Dacia

Aloittaja makkis, 29.12.09 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

Ocu_P

#210
NelivetoDuster voisi tosiaan sopia maalla asuville ehkä jo vähän vanhemmille autoilijoille, joilla on tarvetta maasto/huonotiekelpoisuudelle. Kuitenkin tämä ostajajoukko pitänee autoaan pidempään kuin keskivertofoorumilaiset ja tällaisilla pitoajoilla veikkaan Dusterin osoittautuvan pettymykseksi olemukseltaan nopeasti kulahtavana autona. Eri asia sitten, välittääkö kaikki tällaiset autoilijat asiasta ollenkaan.

HiTecci

Dacia tosiaan oli vielä ed. sukupolvessaan järjettömästi halvaksi tehty. Oli ihan tarkoituksellisesti tingitty ties mistä, jotta vain saatiin sitä hintalappua alaspäin => todella karsittu lopputulos, johon ei sitten rahallakaan enää saanut mitä emo-Renaultiin kyllä sitten löytyi :-\ No nyt kun Daciakin on ruvennut saamaan jalansijaa, ruvetaan siitä tekemään näillä juuri julkaistuilla / julkaistavilla uusilla sukupolvilla ihan realistisia autojakin, autoja joissa on jo varusteetkin paremmin kohillaan ja silti hintalappu ei juuri suuruudellaan komeile. Pitäähän emo-Renaultillakin olla jalansijansa markkinoilla ;) Eli jossain määrin vetäisin yhtäläisyyksiä muinoisen Skodan kehitykseen kun VAG-konserniin joutui. Menihän tuossakin pari autosukupolvea, ennen kuin brändi ansaitsi nykyisen maineensa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

repe59

Uusi Sandero käytetyn ocun hinnalla, mielenkiintoista, ajaa niin kokee ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

nemos

Uusi Dandero on kyllä sisustukseltaan paljon entistä kehittyneempi. Törmäystestimenestys uusillakin Dacioilla on valitettavasti säälittävän huonoa.
Volvo XC60 T8 Inscription

M1kke

Lainaus käyttäjältä: nemos - 12.01.13 - klo:13:46
Uusi Dandero on kyllä sisustukseltaan paljon entistä kehittyneempi. Törmäystestimenestys uusillakin Dacioilla on valitettavasti säälittävän huonoa.

Törmäystestien tähdet eivät kuitenkaan kerro aivan koko totuutta sillä niissä huomioidaan myös varustelua ja jalankulkijoiden turvallisuutta joka vie Dacialta reilusti pisteitä. Kyydissä olevan lapsen turvallisuudesta esim. Dacia Duster sai 78% kun Mersun GLK sai 76% ja Range Rover Evoque 75%. Käsittääkseni ESP:llä varustettuna Dusterin luokitus olisi 4 tähteä joka toki edelleen on kaukana ryhmän parhaista.

Urlaub

^ Samoin Dacia Lodgy eli se tila-auto sai lapsimatkustajan turvallisuudesta paremmat pisteet kuin Volvo V40!

Dacian euroNCAP arvosanoissa tosiaankin rokotetaan reilulla kädellä lisävarusteena olevasta ESP:stä eli yksi tähti lähtee pois sillä perusteella. Suomessahan maahantuoja ilmoitti ESP:n olevan vakiona, joten voi mielessään lisätä sen tähtösen tulokseen.

jni

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 11.01.13 - klo:21:39
Dacia tosiaan oli vielä ed. sukupolvessaan järjettömästi halvaksi tehty. Oli ihan tarkoituksellisesti tingitty ties mistä, jotta vain saatiin sitä hintalappua alaspäin => todella karsittu lopputulos, johon ei sitten rahallakaan enää saanut mitä emo-Renaultiin kyllä sitten löytyi :-\ No nyt kun Daciakin on ruvennut saamaan jalansijaa, ruvetaan siitä tekemään näillä juuri julkaistuilla / julkaistavilla uusilla sukupolvilla ihan realistisia autojakin, autoja joissa on jo varusteetkin paremmin kohillaan ja silti hintalappu ei juuri suuruudellaan komeile. Pitäähän emo-Renaultillakin olla jalansijansa markkinoilla ;) Eli jossain määrin vetäisin yhtäläisyyksiä muinoisen Skodan kehitykseen kun VAG-konserniin joutui. Menihän tuossakin pari autosukupolvea, ennen kuin brändi ansaitsi nykyisen maineensa 8)

Minusta ei yhtäläisyyksiä tuossa kehityskaaressa juurikaan ole. Skoda on VAG:n huomassa nimenomaan ollut se varustellumpi vaihtoehto; varsinkin alkuaikoina.

Mainekin on ollut asiantuntevilla tahoilla koko ajan kohdallaan.  ::)
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jni - 12.01.13 - klo:17:18
Minusta ei yhtäläisyyksiä tuossa kehityskaaressa juurikaan ole. Skoda on VAG:n huomassa nimenomaan ollut se varustellumpi vaihtoehto; varsinkin alkuaikoina.

Mainekin on ollut asiantuntevilla tahoilla koko ajan kohdallaan.  ::)

Juu, Feliciahan oli varsinainen varustelun helmi.  :)

jni

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 12.01.13 - klo:17:23
Juu, Feliciahan oli varsinainen varustelun helmi.  :)

Helmestä en tiedä, mutta kun verrataan esim. aikakautensa VW:n spartalaiseen varustelutasoon, niin ei se ainakaan siinä hävennyt.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jni - 12.01.13 - klo:17:26
Helmestä en tiedä, mutta kun verrataan esim. aikakautensa VW:n spartalaiseen varustelutasoon, niin ei se ainakaan siinä hävennyt.

Totta. Ei CL-varustetason Golfikaan mikään runsaudensarvi ollut.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 12.01.13 - klo:17:29
Totta. Ei CL-varustetason Golfikaan mikään runsaudensarvi ollut.

CL-Golfissa oli tuohon aikaan esim. 2-osainen takaselkänoja, kierroslukumittari, sähköpeilit ja ohjaustehostin, joita ei LX-mallin Feliciassa ollut. GLX:ssä oli sumuvalot ja myöhemmin myös keskuslukitus.
Volvo XC60 T8 Inscription

jni

Lainaus käyttäjältä: nemos - 12.01.13 - klo:17:51
CL-Golfissa oli tuohon aikaan esim. 2-osainen takaselkänoja, kierroslukumittari, sähköpeilit ja ohjaustehostin, joita ei LX-mallin Feliciassa ollut. GLX:ssä oli sumuvalot ja myöhemmin myös keskuslukitus.

Oli se keskuslukitus heti alussa - ainakin minun autossani. Lisäksi kangasverhoilu myös ovissa.

Toki veraus Felicia - Golf on huono, koska pitäisi verrata Poloon, johonka aikoinaan iekin vertailun tein.

Muistelkaapa kuitenkin Octavian esilletuloa ja sen varustelutasoa verrattuna hintaan ja kilpailijoihin...
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Sande

Lainaus käyttäjältä: jni - 12.01.13 - klo:17:58

Muistelkaapa kuitenkin Octavian esilletuloa ja sen varustelutasoa verrattuna hintaan ja kilpailijoihin...

Itse ostin ensimmäisen Octaviani vuonna 2000, 2,0 l bensakoneella. Se oli n. 20 000 markkaa halvempi kuin vastaava Golf samoilla varusteilla. Jotenkin oli vähän sellainen pioneeri olo.... 8)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

cipher

Tollasta kirjoittelevat tuolla: http://www.automerkit.fi/uutiset/automerkit/artikkelit/taestae-automerkistae-muodostui-oikea-rahasampo.html

- Dacia on todella tuottoisa yritys, sanoo Renault johtaja Carlos Tavares Automotive News Europen haastattelussa.

Morgan Stanley arvioi, että Dacian liikevoittoprosentti 9, mikä on yleisempää premium-luokan valmistajilla. Se on hyvä uutinen Renaultille, jonka globaali liikevoitto vuoden 2012 alkupuoliskolla oli vain 0,4 prosenttia.

Marko

www.automobile-catalog.com/car/2013/1783160/dacia_sandero_stepway_dci_90_eco2.html

Ei ole pahan hintanen,eikä näkönen,saattaa kauppa käydä.Kovasti kuumottas ostaa Dusterille kaveriksi :)

Taitaa olla halvempi kuin perus Rapidi ;)
www.dacia.fi/c/document_library/get_file?uuid=949232a6-1683-4816-b44d-f88c7473be9a&groupId=11911
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

KolmeC

Dacian viimeistelyä tehtaalla. Näinköhän esimerkiksi Audia viimeistellään samalla tavalla  :)

http://youtu.be/ZpGjYr0l1RI

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: KolmeC - 08.02.13 - klo:08:59
Dacian viimeistelyä tehtaalla. Näinköhän esimerkiksi Audia viimeistellään samalla tavalla  :)
Itäblokissa osattiin ennekin. Saksalaisen laatuauton valmistusta:
Building East German Car - Trabant

jf

Lainaus käyttäjältä: KolmeC - 08.02.13 - klo:08:59
Dacian viimeistelyä tehtaalla. Näinköhän esimerkiksi Audia viimeistellään samalla tavalla  :)
Ei. Audilla se jätetään asiakkaan ja huollon ongelmaksi. Huollossa sitten ihan samalla tavalla ovia runnotaan linjaan, että olisivat suorassa, eivätkä natisisi. Tehdas säästää siinä paljon aikaa, kun siirtää viimeistelyn muiden huoleksi.  :'(
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Marko

Tänään kävin dieseli Stepwaytä kokeilemassa.Tosi positiivinen fiilis jäi tuosta tapahtumasta,ei natinoita,eikä mitään muitakaan sivuääniä.
Pirteä kulku,loistava alavääntö ja kevyet kytkin ja vaihdekepin käyttö miellyttivät kovasti.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Vaarivanhus

Ihan totta, ilman sarvia ja hampaita. Tuo Stepwayn hinta suhteessa varusteluun vaikuttaa todella edulliselta ja pistää miettimään. Joskus, kun tuolle nykyiselle autolleni tulee vaihdon aika, niin sitten pitänee tutustua autoon tarkemmin ja sitä ennen aktiivisesti seurata, mitä autosta kirjoitellaan.
Joutilas 76v

M1kke

Ajattelin kanssa katsoa tuon Stepway kortin kunhan saavat autoja paremmin liikkeisiin. Voisi olla ihan kelpo kakkosauto, varusteita on aika mukavasti hintaan nähden ja ulkomaisen median arviot olleet ihan hyviä. Kolmen vuoden takuukin antaa vähän turvaa.

Ocu_P

Olen lähes  :o itseeni, kun Stepway on hetkittäin käynyt mielessä mahdollisena Getzin seuraajana joskus tulevaisuudessa.  ::) Ehkä...

repe59

vois saaha lähes päittäin ocun kanssa uuven romanialaisen, kait se töihin veis ;) ja takas
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

aamu-uninen

Kävin tänään ex tempore koeajamassa Dacia Stepway TCe 90:n. Olen kyllä lukenut Stepwaystä ja miettinyt, josko siinä olisi erinomainen hintalaatu-suhde. Koeajoautossa oli alla Nokian kitkarenkaat koossa 205/55/16. Ulkoa Dacia ei näytä yhtään hullummalta ja runsas maavara tekee siitä vähän maasturimaisen. Sisältä auto on kuitenkin henkilöautomainen ja tiloiltaan lähinnä Poloa eikä Golfia.

Auton laatuvaikutelma ei ole missään tapauksessa lähelläkään saksalaisten autojen tasoa. Stepway onkin vähän työkalumainen ja edullinen hinta näkyy siellä täällä. Töötti on viiksessä, hallintalaitteet epäjohdonmukaisissa paikoissa, istuimen säädöt(puutteelliset) keskikonsolin puolella, kojelaudan muovit vähän huteran oloiset, taustapeili vähän rimpula, verhoilut peräkontissa halvan oloiset, ratin syvyyssäätö puuttuu, pullea ratin keskiosa, etuoven lukko 90-luvun tyylinen(metallinen pyörylä kahvan alapuolella) jne.

Hyviä puolia oli kosketusnäytöllinen navigaattori ja rengasmelu, jota ei ole hirveästi. Kattokaiteet ja tyylikkäät aluvanteita muistuttavat pölykapselit olivat myös kivannäköiset. Ajettavuus oli kunnossa, koska en kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Ajoasento oli vähän vajavainen enkä saanut tarpeeksi tukea penkistä, mutta kyllä siinä kekotti. Moottori lämpeni pikku hiljaa ja lopulta lämmitystä(manuaalinen ilmastointi) piti säätää pienemmälle vaikka ulkona pakkasta oli -15. Moottori oli kolmisylinteriseksi oikein puhdikas. Käyntiääni matalilla kierroksilla oli kuitenkin kummallisen vinkeä ja muistutti etäisesti Nissan Micraa 1.2 vuodelta -91(joka oli aikanaan käytössäni). Ajotietokoneen mukaan kulutus pysyi pienenä siinä 5-7 litran tuntumassa(hetkellinen kulutus). Eco-ohjelmaa, joka aktivoidaan napin painalluksella, en koittanut.

Talvivarusteilla, täyskokoisella varapyörällä ja keskikyynernojalla Stepwayn hinta nousee 18 tuhannen euron päälle. Näillä näkymin ensimmäiset asiakkaat saavat Stepwayn alle kesäkuun puolivälissä. Ei tullut kauppoja  ;D

bowtie81

Täytyy sanoa, että nyt on Dacialla aika kova mallisto suomen markkinoille jossa ihmiset palaa pikaruokaravinteleihin ja risteilymatkoihin heikon taloustilanteen vuoksi. Lodgy on hurjan tilava ja tosi hyvin hinnoiteltu. Duster on jo osoittanut, että myy hyvin eikä jm-arvo ole huono. Uusi sandero, etenkin stepway vaikuttaa hyvältä, ei pelkkä pappamalli enää. Ja tuo uusi Sandero farkku on sellanen, jonka uskon myyvän suomessa tosi hyvin, ainakin muotoilullisesti minusta tosi onnistunut aiempiin dacioihin verraten.

Filixon

Koulussa opittiin saksan kielen artikkelit: der (maskuliini), die (feminiini) ja das (neutri). Der Golf, das Auto.

Mutta mitä das merkitsee Dacian yhteydessä? Onko se vähän niin kuin taannoinen Mazda 6:n mainos: "Mersu sai turvallisuustestissä viisi tähteä â€" Mazda 6."
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 20.03.13 - klo:14:40
Mutta mitä das merkitsee Dacian yhteydessä? Onko se vähän niin kuin taannoinen Mazda 6:n mainos: "Mersu sai turvallisuustestissä viisi tähteä â€" Mazda 6."
Minulle tuli ensivaikutelmaksi, että Dacian mainosmiehet yrittävät ratsastaa tuolla das-artikkelilla Volkkarin siivellä ;)
Joutilas 76v

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 20.03.13 - klo:14:47
Minulle tuli ensivaikutelmaksi, että Dacian mainosmiehet yrittävät ratsastaa tuolla das-artikkelilla Volkkarin siivellä ;)

Niinpä. Ettei vain kävisi niin kuin entiselle automyyjälle, joka kehui asiakkaalle kaupittelemaansa autoa: "Ovissakin on Mercedes-Benzin ääni!" Siihen asiakas: "Jassoo. Missäs niitä Mersuja myydään?"  ;D
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 20.03.13 - klo:14:47
Minulle tuli ensivaikutelmaksi, että Dacian mainosmiehet yrittävät ratsastaa tuolla das-artikkelilla Volkkarin siivellä ;)

No eipä ole VAG:kaan tuota tainnut käyttää sitten kuplan, nykyinenhän on joku Beetle. Ja sitä ennen tuo taisi olla kuuluisan T-Fordin "omistuksessa", joten... Ja mikä näillä sitten on yhteistä? Itse sanoisin jotta melko paljon autoa hintaansa nähden, kukin omalla aikakaudellaan. Vaan saapas tosiaan nähdä tuleeko tämän uudenkin "kansanauton" käymään kuten Skodan, joka sekin on jo kivunnut melkoisiin hintalapun numeroihin = ei todellakaan voida enää puhua mistään erityisen edullisesta autosta, mitä Skoda oli silloin joskus ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

M1kke

Lainaus käyttäjältä: aamu-uninen - 12.03.13 - klo:22:37
Talvivarusteilla, täyskokoisella varapyörällä ja keskikyynernojalla Stepwayn hinta nousee 18 tuhannen euron päälle. Näillä näkymin ensimmäiset asiakkaat saavat Stepwayn alle kesäkuun puolivälissä. Ei tullut kauppoja  ;D

Kiitos raportista.

Mitä tuohon +18kâ,¬ hintaan on laskettu talvivarusteiksi? Webasto?

Hinnaston mukaan Prestige TCe varapyörällä ja kyynärnojalla 16kâ,¬. Tuohon lohkolämppäri ja 15" peltivanteet talvirenkailla niin pitäisi olla alennuksineen tuossa 16kâ,¬ pinnassa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy