Kokemukset Octavia e-TEC

Aloittaja O.C.Taavi, 04.07.21 - klo:12:36

« edellinen - seuraava »

Erkka

Omassa Octavia 1.0 e-TEC mallissa en ole huomannut kyseistä jarruongelmaa. Kaikissa tilanteissa jarruttaa tasaisen hyvin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Tos®

#91
Se nykiminen koskeekin vain vanhempia versiota moottorin ohjainlaitteesta, joka ei tykkää päivityksestä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=48870.msg785741#msg785741
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Arska Automies

Lainaus käyttäjältä: heller - 02.08.22 - klo:14:49
Eipä ne täällä ole narisemassa kenellä toimii ;)

Näinpä! Itsekin tulin tänne ihan vain uteliaisuuttani. Tai no, löytääkseni tietoa 48 voltin sähköjärjestelmästä  :)

Arska Automies

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 11.08.22 - klo:08:36
Muistin totaalisen väärin tuon toiminnon. Keskinäyttöä ei todellakaan saa vaihdettua ja säädöt tehdään ratista, eikä viiksestä. Edellisestä autosta Fabiasta sai keskinäyttöön tehtyä muutoksia. Ilmeisesti tästä muistikuva.

Voihan toki sitäkin vaihtaa. Ratin oikean puoleisesta rullasta pyörittämällä. Vaihtoehdot ovat navigaattori, ajotiedot tai nopeus. Täytyy vain rullatessa olla varovainen, että ei samalla paina rullaa ja ainoastaan nollaa ajotietoja. Paitsi jos sen haluaa tehdä.

Arska Automies

Ja hei, muistakaa samalla myös asettaa tunnelmavalaistus Ukrainan väreihin. Valita oikea sinisen sävy ylös ja oikea keltainen jalkatiloihin  ;)

Possu

Minulla on 1,0 e-Tec. Olen tykännyt kovasti ylipäänsä, ja erityisesti minusta rullaustoiminto on hyvä. Eli siis se, että kun vapautan jalan kaasulta, sammuttaa auto moottorin ja antaa sen rullata omalla painollaan.

Pari viikkoa sitten yhtäkkiä huomasin, että tuota sammuttamista tapahtuu huomattavasti harvemmin. Tarkemmin sanoen auto saattaa liikkeelle lähdön jälkeen tehdä pari-kolme kertaa rullaustilaan siirron, kun vapautan kaasun. Mutta sitten se loppuu, ja rullausten sijaan mennään normaalilla moottorijarrutuksella.

Tämä nyt ei ole varsinainen ongelma, mutta ihmetyttää, että miksi käytös on tällä tavalla muuttunut. Mietin, että onko syynä se, että ajo on ollut keskimääräistä lyhyempää viime viikkoina ja toisaalta myös säät kylmempiä. Eli voisiko olla, että akku ei ole täydessä latingissa, eikä tuota rullausta siksi voi täysimääräisesti hyödyntää.

Tos®

Jos käytössä on ylläpitolaturi, se lataa muuntajan kautta myös penkin alla olevaa akkua.

Taitaapi auto tosiaan vaihtua ennen, kun akkua pitäs uusia
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44149.msg788753#msg788753
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

skoro

#97
Lainaus käyttäjältä: Possu - 13.03.23 - klo:08:27
Pari viikkoa sitten yhtäkkiä huomasin, että tuota sammuttamista tapahtuu huomattavasti harvemmin. Tarkemmin sanoen auto saattaa liikkeelle lähdön jälkeen tehdä pari-kolme kertaa rullaustilaan siirron, kun vapautan kaasun. Mutta sitten se loppuu, ja rullausten sijaan mennään normaalilla moottorijarrutuksella.

Tämä nyt ei ole varsinainen ongelma, mutta ihmetyttää, että miksi käytös on tällä tavalla muuttunut. Mietin, että onko syynä se, että ajo on ollut keskimääräistä lyhyempää viime viikkoina ja toisaalta myös säät kylmempiä. Eli voisiko olla, että akku ei ole täydessä latingissa, eikä tuota rullausta siksi voi täysimääräisesti hyödyntää.
Rullatessa auto ei käytä akkua ja sähkömoottoria! Rullatessa moottori ei käy eikä sähkömoottori pyöri! Sähkömoottori on kiilahihnan välityksellä kiinni moottorissa. Rullatessa kytkin irrottaa moottorin vaihteistosta (tai kytkee vaihteen vapaalle). Mikä sinulla on ajotavan valinta? Ainakin Eko ja ehkä jossakin muussa asennossa rullaa, mutta ei kaikissa! Olisko sulla muuttunut tuo ajotavan valinta? Oletko painanyt vaihteenvalitsijasta kaksi kertaa peräkkäin D/S asentoon? Kokeile painaa niin, että jää D-asento päälle! Silloin rullaa, ei S-asennossa.
Nyt: Octavia 1.0 TSI Style Nordic Edition eTEC DSG vm. -23
Ent: Octavia 1.0 TSI Style BusinessLine DSG vm. -19
       Octavia 1.6 TDI Elegance DSG vm. -13
       Octavia 1.6 TDI Elegance DSG vm. -10

Possu

Lainaus käyttäjältä: skoro - 13.03.23 - klo:16:08
Rullatessa auto ei käytä akkua ja sähkömoottoria! Rullatessa moottori ei käy eikä sähkömoottori pyöri! Sähkömoottori on kiilahihnan välityksellä kiinni moottorissa. Rullatessa kytkin irrottaa moottorin vaihteistosta (tai kytkee vaihteen vapaalle). Mikä sinulla on ajotavan valinta? Ainakin Eko ja ehkä jossakin muussa asennossa rullaa, mutta ei kaikissa! Olisko sulla muuttunut tuo ajotavan valinta? Oletko painanyt vaihteenvalitsijasta kaksi kertaa peräkkäin D/S asentoon? Kokeile painaa niin, että jää D-asento päälle! Silloin rullaa, ei S-asennossa.

Tämä on selvää ettei auto rullatessa käytä moottoria. Siksi ajattelinkin, että auto kenties haluaa tällä hetkellä maksimoida akun latauksen, eikä siksi suostu sammuttelemaan moottoria. Hassua kyllä se tekee sitä liikkeelle lähdön jälkeen pari kertaa, sen jälkeen ei enää ollenkaan.

Normal-moodissa olen aina pitänyt autoa. Kokeilin tänään Ekoa, mutta se ei muuttanut toimintaa. D/S-asento on tuttu juttu, enkä vahingossa S:ää käytä. Pari kertaa olen sillä kokeillut miten kovaa tämä isolohkoinen 1-litrainen lähtee.  :)

Ehkää tämä rullaustoimintakin palaa normaaliksi kelien lämmettyä.

Possu

Ja niinhän siinä kävi, että kun sää lämpeni ja eilen tuli tarve ajaa vähän pidempi matka, palasi tuo rullaustoiminto ennalleen. Eli akku lienee tarvinnut vähän pidempää latausta, mikä toki on ymmärrettävää.

philips

Nyt muutaman kuukauden ollut 1.5 e-tec alla ja täytyy sanoa diesel passatin jälkeen, että todella kevyt kulkuinen auto ja 7v dsg aivan eri luokkaa käytökseltään vs. 6v dsg. Passatin dsg jurruutti liian isolla vaihteella mutta skodassa laatikko toimii kyllä hienosti. Moottori lämpenee kyllä todella nopeasti ja kulutus ei ole paha.
Skoda Octavia Combi 1.5tsi e-tec style -21
ex Passat B8 variant 2.0tdi 4motion 2018 R-line

R-N

Lainaus käyttäjältä: philips - 30.12.23 - klo:11:02Nyt muutaman kuukauden ollut 1.5 e-tec alla ja täytyy sanoa diesel passatin jälkeen, että todella kevyt kulkuinen auto ja 7v dsg aivan eri luokkaa käytökseltään vs. 6v dsg. Passatin dsg jurruutti liian isolla vaihteella mutta skodassa laatikko toimii kyllä hienosti. Moottori lämpenee kyllä todella nopeasti ja kulutus ei ole paha.

Minulla vaihtui Superb 2.0 TDi Octavia Combi 1.0 eTeciksi.

1.0 eTec on yllättävän pirteä eikä auton vajaatehoisuus haittaa minua lainkaan, mutta suuntavakaus moottoritiellä sivutuulessa on aivan onneton vs. diesel-Superb.

Minulla muuttui siis Superb Octaviaksi, viistoperä farmariksi ja 2.0 diesel 1.0 bensaksi. Lisäski tuli vielä korotettu maavara (huonon tien paketti).

Nämä kaikki varmasti selittävät ongelmaa, mutta olisi mielenkiintoista joskus kokeilla esim. Octavia 2.0 dieselinä. Epäilen, että 1.0 eTecin kevyt paino selittää paljon heikkoa suuntavakautta.

heller

Lainaus käyttäjältä: R-N - 01.01.24 - klo:10:14Minulla vaihtui Superb 2.0 TDi Octavia Combi 1.0 eTeciksi.

1.0 eTec on yllättävän pirteä eikä auton vajaatehoisuus haittaa minua lainkaan, mutta suuntavakaus moottoritiellä sivutuulessa on aivan onneton vs. diesel-Superb.

Minulla muuttui siis Superb Octaviaksi, viistoperä farmariksi ja 2.0 diesel 1.0 bensaksi. Lisäski tuli vielä korotettu maavara (huonon tien paketti).

Nämä kaikki varmasti selittävät ongelmaa, mutta olisi mielenkiintoista joskus kokeilla esim. Octavia 2.0 dieselinä. Epäilen, että 1.0 eTecin kevyt paino selittää paljon heikkoa suuntavakautta.
Voi olla ihan korotettu alusta joka tuon ajo-ominaisuuksien puutteen lisää.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Atsii

Lainaus käyttäjältä: heller - 14.01.24 - klo:13:57Voi olla ihan korotettu alusta joka tuon ajo-ominaisuuksien puutteen lisää.

Minun autossani on korotettu alusta. Minkäänlaisia suuntavakausongelmia ei ole autossani ollut.
Renkaissa laitan aina vähintään 0.2 baaria yli suositusten. Auttaisiko pieni paineenlisäys ongelmaan?
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Wilz

Palataan vuosi sitten keskusteltuun rullaustomintoon. Itselläni auto ollut vasta hetken aikaa, ja alussa rullauksen mennessä päälle moottorin kierrokset ovat olleet nollassa. Nyt pari päivää, kun mittaristoon tullut "rullaus", on samalla kierrokset pysyneet tyhjäkäynnin tasolla.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Tos®

Ei se sammuta moottoria, jos aku(i)ssa ei ole tarpeeksi virtaa, moottoriöljyt n. 60-70 asteen yli.
Virtasyöpöt (jos akku on liian vajaa), kuten penkin ja takalasinlämmitys estää myös sammuttamisen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tomahaukka

Vahva vältä tälle.

2.5 vuotta ajellut ja tekninen laatu on täyttä sekundaa. Korjausta korjauksen perään.
- Kolme kertaa käytetty hinauksessa
- Akuissa vikaa n+1 kertaa
- Ratti vaihdettu
- Mittaristo vaihdettu
- Start/Stop laturi (vai mikälie) vaihdettu.

Tälläkin hetkellä auto makaa katoksessa kuolleena, toisen kerran vajaan kuukauden sisällä. Huollossa on vaihdettu saatanan kalliita osia viikko sitten, mutta näköjään ei tähän ritsaan ei auta mikään.

O.C.Taavi

1.5 etec...  :-X
Näyttäis öljyä vievän litran/10t, ainakin...
(7.5t nyt seurannut)
Loppuneeko sitten, 37t nyt takana.
Weba, joten ei juurikaan kylmäkäynnistyksiä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy