Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Kaikista asiallisista ja asiattomista kirjoitteluista ja kommenteista huolimatta palautan edelleen mieliin suolaamisen aiheuttavan suurimat ongelmat eteläisen Suomen tiestölle  - niin rapautumisen kuin kaikkien renkaidenkin aiheuttamien kuluttamisien osalta.
Vaikka nastarenkaat kiellettäisiinkin jonkin poliittisen hölmöilyn seurauksena - kuten sanan vapauskin - niin suolattujen teiden kuluminen jatkuu entisellään nastattomillakin.  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

K70

Jännä juttu, että maissa joissa teitä suolataan, mutta nastarenkaiden käyttö on kielletty, tiet eivät ole kuluneet uraisiksi, kuten Suomessa.

Joopa joo. Kivethän ne vaan napsahtelee tuulilasiin. Jännä juttu, että vakuutusyhtiötkin käyttää korvaushakemuksissa termiä kivi/nasta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.02.17 - klo:11:53
Toi on yleinen harhaluulo, että tuulilasiin napsahtava kivi on nasta.

Harhaluulosta olisi kyse silloin, jos joku väittäisi tuulilasiin napsahtavan partikkelin olevan aina nasta. Tällaista ei kuitenkaan kukaan ole esittänyt. Eli kyllä sinne lasiin varmasti kiviäkin lentää, mutta juuri siksi sinne ei tarvittaisi enää niitä nastoja lasivaurioita lisäämään.

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.02.17 - klo:11:53
koska nastoja kohtuullisen harvoin edes irtoaa, saatikka juuri silloin osuisi jonkun tuulilasiin. Tämä siis todettu ihan viisaampienkin ihmisten toimesta.

Uteliaisuudesta kysyisin, keitä nämä viisaammat ihmiset ovat, ja missä heidän näkemyksiinsä voi tutustua?

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.02.17 - klo:12:39
Palautan edelleen mieliin suolaamisen aiheuttavan suurimat ongelmat eteläisen Suomen tiestölle  - niin rapautumisen kuin kaikkien renkaidenkin aiheuttamien kuluttamisien osalta.

Kyse onkin juuri siitä, että kaikkien mahdollisten keinojen yhtäaikainen käyttö aiheuttaa teiden kunnolle täysin suhteettoman rasituksen verrattuna siihen hyötyyn,  joka näin saavutetaan. Eli jos halutaan kovasti suolata, niin silloin pitäisi kitkarenkaiden käytön lisääntyä huomattavasti. Tai päinvastoin. Jos halutaan kovasti ajaa nastoilla, silloin pitäisi vähentää suolausta. Yhdistelmä paljaat tiet ja nastarenkaat on huono vaihtoehto.

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.02.17 - klo:12:39
Vaikka nastarenkaat kiellettäisiinkin jonkin poliittisen hölmöilyn seurauksena - kuten sanan vapauskin

Ei nastarenkaita kokonaan tule kieltää, kyllä niille tarvetta Suomessa vielä on. Sen sijaan eräät suurimmat kaupunkimme voisivat kyllä ottaa oppia muista pohjoismaista. Tukholmassa ja Oslossa nastojen käyttöä on rajoitettu sekä kielloin että erilaisin maksuin. Todennäköisesti tulee vielä menemään vielä pitkään, ennen kuin Suomessa tuohon lähdetään. Meillä on täällä korkeampi kynnys puuttua autoilun haittoihin. Mitä tulee sananvapauteen (yhdyssana btw), niin ei kai sitä kukaan ole Suomessa kieltämässä?

ram1

Lainaus käyttäjältä: K70 - 02.02.17 - klo:13:22
Jännä juttu, että maissa joissa teitä suolataan, mutta nastarenkaiden käyttö on kielletty, tiet eivät ole kuluneet uraisiksi, kuten Suomessa.

Joopa joo. Kivethän ne vaan napsahtelee tuulilasiin. Jännä juttu, että vakuutusyhtiötkin käyttää korvaushakemuksissa termiä kivi/nasta.
Tuossahan juuri itsekin  vastasit periaatteessa. Kitkan puoltajat sanovat, että juurikin nasta lentää tuulilasiin, mutta sitä on lähes mahdotonta tietää onko se kivi vai nasta. Jos ajat hiekoitetulla tiellä ja menet parkkiin. Katsot renkaita. Urat ovat täynnä pieniä kiviä. Ne ei ole millään kiinni, mutta nasta on. Kumpi niistä todennäköisemmin irtoaa normaaliajossa. Minäkään en siis väittänyt etteikö nastoja irtoaisi, mutta aika todennäköistä kuitenkin on, että se on kivi mikä lentää useammin.

Ja on myös tiettyjä nastarenkaita missä nastat ovat irroneet helpostikin tässä monien vuosien aikana kun itsekin autoilla ajanut. Taas ollut sellaisia joista ei nastat irtoa millään. Siihen pystyy vaikuttamaan kyllä hyvällä sisäänajolla, ja ajotyylilläkin jonkun verran.

LainaaUteliaisuudesta kysyisin, keitä nämä viisaammat ihmiset ovat, ja missä heidän näkemyksiinsä voi tutustua?
Valitettavasti en muista, mutta oli tänä talvena jossain nettiuutispalstalla. Ja se oli nimenomaan lainaus jonkun autolehden/autotoimittajan tekemästä jutusta. Itse olen aina ollut sitä mieltä , ja oli varmaan eka kerta kun sai sen lukea oikein muualtakin. Koska se jotenkin vaan järkeenkäyvää.

Itsellehän siis ei niin väliä kummalla ajan itse. Olen yrittänyt tuoda yleensä faktapohjaisia juttuja esiin näissä väännöissä, enkä niinkään fanaattisesti vaan puolustanut omaa valintaa. Esim mittaustuloksia ja toki myös omia 25 vuoden aikana saatuja kokemuksia erilaisista renkaista. Tulee mieleen kyllä nuoruus kun ajettiin vielä takavetoautoilla ilman mitään estoja, ja surkeilla kumeilla, niin kyllä vaan silloinkin pärjäsi. Ja tässä pari kuukautta kitkoilla missä nyt pintaa ei juuri enää ole, vaikka vanhalla Bemulla ajelen.

Niinsanottu vääntöhän ei näistä ikinä lopu, ellei nastoja kielletä. Tai oikeastaan vasta sitten, kun viimeinen nastoilla ajanut olisi heittäny femmat. Se kävisi itselle ihan mainiosti. Tiestöjen paranemiseen menisi kyllä silti aikaa, mutta jostain aloitettava.

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

K70

Olen päätellyt, että napsahdus lasiin ilman jälkeä saattaisi olla nasta, sitten kun tulee vaurio, niin sen teki kivi.

Onpahan lasinkorjaajille töitä. 50 kilometriä ehdin ajaa korjauksen jälkeen ennen uutta vauriota.

Daatta

Heh, itse olisin sanonut että toisin päin. Kiviä rapisee ikkunaan "koko ajan", mutta nasta rikkoo lasin. Tutkittua tietoa asiasta ei taida olla?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lalli

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 02.02.17 - klo:12:39
Vaikka nastarenkaat kiellettäisiinkin jonkin poliittisen hölmöilyn seurauksena - kuten sanan vapauskin - niin suolattujen teiden kuluminen jatkuu entisellään nastattomillakin.  ::)

Miten perustelet tämän? Missä on tutkimukset jotka osoittavat että nastattomat renkaat kuluttavat asfalttipintaa yhtä paljon kuin nastalliset, oli lisänä suolaa tai ei?
Toledo 1.2 Tsi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.02.17 - klo:15:23
Olen yrittänyt tuoda yleensä faktapohjaisia juttuja esiin näissä väännöissä, enkä niinkään fanaattisesti vaan puolustanut omaa valintaa.

Faktat ovat aina tervetulleita, sikäli kun niitä on tarjolla. Noista nastojen irtoamisista olisikin mielenkiintoista kuulla jotain faktaa. Ilmeisesti tätäkin asiaa on jossain selvitetty, koskapa joku toimittaja on sitä jutussaan käsitellyt. Tässä nyt vain jää auki se, mitä tarkkaan ottaen nastojen irtoamisesta tiedetään, ja miten tähän tietoon on päästy. Sinänsä voisi kuvitella nastarenkaiden kehittyneen silläkin tavoin, että irtoaminen vähenee. Mene ja tiedä. Itse kuitenkin suhtaudun vielä toistaiseksi hieman epäilevästi siihen, että joku voisi esittää jonkin tietoon perustuvan näkemyksen siitä, kuinka suuri osa tuulilasiin tulevista napsahduksista on kiviä ja toisaalta nastoja.

Mitä fanaattisuuteen tulee, niin itse olen näissä "väännöissä" ollut huomaavinani, että kaikkien kiihkeimpiä äänenpainoja käyttävät nastarenkailla ajavat. Mistä se johtuu, siinäpä kysymys.


ram1

Tässä oli yksi stoori, mutta ei se minkä olin lukenut. Autoliitosta joku heppu. Se minkä viimeksi luin, niin sanottiin juurikin kitkarenkaista irtoavat kivet, jotka jää sinne löysien lamellien väliin. No kyllä ne kivet jää myös nastarenkaisiin.

http://www.iltalehti.fi/autot/2016110422566096_au.shtml

Tässä yksi vanha kohtuuturha juttu.

Rapistuvat kadut ja tiet rikkovat nykyisin yhä useamman auton tuulilaseja.
â€" Kyllä pikkukiviä lentää nyt aiempaa enemmän autojen tuulilaseihin. Teissä on paljon kuoppia ja jonnekinhan se mureneva tieaines päätyy, arvioi Autoliiton tiedotuspäällikkö Jukka Tolvanen.
Tolvasen mukaan ilmassa lentävä kivi on harvoin nasta, mutta sitä useammin pikkukivi.
â€" Nasta on loppujen lopuksi aika kevyt esine. Sen sijaan kivet voivat olla suuriakin, jos ne singahtavat vaikka ison kuorma-auton renkaasta, kertoo Tolvanen.
â€" Tuulilasin särkyminen säikäyttää joka kerta autoilijaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

#849
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 02.02.17 - klo:17:09
Faktat ovat aina tervetulleita, sikäli kun niitä on tarjolla. Noista nastojen irtoamisista olisikin mielenkiintoista kuulla jotain faktaa. Ilmeisesti tätäkin asiaa on jossain selvitetty, koskapa joku toimittaja on sitä jutussaan käsitellyt. Tässä nyt vain jää auki se, mitä tarkkaan ottaen nastojen irtoamisesta tiedetään, ja miten tähän tietoon on päästy. Sinänsä voisi kuvitella nastarenkaiden kehittyneen silläkin tavoin, että irtoaminen vähenee. Mene ja tiedä. Itse kuitenkin suhtaudun vielä toistaiseksi hieman epäilevästi siihen, että joku voisi esittää jonkin tietoon perustuvan näkemyksen siitä, kuinka suuri osa tuulilasiin tulevista napsahduksista on kiviä ja toisaalta nastoja.

Mitä fanaattisuuteen tulee, niin itse olen näissä "väännöissä" ollut huomaavinani, että kaikkien kiihkeimpiä äänenpainoja käyttävät nastarenkailla ajavat. Mistä se johtuu, siinäpä kysymys.
Tuo nastajuttuhan ei mikään fakta ollutkaan, ja myös toin sen ilmi.Molemmat siis mahdollisia, mutta jos asiaa oikein ajattelee, niin ei mitenkään järkeenkäyvää, että nasta osuisi useammin tuulilasiin kuin kivi. Useinhan tässä viimeisen 10 vuodenaikana olen juurikin kirjoittanut kitka/nastarenkaiden eroista mitkä kaikkien luettavissa, mutta silti saadaan aikaan kiistoja.

Ja itse en siis edelleenkään nastauskovainen, vaan yrittänyt korostaa niiden paremmuutta muuallakin kuin jäällä. Eli siis nastahan on kaikissa oloissa parempi rengas kuin pohjoismaiden kitka.Kun taas etelän oloissa kokonaisuutena eurokitka on paras, tai periaatteessa kesärengas, mutta on laiton.
Se on siis fakta. Se millä ajaa on täysin eri asia.

Ja  voinee olla että nastauskovaiset on fanaattisempia, mutta niitä myös määrällisesti paljon enemmän. Ja myös puolustavat nastaa, koska se yksinkertaisesti parempi.
Toki eri rengasmerkeillä on eri painatuksia, ja se myös vaikuttaa.

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin nyt alla kitkat, ja jos olisin ostamassa talvirenkaita valitsisin Dunlopin eurokitkat.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

SNG

Suolausta voitaisiin tehdä enemmän täsmänä kuin varmuuden vuoksi kuten nykyään on tapana. Tiesuola ei tee hyvää luonnolle eikä pohjavesille, saati autojen rakenteille. Nyt kun raskaan kaluston talvirengasvaatimuksia kiristetään olisi mahdollisuus rationalisoida suolaustakin.

Jossain on optimisuhde nasta/kitkarenkaille. Tien kulutus pienenisi, mutta nastat karhentaisivat silti jäisen tienpinnan "kitkaystävälliseksi".

Toki ongelmakeleillä suolaus parantaa turvallisuutta, mutta kun nykyään tiet pidetään likomärkinä niin kauan kuin suolaus tehoaa.

Tappajasepeli on paitsi polkupyöränrenkaiden, koirananturoiden surma, niin myös tuulilasien ja konepeltien surma. Monesti käytetään todella isorakeista sepeliä "hiekoitukseen". Se on halvempaa kuin pienempirakeinen, mutta onko se kansantaloudellisesti halvempaa? Vanhaan kunnon santaan ei toki voida palata, mutta pienirakeisemman murskeen käyttö olisi kyllä mahdollisuus.

Hain tänään RS-huollosta uudet sulat, ja varaosatiskillä hetken istuttuani viereiselle työnvastaanottotiskille tuli peräkkäin KAKSI tuulilasin vaihdon tilaajaa. Toinen sanoi auton lasin vaihdetun kuukausi sitten. Nyt sama uudelleen. Laseja menee sepelin (ja nastojen) iskemien takia rikki Ã,,LYTTÖMÃ,,N PALJON. Sanoisinpa että ihan liian paljon.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.02.17 - klo:17:42
Suolausta voitaisiin tehdä enemmän täsmänä kuin varmuuden vuoksi kuten nykyään on tapana. Tiesuola ei tee hyvää luonnolle eikä pohjavesille, saati autojen rakenteille. Nyt kun raskaan kaluston talvirengasvaatimuksia kiristetään olisi mahdollisuus rationalisoida suolaustakin.

Jossain on optimisuhde nasta/kitkarenkaille. Tien kulutus pienenisi, mutta nastat karhentaisivat silti jäisen tienpinnan "kitkaystävälliseksi".

Toki ongelmakeleillä suolaus parantaa turvallisuutta, mutta kun nykyään tiet pidetään likomärkinä niin kauan kuin suolaus tehoaa.

Tappajasepeli on paitsi polkupyöränrenkaiden, koirananturoiden surma, niin myös tuulilasien ja konepeltien surma. Monesti käytetään todella isorakeista sepeliä "hiekoitukseen". Se on halvempaa kuin pienempirakeinen, mutta onko se kansantaloudellisesti halvempaa? Vanhaan kunnon santaan ei toki voida palata, mutta pienirakeisemman murskeen käyttö olisi kyllä mahdollisuus.

Hain tänään RS-huollosta uudet sulat, ja varaosatiskillä hetken istuttuani viereiselle työnvastaanottotiskille tuli peräkkäin KAKSI tuulilasin vaihdon tilaajaa. Toinen sanoi auton lasin vaihdetun kuukausi sitten. Nyt sama uudelleen. Laseja menee sepelin (ja nastojen) iskemien takia rikki Ã,,LYTTÖMÃ,,N PALJON. Sanoisinpa että ihan liian paljon.

Ei ole kertaakaan lasi hajonnut vaikka iskuja on tullut. Ehkä ei ole osunut vaan kohdalle tai ajan sopivalla etäisyydellä.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

ram1

Ja jos nyt vielä yhden jutun heitän mistä joskus takavuosina kirjoitin. Silloin se päti vielä paremmin kuin nykyään, koska kitkat on kehittyneet paljon. Monesti ihmiset luulee, että pohjoisen kitka olisi etelässä parempi kuin nasta. Mutta se juurikin parhaimmillaan kunnon pakkaskeleissä ja lumella eli pohjoisessa, eikä täällä lämpösissä ja yleensä märissä keleissä, jolloin kitkan lamellien löysyys korostuu huonona pitona ja ajettavuutena. Ja tästä joskus vuosia sitten sai kunnolla kiistaa jos halusi, vaikkakin taas ne faktat löytyy lehdistä.

Itsellä on joo tekemisen puutetta näköjään  ;)

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

SNG

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 02.02.17 - klo:17:47
Ei ole kertaakaan lasi hajonnut vaikka iskuja on tullut. Ehkä ei ole osunut vaan kohdalle tai ajan sopivalla etäisyydellä.

Useampaan kertaan mennyt. Tällä hetkelläkin lasi halki. Meni viime keväänä. Onneksi halkeama repsikan puolella ihan yläreunassa ja päättyy molemmista päistä lasin yläreunaan.

Ei tule tappituntumalla ajeltua. Ehkä pitäis  ;D  Täällä Tampereen seudullakin kun jättää motarilla rakoa, niin ei kauan mene kun joku siihen väliin tunkee.

Edellinen lasi meni Hämeenlinnassa kun ajoneuvoyhdistelmä tuli liittymästä vauhdilla oikoen eteen (välittömästi liittymän kohdalta tunkien). Ei ehtinyt kissaa sanoa ennen kuin pamahti. Ehdin kyllä nähdä ilmassa kiitävän tappajasepelinpalasen, mutta väistää ei voinut ohituskaistalle kun siinä ei ollut tilaa.

SNG

Niin ja sitten tuo suolapaskan määrä on ollut viime viikkoina ihan käsittämätön. Ei ole auto pysynyt hetkeäkään puhtaana.

ONNEKSI ENS VIIKOLLA TULEE KUNNON PAKKASET  :)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 02.02.17 - klo:17:28
Ja myös puolustavat nastaa, koska se yksinkertaisesti parempi.

Tästä unohtui nyt kolme sanaa: "on heidän mielestään".  ;)

Flat

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.02.17 - klo:18:00
Niin ja sitten tuo suolapaskan määrä on ollut viime viikkoina ihan käsittämätön. Ei ole auto pysynyt hetkeäkään puhtaana.

ONNEKSI ENS VIIKOLLA TULEE KUNNON PAKKASET  :)

Pitäis perustaa kansalaisadressi tuon idioottimaisen suolauksen lopettamiseksi. Pääkallokelillä suolaa voi käyttää, mutta niitä päivä pari talvessa. Säästyis rahat, luonto ja auto.Nykyään tuntuu että heti kun taivaalta tulee hiutalekkin lunta niin heti suolataan koko pitäjä. Hitto että on mukava ajella kauniina talvipäivänä suolapaskasumun keskellä!

ram1

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 02.02.17 - klo:19:01
Tästä unohtui nyt kolme sanaa: "on heidän mielestään".  ;)
Mähän sanoin, että tietyt asiat ei ole mielipiteitä. Mutta kyllä kitkat kehittyneet. Ennen oli erot niin selviä, että oli suorainen ihme saada niistä edes kiistaa. Ja mähän yleensä ollut aina se joka puhuu ihan muusta kuin siitä jääpidosta. Ennen kitkat oli surkeita myös kaikissa muissakin keleissä, ja etenkin lämpimissä keleissä ja kostealla. Nythän ollaan jo aika lähellä nastaa, ja tietysti joku merkki voi olla jossain jopa parempi.Selvää tietysti on, että tietyiltä osin ei ikinä kitkalla voi päästäkään nastan tasolle, mutta kyllä nykykitkoilla luulisi suurimman osan ihmisistä pärjäävän mainiosti.

Nytkin kun katsoo viimeisintä Tm- testiä, niin eroja on vieläkin, mutta kaventuneet on. Mun mielestä vaikein asia nykysuomessa on juurikin kokoajan vaihtuvat keliolot. Nykyään jopa pohjoisessa.

Ja jos Nokian renkaita Suomalaisena ajattelee, niin iso menetys tulisi olemaan nastojen poistuminen siinä lafkassa.. Ja silloin jos näin kävisi, niin soisin Nokianin kehittävän reippaammin asfalttiominaisuuksia, koska sitä on enenevässä määrin jopa koko Suomen alueella.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: golffisti IV - 02.02.17 - klo:00:26
Just, niinkuin muilla ei pärjäis ja ajettas aina äänioloissa. :D Kaippa joku noitakin ostaa.
Miten ääniolot vaikuttaa pitoon?  :o
Tosin äänet on yleensä kovemmat nastoilla muutta hyvissä autoissa ei suurta eroa sisälle?  8)

Eka Golf

Kirjoitetaan teiden korjausvelasta eli ei korjata tarpeeksi?
Jos nastat rikkoo tien niin on pakko korjat?
Joten kaikki nastoilla ajamaan niin korjausvelka loppuu!  :-X
Minä ajelen työni puolesta viikoittain teillä joille en uskaltaisi mennä "kesärenkailla"!  8)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.02.17 - klo:22:43
Kirjoitetaan teiden korjausvelasta eli ei korjata tarpeeksi?
Jos nastat rikkoo tien niin on pakko korjat?
Joten kaikki nastoilla ajamaan niin korjausvelka loppuu!  :-X
Minä ajelen työni puolesta viikoittain teillä joille en uskaltaisi mennä "kesärenkailla"!  8)

Tulin tänään taas mökiltä, niin ajoin hymyssä suin nastarenkailla, kun satoi alijäähtynyttä vettä ja urat oli ihan mukavat sekä tie ihan peilillä (Konginkangas-Sumiainen-Suolahti).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

golffisti IV

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.02.17 - klo:22:43
Kirjoitetaan teiden korjausvelasta eli ei korjata tarpeeksi?
Jos nastat rikkoo tien niin on pakko korjat?
Joten kaikki nastoilla ajamaan niin korjausvelka loppuu!  :-X
Minä ajelen työni puolesta viikoittain teillä joille en uskaltaisi mennä "kesärenkailla"!  8)

Nyt on kesärenkailla ajo kielletty. :D on talvirengas pakko, tähän aikaan vuodesta. Kitkoilla menee mukavasti.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

JiiJii71

Aika usein kuuluu sanottavan, että kitkarengaskuskit hidastelevat edessä ja jotta voisi liikkua riittävän ripeästi tarvitaan nastoja.

Nooh - perjantaina oltiin ajoharjoittelussa Porvoon Ajoharjoitteluradalla. Paikalla oli kahdeksan autoa. Puolessa oli kitkat ja puolessa nastat. Väistöpaikan meni läpi kaikki autot 55 kmh vauhdilla. Yksikään auto ei mennyt väistöstä 60 kmh vauhdilla.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

enkero

"Omassa" autossa on nyt nastat alla. Olo ei tunnu yhtään turvallisemmalle, lähinnä pelottaa että jos sudittelee nelivedosta huolimatta vahingossa. Melu kaupunkinopeuksissakin on huomattava, työkaveri huomautti rengasmelusta (toki ero edelliseen autoon voi tulla handsfreen toiminnastakin, mutta...).
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Aina voi palauttaa ajokortin poliisilaitokselle, jos jo pelkkä sutiminen pelottaa.

Lainaus käyttäjältä: enkero - 05.02.17 - klo:07:35
lähinnä pelottaa että jos sudittelee nelivedosta huolimatta vahingossa.

Montako kertaa sai treenata, että meni?

Muistan aikoinaan kakkosvaiheessa 90-luvulla, kun autokoulun opettaja kehui autoni alla olleita Gislaved:n nord forst nastarenkaita, että kun ne on niin hyvät. Kolmannen kerran kohdalla totesin, että jos löysään ratista irti, niin katsotaan kuinka hyvin auto menee noilla renkailla ilman kuskia. Tuli syvä hiljaisuus! Noin 5km/h nopeampaa sain väistettyä, kuin autokoulun opettaja, että auto pysyi lapasessa. Toki renkaat oli silloin tuoreet eikä niistä ollut pahaa sanottavaa.

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 04.02.17 - klo:23:18
Aika usein kuuluu sanottavan, että kitkarengaskuskit hidastelevat edessä ja jotta voisi liikkua riittävän ripeästi tarvitaan nastoja.

Nooh - perjantaina oltiin ajoharjoittelussa Porvoon Ajoharjoitteluradalla. Paikalla oli kahdeksan autoa. Puolessa oli kitkat ja puolessa nastat. Väistöpaikan meni läpi kaikki autot 55 kmh vauhdilla. Yksikään auto ei mennyt väistöstä 60 kmh vauhdilla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.17 - klo:07:51
Aina voi palauttaa ajokortin poliisilaitokselle, jos jo pelkkä sutiminen pelottaa.

Ja Palokan rampista selviää kitkoillakin, vaikkei uskoisi.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 05.02.17 - klo:08:11
Ja Palokan rampista selviää kitkoillakin, vaikkei uskoisi.

Hieno vasta-argumentti. Toki selviää. Minäkin selviän joka syksy ja kevät, mutta talvella ajan mieluiten nastoilla. Moni muu ei selviä ja tötöilee päivittäin, että pääsisi rampilta muun liikenteen joukkoon.

Vai meinaatko ettei neliveto sudi kitkoilla vai etkö ole raksinut autoosi luistonestoa? Eilen kerran välkäytti ilonestonvaloa nastarenkailla tuolla maalaisreitillä ja sekin, kun lähdin risteyksestä reippaasti kaasu pohjassa nelivedolla.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Olis varmaan kannattanut käyttää nastoja...
Pääkaupunkiseudulla erityisen liukasta: loukkaantumisia maanantaina jo 230
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005095768.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Täytynee ostaa nastalliset kengätkin, että saa koiran ulkoilutettua ilman luistelua.. vähän sinä tietysti ulkoilureittien asfalttiosuudet kuluu enemmän :)
Ihme talvia nää on.. vesisadetta ja pakkasta vuoronperään.
Ihmettelen miksi kenkävalmistajat ei kopio rengasvalmistajilta pohjakuvioita talvikenkiin..  lamelleja, kumimateriaaleja yms.? Tietysti lamellien välit olisi heti täynnä hiekoitussoraa, mutta noin muuten saattaisi pidon kannalta olla toimiva ratkaisu.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.02.17 - klo:17:07
Täytynee ostaa nastalliset kengätkin, että saa koiran ulkoilutettua ilman luistelua.. vähän sinä tietysti ulkoilureittien asfalttiosuudet kuluu enemmän :)
Ihme talvia nää on.. vesisadetta ja pakkasta vuoronperään.
Ihmettelen miksi kenkävalmistajat ei kopio rengasvalmistajilta pohjakuvioita talvikenkiin..  lamelleja, kumimateriaaleja yms.? Tietysti lamellien välit olisi heti täynnä hiekoitussoraa, mutta noin muuten saattaisi pidon kannalta olla toimiva ratkaisu.

Paitsi että autoteiden asfalttiosuudet eivät kulu nastojen takia vähän, vaan erittäin paljon :) Itselläni ainakin on kengissä riittävän hyvin pitoa tuova kuvio. Soraa tosiaan jää kenkien pohjaan ja eteistä tulee imuroitua tiheään.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy