Kelejä pitelee

Aloittaja hildebad, 16.12.09 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

Q8

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 03.02.12 - klo:21:28
Kyllähän pysähtyneet sumuvalot kertoisi paljon kauemmaksi kuin lumiset auton perät että nyt on syytä hiljentää. Pyryävän lumen takia ei nähnyt kauaksi.

Jos vain tajuavat, että ne edessä olevat valot ovat oikeasti pysähdyksissä.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Kapa

Tuskin kukaan etelän autoilijoita syyttää, sama tyhmyys kaikkialla. Kallansilloillakin vedettiin samanmoinen kolarikasa taannoin ja täysin samasta syystä.

PIPO

Oikeat ajotaidot tulevat  selvemmin  esiin tämän päivän keleillä.Konttoripäivää puhelin korvalla viettäviä oli tänäänkin ihan  >:( Kolme kolaria estin tänään sopivan pitkällä turvavälillä pitkin Hesaa.

Antza

Lainaus käyttäjältä: makkis - 03.02.12 - klo:21:14
Ajelen itse liki päivittäin sawolaista motaria Kuopiossa ja vielä viitisen vuotta takaerin tuolla ei pelottanut. Nyt pelottaa, niin osaamatonta porukkaa tuolla ajelee. Viiden vuoden kuluttua vastaavista sumista voimme lukea täälläkin.
Eikö siellä Kuopion pohjoispuolella ollut vastaavaa hässäkkää hiljattain..? Viime talvena..?
Skoda

SKU

Lainaus käyttäjältä: Q8 - 03.02.12 - klo:21:17
Itse en jäisi autoon yhtään pitemmäksi. Eli heti kun vähänkin mahdollista niin autosta pois ja pientareelle kauas. Näin on isossa maailmassa opetettu.

Toki, ei sinne kannata turhaan jäädä, mutta heti ensimäisenä ei kannata ovia aukaista, vaan kannattanee ehkä odottaa sitä oikeaa hetkeä. Montako ruumista tuli viimeksi siinä isossa rytäkässä niistä, jotka oli noussut autosta ulos. Eli kannattaa nyt kuitenkin hetki miettiä. Se törmäävä auto paljon  kivempi ottaa vastaan, kun on suojakuoret päällä. Untuvatakki ja villapipo ei paljon auta. En tiedä suuren maailman opeista, mutta minun stadilaisjärki sanoo näin.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

makkis

Oli menneenä talvena sawossa vastaava suma. Sen vuoksi onkin alkanut pelottaa täälläkin.

Ollakseni rehellinen, ei minua autoilu pelota omalta kohdalta, muiden puolesta kyllä ja kerran sitä itsekin jää alle perheineen. Mm. Tuossa 23 tiellä liukuu rekkojen vaunuja alamäessä vastaantulijan kaistalle jatkuvasti ja henkiä menee. Näin ei ollut 10 vuotta sitten.

jopo

Saksanmaalta voisi kopioida tännekin päin hätävilkkujen käyttöä. Heti kun havaitaan että nopeudet putoavat oleellisesti, lyödään hätävilkut päälle takana tulevia varten. Toisaalta jos näkyvyys on tuota luokkaa ja vauhdit liikaa, ei hätävilkuistakaan hirveästi ole apua. 

makkis

Mitä euroopassa oon ajellu, tuo hätävilkkujen käyttö on tosi hyvä juttu. Siellä kun tuppaa olemaan mäkiä isolla ämmällä joihin puutuu FH16 750 versiokin ja sumu laskeutuu äkisti, niin toi hienoa saada jo kukaa varoitus kun itse laskee 200 km/h naamarissa.

Sama pätisi Suomeen, nopeuksista vaan puolet pois ja täällä ei FH16 puudu mäkiin, vaan liukkauteen.

Kapa

Itse muistan aikoja 80-luvun alussa jolloin N12 hyyty yli 40 asteen pakkasessa niin, että varmaan kolmas osa voimasta oli tipotiessään. Alle 40 ihan jees, mutta kun yli niin voima karkaili. Sen aikaista huippua kuitenkin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jopo - 03.02.12 - klo:22:40
Saksanmaalta voisi kopioida tännekin päin hätävilkkujen käyttöä.

Toinen hyvä juttu näissä 0-näkyvyystilanteissa olisi hätäjarrutuksessa nopeasti vilkkuva lisäjarruvalo. Näitäkin on Saksassa käytössä ja se on aika tehokas tapa viestittää taakse, että nyt sitä jarrua painetaan ihan tosissaan. Varsinkin sumussa ja pyryssä se saattaisi auttaa hahmottamaan paremmin edellä menevän toimia.

Aslaasj

A4.ssa on sentään hyvä oivallus tuo hätävilkkujen mukaan tulo paniikkijarrutuksessa.

Mikko

Volvoissa on tommonen, vetää myös hätävilkut päälle. Myös jos se auton oma turvaominaisuus tekee hätäjarrutuksen ja auto vilkkuu kuin joulukuusi. Kiinnittää todella huomion, pari kertaa olen tienpäällä nähnyt.

tommyt

Toi Lahdentien rytinä oli ilmeisesti saanut alkunsa Pasin ja linja-auton kolaroinnista. Samalla oli pari armeijan kuorma-autoa kolaroinut keskenään. Itsekin kävin Länsiväylällä ajelemassa kun "piti" saada auto Ison Omenan parkkihalliin sulamaan. Lumi pöllysi ja vaikka edellä ajavalla oli takasumuvalo päällä niin ei se sieltä lumisesta farkun perästä kauaksi näkynyt. Paluumatkalla päätin pysyä kuorma-auton takana. Ajattelin että se ei niin äkkiä pysähdy ja jos joku on edessä niin iso auto raivaa tietä auki.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

duke7

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 03.02.12 - klo:23:21
A4.ssa on sentään hyvä oivallus tuo hätävilkkujen mukaan tulo paniikkijarrutuksessa.
Hätävilkut menee Passatissakin päälle kun tarpeeksi jarruttaa. Ekan kerran kun tuon teki niin hieman ihmetytti, olin nimittäin juuri aikeissa painaa hätävilkut päälle edellä ajavan henkilön piruettien johdosta mutta auto alkoikin itsestään vilkuttaa.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 03.02.12 - klo:21:28
Kyllähän pysähtyneet sumuvalot kertoisi paljon kauemmaksi kuin lumiset auton perät että nyt on syytä hiljentää. Pyryävän lumen takia ei nähnyt kauaksi.
Ei vain pysähtyneet sumuvalot... Itse laitan sumuvalot taakse päälle jo ajossa, jos vaikkapa sadankin metrin päässä ajava auto alkaa hävitä lumipyryn tai sumun sisään. Eikä ole kukaan tyyttäillyt tai vilkutellut valoja, tietääkseni. Jo ihmiset on jollain kohtuullisella liikennejärjellä varustettuja, niin jo jonossa ajettaessa pitäisi edelläolevan sumuvalojen herättää jotain ajatuksia turvavälin tarkistamisesta.

Itse ajan varmaan turkasen vähän nykyään moniin muihin täällä verrattuna, mutta olen kyllä takasumuvalot laittanut päälle useamman kerran joka vuosi. Hieman liikaa minusta on täällä Suomessa sitä mentaliteettia, että takasumuvalot ovat vain ärsyke takana ajavalle, ei niitä tulisi käyttää kuin "äärimmäisessä hädässä". Noin ajatellen ne jäävät kyllä sitten käyttämättä. Minusta tuota ei tulisi liikaa miettiä, vaan kun huomaa näkyvyyden alkavan kadota, niin sumuvalot päälle vaan. Parempi on aina ottaa varman päälle. Se tuntuu nyt monilta unohtuvan, kun autot on niin hienoja ja edistyksellisiä.  ;)
"Age quod agis - tee mitä teet"

ile

Lainaus käyttäjältä: jopo - 03.02.12 - klo:22:40
Saksanmaalta voisi kopioida tännekin päin hätävilkkujen käyttöä. Heti kun havaitaan että nopeudet putoavat oleellisesti, lyödään hätävilkut päälle takana tulevia varten. Toisaalta jos näkyvyys on tuota luokkaa ja vauhdit liikaa, ei hätävilkuistakaan hirveästi ole apua. 

Pari kesää Euroopassa ajelleena tuo tulee jo vähän refleksinä (ehkä osa tulee kun 1.5v sitten Transportteri turautti vielä perään kun olin jo pysähtynyt kehän ad-hoc-jonoon). Viimeksi eilen löin 4-5 vilkautuksen ajaksi hätävilkut iltapäivän ruuhkassa Kehä 1lla Konalan suoralla kun vauhti tippui suoraan 60-70kmh => 10kmh. Eipä ainakaan kukaan näyttänyt herneitä ottavan..

apo

Tuota hasardien vilkuttelua tulee itsekkin harrastettua ja mun mielestä ihan hyvä, jos sillä edes yksi mälli saadan ehkäistyä.

dosetti

Itse harrastan jarruvalojen vilkuttelua polkimella jos vauhti hidastuu huomattavasti ja erikoisessa paikassa. Sumuvalo on aina päällä ja herkästi vaikka olisi pelkästään pöllyävää lunta. Se on monesti ainoa valo, joka näkyy lumisesta perästä matkan päätteeksi. Pitkiä valojakin käytän sumulla että vastaantulijat näkisi minut mahdollisimman aikaisin. Tuota hätävilkkujen käyttöä en ole harrastanut mutta pitää varmaan ottaa käyttöön.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 03.02.12 - klo:23:21

Löytyy myös Skodasta, hätäjarrutuksessa jarruvalot vilkkuu nopeasti ja kun auto pysähtyy niin kytketään hätävilkut automaattisesti. Hätävilkut ei saa vilkkua jarrutuksen aikana, sanoo nämä meidän fiksut lakipykälät ::) Ranskalaisethan käytti alkuun hätävilkkuja voimakkaan jarrutuksen aikana, mutta hyvin nopeasti se aken suunnasta kiellettiin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Quality

LainaaHätävilkut ei saa vilkkua jarrutuksen aikana, sanoo nämä meidän fiksut lakipykälät

Voinee ne kuitenkin manuaalisti kytkeä, jos paniikilta malttaa?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 04.02.12 - klo:09:25

Käsittääkseni ei saisi, mutta tuskin siitä kukaan sakottamaankaan alkaa jos näin tekee :P

makelja

Varmaan näistä kielloista johtuen ei uskalleta käyttää takasumaria, varoitusvilkkuja jne. Sen verran peloteltuja suomalaiset on.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: makelja - 04.02.12 - klo:09:29
Varmaan näistä kielloista johtuen ei uskalleta käyttää takasumaria, varoitusvilkkuja jne. Sen verran peloteltuja suomalaiset on.

Hyvä esimerkki näistä kielloista on lisäjarruvalo, ensin se oli jyrkästi kielletty ja hieman myöhemmin siitä tuli kuitenkin pakollinen varuste.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: makelja - 04.02.12 - klo:09:29

Kuten sanoin jo aiemmin, työpaikallani moni ei osaa kytkeä autonsa takasumaria päälle. Semmoista kymmeniä vuosia kokenutta ajajaa muttei autoharrastajia. Kysyin juuri emännältäkin; ei olisi osannut. Nyt opeteltiin.

Hätävilkku voisi tosiaan olla suurena apuna kun suma syntyy ja alkaa paukkumaan, kannatan. Veikkaan että tuolla on ollut sellainen paniikki monella ettei asia tullut mieleen.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Riku Rassi

LainaaHätävilkku voisi tosiaan olla suurena apuna kun suma syntyy ja alkaa paukkumaan, kannatan. Veikkaan että tuolla on ollut sellainen paniikki monella ettei asia tullut mieleen.

Pitäiskö siihen saada joku automatikka, niinkuin turvatyynyissä, että kun kolhataa niin vilkut menisivät päälle...?
A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

clacson

Lainaus käyttäjältä: Riku Rassi - 04.02.12 - klo:10:12

Pitäiskö siihen saada joku automatikka, niinkuin turvatyynyissä, että kun kolhataa niin vilkut menisivät päälle...?
Eikös näissä uusimmissa jo ole joku hätäjarruhommeli eli kun teet "paniikkijarrutuksen" niin hätävilkut tulee päälle?
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Tos®

Monista se on kytketty pois, itse koodasin sen joskus aikanaan päälle kaiken varalta.
Olikohan joku pykälä että se olis laiton tms?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Riku Rassi

Taitaa olla, mutta ajattelin sen lisäksi että kun kolahtaa, niin silloin menisi hätävilkut päälle.
A lawyer with his briefcase can steal more money than a hundred men with guns

Macvolsu

Kelejä pitelee, loistava tilaisuus antaa pölypunkeille kyytiä. Matot, patjat ja tyynyt ulkona haukkaamassa raitista. Pihasauna lämpiää pikkuhiljaa ja tipaton tammikuu loppui tänään ;D

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Quality - 04.02.12 - klo:09:25

Saksassa hätävilkkujen käyttö motareilla on varsin yleistä kun vauhti syystä tai toisesta laskee radikaalisti. Nämä tilaneet eivät kuitenkaan ole varsinaisia hätäjarrutuksia, joissa rattia puristetaan rystyset valkoisena, voimasana tulee pinnalle ja aivot yrittävät vimmatusti etsiä pakkotietä seuraavat puoli sekuntia. Ei, vaan ne ovat voimakkaita jarrutuksia joiden aikana voi helposti irrottaa toisen käden hetkeksi ratista ja laittaa nelivilkut päälle. Ideana siis se, että muillakin olisi aikaa tehdä voimakas jarrutus ja hätäjarrutuksille ei olisi tarvetta.

Hätäjarrutuksesta aktivoituvat nelivilkut ja/tai strobona vilkkuva lisäjarruvalo on hyvä idea, koska niissä tilanteissa aivot ja kädet eivät lähde hapuilemaan nelivilkun katkaisinta, vaan keskittyvät johonkin muuhun.

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 04.02.12 - klo:10:21
Monista se on kytketty pois, itse koodasin sen joskus aikanaan päälle kaiken varalta.

Siis koodasit jarrutuksen aikaiset automaatiset nelivilkut vai vilkkuvan lisäjarruvalon? Onkohan näistä kumpaakaan Superbissa vakiona? Strobon koodaamisen voisi kyllä tehdä, jos sitä ei ole ja sen saa helposti päälle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy