"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Moose

Cupra Formentor VZ PHEV

OCEANBOY

Lainaus käyttäjältä: Docw - 01.10.13 - klo:20:57
Joutaisi tämän mersun kuski säätämään pysäköintitähtäintä jokusen napsun :)
Mahtaako kuljettajat jutustella keskenään ja siksi ajaneet noin lähekkäin?

Henkku

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 01.10.13 - klo:20:31
...tanan Audi A4 kuski !!!
Tämä teiden ritari pyyhki ohituskaistalta aivan keulan edestä Klaukkalan rampiin, aiheuttaen lievästi sanottuna vaaratilanteen. Onneksi olin itse "hereillä".
Nostan sormea sinulle, mutta turha kuvitella, että se olisi peukalo!  >:(

Vastaava "A4 -tilanne" tänään Vihdintiellä. Viime tippaan yritettään napsia päänahkoja jo kun ei enään onnistu niin tehdään tämmöistä. Ei Vihdintie toki ole motari mutta yhtälailla reikäpäistä ruuhka-aikaan, kun aiheutetaan turhia äkkijarrutuksia jonoissa.
Onkohan nämä näitä ns. dynaamisia kuljettajia, ainakin omasta mielestään? Sitten samat todennäköisesti ihmettelee ja ärsyyntyy kun liikenne ei suju.  "Miksei ne muut osaa ajaa ruuhkassa?"  ::)

superbdyberi

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 02.10.13 - klo:11:10
Vastaava "A4 -tilanne" tänään Vihdintiellä. Viime tippaan yritettään napsia päänahkoja jo kun ei enään onnistu niin tehdään tämmöistä. Ei Vihdintie toki ole motari mutta yhtälailla reikäpäistä ruuhka-aikaan, kun aiheutetaan turhia äkkijarrutuksia jonoissa.
Onkohan nämä näitä ns. dynaamisia kuljettajia, ainakin omasta mielestään? Sitten samat todennäköisesti ihmettelee ja ärsyyntyy kun liikenne ei suju.  "Miksei ne muut osaa ajaa ruuhkassa?"  ::)
Onkohan sama kuspiä kun nimenomaan vihdintiellä yhtenä päivänä audikuski lähti ohittelee kauhealla vauhdilla kaistoja vaihdellen ja kehä ykkösen luiskalle leppävaaraan päin sujahti roska-auton edestä niin et pientareen hiekat pöllysivät vaan. Kyllä siinä sai nauraa ja ihmetellä et mikä ihme saa ihmisen tuollain perseilee  ::) ::) ::)
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Kasis

^&^^(&^^^) Joskus tulee itsekin tehtyä "päättömiä" ratkaisuja liikenteessä, mutta en muiden tielläliikkujien turvallisuuden kustannuksella(toisin kuin A4 kuski).
Toki ylinopeuskin taidetaan luokitella liikenteen vaarantamiseksi. ::)
Scirocco & VI Golf Variant

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Docw - 01.10.13 - klo:20:57
Joutaisi tämän mersun kuski säätämään pysäköintitähtäintä jokusen napsun :)

Jos tuo kuski ei ole invalidi, niin sitten ei ole kukaan. ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

batman14

Sama se on länsiväylällä kun nousee espoonlahden liittymästä. Rajoitus 100, mutta jengi ajaa 60km/h aivan toisten perseessä kiinni. Jos vaan pitäisi ne turvavälit niin ei tulisi niitä tilanteita missä joku just ja just mahtuu siihen väliin. Tai sitten ajakaa vähän kovempaa. Järjetöntä seurata ajamista siinä kohtaa ruuhka aikana...

superbdyberi

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 02.10.13 - klo:15:27
Sama se on länsiväylällä kun nousee espoonlahden liittymästä. Rajoitus 100, mutta jengi ajaa 60km/h aivan toisten perseessä kiinni. Jos vaan pitäisi ne turvavälit niin ei tulisi niitä tilanteita missä joku just ja just mahtuu siihen väliin. Tai sitten ajakaa vähän kovempaa. Järjetöntä seurata ajamista siinä kohtaa ruuhka aikana...
Tätä matelua tässä kohdin olen ihmetellyt myös, kun kuitenkin 100km/h rajotus, niin järjestäen kaikki ajaa suomenojalta 80km/h alueelta asti reilua alinopeutta espoonlahdenlahden liittymälle. Taitaa nää olla niitä liikenteen ärsyttävimpiä ajokumppaneita eli "ajetaan samaa tiettyä nopeutta rajoituksesta piittaamatta". Siinä menee työmaiden 30km/h kohdat reilulla ylinopeudella ja 120 km/h motarilla jäävät jalkoihin körötellessä  ::)
Superb 1.8 TSI DSG elegance 2009

Docw

Lainaus käyttäjältä: OCEANBOY - 02.10.13 - klo:09:48
Mahtaako kuljettajat jutustella keskenään ja siksi ajaneet noin lähekkäin?

Tyhjä tuo Eemeli oli, seisoi siinä jo kun tuli hotellille.

Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express

Pertsa

Eikös nuo olleet kaikki kolme mersua enemmän tai vähemmän kierossa tuossa. Tuo eemeli tokin pahiten.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 02.10.13 - klo:15:32
Tätä matelua tässä kohdin olen ihmetellyt myös, kun kuitenkin 100km/h rajotus, niin järjestäen kaikki ajaa suomenojalta 80km/h alueelta asti reilua alinopeutta espoonlahdenlahden liittymälle. Taitaa nää olla niitä liikenteen ärsyttävimpiä ajokumppaneita eli "ajetaan samaa tiettyä nopeutta rajoituksesta piittaamatta". Siinä menee työmaiden 30km/h kohdat reilulla ylinopeudella ja 120 km/h motarilla jäävät jalkoihin körötellessä  ::)

Tuossa espoonlahden liittymän kohdalla vielä vaihtavat sille ohituskaistalle ajamaan sitä samaa nopeutta. Itse vedän ainakin tuossa aina jonon ohi sitä sallittua satasta ja tuuppaan jonoon vähän ennen liittymää. Yleensä siinä yritetään vetää hädissään väliä kiinni jos sellainen nyt ylipäätään edellä ajavan taakse ollaan jätetty. Pari kertaa on valot vilkkunut ja kerran yksi näki asiakseen ajaa parkkikselle perässä huomauttamaan, että ei hänen eteensä olisi saanut kaistaa vaihtaa. Ei vaan voi ymmärtää miksi tuossa ei voida ajaa rajoituksen mukaan ja jos ei ajeta niin miksi pitää pakottaa kaikki muutkin köröttämään.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 02.10.13 - klo:15:59
Eikös nuo olleet kaikki kolme mersua enemmän tai vähemmän kierossa tuossa. Tuo eemeli tokin pahiten.

Samaa katselin, liekö kaikissa keulatähtäin vinkkurassa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Vankka

Oli syksyinen aamu ja lähdin ajelemaan pohjantietä eli Oulun motaria kohti pohjoista ja matka meni ihan mukavasti ei mitään erikoisempaa. Motari loppui ja leveä kaistasta hetken päästeltyä päättää vastaan tuleva nissan primera? saatto olla almeraki mut vihree se oli. Vetää keltasen viivan yli uukkarin ja jäädä oikeaan reunaan köröttelemään muutamaa kymppiä. Meinasin hetken olla et tä hä mitä hä tä?! Ajattelin et on pudottanut jotain mut sinne se jäi körötteleen. Kuskina joku reippaasti vanhempi herras mies. 
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

Henkku

Lainaus käyttäjältä: superbdyberi - 02.10.13 - klo:12:10
Onkohan sama kuspiä kun nimenomaan vihdintiellä yhtenä päivänä audikuski lähti ohittelee kauhealla vauhdilla kaistoja vaihdellen ja kehä ykkösen luiskalle leppävaaraan päin sujahti roska-auton edestä niin et pientareen hiekat pöllysivät vaan. Kyllä siinä sai nauraa ja ihmetellä et mikä ihme saa ihmisen tuollain perseilee  ::) ::) ::)

Samaan suuntaan lähti kehälle...

V-O

Korvaton

Tänään lahden tiellä oli aika lähellä piti tilanne. Vasen kaista hidasti aika nopeesti niin katoin taustapeiliin niin takana oleva volkkari jarrutti aika reippaasti myös ja sen takana ollu avensis ei niinkään tehokkaasti vaan pyyhkäs pientareelta vasemmalta tämän volsun ohi.
Onneksi tämä volsu ei väistäny vasemmalle jarruttaessa.

Pepeto

Päivällä Kehä III:lla lähdin Hakunilan rampista länteen ja kiihdytin vauhdin noin yhdeksäänkymppiin. Siirryin sitten ohittamaan pitkää rekkajonoa vasenta kaistaa pitkin, niin takaa ampui toista sataa valkoinen Audi A4 Avant aivan takapuskuriin kiinni. Oma vauhtini oli noin 95 km/h kahdeksankympin alueella.  En keskeyttänyt ohitusta ja Audi heilui takana vasemmalle ja oikealle aivan puskurissa kiinni. Kun sitten sain rekkajonon ohitettua, siirryin oikeanpuoleiselle kaistalle ja hidastin noin yhdeksäänkymppiin. Audi tuli perässä ja vilautteli pitkiä pari kertaa. Kiihdytti sitten pikkuisen ennen Tikkurilan ramppia vasemmalta ohitseni, vaihtoi aivan eteeni oikeanpuolimmaiselle kaistalle voimakkaasti samalla jarruttaen ja syöksyi sitten piennar pöllyten juuri ennen rampin loppua Tikkurilan suuntaan ja näytti nyrkkiä ikkunasta. Tuo kiilaus ja jarrutus oli niin paha, että Golfin Front Assistant löi itse hätäjarrutuksen päälle ja keskinäyttöön tuli varoitusmerkki ja teksti "Apply the brake!"

Terveisiä vaan, jos tunnistat itsesi. Saattaa mennä ne hienot aurinkolasit rikki ja Hilfigerin paitaan tulla reikiä ja veritahroja, kun teet tuon sopivan hullulle kaverille..
VW Passat Variant Comfortline 1.4 TSI DSG 9/17.
Opel Corsa Enjoy 1.4 ECT5 9/15.

Kasis

Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 11.10.13 - klo:18:29
Tänään lahden tiellä oli aika lähellä piti tilanne. Vasen kaista hidasti aika nopeesti niin katoin taustapeiliin niin takana oleva volkkari jarrutti aika reippaasti myös ja sen takana ollu avensis ei niinkään tehokkaasti vaan pyyhkäs pientareelta vasemmalta tämän volsun ohi.
Onneksi tämä volsu ei väistäny vasemmalle jarruttaessa.
Muutaman kerran ollut vastaavanlainen "likeltäpiti" tilanne, joissa on aina ehtinyt katsomaan taustapeiliin ja yrittää väistää tienreunaan siten, ettei takanani oleva auto tule niskaan.
Mannerheimintiellä(stadissa) tuli yksi auto perään, jolloin ehdin vilkaista taustapeiliin ja asettelemaan itseni tukevasti selkänojaa vasten.
Scirocco & VI Golf Variant

K-Mikko

Punainen 3008 Pösö ajoi kolmion takaa eteeni ja annettuani "palautetta" lähti mamma seuraamaan! Ajeltiin tiukassa jonossa jonkun matkaa, kunnes tallini edessä yritti kiilata uudemman kerran. Noh, ajelin auton rauhallisesti talliin ja sanoin lapselle, ettei tule vielä ulos autosta ja kävelin ulos katsomaan mikä siellä oikein on. Tällä välin Pösö olikin hävinnyt paikalta. No, onneksi rekkari jäi mieleen.

Rauska

Joku kuljettaja oli niistää multa etupuskurin. Suoralla ensin vilkutteli sinne/tänne ja kiilasi lopulta melkein kiinni. Sain jarrutettua, kiitos refleksien oli jo herkällä aiemmista jutuista.
Vilkun laittoi päälle n. 2 metriä ennen liikettä  >:(
Video: http://youtu.be/FnCNGjn7zvw
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

SamKoo

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 15.10.13 - klo:20:45
Joku kuljettaja oli niistää multa etupuskurin.
Ei kyl apinalla ollu näemmä mitään hajua minne menee ja kusta tulee..
Volvo XC60 R-Design -12

MjK

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:15:23
Sanottakoon heti tähän alkuun, että mä en roiku kenenkään puskurissa, oli omassa motissa tehoa tai ei.

Mä vähän luulen, että se tehokas motti luo monista ohittajista negatiivista kuvaa. Lähinnä siksi, että itse ohitus on kovin erilainen kuin 1.6 TDI:llä tehtynä. Mä kun haluan ohittaa jonkun, niin en todellakaan ala hiillostamaan puskurissa tai seilaamaan omaa kaistaa laidasta laitaan. Odotan järkevän etäisyyden päässä, jotta näen hyvin mitä ohitettavan edellä tapahtuu.

Sitten kun sopiva rako tulee (ja tämä rako on keskimääräisen 1.6 TDI -kuskin mielestä niin lyhyt, että kyseessä aivan kammottava vaaratilanne), niin ohitukseen lähdetään lusikka pohjassa ja pienillä vaihteilla. Maksimitehoilla siis. Ei mitään hidasta lipumista "väännöstä nauttien", vaan hanat kaakossa ohi. Näin kun toimii vähän tehokkaammalla autolla ja pitää riittävää turvaväliä, niin sitä nopeutta on aika reilusti siinä vaiheessa kun tullaan rinnalle. Ja tämä nopeusero saattaa luoda kuvaa agressiivisesta kaahaajasta.

Minun mielestäni se on vain turvallinen tapa ohittaa, kun näin toimimalla väärällä kaistalla ei ole tarvetta notkua yhtään liian pitkään. Ja poonuksena tulee vielä se, että ohitus tulee kipparihatulle täydellisenä yllätyksenä, joten hän ei ehdi ryhtymään hyödyttömiin vastatoimiin.

Joskus tulee niitä tilanteita, että lähden ohittamaan, vaikka näen vastaantulijan. Vastaantulija on kuitenkin niin kaukana, että ohitse ehtii ilman mitään ongelmia tai vaaratilanteita. Mutta vain jos konepellin alla on muutama sata toimetonta kaakkia. Eikös se vastaantulija aloita varsin usein armottoman valoshow. Kovasti esitellään omia kaukovaloja. Toimii, toimii, näetkö mun kaukovalot toimii! Sitten kun olen ohitukseni tehnyt ja rauhassa palannut omalle kaistalleni - ilman mitään vaaratilanteita tai puskurien hipomisia - niin aika usein annan vastaavat valomerkit tälle herrasmiehelle, jotta hän saa varmuuden, että minullakin on toimivat kaukovalot. Joo, lapsellistahan tuo on, mutta en mä ole täydellinen ihminen.

Siirrän tämä tänne.. Koska tännehän tämä kuuluu..

Tämähän nyt on ihan pöljää väittää että vain tehokkailla ja nopeilla autoilla ohittaessa tulee valoshowta puolin ja toisin, ja jotenkin vetää näitä yhteen..

Minä tiedän sen kyllä. Sitä saa kokea molemmilla, tällä nykykisellä mopo diesel Fordilla, tai 340DL Volvolla ja sitten vähän tehokkaammallakin autolla, vaikka Boxsterilla tai sitten aikanaan sillä 2.0TFSI Audilla..

Ihan sama on myös se, onko se ohitettava mopokoneella vai M5 bemarilla liikenteessä.. Samalla tavalla sieltä se vatipää voi löytyä..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:15:30
Tämähän nyt on ihan pöljää väittää että vain tehokkailla ja nopeilla autoilla ohittaessa tulee valoshowta puolin ja toisin, ja jotenkin vetää näitä yhteen..

En mä saanut ikinä valoshowta vastaan, kun ohittelin toisia edellisillä autoilla. Ei niillä voinut lähteä ohittamaan samanlaisiin rakoihin kuin nykyvehkellä. Mutta kaikilla autoilla palasin kyllä omalle kaistalle ihan samalla etäisyydellä vastaantulijasta.

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:15:35
En mä saanut ikinä valoshowta vastaan, kun ohittelin toisia edellisillä autoilla. Ei niillä voinut lähteä ohittamaan samanlaisiin rakoihin kuin nykyvehkellä. Mutta kaikilla autoilla palasin kyllä omalle kaistalle ihan samalla etäisyydellä vastaantulijasta.

Väittäisin kyllä että jos vastaantulijat vilkuttelee sinulle useinkin valoja, niin kyllä siellä päässä jo jännittää kovasti yhteentörmayksen mahdollisuus.. Ja silloin ohitus ei suurella todennäköisyydellä ole turvallinen, korkeintaan sinun mielestäsi  ;D

Kyllähän tässä on tullut istuttua jos jonnin moisen ohittajan kyydissä.. Joskus aina ohittajan suusta kuulee kun se 2.0TDI nuhapumpulla tehdyn ohituksen jälkeen, hui, kylläpä oli tuikalla mut hyvin ehdittiin, vaikka totuus oli mielestäni, ja muidenkin autoilijoiden mielestä jotain aivan muuta, valoshow efektien myötä...

Ohitetun väläyttely on ihan normaalia suomalaista kulttuuria:"Miten kehtaat ajaa minusta ohi, vaikka ajan sallittua suurinta, tai ainakin melkein!"

MMV

Oletteko törmänneet kanssa-autoilijoihin, jotka vilkuttelevat valoja jos itse ajat päiväajovaloilla (LED)? Tänään tuli Corolla vastaan ja vilkutteli pitkiä. Ihmettelin, että mitähän lie meinaa, mutta kun mitään ei näkynyt missään, niin käännyin ABC:n pihaan. Corolla oli heittänyt uukkarin ja tuli perässä parkkipaikalle. Ikkuna aukesi ja vanhempi herrasmies huusi, että eikö niitä saa***a ajovaloja osata käyttää, vaan pitää ajaa sumarit päällä että vastaantulevat häikäistyy! Olin niin äimän käkenä, että en osannut sedälle vastata mitään ennen kuin Korilla oli jo takaisin ajoväylällä.

Skula

Lainaus käyttäjältä: MMV - 22.10.13 - klo:15:58
Oletteko törmänneet kanssa-autoilijoihin, jotka vilkuttelevat valoja jos itse ajat päiväajovaloilla (LED)? Tänään tuli Corolla vastaan ja vilkutteli pitkiä. Ihmettelin, että mitähän lie meinaa, mutta kun mitään ei näkynyt missään, niin käännyin ABC:n pihaan. Corolla oli heittänyt uukkarin ja tuli perässä parkkipaikalle. Ikkuna aukesi ja vanhempi herrasmies huusi, että eikö niitä saa***a ajovaloja osata käyttää, vaan pitää ajaa sumarit päällä että vastaantulevat häikäistyy! Olin niin äimän käkenä, että en osannut sedälle vastata mitään ennen kuin Korilla oli jo takaisin ajoväylällä.

En kovasti ihmettele tuollaista käytöstä.. Uuden Ocunkin viirut ovat kyllä mielestäni niin haaleat ja huomaamattomat.. Sama tilanne monella muulla merkillä..

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:16:15
En kovasti ihmettele tuollaista käytöstä.. Uuden Ocunkin viirut ovat kyllä mielestäni niin haaleat ja huomaamattomat.. Sama tilanne monella muulla merkillä..

Haaleat mutta häikäisevät "sumarit"... :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:16:15
Eikai ne huomaamattomat ollu? Eikös korollakuski nimenomaan väittänyt häikäistyneensä niistä luullen niitä sumareiksi.

Ktk

Onhan noita pässejä joskus ollut, tosin Audeissa kun ledit on umpion yhteydessä niin eipä niistä juurikaan kukaan enää vouhota. Vuosia sitten kun oli näitä ekoja led-päiväajovalo-Audeja tullut niin meinasi mennä erään konstaapelin kanssa huutokilvaksi. Pölvästi ei oikein tiennyt mitkä valot on mitäkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy