Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

miz

Juu, ja on nuo kaapeleiden järjestykset myös ohjekirjassa.

Mulle on ollut vaan epäselvää lataushybridin kanssa toimiminen, sitä apuvirralla startatessa kun starttivirta ei tule avustavasta autosta toisin kuin suurimmassa osassa muita autoja.
Ymmärsin että siinä voi tulla ongelmia kun virtaa syötetään sekä avustavasta akusta/autosta että korkeajännitepuolelta konvertterin kautta.
Tästä syystä 12v akkua saisi ladata vain kun autossa ei ole virtoja päällä tai ajoakun latausta käynnissä.

Jotta asia ei olisi liian selkeä, niin ainakin seatin ohjekirjassa vielä erikseen kielletään 12v akun lataaminen muualla kuin merkkikorjaamossa 😀

Sikäli tuo vanha neuvo on vanha neuvo kun sieltä avustavasta autosta saatava sähkö tosiaan taitaa vaan herättää lataushybridin järjestelmät ja startti tehdään normaalisti auton oman järjestelmän kautta, eli virtaa ei sieltä kauhean paljon tarvittaisi.

Osaaminen kun ei riitä niin jätän omalta osalta tähän ja soitan hinurin jos oma auto hyytyy 12v akun takia tienposkeen. Kotona sitte latausasema kiinni..

M_M

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 15.01.22 - klo:14:45
Löytyisköhän mistään tietoa, kuinka tehokas se DC/DC konvertteri Octavioissa mahtaa olla?

Mulla ei tässä Octavian dataa ole, mutta Passat/Golf GTE:n vastaava pulikka tuuppaa 12VDC puolelle enimmillään 120A.

Teen rohkean oletuksen, että Octaviassa olisi samaa luokkaa.

Hibah

^ eli lienee ihan linjassa perinteisten käyttöhihnalla pyöritettävien akkulatureiden kanssa. Googlen mukaan vielä vuosimallin 2010 karvalakeissa laturit olivat 70 A luokkaa, mutta jo vuodesta 2017 alkaen vähänkin paremmin varustelluissa autoissa on 120 - 180 A laturit. Ison tuntuisia eroja on siis noissa vakiolatureissakin ihan muutaman vuoden sisään.

Sanottakoon samaan hengenvetoon, että kabiinin lämmitysilmakanavassa mahdollisesti oleva 1 kW tehoinen PTC-lisälämmitysvastus ottaa jo yksinään 83 A. Siksi nämä lämmitysvastukset plugareissa käyttävätkin 12 V sijaan sitä ajoakkua, ettei tarvi ihan niin paksua kaapelointia, eikä turhaan kuormiteta 12 V järjestelmää, jos jäykempääkin jännitettä on saatavilla.

Takalasinlämmittimet sentään taitavat vielä olla 12 V kaikissa autoissa? Paljonkohan niiden teho mahtaa olla?

Pushead

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 16.01.22 - klo:12:29
^Sanottakoon samaan hengenvetoon, että kabiinin lämmitysilmakanavassa mahdollisesti oleva 1 kW tehoinen PTC-lisälämmitysvastus ottaa jo yksinään 83 A.

Ei ota. Jos jännite olisi 12V niin 1kW olisi 83A
2022 Octavia iV Style Liftback

miz

^^
Plugareissa on 5kW vastus nestekierrossa.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 16.01.22 - klo:14:49
^^
Plugareissa on 5kW vastus nestekierrossa.
Joka nimenomaan toimii korkeajänniteakusta.
Model 3 Highland
ex. Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini
ex. Golf 1.2TSI DSG Hailaini
ex. Passat 1.8T 3B Hailaini (tuonti)

AquaBlue

Nykyisestä Octaviasta alkaa Fiksudiili sopimusaika loppumaan (soppari loppuu 10/2022, mutta toimitusaika on tällä hetkellä kohtalainen) ja uutta vaihtoehtoa pitäisi alkaa miettimään.

Varmaan nettiä selaamalla löytyy tietoa, mutta lyhyesti...

Kävin viikonloppuna istumassa Sportlinen sisällä autokaupassa. Tarjouksia olen pyytänyt Style malliin, mitä enemmän tai vähemmän oikein saan kuin isommat renkaat jos valinta osuu Sportlineen. Katsoin, että lisäämäällä Styleen Dynamic packin, autossa ei olisi kromista maskia eikä ikkunan muoveja,  myös penkit olisivat samat kuin Sportlinessä.
Octavia combi Style 1,0 dsg -18
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

heller

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 17.01.22 - klo:14:06
Nykyisestä Octaviasta alkaa Fiksudiili sopimusaika loppumaan (soppari loppuu 10/2022, mutta toimitusaika on tällä hetkellä kohtalainen) ja uutta vaihtoehtoa pitäisi alkaa miettimään.

Varmaan nettiä selaamalla löytyy tietoa, mutta lyhyesti...

Kävin viikonloppuna istumassa Sportlinen sisällä autokaupassa. Tarjouksia olen pyytänyt Style malliin, mitä enemmän tai vähemmän oikein saan kuin isommat renkaat jos valinta osuu Sportlineen. Katsoin, että lisäämäällä Styleen Dynamic packin, autossa ei olisi kromista maskia eikä ikkunan muoveja,  myös penkit olisivat samat kuin Sportlinessä.
Dynamic paketti on tosiaan aika lähellä sportlineä sisustaltaan.

Btw, saakos peräkontin 12V lähtöä muutettua jatkuvalle virralle?
Model 3 Highland

Atsii

Omassa laitteessa virta takakonttiin on aina päällä.
Omasta en ole huoltoon valittanut  ;D Jostain muistan nähneeni jonkin sulakkeen siirtämistä asian "korjaamiseksi". Joku varmaan muistaa paremmin?
ex. Skoda Octavia Combi  1.5TSI Style Launch Edition man. 2020
VW Golf Variant Comfortline Edition 40 1.4TSI man. 2015 
VW Golf Variant Comfortline 1.4TSI 2010  man.     
VW Golf Variant Comfortline 1.9 TDI  2002 man.     
VW Polo Classic Comfortline 1.4 2000 man.

heller

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 17.01.22 - klo:22:38
Omassa laitteessa virta takakonttiin on aina päällä.
Omasta en ole huoltoon valittanut  ;D Jostain muistan nähneeni jonkin sulakkeen siirtämistä asian "korjaamiseksi". Joku varmaan muistaa paremmin?
Jaa oisko se aina päällä sitten nykyisissä, varsinkin jos on kontisssa.
Aikaisemmissa tosiaan muistan itsekin että sulakkeen paikkaa siirtämällä tuon pystyin muuttamaan.
Model 3 Highland

Erkka

Sama täällä. Takakontin 12V rasiassa jatkuva virta. Hyvä systeemi, kun olen pitänyt mm. 12V kylmälaukkua takakontissa, niin pysyy tuotteen kylminä kauppareissujen ja muiden pysähdystaukojen aikana.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 18.01.22 - klo:11:35
Sama täällä. Takakontin 12V rasiassa jatkuva virta. Hyvä systeemi, kun olen pitänyt mm. 12V kylmälaukkua takakontissa, niin pysyy tuotteen kylminä kauppareissujen ja muiden pysähdystaukojen aikana.
Uskoisin että myös liftbäkissä on sama juttu?
Model 3 Highland

Captain J

Miten Ocuilijoilla toimii ”rullaus”? Oon pohdiskellut omassani sitä, että välillä auto alkaa herkästi rullata kun nostaa jalan kaasulta (hetkellisen kulutuksen näyttöön tulee ”rullaus”-teksti ja nopeusmittarin liepeille ilmestyy ”eco”), ja välillä sitten moottorijarrutus menee päälle (hetkellinen kulutus näyttää 0,0l/100km).

Onko täällä kellään tietoa, että millä logiikalla tuo rullaus toimii, eli missä tilanteessa se menee päälle moottorijarrun sijasta? Minusta hyvin kätevä ominaisuus, ja haluaisin että moottorijarrulle mentäisiin harvemmin.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Captain J - 19.01.22 - klo:20:46
Miten Ocuilijoilla toimii ”rullaus”? Oon pohdiskellut omassani sitä, että välillä auto alkaa herkästi rullata kun nostaa jalan kaasulta (hetkellisen kulutuksen näyttöön tulee ”rullaus”-teksti ja nopeusmittarin liepeille ilmestyy ”eco”), ja välillä sitten moottorijarrutus menee päälle (hetkellinen kulutus näyttää 0,0l/100km).

Onko täällä kellään tietoa, että millä logiikalla tuo rullaus toimii, eli missä tilanteessa se menee päälle moottorijarrun sijasta? Minusta hyvin kätevä ominaisuus, ja haluaisin että moottorijarrulle mentäisiin harvemmin.
DSG:llä rullauksen saa päälle jos on moottorijarrulla ja käyttää ihan kevyesti kaasua ihan lyhyen hetken päällä, tämä ainakin Normal modessa ja kun adaptiivinen vakkari ei ole päällä. En osaa sanoa kuinka helppo tuo kevyt kosketus on normi jalkakaasulla saada aikaiseksi, mutta käsihallintalaitteideni keventämättömällä peukalokaasulla tuo onnistuu helposti. Mutta se että onko tuo hetkellinen rullaus pakkaskelillä järkevää, niin itse ainakin käyttäisin omassa päässäni mielummin moottorijarrua. En tosin tiedä onko DSG millänsäkään tuosta pakkaskelissäkään, mutta itse olen sitä säästellyt ja antanut olla pääosin moottorijarrulla. Kesällä ehkä eri juttu.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 20.01.22 - klo:09:43
DSG:llä rullauksen saa päälle jos on moottorijarrulla ja käyttää ihan kevyesti kaasua ihan lyhyen hetken päällä, tämä ainakin Normal modessa ja kun adaptiivinen vakkari ei ole päällä. En osaa sanoa kuinka helppo tuo kevyt kosketus on normi jalkakaasulla saada aikaiseksi, mutta käsihallintalaitteideni keventämättömällä peukalokaasulla tuo onnistuu helposti. Mutta se että onko tuo hetkellinen rullaus pakkaskelillä järkevää, niin itse ainakin käyttäisin omassa päässäni mielummin moottorijarrua. En tosin tiedä onko DSG millänsäkään tuosta pakkaskelissäkään, mutta itse olen sitä säästellyt ja antanut olla pääosin moottorijarrulla. Kesällä ehkä eri juttu.

Mitä tarkoitat tuolla, ettei olisi pakkaskelissä järkevää?

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 20.01.22 - klo:09:51
Mitä tarkoitat tuolla, ettei olisi pakkaskelissä järkevää?
Ajatus siis säästää laatikkoa hieman talvella, kun ei koko ajan irtaudu ja kytkeydy taas uudestaan esim. seuraavan kaasun- tai jarrunpainalluksen yhteydessä. Tämän vuoksi tein edellisen kolmoskoppaisenkin kanssa niin, että käytin talvella Normal-modea jossa ei siinä mallissa ollut Coastingia, ja Eco-modea vain kesällä.

Mutta kuten sanoin, en ole varma onko nykyiset DSG:t tuosta millänsäkään.
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

mfroberg

Ajelen kyllä ECO-modella ympäri vuoden ja coasting on käytössä jatkuvasti, viimeksi tänään. Ja auto/laatikko ei kyllä moisesta välitä, sen on suunniteltu toimivan noin. Nyt kyllä taidat olla lievästi sanottuna hakoteillä, jos autoon on joku toiminto laitettu niin sitä voi huoletta käyttää.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

heller

Kai Morpheuksella on huonoja kokemuksia. Ei sitä ihan noinkaan voi sanoa että jos autossa joku toiminto on, niin sitä voisi huoletta käyttää.
Launch controlli joka valoista niin ei varmasti kestä pitkään :)

Mutta jooh, en miekään usko että sen coastingin käytöstä on mitään haittaa. Kyllähän se tietysti ajaa sitä kytkintä useammin auki/kiinni, mutta luulisi että se rullaaminen on lopulta parempaa DSG:lle kun on silloin irtikytketty.
Lämpötilalla en usko että on mitään vaikutusta asiaan.

Tosiaan jos ei meinaa rullata, näpäytys kaasuun pitäisi auttaa jos auton mielestä muut olosuhteet sen sallitavat. Kevyt näpäytys jarrulle myös palauttaa auton moottorijarrutukselle, ainakin nykyisessä autossa.
Model 3 Highland

Oculääri

En ole DSG:n sielunelämään tarkemmin tutustunut, mutta siis eikös tässä nyt puhuta samoista kytkimistä joita irroitetaan/kytketään jokaisen vaihteenvaihdon yhteydessä jokatapauksessa? Itse oletin, että vapaarullauksessa vaan kumpikin on kytketty irti. Siksi en ymmärtänyt miten pakkanen tähän liittyy, kyllähän vaihteistossa nyt lämmintä pitäisi olla? Olen kaiketi väärässä, joten korjatkaa.  :D

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 20.01.22 - klo:10:09
Nyt kyllä taidat olla lievästi sanottuna hakoteillä, jos autoon on joku toiminto laitettu niin sitä voi huoletta käyttää.

Toisinaan käyttäjä voi olla fiksumpi kuin auto. Esimerkiksi ei tunnu hyvältä ajaa 2.0 TDI:llä 7-vaihteella alle 80 km/h, jolloin kierroksia koneessa on noin 1100 / min. Tällöin melkein vaistomaisesti tulee käsin pienennettyä vaihdetta. SS:n mielellään kytkee pois kylmällä tai koneen ollessa kylmä, kun ajattelee säästävänsä autoa. Myös esimerkiksi automaattisesti sisäänpäin kääntyvät peilit ovat toiminto, jota en itse huoletta talvella käytä. 

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 20.01.22 - klo:12:57
Myös esimerkiksi automaattisesti sisäänpäin kääntyvät peilit ovat toiminto, jota en itse huoletta talvella käytä.
Käytä vaan. Ei ole mennyt rikki kolmessa eri autossa käytettynä 10 vuoden aikana. Ja käyttö on täällä itärajalla jossa lunta, jäätä ja pakkasta tuntuu riittävän edelleen talvisin.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

Morpheus3

Myös esimerkiksi automaattisesti sisäänpäin kääntyvät peilit ovat toiminto, jota en itse huoletta talvella käytä.
Myös tämä on itselläni talvella pois käytöstä, edellistä edeltäneessä Octaviassa oikean peilin kääntö hajosi talvella kun mekanismi oli jäätynyt ilmesisti lämpötilan nopean muutoksen takia. Ja Rovaniemellä asustellaan, eli täällä ei ole talvella pakkasta alimmillaan kuin n. -30 astetta. :)

mfroberg

Toisinaan käyttäjä voi olla fiksumpi kuin auto. Esimerkiksi ei tunnu hyvältä ajaa 2.0 TDI:llä 7-vaihteella alle 80 km/h, jolloin kierroksia koneessa on noin 1100 / min. Tällöin melkein vaistomaisesti tulee käsin pienennettyä vaihdetta. SS:n mielellään kytkee pois kylmällä tai koneen ollessa kylmä, kun ajattelee säästävänsä autoa. Myös esimerkiksi automaattisesti sisäänpäin kääntyvät peilit ovat toiminto, jota en itse huoletta talvella käytä.

Mullakin 2.0 TDI enkä sääli sitä sen kummemmin, mulla kierrokset alhaisimmillaan jossakin 1200 tienoilla ja hieman värisee...värisköön. SS mullakin aina pois päältä kun dieseli tärähtää aina käynnistyessään, bensapelissä sitä ei juurikaan huomaa ja saa siksi olla päällä. Peilinkääntö mulla on poissa koko ajan kun se on mielestäni aika turha, voin sen laittaa päälle jos on asiaa stadin keskustaan ja pistän kaaran kadunvarsiparkkiin. Vaimo käyttää peilinkääntöä indikoimaan onko pirssi lukossa, myös nyt talvella. Jos rutisee niin rutiskoon kai tuumaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

heller

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 20.01.22 - klo:13:14
Käytä vaan. Ei ole mennyt rikki kolmessa eri autossa käytettynä 10 vuoden aikana. Ja käyttö on täällä itärajalla jossa lunta, jäätä ja pakkasta tuntuu riittävän edelleen talvisin.
Sama täällä pari konsernin autoa ollut viimeisen kuuden vuoden aikana eikä ongelmia peilien kanssa. Aina päällä ja pysyy päällä.
Model 3 Highland

heller

Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 20.01.22 - klo:10:46
En ole DSG:n sielunelämään tarkemmin tutustunut, mutta siis eikös tässä nyt puhuta samoista kytkimistä joita irroitetaan/kytketään jokaisen vaihteenvaihdon yhteydessä jokatapauksessa? Itse oletin, että vapaarullauksessa vaan kumpikin on kytketty irti. Siksi en ymmärtänyt miten pakkanen tähän liittyy, kyllähän vaihteistossa nyt lämmintä pitäisi olla? Olen kaiketi väärässä, joten korjatkaa.  :D
Samoista ainakin itse puhun. Vaihteisto ei lämpiä kovin äkkiä, mutta ei sillä pitäisi olla merkitystäkään.
Model 3 Highland

Tos®

^ei lämpiä ainakaan talvella.
Golffissa oli päällä vaihteiston lämpötilan näyttö, en jaksanut katsella - - - näkymää, joten otin pois...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Captain J

Kiitokset vastanneille, selventi rullauksen sielunelämää :)

Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

hendrx

Aamulla tarjos päivitystä. Saas nähdä miten vaikuttaa ”ominaisuuksiin”

heller

Saako mittaristosta keskellä olevan nopeuden tilalle muuta tietoa? Ainakin sisarmalleissa näyttäisi saavan.

Rullalla valinta näyttää hyppivän vain viisasarien sisällä.
Model 3 Highland

Erkka

^ Muistaakseni ratin oikeanpuoleisista napeista saa valittua mittariston keskiosan aktiiviseksi ja sen jälkeen rullalla vaihdettua tietoja, kuten nopeusnäyttö jne.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy