Miten kannattaa/ei kannata nostaa hallitunkilla?

Aloittaja Bisti, 21.04.11 - klo:08:15

« edellinen - seuraava »

Bisti

Aloitetaanpas tänne topicci sellaisita aiheista kuin "do not try this at home" ja "tee se näin" liittyen hallitunkkeihin. Tämä on oikeastaan vakioaihe joka rengassesongin yhteydessä, joten voitaisiin kerätä tähän ketjuun kaikki semmoiset asiat mitkä mahdollisesti voivat rikkoa autoa/helmaa tms. Mieluiten jos on omakohtaisia kokemuksia ja periaattella "kuva ois kiva". Lisäksi olisi vielä hyvä tietää auton merkki ja malli, jotta osataan soveltaa.

Aiemmasta autostani (fiatinpaska) onnistuin hieman lyttäämään hallitunkilla nostokohtia, kun menin pelkällä hallitunkin kupilla nostamaan ilman mitään välikappaletta. No ne kupin reunathan siinä tekivät kivat lovet. Toinen asia minkä olen huomannut, on että välikappale (a.k.a jackpad) ei saa olla liian pehmeää materiaalia. Bilteman kermanväriset kumijackpadit antavat liikaa periksi, eikä niistä ole käytännössä mitään hyötyä. Motonetin musta jackpad on omien havaintojeni mukaan hyvä, antaa sopivasti periksi (muovautuu hieman nostokohdan "ympärille"), mutta kuitenkin riittävän jäykkä jotta jakaa paineen tasaisesti koko nostokohdan matkalle. Lisäksi on juuri sopivan kokoinen, että ei osu helman reunaan eikä auton pohjan muoveihin. Ja nämä positiiviset kokemukset volkkareistani (Jetta V ja Touran). Kuvat Jetan nostokohdista löytyy täältä.

Eli siis vinkkejä:

1. Käytä riittävän jäykkää välikappaletta
2. Huolehdi että nostokohta on hallitunkin kupin keskellä
3. Huolehdi, että tunkki pääsee liikkumaan "vapaasti" alustalla. Kun tunkki nostaa autoa, on sen (tunkin) päästävä samalla liikkumaan hieman eteenpän jotta nostopää pysyy samalla pystylinjalla.
4. Nosta vain auton merkityistä nostokohdista

Lisää kokemuksia?

Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Taky

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 21.04.11 - klo:08:15
Aiemmasta autostani (fiatinpaska) onnistuin hieman lyttäämään hallitunkilla nostokohtia, kun menin pelkällä hallitunkin kupilla nostamaan ilman mitään välikappaletta.

Samoin aikoinaan Fiatista - Marea meni helma sisään kun hallitunkin ja helman välissä oli lavy, normaalisti lauta tai karhea levy, mutta sillä kertaa oli näkyvillä filmivanern palanen ja pirskules sen verran pliukas että kun niitä oli kaksi päällekkäin liukuikin pois paikoiltaan samalla painaen helman sisään.

Auto oli muutaman kuukauden ikäinen joten korroosin syytä ei, vaan helma on todella niin hentoa matskua että myötää.

900 markkaa oikomiselle tuli hintaan 2000 vuonna, ja sen verran on siitä oppinut että ikinä ei enään niin kiire ole ettei kunnon alustaa ja tunkkia ehdi haalia paikalle, suunnitteilla hankkia talliin hallinosturi...
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Guest-121515

Motonetin musta jackpad on omien havaintojeni mukaan hyvä, antaa sopivasti periksi (muovautuu hieman nostokohdan "ympärille"), mutta kuitenkin riittävän jäykkä jotta jakaa paineen tasaisesti koko nostokohdan matkalle. Lisäksi on juuri sopivan kokoinen, että ei osu helman reunaan eikä auton pohjan muoveihin. Ja nämä positiiviset kokemukset volkkareistani (Jetta V ja Touran).
Minulla on motonetin hallitunkki tuolla samaisella mustalla jackpadilla, ja on myös hyviä kokemuksia juuri Touranin kanssa. Padi painuu kasaan nostokohdan ympärille juuri sen verran että jää muutama milli tunkin runkoon väliä.

Olen myös nostanut takapäätä jousen alalautasesta IV-korisessa pätkäperä-Golfista sekä etupäätä apurungon kiinnityskohdista koriin. Toki laudan tai jackpadin avustuksella. Näistäkin pisteistä nostamalla auto nousi nätisti, mutta Touranin alle tuo minun tunkki vaan ei kyseisiin kohtiin yllä.

Pertsa

.......Toinen asia minkä olen huomannut, on että välikappale (a.k.a jackpad) ei saa olla liian pehmeää materiaalia. Bilteman kermanväriset kumijackpadit antavat liikaa periksi, eikä niistä ole käytännössä mitään hyötyä.

Millä tavalla antavat liikaa periksi ja miten niin ei ole hyötyä?
Mulla on juurikin se Bilteman kermanvärinen/vaalea pädi ollut jo vuosia käytössä ja on toiminut erittäin hyvin, sillä on nostettu Passatteja, A3:sta ja A4:sta eikä ole missään vaiheessa ollut ongelmia, ei ole saatu helmoja lommoille eikä pokkaus ole nostokohdasta vaurioitunut. Minusta se on hyvä että se antaa niin paljon periksi ja muotoutuu sen pokkauksen ympärille, eikä varmasti pääse lipsahtamaan siitä välistä pois.

Erkka

Polo 6R

Polon kynnykseen ulkopuolelle on nostokohta merkitty kolmion muotoisella merkinnällä. Alhaalta päin kun nostokohtaa tarkastelee, niin selvästi huomaa vahvennetun/ paksumman alueen noin 10 cm matkalta.

Motonetin hallitunkki käytössä. Lisäksi olen tehnyt jackbadin sinisestä jääkiekosta sahaamalla rautasahalla kolmion muotoisen syvennyksen kiekkoon, joka näin sopii kuin nenä päähän Polon nostokohtaan. Sininen kiekko on muuten samanlainen kuin musta, mutta hieman pehmeämpi, mikä näin soveltuu hyvin tähän tarkoitukseen. Pysyy hyvin paikoillaan jne. Kesärenkaiden vaihto oli ongelmatonta ja niinpä suosittelen vastaavaa em. kalustoa käyttöönne.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 21.04.11 - klo:08:48
Mulla on juurikin se Bilteman kermanvärinen/vaalea pädi ollut jo vuosia käytössä ja on toiminut erittäin hyvin, sillä on nostettu Passatteja, A3:sta ja A4:sta eikä ole missään vaiheessa ollut ongelmia, ei ole saatu helmoja lommoille eikä pokkaus ole nostokohdasta vaurioitunut. Minusta se on hyvä että se antaa niin paljon periksi ja muotoutuu sen pokkauksen ympärille, eikä varmasti pääse lipsahtamaan siitä välistä pois.

Itselläni tuo biltemapad antoi niin paljon periksi tuolle tunkin kupille että murtui. Kupin reunat siis leikkasivat koko padin palasiksi.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

Taky

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 21.04.11 - klo:08:51
Itselläni tuo biltemapad antoi niin paljon periksi tuolle tunkin kupille että murtui.

Sama kohtalo - tukin nystyrät ja helman pokkaus viiltävät padin rikki, musta on tukevampaa tekoa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 21.04.11 - klo:08:51
Itselläni tuo biltemapad antoi niin paljon periksi tuolle tunkin kupille että murtui. Kupin reunat siis leikkasivat koko padin palasiksi.
Ok, siinä tapauksessahan tuo on huono homma. Mulla se on kyllä kestänyt hyvin käytössä jo vuosia eikä nystyrät ole sitä rikkoneet. Hyvä että tuli tämäkin ilmi, täytyypä tsekata se omakin pädi olisko se kuitenkaan sitten ihan täysin ehjä enää, yhtenä kappaleena se kuitenkin vielä on.

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 21.04.11 - klo:08:48

Minulla on kanssa tämä mutta kermanvärinen padi. Mutta kun on Bilteman 3tonnin tunkki, jossa nostokuppi on niin syvä, että tuo padi ei riitä... laitoin kuppiin ensin puutavaraa pohjalle ja sitten padi päälle, niin johan toimii.

En vaan ymmärrä miksi kupin pitää olla niin syvä.

EDIT: Tuota tunkkia ei olekaan enää saatavana. Ihan hyvä peli, tosin aika painava.

Reneto

^
Minulla taitaa olla käytössä juuri tuo Bilteman 3 tonnin tunkki. Se on siis isäukon.. Maksoi muutama vuosi sitten n. 70 euroa  ::) ..tai jotain sitä luokkaa. Siinä on tosiaan aika syvä kuppi, mutta olen väsännyt puupalikan, joka on hivenen kuppia suurempi, joten syvyys ei haittaa ollenkaan. Kalikassa on n. sentin syvyinen ura, joka on juuri sopivan tiukka nostokohtaan. Tuo on ollut ihan tukeva yhdistelmä. Puukalikkahan ei jousta yhtään, mutta mitään vahinkoa ei ole tullut.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

K70

Osallistutaanpas tähän pad-keskusteluun sen verran, että mulla on padina juniorijääkiekko, joka kait on tavallista pehmeämpi. Se menee painuu juuri sopivasti kasaan. Tsekkiläinen laatutuote eikä maksanut kuin euron.

Wekotin

Juu tänään vaihdoin Golfista renkaat tuolla Bilteman rallihallitunkilla. Hyvä kohta löytyy ihan renkaan kaaren takaa edestä. Takana nostokohta on hieman edempänä kaaresta. Kumitutti ottanut jo hieman damagea ennestään, mutta kesti tuon käytön kyllä ihan ok. Alusta ei tosin ollut järin hyvä.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.04.11 - klo:20:12
Alusta ei tosin ollut järin hyvä.

Vanerilevy on hyvä hiekan päällä, jos hallitunkkia käyttää. Vajaan puolen neliön pala riittää.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Tos®

Kuvasta päätellen wekottimen helma olis jo ottanu itteensä ja taipunu?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.04.11 - klo:21:56

Jos tuon osan kuuluu olla suora, sen ovat mällänneet vain ja ainoastaan merkkiliikkeen asiantuntijat. Tähän asti renkaat vaihdettu uudesta pitäen VW-Centerillä. Ihan ensimmäistä kertaa nostin tänään hallitunkilla Golfia, eikä nuo alustan osat ainakaan enempää vääntyneet tänään. Joka kulmassa tuo kappale mistä nostin näytti samanlaiselta. Käyrä on, epäilen, että kuuluukin olla.

Reneto

Meikäläisen autossa tuo helman paksu kohta on samanlainen, hiukan sisäänpäin kääntynyt. Olen kyllä ajatellut että se on ollut alunperinkin tuollainen.

e: Niin ja joka nurkassa sama homma. Bistin postaamissa kuvissa näkyy myös, kun tarkkaan katsoo
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1702.msg30628#msg30628
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tsiih

Hui, on se sitten vaikeaa tuo tunkilla nostaminen kun kolmessa ketjussa sitä ihmetellään. Onneksi ei tarvitse moisia käyttää, en enää uskaltaisikaan  :P
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

makkis

Eikö vaginoissa ole nostokohdassa "jääkiekkoa" vakiona itse autossa?

Räsään en itse kertaakaan renkaita vaihtanut, joten ei tullut tutuksi aihe. Pempeissä on nostokohdassa autossa alustassa sellainen kumijääkiekko, joka passaa hyvin hallitunkin kuppiin. Ei ole edes tullut mieleen että helmat poksuisi ruttuun. itse vaihdan betonilattialla autokatoksessa, mutta vapaalla maalla to vanerilevy tunkin alle on ehdoton, ellei peräti välttämätön.

Volvoon vaihdoin justiin renkaat ja siinä nostetaan koko kylki kerralla nostokohdasta. Siinä on sellainen rautainen "uloke" joka justiin kanssa kivasti menee hallitunkin kuppiin.

Rengasliikkeessä on pari kertaa käynyt hasardit. M-Sport alustainen E46 pempe jäi nelipistenosturilla muovihelmojensa varaan ja helmat poksahti irti. Onneksi ei edes kiinnitysklipsit menneet rikki. Niska hieman rengasliikkeen janpalla punoitti. Tismalleen sama asia kävi myöskin M-Sport alustaisen e39:n kanssa eri liikkeessä, se ei jäänyt helmoistaan kiinni ala-asennossa mutta sentin noston jälkeen muovihelmat pullistui mutta onneksi kaveri huomasi että nyt ei ole "tassut" ihan oikeissa paikoissa ja laski auton pyörilleen.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.04.11 - klo:21:56

Ei ole ei. Kyllä nuo on uudesta asti tuollaiset, itsellä molemmissa ollut aina (tosin eivät ole uudesta asti minulla olleet). Jos olisivat taipuisaa sorttia, niin väitän että olisi kyllä taipunut jo ylös asti.

firstvw

Itse ajattelin ottaa pillin kouraan ja hitsailla padin jossa on samanlainen hahlo kuin alkup. tunkassa. Sitte se sopii helmaan justiin eikä melkein, ei lipsu eikä taita helmaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy