"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

KingMo

Komppaan Waltsu83:sta ja eGetiniä - enpä itsekään juuri jää jonojen jatkoksi kun sellainen eteen tulee.  [Yleistys ->] Keskiverto autoilija jää jurnuttamaan jonon jatkoksi 10:n metrin turvavälillä. On aivan turha jäädä sinne letkan perälle kiroilemaan itsekseen. Jos ei jonoajelu maita niin polkaise kaasua tai pidä tauko seuraavalla levähdyspaikalla.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 2014
Ford Mustang Boss 302 1970 ratapäiväkimppaprojekti

Flat

LainaaNämä vissiin hämmästelevät meikäläisen ajatuksenjuoksua kun painan koko jonosta pitkällä suoralla ohi saavuttaen loppunopeudeksi 180km/h jotta ehtisin vielä suoran aikana näistä ohi (ja osissa ei yksinkertaisesti pysty ohittamaan näiden välien puuttumisen vuoksi). Ohituksen jälkeen kukkahattutädit huutavat naama punaisena käskainsa ratti natisten teinin uhkarohkeata ja yltiövaarallista ohitusta ja meikäläinen jatkaa matkaa 110@100 jonon ylläpitämän 75@100 sijasta.

Ja tämäkin on sitten vain jonossa köröttelevien vika ? Joskus vosi mitettiä kumpi teki väärin ja miksi . Toivottavasti sinivuokot tervehtivät sinua useasti, niin se jonossa köröttely alka pikku hiljaa tuntumaan ihan ok ratkaisulle.

Ei se jonossa ajaminen nyt mitään kauhetata ole, voisitte kokeilla. Kiire ei ole hyvä tekosyy kusipäisyydelle, kun lähtee hieman aiemmin liikenteeseen....niin kiirettä ei ole.  Tai vana varaa matkantekoon aikaa ja sitähän meillä riittää.

Olen hieman sitä mieltä että tuo jonossa ajamisen mahdottomuus on van "paha" tapa, josta on vaikea päästä eroon.

LainaaKeskiverto autoilija jää jurnuttamaan jonon jatkoksi 10:n metrin turvavälillä. On aivan turha jäädä sinne letkan perälle kiroilemaan itsekseen. Jos ei jonoajelu maita niin polkaise kaasua tai pidä tauko seuraavalla levähdyspaikalla.

Kokeilkaapa hetkeksi helltittää kaasua ja annatte letkan mennä muutaman sadan metrin päähän ja sitten jatketaan etenemistä sillä letkan vauhdilla. Yksin saa ajella ihan rauhassa, ja kiireiset pääsee helposti ohitse.

Ei ohittamisessa mitään pahaa ole ja sitä voi hyvin tehdä, mutta tuollaiset 180km/h ohittelut ovat mielestäni ei toivottuja ilmiöitä.

kunnon jeesustelua heti aamusta....

eGetin

Jonossa ajaminen ei ole meikäläiselle myrkkyä mutta jos satun olemaan vaikkapa 500km reissussa niin ei voisi kiinnostaa tasan tippaakaan ajella jonossa jonka nopeus on jatkuvasti selkeästi alle suurimman sallitun ja sen päälle vauhti sahaa eestaas jatkuvaa kyytiä. Lisäksi jonoissa on se ikävä puoli, että mitä useampi ihminen tyytyy kohtaloonsa ja jää köröttelemään jonon jatkeeksi niin sitä pahemmin tielle muodostuu ruuhkaa ja mahdollisesti ohitushaluisten ihmisten suorituksista tulee hankalia jolloin joudutaan käyttämään kovempia nopeuksia mikäli haluaa päästä sen päivän aikana vielä kotiin. Itse en ohituksissa pääasiallisesti 140km/h kovempiin nopeuksiin sorru, tuollaiset "all-in" tulee sitten kun arvioin tilanteen sellaiseksi.

Eli, jos ette jäisi sinne jonon jatkeeksi ja nussisi edellämenevän perseessä niin pystyisin ohittamaan vaikka 120 nopeudella aivan helposti. Tampiot tekevät pienten nopeusylitysten käytöstä mahdotonta.

dosetti

minäkään en jää jonon jatkoksi jos ei ihan pakko ole. Aivan älytöntä käyttäytymistä tehdä jono, josta vaikea päästä ohi kun ei pidetä niitä turvavälejä. Pitäisi tehdä yhdeksi sakottamisperusteeksi kuten ylinopeuskin (jota täytyy käyttää päästäkseen jonosta ohi). Tuo vauhdin pumppaaminen jonossa on myös todella ärsyttävää, itsellä vakkari käytössä lähes aina >60km/h nopeuksista lähtien. Paras varuste autossa kääntyvien etupyörien ja ilmastoinnin jälkeen.

hosee

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 11.09.12 - klo:23:04
Eli jos joku näkee minut mustalla tai valkosella alla näkyvässä Audissa ajemassa järjetöntä ylinopeutta, ohituksia joissa ohitan 8 henkilöautoa ja kaksi täysperävaunurekkaa kerralla, ohitan sinut bussikaistaa käyttäen, pungen itseni Sinun ja edellä ajavan väliin niin että paskot allesi.
----
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08

....sopiva asenne ilmeiselle ammatiksen autoilevalle? Pelottavaa.
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 11.09.12 - klo:23:04
Voisinkohan minäkin tehdä jotain toisin liikenteessä, että liikenne sujuisi paremmin, että me kusipäät päästään hieman turvallisemmin Sinusta ohi.

Vähän mulkuhtavalta toi kirjotus alkuun tuntu mutta loppua kohden tuli jo ihan asiallista tekstiä ja oli pakko lainaa toi teksti kun toi vaan on niin totta. Pointsit siitä ^^ .

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: Flat - 12.09.12 - klo:07:04
Kokeilkaapa hetkeksi helltittää kaasua ja annatte letkan mennä muutaman sadan metrin päähän ja sitten jatketaan etenemistä sillä letkan vauhdilla. Yksin saa ajella ihan rauhassa, ja kiireiset pääsee helposti ohitse.

Tämä on sitä kokemuksen tuomaa viisautta, jonka oppimiseen itselläkin meni useampi vuosi aikaa. Riittävällä turvavälillä jonossa matelulla ei tarvitse hermostua niistä ohittajistakaan samalla tavalla.

Tuo 180 km/h ohitse on kyllä reikäpäisyyttä ja idiotismia suuressa määrin. Ei kukaan muu voi odottaa toiselta tuollaista nopeutta, joten jos joku lähtee edessäpäin jonossa kuitenkin ohittamaan ei peiliin katsominen enää riitä ja sitten törmäillään. Turha siinä on enää syyttää muita, kun itse kaahaa tuohon malliin.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 12.09.12 - klo:20:03
Tuo 180 km/h ohitse on kyllä reikäpäisyyttä ja idiotismia suuressa määrin. Ei kukaan muu voi odottaa toiselta tuollaista nopeutta, joten jos joku lähtee edessäpäin jonossa kuitenkin ohittamaan ei peiliin katsominen enää riitä ja sitten törmäillään. Turha siinä on enää syyttää muita, kun itse kaahaa tuohon malliin.
Kyllä idiootti on myös se joka ei tarpeeksi katso sinne peiliin ja tarkoitus on kuitenkin mahdollisimman nopeasti mennä hitaista ohi. Tuolla 180km/h minimoidaan väärällä kaistalla oleminen  ;)

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 12.09.12 - klo:20:03
Tämä on sitä kokemuksen tuomaa viisautta, jonka oppimiseen itselläkin meni useampi vuosi aikaa. Riittävällä turvavälillä jonossa matelulla ei tarvitse hermostua niistä ohittajistakaan samalla tavalla.

Ei voisi vähempää kiinnostaa paljonko mittari näyttää kun jonosta lähdetään ohi ja näyttää siltä että täytyy mennä sitten laakista keulille. Pariin otteeseen jotkut tahvot ovat lähteneet ohittamaan niin että itse olen ollut jo hyvää kyytiä menossa jonon ohi, samoin olen todistanut jonossa ajavana sivullisena samaa touhua. Sellaiselta ihmiseltä saisi lähteä viemään kortin välittömästi poliisilaitoksen hyllylle joka lähtee ohittamaan kun näkee selkeästi peilistä että siellä on jo joku tulossa. Samoin jos ei uskalla käyttää kovempia nopeuksia ei todennäköisesti uskalla ohittaa ollenkaan - ja sitten tulee näitä kauniita jonotilanteita.

Kuten jo kertaalleen mainitsin, nuo meikäläisen vetämät 180 lasissa ohitukset ovat erittäin harvassa, enpähän muista edellistä kertaa kun olisin niin paljoa mittariin kelannut ohituksessa (lieneekö viime vuoden puolella). Viime sunnuntaina tuli vilkaistua jonon veturin kohdalla mittaristoon ja todettua vauhdin olleen vähintäänkin riittävä. Jos jonossa pidettäisiin järkeviä välejä ei minunkaan tarvitsisi mittariston neulaa juuri 120 yli nostaa. Silloin pääsee välillä jonon keskelle tutkailemaan tilannetta mikäli näkee auton tulevan vastaan. Samoiten ohittaminen on erittäinkin mukavaa puuhaa jos ei tosissaan tarvitse nostella nopeuksia överiluokkaan. Vaan kuten todettua, ei meikäläisellä ole mitään moraalista maksiminopeutta - sitten mennään sen mitä auto kulkee turvallisen tuntuisesti mikäli tarve vaatii.

He jotka jäävät vanhuuden kankeuttaan tai laiskuuttaan jonon hännille ja tyytyvät kohtaloonsa osaavat kyllä useimmiten pitää rakoakin edellämenevään. Tällöinhän se homma taas toimiikin ja toiset pääsevät kiltisti ohi sen suurempaa pahennusta aiheuttamatta.

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 12.09.12 - klo:20:24
Ei voisi vähempää kiinnostaa...

Onneksi laki on toinen mitä sinä olet mieltä. Kysyn kuitenkin pitäisikö muiden ymmärtää, että sinä tulet sieltä 180km/h takaa ohitse jonosta? Jos katson peiliin ja näen sinut vielä suht kaukana takana ohittamassa letkaa oletanko silloin, että nopeutesi on sallittu 100-120km/h vai törkeä ylinopeus 180km/h? Minusta kannattaisi vain myöntää, että sinä tekisit tilanteessa väärin eikä sälyyttää vastuuta "hitaille".

JeanC

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 12.09.12 - klo:20:24
Ei voisi vähempää kiinnostaa paljonko mittari näyttää kun jonosta lähdetään ohi ja näyttää siltä että täytyy mennä sitten laakista keulille. Pariin otteeseen jotkut tahvot ovat lähteneet ohittamaan niin että itse olen ollut jo hyvää kyytiä menossa jonon ohi, samoin olen todistanut jonossa ajavana sivullisena samaa touhua. Sellaiselta ihmiseltä saisi lähteä viemään kortin välittömästi poliisilaitoksen hyllylle joka lähtee ohittamaan kun näkee selkeästi peilistä että siellä on jo joku tulossa. Samoin jos ei uskalla käyttää kovempia nopeuksia ei todennäköisesti uskalla ohittaa ollenkaan - ja sitten tulee näitä kauniita jonotilanteita.

He jotka jäävät vanhuuden kankeuttaan tai laiskuuttaan jonon hännille ja tyytyvät kohtaloonsa osaavat kyllä useimmiten pitää rakoakin edellämenevään. Tällöinhän se homma taas toimiikin ja toiset pääsevät kiltisti ohi sen suurempaa pahennusta aiheuttamatta.
+1

apa

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 12.09.12 - klo:20:23
Kyllä idiootti on myös se joka ei tarpeeksi katso sinne peiliin ja tarkoitus on kuitenkin mahdollisimman nopeasti mennä hitaista ohi. Tuolla 180km/h minimoidaan väärällä kaistalla oleminen  ;)

Ei, kyllä idiootti on vain se, joka ajaa Suomessa maantiellä 180 km/h. Sinne peiliin katsomalla ei ihan heti näe takana tulevan vauhtia, varsinkin jos sieltä lähestytään parhaimmillaan 100 km/h kovemmalla nopeudella. Sillä nopeuserolla ei kaveria ylipäätään näy peilissä kovin kauaa ennenkö se on peräloosterissa. Ja kaikilla jonossa ajavilla on oikeus olettaa, että se peilissä näkyvä ohittaja ajaa suurinta sallittua, eikä yhtään enempää.

Mutta aiempaan aiheeseen, olemattomilla väleillä jonossa ajelevat ketuttaa myös. Tällöin suosin kuitenkin sitä isomman välin jättämistä että saa ajaa itse rauhassa. Harvemmin sillä pitkän jonon ohittelulla saavuttaa muuta kuin hermot kireälle.
Audi A4 Avant LoQ 2.0 TDI quattro S tronic -17

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 12.09.12 - klo:20:34
Onneksi laki on toinen mitä sinä olet mieltä. Kysyn kuitenkin pitäisikö muiden ymmärtää, että sinä tulet sieltä 180km/h takaa ohitse jonosta? Jos katson peiliin ja näen sinut vielä suht kaukana takana ohittamassa letkaa oletanko silloin, että nopeutesi on sallittu 100-120km/h vai törkeä ylinopeus 180km/h? Minusta kannattaisi vain myöntää, että sinä tekisit tilanteessa väärin eikä sälyyttää vastuuta "hitaille".
Jos lähdet kaukaa jonossa ohittamaan niin silloin ehdin reagoimaan erittäin hyvin siihen ja hidastamaan - tapana on seurata jonossa ajavien käytöstä ohituksen aikana. Minä teen tilanteessa yhtä paljon väärin kuin nämä jonossa tappituntumalla ajavat. Ainoa ero siinä on se että minä saavutan sillä lain rikkomisella jotain, he eivät.

Lainaus käyttäjältä: apa - 12.09.12 - klo:20:55
Ei, kyllä idiootti on vain se, joka ajaa Suomessa maantiellä 180 km/h. Sinne peiliin katsomalla ei ihan heti näe takana tulevan vauhtia, varsinkin jos sieltä lähestytään parhaimmillaan 100 km/h kovemmalla nopeudella. Sillä nopeuserolla ei kaveria ylipäätään näy peilissä kovin kauaa ennenkö se on peräloosterissa. Ja kaikilla jonossa ajavilla on oikeus olettaa, että se peilissä näkyvä ohittaja ajaa suurinta sallittua, eikä yhtään enempää.

Mutta aiempaan aiheeseen, olemattomilla väleillä jonossa ajelevat ketuttaa myös. Tällöin suosin kuitenkin sitä isomman välin jättämistä että saa ajaa itse rauhassa. Harvemmin sillä pitkän jonon ohittelulla saavuttaa muuta kuin hermot kireälle.
Paikassa jossa uskaltaa kelata 180 mittariin näkee koko jono jos joku lähtee hänniltä ohittamaan. Ei silloin ole mitään merkitystä mitä vauhtia tulee, kyllä siinä peilissä näkyy samantien jos joku vaihtaa viereiselle kaistalle. Motari on eri asia, ohituskaista samoin.

Waltsu83

En tekstilläni ole provosoimassa ketään ajamaan lujempaan ja suurempia riskejä ottaen. Se on vain niin s**tanan helppo huudella
oikeasta ajotavasta 10-20 t kilometrin vuosiajomäärillä ja aina kun lähdetään reissuun niin ei ole kiire minnekkään.
Kaikkea olen liikenteessä jo nähnyt ja mikä parasta kerran on vain kortti lähtenyt.

HUOM! Kortti EI lähtenyt järjettömästä ylinopeudesta vaan suuremmasta määrästä pienistä ylinopeuksista 10-25 km/h. Niin kuin täällä yksi jo huuteli,
että HARVEMMIN tulee tehtyä niitä lähes 180 + km/h ohituksia, mutta niitäkin olen tehnyt. On se joo tosiaan niin mukavaa ajella jonossa ja kasvattaa jonoa, kun vaimon ja kakaroiden kans lähdetään lomalle mökille. Ei oo mihinkään kiire ja ties vaikka tien varressakin näkyy kukkia ja on kiva arvuutella minkä värinen auto nyppylän takaa seuraavaksi tulee.

Perästä tulee se kusipäinen Audi kuski, joka on jo kiertänyt ovelta ovelle kohteita koko päivän ja kotiin on vielä matkaa 300 km. Ja siellä sinä kukkahattu olet jonon keskivaiheilla. Olen jo takanasi odottanut ja odottanut, että menkää niistä rekoista ohi kun paikkoja on ollut jo useampi. Ilman mitään riskien ottoa. Ja sitten taivas avautuu ja edessäni on liikennemerkki. Ohituskaista 2 km....

Vielä kaksi kilometriä jaksan odottaa... 298 km enää matkaa kotiin. Sitten sinä kukkahattu päätät lähteä niistä 2 rekasta ohi ja siitä kukkahattujen äidistä mikä on niiden rekkojen edelle. Ajamassa 100:sen alueella 88 km/h tunnissa, sillähän pikkudieselfarmari Polosi (ilman turboa) mittari näyttää tasan 100 niin kuin mäkkärin mainoksessa. Missä vika??? Minähän ajan tasan 100??

Ohituskaista alkaa. Teet liikkeesi... Lähdet ohittamaan kukkahattujen keisarinnaa ja kahta rekkaa. Mittarisi näyttää nyt TASAN 109 km/h tunnissa... HERRANJUMALA!!! Pitäisikö hiljentää?? Sakkorajahan alkaa paukkumaan jo yli 8km/h ylinopeutta ajaville? Sakkoakin tulisi varmaan merkittävät 100 â,¬? Mitä lapset sitten syö? Tätä miettiessäsi bemarikuski räpyttelee Sinulle s**tanan hippi jo valoja ja ajaa puskurissasi kiinni. No ethän sinä mitään näe, kun autosi on täyteen pakattu eväitä ja rantapalloja. Yksi auto 15:sta pääsi sinun lisäksi ohitse. Arvaa kuka?

Minä, se Audien kusipäiden keisari en päässyt... Eikä moni muukaan... Arvatkaas mitä sen jälkeen tarinassa tapahtuu? Lyhyesti... ROAD RAGE!!! ;D ;D

Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

DSGOK

Aamulla joku Superb kuski luuli autostaan hieman liikoja ja meinasi tulla tiukka paikka... Miksi siihen sopivaan rakoon pitää yrittää väkisin lyhyeltä kiihdytyskaistalta, kun takanani ei näkynyt ketään..?

JeanC

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 12.09.12 - klo:21:02
Aamulla joku Superb kuski luuli autostaan hieman liikoja ja meinasi tulla tiukka paikka... Miksi siihen sopivaan rakoon pitää yrittää väkisin lyhyeltä kiihdytyskaistalta, kun takanani ei näkynyt ketään..?
Tai sitten sinä painoit lisää syöttöä ettei Skeida pääse eteesi

DSGOK

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 12.09.12 - klo:21:05
Tai sitten sinä painoit lisää syöttöä ettei Skeida pääse eteesi

Vakkari päällä. Kaasua kokeilin, kun olimme lähes rinta rinnan (väistin siis keskikaistalle, kun tajusin, että siihen tullaan näemmä väkisin). Valitsin kuitenkin jarrun tällä kertaa. Mikä järki änkee 20m rakoon 15m kiihdytyskaistalta, kun takanani ei näkynyt ketään?

hosee

^^^^huh huh. Aika rajulla asenteella liikenteessä.... Minä, Minä, Minä, Minä. Se että muut tiellälliikkujat pyrkivät ajamaan liikennesääntöjen mukaan on väärin koska Minä en niitä halua noudattaa, eikä Minun tarvitse koska ajan 100000000000km vuodessa. Minulla on kiire.

Pikku-lippujen avulla kortin menettäminen vaatii jatkuvaa ylinopeuksilla ajoa (20+ ylinopeus ei mielestäni ole pieni); sen verran harvinaista on nykyisin että tienpäällä tulisi nopeusvalvontaa tekevä poliisi vastaan.

Toivottavasti tarinointisi pitää siltä osin paikkaansa että uhrit rajoittuvat sinuun, etkä tapa esim pientä lasta, nuoren lapsiperheen vanhempia, tms. Tuttavapiiristä löytyy henkilö, joka on liikenneonnettomuuden vuoksi invalidisoitunut loppuiäkseen. Syyllisen kommentit raportissa olivat: en huomannut, minulla oli kiire.
Nyt: Mini John Cooper Works (F56), Alfa Romeo Tonale Q4 280 Veloce
Ex VAG mm. Seat Born, VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

eGetin

Ja oliko tuttavasi taajamassa vai maantiellä tässä liikenneonnettomuudessa? Ohitustapahtumassa on aika pieni todennäköisyys että nimenomaan ohittaja tappaa sivullisia ellei sitten kohella täysin väärässä paikassa aivan liian kovaa. Jos joku tuuppaa jonosta eteen niin hilkulla ettei ehdi tehdä mitään niin siinä kohtaa on oikeastaan ihan sama onko 120 vai 140 vauhtia - on täysin tuurista kiinni kuinka vakavasti siinä käy. Kovempaa ajettaessa todennäköisesti olisi vain päässyt ohi tästä kiilaajasta ja vice versa, siihen on siis turhaa takertua.

Vankka

Ei minua ainakaan tee mieli jäädä siihen vastaan tulijoiden kaistalla jumimaan. Kun paikka tulee niin pedaalia pohjaan ja höllätään sitten kun ollaan omalla kaistalla turvallisesti. Nopeutta kertyy se mitä ehtii.

Ite en lähde ohittamaan jos huomaan jonkun takana olevan lähteneen ohittaan. Muistelen et aikoinaan autokoulussa jopa "kiellettiin".

Osan tämänki foorumin käyttäjistä ois parempi pitää sitä autoa vaan siellä tallissa ja puunata kerran viikossa.
Yritin säästää ja tein itse, en säästänyt, mutta onpahan nyt paljon uutta
Talvikisa: Linkki

Ford Mondeo Titanium Business
VW Golf Variant CL

M1kke

Onneksi Suomessa ei ole kovin montaa kohtaa jossa saa kelattua TDI Golfilla 180km/h.

On sillä ihan reilusti merkistystä ajaako ohittaessa 130 km/h vai 180 km/h jos sieltä joku tai jokin hyppää eteen sellaisella etäisyydellä, että ehtii aloittaa jarrutuksen. Jarrutusmatkakin pysähdyksiin tuplaantuu tuolla välillä. 120km/h ja 140km/h välilläkin on kymmeniä metrejä.

En ohittele järjettömillä nopeuksilla (+140km/h) muita vaarantaen joten mitä mallia näistä suositte?

eGetin

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 12.09.12 - klo:23:37
Onneksi Suomessa ei ole kovin montaa kohtaa jossa saa kelattua TDI Golfilla 180km/h.
Mikäli oikein muistan niin kahdeksan täysin tappituntumalla ajavan auton ohituksen aikana se onnistuu kun lähtönopeus kaistaa vaihdettaessa on 120km/h. Viimeinen lakki lienee paras.

Henkku

Mistä on tullut monille käsitys että ohistuskaistatien ohituskaistaosuuksilla on vapaat nopeudet, eli ajetaan "mahdollisimman monta päänahkaa" -mentaliteetilla edessä olevista ohitse? Usein kuulee paljon ajavilta kommenttia siitä että kun on niin pitkä matka ajettavana, vuositasolla säästää niin ja niin paljon aikaa -tyyppistä ajattelua.

Vaarallisinta näissä tapauksissa usein vielä on että omaa etuoikeuttaan haikaileva ajaa sitten aivan edessä olevan puskurissa ilmaistakseen mielenosoituksellisesti oman kiireensä "tärkeyttä". Tiedän monta kaveria jotka ajavat pitkää siivua -ja viikkoa kierrellessään maakunnissa mutta aivan laillisia nopeuksia ja aina ovat kotiin, hotelleihin ja asiakkaiden luokse ehtineet. Eivätkä he ajattele että "onhan tässä koko päivä aikaa" -mentaliteetilla. Suunnittelevat vain reissut hyvin ja laskevat mielessään matka-aikoja muuten kuin tyyliin että oletusarvo etenemisnopeudelle on minimissään max rajoitus + "sallittu" ylinopeus + mittarivirhe, tms. Ja huomioivat että aina voi sataa ja tien päällä tulee vastaan oletusarvoisesti kuljettajia jotka ovat iäkkäitä, varovaisia, jne.
Veikkaan siis (tai jopa väitän) että 99% näistä kiireistä ovat itse aiheutettuja eli omaa psyykkaamista ja perusteena käytetään aina sitä kuinka paljon aiemmin ehditään olla työpaikalla/kotona/tai asiakkaan luona.

Itsekkin elin tätä elämää aikoinaan ja huomasin sitten että siitä peilistä voi tosiaan alkaa katsomaan omaa nenää kun alkaa tuntua siltä että ne kaikki muut ovat sunnuntaiajelijoita, lomalaisia rantapalloineen tai niitä kukkahattuisia, jne. Yhtä kaikki, heillä on oikeus käyttää tietä samalla tavalla ja ohittaa satasen alueella se 88km/h ajava rekka 110km/h vauhdilla. Tai jopa 105km/h vauhdilla. Ilman että toinen ajelee takapuskurissa kiinni ja valot vilkkuen. Tai siis, pitäisi olla oikeus siihen. Ja kuten sanottua joukossa on myös ihan niitä työn puolesta ajavia, jotka haluavat kanssa sen letkan ohi tilaisuuden tullen.
Kyllä minäkin nykyään ajelen ohitustilanteissa pääsääntöiseti rajoistusten puitteissa ja yleensä sen +10% huomioiden ja päästän heti kiireisemmät ohitse kun on siihen mahdollisuus mutta en takaa painostavan takia viistä ihan ohitettavan eteen, tai sylje rapoja naamalle. Mutten kiusallanikaan roiku edessänne. Enkä ala myöskään kotipoliisiksi, vaikka moinen ärsyttää (etenkin silloin kun jälkikasvu on takapenkillä) sillä minäkään en tiedä vaikka sillä takana tulijalla kuumakallella olisi takapenkillä vaimo matkalla synnytyssairaalaan, tms. Eli voisi olla jopa ihan oikea kiire jonnekkin. Luotan myös että pitkässä juoksussa virkavalta sitten väistämättä osoittaa huomiotaan piintyneimpiä tapauksia kohtaan tien päällä.

Itse kuitenkin huomasin että tien päällä leipää hankkiessa peiliin katsominen sai aikaseksi niin paljon plussaa että paluuta entiseen ei ollut. Reissuistakin tuli paremmalla fiiliksellä takaisin, edellisiltana ei enään alkanut syke nousemaan kun ajattelin että mitähän huomennakin taas tielle tulee vastaan. Ei enään ajotietsikan näytöltä "väliaikoja" tietyssä kohteissa ja sen ruokkimaa kannustusta pysyä ns. aikatalussa. Toki minuutteja menetti enemmän. Niin, kokonaisia minuutteja. Mutta ei niinä minuutteina maailmassa tapahtunut mitään sellaista josta jäin paitsi. Ja ainakin minusta tien päällä on mukavempaa liikkua kun oletusarvoisesti ne muut eivät ole minun kiusana -asenteella. Nykyään voi otsasuonet joskus yhä pullistua toisinaan mutta provosoitumiseen asti en muista lähteneeni enään aikoihin. Mä ajattelen vain niin ettei tuo tolvana ole ansainnut sitä että vielä puolen tunnin päästä ajattelen häntä. Ja yritän ymmärtää että osa liikenteessäkään ei ole sitä tasapainoisinta lajimme edustajaa. Ja valtaosa heistäkin on vielä jonkun mielestä maailman parhaita isejä/äitejä, ystäviä, jne. Eli koitan antaa kanssakulkijoille "kasvoja". Se toimi ja toimii ainakin minulla aika kivasti ja nykyään auton rattiin hyppääminen ja pidempäänkin reissuun lähteminen onkin tosi nastaa.

Vaikka kukkahattuakaan ei ole mukana. Mutta valkkaisin kanssa tuon alimman :)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 12.09.12 - klo:20:23
Tuolla 180km/h minimoidaan väärällä kaistalla oleminen  ;)

Mikä hätä tai vaara siellä vastaantulijoiden kaistalla on? Turvallinen jonon ohitus voi kestää vaikka kilometrikaupalla, jos vastaantulijoita ei ole.

Tämä "turvallinen ohitus on nopea ohitus" on oikeasti käsittämätön peruste. Riskinottamisestako tulee pienempi riski sillä että vauhtia nostetaan? Täysin naurettavaa. Ei ole olemassa mitään pätevää perustetta miksi maantiellä ohitus olisi turvallisempaa 180 km/h kuin 110 km/h. Ne tilanteet missä ohi ehtii vain ajamalla reilua ylinopeutta, ovat turhaa riskinottoa muutenkin, eikä silloin pitäisi lähteä ohittamaan ollenkaan.

Kyllä, minä pääsen niistä tukkirekoista ja perseessäroikkujista ohi menemättä edes minkään sakkorajan yli. Tehoakin löytyy autosta ihan tarpeeksi, että tuollainen 180 km/h kelaaminen ei olisi mikään ongelma. Arvostan vain tervettä järkeä ja omaa terveyttäni niin, että en ota turhia riskejä kun niihin ei ole mitään syytä. Enkä varsinkaan lähde perustelemaan mitään turhaa riskinottoa sillä että se olisi muka turvallisempaa..
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Jokker

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 13.09.12 - klo:00:37
Nykyään voi otsasuonet joskus yhä pullistua toisinaan mutta provosoitumiseen asti en muista lähteneeni enään aikoihin. Mä ajattelen vain niin ettei tuo tolvana ole ansainnut sitä että vielä puolen tunnin päästä ajattelen häntä. Ja yritän ymmärtää että osa liikenteessäkään ei ole sitä tasapainoisinta lajimme edustajaa. Ja valtaosa heistäkin on vielä jonkun mielestä maailman parhaita isejä/äitejä, ystäviä, jne. Eli koitan antaa kanssakulkijoille "kasvoja". Se toimi ja toimii ainakin minulla aika kivasti ja nykyään auton rattiin hyppääminen ja pidempäänkin reissuun lähteminen onkin tosi nastaa.

Hyvin kirjoitettu! Itsellä rauhoittaa liikenteessä myös tuo kun antaa kanssa-autoilijoille kasvot, koskaan ei tiedä syytä miksi toinen ajaa hiljaa tai miksi sieltä tullaan 180 km/h ohitse. Mummelit pelkää, teinibemarit kaahaa, jollain on hätä, jne. Omissa kämmeissä voi sitten myös ajatella vastustajan hermojen kestävän vastaavasti...

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 13.09.12 - klo:00:51
Tämä "turvallinen ohitus on nopea ohitus" on oikeasti käsittämätön peruste. Riskinottamisestako tulee pienempi riski sillä että vauhtia nostetaan? Täysin naurettavaa. Ei ole olemassa mitään pätevää perustetta miksi maantiellä ohitus olisi turvallisempaa 180 km/h kuin 110 km/h. Ne tilanteet missä ohi ehtii vain ajamalla reilua ylinopeutta, ovat turhaa riskinottoa muutenkin, eikä silloin pitäisi lähteä ohittamaan ollenkaan.

Kyllä, minä pääsen niistä tukkirekoista ja perseessäroikkujista ohi menemättä edes minkään sakkorajan yli. Tehoakin löytyy autosta ihan tarpeeksi, että tuollainen 180 km/h kelaaminen ei olisi mikään ongelma. Arvostan vain tervettä järkeä ja omaa terveyttäni niin, että en ota turhia riskejä kun niihin ei ole mitään syytä. Enkä varsinkaan lähde perustelemaan mitään turhaa riskinottoa sillä että se olisi muka turvallisempaa..

+1 En olis osannu paremmin sanoa.
Audi A6 Avant 3.0TFSI quattro '09

ex: BMW 520dA touring '12, Audi A5 coupé 3.0 TDI quattro '10, Audi A5 1.8 TFSI '07

Sapphire

Lainaus käyttäjältä: XUE - 04.09.12 - klo:18:19
Bemari kuskien toiminnasta kun on ollut viime aikoina juttua,niin.. >:(

Tämä yhdelle invapaikalle parkeeraaminen ilman lupaa on jo vanha juttu, nyt syksyn päälle kovempi sana on kahdelle!

(Kuva bongattu apina.bizistä)

opation

Tuon pemarin olis vaan voinu ennen kuvausta tuikata tuleen. Ihan pikkusen sieppaa nuo kusipäät jotka ei sitten vähääkään ajattele muita ihmisiä. Tosin taustalla näkyy niin paljon saman merkin edustusta että onkohan tuossa joku kokoontuminen menossa. No ei silti oikeuta ajamaan tuollaista romua invapaikalle.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 13.09.12 - klo:00:51
Mikä hätä tai vaara siellä vastaantulijoiden kaistalla on? Turvallinen jonon ohitus voi kestää vaikka kilometrikaupalla, jos vastaantulijoita ei ole.

Niinpä. Itse olen kyllä nykyään ottanut tavaksi ohitella "tilanteeseen sopivalla vauhdilla". Tarkoitan sitä että pystyn esim. vielä jarruttamaan jos joku jonosta änkeytyy peiliin katsomatta eteeni (sitäkin on tapahtyunut). Ja tosiaan kun tiellä näkee vastaantulijat hyvin, voi siellä ohituksessakin turvallisesti ajella pitempiäkin matkoja.

Ottaisin keskimmäisen. Siinä on mielestäni eniten "Hyasinth Bucket" -tyyliä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

opation

Mulle ehdottomasti ylimmäinen hattuvaihtoehto. Sopiva varuste -88 sunnyn cabiiniin. Saa provosoitua lisää kiireisiä työmatkalaisia jotka myöhästyivät kotoa lähdöstään sen minuutin. Vaikka tahallaan en siis mitään provoile, kummasti vaan nopeiden autojen omistajia ketuttaa kun ajelee pappamallisella autolla, vaikkakin noin 5km/h yli rajotusten jatkuvasti. Pitäis asentaa taakse karjapuskuri...  :D

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 13.09.12 - klo:00:37

Tiedän monta kaveria jotka ajavat pitkää siivua -ja viikkoa kierrellessään maakunnissa mutta aivan laillisia nopeuksia ja aina ovat kotiin, hotelleihin ja asiakkaiden luokse ehtineet. Eivätkä he ajattele että "onhan tässä koko päivä aikaa" -mentaliteetilla. Suunnittelevat vain reissut hyvin ja laskevat mielessään matka-aikoja muuten kuin tyyliin että oletusarvo etenemisnopeudelle on minimissään max rajoitus + "sallittu" ylinopeus + mittarivirhe, tms. Ja huomioivat että aina voi sataa ja tien päällä tulee vastaan oletusarvoisesti kuljettajia jotka ovat iäkkäitä, varovaisia, jne.
Veikkaan siis (tai jopa väitän) että 99% näistä kiireistä ovat itse aiheutettuja eli omaa psyykkaamista ja perusteena käytetään aina sitä kuinka paljon aiemmin ehditään olla työpaikalla/kotona/tai asiakkaan luona.

Itsekkin elin tätä elämää aikoinaan ja huomasin sitten että siitä peilistä voi tosiaan alkaa katsomaan omaa nenää kun alkaa tuntua siltä että ne kaikki muut ovat sunnuntaiajelijoita, lomalaisia rantapalloineen tai niitä kukkahattuisia, jne. Yhtä kaikki, heillä on oikeus käyttää tietä samalla tavalla ja ohittaa satasen alueella se 88km/h ajava rekka 110km/h vauhdilla. Tai jopa 105km/h vauhdilla. Ilman että toinen ajelee takapuskurissa kiinni ja valot vilkkuen. Tai siis, pitäisi olla oikeus siihen. Ja kuten sanottua joukossa on myös ihan niitä työn puolesta ajavia, jotka haluavat kanssa sen letkan ohi tilaisuuden tullen.
Kyllä minäkin nykyään ajelen ohitustilanteissa pääsääntöiseti rajoistusten puitteissa ja yleensä sen +10% huomioiden ja päästän heti kiireisemmät ohitse kun on siihen mahdollisuus mutta en takaa painostavan takia viistä ihan ohitettavan eteen, tai sylje rapoja naamalle. Mutten kiusallanikaan roiku edessänne. Enkä ala myöskään kotipoliisiksi, vaikka moinen ärsyttää (etenkin silloin kun jälkikasvu on takapenkillä) sillä minäkään en tiedä vaikka sillä takana tulijalla kuumakallella olisi takapenkillä vaimo matkalla synnytyssairaalaan, tms. Eli voisi olla jopa ihan oikea kiire jonnekkin. Luotan myös että pitkässä juoksussa virkavalta sitten väistämättä osoittaa huomiotaan piintyneimpiä tapauksia kohtaan tien päällä.

Itse kuitenkin huomasin että tien päällä leipää hankkiessa peiliin katsominen sai aikaseksi niin paljon plussaa että paluuta entiseen ei ollut. Reissuistakin tuli paremmalla fiiliksellä takaisin, edellisiltana ei enään alkanut syke nousemaan kun ajattelin että mitähän huomennakin taas tielle tulee vastaan. Ei enään ajotietsikan näytöltä "väliaikoja" tietyssä kohteissa ja sen ruokkimaa kannustusta pysyä ns. aikatalussa. Toki minuutteja menetti enemmän. Niin, kokonaisia minuutteja. Mutta ei niinä minuutteina maailmassa tapahtunut mitään sellaista josta jäin paitsi. Ja ainakin minusta tien päällä on mukavempaa liikkua kun oletusarvoisesti ne muut eivät ole minun kiusana -asenteella. Nykyään voi otsasuonet joskus yhä pullistua toisinaan mutta provosoitumiseen asti en muista lähteneeni enään aikoihin. Mä ajattelen vain niin ettei tuo tolvana ole ansainnut sitä että vielä puolen tunnin päästä ajattelen häntä. Ja yritän ymmärtää että osa liikenteessäkään ei ole sitä tasapainoisinta lajimme edustajaa. Ja valtaosa heistäkin on vielä jonkun mielestä maailman parhaita isejä/äitejä, ystäviä, jne. Eli koitan antaa kanssakulkijoille "kasvoja". Se toimi ja toimii ainakin minulla aika kivasti ja nykyään auton rattiin hyppääminen ja pidempäänkin reissuun lähteminen onkin tosi nastaa.

Paljon viisaita sanoja ja oikeaa asennetta  :)
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy