Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Hybridimoodissa polttomoottori sammuu ja käynnistyy jatkuvasti. Yhden kilometrin aikana useita kertoja. On varmaan rasittavampaa kuin pelkälle bensalle, joka on koko ajan käynnissä. Täten lyhyemmälle öljynvaihtovälille on varmasti perusteita.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.08.21 - klo:21:12
Hybridimoodissa polttomoottori sammuu ja käynnistyy jatkuvasti. Yhden kilometrin aikana useita kertoja. On varmaan rasittavampaa kuin pelkälle bensalle, joka on koko ajan käynnissä. Täten lyhyemmälle öljynvaihtovälille on varmasti perusteita.

Tämä on kyllä totta. Tuossa omassa plugarissa ainakin kone voi käydä vain yhden sekunninkin kerrallaan, varmasti voitelumielessä rankempaa koneelle kuin jatkuva käynti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 23.07.21 - klo:11:45
Minulla ei ole kotona kWh-mittaria, mutta olen ladannut paljon läheisellä Virran pisteellä. Olen tullut sinne pari kertaa ihan nollissa ja ladannut täyteen. Kun selailen lataushistoriaa, on suurin lataus ollut 10,9 kWh.

Pitää jossain välissä vielä testata.

Sain tilapäislaturilla 8A latausvirralla 11,5 kWh latauksen suuruudeksi 1% -> 100%. Lataus tehty kahtena jaksona eli illalla noin puoleen väliin ja aamulla täyteen lähtöajan mukaan.

Minulla akkun varaus ei mene nollille vaan aina on vähintään 1%. Sähköllä ajettavat ajokilometrin kyllä näytöllä menee nollille.

Onko nuo tiedot 16A latausvirralla? Meneekö muilla akun varaus lukema nollille?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

pasi

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 07.08.21 - klo:21:52
Sain tilapäislaturilla 8A latausvirralla 11,5 kWh latauksen suuruudeksi 1% -> 100%. Lataus tehty kahtena jaksona eli illalla noin puoleen väliin ja aamulla täyteen lähtöajan mukaan.

Minulla akkun varaus ei mene nollille vaan aina on vähintään 1%. Sähköllä ajettavat ajokilometrin kyllä näytöllä menee nollille.

Onko nuo tiedot 16A latausvirralla? Meneekö muilla akun varaus lukema nollille?
En ole nollaa prosenttia nähnyt, ykköseen menee.

Oliko sulla tuossa 11,5kWh latauksessa mukana ilmastointi tai lämmitys? Siitä voisi johtua vähän isompi energiamäärä. Tai sitten jos on kovasti tarvinnut akkua ladatessa jäähdyttää.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: pasi - 08.08.21 - klo:10:50
En ole nollaa prosenttia nähnyt, ykköseen menee.

Oliko sulla tuossa 11,5kWh latauksessa mukana ilmastointi tai lämmitys? Siitä voisi johtua vähän isompi energiamäärä. Tai sitten jos on kovasti tarvinnut akkua ladatessa jäähdyttää.

Ei ollut ilmastointia tai lämmitystä, vain pelkkä lataus. Illalla lämpötila oli 18 asteen tietämillä ja laitoin latauksen päälle ajon jälkeen eli akku oli lämmin, jonka vuoksi on saattanut tarvita jäähdytystä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Pihistelijä

#1115
Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 07.08.21 - klo:21:52
Onko nuo tiedot 16A latausvirralla? Meneekö muilla akun varaus lukema nollille?
Minun 10,9 kWh oli 16 ampeerilla. 8 ampeerilla lataushäviöt ovat suuremmat, joten tuo 11,5 kWh kuulostaa aika vastaavalta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

^ En tunne VAG-hybridien tapaa esittää tuota varaustasoa, mutta omassani ainakaan ei ole mitään outoa siinä, että välillä latausmäärä on isompi ja välillä pienempi. Akun ollessa "tyhjä", eli lataussähkö lopussa, se näyttää aina 0% varaustasoksi. Silti auto toimii hybridinä, välillä ladaten ja välillä purkaen akkua. Tämä varaustason vaihtelu normaalissa hybridiajossa vain tapahtuu tuolla mittarin 0%-tason alapuolella, koska nolla ei oikeasti ole nolla. Sitten kun aletaan lataamaan sähköverkosta, niin taso ei välttämättä aina ole sama. Se voi olla juuri siinä nollassa, mihin se laskee kun lataussähkön käyttää pois, tai sitten se voi olla paljon alempana. Tämä riippuu siitä, missä kohtaa hybridiajon sykliä verkkolatauksen aloittaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ToAkPa

#1117
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.08.21 - klo:11:27
Minun 10,9 kWh oli 16 ampeerilla. 8 ampeerilla lataushäviöt ovat suuremmat, joten tuo 11,5 kWh kuulostaa aika vastaavalta.

Voisiko syynä olla myös se että 8 amperilla ladattaessa on muuntaja välissä ja sen häviöt näkyy kWh:ssa, kun taas 16 ampperilla ladattaessa muuntaja on tolpassa ja nämä häviöt ei näy latauslukemissa.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 08.08.21 - klo:14:54
Voisiko syynä olla myös se että 8 amperilla ladattaessa on muuntaja välissä ja sen häviöt näkyy kWh:ssa, kun taas 16 ampperilla ladattaessa muuntaja on tolpassa ja nämä häviöt ei näy latauslukemissa.

Ei tolpassa ole yhtäkään muuntajaa vaan sieltä pistokkeesta tulee tasan samaa 230V vaihtojännitettä kuin kodin pistorasiasta mitä esim. kahvinkeitinkin käyttää. Vain jos auto on pikalatauksessa niin silloin käytetään jotain muuta kuin auton muuntajaa (eli laturia) ja kun näissä lataushybrideissä kun ei ole pikalatausta niin kaikki sähkö mitä akkuun ladataan menee saman auton sisäisen laturin läpi.

Ei siis ole väliä ladataanko 8A vai 16A virralla niin sama latauslaite hoitaa homman.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.08.21 - klo:15:39
Ei tolpassa ole yhtäkään muuntajaa vaan sieltä pistokkeesta tulee tasan samaa 230V vaihtojännitettä kuin kodin pistorasiasta mitä esim. kahvinkeitinkin käyttää. Vain jos auto on pikalatauksessa niin silloin käytetään jotain muuta kuin auton muuntajaa (eli laturia) ja kun näissä lataushybrideissä kun ei ole pikalatausta niin kaikki sähkö mitä akkuun ladataan menee saman auton sisäisen laturin läpi.

Ei siis ole väliä ladataanko 8A vai 16A virralla niin sama latauslaite hoitaa homman.

Ok. Mikä mahtaa sitten olla tuon tilapäislaturin johdossa oleva laitteisto ja sen tarkoitus?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 08.08.21 - klo:15:59
Ok. Mikä mahtaa sitten olla tuon tilapäislaturin johdossa oleva laitteisto ja sen tarkoitus?

Sen tärkein tehtävä on kertoa autolle että "tästä pistokkeesta saa ottaa vain 1 x 8A virtaa".

Monessa mötikässä on myös suko-pistokkeen lämpötilanvalvonta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 08.08.21 - klo:15:59
Ok. Mikä mahtaa sitten olla tuon tilapäislaturin johdossa oleva laitteisto ja sen tarkoitus?
mm.
- keskustelee auton kanssa ja kytkee virran pinneihin vasta kun pistoke on liitetty autoon. Vaihepinneissä ei ole virtaa, kun pistoke on irti autosta.
- rajoittaa virran 8 A
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Matskasi

Kertokaapa mulle, mistä löytyy Intelligent Hybrid -sovellus/widget, josta mainitaan käyttöohjeen sivulla 217? Joskus muistan nähneeni kyseisen widgetin, mutta nyt en löydä sitä mistään.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

pasi

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 08.08.21 - klo:20:47
Kertokaapa mulle, mistä löytyy Intelligent Hybrid -sovellus/widget, josta mainitaan käyttöohjeen sivulla 217? Joskus muistan nähneeni kyseisen widgetin, mutta nyt en löydä sitä mistään.
Harvinaisen kökösti kirjoitettu käyttöohjeeseen, ja harvinaisen hienosti piilotettu.

Tämä on siis yksi niistä jutuista mitä voi saada niihin kolmeen pystyraitaan siinä kotinäytöllä. Paina pitkään jotain niistä kolmesta niin saat vaihdettua tilalle tämän widgetin.

Se mitä tuo widget käsittääkseni tekee on se että jos siitä laittaa täpän päälle niin navigointi laskee reitin haluttuun kohteeseen ja sieltä kotiin. Ja sitten akun optimointi optimoi akunkäyttöä reitin loppuun eli kotiin. Samalla myös navissa näkyvä saapumisaika näyttää kotiinsaaapumisaikaa, jos kohteesta kurvattaisiin suoraan kotiin pysähtymättä. Periaatteessa hyvä idea mutta tosi hölmösti toteutettu.

miz

^
Tämä oli hyvin selitetty, kiitos!

Olenkin välillä ihmetellyt navin outoa käytöstä reiteissä, mutta nyt tajusin että mulla on jäänyt päälle se intelligent hybrid-täppä joka jatkaa reitin kotiin saakka auton navia käytettäessä. Tällöin haluttu määränpää on ollut vain välietappi kotimatkalla, eikä tarkoitettu lopullinen määränpää.

Toiminto on tosiaan ihan hyvä ja toimiva akun hallinnan kanssa, mutta ei ole mullekkaan aiemmin uponnut tuo logiikka kalloon. Täytyy siis napata se täppä pois ja laittaa vasta kun haluaa päästä kotiin saakka..

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.08.21 - klo:11:27
Minun 10,9 kWh oli 16 ampeerilla. 8 ampeerilla lataushäviöt ovat suuremmat, joten tuo 11,5 kWh kuulostaa aika vastaavalta.

Mistä johtuu että lataushäviöt on suuremmat pienemmällä virralla? Kaupunkilaisjärjellä ajatellen asian luulisi olevan juuri toisin päin, kun suuremmalla virralla luulisi johdon lämpenevät jolloin vastus kasvaa jne.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Matskasi

Lainaus käyttäjältä: pasi - 08.08.21 - klo:21:22
Harvinaisen kökösti kirjoitettu käyttöohjeeseen, ja harvinaisen hienosti piilotettu.

Tämä on siis yksi niistä jutuista mitä voi saada niihin kolmeen pystyraitaan siinä kotinäytöllä. Paina pitkään jotain niistä kolmesta niin saat vaihdettua tilalle tämän widgetin.

Se mitä tuo widget käsittääkseni tekee on se että jos siitä laittaa täpän päälle niin navigointi laskee reitin haluttuun kohteeseen ja sieltä kotiin. Ja sitten akun optimointi optimoi akunkäyttöä reitin loppuun eli kotiin. Samalla myös navissa näkyvä saapumisaika näyttää kotiinsaaapumisaikaa, jos kohteesta kurvattaisiin suoraan kotiin pysähtymättä. Periaatteessa hyvä idea mutta tosi hölmösti toteutettu.

Kiitos tästä, nyt löytyi. On kyllä todella outo logiikka, jos se tosiaan noin toimii. Pitääpä testailla.
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

miz

Logiikka on, että ilman tuota täppää määränpää auton navissa optimoi energian/akun käyttöä sinne määränpäähän oletuksella että siellä on latausmahdollisuus. Eli vetää akun melko kuivaksi jollei ole asetettu alarajaa manuaalisesti.

Tietty naviin voisi manuaalisesti laittaa niitä välietappeja jolloin on periaatteessa sama, mutta jotenkin loogisempaa olisi että tuon intelligent asetuksen voisi laittaa päälle sieltä navista ettei pitäisi hyppiä eri valikoihin.

Tai ehkä sen saakin jos osaa 😀
Joka tapauksessa esim eestaas matkoihin hyvä toiminto jos välillä ei ole latauksia tiedossa. Käyttö tosiaan voisi olla selkeämpääkin.

Tombba

Kuinkas tuo latausluukun lukituksen avaus toimii muilla? Itseä hiertää aikalailla se, että kun lataus on kesken, ja avaa ovet, laturi ei lukkiudu kuin vasta jonkun järkevän ajan kuluttua. En ole kellottanut, mutta ihan riittävän pitkän ajan kuluttua. MUTTA, kun lataus on valmis, ja avaa ovet, niin kappas, laturia ei saakaan irti luukusta, sillä se menee lukkoon tyyliin parin sekunnin kuluttua avaamisesta. Hiertää, kun avaa ovet kessyllä, ja parin sekunnin päästä pitääkin kaivaa avain taskusta, ja avata ovet uudelleen, jotta saa laturin irti autosta. Ja tämä on vielä se yleisin keissi, kun laturi tulee useimmiten irrotettua silloin kuin akku on täynnä.

miz

En ole kiinnittänyt huomiota latauksen asteeseen, mutta aina välillä on tuo tullut vastaan että pitää avata avaimesta. Täytyykin tarkkailla. Pieni ja ärsyttävä asia.

Kojuvi

Luukun saa nopeammin auki kun lukitsee ovet uudestaan kessyllä  ja avaa saman tien.

Kojuvi


mipefin

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 10.08.21 - klo:20:33
Luukun saa nopeammin auki kun lukitsee ovet uudestaan kessyllä  ja avaa saman tien.
Tai sitten vaan painaa avausnappia avaimesta niin ei tarvi laittaa lukkoon välissä?

Kaikista helpointa kun nappaa vaan sen johdon irti heti kun avaa ovet. Jos on kädet täynnä tavaraa, niin takakontin avaaminen ei avaa koko autoa -> tavarat sinne ja sitten auto auki ja johto pois. Ei tämä itsellä mikään ongelma ole ollut, tottumiskysymys ehkä ennemmin :D Hyvä vaan että pysyy kaapeli tallessa.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

Eipä sitä kaapelia ketään varmaan kerkiäisi nusaisemaan vaikka olisi lukko avatessa auki 30 s. Varsinkin kun itse seisoo siinä vieressä 😀

Tombba

Lainaus käyttäjältä: miz - 10.08.21 - klo:23:10
Eipä sitä kaapelia ketään varmaan kerkiäisi nusaisemaan vaikka olisi lukko avatessa auki 30 s. Varsinkin kun itse seisoo siinä vieressä 😀

Just näin. Pointti tosiaan oli se, että miksi ihmeessä se pitää lukittua niin nopeasti ovien avaamisen jälkeen. Laturin lukittuminen itsessään on varsin hyvä asia.

Kiva kun autossa on kessy ja silti saat kaivaa avaimia taskusta joka hemmetin aamu. Tai no, saa niitä muutenkin kaivaa kun tuo kessykin toimii silloin kun sitä huvittaa.

Yaffa0

Eikö se Kessy siis avaa, samalla kun ovet avautuvat, tuota laturin porttia? Kädet kahvan sisään (auki), painallus peukulla kahvan päältä (kiinni).

Ja yhä vieläkö, siis lukuisten päivitysten jälkeen, Kessy toimii huonosti uudessa KL Leonissa? Miten se voi olla mahdollista, että tuota ei saada kuntoon? Sehän on ollut tuotannossa vuosia. Esim. Kessy on toiminut täysin virheettä 2017 5F Leonissani ja myös 2015 vuoden kakkosautossa Fabiassa. Molemmissa voi lisäksi avata peräkontin (Kessyllä) ilman, että auton ovet aukeavat.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ram1

No jos luet nuo edelliset viestit, niin pointti on se, että laturilukitus kyllä aukeaa, mutta ehtii mennä kiinni ennenkuin ehtii irroittaa piuhaa. Eli tuo latausluukun lukituksen viive voisi olla se puoli minuuttia yms. Niinkuin yleensä autoissa jos avaat vaikka ovet, mutta et mene sisään, niin viive se puolisen minaa. Tappaa nuo kessyn hyödyt.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 11.08.21 - klo:10:37
No jos luet nuo edelliset viestit, niin pointti on se, että laturilukitus kyllä aukeaa, mutta ehtii mennä kiinni ennenkuin ehtii irroittaa piuhaa. Eli tuo latausluukun lukituksen viive voisi olla se puoli minuuttia yms. Niinkuin yleensä autoissa jos avaat vaikka ovet, mutta et mene sisään, niin viive se puolisen minaa. Tappaa nuo kessyn hyödyt.

Luin kyllä, mutta en ymmärrä mistä valitetaan (paitsi, että Kessy toimii edelleen jollakin huonosti).

Mikä on siis ongelma, jos käyttäjä menee autolleen ja koskee ovenkahvaan ja sen jälkeen irroittaa heti latausjohdon? Vai onko pakko toimia niin, että ensin koskee kahvaan ja sitten touhuaa muuta ja vasta sitten irroittaa kaapelin? Jos tietää, että kaapeli kannattaa irroittaa ensimmäiseksi, niin miksi ei toimisi niin?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

[kassu]

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.08.21 - klo:11:11
Luin kyllä, mutta en ymmärrä mistä valitetaan (paitsi, että Kessy toimii edelleen jollakin huonosti).

Mikä on siis ongelma, jos käyttäjä menee autolleen ja koskee ovenkahvaan ja sen jälkeen irroittaa heti latausjohdon? Vai onko pakko toimia niin, että ensin koskee kahvaan ja sitten touhuaa muuta ja vasta sitten irroittaa kaapelin? Jos tietää, että kaapeli kannattaa irroittaa ensimmäiseksi, niin miksi ei toimisi niin?

Tätä minäkin ihmettelen kun lueskelin tätä ketjua. Avaa ovet kahvasta ja sitten irroittaa johdon. Pitääkö asiat tehdä ehdoin tahdoin hankalimman kautta :D
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

Farao

Ei kyllä edes ymmärrä itsekään. Tulen autolle, käsi kahvalle jolloin koko auto aukeaa. Tuolloin perhe/kaverit menevät kyytiin ja itse ensimmäisenä otan laturista irti johdon. Mitä ihmettä siinä tekee, jos auton avaamisen jälkeen täytyy soheltaa puoli minuuttia? Siirtää penkkejä, kävellä ympäri vai mitä? Joka tapauksessa nappia painamalla kaukosta se avaa sen lukon uusiksi jos nyt on pakko minuutteja tehdä jotain muuta avaamisen jälkeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy