Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Normanton

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 21.09.16 - klo:18:19
Vaikka itse haluaa keskieuroopan kitkoja käyttää, niin minusta ei ole suotavaa suositella yleisesti niiden käyttöä. Jäällä ne ei pidä mitään ja lumellakin huonommin. Turha niitä suosittelemalla on aiheuttaa liukkailla toisille vaaratilanteita. Niiden pito muissa keleissä ei ole niin ylivoimainen edes. Talvella talvirenkaita käytettäessä yleisesti tiedetään niiden olevan "huonommat" ajolleen ja talvisin on myös nopeusrajoitukset pienemmät. Tämän ihmiset osaa ottaa huomioon,  mutta ei yllättävän huonoja keskieurooppalaisia.

Tämä. Jokainen laittakoot haluamansa renkaat alle kunhan on lailliset. Silti pitäisi mielestäni varoa suosittelemasta renkaita muille, varsinkin jos kyseessä on keskieuroopankitka. Ei kukaan voi tietää toisen tarpeita, ajotaitoa tai kykyä ennakoida.

Muutenkin tuntuu siltä että moni kokee tarpeelliseksi suositella ja perustella omaa rengasvalintaa ja sen ylivoimaisuutta muille. Kun toisella on eri perusteet niin saadaan aikaan riita (jota on kyllä viihdyttävää seurata vuodesta toiseen). Monessa viestissä muistutetaan alussa että valitaan oman käyttötarpeen mukaiset renkaat ja sitten seuraavassa lauseessa hyökätään toisten valintoja vastaan ja perustellaan miksi se oma valinta on niin täydellinen. Kaikki testit muistetaan aina haukkua maan rakoon, koska eihän ne koskaan kuvaa todellisia tilanteita tai tarpeita ja on vähintäänkin maksetut tulokset. Huoh. Kaikenlaiset testit on todella vaikeita toteuttaa, tietenkään minkään testin lopputulos ei ole mikään ylin totuus mutta kun huolella lukee testin lähtökohdat ja arvosteluperusteet niin kyllä ne auttavat oman mielipiteen muodostuksessa. Onneksi moni on tämän huomannutkin ja sisäistänyt mutta eivät kaikki.

Itse olen nyt ajanut yhden setin kitkarenkaita loppuun ja tehnyt omat päätelmäni omien tarpeitteni mukaan. Tänä syksynä/talvena pitää ostaa uudet talvirenkaat ja valinta osuu Continentalin ContiIceContact2 nastoihin.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.09.16 - klo:17:21
Ilmeisesti ei enään faktaan pohjaantuvia argumenttejä enään ole, niin sitten keksitään mieluisia? Ja väitätkö, että tekniikan maailman painotuksilla oikeat renkaat löytyy vain murto-osalle vai olisiko näin, että murto-osa haluaa olla erillaisia kuten sinä?

Talvikumikauden alkajaisiksi taidan alkaa pitämään sääpäiväkirjaa tällä foorumilla niin saadaan sitten sitä faktojen faktaa tästä etelä-suomen talvesta ja sille parhaiten soveltuvasta talvirenkaasta. Nuo TM:n painotukset tulee päätoimittajan omasta hanurista, ja niistä on ne peräänkuuluttamasi faktat hyvin kaukana muille kuin napapiiriläisille, valtaosa pääkaupunkiseudun (jossa suurin lukijakunta) autoilijoista ajaa tämänkin talven märillä ja suolatuilla paljailla asfalttiteillä joissa varsinkin skandikitkat ovat äärimmäisen surkeat.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Jossitellaan nyt ilman faktaa. Jos kaikille kehä 3:n sisäpuolella henkilöautolla ajaville laitettaisiin euroopan kitkat, kolaritilastot eivät ainakaan kaunistuisi. Niillä huonoilla keleillä ne onnettomuussumat sattuu pääsääntöisesti ja silloin on tarvetta oikeille talvirenkaille. Paremmilla keleillä tuskin suurta vaikutusta on, sama mitkä renkaat siellä on näin karkeasti. Pärjään raskaalla kalustolla ympäri vuoden samoilla renkailla, mutta se on aivan eri asia kuin henkilöautoissa. Renkaalla kun on 6,5t massaa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Voidaan myös jossitella toisinpäin eli paremmin asfaltilla toimivilla KE-kitkoilla vältytään taajama-alueilla suojatiellä yliajoilta jotka uhkaavat suoraan ihmishenkiä, peltiä jos menee ruttuun ketjukolareissa niin se ei vielä maailmaa kaada.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.09.16 - klo:17:05
Voidaan myös jossitella toisinpäin eli paremmin asfaltilla toimivilla KE-kitkoilla vältytään taajama-alueilla suojatiellä yliajoilta jotka uhkaavat suoraan ihmishenkiä, peltiä jos menee ruttuun ketjukolareissa niin se ei vielä maailmaa kaada.

Samaa logiikkaa käyttäen suojatiellä alle jää, jos kuski ei saa pysäytettyä autoa euroopan kitkoilla. Tämä on jopa todennäköisempää kuin tuo sinun ajatusmallisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JiiJii71

"Rengastestaus vääristää

Aalto Yliopiston tutkija tohtori Ari Tuononen puhuu vahvasti nastattomien talvirenkaiden puolesta.
- Autolehtien rengastestauksen menetelmät suosivat nastarenkaita. Aggressivisessa testauksessa nastaulkonema kasvaa paljon, mikä korostaa nastarenkaiden ominaisuuksia nastattomiin verrattuna. Tavallisessa ajotilanteessa tätä ei tapahdu, Tuononen tiivistää.
Tuononen kertoo nastaulkoneman voivan jopa johtaa vaaratilanteisiin arkiliikenteessä.
- Nastaulkonema kasvaa vetävällä akselilla. Etuvetoisella autolla kasvava nastaulkonema lisää etupään pitoa, mutta taka-akselilla nastat pakkautuvat syvemmälle kulutuspintaan. Jääpinnalla eturenkaat voivat pitää huomattavasti takarenkaita enemmän, joka voi johtaa yliohjautumiseen ja hallinnan menetykseen.
Parhaan ja tasaisimman suorituskyvyn takaamiseksi nastarenkaita pitäisikin vaihtaa etu- ja taka-akselin välillä tiheästi. Oikein käytettynä nastarenkaat ovat jäällä erinomaiset, mutta on valheellista odottaa erinomaista suorituskykyä jäällä, jos renkaalla on ensin ajettu monta kuukautta asvaltilla."
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

skriko

Ihmisiähän ne lehtien toimitusjohtajat ja omistajatkin ovat. Samanlailla maasutettuja kuin muutkin. Lapsena luin vielä ja jopa uskoin rengastesteihin, onneksi ikä tuo ainakin tässä asiassa viisautta.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 22.09.16 - klo:17:09
Samaa logiikkaa käyttäen suojatiellä alle jää, jos kuski ei saa pysäytettyä autoa euroopan kitkoilla. Tämä on jopa todennäköisempää kuin tuo sinun ajatusmallisi.

Talvirengaskauden aikana (eli lokakuun puolestavälistä huhtikuun puoleenväliin) etelä-suomen kaupunkien keskustan tiet ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä joko kuivat tai märät suurimman osan ajasta, toisinsanoen siis ilman jää tai lumipeitettä. Tällöin ei ole enää vain todennäköistä vaan myös ihan tieteellisesti todistettua (faktaa) että KE-kitkat ovat turvallisin valinta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

TM kertoi ylpeänä, kuinka renkaat oli hankitty eri kaupoista, paitsi ne renkaat, joita ei kaupan hyllyltä sattunut löytymään. Valmistusviikoista onki  sitten helppo nähdä suoraan tehtaalta toimitetut renkaat. Kuka muuten uskoo, että TM ei oikeasti pysty löytämään kaupan hyllyltä vuosia markkinoilla olleita suurimpien valmistajien yleisimpiä renkaita yhdessä kaikkein yleisimmässä koossa?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.09.16 - klo:20:11
TM kertoi ylpeänä, kuinka renkaat oli hankitty eri kaupoista, paitsi ne renkaat, joita ei kaupan hyllyltä sattunut löytymään. Valmistusviikoista onki  sitten helppo nähdä suoraan tehtaalta toimitetut renkaat. Kuka muuten uskoo, että TM ei oikeasti pysty löytämään kaupan hyllyltä vuosia markkinoilla olleita suurimpien valmistajien yleisimpiä renkaita yhdessä kaikkein yleisimmässä koossa?

Jos luit tuon rengaskohun jälkeisen TM:n jutun, niin mitä ei saada kaupan hyllyltä testataan jälkikäteen. Näin mm. muutama rengasvalmistaja on kärynnyt vilpistä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

JakeS

Kunhan kaikki yleensäottaen ostaisivat kunnollliset renkaat. Olkoon sitten jonkin sortin kitkavaihtoehto tai nastarengas. Monilla kun tuntuu olevan tapana ajaa loppuunajetuilla tai ikälopuilla renkailla.

Minä olen edelleen henkeen ja vereen kitkamies. Niillä olen ajanut -99 alkaen eikä mitään ongelmia ole ollut (edelleenkään) ja viimeiset vuodet omissa käyttökoteloissa on ollut euroversiot ja entistä enemmän olen niistä pitänyt. Vaimokaan ei ole valittanut kertaakaan pito-ominaisuuksista.

Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.09.16 - klo:20:15
Jos luit tuon rengaskohun jälkeisen TM:n jutun, niin mitä ei saada kaupan hyllyltä testataan jälkikäteen. Näin mm. muutama rengasvalmistaja on kärynnyt vilpistä.
Joo muistan, että jotain tuollaista siellä kerrottiin ja samalla kovasti seliteltiin miksi vaiettiin silloin, kun ne kontrollirenkaat eivät pitäneetkään...

Ei sinua yhtään kummastuta se fakta, että vuodesta toiseen markkinoiden yleisimpiä renkaita ei vain millään löydetä kaupasta? Veikkaanpa, että kumpikin meistä onnistuisi ostamaan sellaiset joka vuosi, mutta TM:lle tuo tuottaa ylisepääsemättömiä ongelmia.

fidelity

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 22.09.16 - klo:21:42
Joo muistan, että jotain tuollaista siellä kerrottiin ja samalla kovasti seliteltiin miksi vaiettiin silloin, kun ne kontrollirenkaat eivät pitäneetkään...

Ei sinua yhtään kummastuta se fakta, että vuodesta toiseen markkinoiden yleisimpiä renkaita ei vain millään löydetä kaupasta? Veikkaanpa, että kumpikin meistä onnistuisi ostamaan sellaiset joka vuosi, mutta TM:lle tuo tuottaa ylisepääsemättömiä ongelmia.

Eiköhän tuo päde vain niihin tapauksiin, joissa on uusi malli kyseessä. Keväällä tehtävään testiin ei millään voi löytää kaupasta syksyllä julkistettavaa rengasta.

teräksenharmaa

#433
Lainaus käyttäjältä: fidelity - 22.09.16 - klo:22:46
Eiköhän tuo päde vain niihin tapauksiin, joissa on uusi malli kyseessä. Keväällä tehtävään testiin ei millään voi löytää kaupasta syksyllä julkistettavaa rengasta.
Katso niitä valmistusviikkoja. Siellä on useita vuosia sitten esiteltyjä malleja uunituoreina testissä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 22.09.16 - klo:21:08

Minä olen edelleen henkeen ja vereen kitkamies. Niillä olen ajanut -99 alkaen eikä mitään ongelmia ole ollut (edelleenkään) ja viimeiset vuodet omissa käyttökoteloissa on ollut euroversiot ja entistä enemmän olen niistä pitänyt. Vaimokaan ei ole valittanut kertaakaan pito-ominaisuuksista.
Kitkoilla täälläkin menty 4.1.2000 lähtien. Sopii minulle. Tiedä sitten jos olis pakko lähteä kelillä kuin kelillä pitkille taipaleille niin vaihtuisko nastoihin, onneksi ei tarvitse.
Kitkat ovat pehmeät ja jopa äänettömämmät kuin kesärenkaat.

b1mpo

#435
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.09.16 - klo:18:21
Talvirengaskauden aikana (eli lokakuun puolestavälistä huhtikuun puoleenväliin) etelä-suomen kaupunkien keskustan tiet ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä joko kuivat tai märät suurimman osan ajasta, toisinsanoen siis ilman jää tai lumipeitettä. Tällöin ei ole enää vain todennäköistä vaan myös ihan tieteellisesti todistettua (faktaa) että KE-kitkat ovat turvallisin valinta.
Harvoin niillä hyvillä keleillä rengas on syypää onnettomuuteen, eikö totta, vaikka ajaisi millä renkaalla? Mutta jos pelkästään liukkailla talvikeleillä kaikilla olisi nuo keskieurooppaan SUUNNITELLUT renkaat, olisi meidän liikenne yhtä kaaosta. Samalla logiikalla kesärenkaissa ei tarvitse olla millejä urasyvyyttä kun sataa niin harvoin tai ei aja ikinä urissa. Kyllä se mahdollisimman hyvä rengas kannattaa ostaa niitä huonompia kelejä varten ennakoiden aina. Se on sitä pitkänäköisyyttä.

Ps. Ajan itse pohjolan kitkarenkailla aika monetta talvea putkeen, 0 onnettomuutta toistaiseksi useamman sadan tuhannen kilometrin matkalla. Onnettomuuksilta on vältytty myös muilla renkaillakin. Toivottavasti niitä ei tulekaan. Todennäköisyys hiukan kasvaa kilometrien myötä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 23.09.16 - klo:10:47Mutta jos pelkästään liukkailla talvikeleillä kaikilla olisi nuo keskieurooppaan SUUNNITELLUT renkaat, olisi meidän liikenne yhtä kaaosta.

Tarkoitat samalla tavalla kaaoksessa kuin esimerkiksi etelä-saksassa jossa vuosittain kuolee satoja tuhansia ihmisiä massiivisissa ketjukolareissa autobaanoilla koska ajavat väärillä renkailla siellä samanlaisissa olosuhteissa kuin Helsingin seudulla? Hetkinen, eipäs. Ihan samaa lunta sielläkin päin sataa taivaalta, kumma kun siellä pysyy autot kaistamerkintöjen välissä. Sen talven ainoan lumimyräkän aikana saattaa muodostua pieniä ruuhkia, aivan kuten täälläkin, ja jos sinä talven ainoana lumimyrskypäivänä ei malta ajaa rauhallisemmin, voitaneen katsoa darwin-palkinto ansaituksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Jos normaali autoilijalle lyödään euroopan kitkat, niin varmasti on ihmeissään. Minä pärjäisin varmasti ajoillani sellaisilla, mutta valtaosalla kuskeista ei ole muuta ymmärrystä tilannetajusta kuin nopeusmittarilukema. Sellaisille kuskeille ei kannata suositella tuollaisia. Ã,,äriolosuhteita varten niitä kunnollisia talvirenkaita tarvitaan. Joka kerta talvi yllättää autoilijat, vaikka niillä keskimäärin varmasti paremmat renkaat on kuin nuo ke kitkat. Nuo tästä vielä puuttuisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jultsu

Saksan 20+ miljoonaa autoilijaako ei sitten ole normaaleja? Edelleen, ihan sama märkä vetinen talvi siellä kuin meillä helsingin korkeudellakin. Kummasti siellä vaan tullaan toimeen noilla itsemurharenkailla, nastatkin kuulemma kielletty! Lienee hallituksella haluja vähentää maansa populaatiota.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Zego

Vieläkö ne testaa jarrutuksia jossain alhaisessa vauhdissa (25km/h) ja sitten laskevat mitä tarkoittaisi 80 km/h nopeudessa? Eihän renkaat tietenkään käyttäydy eri tavalla eri nopeuksista jarruttaessa?  ::)

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.09.16 - klo:17:05
Voidaan myös jossitella toisinpäin eli paremmin asfaltilla toimivilla KE-kitkoilla vältytään taajama-alueilla suojatiellä yliajoilta jotka uhkaavat suoraan ihmishenkiä, peltiä jos menee ruttuun ketjukolareissa niin se ei vielä maailmaa kaada.

Montakos immeistä on jäänyt siksi suojatiellä auton alle, että alla talvella on ollut jotkut muut kuin ke-kitkat?
Kyllä syy yliajoihin on ihan jossain muualla, etupäässä kuskin korvien välissä.

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.09.16 - klo:16:33
Talvikumikauden alkajaisiksi taidan alkaa pitämään sääpäiväkirjaa tällä foorumilla niin saadaan sitten sitä faktojen faktaa tästä etelä-suomen talvesta ja sille parhaiten soveltuvasta talvirenkaasta.

Juu pidä vain päiväkirjaa, mutta ymmärrä pysyä poissa liikenteestä silloin 1-5% päivistä jolloin on jääkelit ja lumipöppörökelelillä myös.
En näet kaipaa ke-kitkakuskeja silloin vieruskuskeiksi tai perässä ajajaksi, tai muutenkaan liikenteeseen, vaikka kuinka ammattimaisia ratin pyörittäjiä olisivatkin

Ei noita painotuksia sen mukaan tule laittaa, miten usein mikäkin keli esiintyy, sanoohan se terve maalaisjärkikin, vaan sen mukaan, miten tärkeätä pito milläkin kelillä on oltava, jottei jotkut ke-kitkamiehet raiskaa toisten autoja törmäillen jääkekeillä persiiseen tai kylkeen tjms. Jos painotus on kaipaamasi esiintymistiheys, niin normi kesärenkaat veisivät voiton joka testissä.

rami

Helppo vastata. Se rengas jolla on liukkailla keleillä lyhin jarrutusmatka on tietenkin paras.  Samoin paras lumipito tekee renkaasta talvirenkaan. ;D ;D ;D

Kulinaristi

#443
Niin, kerrottakoon myös se, että ke-kitkojen lisäksi vanhentuneilla talvirenkailla ajelevien kannattaa pysyä pois liikenteestä.

Itse nuoruudessa isoimmat asuntovelat niskassa tuli "säästettyä" ja ajeltua 7 vuotta vanhoilla nastarenkailla (kaikki nastat paikallaan, myös niiden kärjet, kulutuspintaa jäljellä >7,5 mm). Uutena noilla oli erinomainen pito, mutta viidennen talven jälkeen olivat bakeliitin omaiset pidoltaan.

No minä siis "säästin" ja luotin, ettei tule ne pahat kelit eteen ja jos tulee, niin voin olla ajamatta, vaan kuinkas ollakaan...
Lapin matkalla Kemiin asti pääsin nätisti, mutta sitten yhdessä risteyksessä liu'uin ja liu'uin ja liu'uin jäistä tienpintaa pitkin kaverin auton kylkeen, vaikka nopeus oli alkutilanteessa alle 25 km/h.
No opin kerrasta, että ainakin talvikumit on vaihdettava viimeistään 5 talven jälkeen ja pitäydyttävä pohjoisen oloihin tehdyissä renkaissa.

Nastarenkailla etupäässä ajeltu, mutta oli viime talveen asti kahdessa autossa 4-5 vuotta Goodyearin kitkat, jotka olivat tosi hyvät.

Rengasteisteissä puuttuu muuten se tärkein vertailutesti, eli jäinen tienpinta, jossa jäätä on 0,1-0,3 mm. Jäätestit tehdään jäähallinomaisella paksulla jäällä, jota esiintyy lähinnä jääpolanteissa. Tuo erittäin ohut jääkerros on se tavallisin ja siihenhän ei nastat pure mitenkään. Elli uskoisin jarrutusmatkojen erojen kitka ja nastarenkaiden välillä supistuvan aika lailla, jos jarrutustesti tehtäisiinkin tuolla ohuella jääkerroksen omaavalla asfalttitiellä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 23.09.16 - klo:17:54Jos painotus on kaipaamasi esiintymistiheys, niin normi kesärenkaat veisivät voiton joka testissä.

Kesärenkaiden kumiseos on niin kovaa että alle 5 asteen lämpötilassa se muuttuu luistimeksi. Tämän vuoksi tarvitaan pehmeämmällä kumiseoksella varustetut renkaat paljaille talviasfalteille.


Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 23.09.16 - klo:17:54
Ei noita painotuksia sen mukaan tule laittaa, miten usein mikäkin keli esiintyy, sanoohan se terve maalaisjärkikin, vaan sen mukaan, miten tärkeätä pito milläkin kelillä on oltava, jottei jotkut ke-kitkamiehet raiskaa toisten autoja törmäillen jääkekeillä persiiseen tai kylkeen tjms.

Aivan, eli kesälläkin pitäisi ajaa nastarenkailla koska sieltä taivaalta saattaa tulla rakeita tai jopa lunta? Todennäköisyys tälle on äärimmäisen pieni, mutta jos kerran todennäköisyyksillä ei ole mitään merkitystä, vain absoluuttisen pahimmilla katastrofiskenaarioilla...
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

skriko

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.09.16 - klo:18:45


Aivan, eli kesälläkin pitäisi ajaa nastarenkailla koska sieltä taivaalta saattaa tulla rakeita tai jopa lunta?
Mutta talvella sieltä taivaalta voi pudota meteoriitti, mikäs rengas silloin toimii. ;)

b1mpo

Ne keskieuroopan kitkat on tehty suurempiin nopeuksiin soveltuviksi, tämä on syytä ottaa huomioon tässä keskustelussa. Pohjoisen nastoilla siellä ei saa ajaa ja pohjoisen kitkat "sulaa" alle.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

JakeS

Juuri siitä syystä renkaat ovat ajettavuudeltaan aivan toista luokkaa kuin pohkoismaiset puhumattakaan nastarenkaista. Viimeksi mainituissa on kyllä tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Zego

Eivät sula alle, ei ainakaan minun tuttavapiiri/työpaikka otannalla.

Kulinaristi-nimimerkin viimeinen kappale oli asiaa!

tet

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 23.09.16 - klo:18:41
Rengasteisteissä puuttuu muuten se tärkein vertailutesti, eli jäinen tienpinta, jossa jäätä on 0,1-0,3 mm. Jäätestit tehdään jäähallinomaisella paksulla jäällä, jota esiintyy lähinnä jääpolanteissa. Tuo erittäin ohut jääkerros on se tavallisin ja siihenhän ei nastat pure mitenkään. Elli uskoisin jarrutusmatkojen erojen kitka ja nastarenkaiden välillä supistuvan aika lailla, jos jarrutustesti tehtäisiinkin tuolla ohuella jääkerroksen omaavalla asfalttitiellä.

Tällaisia väitteitähän kyllä Esson baarissa kuulee, mutta onko tätä jossain oikeasti testattu? Ihan heti en saa ajukoppaani ymmärtämään, miksi nasta ei purisi ohueen jäähän paremmin kuin kitkarengas. Lumi versus jää on selvä, lumi antaa periksi joten nastan liikekitka ei auta mitään. Sen sijaan asfaltti on vähintään yhtä kovaa kuin jää, joten sen pintaa piirtäessään nasta hidastaa vauhtia kaiketi lähes yhtä paljon kuin jäätä raapiessaankin?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy