitystä suurimpana pärjäämisen ja ylipäänsä liikenneturvallisuuden tekijänä vaikeissa keliolosuhteissa, kuin tiettyä talvirengastyyppiä."

Eli nyt kun on paljon ajavien ja ehkä teiden parhaimpien kuskien, todellisten ammattilaisten suusta kuultu, että ajotaito on se tärkein tekijä, millä pärjätään. Voitaneen lopettaa vertailu eri rengastyyppien paremmuudesta ja huokaista yhteen ääneen, että kaikilla pärjää, jos osaa ajaa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:11
Kovin kiihkofanaattista on tämä keskustelu nastattomien ja nastoitettujen renkaiden välillä. Kyllä te olette taitavia autonajajia, kun kysenalaistatte taksikuskin kokemuksenkin.
Onko keskustelu tosiaan ollut kiihkofanaattista? Voisi kuvitella, että "fanaattinen" tai "kiihkeä" yksinään jo riittäisivät  :). Minun mielestäni keskustelu ei ole ollut sen paremmin fanaattista kuin kiihkeääkään. Ja ei kai taksikuskin kokemusta ole sinänsä kyseenalaistettu? On vain huomautettu, että kyse on yhden henkilön näkemyksestä. Olkoonkin, että se on lehteen painettu. On myös huomautettu, ettei taksinkuljettajana toimiminen vielä välttämättä tee henkilöstä väkevää auktoriteettia rengasasioissa.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:11
Löytyy myös selvityksiä ja tutkimuksia, etteivät kitkat ole nastojen veroiset.
Epäilemättä. Esimerkiksi Tekniikan Maailma on jo vuosikymmeniä jokaisen rengastestin yhteydessä kertonut, että nasta pitää paremmin jäällä kuin kitka. Tähän ei ole mitään huomauttamista. Ei liioin tarvitse ajaa 100 000 km vuodessa voidakseen allekirjoittaa TM:n näkemyksen. Kysymys onkin siitä, tarvitsevatko kaikki nastoilla ajavat todella niitä. Tämän kysymyksen suhteen Karin mielipiteellä ei välttämättä ole ainakaan enempää painoarvoa kuin esimerkiksi täällä esitetyllä näkemyksellä. Siitäkin huolimatta, että Kari ajaisi siellä Mansessa miljoona kilometriä vuosittain.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 22.03.17 - klo:15:11
Sitä kuitenkin toivoisin, että vaikka olette omasta mielestänne asiantuntijoita rengasvalinnoissa, niin älkää menkö vaatimaan omien pyrkimyksienne mukaan nastarengaskieltoa kaikille kansalaisille.
Kukaan ei mielestäni ole esiintynyt asiantuntijana. Sen sijaan täällä on suhtauduttu lähdekriittisesti Kari-nimiseen taksinkuljettajaan. Ihmiset ovat myös esittäneet omia näkemyksiään ja niiden perusteluja. Nastarengaskieltoa ei ole vaadittu.

b1mpo

Välihuomautuksena tähän ammattiautoiluun liittyen. Eivät ne kilometrit täysin ole suhteessa kuskin hyvyyteen, tai vaikuta hänen rengasvalintaansa. Myös paljon ajava voi olla vastuuton tai perstuntumaa ei kertakaikkiaan ole. Toisten autojen ajotuntuma voi olla huono, jolloin nasta on se turvallisuuden viimeinen oljenkorsi. Olen tavannut takseissa huonokuntoisia renkaita, eikä huonokuntoinen taksi ole myöskään tavaton. Eli ammattiautoilijoissakin löytyy monenlaista ja joskus vastuu loistaa poissaolollaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

concorde

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.03.17 - klo:15:40Itse kyllä olen huomaavinani, että viime aikoina nasta-jesuiitat ovat olleet jyrkempiä, kitkakuskit sallisivat toisille nastat mutta heidän kitkansa eivät vaan nastauskovaisille sovi.

Tähän lienee käytännön syy: nastojen karhentamalla tiellä kitkakin pitää paremmin. Itse ajan molemmilla. Kitkoilla alku- ja lopputalven kun tiet ovat pitkälti paljaat ja lumisena aikana nastoilla.  Rengaskulut jakautuvat tasaisesti kaikille sarjoille, joten ne kestävät vastaavasti useamman ajokauden, eli rengaskulut eivät juuri ole muuttuneet. 
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.03.17 - klo:17:09
Välihuomautuksena tähän ammattiautoiluun liittyen. Eivät ne kilometrit täysin ole suhteessa kuskin hyvyyteen, tai vaikuta hänen rengasvalintaansa. Myös paljon ajava voi olla vastuuton tai perstuntumaa ei kertakaikkiaan ole. Toisten autojen ajotuntuma voi olla huono, jolloin nasta on se turvallisuuden viimeinen oljenkorsi. Olen tavannut takseissa huonokuntoisia renkaita, eikä huonokuntoinen taksi ole myöskään tavaton. Eli ammattiautoilijoissakin löytyy monenlaista ja joskus vastuu loistaa poissaolollaan.

Meinasin tänne jo kommentoida että jos Kartsa ei usko selviävänsä hengissä mansesterin keskusta-alueella ajeluista skandikitkojen kanssa ja minä olen (todistettavasti) vielä elossa KE-kitkojen kera, niin ainoat loogiset johtopäätelmät ovat seuraavanlaisia:

1) Kartsa on aivan helvetin huono kuski eikä mikään määrä ajokilometrejä voi kohentaa hänen ajotaitojaan.
2) Minä olen Kimi Räikköseen ja Mika Häkkiseen verrattavissa oleva luonnonlahjakkuus kun säilyn hengissä vastoin kaikkia oletuksia ja todennäköisyyksiä.


Vaikka jälkimmäinen johtopäätelmä lämmittää omaa mieltä, hymy hyytyy kyllä äkkiä kun miettii että milloin tahansa kaupungilla kävellessä voi jäädä taksimersun yliajamaksi kun autotiellä on ollut banaaninkuori tai mäkkärin pirtelön jämät.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Ilkka83

Eikös tämä aihe ole jo käsitelty suomineidon puolivartalossa...hyvin mentiin kitkoilla, elossa ollaan...ainakin täällä...pk-seutu
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

JakeS

Lainaus käyttäjältä: VagSince`99 - 22.03.17 - klo:15:29
Laitetaan nyt omakin ns. ammattiautoilijan näkemys. Omassa työautossa on nastat. Auton pitää olla liikkeellä satoi tai paistoi tai oli se tienpinta luminen, sohjoinen tai jäinen. Asiakkaiden pihoille yms. on päästävä oli se keli millainen tahansa ja ihan kiva on että niistä pääsee myös poiskin. Ei ne nastat pelasta jos ei kuski osaa hommaansa, mutta niillä pääsee huomattavasti paremmin ja vähemmillä riskeillä ylipäätään. Itsellä ei ainakaan ole varaa siihen että auto on ojassa, kaiteessa tai vaikka asiakkaan aidassa sen takia että pito loppui kesken. Lisäksi se etten voi kovinkaan paljoa siihen vaikuttaa miten autollani ajetaan silloin kun olen itse esim. lomalla, puoltaa nastarenkaita.

Nykyisessä "siviiliautossa" on myös nastat. On ollut myös parit kitkat tasoa "testivoittajat", mutta oma kokemus muutaman vuoden takaisesta tilanteesta missä kitkoista loppui ominaisuudet (tai itseltä taidot/pelisilmä) sai palaamaan takaisin nastarenkaisiin. Onneksi voin lohduttautua sillä, että vaikka huonolla tuurilla (vastaan olisi tullut auto) olisi voinut lähteä henki aika monelta, me selvisimme säikähdyksellä. Seuraavien kilometrien aikana varmaan parikymmentä kanssa-autoilijaa oli käynyt kokeilemassa lumipenkkojen/kaiteiden kestävyyttä jäljistä päätellen ja tiedä sitten kuinka moni vielä perässä tullut (VT5 20-30km ennen Kuusamoa).

Itselle nastat on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto, mutta tulevaisuudessa se voi olla jotain muuta.

Laitetaan omakin ns. "ammattiautoilijan" näkemys. Minun ja Kulmalan Karin kohdalla on yhteistä sama elinkeinotoiminta. Omissa autoissa on kitkat. Kuljettajista nuorin -95 syntynyt ja iäkkäin -61 syntynyt.  Kenelläkään ei ole ollut ongelmia renkaiden kanssa vaikka ajetaan myös kelissä kuin kelissä, eikä ole ainuttakaan vahinkoa sattunut missä olisi voinut syyllistää rengasvalintaa. Toki täytyy huomioida, että käytettäessä kitkoja taksissa vaatii se kahden talvirengassetin hankkimista vuodessa. Nastoilla kun pääsee koko talven samalla setillä ja tulee siten edullisemmaksikin. Rengasvalinta on niin yrittäjän kuin kuljettajan kohdalla asennekysymys. Pitää siis huomioida vallitsevat olosuhteet tien päällä ollessa. Tämäkin asia on mainittu tässä ketjussa ziljoona kertaa.  Autoilijan ura on alkanut v. 2003 ja leipäni olen saanut muodossa tai toisessa tieliikenteen parista vuodesta -87. Omistuksessa on tälläkin hetkellä melkein kaikki tieliikenteen kulkineet linja-autoa lukuunottamatta, ja sitäkin olen työkseni ajanut.   

Se miten suhtaudun Kulmalan ajatusmaailmaan niin on hyvin ristiriitaista. Kulmala on jo vanhempi autoilija ja saattaa olla erittäin todennäköistä, että hän on kaivautunut siihen omaan poteroonsa omine konservatiivisin mielipiteineen ja tilanteessa, johon on täysin mahdotonta esittää vaihtoehtoja. Veikkaanpa vielä, että Kari K:n mielestä taksiksi sopii vain yksi automerkki...
Eikä ikä ja kokemus mielestäni tuo mitään varsinaista etulyöntiasemaa kenellekään arvoida kuinka asiat hoidetaan. Koskee muutakin kuin tätä topikkia. Jos joku vanha jäärä toteaa, että paras tapa tehdä on se kuinka ne on tehty jo viimeiset kolmekymmentä vuotta niin silloin on aika katsoa peiliin, ja miettiä voiko olla myös vaihtoehtoja. Ajat muuttuu, sille ei voi mitään.

Minulla on nyt kitkat työkalussa loppu (45 tkm) . Asiasta on keskusteltu kuljettajien kanssa ja todettu, että kesärengas ei ole vielä vaihtoehto, uudet kitkat menevät pilalle hyvin nopeasti jos talvi alkaa todellakin olla mennyt vaikka maaliskuu vielä talvikuukaudeksi on laskettukin. Ostan siis kuuluisat Ke-kitkat joiden puutteellisista talviominaisuuksista huolimatta uskon olevan hyvä vaihtoehto. Uusina niillä pärjää hyvinkin takatalven yllättäessä ja kevään kääntyessä kesäksi ne toimivat myös kesärenkaan korvikkeena niin kauan kuin pintaa riittää. Kesäkuussa voi sitten vaihtaa alle oikeat kesärenkaat ja niillä pääseekin sitten siihen saakka kunnes talvirenkaiden hankinta on ajankohtainen. 
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Peeveli

Kyllä on vaan todettava omalla kokemuksella, että ehdotonta totuutta ei ole, siis kun ajatellaan erilaisia käyttöympäristöjä ja jopa kellonaikaa.

Tänä aamuna taisi olla koko talven peilijäisin keli täällä Tsadissa, itäosassa. Yöpakkasta, ja sinänsä auton puhtauden kannalta kiva ettei ollut suolattu. Liikennettä aikaisin aamulla hyvin vähän joten nastat eivät olleet karhentaneet väyliä. Kaksi talvea ja noin 20 tkm ajetut Conti CV6-kitkat olivat aikamoisen lipsuvat ja tuli tunne että melkein ajaisi kesärenkailla. Vielä viime keväänä vastaavissa oloissa pito oli säällinen, ei nastaa vastaava mutta parempi kuin nyt. Auto ei ole malliltaan mikään ns. rimpula vaan luokkansa vakaimpia pelejä myös talvella. Silti pisti ajattelemaan, että jos joutuisin ajamaan joka päivä tällaisilla karhentamattomilla jäisillä teillä, valintani olisi ehdottomasti nastarengas. Totta hemmetissä ainakin pohjoismaisella kitkalla pärjäisi, mutta nopeutta olisi pudotettava ja ajoon keskityttävä aivan eri intensiteetillä kuin nastarenkaalla (totta hemmetissä aina pitää ajaessa keskittyä itse olennaiseen, mutta lipsuva rengas vaatii peilijäällä asteen parin verran lisää varautuneisuutta ja lisää hitusen stressiäkin yleisessä liikenteessä). Funtsailin tässä myös tätä kitkarenkaan ominaisuuksien radikaalia huononemista jo toisesta talvikaudesta alkaen. Kun hommasin nämä kitkat toissa syksynä, ne olivat valmistusajankohdaltaan tuoreet (muutaman kk:n ikäiset) ja niillä on ajettu revittelemättä. Voi olla että kevätkarkeat asfaltitiet syövät myös niiden pitoa. Kun aikoinaan ajoin nastarenkailla, ajoin muutamilla autoilla kaksikin talvea ja nastojen pito säilyi huomattavasti parempana (ne olivat Hakkapeliittoja, silloisia malleja, viimeiset joskus v.2003). Koska tällaisia karhentamattomia ja suolaamattomia peilijäisiä kelejä itselleni sattuu vastaan hyvin harvoin, niin kitkalla siis pärjää. Väittäisin kuitenkin maalaisjärjellä (ei siis oteta mukaan akateemista tieteellistä ehdotomuutta), että jos kaikki ajaisivat kitkoilla, suolausta lisättäisiin vielä räjähdysmäisesti. Tuleekin mieleen, olisiko mieluummin asetettava nastarengaspakko kaikkiin autoihin ja suolaus kokonaan pois? Suolaushan pitää tienpinnat jatkuvasti märkinä ja osaltaan rapauttaa asfaltin pintaa. Joku sanoo että ei, ja varmaan perustelut sillekin löytyvät. Itse inhoan suolausta, mutta eipä minun kannallani yleensäkään maailman asioissa ole mitään merkitystä. Silti tässä vakaasti harkitsen, vastoin viranomaistenkin pääkaupunkiseudun kitkarengassuositusta, että hommaisin seuraavaksi kierrokseksi nastalliset. Vaikka rapina on veemäistä, on nastallinen maantieajossa astetta tukevampi ja märällä jarrutusmatka lyhyempi. Ja renkaan käyttöikä pidempi säällisellä ajotavalla.

Painotan vielä, että tämä(kään) miete ei ole ehdoton totuus, siitä ei kannata suuttua, ja vielä kerran totean että jokainen ajakoon sillä rengasmallilla millä haluaa -niin kauan kunnes joku kielletään. :)

b1mpo

On selvää, että auringon nousun ja laskun aikaan tyynellä muodostuu plussallakin jäätä, eli ns. mustaa jäätä. Se vaatii kaikilla renkailla ajaessa ennakointia, eikä nastat siinä paljoa auta, kuin ilmoittamaan liukkaudesta. Siihen täytyy vain osata varautua renkaista riippumatta. En ole kitkoilla kokenut sitä ongelmaksi. Monilta ihmisiltä puuttuu ymmärrys tältä osin ja vahinkoja sattuu.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 22.03.17 - klo:21:30
Kulmala on jo vanhempi autoilija
http://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/24354702.jpg
Ei tuo kuvassa niin kovin vanhalta näytä. Eli nyt onkin helppo vaihtaa mielipiteensä: kun tuo Kari on niin nuorikin, niin ei sillä voi olla kokemusta. Ja millä autolla Kari ajaa, sillä nyt ei liene merkitystä tähän keskusteluun, muuta kuin siinä mielessä, että onko se etu- vai takavetoinen vai nelivetoinen.

Kun näitä keskusteluja lukee, niin ei voi välttyä siltä tuntemukselta, että jotkut kirjoittavat vain trollatakseen. Kannattaa muistaa kirjoituksen lähtökohdat, puhuttiin Tampereen talousalueesta. Se, jos tsadilainen käyttää kitkoja, ei ole referenssi.

Anyway, toistan itseäni kirjoittamalla, että vaikka tämän foorumin kirjoittajat vaikuttavat kaikki olevan superautoilijoita, jotka pärjäävät kelillä kuin kelillä ilman nastoja, niin monille autoilijoille olisi vaarallista pakottaa ajamaan kitkarenkailla. Läheskään kaikilla ei ole perstuntumaa ajamiseen, eikä taitoa ennakoida tien pinnan liukkauden vaihteluita. Kitkarengasfanaatikot aina vaativat kaikkia muitakin ajamaan kitkarenkailla.

Nastojen kieltäminen olisi minun mielestäni  turvallisuusriski. Asuinpaikkakunnalla toki on merkitystä, Suomi on iso maa. Jos ilmastonmuutos etenee voimakkaasti, niin asiaa voidaan tarkastella uudestaan. Asia on osaltani loppuunkäsitelty.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.03.17 - klo:08:45
On selvää, että auringon nousun ja laskun aikaan tyynellä muodostuu plussallakin jäätä, eli ns. mustaa jäätä. Se vaatii kaikilla renkailla ajaessa ennakointia, eikä nastat siinä paljoa auta, kuin ilmoittamaan liukkaudesta. Siihen täytyy vain osata varautua renkaista riippumatta. En ole kitkoilla kokenut sitä ongelmaksi. Monilta ihmisiltä puuttuu ymmärrys tältä osin ja vahinkoja sattuu.

Ja tämäkö on tutkittua faktaa? Juuri tämän mustan jään takia en vaihda kitkoja alle, koska se on juuri yksi haastavimmista keleistä, näin keväällä. Meillä päin lukuunottamatta pääteitä melkein kaikki sivutiet ovat peilillä, kun lumipenkoista sulaa vesi tielle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
http://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/24354702.jpg
Kitkarengasfanaatikot aina vaativat kaikkia muitakin ajamaan kitkarenkailla.

Nastojen kieltäminen olisi minun mielestäni  turvallisuusriski. Asuinpaikkakunnalla toki on merkitystä, Suomi on iso maa.
Missä tuollaisten fanaatikkojen vaatimuksia voi nähdä?

Ovatko nuo maalaamasi pirut mielestäsi realisoituneet niillä alueilla, missä nastat on jo kielletty?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.03.17 - klo:09:18
Ja tämäkö on tutkittua faktaa? Juuri tämän mustan jään takia en vaihda kitkoja alle, koska se on juuri yksi haastavimmista keleistä, näin keväällä. Meillä päin lukuunottamatta pääteitä melkein kaikki sivutiet ovat peilillä, kun lumipenkoista sulaa vesi tielle.
Eikö se tässäkin ketjussa ole tullut ilmi? Kyllä meillä on tuoreet nastat toisessa autossa. Puhe oli mustasta jäästä, ei jääradasta.

Ps. Ja kuten totesin, kelin lukeminen ja ennakointi on renkaista piittaamatta tärkeämpi tekijä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 23.03.17 - klo:08:03
(ei siis oteta mukaan akateemista tieteellistä ehdotomuutta)

Tässä viitataan varmasti tieteellisen tutkimuksen tuottamaan tietoon. Siitä on syytä todeta, ettei se suinkaan aina ole "ehdotonta". Aika harvalla tieteenalalla loppujen lopuksi on mahdollista esittää mitään lopullisia totuuksia. Uutta tutkimusta tulee, ja niiden myötä aikaisempia "totuuksia" voidaan joutua tarkistamaan. Mutta siinä mielessä tiedemaailma tietysti eroaa nettikeskusteluista, että perusteluvaatimus on paljon tiukempi  :).

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 23.03.17 - klo:08:03
Painotan vielä, että tämä(kään) miete ei ole ehdoton totuus, siitä ei kannata suuttua,

On mielestäni itsestään selvää, ettei sinun, sen paremminkin kuin kenenkään muunkaan miete, ole ehdoton totuus. Näissä keskusteluissa esitetään ensisijaisesti mielipiteitä ja kerrotaan omista kokemuksista. Jos ne poikkeavat omista mielipiteistä tai kokemuksista, niin miksi ihmeessä siitä pitäisi suuttua? Kyllähän aikuisen ihmisen pitää suuttumatta kestää, jos joku ajattelee jostain asiasta eri tavalla. Edellyttäen, että mielipiteet esitettään sivistyneesti ja toisia loukkaamatta.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
Kun näitä keskusteluja lukee, niin ei voi välttyä siltä tuntemukselta, että jotkut kirjoittavat vain trollatakseen.

Kyse voi olla siitäkin, että omasta näkemyksestä poikkeavat mielipiteet tulee helposti luokitelleeksi trollaukseksi, vaikka ne eivät sitä olisikaan.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
Kannattaa muistaa kirjoituksen lähtökohdat, puhuttiin Tampereen talousalueesta. Se, jos stadilainen käyttää kitkoja, ei ole referenssi.

Yhtä lailla kannattaa muistaa, ettei yhden kuljettajan näkemys Tampereen talousalueesta ole sekään välttämättä erityisen hyvä referenssi.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
Anyway, toistan itseäni kirjoittamalla, että vaikka tämän foorumin kirjoittajat vaikuttavat kaikki olevan superautoilijoita, jotka pärjäävät kelillä kuin kelillä ilman nastoja

Saattaa olla, että jotkut ovat ilmoittaneet pärjäävänsä kitkarenkailla kelillä kuin kelillä. Tältä osin vaikutelmasi osuu varmasti oikeaan. "Superautoilijan" osalta vaikutelma on kuitenkin väärä. Kitkoilla pärjätäkseen ei tarvitse olla "superautoilija".

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
Kitkarengasfanaatikot aina vaativat kaikkia muitakin ajamaan kitkarenkailla.

Missä näitä fanaatikkoja oikein luuraa? Ainakaan tässä keskustelussa ei heitä mielestäni ole näkynyt.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
Nastojen kieltäminen olisi minun mielestäni  turvallisuusriski.

Tiedossani ei ole, että kukaan olisi esittänyt nastojen totaalikieltoa sen paremmin Suomessa kuin muissakaan pohjoismaissa. Norjassa ja Ruotsissa niiden käyttöä on kuitenkin pyritty vähentämään. Keinoina on käytetty maksuja, nastakieltoja tietyillä kaduilla sekä kitkarenkaiden hankkimiseen myönnettyjä tukia. Mitään viitteitä ei ole siitä, että liikenneturvallisuus olisi em. maissa heikentynyt. On ylipäätään vaikea kuvitella, että viranomaiset Ruotsin ja Norjan kaltaisissa maissa ryhtyisivät renkaiden suhteen toimenpiteisiin, jotka olisivat turvallisuusriski. Oma arvioni on, että em. maissa on jo jokin aika sitten tultu siihen johtopäätökseen, että nastarenkaista aiheutuvat haitat ylittävät niistä koituvat hyödyt.

JFabiaK

 ;D No, johan on "pojilla" aikaa ja viiteliäisyyttä vääntää kättä ja kalisutella peitsiä, niin tietämyksestä kuin tietämättömyydestäkin.
Inhimillinen totuushan on: "Mitä vähemmän tiedetään, sitä enemmän luullaan tiedettävän". ::)

Ja joku kirjoittaa aina romaanin ja toistaa samaa (itseään) moneenkin kertaan samassa "julkaisussaan" vakuutellen läpinäkyvästi neutraaliuttaan, jonka uskottavuus on lähinnä tsoukki.

Palstamillimetrit ratkaisevat enemmän kuin sisältö: "Miksi ilmaista asiat yksinkertaisesti, kun ne voidaan ilmaista monimutkaisemminkin." ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
http://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/24354702.jpg
Ei tuo kuvassa niin kovin vanhalta näytä. Eli nyt onkin helppo vaihtaa mielipiteensä: kun tuo Kari on niin nuorikin, niin ei sillä voi olla kokemusta. Ja millä autolla Kari ajaa, sillä nyt ei liene merkitystä tähän keskusteluun, muuta kuin siinä mielessä, että onko se etu- vai takavetoinen vai nelivetoinen.

Kun näitä keskusteluja lukee, niin ei voi välttyä siltä tuntemukselta, että jotkut kirjoittavat vain trollatakseen. Kannattaa muistaa kirjoituksen lähtökohdat, puhuttiin Tampereen talousalueesta. Se, jos tsadilainen käyttää kitkoja, ei ole referenssi.

Anyway, toistan itseäni kirjoittamalla, että vaikka tämän foorumin kirjoittajat vaikuttavat kaikki olevan superautoilijoita, jotka pärjäävät kelillä kuin kelillä ilman nastoja, niin monille autoilijoille olisi vaarallista pakottaa ajamaan kitkarenkailla. Läheskään kaikilla ei ole perstuntumaa ajamiseen, eikä taitoa ennakoida tien pinnan liukkauden vaihteluita. Kitkarengasfanaatikot aina vaativat kaikkia muitakin ajamaan kitkarenkailla.

Nastojen kieltäminen olisi minun mielestäni  turvallisuusriski. Asuinpaikkakunnalla toki on merkitystä, Suomi on iso maa. Jos ilmastonmuutos etenee voimakkaasti, niin asiaa voidaan tarkastella uudestaan. Asia on osaltani loppuunkäsitelty.

Ei taida olla Kulmalan kuva.....
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 23.03.17 - klo:11:58
Ei taida olla Kulmalan kuva.....
Kerrotko sen, että millä perusteella väität Aamulehden julkaisevan Kulmalasta kuvan, jossa onkin joku toinen henkilö?

Tämä identiteettivarkaus on tehty varsin järjestelmällisesti, kun huijarit ovat luoneet facebookiinkin valeprofiilin samalle naamalle Kulmalan nimellä.
https://www.facebook.com/kartzaa


mattinen

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 23.03.17 - klo:11:50
Ja joku kirjoittaa vakuutellen läpinäkyvästi neutraaliuttaan, jonka uskottavuus on lähinnä tsoukki.

On kyllä hieman vaikea ajatella, miten täällä kukaan korostaisi neutraaliutta? Tilannehan on tässä(kin) keskustelussa juuri päinvastainen; ihmisillä on selvästi toisistaan poikkeavia mielipiteitä. Jopa niin paljon, että jotkut pitävät keskustelua "fanaattisena".

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 23.03.17 - klo:11:50
Palstamillimetrit ratkaisevat enemmän kuin sisältö

Ilmeisesti. Ne nimittäin tarjoavat mahdollisuuden kannanottoon niillekin, joita itse asia ei kiinnosta, tai jotka eivät sitä ymmärrä.

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 23.03.17 - klo:11:50
"Miksi ilmaista asiat yksinkertaisesti, kun ne voidaan ilmaista monimutkaisemminkin."

Ja miksi lukea viisi virkettä sisältävä teksti, kun päätä rupeaa särkemään jo yhden virkkeen jälkeen?  ::)

JakeS

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 23.03.17 - klo:08:50
http://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/24354702.jpg
Ei tuo kuvassa niin kovin vanhalta näytä. Eli nyt onkin helppo vaihtaa mielipiteensä: kun tuo Kari on niin nuorikin, niin ei sillä voi olla kokemusta. Ja millä autolla Kari ajaa, sillä nyt ei liene merkitystä tähän keskusteluun, muuta kuin siinä mielessä, että onko se etu- vai takavetoinen vai nelivetoinen.


On sitä joskus meikäläisen romukin ollut lehden kuvassa vaikka minulla ei ole ollut asian kanssa henk.koht mitään tekemistä. Artikkelin kun luin niin heräsi välittömästi mielikuva ihan jostakin muusta kuin nuoresta ihmisestä. Itsekin lähestyn viittäkymppiä mutta silti...
Googlasin hieman ja löytyi elinkeinonharjoittaja.... https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=964362&tarkiste=51DF4FADF412E11AEE1FC58DB5DD70267913DCA9
Nämä tiedot eivät kyllä vastaa kyseistä henkilöä kuvassa.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 23.03.17 - klo:13:40
Googlasin hieman ja löytyi elinkeinonharjoittaja.... https://tietopalvelu.ytj.fi/yritystiedot.aspx?yavain=964362&tarkiste=51DF4FADF412E11AEE1FC58DB5DD70267913DCA9
Nämä tiedot eivät kyllä vastaa kyseistä henkilöä kuvassa.
Elinkeinotoiminta: Elinkeinotoiminta päättynyt
Kaupparekisteri: Lakannut 

Tuo toiminimi näyttäisi olleen kuopattuna jo pari vuotta. Aamulehden kuvaamalla Karilla sen sijaan ei ole ollut varmuudella korttia silloin, kun googlaamasi toiminimi on rekisteriin ilmoitettu.

JakeS

Puhdasta offtopikkia mutta kaksi vuotta sitten muutettu osakeyhtiöksi ja sukupolvenvaihdos ? Tai sitten vaihtoehtona kyseinen herra ei ole enää edes autoilija.

No se siitä.. Palataan asiaan ja ollaan suvakkeja toisillemme  :)
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Lalli

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 22.03.17 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: Lalli - 21.03.17 - klo:10:32

    Jep mutta sellaista voi kyllä perustellusti väittää että nastarenkaat ovat suurin yksittäinen tekijä teiden kuluttajina ja katupölyn aiheuttajina.

Vaikea sanoa miten perusteltu tuo väite kokonaisuudessaan olisi?
Tällä edelliselle sivulle linkatulla jutulla voi kohtalaisen hyvin perustella:
http://yle.fi/uutiset/3-9503668

Otsikko:
"Analyysi: Nastarengasmääräyksiä muutettiin teiden kulumisen vuoksi, mutta nyt tiet vasta kuluvatkin.
Kukaan ei halua hengittää vaarallista katupölyä. Silti valtaosa haluaa nastarenkaat, jotka ovat sen ylivoimainen aiheuttaja. "
Toledo 1.2 Tsi

-karppa-

Toivottavasti Kulmala ei aja vag-konsernin autolla tai lue tätä palstaa. Voisi saada melko hyvät naurut 😆
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

^Eihän kaverilta nyt hyviä naruja kannata evätä. Nauruhan tunnetusti pidettää ikää. Varsinkin istumatyötä tekevälle tämä voi olla merkityksellinen pointti.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.03.17 - klo:15:11
Toivottavasti Kulmala ei aja vag-konsernin autolla tai lue tätä palstaa. Voisi saada melko hyvät naurut 😆
No hitto soikoon. Sinä ja Kulmala olette sama mies  :)
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy