Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Antore - 18.09.22 - klo:21:45
Milloin olette viimeksi nähneet vastaavan testin, jossa polttomoottoriautoilla ajetaan vastaava lenkki ja kulutuksia verrataan ilmoitettuihin WLTP-mittauksilla saatuihin kulutuksiin?[/url]

Nääh, koko hommassa on vain "uutuudenviehätystä". Koko paketissahan merkittävä ero on se että polttomoottoriautossa kabiinin lämmitys tapahtuu käytännössä hukkalämmöllä joka menisi lämpimämmiläl keleillä taivaan tuuliin eli lämmitys ei juurikaan vaikuta kulutukseen, mutta sähkövehkeessä lämpö pitää erikseen tuottaa, joten totta kai matka-ajossa kylmillä keleillä korostuu sähköautoilun eroavaisuudet.

Eipä kukaan tunnu tosiaan taivastelevan kuinka polttomoottoriauto kylmällä koneella ja lyhyillä matkoilla kauppaan ja takaisin kuluttaakin aivan hirmulukemia referensseihin nähden...

sakal83

^polttomoottoriautoja harvemmin mainostetakaan lauseilla ”Jopa 410km tankkauksella tjsp”
Joskus jotain Dieseleitä mainostettiin yli 1000km tankkausväleillä ja ne menivät kyllä sen luvatun kelissä kuin kelissä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Pingu

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.09.22 - klo:22:42
^polttomoottoriautoja harvemmin mainostetakaan lauseilla ”Jopa 410km tankkauksella tjsp”
Joskus jotain Dieseleitä mainostettiin yli 1000km tankkausväleillä ja ne menivät kyllä sen luvatun kelissä kuin kelissä.

Ei, mutta kulutuslukemia niissäkin tarjotaan. Ja vielä en ole omistanut yhtäkään bensalla kulkevaa autoa, joka saavuttaisi luvatut lukemat.

Olin katsonut aika monta videota oman sähköauton kulutuksesta ja testeistä, ja hieman ihmetyttää mitä testaajat on tehneet. Tiedän, että talvella kulutus kasvaa, mutta näin syksylläkin pitää aika raskaalla jalalla ajaa ylittääkseen luvatun kulutuksen. En ole siinä onnistunut vielä kertaakaan, ja pisin ajomatka on yli 400km, jossa oli mukana 120km/h motarinpätkääkin. Toki en mihinkään Pihistelijän ihmelukuihin pääse, mutta reippaasti luvatun kulutuksen alle kuitenkin. Siihen en saman konsernin bensa-autolla pystynyt kertaakaan viimeisen 12 vuoden aikana.

Pihistelijä

Sekä bensalla että sähköllä pääsee molemmilla alle WLTP-kulutuksen Suomen oloissa, mutta bensalla pääsee selvästi enemmän alle. Tässä edellisen Seat Leon 1.0 TSI farkun ja nykyisen Cupra Bornin kesän kulutukset. Leon kesällä 2020 ja Born 2022. Molempien ajo oli täysin samanlaista.

Leonin WLTP kulutus oli 5,4 l/100 km. Todellinen kulutus jäi 35% sen alle. Bornin WLTP rangesta ja akun nettokapasiteetista laskettu kulutus on 14,0 kWh/100 km. Todellinen jäi vain 14% alle WLTP.

Leonin ympärivuotinen kulutus oli 4,0 l/100 km. Eli 25% alle WLTP. Bornilla ei ole vielä ajettu talvea, mutta aika tiukille tulee menemään, että ympärivuotinen kulutus jäisi alle 14 kWh/100 km.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vastarakki

Pääseehän sitä alle, mutta se vaatii vähän ajotavan muutosta. ID3:n kulutus heinäkuun alusta tähän päivään on 14,6 kWh/100 km. Ajettu 6006 km, ajoaika 108 h 11 min. Keskinopeus 54 km/h. Tuohon päästäkseni olen keventänyt kaasujalkaa ja pitänyt ilmastointia usein pois päältä. Nyt syksyn viileillä olen lämmittänyt mahdollisimman vähän. Erotus aikaisempaan on käytännössä ilmastoinnin viemän virran verran.

Viime keväänä ja kesänä ajoin 10 000 kilometriä 1.4.-5.8., keskikulutus oli 15,8 kWh/100 kilometriä. Keskinopeus 56. Tuossa oli toki huhtikuun kylmiä vielä mukana.

Viime syksyn ja talven 5000 kilometriä taas 12.10.-18.2. kulutti 21,4 kWh/100 km, keskinopeus 48 km/h. Tossa on toki 2.3-softan aivokuollut akun lämmitys noin 10 asteeseen joka lähdöllä talvipakkasilla.

Talvella peruspakkasilla ajotavasta riippuen oon päässyt pidemmillä matkoilla maantiellä 17,5-18,5 kWh/100 km kulutuksiin.

Tuo 21,4 on mun mielestä liikaa WLTP:n yli. Onneksi tuo oli halvan sähkön aikoina. Uudemmalla softalla varmaan mennään lähemmäs tuota 18:a kWh/100 km.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 19.09.22 - klo:03:25
Sekä bensalla että sähköllä pääsee molemmilla alle WLTP-kulutuksen Suomen oloissa, mutta bensalla pääsee selvästi enemmän alle.
Paljob riippuu siitä, mitä be Suomen olosuhteet kelläkin ovat. Kaupungissa sähköauto on tuossa parhaimmillaan ja polttomoottorin hyötysuhden on parhaimmillaan tasaisella korkealla kuormalla. Sähköauto antaa myös paljon anteeksi osaamattoman kuskin raskasta jarrujalkaa.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.09.22 - klo:12:05
Paljob riippuu siitä, mitä be Suomen olosuhteet kelläkin ovat. Kaupungissa sähköauto on tuossa parhaimmillaan ja polttomoottorin hyötysuhden on parhaimmillaan tasaisella korkealla kuormalla. Sähköauto antaa myös paljon anteeksi osaamattoman kuskin raskasta jarrujalkaa.

Toki. Ja uskon että Pihistelijä vetää kyllä luvattuihin lukemiin autolla kuin autolla. Mutta tässä on saman konsernin autoilla ajatettu jo pitkä tovi, enkä kertaakaan olen päässyt niihin bensalukemiin mitä tehtaalla on arvioitu. Cupra lupaa sivuillaan 15.6 kwh kulutusta sataa kilometriä kohden. Jos ajaa yli 10 min, tähän pääsee ajamalla comfort-ajotilalla ihan normiajolla. Ja myös maantiellä näin kesäaikaan. Oma lukema pitkällä reissulla oli alle 15 molempiin suuntiin. Oletin että luku olisi 20 nurkissa ja kaupungissa jotain 17-18 tähän aikaan vuodesta, joten tämä on ollut suurin yllätys tähän mennessä.

tgotj

Noissa pihistelijän lukemaeroissa voi olla kyse siitä, että pihistelemällä ajon täytyy olla erilaista sähköautolla kuin polttomoottorivehjeksellä?

Kilu7


tet

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 19.09.22 - klo:13:18
Mutta tässä on saman konsernin autoilla ajatettu jo pitkä tovi, enkä kertaakaan olen päässyt niihin bensalukemiin mitä tehtaalla on arvioitu.

Korostettakoon jälleen kerran, että WLTP-lukema ei ole tehtaan arvio. Se on standardin mukaisessa testissä mitattu, todellinen kulutus. Se on saavutettavissa, kun ajetaan juuri testin mukaisissa olosuhteissa, samalla tavalla kuin testissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hesse

Enää ei pystyisi tekemään Speden sketsin taksimatkaa Barcelonaan.
LainaaLisähaasteita toi kuitenkin se, ettei Turun-reissuun kykenevää taksia meinannut taksijonoista löytyä. Saman haasteen edessä oli myös toinen, Tampereelle pyrkinyt matkaaja. Etuajo-oikeudella kentän taksijonoissa ovat nimittäin Finavian tekemän kilpailutuksen pohjalta sähkökäyttöiset autot.

Jonojen kärjessä olleista autoista ei halukasta kuljettajaa Turkuun ollut, sillä akkujen varaustaso ei kuljettajien mukaan ollut matkalle riittävä.

Lopulta kotiin pääsy ratkesi niin, että eräs kuljettaja soitti paikalle kollegansa, jonka tämä tiesi juuri ladanneen akun täyteen, ja matkaan päästiin.
https://www.ts.fi/uutiset/5767263

Kilu7

Jos ne Lidlin lataukset oli varattuja, niin ei sitä virtaa sitten ollut.

Guido

Lainaus käyttäjältä: Pipo1 - 06.09.22 - klo:11:10
mutta kerrotaan kuitenkin että sellaisen huhun kuulin politiikassa mukana olevalta taholta että hankintatuki nousisi mahdollisesti ensi vuoden aikana Ruotsin maliin mukaan n. 5000 euroon. Epäilen suuresti toteutumista... mutta kuitenkin minulle riittävä peruste lykätä auton ostoa.

Ei nouse, vaan poistuu kokonaan.

https://www.rinta-jouppi.com/autoilu/uutiset/sahkoautojen-hankintatuki-jatkuu/

Vastarakki


ukormi

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 21.09.22 - klo:12:33
Ensi vuoden alkupuolelle kaavailtu 3,5 miljoonaa kutistuu miljoonaan, mutta siirtynee tälle vuodelle. ,,kkiä kaupoille!

https://www.lvm.fi/-/hallitus-esittaa-muutoksia-vahapaastoisten-ajoneuvojen-hankintatukien-hakuaikoihin-1832307
https://yle.fi/uutiset/3-12630797
https://yle.fi/uutiset/3-12592163
Haetaankos tuo raha tilauksen yhteydessä vai toimituksen jälkeen?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Vastarakki

Haetaan tilattaessa, mutta maksetaan rekisteröidessä. Vuoden 2022 määrärahoissa on iso läjä Ioniq 5:ia, joiden toimitus on "ehkä 2023 syksyllä" :D Sitä toki ei tiedä, kuinka monta siellä on jo jonossa, ja jäljellä olevat rahat jaetaan hakemuksille saapumisjärjestyksessä.

ukormi

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Kilu7

ID5 jatkaa ID3:en laatua: "Volkswagenin viimeistelynlaatu on romahtanut sähköautoaikakaudelle tultaessa. Tiedämme yhtiön edellisen toimitusjohtajan Herbert Diessin ihailleen Teslaa, mutta juuri tässä ei olisi kannattanut ottaa mallia. Sitä paitsi Tesla on jo parantanut huomattavasti.

Koeajoyksilössä kojelaudan verhoilu repsottaa pystyssä ja jotkin pienemmät asiat eivät ole aivan täydellisesti kohdallaan.

Sisätilat ovat yli 60 000 euron autoksi kovin muoviset ja esimerkiksi halvalta näyttävä mittaristo pieni. Toisaalta jotkin verhoilumateriaalit tuntuvat todella laadukkailta.

Myös käyttöliittymä on kilometritolkulla automaailman mittatikkuna toiminutta 7. sukupolven Volkswagen Golfia jäljessä."

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1512c922-d0ca-40a7-ac1f-e9e58f41c5b7



sakal83

https://www.instagram.com/reel/CemQb4TlFst/?igshid=MDJmNzVkMjY=
Kyllä Tesla kusee silti vielä paljon enemmän kuluttajaa silmään.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ukormi

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Guido

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.09.22 - klo:09:47
https://www.is.fi/autot/art-2000009085182.html

Helen lähtee mukaan hintaralliin

Tosin Helenillä lataaminen on jatkossakin halvempaa kuin kotona päiväaikaan pörssisähköllä lataaminen:

LainaaMUUALLA Helsingissä ja Suomessa Helenin pisteiden käyttö maksaa 0,32 e/kWh (aiemmin 0,25 e/kWh) , minkä päälle tulee ensimmäisen kolmen tunnin jälkeen myös 1 e/h aikaveloitusmaksu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 22.09.22 - klo:09:47
Helen lähtee mukaan hintaralliin
Ei tuo 32 c/kWh nyt mikään show stopperi ole. Minun kulutus on ollut ajotietokoneen mukaan 12,3 kWh/100 km. Seinästä otettuna 13,5 kWh/100 km. Vaikka lataisin kaiken sähköni tuolla 32 c/kWh hinnalla, tekisi se vain 4 ,/100 km. Täällä Päijät-Hämeessä on kotini lähellä 500 m säteellä kaksi Type 2 latauspistettä. Toisessa maksaa 16 ja toisessa 20 c/kWh. Ei aikaveloitusta eikä ruuhkaa. Kotona maksan sähköstä veroineen ja siirtoineen vain 11 c/kW vielä seuraavat 12 kk. Tosin hyvin vähän tulee ladattua kotona, koska työpaikalla saa ladata ilmaiseksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 21.09.22 - klo:23:40
ID5 jatkaa ID3:en laatua: "Volkswagenin viimeistelynlaatu on romahtanut sähköautoaikakaudelle tultaessa. Tiedämme yhtiön edellisen toimitusjohtajan Herbert Diessin ihailleen Teslaa, mutta juuri tässä ei olisi kannattanut ottaa mallia. Sitä paitsi Tesla on jo parantanut huomattavasti.

Koeajoyksilössä kojelaudan verhoilu repsottaa pystyssä ja jotkin pienemmät asiat eivät ole aivan täydellisesti kohdallaan.

Sisätilat ovat yli 60 000 euron autoksi kovin muoviset ja esimerkiksi halvalta näyttävä mittaristo pieni. Toisaalta jotkin verhoilumateriaalit tuntuvat todella laadukkailta.

Myös käyttöliittymä on kilometritolkulla automaailman mittatikkuna toiminutta 7. sukupolven Volkswagen Golfia jäljessä."

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1512c922-d0ca-40a7-ac1f-e9e58f41c5b7

Erikoista, että sisätilojen laatu on huonontunut. Mulla on kuitenkin betasarjalainen kolmonen, eikä se repsota. Takaluukun sisäverhoilumuovi vähän resoinoi tietyillä keleillä, mutta muuten on mennyt ihan jees. Sanoin siitä huoltoon, katsotaan muuttuiko tilanne.

Valkoinen sisusta pysyy yllättävän hyvin puhtaana. En toki käsittele esim. likaista teräketjuöljyä, mutta ratti on edelleen 56 000 kilsan jälkeen valkoinen. Pari kertaa olen sen putsannut miedolla nahanpesuaineella. En silti varsinaisesti suosittelisi tuota vaaleaa sisustaa kellekään  ;D

Käyttöliittymän oon kyllä viimein myöntänyt olevan huono. Jopa Kia, Hyundai ja erityisesti Renault ovat huomattavasti parempia. Rellu on toki aivan valovuosia edellä.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 22.09.22 - klo:10:40


Käyttöliittymän oon kyllä viimein myöntänyt olevan huono. Jopa Kia, Hyundai ja erityisesti Renault ovat huomattavasti parempia. Rellu on toki aivan valovuosia edellä.

Onko sulla edelleen joku 2.3 tai 2.4 autossa? Ajoin toukokuussa koeajon Konalla ja Bornilla. Konan jälkeen ajattelin että nyt tulee se hirvittävä Volkkarin käyttis vastaan. Mutta autossa oli jo 3.0 enkä käyttiksessä mitään suurempia ongelmia huomannut. Ajattelin, että ehkä sillä kerralla vaan onnisti.

Nyt on jo muutama viikko 3.1. ohjelmiston kanssa takana, ja ainoa ongelma johon haluaisin korjauksen on Apple Carplayn nopeampi latautuminen. Siinä taitaa mennä noin 20-30 sekuntia ennen kuin puhelin näkyy ruudulla. En ole mitannut aikaa, mutta siltä se tuntuu. Muuten ei ole jumitellut kertaakaan ja kaikki pelaa ihan normaalisti. Eikä ole ongelmia ratin nappienkaan kanssa, niin kuin jokaisella autojournalistilla tuntuu olevan. Ehkä olen vaan poikkeuksellisen näppärä käsistäni. /s

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 22.09.22 - klo:17:43
Muuten ei ole jumitellut kertaakaan ja kaikki pelaa ihan normaalisti. Eikä ole ongelmia ratin nappienkaan kanssa, niin kuin jokaisella autojournalistilla tuntuu olevan. Ehkä olen vaan poikkeuksellisen näppärä käsistäni. /s
Minulla on Bornissa 3.0 softa ja se on pelannut tosi hyvin. Infotaiment ruutu joskus hidastelee, varsinkin heti ajoon lähetttyä, mutta toimii siti. Ratin näppäimiin olen oikein tyytyväinen. Toimivat eri lailla kuin vanhat fyysiset napit, mutta kun vähän aikaa jaksaa totetutella niiden käyttöön, sujuu käyttö hyvin. Olen muutenkin tykästynyt Borniin. Pidän siitä jopa enemmän kuin vanhasta Leon 1.0 TSI manuaali farkusta. Jos sen saisi farkkuperällä, olisi se itselleni täydellinen auto.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ukormi

Näinköhän akkurekat yleistyvät ihan kohta pidemmillä matkoilla. Ajoakut on joo hempskatin isoja ja niillä saadaan toimintamatkaa se 300km plussakeleillä. Mutta isot akut vaativat järkyttävät lataustehot tai muuten latautuminen kestää 60 min - 75 min. Kuka rekkakuski ajaisi 300km ja pitäisi sitten kyseisen tauon? Saataa rahtiajat hieman pidentyä.

https://www.is.fi/autot/art-2000009087256.html
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 23.09.22 - klo:12:58
Näinköhän akkurekat yleistyvät ihan kohta pidemmillä matkoilla. Ajoakut on joo hempskatin isoja ja niillä saadaan toimintamatkaa se 300km plussakeleillä. Mutta isot akut vaativat järkyttävät lataustehot tai muuten latautuminen kestää 60 min - 75 min. Kuka rekkakuski ajaisi 300km ja pitäisi sitten kyseisen tauon? Saataa rahtiajat hieman pidentyä.

https://www.is.fi/autot/art-2000009087256.html
Paljon riippuu kustannuksista ja ison moottorin energialaskussa on paljon potentiaalia. Teslan Semillehän lupaillaan 500 mailin rangea ja latausnopeutta 400 mailia puolessa tunnissa.

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 22.09.22 - klo:17:43
Onko sulla edelleen joku 2.3 tai 2.4 autossa? Ajoin toukokuussa koeajon Konalla ja Bornilla. Konan jälkeen ajattelin että nyt tulee se hirvittävä Volkkarin käyttis vastaan. Mutta autossa oli jo 3.0 enkä käyttiksessä mitään suurempia ongelmia huomannut. Ajattelin, että ehkä sillä kerralla vaan onnisti.

2.4 mulla. Ei se kaatuile tai töki, buuttaa kyllä hitaasti, mutta valikkorakenteet ja muut on ihan kuin jostain kaksivärinäyttö-Nokiasta. Eikä se 3.0 Volkkarilla niitä perusongelmia korjaa: päänäyttö on epäselvä, kulutusdataa saa huonosti irti (kuinka monta kWh mikäkin vie esim.), ilmastoinnin säätimet ovat piilossa ja liian pienet esim. jos tarvitsee saada yhtäkkiä huurtunut tuulilasi äkkiä puhtaaksi, asetuksia on piilotettu moneen paikkaan jne.

Mulla on noi kaikki asiat melkein kahden vuoden ja 60 000 kilsan jälkeen lihasmuistissa, mutta männäviikonloppuna oli kolme eri kaveria auton ratissa ja oli kyllä surkuhupaisaa katsoa, kun ne yritti käyttää tuota laitosta. Se kertoo huonosta suunnittelusta. Kaikkeen toki tottuu, eikä tuo mua oo häirinnyt varsinaisesti ikinä, koska tykkään räplätä valikoita ja tutustua tekniikkaan. Mäkin tykkään noista hipaisunapeista, mutta ensimmäisiä kertoja käyttäville ne on aina aika killeri. Ylinopeudet paukkuu vakkarilla aika helposti  :D

Bornin käyttistä en ole koskaan kokeillut, mutta netin kommenttien mukaanhan se on pikkuisen parempi kun Volkkarin versio. Shkodalla se on aivan yhtä huono kuin Volkkarillakin. Konassa on monet toiminnot hyvin napeilla, vaikka se Hyundai-Kian muu käyttöliittymä ei merkittävästi Volkkaria parempi olekaan. Navi on ainakin yhtä kyrsä. Jos jostain haluaa olla iloinen, niin Citroenilla on kaikkein huonoin käyttis, ainakin e-C4:ssä.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 23.09.22 - klo:12:58
Näinköhän akkurekat yleistyvät ihan kohta pidemmillä matkoilla. Ajoakut on joo hempskatin isoja ja niillä saadaan toimintamatkaa se 300km plussakeleillä. Mutta isot akut vaativat järkyttävät lataustehot tai muuten latautuminen kestää 60 min - 75 min. Kuka rekkakuski ajaisi 300km ja pitäisi sitten kyseisen tauon? Saataa rahtiajat hieman pidentyä.

https://www.is.fi/autot/art-2000009087256.html
Ja toiset 300km perävaunun runkoon tehdyssä akussa. Eli saa siinä piirturia ruveta jo värkkäilemään jos aikoo akut tyhjäksi ajaa ennen taukoa…

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 23.09.22 - klo:14:30
2.4 mulla. Ei se kaatuile tai töki, buuttaa kyllä hitaasti, mutta valikkorakenteet ja muut on ihan kuin jostain kaksivärinäyttö-Nokiasta. Eikä se 3.0 Volkkarilla niitä perusongelmia korjaa: päänäyttö on epäselvä, kulutusdataa saa huonosti irti (kuinka monta kWh mikäkin vie esim.), ilmastoinnin säätimet ovat piilossa ja liian pienet esim. jos tarvitsee saada yhtäkkiä huurtunut tuulilasi äkkiä puhtaaksi, asetuksia on piilotettu moneen paikkaan jne.

Itseä kiinnostaa lähinnä se, montako KWh:ta auto vie yhteensä. Toki ymmärrän, että toisia voi kiinnostaa yksityiskohtaisempi tieto. Silloin se on aika ikävä puute. En tajunnut tuollaisia edes Konan koeajossa katsoa, jos sellaisia oli tarjolla.

En ole katsonut ID3-videoita varmaan julkaisun jälkeen, mutta mihin ne ilmastointinapit on kätketty? Bornissa ne on suoraan ruudulla yläpalkissa ja huurtuneen tuulilasin max-puhalluskytkin on ratin vieressä vasemmalla valojen alla.  Kertaakaan ei ole tarvinnut niitä etsiä. Onko ne ID:ssä jossain eri paikassa? Myös ratinlämmitykseen ja muihin pääsee yhdellä napinpainalluksella.

Navin skrollaaminen ei ole mitään suurinta juhlaa, mutta se toimii ihan pätevästi pitkillä matkoilla ja löytää latauspaikat. Akkuarviokaan ei tuntunut pahemmin heittävän. Cupran appi ja lämmityksen kytkeminen päälle etänä toimii moitteettomasti (ainakin tähän asti).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy