Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

PPH

Onko tuo kosketusnäyttö muuten kapasitiivinen? Toimiiko se muuten kuin paljaalla sormella tai sellaisilla hanskoilla joissa on ns. kosketuspinta? Liikkeelle lähtiessä tuon näytön käyttö voi olla aika madottomuus tässä tapauksessa jos se tottelee vain sormea. Nopeasti tuollainen näyttö silti varmaan lämpeneekin.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.08.20 - klo:10:15
Hyvä on. Tunnut olevan aika vahvasti sitä mieltä, että auton suunnitellut insinööri on osannut tehdä täydellisen laitteen, joka tietää 100% varmasti, millaisen ilmastoinnin kukakin jokaisella ajanhetkellä haluaa. Itse olen sitä mieltä, ettei ole, eikä voi olla. En voi muiden kohdalta tietenkään perustella, mutta omaltani toki.

Kyllä, haluan joskus kylmää tai lämmintä heti just nyt, eikä kohta. Pidän hyvin usein ilmasuuttimia suunnattuna kohti itseäni, ainakin ajomatkan alussa, ja tunnen siis tuloilman lämpötilan ihollani, en varsinaista kabiinin lämpötilaa. Tuloilman lämpötila muuttuu nopeasti, kun lämpötilasäätöjä kääntää. Jos kohdistaisin ilmavirran pois itsestäni, pitäisi odotella minuuttikaupalla, ennenkuin kabiinin lämpötila saavuttaisi halutun tason. Tämä ei toimi itselläni useimmiten, vaan pääsääntöisesti pidän ilmasuuttimia itseeni kohdistettuina, ja säädän nappulasta halutun lämpötilan, joka saavutetaan parin sekunnin sisällä säädön muuttamisesta. Jos odotan ilmavirta poispäin suunnattuna, että kabiinin lämpötila saavuttaa halutun tason, ehdin jo läkähtyä tai paleltua, tilanteesta riippuen.

Nykyisessä autossani on yksi asetus, joka auttaisi välttämään lämpötilasäätöjen tai puhallusnopeuden säätelyä ainakin jossain määrin. Se on automaattisen puhallusnopeuden esiasetus, jolla valitaan automaattisen puhallussäädön säätökäyrä kolmesta eri vaihtoehdosta. Valitettavasti tämä säätö ei ole nappuloissa, vaan piilotettuna kosketusnäytön valikoihin. Siksi sitä ei tule koskaan käytettyä, vaan suoraan lämpötilan ja/tai puhallusnopeuden säätöjä, koska ne löytyvät napeista.

Mutta silloinhan käytät väärin, jos puhalluksen laitat kohtisuoraan itseäsi kohti. Se ei ole suositeltavaa. Ethän kotona sisälläkään tee tuolla tavalla, että säädät kämpän lämpötilaa nopeasti johonkin suuntaan, vaan sopeudut vallitsevaan lämpötilaan? Olet myös malttamaton, joka lisää tuota säätämisen tarvetta. Se ei ole auton vika? Ei noi toimi 100% oikein, mutta et toimi sinäkään?  ;D

Ps. Kokeile antaa aikaa sille?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: PPH - 18.08.20 - klo:09:04
Nyt jos olisi ostamassa kaasuautoa niin kannattaisiko odotella tätä IV:tä vai ottaa saatavilla oleva aika hyvin varusteltu III?
Mietin että mitä lisäarvoa tästä IV:stä tulisi? Ilmeisesti ilmastointi on ainakin aika huono käyttää kosketusnäytön takia ja hinta tulee varmaankin olemaan kalliimpi. Lisäksi tietty se Gasum tarjouksen jatkuminen on kysymysmerkki, ainahan se on tainnut silti jatkua.

Uuden puolesta puhuisi HUD näyttö sekä kertaluokkaa modernimpi ilme, tosin uudessa sedan on paremman näköinen se farkkussa ei ole niin suurta eroa mielestäni. Itse en oikein keksi uudesta mitään muuta erityisempää plussaa? No tietty jos digitaalimittarin sellaiseksi laskee, mutta...

Vähän tälläistä tajunnanvirran omaista pohdintaa, mutta itselle hyvinkin ajankohtaista :-D

Pohdintaa vaikeuttamaan tai yhden muuttujan siihen lisää voisi antaa se, että Seat Leon farkun "iV-malli" on jo hinnoiteltu ja tilattavissa. Siinä on kaikki samat heebelit (poislukien HUD), sama kone ja nyt ensimmäistä kertaa sisätilat ovat Octavian kokoiset (tai Youtube-testaajien mukaan jopa isommat/paremmat).

Outoa on se, että millään ei saada konfiguraattoriin tai edes PDF-hinnastoon koko Octavia -mallistoa. Ei ole edes kunnon esitettä, jossa olisi kaikki lisävarusteet katsottavissa. Mutta tässä odotellaan...
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Skoda Scala 1.5 TSI (2019), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:09:56
Ennen metrinkään ajamista voi sen säädöt laittaa kondikseen, jos erilainen keli tai oma varustus.

Ulkona on 28 astetta, käynnistän tänään ensimmäistä kertaa auton, ilmastointi on automaattiasetuskilla ja tuulettimet käy täysillä ja puhaltaa kylmää päin naama. Ainakin 10 km joutuu ajamaan, ennen kun tilanne rauhoittuu, mutta automaattisesti on flunssa jo saatu...

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: PPH - 18.08.20 - klo:10:21
Onko tuo kosketusnäyttö muuten kapasitiivinen? Toimiiko se muuten kuin paljaalla sormella tai sellaisilla hanskoilla joissa on ns. kosketuspinta? Liikkeelle lähtiessä tuon näytön käyttö voi olla aika madottomuus tässä tapauksessa jos se tottelee vain sormea. Nopeasti tuollainen näyttö silti varmaan lämpeneekin.
Ei lasi kovin nopeasti lämpene. Jos siis tuossa on lasia se pinta. Kapasitiivinen se jokatapauksessa on. Mielestäni tuo näyttö toimi hanska kädessä, kun joku sitä kokeili. Itse en koskaan aja mitkään hanskat kädessä edes kylmällä kelillä. Näissä näppylät pitää lämpöisenä tuo ratti tarvittaessa.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.08.20 - klo:10:28
Ulkona on 28 astetta, käynnistän tänään ensimmäistä kertaa auton, ilmastointi on automaattiasetuskilla ja tuulettimet käy täysillä ja puhaltaa kylmää päin naama. Ainakin 10 km joutuu ajamaan, ennen kun tilanne rauhoittuu, mutta automaattisesti on flunssa jo saatu...
Kohti niitä suulakkeita ei kannata pitää juuri tuosta syystä. Eikä sitä tarvi kilometriäkään ajaa, kun jo tuo oma rauhoittuu. Eli antaa vaan hoitaa hommansa. Suulakkeen saa myös melko nopeasti eri suuntaan käännettyä tai kiinni edelleen, eli siihen ei automatiikkaa tarvita, - oli se sitten nappuloilla tai näytöllä?

passo_s

Lainaus käyttäjältä: PPH - 18.08.20 - klo:10:21
Mulla säätö liittyy hiihtoharrastukseen ja kylmään keliin. On mulla webasto mutta silti usein juurikin hanskat kädessä kääntää lämmönsäätönappulasta hetkeksi lämmönsäädön täysille. Se on se yksi ranneliike thats it. Nyt jos joku lääpintä näyttö vaatii hanskojen riisuntaa niin se on epämukavaa. Minusta Passat GTE vaikka puhelimella pyytää maksimiin webaston kanssa lämpötilan,kun autolle tulee tarvii kuitenkin se maksimi lämmönsäädöstä kiertää, en muista tarkasti. Ei haittaa tuo kun on kierrettävä namiska, sitä voi kiertää hanskat kädessä.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:10:34
Kohti niitä suulakkeita ei kannata pitää juuri tuosta syystä. Eikä sitä tarvi kilometriäkään ajaa, kun jo tuo oma rauhoittuu. Eli antaa vaan hoitaa hommansa. Suulakkeen saa myös melko nopeasti eri suuntaan käännettyä tai kiinni edelleen, eli siihen ei automatiikkaa tarvita, - oli se sitten nappuloilla tai näytöllä?

Ai jaa, puhaltimien suunta ja voimakkuus ei ole automaattinen vaan niitä pitää kuitenkin itse säätä, eli oikeastaan automaatista ei ole yhtään mitään, koska automaatti ei tiedä muuta kuin vaan kahden kojelaudan anturin lämpötilan, mutta ilmamäärä tai ihmisten määrä, sekä takalämpötila automaatti ei tiedä.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:10:22
Mutta silloinhan käytät väärin, jos puhalluksen laitat kohtisuoraan itseäsi kohti. Se ei ole suositeltavaa. Ethän kotona sisälläkään tee tuolla tavalla, että säädät kämpän lämpötilaa nopeasti johonkin suuntaan, vaan sopeudut vallitsevaan lämpötilaan? Olet myös malttamaton, joka lisää tuota säätämisen tarvetta. Se ei ole auton vika? Ei noi toimi 100% oikein, mutta et toimi sinäkään?  ;D

Ps. Kokeile antaa aikaa sille?

No en todellakaan anna aikaa sille, jos tulen jo valmiiksi kuumissani autoon. En rupea hikoilemaan auton nahkalauteilla kymmentä minuuttia odotellen, että kabiini viilenee, vaan käännän viileän ilman itseäni kohti. Toinen vaihtoehto ehkä olisi laittaa auto käyntiin, mennä itse ulos ja odotella se 10 min että auto viilenee. Mutta kun menen, niin silloin menen, enkä jää autoa viilentelemään tyhjäkäynnillä mihinkään parkkipaikalle.

Kuulun oman sisäisen lämpötilasäätöni toiminnan perusteella ryhmään, jolle manuaalinen ilmastointi oli parempi kuin automaattinen, koska manuaalisessa säätö säätää tuloilman lämpötilaa, ei kabiinin lämpötilaa. Kaikkein paras olisi, jos laitteessa olis nappi, jolla voi valita säätömoodin - tuloilman vain matkustamon lämpötilasäätö. Alkumatkasta, kun olen kylmissäni tai kuumissani, voisin valita tuloilman säädön, jolloin riittäisi yksi säätötoimenpide, eikä tarvisi sen jälkeen räplätä, kun automaatti ei muuttaisi tuloilman lämpötilaa itsestään. Sitten, kun kehon lämpötila olisi tasaantunut, ja samoin kabiinin, niin voisin vaihtaa kabiinin lämpötilasäädölle, ja kääntää suuttimet toiseen suuntaan.

Tämä sai nyt olla viimeinen viestini tätä aihetta koskien. Tiedän itse, miten minun tulee toimia, jotta saan halutun lämpötilan autoni ilmastoinnista aikaiseksi. Se, että sinun mielestäsi käytän sitä väärin, ei auta minua saamaan sitä toimimaan paremmin, koska se ei vaan toimi paremmin. Väitä mitä väität, se ei muuta mitään. Toivottavasti ymmärrät edes yhtään aiempaa paremmin, että jos jokin asia toimii sinulla, se ei välttämättä toimi muilla. On aika alentuva asenne olettaa, että kaikki, jotka kokevat jonkin sinulla toimivan asian toimimattomaksi, eivät vaan osaa käyttää sitä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.08.20 - klo:10:40

Tämä sai nyt olla viimeinen viestini tätä aihetta koskien. Tiedän itse, miten minun tulee toimia, jotta saan halutun lämpötilan autoni ilmastoinnista aikaiseksi. Se, että sinun mielestäsi käytän sitä väärin, ei auta minua saamaan sitä toimimaan paremmin, koska se ei vaan toimi paremmin. Väitä mitä väität, se ei muuta mitään. Toivottavasti ymmärrät edes yhtään aiempaa paremmin, että jos jokin asia toimii sinulla, se ei välttämättä toimi muilla. On aika alentuva asenne olettaa, että kaikki, jotka kokevat jonkin sinulla toimivan asian toimimattomaksi, eivät vaan osaa käyttää sitä.

Minulla on ihan samat ajatukset.

P.S. Never say never. Jos Erkka poistaa kaikki nämä postit, niin joudut sama asia selittämään vielä kerran. Tai enemmän :).

Guido

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.08.20 - klo:10:49

Minulla on ihan samat ajatukset.

Komppaan. Automaatti-ilmastointi on loppujen lopuksi varsin tyhmä laite, mutta pienellä säätämisellä sen kanssa pärjää mainiosti. Sen sijaan on aika erikoista kuvitella, että tuollainen laite voisi automaattiasetuksella toimia aina ja kaikissa tilanteissa jokaiselle ihmiselle optimaalisella tavalla.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 18.08.20 - klo:10:35
Ai jaa, puhaltimien suunta ja voimakkuus ei ole automaattinen vaan niitä pitää kuitenkin itse säätä, eli oikeastaan automaatista ei ole yhtään mitään, koska automaatti ei tiedä muuta kuin vaan kahden kojelaudan anturin lämpötilan, mutta ilmamäärä tai ihmisten määrä, sekä takalämpötila automaatti ei tiedä.
No ei tässä tyhmäksi tarvi alkaa? Jos on ongelma että puhaltaa kohti, niin eikö suutinta saa melko isoillakin hanskoilla käännettyä ja vice versa? Se suutin ei liity käyttöpaneelin tyyppiin? Etusuulakkeista puhalletaan automaattisesti, jos viilennystä tarvitaan. Tuulilasin suulakkeista puhalletaan automaattisesti, kun lämmitystä tai kosteuden poistoa tarvitaan. Tuon asian automatiikka hoitaa. Auto tietää myös henkilömäärän, siitähän oli jo aikaisemmin puhettakin. Antureitakin on myös enemmän, kuin kaksi. Niitä taitaa olla kuusi vähintään näissä automaatti-ilmastoiduissa.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.08.20 - klo:10:40
No en todellakaan anna aikaa sille, jos tulen jo valmiiksi kuumissani autoon. En rupea hikoilemaan auton nahkalauteilla kymmentä minuuttia odotellen, että kabiini viilenee, vaan käännän viileän ilman itseäni kohti. Toinen vaihtoehto ehkä olisi laittaa auto käyntiin, mennä itse ulos ja odotella se 10 min että auto viilenee. Mutta kun menen, niin silloin menen, enkä jää autoa viilentelemään tyhjäkäynnillä mihinkään parkkipaikalle.

Kuulun oman sisäisen lämpötilasäätöni toiminnan perusteella ryhmään, jolle manuaalinen ilmastointi oli parempi kuin automaattinen, koska manuaalisessa säätö säätää tuloilman lämpötilaa, ei kabiinin lämpötilaa. Kaikkein paras olisi, jos laitteessa olis nappi, jolla voi valita säätömoodin - tuloilman vain matkustamon lämpötilasäätö. Alkumatkasta, kun olen kylmissäni tai kuumissani, voisin valita tuloilman säädön, jolloin riittäisi yksi säätötoimenpide, eikä tarvisi sen jälkeen räplätä, kun automaatti ei muuttaisi tuloilman lämpötilaa itsestään. Sitten, kun kehon lämpötila olisi tasaantunut, ja samoin kabiinin, niin voisin vaihtaa kabiinin lämpötilasäädölle, ja kääntää suuttimet toiseen suuntaan.

,,kkiäkös kuumaan autoon istuessa naputtelee maksimiviilennyksen? Autohan alkaa tuuttaamaan puhallusta siinä vaiheessa isolla teholla jokatapauksessa. Automatiikka kääntää sisäkierron tässä tilanteessa muutenkin tehostaakseen viilentymistä. Ymmärrän tarpeesi, mutten ymmärrä sitä, että et jaksa odottaa tai teet asiasta vaikeampaa. Ne penkitkään ei allasi jäähdy sen nopeammin, vaikka pyynti olisi mitä, ellei niissä ole jäähdytystä. Sen takia olisi hyvä miettiä, että mihin ja miten päin auton parkkeeraa. Lähtö voi olla paljon mieluisampaa, kun hiukan miettii tuota asiaa. Itsellä ainakin aina tapana miettiä tuo asia helteisinä päivinä etenkin.

Jokatapauksessa tarkoituksenani on herättää mietteitä siitä, että miten autolla liikkuminen olisi mieluisampaa. Tarkoitus ei ole väitellä aiheesta. Olen itsekin käyttänyt väärin noita laitteita, enkä ole osannut hyödyntää automatiikkaa. Mutta jos on kärsimätön, niin räpläys jatkukoon. Tällaisen käyttämismallin jatkaminen väistämättä lisää säätötarpeita kaikissa autoissa käyttölogiikasta riippumatta. Joko opettelee toisin tai ajelee vanhoilla autoilla tulevaisuudessa. Mielestäni näin se menee. Enkä ole sitä mieltä, että kosketusnäyttö olisi parempi ratkaisu, kuin perinteiset potikat.

Vekkula

Auton luovutuksessa automaatti päälle ja 22 astetta, seuraava omistaja voi sitten säätää halutessaan jos on tarvetta. Liikkeella lähtiessä penkin tuuletus hetkeksi päälle.

Oliko tietoa koska nelivetoja ilmestyy hinnastoon?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:12:04
Ne penkitkään ei allasi jäähdy sen nopeammin, vaikka pyynti olisi mitä, ellei niissä ole jäähdytystä. Sen takia olisi hyvä miettiä, että mihin ja miten päin auton parkkeeraa. Lähtö voi olla paljon mieluisampaa, kun hiukan miettii tuota asiaa. Itsellä ainakin aina tapana miettiä tuo asia helteisinä päivinä etenkin.

Ksuuk oli oikeassa, never say never. :P Luepa tuo ylle lainaamani tekstisi, ja mieti sen syvintä sanomaa hetki. Sinusta on siis ihan ok katsella parkkiin tullessa varjostavien puiden sijainti, ja vekslata auto aina sinne minne aurinko ei paista. Ja tämä vain siksi, jotta täysin automaattinen unelmailmastointisi voi tehdä tehtävänsä täydellisesti, niin ettei sinun tarvitse koskea mihinkään nappulaan. Ja tällaisien manööverien jälkeen sinulla on otsaa väittää, että laite on täydellinen, minä vain en osaa käyttää sitä. ;D ;D ;D
ex-vag:

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.08.20 - klo:12:26
Ksuuk oli oikeassa, never say never. :P Luepa tuo ylle lainaamani tekstisi, ja mieti sen syvintä sanomaa hetki. Sinusta on siis ihan ok katsella parkkiin tullessa varjostavien puiden sijainti, ja vekslata auto aina sinne minne aurinko ei paista. Ja tämä vain siksi, jotta täysin automaattinen unelmailmastointisi voi tehdä tehtävänsä täydellisesti, niin ettei sinun tarvitse koskea mihinkään nappulaan. Ja tällaisien manööverien jälkeen sinulla on otsaa väittää, että laite on täydellinen, minä vain en osaa käyttää sitä. ;D ;D ;D
Minusta on mukavampi istua viileämpään autoon ja plussaa tulee siitä, kun polttoainettakin säästyy hikipisaroiden lisäksi. Vältän myös vilustumista. Se on ihan pienen opettelun ansiota, eikä tarvi mitään isoja pohdintoja tai manöövereitä. Toki ajattelen muitakin kyytiläisiä samalla. Ja tämä kaikki ilman miettimistä, kuinka ilmastointi toimii.

Ps. Lisäksi tehdaswebastollisissa autoissa kannattaa käyttää tuuletustoimintoa. Se on mahdottoman hyvä.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:12:04
,,kkiäkös kuumaan autoon istuessa naputtelee maksimiviilennyksen? Autohan alkaa tuuttaamaan puhallusta siinä vaiheessa isolla teholla jokatapauksessa. Automatiikka kääntää sisäkierron tässä tilanteessa muutenkin tehostaakseen viilentymistä. Ymmärrän tarpeesi, mutten ymmärrä sitä, että et jaksa odottaa tai teet asiasta vaikeampaa. Ne penkitkään ei allasi jäähdy sen nopeammin, vaikka pyynti olisi mitä, ellei niissä ole jäähdytystä. Sen takia olisi hyvä miettiä, että mihin ja miten päin auton parkkeeraa. Lähtö voi olla paljon mieluisampaa, kun hiukan miettii tuota asiaa. Itsellä ainakin aina tapana miettiä tuo asia helteisinä päivinä etenkin.

Jokatapauksessa tarkoituksenani on herättää mietteitä siitä, että miten autolla liikkuminen olisi mieluisampaa. Tarkoitus ei ole väitellä aiheesta. Olen itsekin käyttänyt väärin noita laitteita, enkä ole osannut hyödyntää automatiikkaa. Mutta jos on kärsimätön, niin räpläys jatkukoon. Tällaisen käyttämismallin jatkaminen väistämättä lisää säätötarpeita kaikissa autoissa käyttölogiikasta riippumatta. Joko opettelee toisin tai ajelee vanhoilla autoilla tulevaisuudessa. Mielestäni näin se menee. Enkä ole sitä mieltä, että kosketusnäyttö olisi parempi ratkaisu, kuin perinteiset potikat.
Hiihtolenkin päätteeksi webasto on lämmittänyt auton niin lämpöiseksi kuin lämpötilansäätö sallii. Sitten hyppään viluissani autoon. Käännän lämpötilan täpölle, koska tykkään maksimi lämmöstä hikisen lenkin jälkeen, ja lenkiltä olen tullut kävellen autoon jolloin koen vilua kun hiki alkaa kuivua suksien kanssa  kävellessä.Mikäli auto asentoa en poista ja käännän lämpötilan maksimille, passatti puhaltaa infernaalisesti, koska lämpötilansäätö ja puhallin nopeus on naitettu toisiinsa. Jo vain helppaa kun painaa auto asennon pois ja säätää puhallinnopeuden siten ettei silmät kuivu päähän.Lämpötilansäätöä pidän hetken maksimilla koska koen että hiljaisemmalla nopeudella mutta maksimi lämpöä puhaltava lämmitin on mulle tuohon vilu hetkeen paras. Ajaessani kotiin saataan tilanteesta riippuen kääntää  21 C ja automaatin päälle. Tämä ed main hiihtolenkiltä siirtyminen lämmityslaite manöövereineen tuntui kovin tuskaiselta uudessa C4 Picassossa jossa jo vuosia sitten tuli lääpintä näyttö lämpötilan ja puhallinnopeuden säätöön. Toki pelkällä automaatilla silloin tällöin kesällä pärjää.

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:12:35
Minusta on mukavampi istua viileämpään autoon ja plussaa tulee siitä, kun polttoainettakin säästyy hikipisaroiden lisäksi. Vältän myös vilustumista. Se on ihan pienen opettelun ansiota, eikä tarvi mitään isoja pohdintoja tai manöövereitä. Toki ajattelen muitakin kyytiläisiä samalla. Ja tämä kaikki ilman miettimistä, kuinka ilmastointi toimii.

Ps. Lisäksi tehdaswebastollisissa autoissa kannattaa käyttää tuuletustoimintoa. Se on mahdottoman hyvä.

Kuten passo_s tuossa juuri kirjoitteli, niin aina se kuuma olotila ei johdu siitä, että ei ole pysäköinyt pihakoivun pohjoispuolelle. Itselläni usein myös vastaavanlainen tilanne, kyse ei ole siitä että aurinko olisi paahtanut auton kuumaksi, vaan olen itse kuumissani.

Sinä saat ilman muuta toimia noin, en ala sinua neuvomaan miten kannattaa toimia. Itse en edelleenkään aio pohtia lukemattomia keinoja, joilla voisin välttää ilmastoinnin säätämisen. Säädän, koska se on helpoin tapa hoitaa käsillä oleva ongelma pois päiväjärjestyksestä. Olen näet sitä mieltä, että kengän pitää mukautua jalkaan, ei jalan kenkään.
ex-vag:

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 18.08.20 - klo:12:46
Hiihtolenkin päätteeksi webasto on lämmittänyt auton niin lämpöiseksi kuin lämpötilansäätö sallii. Sitten hyppään viluissani autoon. Käännän lämpötilan täpölle, koska tykkään maksimi lämmöstä hikisen lenkin jälkeen, ja lenkiltä olen tullut kävellen autoon jolloin koen vilua kun hiki alkaa kuivua suksien kanssa  kävellessä.Mikäli auto asentoa en poista ja käännän lämpötilan maksimille, passatti puhaltaa infernaalisesti, koska lämpötilansäätö ja puhallin nopeus on naitettu toisiinsa. Jo vain helppaa kun painaa auto asennon pois ja säätää puhallinnopeuden siten ettei silmät kuivu päähän.Lämpötilansäätöä pidän hetken maksimilla koska koen että hiljaisemmalla nopeudella mutta maksimi lämpöä puhaltava lämmitin on mulle tuohon vilu hetkeen paras. Ajaessani kotiin saataan tilanteesta riippuen kääntää  21 C ja automaatin päälle. Tämä ed main hiihtolenkiltä siirtyminen lämmityslaite manöövereineen tuntui kovin tuskaiselta uudessa C4 Picassossa jossa jo vuosia sitten tuli lääpintä näyttö lämpötilan ja puhallinnopeuden säätöön. Toki pelkällä automaatilla silloin tällöin kesällä pärjää.
Otetaan tuo uusi octavia nyt esimerkkinä tähän. Siinähän voi vaikka puheella hoitaa nuo asiat. Toisaalta parin asteen lämpötilan nosto saa aikaan webastolla lämmitetyssä autossa sen, että auto pyrkii saavuttamaan lämpötilan ilman järkyttävää puhallusta, mutta puhalluslämpötila on pyyntiä selkeästi lämpöisempää kuitenkin, jotta se lämpötila saavutetaan kuitenkin nopeasti. Samaan aikaan persgrilli porottaa lieskoja pyrstön alla ja ratti lämpenee, jotta näpit lämpenee. Jos hanskoja pitää tuossa tilanteessa, eristää se hanska sitä kättä, eikä sormet lämpene.

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.08.20 - klo:13:06
Kuten passo_s tuossa juuri kirjoitteli, niin aina se kuuma olotila ei johdu siitä, että ei ole pysäköinyt pihakoivun pohjoispuolelle. Itselläni usein myös vastaavanlainen tilanne, kyse ei ole siitä että aurinko olisi paahtanut auton kuumaksi, vaan olen itse kuumissani.

Sinä saat ilman muuta toimia noin, en ala sinua neuvomaan miten kannattaa toimia. Itse en edelleenkään aio pohtia lukemattomia keinoja, joilla voisin välttää ilmastoinnin säätämisen. Säädän, koska se on helpoin tapa hoitaa käsillä oleva ongelma pois päiväjärjestyksestä. Olen näet sitä mieltä, että kengän pitää mukautua jalkaan, ei jalan kenkään.
Helpompaa on opetella vehkeen kuin vehkeen käyttö ennemmin, niin on itsellä helpompaa. Lukemattomia esimerkkejä löytyy sen puolesta, että ihminen on sopeutuvampi ja älykkäämpi, kuin joku kone. Tottakai jokainen saa toimia omalla tavallaan, mutta fiksumpi pääsee yleensä helpommalla.

Itse kun tulee ajettua monenlaisia vekottimia, niin on yhtä juhlaa istua ihan kansanauton rattiin työpäivän päätteeksi, kun ei tarvi säätää ylimääräistä mukavan olotilan saavuttamiseksi.

Minusta on ihan viisasta miettiä ja opetella auton parkkeeraus. Esim. parkkilommoja ja lämpötilaa ajatellen jätän autoni parkkiin ilman mitään sen kummempaa pohdintaa, kun asia on selkärangassa. Aina noita ei voi välttää, mutta joka kerta se palkitsee, kun auto on ehjä ja sisällä mieluisampi lämpötila. Samalla logiikalla peruuttaa ruutuun, koska lähtiessä on huonompi havainnoida muuta liikkumista parkkipaikalla.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 18.08.20 - klo:13:46
Otetaan tuo uusi octavia nyt esimerkkinä tähän. Siinähän voi vaikka puheella hoitaa nuo asiat. Toisaalta parin asteen lämpötilan nosto saa aikaan webastolla lämmitetyssä autossa sen, että auto pyrkii saavuttamaan lämpötilan ilman järkyttävää puhallusta, mutta puhalluslämpötila on pyyntiä selkeästi lämpöisempää kuitenkin, jotta se lämpötila saavutetaan kuitenkin nopeasti. Samaan aikaan persgrilli porottaa lieskoja pyrstön alla ja ratti lämpenee, jotta näpit lämpenee. Jos hanskoja pitää tuossa tilanteessa, eristää se hanska sitä kättä, eikä sormet lämpene.
Helpompaa on opetella vehkeen kuin vehkeen käyttö ennemmin, niin on itsellä helpompaa. Lukemattomia esimerkkejä löytyy sen puolesta, että ihminen on sopeutuvampi ja älykkäämpi, kuin joku kone. Tottakai jokainen saa toimia omalla tavallaan, mutta fiksumpi pääsee yleensä helpommalla.

Mitenköhän on? Luulisi että skoda nostaa puhumalla lämpötilaa ja puhallinnopeutta ? Kysäisessä tilanteessa ulkona on -15...-20 C ja autossa on ehkä +18 webaston jäljiltä. Passatissa käännän lämmön täysille , yksi pieni ranneliike ja varmasti onistuu, toinen ranneliike on että puhallinnopeuden säätöpyörältä puhallusvoimakkuus pudotetaan vähän alle puolivälin. Hanskat on kädessä ja ratin lämmitys painetaan päälle, sitä kun ei volsussa puhelimesta saanut ohjelmoitua (kuten Volvossa saa). Ratti lämpenee kuitenkin nopsaan, ratti kun on lämmin sitten vasta  riisutaan hiihtohanskat. Persgrilli menee omasta kolmiasentoisesta nappulastaan hanskat kädessä päälle, liekö persgrillin käyttökin skodassa lääpintä toiminne? Oletko varma että skodaan saa puhallinnopeutta säädettyä puhumalla pikkasen alle puolen välin säätöalueestaan ja samalla lämpötilasäädön saa puhumalla maksimille? Mun autossa on jatkossakin pyöritettävä namiska lämpötilansäädölle ja puhallinnopeudelle, näiden vaivattomuuden vuoksi.

b1mpo

En tiedä, mutta itse sopeudun nykyiseen kulkineeseen oikein hyvin, enkä epäile, ettenkö tuohon uuteenkaan sopeutuisi. Eikä tarvi säädellä.  Ja sama tilanne on ollut muillakin automaatti-ilmastoidulla vehkeillä ajellessa, ei pelkästään nykyisellä sokotalla.

mattinen

Ihan sen takia kommentoin, koska tulee vastaan paljon ihmisiä, jotka räpeltää autojaan. Tällaisia ihmisiä ja niiden tarvetta räpeltämisen ilosta en osaa arvostaa. Kaikki namikat piiloon vain.
Itse asiassa on niin, että fyysisten käyttökytkinten hyvä puoli on juuri siinä, ettei tarvitse ”räpeltää”. Mitä sitten tulee arvostukseen, niin sitä tuskin kovin moni miettii. Ihmisten tavat käyttää autojaan ovat yksilöllisiä. Arvostaako A tapaa, jolla B käyttää autoaan, on B:n näkökulmasta täysin epärelevanttia.

Ajatus, jonka mukaan tarve säätää ajon aikana esimerkiksi ilmastointia kertoo osaamattomuudesta käyttää autoa, on suoraan sanoen outo. Tai sitten meitä ”osaamattomia” on todella paljon. Miksi monilla autoarvioita ja -esittelyjä tekevillä YouTube-kanavilla (esim. CarWow) toimittajat toistuvasti kiinnittävät huomiota kosketusnäyttöjen ongelmiin nimenomaan ajon aikana tapahtuvan säätämisen suhteen? Entä miksi Tekniikan Maailma lähes säännönmukaisesti toteaa ne hankaluudet, joita kosketusnäytöistä seuraa ajonaikaisen säädön osalta? Eivätkö edellä mainitut tahot ymmärrä, ettei osaavan kuljettajan tarvitse säätöjä tehdä?

Entä mistä johtuu, että jotkut valmistajat (esim. BMW) edelleen antavat kuljettajalle mahdollisuuden valita, räpläävätkö he kosketusnäyttöä vai hoitavatko säädöt ”vanhanaikaisista” kytkimistä? Onko juuri BMW-kuskien joukossa näitä heikosti autonsa hallitsevia henkilöitä?

Tuskinpa. Kyse on ihan vaan siitä, että fyysisten nappuloiden käyttö on ajon aikana objektiivisesti arvioituina helpompaa ja turvallisempaa kuin kosketusnäytön räplääminen. Ja ainakin toistaiseksi osa autoilijoista, melkeinpä kaikki autotoimittajat sekä osa autovalmistajista on siltä mieltä, että kuljettajalla tulee olla helppo ja turvallinen tapaa säätää autoaan myös ajon aikana.

Tämä on oma mielipiteeni, eikä muuksi muutu.

Ei sen tarvitsekaan muuttua. Meillä kaikilla on omat tapamme ja tarpeemme, eikä mikään niistä ole toista parempi tai arvotettavampi. Näiden tapojen ja tarpeiden mukaan teemme sitten valintamme.

Muuttumisesta puheenollen, Audi A3 on tässä suhteessa mielenkiintoinen tapaus. Audilla mietittiin pitkään, tulisiko uuteen A3:een ainoastaan kosketusnäyttöjä aikaisemmin uudistettujen isompien mallien tavoin. (Niiden käytettävyyttä on arvostelu mm. TM:n ja CarWow:n toimesta). Ehkä hieman yllättäen Audi päätyi ratkaisuun, jossa mm. ilmastointia edelleen säädetään ”vanhanaikaisten” fyysisten nappien avulla. Autossa on myös edellisestä mallista tuttu rivi muita fyysisiä nappuloita, joten A3:n osalta on tehty toisenlainen ratkaisu kuin Golfissa ja Octaviassa. A3:n (8V) omistajana sieluni laulaa kiitoshymniä tämän johdosta.

TLA8

Samoin Superb iV:n omistajana olen erittäin tyytyväinen, että Skoda ei päättänyt vaihtaa vielä tuossa vaiheessa pelkkään kosketusnäyttöön. Vaimon kanssa säädämme ajoittain eri puolien lämpötilaa ja on varsin mukavaa, kun sen voi tehdä pienellä kädenliikkeellä katsomattakaan näyttöön päin. Itse asiassa äänenvoimakkuuttakin tulee yllättävän usein muutettua perinteisestä säätimestä, vaikka ratista rulla löytyykin. Mielenkiintoista nähdä miten nämä alueet kehittyvät jatkossa ja päädytäänkö joissakin tapauksissa takaisin perinteisiin tapoihin.

Ocu_Style

Itsekin kuulun niihin kuljettajiin, jotka harvoin kajoaa automaatti-ilmastoinnin toimintaan, mutta en voi käsittää, miten täällä saadaan kinastelu aikaiseksi siitä, kuka käyttää laitteita oikein ja kuka ei  :o Ymmärrän täysin niitä, joilla on halu ja tarve säädellä automaatin toimintaa ja ei sen luulisi aiheuttavan muille harmaita hiuksia.

Ja kuten edellä mainittiin, niin se on täysin kylmä fakta, että kaikkien toimintojen siirtäminen kosketusnäyttöön ei ole käytettävyyden kannalta paras ratkaisu ja tämän ovat alan asiantuntijat monessa yhteydessä todenneet. Ei sillä, kyllä itsekin pystyn kuvittelemaan, että pystyisin ja osaisin helposti käyttää kosketusnäytön taakse piilotettuja ilmastoinnin säätöjä tai muita vastaavia säätöjä, mutta perinteiset napit eivät vie niin paljon keskittymistä pois ajosta.

Mutta joo, pysykää ihmiset aiheessa, älkää kinastelko  ::)
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: TLA8 - 18.08.20 - klo:15:22
Samoin Superb iV:n omistajana olen erittäin tyytyväinen, että Skoda ei päättänyt vaihtaa vielä tuossa vaiheessa pelkkään kosketusnäyttöön.

Tämähän on vähän sama asia kuin iV:n vaihteenvalitsimen kanssa eli toiset tykkää kunnon jormasta, josta ottaa kiinni ja toisille moderni kiekko tuntuu luontevammalta tarkoittaen, ettei näissä ole oikeata ja väärää näkemystä. Selvää lienee se, että niin nappulaton kuin kepitön toteutus tuottavat säästöä valmistajalle.

Ocutj

Tuosta linkistä voi ladata ohjekirjan ja alkaa opiskella...

https://manual.skoda-auto.com/443/fi-fi/Model/Octavia_NX

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 18.08.20 - klo:18:32
Mutta joo, pysykää ihmiset aiheessa, älkää kinastelko

Jos ”kinastelulla” tarkoitetaan toisistaan poikkeavien mielipiteiden esittämistä, niin sellaiselta ei keskustelupalstalla varmaankaan voi välttyä. Täällä kun väistämättä esitetään erilaisia näkemyksiä.

Kyse onkin enemmän siitä, mistä (ja miten) ”kinastellaan”. Otetaanko kantaa varsinaiseen asiaan, vaiko kiistetäänkö toisen keskustelijan sellainen valinta, josta ei ole tarkoitus keskustelua edes käydä. Otetaan esimerkki. Henkilö A haluaa ostaa autoonsa nastarenkaat, koska hän katsoo tarvitsevansa sellaiset. Hän kysyy täällä muiden kokemuksia nastarengasmerkeistä X ja Y. Mukaan tulee keskustelija B, joka ryhtyy moittimaan aloittajaa siitä, että hän käyttää nastarenkaita. B ei siis ole kiinnostunut A:n kysymyksestä, vaan tämän ”opettamisesta”.

Tässä on vähän sama juttu. Tarkoituksenmukaista keskustelua ei synny siten, että kiistetään joidenkin henkilöiden tarve suorittaa autossaan säätöjä ajon aikana. Toki asiaa voi yhden kerran kommentoida ja hämmästellä tyyliin ”miten joku toimii noin, kun minä toimin näin”.  Mutta tämän jälkeen on sitten vain hyväksyttävä keskustelun lähtökohdaksi se, että jonkun toisen toiminta ja tarpeet poikkeavat omista.

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 18.08.20 - klo:18:32
Ei sillä, kyllä itsekin pystyn kuvittelemaan, että pystyisin ja osaisin helposti käyttää kosketusnäytön taakse piilotettuja ilmastoinnin säätöjä tai muita vastaavia säätöjä, mutta perinteiset napit eivät vie niin paljon keskittymistä pois ajosta.

Kyse ei nyt ole siitä, ovatko kosketusnäytöt itsessään hyvä vai huono asia. Useimmat meistä lienevät yhtä mieltä siitä, että kosketusnäytöt ovat erittäin hyödyllisiä älypuhelimissa. Ne ovat tuoneet puhelimiin ominaisuuksia, joista joitakin vuosikymmeniä sitten ei vielä osattu uneksiakaan. Useimmat meistä lienevät täysin sinuja kosketusnäyttöjen kanssa. Niiden käyttäminen ei ole mitään rakettitiedettä.

Kyse on niiden käyttämisestä liikkuvassa autossa ajon aikana. Olen autonäyttelyssä istunut uudessa Audi A6:ssa sen kosketusnäyttöön tutustuen. Se on oikein hieno. Näyttävän ja modernin näköinen sekä helppokäyttöinen. Ei mitään huomauttamista. Siitä huolimatta haluan ajon aikana käyttää tiettyjä toimintoja napeilla ja/tai rullasäätimillä.

Itse en ole vielä osannut omassa autossani, Audi A3:ssa, kosketusnäyttöä kaivata. Asetusten muuttaminen onnistuu rullasäätimellä ja painonapeilla hyvin. Jos vaihtoehdot olisivat 1) kosketusnäyttö eikä fyysisiä nappeja 2) vain fyysisiä nappeja eikä lainkaan kosketusnäyttöä, niin itse valitsisin oitis jälkimmäisen. Mutta ymmärrän kyllä myös toisenlaiset mieltymykset. Joillekin kosketusnäyttö tuntuu esimerkiksi olevan olennainen ilmaisu siitä, että auto on moderni. Hyvä ratkaisu tässä suhteessa onkin BMW:n käyttämä: tarjolla on sekä napit että kosketusnäyttö.

Vekkula

Mersussa on ainakin omaan makuun todella toimiva systeemi, kosketusnäyttö medianäytössä, ratissa hipaisu/kosketus nappulat, vasemman puolen nappulalla ohjataan mittaristonäkymää ja oikean puoleisella medianäyttöä + kosketuslevy keskikonsolissa jolla operoidaan myös medianäyttöä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

ksuuk

Lisävarusteena voisi olla tarjolla esim. kolme fyysistä nappula, joita saa kosketusnäytön kautta ohjelmoida tekemään mitä käyttäjä halua.

a_jaba

Lambo Uruksessa säädetään lämpötilaa vain näppäilemällä kosketusnäyttöä, hinta jotain 400-500 k, luokkaa. On varmaan ihan paska?  ;D

Uudessa Ocussa (ja tietenkin Golffissa ja Leonissa) voi säätää näppäilemällä sekä sormea liu'uttamalla erillistä säätöpintaa joka on aina esillä. Lambossa voi vielä olla eri valikko näytöllä näkyvissä tietyissä tilanteissa. Eikös tämä halpisautojen ratkaisu ole aika paljon käyttäjäystävällisempi?
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy