Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

rami

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.09.16 - klo:13:33
Osaisitko rami neuvoa minua kun sinulla näkyy olevan kokemusta conteista. Itsellä ei ole ollut koskaan continentalin kitkoja. Nyt uuteen Ford Fiesta ST:en tulee contin kitkat joita en ole edes vielä tilannut. Helmikuussa tilattuun autoon sovin kauppaan originellit alut ja kitkarenkaat. Väittivät, että alkuperäiseen 205/40X17 kokoon ei ole oikein sopivaa kitkarengasta vain keski-euroopan kitkoja ja antavat 16 tuumaiset. Itse laskin kooksi 195/50X16 mikä olisi lähinnä tuota kokoa. Mutta, mikä se Continentaalin kitkarengas on sitten mallimerkinnältään???
Nokialla se olisi r2 ja misukoilla X-ice, mutta conteista en ymmärrä mitäään.
Olisi kiitollinen tiedosta jos joku muukin tietää.
Contin kitkoista ei ole sen kummempaa kokemusta. Ainoastaan nastarenkaista joita olen muutaman sarjan ajanut.
Kerran kokeilin Nokia 8 ja Pläääh!. Muutama tuhat riitti minulle ja poistoon. :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: rami - 08.09.16 - klo:13:40
Contin kitkoista ei ole sen kummempaa kokemusta. Ainoastaan nastarenkaista joita olen muutaman sarjan ajanut.
Kerran kokeilin Nokia 8 ja Pläääh!. Muutama tuhat riitti minulle ja poistoon. :)
Ok. Löysin tuolta että renkaat olisivat contivikingcontact6.

JiiJii71

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skriko

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 08.09.16 - klo:14:47
Mahtuuhan Fiesta ST:n 16" vanteet?🤔
Laskin että rengas olisi ylhäältä alas 0,56 cm korkeampi, joten ei se tule kuin 2,8 milliä lähemmäksi lokasuojaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.09.16 - klo:14:52
Sulla on varmaan tähän asiaan jotain tieteellistä faktaa?
Jos Jultsun mielestä tuo rengas on hänelle sohjossa paras valinta, niin silloin se on. Siihen ei tarvita minkäänlaista tieteellistä faktaa.
Nykyään on kummallista. Jos sanot että ulkona sataa niin siihenkin tarvitsee olla ilmatieteenlaitoksen sivuilta linkki.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.09.16 - klo:15:37
Laskin että rengas olisi ylhäältä alas 0,56 cm korkeampi, joten ei se tule kuin 2,8 milliä lähemmäksi lokasuojaa.

Ei vaan jarrujen puolesta?
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Foxit

Skriko, jos jarrut mahtuu vielä 16" vanteiden alle kivutta niin koossa 195/50 löytyy paljon paremmin pohjoismaisia kitkarenkaita.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

skriko

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 08.09.16 - klo:16:11
Ei vaan jarrujen puolesta?
Ford palstalla pari kaveria jolla on st ovat laittaneet 195/50X16. Mulla oli Vehosta koeajossa silloin talvella st ja siinä oli 15 tuuman vanne. Ilmeisesti siinä ei sitten ole ongelmaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 08.09.16 - klo:16:13
Skriko, jos jarrut mahtuu vielä 16" vanteiden alle kivutta niin koossa 195/50 löytyy paljon paremmin pohjoismaisia kitkarenkaita.
Juu. Siellä oli silloin kämppis renkaat ja vanteet 299â,¬. Renkaina käyttävät continentalia. Joten se rengas on varmaan 195/50X16 continental contivikingcontact6.
Kumma kun rekisteriotteessa ei ole tuota kokoa lainkaan, on vain 195/45X16. Toi edellinen on kokonsa puolesta lähempänä alkuperäistä 205/40X17 kokoa.

-karppa-

#400
Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.09.16 - klo:15:43
Jos Jultsun mielestä tuo rengas on hänelle sohjossa paras valinta, niin silloin se on. Siihen ei tarvita minkäänlaista tieteellistä faktaa.
Nykyään on kummallista. Jos sanot että ulkona sataa niin siihenkin tarvitsee olla ilmatieteenlaitoksen sivuilta linkki.

Miten se voi olla paras rengas, jos kaveri ei ole edes todennököisesit ajanut sellaisella?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.16 - klo:14:40
Continental TS830P ja leimattu herramme vuonna 2013. Pintaa 8mm.

On se vaarallinen ramppi...  ;)

Pakomatkan hurja päätös: Kolme sairaalaan - "auto sinkoutui toisen auton yli"
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090822279428_uu.shtml

"Pitkä ilmalento

Jyväskylän pohjoispuolella sijaitsevan Palokanorren tieliittymän kohdalla kuljettaja menetti auton hallinnan.

Auto sinkoutui kovalla vauhdilla moottoritieltä sille tulevan kiihdytyskaistan yli ojanpenkkaan. Kiihdytyskaistalla oli samaan aikaan liikkeellä useita muita henkilöautoja.

- Auto sinkoutui jopa toisen auton yli, Halme kuvailee vaarallista tilannetta. "
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Ilkka83

Onkos markkinoille tullut mitään uusia "euroopan kitkoja"? Vähän jääny noi uutuudet pimentoon...?

Tarkoitus olisi laittaa "eurokitkat" pk-seudun talveen....

Ja ne henkilöt, jotka meinaa suoltaa jotain "ei kannata, osta hakkapeliitat" jaadajaada voi jättää kommentoimatta....:D
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pekeke

#403
Eiks nää misukat oo kanssa cityluistelijoille tarkoitettu, MSF-merkintä.
http://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-crossclimate-suv

Jultsu

Ei, noita ei ole tehty talvikäyttöön eivätkä pidä jäällä yhtään sen enempää kuin kesäkumitkaan. Tässä havainnollistava video (jossa sattumoisin mukana myös tuon ehdottamani 860 contin edeltäjä 850P)

https://www.youtube.com/watch?v=CC_UvZZSfAY
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pekeke


Normanton

Tuota tuotesivulta laillinen huomautus kohdasta:
Lainaa(2) Etenemiskyky lumella: MICHELIN CrossClimate on sertifioitu talvikäyttöön (saanut 3PMSF-merkinnän). Michelin CrossClimate luokitellaan Pohjoismaissa kesärenkaaksi.

Eli miten tuon sitten tulkitsee. Itse ymmärtäisin että ei kelpaa talvirenkaaksi vaikka on sertifioitu.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Jultsu

Tästä vängättiin kotva sitten myös.

Tuo M+S merkintä riittää periaatteessa jepareille tien päällä, mutta:

Joku perkeleen STRO -niminen (yksityinen?) organisaatio ylläpitää ja tekee omia listojaan pohjoismaissa hyväksytyistä talvinakeista (ja näitä listoja ilmeisesti suomen viranomaiset myös kunnioittavat ja noudattavat) ja siellä tuo misukka ei ole saanut talvihyväksyntää.

Ehkä maarianhaminassa noilla voisi pärjätä vuoden ympäri, etelämpänä mantereella käyttäisin kyllä paljon parempia KE-kitkoja talvikuukausina.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ept

Noniin, eiköhän tästä saada ihan uutta puhtia tähän ketjuun...

Iltalehden tiivistelmä TM:n viimeisestä talvirengastestistä:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016092122349804_au.shtml

Väitteinä nostettu esiin mm:
- Kitkarenkaat osoittautuivat kiistattomasti heikommiksi pidoltaan kuin nastarenkaat.
(Ja kuitenkin Contin kitka ja Nokia R2 saivat kehuja talvipidosta)
- Tulos osoitti, keski-Euroopan kitkarenkaat eivät kerta kaikkiaan sovi Pohjolaan.

Itse testi ja sen tulokset taitavat olla jokseenkin 2015 toisintoa, joten sinänsä mitään uutta tuosta tuskin irtoaa.

Pitää muistaa käydä ostamassa kotimatkalla laatikollinen mikro-popcornia varastoon...
Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

Oktaavi

Itse taidan ostaa ensi talveksi nuo keski-euroopan kitkat tai "normi"kitkat. Omat ajot sijoittuvat 99% moottoritielle, niin varmasti pärjää kitkoilla mainiosti.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: ept - 21.09.16 - klo:13:45
Noniin, eiköhän tästä saada ihan uutta puhtia tähän ketjuun...

Iltalehden tiivistelmä TM:n viimeisestä talvirengastestistä:
http://www.iltalehti.fi/autot/2016092122349804_au.shtml

Väitteinä nostettu esiin mm:
- Kitkarenkaat osoittautuivat kiistattomasti heikommiksi pidoltaan kuin nastarenkaat.
(Ja kuitenkin Contin kitka ja Nokia R2 saivat kehuja talvipidosta)
- Tulos osoitti, keski-Euroopan kitkarenkaat eivät kerta kaikkiaan sovi Pohjolaan.

Itse testi ja sen tulokset taitavat olla jokseenkin 2015 toisintoa, joten sinänsä mitään uutta tuosta tuskin irtoaa.

Pitää muistaa käydä ostamassa kotimatkalla laatikollinen mikro-popcornia varastoon...

TM tietää miten lehtiä myydään. Tuulipukukansa pitää saada todistettua itselleen ja naapurilleen, että nastikset ovat ainoa oikea vaihtoehto. Tätä luuloa pönkittääkseen ostetaan joka vuosi talvirengastestinumero. Kauppa käy ja tuulipuku suhisee.

...jää arvosanojen painoarvo 45%, kuiva asfaltti 10 ja märkä asfaltti 15. Omat ajot kilometreissä talvella kuiva asvaltti 50, märkä 40, lumi 7 ja jää 3. Noin suurinpiirtein.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

-karppa-

"TM mittasi myös keski-Euroopan oloihin tarkoitetun Continental TS850:n kitkarenkaan ominaisuuksia. Tulos oli dramaattinen: rengas oli testin mukaan jäällä suorastaan vaarallinen, vaikka toimi erinomaisesti märällä asvaltilla. Tulos osoitti, keski-Euroopan kitkarenkaat eivät kerta kaikkiaan sovi Pohjolaan."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

LainaaTulos oli dramaattinen: rengas oli testin mukaan jäällä suorastaan vaarallinen
Ã,,lä perhana. Täytyykin varoa noita suorastaan vaarallisia renkaita. Kohta ne varmaan vie miedän työt ja naisetkin. Rajat kiinni ja kaikille Nokian nastaa alle  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

#413
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.09.16 - klo:15:08
Ã,,lä perhana. Täytyykin varoa noita suorastaan vaarallisia renkaita. Kohta ne varmaan vie miedän työt ja naisetkin. Rajat kiinni ja kaikille Nokian nastaa alle  ;)

En ruoki enempää trollia... Ja syytön minä olen jos totuus sattuu.

EDIT:
Kaikkien kokeiden tulokset on esitetty tulostaulukoissa. Keski-Euroopan kitkarengasta ei alle kannata laittaa. Toisaalta tulos osoittaa myös sen, että kunnon talvirenkailla on vielä kehittymisen varaa märän ja kuivan kelin ominaisuuksien osalta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Kyllä kyllä, sä vaihtelet niitä renkaita ja liukastelet "The Rampilla", me muut ajellaan niillä renkailla mitkä itselle on todettu toimiviksi. TM:n totuus kun ei vaan ole koko kansan "totuus", mutta vähäjärkiset näin aina vaan tahtovat ajatella.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Zego

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.09.16 - klo:15:20
Kyllä kyllä, sä vaihtelet niitä renkaita ja liukastelet "The Rampilla", me muut ajellaan niillä renkailla mitkä itselle on todettu toimiviksi. TM:n totuus kun ei vaan ole koko kansan "totuus", mutta vähäjärkiset näin aina vaan tahtovat ajatella.
Täysin samaa mieltä!

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 21.09.16 - klo:14:55
TM tietää miten lehtiä myydään. Tuulipukukansa pitää saada todistettua itselleen ja naapurilleen, että nastikset ovat ainoa oikea vaihtoehto. Tätä luuloa pönkittääkseen ostetaan joka vuosi talvirengastestinumero. Kauppa käy ja tuulipuku suhisee.

...jää arvosanojen painoarvo 45%, kuiva asfaltti 10 ja märkä asfaltti 15. Omat ajot kilometreissä talvella kuiva asvaltti 50, märkä 40, lumi 7 ja jää 3. Noin suurinpiirtein.

Etkä taida olla ainoa jolla painotukset on tuollaiset, kohtalotovereita löytyy kymmeniä tuhansia ellei jopa satoja, minä mukaanlukien. Harmi ettei TM tarjoa sivuillaan omien painotusten mukaan konffattavaa taulukkoa vaan tarjoaa noita omia paskapainotuksiaan jotka sopivat vain murto-osalle käyttäjistä (käytännössä siis napapiirin pohjoispuolella ajaville ihmisille)

Myönnän että luin minäkin junnuna innolla hifi-lehdestä aina ne arvostelut ja korkeimmat pisteet saanut kaiutinpari oli aina se paras jonka hankkimisesta haaveiltiin. Vähän myöhemmällä iällä oppi jättämään ne pisteet sikseen ja lukemaan sen oikean annin siitä tekstistä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.09.16 - klo:15:20
Kyllä kyllä, sä vaihtelet niitä renkaita ja liukastelet "The Rampilla", me muut ajellaan niillä renkailla mitkä itselle on todettu toimiviksi. TM:n totuus kun ei vaan ole koko kansan "totuus", mutta vähäjärkiset näin aina vaan tahtovat ajatella.

Vaihtelen joka vuosi renkaani autoon riippuen vuodenajasta. Syksyllä talvirenkaat ja keväällä kesärenkaat. Mitä talvirenkaisiin tulee, niin löytyy autostani parhaat nasta/kitkayhdistelmät. Miksi: Siksi koska pystyn. Ajele sinä millä ajelet, kunhan et vaaranna muita liikenteessä rengasvalinnoillasi.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.09.16 - klo:16:59
Etkä taida olla ainoa jolla painotukset on tuollaiset, kohtalotovereita löytyy kymmeniä tuhansia ellei jopa satoja, minä mukaanlukien. Harmi ettei TM tarjoa sivuillaan omien painotusten mukaan konffattavaa taulukkoa vaan tarjoaa noita omia paskapainotuksiaan jotka sopivat vain murto-osalle käyttäjistä (käytännössä siis napapiirin pohjoispuolella ajaville ihmisille)

Myönnän että luin minäkin junnuna innolla hifi-lehdestä aina ne arvostelut ja korkeimmat pisteet saanut kaiutinpari oli aina se paras jonka hankkimisesta haaveiltiin. Vähän myöhemmällä iällä oppi jättämään ne pisteet sikseen ja lukemaan sen oikean annin siitä tekstistä.

Ilmeisesti ei enään faktaan pohjaantuvia argumenttejä enään ole, niin sitten keksitään mieluisia? Ja väitätkö, että tekniikan maailman painotuksilla oikeat renkaat löytyy vain murto-osalle vai olisiko näin, että murto-osa haluaa olla erillaisia kuten sinä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Joona N.V

Onhan noi painotukset todella typerät. Tuntuu että ne on nokian renkaiden lobbaamaat, koska hakkapeliitoissa on tunnetusti hyvä jääpito uutena. Tosin muilla keleillä surkeat ja kamalat löllykät ajaa. Onhan se kiva laittaa uudet "turvalliset" nastarenkaat lokakuussa ja sitten kun on oikeasti liukasta joulukuussa niin on jo nastojen reunat kulunu pyöreiksi..

Karpalla oli tähän ratkaisu, leikin itsekkin 3 vuotta kolmella rengaskierroksella mutta ei jaksa enää jatkuvaa vaihtamista.
Seat Leon 1.0tsi -17 alor blue, MB vito 3.0 v6 -12 
ex. caddy maxi -09, Golf 1.4 tsi/dsg -09

b1mpo

Vaikka itse haluaa keskieuroopan kitkoja käyttää, niin minusta ei ole suotavaa suositella yleisesti niiden käyttöä. Jäällä ne ei pidä mitään ja lumellakin huonommin. Turha niitä suosittelemalla on aiheuttaa liukkailla toisille vaaratilanteita. Niiden pito muissa keleissä ei ole niin ylivoimainen edes. Talvella talvirenkaita käytettäessä yleisesti tiedetään niiden olevan "huonommat" ajolleen ja talvisin on myös nopeusrajoitukset pienemmät. Tämän ihmiset osaa ottaa huomioon,  mutta ei yllättävän huonoja keskieurooppalaisia.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy