Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jni

#1741
Lainaus käyttäjältä: ATM - 20.02.11 - klo:16:02
Jostain muistan lukeneeni että tehojen ilmoitetut arvot saattavat olla neljätoistakin prosenttia alakanttiin. Skodan kohdalla näyttää toteutuvan aika hyvin. Jossain oli myös että 118kW:n moottorista on penkitetty 180 heppaa 160:n hepan sijaan, ihan niinkuin melko yleisestikin. Joskus tekisi kurillani mieli dynottaa vakioarvot. Voi nää olla ihan essonbaarijuttujakin kun en ole itse päässyt vierestä todistamaan.

Jossain autolehdessä mittasivat 2.0 pumppusuutindieselistä 160 hv, vaikka vw ilmoittaa 140 hv.
#1742
Lainaus käyttäjältä: Tommi13 - 20.02.11 - klo:15:25
Nyt kun tuli luettua tuo juttu, niin en oikein ymmärrä, miten noin kirjava joukko autoja voidaan arvioida samalla mittarilla. Tarkoitus on ollut verrata manuaali dieseleitä, mutta mukaan mahtuu bensa hybridejä ja automaatteja. Daciaa ei arvioitu luistonrajoitustoiminnalla, koska se sattuu olemaan lisävaruste, BMW oli ainoa takavetoinen ja se sai lehden kehumaan kaikkia takavetoisia, jne. Kyseessä on varmaan hyvää testidataa ja tuloksia, jos sattuu omistamaan ko. auton, mutta minusta näiden autojen vertailu keskenään on vähintäänkin epäreilua.

En ole uusinta testiä vielä lukenut, mutta TM:llä on aikaisemmin ollut talviautovertailussa ideana vertailla edellisenä vuonna markkinoille tulleita malleja. Kaikki ovat siis samalla viivalla hinta- ja autoluokasta huolimatta.
#1743
Octavia II (04-13) / Vs: Ocu nykii
20.02.11 - klo:15:29
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 20.02.11 - klo:15:25
Onko tämä tietoa, vai toivoa että näin pitäisi olla?

Lähtökohtaisesti en jaksa uskoa, että perushuollossa tsekattaisiin softaversiot ja haettaisiin automaattisesti uudet juuri ko moottorille tulleet softat ja ladattaisiin ne sisään JOS asiakas ei valita mistään viasta. Softarumbaan menee kallista aikaa.

Kyllä minun Skodalle on ainakin näin tehty pyytämättä.
#1744
Yeti / Vs: Skoda Yetin keskikulutus
20.02.11 - klo:15:09
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 20.02.11 - klo:15:03
En halua vähätellä perstuntumakokemustasi mitenkään, senhän mukaan minäkin näitä autohommia aina arvioin  :D mutta miten ihmeessä noin tehokkaalla autolla normaaliajossa näkee mitään eroa siinä onko moottorissa tehoa vaikkapa kymmenen heppaa enemmän tai vähemmän?  ???

Mitä on normaaliajo? Kyllä sen huomaa kiihdytyksissä esim. parempana reagoimisena kaasuun. Tasanopeuksinen maantieajo ei sinänsä kovin montaa hevosvoimaa vaadi.
#1745
Octavia II (04-13) / Vs: Ocu nykii
20.02.11 - klo:15:04
Lainaus käyttäjältä: Peks1 - 20.02.11 - klo:14:00
Minkähän hintanen tuo softan päivitys olisi?

Kyllä ainakin huollon yhteydessä tulee uusin softa ns. kaupanpäälle.
#1746
Yeti / Vs: Skoda Yetin keskikulutus
20.02.11 - klo:12:37
Omat kokemukset 2,0 FSI -koneesta Shellin "ferraribensalla" olivat positiiviset. Tehoa tuli lisää sen verran että sen huomasi normaaliajossa verrattuna 95E-bensaan. Samoin polttoaineenkulutus pieneni puolisen litraa. Käytännossä pienempi kulutus kompensoi kalliimman hinnan. Joten kyllä korkeammalla oktaanilla ainakin suorasuihkutusmoottorissa on merkitystä.
#1747
Tänne löysin, kun googletin tietoja Skoda Amundsen -navigaattori/radiosta.
#1748
Lainaus käyttäjältä: pj - 18.02.11 - klo:10:16
Jos tuohon nopeusmittarin vipotukseen löydät ratkaisun laita siitä tietoa tännekin, sama vaiva omassa autossa... Eli alhaisilla nopeuksilla neula vipottaa n.+-5 km/h ja yli 80 km/h tuo häviää. Huollossa sanoivat että vikaa ei voi todeta.. 


Tuo vipotus on juuri samanlaista. Se ei ilmene heti kylmänä lähdön jälkeen, vaan vasta kun moottori on lämmennyt. Ja yli 70 jälkeen sitä ei tapahdu. Aikaisemmin sitä en ole huomannut kuin tosisaankin pikapesun jälkeen tammikuussa ja nyt sitten uudestaan kun auto oli pikkuisen sulanut lämpimässä autohallissa.

Oman dieselin lämpeämiseen olen tyytyväinen hitaasti lämmöt nousevat, mutta sähkövastus tuottaa mukavsti heti "lehmänhenkäyksen", jolloin ei palelemaan pääse. Iskarit toimivat omassa ainakin -35 asteessa. Ainoa moite on lumikelissä ovien ja takaluukun rakooon kerräntyvä lumi.
#1749
Hyundai / Vs: Hyundai
17.02.11 - klo:21:01
Aivan hieno "huihai", mutta valitettavasti sisä ja ulkomuotoilu on suoraan Fordeista hieman vanutettuina. Valoissa on kopioitu taas A4:ää.

Ei oikein sytytä. Valitettavasti.
#1750
Lainaus käyttäjältä: repe59 - 17.02.11 - klo:20:53
Isävainaan toinen auto oli punaine octavia vm. 62, kaunis auto, ei hävetä yhtään ajella samanmerkkisellä. A5 aika kaunis, no jossainhan sen ylihinnan pitää näkyä. Volkkarit harmaita lootia, no scirocco ei niinkään. Seat alkuperältään Fiiu, saman lätäkön rannalla  Epsanja kuin Italia, jotain sporttisuutta siin siis, äänimaailmassakin ja se ei itseä oikein viehätä. Kauneimmat vaggineet taitavat löytyä Porchen pilttuusta ;)

Toissakeväänä Prahassa ihailin hienokuntoisia tuollaisia Octavioita ja etenkin sen avomallia Feliciaa. Se on varsinkin luonnossa todella kaunis. Niin ja kuolasin vossikkakyydillä kadulle pysäköityä Bentley Coupeeta.
#1751
Anteeksi oftopic, mutta tämä sopii tähän kuin nenä päähän:

Hitler kuulee, ettei Audi S3 olekaan aito quattro.
#1752
Tämähän onkin käännetty kauneuskilpailu, eli rumuuskilpailu.

Octavia on omaan silmään hieno, nykysuperbiin alkaa silmä jo hieman tottua myös keulan osalta. Fabia farkku on suorastaan hirveä. Olen monesti miettinyt, että mitähän tehtaan muotoiluosastolla on ajateltu ja miten on lahjottu päätöksentekohenkilöstö?

Muutenkin nykymuotoilu ei satu meikäläisen silmään oikein miltään merkiltä, poislukien Audi (A4, A6 ja A8). Skodalla ja volkkarilla 90-luvun sukupolvet olivat suorastaan kauniita, mutta nykymallit... ??? Pahin on kyllä nykypassat. FL-malli on jo parempi, mutta siltikään korin mittasuhteet eivät satu silmään - on kuin kirveellä veistetty koko auto ja koristeltu kromilla sieltä täältä. No onneksi mallistossa on CC, joka taas on todella kaunis.

Seatista tulee mieleen teinituning.
#1753
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 17.02.11 - klo:14:38
Nyt on kuukauden sisällä tullut pari huomautusta, toinen taisi olla 86 ja viimeisin 83 kasikympin alueella. Ketä tällainen toiminta oikein palvelee ? Kysyn vaan....

Meitä kaikkia. On vain ajan kysymys, kun nollatoleranssi otetaan käyttöön. Toissa vuonna ei vielä uskallettu, mutta kyllä se sieltä tulee... :-\
#1754
^^ ja ^^^ Jos tarkkoja ollaan, niin nelivetoisella ei saavuteta mitään muuta etu kuin mahdollisuus jäädä kiinni pahempaan paikkaan kaksivetoiseen verrattuna. ;D
#1755
Onneksi on itsellä (vielä) pumppusuutinpeli. :) Sehän lämmittää itse polttoaineensa, joten ei huolta pakkasesta muuten, mutta kun alkaisi 25 miinusasteessa kyllä vaatia jo maskisuojaa.
#1756
^Tuo sähkölasin ominaisuus on omasanikin silloin tällöin pakkasella. Se ei ole vika, vaan jossain mekanismissa on esim. pesun jäljiltä jäätä, joka laittaa sen verran vastaan, että nostin luulee käden jääneen lasin väliin. Se palauttaa lasin sitten takaisin ala-asentoon. Kyllä sen sitten pakottamalla saa ylös. Itsellä alkutalvesta tosin meni automatiikka pois ko ilmiön esiintymisen jälkeen, mutta palasi siten takaisin kelien lämmettyä. Sittemmin on automatiikkaa toiminut myös pakkasellakin.

Omaani tuli tammikuussa pesun jälkeen (ulkona 15 astetta pakkasta) 30 - 50 km/h nopeuksissa nopeusmittarin neulaan pientä vipotusta, joka sitten hävisi kelien muututtua plussan puolelle. Sama ilmiö palasi viime viikolla sen jälkeen, kun auto seisoi puoli tuntia parkkihallissa ja lähdin uloos 25 asteen pakkaseen. Se esiintyy pitkän maantieajon jälkeen. Onkohan joku anturi saanut kosteutta?
#1757
^Saattoi Yetin tulo vaikuttaa hieman Scoutin myyntiin.
#1758
Superb II (08-15) / Vs: Penkit
15.02.11 - klo:14:57
Lainaus käyttäjältä: Male80 - 15.02.11 - klo:14:26
Kyllä se on ihan sama penkki eri verhoilulla. Elegancessa on halvempien mallien lisäksi siis sähkösäädöt joilla mm. istuinosan etu- ja takareunoja voidaan nostaa ja laskea erikseen parhaan reisituen saamiseksi. Kasisäätöpenkeissähän koko istuinosa nousee kerralla. Kyllä tuolla penkilla ainakin paremman ajoasennon saa 100 varmasti. Jos jotakuta painaa nahkaverhoilun saumat hanuriin, niin sillehän ei mahda mitään.

Jos kerran noin, niin mitähän varustelistassa oleva Komfort-penkit pitää sisällään? Se on vakiovarusteena elegancessa eikä ole saatavissa muihin malleihin lisävarusteena. Sähkösäädöt ja nahka- / nahka-alcantaravehoilu on myös mainittu listassa elegancen vakiovarusteena. Jälkimmäiset saa myös lisävarusteena ainakin Ambitioniin.
#1759
Superb II (08-15) / Vs: Penkit
15.02.11 - klo:13:57
Itsellä ei ole muuta kokemusta Elegancen penkeistä, muuta kuin ns. kylmät tyypit. Näyttäisi ainakin tässä ketjussa olevat moitteet kohdistuvan juuri Elegancen penkkeihin. Lienevät muotoilultaankin erilaiset verrattuna Ambitionin pennekkeihin verhoilun lisäksi (Comfort penkit).

Omassa superbissa muotoilu on tosiaankin omalle kohdalle sopiva niin istuinosan kuin selkänojankin osalla. Samoin penkki tukevat juuri sopivasti ja lämpenevät nopeasti ja sopivasti: ykkösasentoa voi talvella pitää kokoajan päällä, kolmosasento lämmittää jo tarvittaessa jopa niin että "tuntuu".

henkilökohtaisesti olen vierastanut nahkaa auton penkeissä. Kesällä ovat hiostavat ja talvella kylmät. Toki ovathan ne näyttävät ja varsinkin lapsipperheissä kuulemma helppohoitoiset.
#1760
Superb II (08-15) / Vs: Penkit
14.02.11 - klo:22:23
^Täytyy tuohon lisätä myös oma kokemus. Mielestäni Superbin (ambition) penkki on yksi parhaimmista, ellei paras oman takapuoleni alla. On tullut työn puolesta kokeiltua vuosien saatossa useita VAG:n, Volvon, Fordin ja Mersun penkkejä. II Octaviassa oli omaan makuuni ensimmäisiä kunnon penkkejä. Superb on siitä edelleen kehittynnyt. Olen 193 cm pitkä ja myös aika kranttu istuimen ja ajoasennon suhteen. Kunpa vielä saisi rattia tuuman verran taaksepäin.

#1761
Yeti / Vs: Yeti (5L) tietoa 2010 ->
14.02.11 - klo:17:15
Mielestäni ovat nykyisestä Yetistä. Aluksi mietin itsekin, että onko tässä tulevan Yeti Combin kuva? Se on kuulemma 40 cm nykymallia pidempi, joten odotetaan vielä.
#1762
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 10.02.11 - klo:19:33
Vähän OT, mutta faija osti käytettynä Saab 900 Turbon muistaakseni -87 tai -88. Se oli ollut Onni Vilkkaan auto. Oli muuten hieno auto aikanaan ja salamannopea  ;) ;)

Nehän tunnisti siitä, että auto on muuten musta paitsi etulokasuojat ovat valkoiset.
#1763
Mikä on tuo äänieristys mallia Autosound? Kiinnostaisi kuulla lisää.
#1764
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 10.02.11 - klo:12:50
Kieltämättä aika noloa, jos vasta 2013 tulisi eka facelift....

No voihan se tulla aikaisemminkin :). Taisihan se mennä I-mallillakin 5 vuotta, kun FL tuli. Onnkeksi se oli varsin huomaamaton.
#1765
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 10.02.11 - klo:10:42
Ainakin vuosimallissa -10 Boleron näytönkirkkautta voi säätää. Muistaakseni 5-6 eri asetusta. Ei muuta kuin manuaali nöyrästi käteen ja salaa komeroon taskulampun kanssa lukemaan ;)

Kirkkaus-valikko löytyy soittimen Setup-napin alta.


No voi säätää, mutta kirkkaus ei muutu mittarivalojen kirkkauden säädön mukaan. Laitteen valoanturin mukainen säätö kyllä mättää. Pimeän mukaan se ei juurikaan säädy. Sotkeekohan ne katossa hehkuvat ledit logiikan? Muutoin menee melkeinpä niin, että kun keskellä päivää lähden autokatoksesta liikkeelle, niin aluksi valaistus on himmeällä joka näkyy päivänvalossa juuri ja juuri. Sitten vartin päästä vasta kirkastuu.

Toivottavassa tulevassa Amundsenissa toimii paremmin.
#1766
^En ole kuullut, mutta veikkaisin, että vuoden päästä keväällä jääkiekon MM-kisoissa on esillä Octavia III ja siitä vuoden päästä Superb FL.
#1767
Kiitos vastauksista. Laturi siis jotenkin ohjataan jotenkin lataamaan enemmän jarrutuksissa?  Askarruttamaan jäi vielä, miten varmistetaan että akussa on "tilaa"? Onko akku siis isompi ja sitä ei normaalisti ladata täyteen vai riittääkö EU-normitestissä kylmäkäynnistys antamaan tarvittavan varauskapasiteetin akkuun?

Jotenkin tulee mieleen, että hyöty on normaaliajossa lähes olematon, paitsi että pienet normin mukaiset hiilidioksidipäästöt pienentävät auton hankintahintaa ja käyttökustanuuksia pienemmän verotuksen muodossa.
#1768
Nykyisissä energiansäästömalleissa on varusteena jarrutusenergian talteenottojärjestelmä. Miten moinen systeemi mahtaa toimia? Mihin energia varastoidaan (auton akku, erillinen akku, kondensaattori) ja mihin varastoitu energia käytetään? Pelkästään akun lataamiseen vai kenties moottorin starttaamiseen (start - stop järjestelmä)?

Tietääkö kukaan tekniikasta? Ja mitkä ovat olleet käyttökokemukset?
#1769
^Samoin 9000 omalla ajallani. Onni muuten kuolemaansa saakka kävi lähes poikkeuksetta ainakin 80- ja 90-luvuilla joka perjantaina seuraamassa bussiensa lähtöä.
#1770
^Jep. Taitaa olla sama.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy