"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

jaberg78

Lainaus käyttäjältä: pappa - 09.02.14 - klo:19:01
Olin myös odottamassa punaisissa valoissa yksikaistaisen tien vasemmassa reunassa jatkaakseni suoraan eteenpäin kun viereeni oikealle puolelle ilmestyi RAV4. Oletin myös hänen kääntyvän oikealle. Mutta eikö mitä. Eteenpäin lähti hänkin.

Autokoulussa mulle kerrottiin (v. 1996) että ajoradan oikealta laidalta ylitetään risteys jos jatkaa suoraan
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

batman14

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 05.02.14 - klo:22:53
Iltapäivällä näissä liikennevaloissa (Suomenojalta Espoon keskuksen suuntaan) tapahtui aika käsittämätön liike, itse seisoin vähän tien vasemmassa reunassa punaisissa valoissa, kun takaani lähestyi 90-luvun lopun tumma BMW 7. Ã,,ijä hidasti rinnalleni ja samalla valot vaihtuivat vihreäksi. Luulin äijän kääntyvän oikealle Olarin suuntaan, mutta hän jatkoikin suoraan eli veti yksikaistaisissa liikennevaloissa oikealta ohi. :o Menin koko tilanteesta niin hämilleni etten viittinyt räikkää soittaa tai valoja vilkutella. Myöhemmin sitten äijä osui parikin kertaa reunakivetykseen, sahasi nopeuttaan 40-70km/h välissä ja meinasi kaksi kertaa ajaa punaisia päin. Juuri ennen Espoon keskusta vastaan tuli Poliisiauto, joka vaan jatkoi matkaansa.

Mikä lie piripää Bemarin ohjaimissa ollut. ::)

Eikös tuossa pitäisi ryhmittyä oikealle jos jatkaa suoraan. Niin opetetaan aina autokoulussa. Tuossa sitten jos käännyt vasemmalle niin ryhmittyy vasemmalle? Ongelmatilanteita näkee usein Helsingin keskustassa missä on periaatteessa kaksi kaistaa, mutta vähän matkan päässä on autoja pysäköity niin kapenee yksikaistaiseksi. Esim. Lönnrotinkatu. Aina niissä valoissa tulee joku vasemmalle puolelle ja jatkaa suoraan ja punkee suoraan siihen eteen vilkkua edes näyttämättä. Minulle on sanottu monta kertaa autokoulussa, että jos jatkaa risteyksestä suoraan niin pitää ryhmittyä mahdollisimman oikealle.

JiiP

Lainaus käyttäjältä: XUE - 22.12.11 - klo:15:12
meidän nurkilla Pohjois-Helsingissä on pientaloalueilla paljon kouluja,päiväkoteja
ja lapsia ylipäänsä liikenteessä. Siksi 40km jopa 30km rajoituksia on aika paljon.

Viime kesänä katselin Pakilantiellä baarin terassilla kun jalkakäytävällä hieman
jemmassa on kameravalvontauto. Oikeasti reilun 30min aikana salama välähti varmaan
sata kertaa!

Tuosta päivittäin ajavana olen oppinut noudattamaan rajoituksia. Ja se kamera-auto Pakilantiellä on kuin disko - välkkyy aivan törkeän tiuhaan.
Volvo V60 T8 tulossa...
BMW 530e
Octavia TDI RS 4x4 DSG
BMW 320i F30 xdrive
Octavia tsi RS Combi DSG
Golf Variant 1.4Tsi DSG
Golf 1.6Fsi

Blueroan

Lainaus käyttäjältä: pappa - 09.02.14 - klo:19:01
Olin myös odottamassa punaisissa valoissa yksikaistaisen tien vasemmassa reunassa jatkaakseni suoraan eteenpäin kun viereeni oikealle puolelle ilmestyi RAV4. Oletin myös hänen kääntyvän oikealle. Mutta eikö mitä. Eteenpäin lähti hänkin. Tilanteen teki hankalaksi se että tie kapeni risteyksen jälkeen, jolloin ei enää mahdu kahta autoa rinnan (itselläni oli suora linja). No, heikompi hermoinen väisti (minä). Hyvä, että sain autoni pysähtymään ennen sen törmäämistä risteyksen jälkeisen keskikorokkeen  liikennevalotolppaan.

Niin ja jos on vain yksi kaista, niin miksi sitä pitää ryhmittyä vasempaan reunaan? Minä pysäytän autoni keskelle kaistaa...! Jos on niin leveä kaista, että mahtuu kaksi autoa helposti rinnakkain, niin vasemmasta reunasta käännytään vasemmalle ja oikeasta reunasta ajetaan suoraan ja käännytään oikealle.
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

Poni

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 10.02.14 - klo:11:07
Autokoulussa mulle kerrottiin (v. 1996) että ajoradan oikealta laidalta ylitetään risteys jos jatkaa suoraan

Ok, autokoulu on käyty ja sieltä on jotain jäänyt päähän. Hyvä niin.
Jotain on kuitenkin jäänyt unholaan, tai ei ole opittukaan.

Yksikaistainen tie, kuuluuko siinä olla kaksi rinnan?

Vasemmalle kääntymässä olevan pysähtyneen ajoneuvon saa ohittaa tietyin edellytyksin oikealta.
Minun mielestäni edellytyksiin kuuluu vähintään se, että se toinen auto vilkuttaa vasemmalle
ja on täten osoittanut kääntymisaikeensa.
Oma "kiire", tai että onhan siinä tilaa, tai oletus, että kai tuo nyt tuosta kääntyy, ei riitä.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Poni - 11.02.14 - klo:08:54
Ok, autokoulu on käyty ja sieltä on jotain jäänyt päähän. Hyvä niin.
Jotain on kuitenkin jäänyt unholaan, tai ei ole opittukaan.

Yksikaistainen tie, kuuluuko siinä olla kaksi rinnan?

Ei saa. Jos siinä ei ole merkitty vasemmalle selvästi kääntyville omaa kaistaansa, ei saa yksikaistaisella tiellä olla kahta autoa rinnakkain. Jos sattuu tiukka poliisisetä sopivasti paikalle niin tästä voipi rapsahtaa sakko.

Ja näin minullekin autokoulussa vuonna 1995 opetettiin. Suoraan ajaessa käytettävä oikeanpuoleisinta kaistaa/oman kaistan oikeanpuoleista reunaa, mikäli tätä ei liikennemerkein tai kaistamerkinnöin toisin määrätä.

Esim. täällä Oulussa on muutama risteys jossa vasemmalta kaistalta mennään suoraan. Paha paikka koska merkintä on tiessä, mutta esim. kaistojen yläpuolella olevia kylttejä ei ole ollenkaan. Talvella noita merkintöjä on aika paha nähdä lumen alta :)

Poni

Minun työmatkallani on risteys, jossa vasemmalta kaistalta käännytään vasemmalle ja oikealta on kaikki kolme ilmansuuntaa.
Ilmeisesti sitten jotkut kuvittelevat, että siihen yhdelle kaistalle kuuluu mahtua ne kolme rinnakkain.
Jos ajaa oikeanpuoleisella kaistalla vasempaan reunaan vasemmalle kääntyäkseen, on aivan jokapäiväistä, että joku pompottaa sieltä ojan kautta rinnalle. Ja sitten seistään liikennevaloissa rinnakkain.
Näinhän sen ei kuuluis mennä.
Ja jos ei aja ihan vasempaan reunaa, niin sieltä tulee jopa torvea takaa tulijoille, että tekisin tilaan.

Onko sitten ihmisten käsitykset säännöistä muuttuneet matkailun myötä, kun etelämmässä ollaan
huomattavasti luovempia liikennesääntöjen suhteen?

Mielestäni ei ole väärin antaa tilaa, tai olla joustava, mutta se takana olija ei mielestäni voi VAATIA sitä.
Ja lisäksi jos kolahtaa, niin se takaa tulija on syyllinen.

batman14

Keskustelu lähti VWondermanin viestistä, josta jokainen voi katsoa google street viewsta paikan. Ei siihen taida kahta autoa mahtua jos itse ryhmittyy oikein eli keskelle, tai vähän oikealle puolelle niinkuin kuuluukin. Eli oma vika jos ryhmittyy väärin. Varmaan eri paikoissa sitten eri kujeet kun kaistat leveempiä.

T5ID

Jos tuossa VWondermanin linkkaamassa risteyksessä on auto kaistan vasemmassa reunassa, minä luulen, että hän on kääntymässä vasemmalle. Tuntuu JagManille tapahtuvan muutenkin, edellinen tilanne oli, kun joku meinasi kääntää kylkeen Länsiväylällä. Siinä JagMan ehti soittaa torvea, tarkistaa, että vakkarissa on 87, katsoa ettei oikealla ole ketään ja väistää nopealla liikkeellä oikealle.
Minä kun en ole yhtä nopea (kahdeksan solmun aivot), olisin vain jarruttanut.

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 11.02.14 - klo:13:02Jos tuossa VWondermanin linkkaamassa risteyksessä on auto kaistan vasemmassa reunassa, minä luulen, että hän on kääntymässä vasemmalle. Tuntuu JagManille tapahtuvan muutenkin, edellinen tilanne oli, kun joku meinasi kääntää kylkeen Länsiväylällä. Siinä JagMan ehti soittaa torvea, tarkistaa, että vakkarissa on 87, katsoa ettei oikealla ole ketään ja väistää nopealla liikkeellä oikealle.
Minä kun en ole yhtä nopea (kahdeksan solmun aivot), olisin vain jarruttanut.
Jos aion kääntyä, niin enköhän sillon laita vilkun päälle? ::) Sitä paitsi auto ei ollut keskikorokkeessa kiinni, vaan siihen oli ihan reilusti vielä tilaa.

Toisessa tapauksessa olen katsonut nopeuden aikaisemmin, joten sitä en valitettavasti kerennyt tarkistamaan. :( Tapanani on myös vilkuilla parin sekunnin välein peilejä, joten oli hyvä olettaa ettei siellä ketään ole hiljaisen liikenteen aikana kun asian on tarkistanut sekunti sitten. Torven soittaminen tapahtui sitten väistämisen jälkeen.

Pitää varmaan ruveta korjaamaan omaa kirjoitusasua tai jotain... tai käydä autokoulu uudestaan.
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

IKK

Kaistoja on periaatteessa niin monta kuin autoja mahtuu rinnakkain jollei liikenemerkein tai kaistaviivoin muuta määrätä.  Talvella tietenkin kaistaviivoja on hankala nähdä joten on viisainta ja sääntöjen mukaan ajettava oikeassa reunassa. Porvoon ja Kouvolan välillä on ns leveäkaistatie jossa ajetaan oikealla ja vasemmalta voi ohittaa milloin vain ilman vilkkua jos ei ylitä keskiviivaa. Keskellä kaistaa ajavat saavat herkästi valojen vilkutuksia tai kansainvälisiä sormimerkkejä osakseen. Valitettavasti Suomalaiset eivät osaa ajaa leveäkaistatietä joten niitä ei enää käsittääkseni rakenneta.

V-O

Lainaus käyttäjältä: IKK - 14.02.14 - klo:19:54
Valitettavasti Suomalaiset eivät osaa ajaa leveäkaistatietä
Saman valitettavan havainnon olen tehny.

Ajan usein tuota leveäkaistatietä. Tosin itse kun lähden ohittamaan klikkaan kyllä vilkkua.

golf5

Nätä kärry perässä kouhottavia näkee jokaviikonloppu tienpäällä. Ei muisteta,että kärry perässä saa ajaa max. 80km/h.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 14.02.14 - klo:21:38
Nätä kärry perässä kouhottavia näkee jokaviikonloppu tienpäällä. Ei muisteta,että kärry perässä saa ajaa max. 80km/h.

Pahimmillaan vetoautonkin ajoneuvokohtainen rajoitus on ylitetty, tiekohtaisen rajoituksen lisäksi.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

JakeS

Hienoahan se on etteivät pyöri jaloissa hidastamassa liikennettä.....
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

PTG

No eilen osui suht helmi veto. Pysähdyin antamaan tietä katua ylittävälle mimmille ja takaa tullut taksikuski päätti ohittaa minut suojatietien kohdalla sen jälkeen, kun olin jo ehtinyt pysähtyä. No torvea painamalla toinen torvi pysähtyi oman pirssin viereen ja mimmi jäi henkiin, mutta idea ei auennut, kun tuossa kohdassa risteävältä kadulta tuleva olisi osunut suoraan taksarin keulaan ja kerrostalojen vuoksi näkyvyys about nolla eli ilman jalankulkijaakin ns. tekemätön paikka, vaikka kiireet sinänsä ymmärränkin... ::)

Mikko

Eilen myöhäisillassa. Liityin kehätielle ramppia pitkin, edellä ajavan mielestä sopiva nopeus tähän hommaan oli 40 km/h. Vaihdoin ohituskaistalle ja kiihdytin rivakasti hidastelijan ohi suurimpaan sallittuun ja sitten vakkari päälle. Juuri kun olin vaihtamassa takaisin oikealle kaistalle niin huomaankin tämän hidastelleen auton kiihdyttävän nasta laudassa rinnalle ja ohi oikealta. No tässä vaiheessa ajattelin, että antaa mennä, himmasin hieman ja vaihdoin kaistaa tämän auton perään. No sitten lyötiinkin edellä jarrut pohjaan ja tiputettiin vauhti 20 km/h alle rajoituksen. Menin taas ohi ja palasin oikealle kaistalle. Kohta tämä auto tulee ohituskaistaa reipasta ylinopeutta ja vaihtaa eteen aivan etukulmaa hipoen. Nyt nopeus pysyykin sitten rajoituksen mukaisena kunnes tullaan erkanemiskaistaan jonne ajan perässä. Rajoitus nousee sataseen, mutta kuski edellä alkaa taas jarruttelemaan. Rampista liitytään moottoritielle taas reilusti alle rajoituksen. Itse vaihdan kolmesta kaistasta keskimmäiselle, hitaasti ajavan jäädessä oikealle. Menen taas ohi ja näen taustapeilistä kun takana taas löytyy kaasupoljin ja kaksi kaistaa vaihtuu hetkessä. Ohi mennään rankkaa ylinopeutta ja taas paluu eteen aivan auton kulmaa hipoen ja suoraan kahden kaistan yli sinne missä oli ollutkin. Taas tippuu nopeus ja menen ohi ja sama ohikaahausnäytelmä toistuu.

Itselläni suurin sallittu vakkarilla päällä kokoajan. Liikenteessä ei käytännössä muita autoja. Joku pipopäinen siellä mulkoili, mitäköhän sen päässä oikein liikkui? :o

Poni

^No, tiellehän pitää liittyä siinä järjestyksessä, kuin tullaan liittymästä.
Jos tämä tyyppi koki sinun estäneen hänen liittymisensä liikenteeseen, saatan ymmärtää harmistuksen,
mutta en tuota temppuilua.
Estäminen ei tarkoita suoraan tiellä olemista, vaan ajoa, joka koetaan haittaavaksi.
Ihmisillä on erilaiset käsitykset siitä, miten liikenteen pitää toimia.

On paljon ns. pappa-moodilla ajavia ihmisiä, ketkä tekevät tuota, ajavat hiljaa risteyksissä,
kiihdyttävät hitasti ja sitten jos joku yrittää ohi, saadaan kohtaus ja yritetään estää.
Pappa-moodi siksi, että usein kun näin tapahtuu, on siellä kuskina joku harmajapää.
Näistä pääsee silti onneksi helposti ohi, taidot eivät kuitenkaan yllä "lämpötilan" tasolle.

Esimerkki. Pappa lähti valoista hitaasti, kääntyi kaksikaistaiselle tielle oikeanpuoleiselle, kuten silta kaistalta kuuluikin.
Vieressä auto kiihdytti vähän reippaammin ja kun pappa huomasi tämän, polkaisi kaasua.
Turha liike, sillä se viereinen auto jatkoi ryhmittymistään vasemmalle.
Papan vauhti hidastui.
Seuraaviin liikennevaloihin otin paikan papan vierestä.
Kun valot vaihtuivat, lähti pappa kuin raivopää, minä normaalisti.
Kun papalla loppui ykkösvaihde, hyytyi myös meno, ohitin, rauhallisesti normiajolla.

Ei näitä ymmärrä.
Jos ajat hiljaa ja varovasti, anna muiden mennä.

Editoitu klirjoitusvieheitä.

Mikko

Ihan kiltisti perässä liityin sieltä rampista kehälle ja vasta 50 m köröttelyn jälkeen lähdin ohi. Mutta joillekin se ohittaminen on vaan punainen vaate. Tämä kuski oli arviolta 30-40 vuotias mies. Kävi itseasiassa mielessä, että yrittiköhän tuo provosoida johonkin kilvanajoon? Olihan alla kuitenkin italialainen urheiluauto*. :o

* Fiat Punto

Poni

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 15.02.14 - klo:09:07
Ihan kiltisti perässä liityin sieltä rampista kehälle ja vasta 50 m köröttelyn jälkeen lähdin ohi. Mutta joillekin se ohittaminen on vaan punainen vaate. Tämä kuski oli arviolta 30-40 vuotias mies. Kävi itseasiassa mielessä, että yrittiköhän tuo provosoida johonkin kilvanajoon? Olihan alla kuitenkin italialainen urheiluauto*. :o
* Fiat Punto

Noo, jos oli hiljaista, eikä muuta liikennettä, niin mikäs siinä, eri kaistalla ajoa vaan.
Ei siinä tarvitse perässä ajaa.
Jos temppuilu jatkuu siitä huolimatta, on soitto poliisille paikallaan.
Josko se peltipoliisi ottaisi jalat alleen... ::)

Liikennympyröistä ja kiertoliittymistä on keskusteltu paljonkin.
Päivittäin ajan yhden tietyn ympyrän neljästi.
Parin viime viikon aikana on käynyt kolmasti niin, että oikealta, kolmion takaa tuleva,
ei ole ymmärtänyt kolmion merkitystä.
Väkisellä tungettu rinnalle, ja jos en olisi väistänyt, olisi tullut pellin oikomisia.
Jokaisella näistä kolmesta kerrasta oli ratissa nainen.
Ã,,lkää ymmärtäkö väärin, sattumaahan tämä on, mutta, jännä sattuma silti.

Peeveli

Provoajia riittää. Syitäkin riittää varmasti: toisen osapuolen "vääränmerkkinen" auto, liian hieno auto, liian ruma auto, liian suuri nopeus, liian hidas nopeus, liika kohteliaisuus päästää jalankulkija suojatien yli jne jne. Provoajien lukumäärä on lisääntynyt räjähdysmäisesti viimeisen parin vuoden aikana pks:lla. Syinä lienee työelämän ja vapaa-ajan murheet ja paineet, päihteiden aiheuttama hermoherkkyys ja ns. vapaa kasvatus jossa ei käytössäännöistä tarvitse piitata.

Yleensä noita jaksaa sietää ja painaa villaisella, mutta joskus kilahtaa sitten samalla tavalla yli kun sikaillaan tarpeeksi, ja tulee annettua samaa lääkettä takaisin. Ei tietenkään ole viisasta, mutta minkäs teet kun ei satu olemaan ns. täydellinen ihminen kuten jotkut onneksi ovat.

Anteeksi jo etukäteen että avauduin...

darthjysky

Porvoon ja Kouvolan välillä on ns leveäkaistatie jossa ajetaan oikealla ja vasemmalta voi ohittaa milloin vain ilman vilkkua jos ei ylitä keskiviivaa.

Eikö ohitustilanteessa näytetä villkua jotta muille autoilijoille ilmoitetaan että aikoo ohittaa. Ei niinkään että vaihdan nyt kaistaa.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 15.02.14 - klo:09:38
Provoajia riittää. Syitäkin riittää varmasti: toisen osapuolen "vääränmerkkinen" auto, liian hieno auto, liian ruma auto, liian suuri nopeus, liian hidas nopeus, liika kohteliaisuus päästää jalankulkija suojatien yli jne jne. Provoajien lukumäärä on lisääntynyt räjähdysmäisesti viimeisen parin vuoden aikana pks:lla. Syinä lienee työelämän ja vapaa-ajan murheet ja paineet, päihteiden aiheuttama hermoherkkyys ja ns. vapaa kasvatus jossa ei käytössäännöistä tarvitse piitata.

Yleensä noita jaksaa sietää ja painaa villaisella, mutta joskus kilahtaa sitten samalla tavalla yli kun sikaillaan tarpeeksi, ja tulee annettua samaa lääkettä takaisin. Ei tietenkään ole viisasta, mutta minkäs teet kun ei satu olemaan ns. täydellinen ihminen kuten jotkut onneksi ovat.

Anteeksi jo etukäteen että avauduin...

Suotta pyydät, järkikirjoitus.

Itsekin kyseisellä viikolla sain kolmesti (siis eri tilanteissa) takaa tulevalta valonvilkautuksen niskaani (todettakoon etten yleensä saa moisia), muuta syytä en keksi kuin että ko autoilijat katsoivat minun aiheuttaneen heille n. 2 sekunnin viiveen elämäänsä. Syyt olivat:

1. Olin vieraassa tienoossa ja jouduin hieman hidastamaan n. 30 metrin matkalla oikean risteyksen havaitsemisen parantamiseksi. Takanatulevalle se oli liikaa.
2. Liityin motarille ihan normaalisti ihan normaaliin väliin samaa nopeutta kuin liikennenkin meni, ruuhkan vuoksi motarilla oleva joutui varmaan hieman hidastamaan että sai turvavälin entisenlaiseksi. Mielestäni normaali tilanne aamuruuhkassa.
3. Päästin liittymästä auton eteeni "vetoketju" periaatteella koska kauempana olevan tukkeen (ajoharjoittelija) takia vauhti oli jo muutenkin pudonnut surkeaksi. Takanaolijan mielestä en varmaan olisi saanut päästää väistämisvelvollista samaa vauhtia ajavaa vilkuttavaa autoa eteeni koska se oli väistämisvelvollinen, en muutakaan syytä keksi vilkautukselle.

Puhuttiin juuri kollegan kanssa töissä Suomen liikenteen kireäpipoudesta verratuna leppoisaan jenkkimeininkiin jossa autokulttuuria löytyy, tulipahan taas todisteet siitä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

porakone

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 11.02.14 - klo:09:10
Ei saa. Jos siinä ei ole merkitty vasemmalle selvästi kääntyville omaa kaistaansa, ei saa yksikaistaisella tiellä olla kahta autoa rinnakkain. Jos sattuu tiukka poliisisetä sopivasti paikalle niin tästä voipi rapsahtaa sakko.

Ja näin minullekin autokoulussa vuonna 1995 opetettiin. Suoraan ajaessa käytettävä oikeanpuoleisinta kaistaa/oman kaistan oikeanpuoleista reunaa, mikäli tätä ei liikennemerkein tai kaistamerkinnöin toisin määrätä.

Esim. täällä Oulussa on muutama risteys jossa vasemmalta kaistalta mennään suoraan. Paha paikka koska merkintä on tiessä, mutta esim. kaistojen yläpuolella olevia kylttejä ei ole ollenkaan. Talvella noita merkintöjä on aika paha nähdä lumen alta :)

Nyt olet muuten väärässä. Vasemmalle kääntyvän saa ohittaa oikealta yksikaistaisellakin tiellä, jos oikealta mahtuu ohi sulkuviivaa ylittämättä. Tähän perustuen vilkkaammille teille tehdään nykyisin näitä "köyhän miehen kääntymiskaistoja", eli siis ajokaistaa on risteyksen kohdalla levennetty sen verran, että rekatkin mahtuvat sivuuttamaan vasemmalle kääntyjän.
Tuossa nyt yksi esimerkkipaikka, josta helposti huomaa kuinka kaistaa on risteyksen kohdalla levennetty, jotta oikealta ohittaminen olisi mahdollista: https://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Kittil%C3%A4n+lentoasema,+Levintie,+Kittil%C3%A4,+Suomi&daddr=&hl=fi&geocode=&aq=0&oq=kittil%C3%A4n+le&sll=37.0625,-95.677068&sspn=60.806372,135.263672&vpsrc=6&mra=ls&ie=UTF8&ll=67.695751,24.863871&spn=0.000905,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=67.695749,24.863871&panoid=mlHFkG7NsoI16E5n1T3COw&cbp=12,344.58,,0,13.57

WKurki

Porvoon ja Kouvolan välillä on ns leveäkaistatie jossa ajetaan oikealla ja vasemmalta voi ohittaa milloin vain ilman vilkkua jos ei ylitä keskiviivaa.   ...   Valitettavasti Suomalaiset eivät osaa ajaa leveäkaistatietä joten niitä ei enää käsittääkseni rakenneta.

Mielenkiintoinen tulkinta, ettei suuntamerkkiä tarvitsisi käyttää, kun ajoneuvoa siirrellään omalla kaistalla reunasta reunaan. Tosin sujuvasti monet vaihtelee kaistoja ja tekee käännöksiä ilman suuntamerkkiä. Mitä sitä muille etukäteen ilmoittelemaan, mitä aikoo tehdä... Onpahan jännempää muilla tielläliikujilla, kun ajoneuvo siirtyy yllättäen johonkin suuntaan  8)

Tieliikennelaista siteerattua

"35 §
Suuntamerkki

Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä."
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

Raimo Miettinen jr.

Määrääkö laki sen kuinka etuajassa merkin voi laittaa? Eli voiko vilkuttamisen aloittaa "liian etuajassa" vaikka olisi kääntymässä vasta sitä seuraavasta risteyksestä ja törmääkin kolmion takaa tulevaan edeltävässä risteyksessä tämän luultua sinun olevan kääntymässä juuri tästä edeltävästä risteyksestä? Kuka on syyllinen? Toteutuuko 35 §:n vaatimus, että suuntamerkin on oltava ymmärrettävä?

Rustasin hienon havainnekuvan ajatuksistani.

Arcca

Pykäliä etsimättä käsitykseni on ettei vikkua saa laittaa ennenkuin seuraava risteys on se mistä aikoo kääntyä. Eli syyllinen on tuo joka vilkuttaa "liian aikaisin".
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

V-O

Samaa veikkaan minäkin:

Mutta aivan saletisti lainsäätäjämme on sitä mieltä että se on syyllinen joka tulee kolmion takaa... Siis tuosta liian aikaisesta vilkuttamisesta huolimatta.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: porakone - 15.02.14 - klo:12:04
Nyt olet muuten väärässä. Vasemmalle kääntyvän saa ohittaa oikealta yksikaistaisellakin tiellä, jos oikealta mahtuu ohi sulkuviivaa ylittämättä. Tähän perustuen vilkkaammille teille tehdään nykyisin näitä "köyhän miehen kääntymiskaistoja", eli siis ajokaistaa on risteyksen kohdalla levennetty sen verran, että rekatkin mahtuvat sivuuttamaan vasemmalle kääntyjän.
Tuossa nyt yksi esimerkkipaikka, josta helposti huomaa kuinka kaistaa on risteyksen kohdalla levennetty, jotta oikealta ohittaminen olisi mahdollista: https://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Kittil%C3%A4n+lentoasema,+Levintie,+Kittil%C3%A4,+Suomi&daddr=&hl=fi&geocode=&aq=0&oq=kittil%C3%A4n+le&sll=37.0625,-95.677068&sspn=60.806372,135.263672&vpsrc=6&mra=ls&ie=UTF8&ll=67.695751,24.863871&spn=0.000905,0.004128&t=m&z=19&layer=c&cbll=67.695749,24.863871&panoid=mlHFkG7NsoI16E5n1T3COw&cbp=12,344.58,,0,13.57

Enpä muuten ole. Minä puhun ryhmittymisestä risteykseen sinä kääntyvän auton oikealta ohittamisesta mikä tietenkin on sallittua.
Risteykseen ei saa ryhmittäytyä useampaa autoa rinnakkain mikäli risteykseen ei ole merkattu ryhmittäytymisalueita.
Olen henkilökohtaisesti päässyt todistamaan tapahtuman missä kuljettajalle liikennevalvontaa suorittava poliisi kirjoitti rikesakon ko. Tilanteesta.

Blueroan

Olen kuullut tilanteesta, jossa linja-auto oli menossa pysäkille, joka sijaitsi risteyksen jälkeen. Vilkku päällä oikealle siis. Risteyksessä kärkikolmion takaa tullut autoilija luuli, että bussi on kääntymässä risteyksessä oikealle ja lähti liikkeelle, jolloin linja-auto törmäsi kyseiseen autoon. Syylliseksi oikeus katsoi kolmion takaa tulleen autoilijan.
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy