Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa

Aloittaja joukose, 01.11.17 - klo:09:32

« edellinen - seuraava »

joukose

Olen törmännyt varsin hassunkurisiin ilmiöihin uusissa autoissa, jotka mielestäni johtuvat siitä että jokainen gramman kymmenys päästöissä halutaan pois jos se vain on mahdollista:

Havaintoni ovat siis seuraavia, joiden seurauksena päästöt hivenen pienemmät mutta toiminto kärsii:

Uusin passat:
- Puhelin lataututuu hitaasti
- Halogeeni valoissa ei kehumista

Uusin volvo S90
- Puhelin latautuu hitaasti
- Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi

Uusin Opel Insignia
- Puhelin latautuu hitaasti
-Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi
- Automaattinen ulkolämpötilan mukaan päälle menevä ratin ja istuimen lämmitin. Tippuu pois päältä todella nopeasti. Eli kannattaa laittaa itse manuaalisesti päälle.

Eli minusta nuo pitäisi olla Vau-kokemuksia eikä aina pikku pettymystä kun tietää että noista toiminnoista saisi samalla vaivalla paljon paremmat mutta kun ne co2 arvot nousee ja mielestäni siksi ei toteuteta. Esim. jos nuo mukautuvat led valot olisi samalla tasolla kuin 700 sarjan BMW:n laservaot niin olisipa vau-elämys.

Onko muilla vastaavia kokemuksia muista merkeitä?
*Sitä saa mitä tilaa"

teräksenharmaa

USB-latauksen nopeudella ei ole mitään vaikutusta päästölukuihin, eikä juurikaan vaikutus energian kulutukseenkaan. Valoja on tehty aina hyviä ja huonoja riippumatta siitä, mikä on vallitseva teknologia. Tuskinpa halogeenivalojen huonouttakaan voi päästöluvuilla perustella, koska halogeeneja tarjotaan aivan muilla kuin päästöperusteilla.

icemii

Automaateissa vaihdot tapahtuvat niin matalilla kierroksilla että moottorin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa vielä sillä alueella

Jaketsu

Full LED -ajovalot säästävät polttoainetta 0,2l/100km, ainakin uuden Ibizan kohdalla verrattuna halogeeneihin. Rekunnusautomaattien perusteella ei kuitenkaan vaikuta päästöihin, vaikka autoon LED-valot valitseekin.

Muistaakseni tehtaan kanta on esim. T6 Transporterissa, että halogeenivalot (H4) on tarkoitettu taajama ajoon lähinnä ja LED myös pimeille teille.

Oman kokemuksen mukaan uudet LED-valot (Audeissa, Volkswageneissa ja Seateissa) on jo sitä luokkaa, ettei tarvitse mitään lisävaloja niiden kanssa.
Seat Leon ST Style Business 1.0TSI DSG -17, Mystery blue

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: icemii - 01.11.17 - klo:10:39
Automaateissa vaihdot tapahtuvat niin matalilla kierroksilla että moottorin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa vielä sillä alueella
Eikö moottorin ominaisuudet pääse juuri silloin oikeuksiinsa, kun rauhallisemmassa menossa moottorin alavääntöä hyödynnetään ja kaasupoljinta syvemmälle poljettaessa kierrokset nousevat nopeasti suuren tehon alueelle?

icemii

Ehkäpä hiukan epäselvästi kirjoitin, mutta tarkoitin että joissain moottoreissa ajattaa 1500 kierroksella ja jyristäen kun parempi alue olisi 1800 kierrosta. Manuaalilla ajaessa näin suurin osa varmasti tekisikin.

vwmies

#6
Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.11.17 - klo:09:32
Olen törmännyt varsin hassunkurisiin ilmiöihin uusissa autoissa, jotka mielestäni johtuvat siitä että jokainen gramman kymmenys päästöissä halutaan pois jos se vain on mahdollista:

Havaintoni ovat siis seuraavia, joiden seurauksena päästöt hivenen pienemmät mutta toiminto kärsii:

Uusin passat:
- Puhelin latautuu hitaasti
- Halogeeni valoissa ei kehumista

Uusin volvo S90
- Puhelin latautuu hitaasti
- Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi

Uusin Opel Insignia
- Puhelin latautuu hitaasti
-Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi
- Automaattinen ulkolämpötilan mukaan päälle menevä ratin ja istuimen lämmitin. Tippuu pois päältä todella nopeasti. Eli kannattaa laittaa itse manuaalisesti päälle.

Kommentoin vain ajovaloja.... valmistaja saa juurikin sellaiset, kuin maksaa ja tilaa. Ex 3C:n halogeenit olivat aika vaatimattomat, ei houkutellut ajamaan pimeässä lyhyillä kovempaa kuin uskalsi. B7 halogeenit ovat taasen paremmat ja ainakin normaaliajossa etelässä riittävät kun ei ole vauhtisokea.

Ainakin VW:ssä päiväajovalot (sekä DRL että isot lyhdyt) toimivat vakiodulla alennetulla jännitteellä, ts. ovat hieman himmeämmät.

Ehkä tilaaja on sanellut, mitkä speksit lyhtyjen pitää täyttää ja paljonko ne saavat maksaa kustannussäästöjen nimissä.... se joka haluaa paremmat, ruksii lisähintaan ne ledit tai ne vielä kalliimmat.  Toki ne säästävät käytössä joitain grammoja. Niistähän saa paremman katteenkin.  :o
Yritetään pärjätä.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: icemii - 01.11.17 - klo:10:39
Automaateissa vaihdot tapahtuvat niin matalilla kierroksilla että moottorin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa vielä sillä alueella
Tämä ominaisuus on juuri se joka syö esim. kaksoismassavauhtipyörää ja nopeuttaa EGR:n tukkeutumista. Perävaunun kanssa ja "ruuhkaliikenteessä" käytän tämän vuoksi automaatin S-asentoa ja mielestäni tällöin moottori+voimansiirto-yhdistelmä toimii paremmin.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:10:22
USB-latauksen nopeudella ei ole mitään vaikutusta päästölukuihin, eikä juurikaan vaikutus energian kulutukseenkaan. Valoja on tehty aina hyviä ja huonoja riippumatta siitä, mikä on vallitseva teknologia. Tuskinpa halogeenivalojen huonouttakaan voi päästöluvuilla perustella, koska halogeeneja tarjotaan aivan muilla kuin päästöperusteilla.
http://www.businessinsider.com/should-i-charge-my-phone-in-my-car-2017-10?r=US&IR=T&IR=T
USB latauksella voit saada puhelimesi ja jopa autosi akun valmiiksi. ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kylpykuula

En jaksa tässä mitään lainailla, mutta käsittääkseni ledivalojen kirkkaudella ei ole varsinaisesti tekemistä päästöjen kanssa, vaan puhtaasti säästämisen kanssa.
Eli kun tehdään riittävän tehokkaat ledivalot, niin valot tarvitsevat ajovalonpesurit. Tästä oli muistaakseni juttu tekniikanmaailmassa Mersun
säästöstrategiassa :). Valistakaa jos olen väärässä.

joukose

Niin no voihan se olla että olen ajatuksineni täysin väärässäkin. Itse vaan kun joskus olin autoteollisuuuden tuotekehityksessä mukana niin kyllä siellä alihankkija esim. valojen valmistaja pistettiin valot tekemään tarkan speksin mukaan ja hinnasta puristettiin viimeinenkin sentti ulos.

Tietty ensin autonvalmistajalla merkkaa se millaisen speksin voi kustakin komponentista tehdä että vielä pysytään budjetissa.

Mutta mielestäni joku korrelaatio noilla ajovaloillakin on co2 päästöihin. Ei kannata tehdä asiakkaan mielestä hyvin valaisevia halogeenivaloja koska nostaa co2 päästöjä ja toisaalta halutaan että ostetaan ledejä. Toisaalta ledeistäkään ei haluta tehdä ylettömän hyviä koska nostaa kustannuksia.

Mutta noin niinkun loppuasiakkaana olisihan se mukava ajella pimeässä vakiovaloilla jotka olisi bemarin laservaloja vastaavat. Taitaa vaan olla aika harvassa ne asiakkaat jotka haluaisivat tämän ilon kustantaa.
*Sitä saa mitä tilaa"

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pekeke

Trafi muuttaa katsastussäännöksiä, onko tosiaan nykyään niin että autossa saa moottorin vikavalo palaa ja OBD-koodista löytyä bugeja, niin läpi menee jos päästömittaukset norminmukaiset? Jatkossakin ymmärtääkseni >10v. menisivät edelleen läpi pelkän mittauksen perusteella, ei hylkyjä vikavalosta/koodeista?

""
Katsastus
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut lukuisia uusia ohjeita ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista.




Uuden määräyksen suurin periaatteellinen muutos koskee päästöjen mittaamista, jonka lisäksi myös hylkäys- ja ajokieltovikojen perusteita tarkennetaan.

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.
""

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 01.11.17 - klo:11:26
En jaksa tässä mitään lainailla, mutta käsittääkseni ledivalojen kirkkaudella ei ole varsinaisesti tekemistä päästöjen kanssa, vaan puhtaasti säästämisen kanssa.
Eli kun tehdään riittävän tehokkaat ledivalot, niin valot tarvitsevat ajovalonpesurit. Tästä oli muistaakseni juttu tekniikanmaailmassa Mersun
säästöstrategiassa :). Valistakaa jos olen väärässä.

Kyl se näin o.

Muistaakseni esmes jossain Seatin Leonissa tms. muutaman vuoden takaa on sysipaskat ledvalot ilman pesureita. Siinä on joku kirkkausraja jonka jälkeen pitää olla pesurit.

EDIT: Tosin omassakin kotterossa on melko paskat valot pesureilla. Että ei ne pesurit automaagisesti takaa hyviä ledvaloja. :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.11.17 - klo:11:11
USB latauksella voit saada puhelimesi ja jopa autosi akun valmiiksi. ;)

Kuka lataa puhelintaan jostain auton USB-liittimestä kun siitä saatava virta on todella nihilististä = känny lataantuu todella hitaasti jos lainkaan esim. jos on kännyn navari samaan aikaan päällä. Sitä varten pitää olla se oikea laturi autossa ja näin tuo latausaikakin tipahtaa jo kummasti. Ja näin se känny lataantuu vaikka olisi nettiyhteyskin jaettuna takapenkin porukalle omiin täbeihinsä :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

mabe

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:12:56
Kuka lataa puhelintaan jostain auton USB-liittimestä kun siitä saatava virta on todella nihilististä = känny lataantuu todella hitaasti jos lainkaan esim. jos on kännyn navari samaan aikaan päällä. Sitä varten pitää olla se oikea laturi autossa ja näin tuo latausaikakin tipahtaa jo kummasti. Ja näin se känny lataantuu vaikka olisi nettiyhteyskin jaettuna takapenkin porukalle omiin täbeihinsä :)

Esim minä, kun käytän Android Auto /Waze yhdistelmää ja vaatii usb-liittymisen autoon. Saisi liitin työntää 2A virtaa ettei akku vajene tuossa käytössä.

ropellihattu

Itse en ole huomannut Carplay-käytössä etteikö usb-liittimen virta riittäisi Skodassa pitämään iPhonea täynnä.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

tet

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 01.11.17 - klo:12:36
Trafi muuttaa katsastussäännöksiä, onko tosiaan nykyään niin että autossa saa moottorin vikavalo palaa ja OBD-koodista löytyä bugeja, niin läpi menee jos päästömittaukset norminmukaiset? Jatkossakin ymmärtääkseni >10v. menisivät edelleen läpi pelkän mittauksen perusteella, ei hylkyjä vikavalosta/koodeista?

Ei vaan juuri toisinpäin, näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt. Nykyään kaikki hylätään, jos pakoputkeen liitettävä mittari näyttää huonoa TAI on vikavaloa/-koodia. Vastaisuudessa uusissa (alle 10-vuotiaissa) ei laiteta letkua pakoputkeen lainkaan, vaan luotetaan siihen että on kunnossa jos OBD ei anna vikakoodia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sokka

Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.11.17 - klo:12:18
Mutta mielestäni joku korrelaatio noilla ajovaloillakin on co2 päästöihin. Ei kannata tehdä asiakkaan mielestä hyvin valaisevia halogeenivaloja koska nostaa co2 päästöjä ja toisaalta halutaan että ostetaan ledejä.

Halogeenivalojen kohdalla hyvä valaisevuus ei vaikuta tuon taivaallista co2-päästöihin, koska esim. H7-polttimo syö sen 12V / 55W päällä ollessaan, riippumatta umpion optisesta suunnittelusta ja tielle päätyvästä valaistuksesta. Xenon-polttimoissa teholuokat ovat D1/D2/D3/D4 35W ja D5/D8 25W. Pienemmällä teholla vältetään tuottamasta >2000lm valovirtaa, eikä näin ollen tarvita pesureita tai korkeudensäätöautomatiikkaa. (Loppu)asiakkaat tietysti kärsivät kehnommista valoista tämän johdosta.

BMF

#19
Normi standardi 2.0 usb tuuppaa sieltä auton "keskusyksiköltä" max. sen 5V ja 500mA eli yhteensä 2,5W. Oletan että nykyautoissa on vielä tuo normistandardin 2.0 käytössä ja tämän vuoksi lataus on hidasta. Sitten taas noilla langattomilla latauksilla päästään max sinne 1A (5W) latausnopeuteen eli "tuplat"

Erillisellä laturilla jotka kytketään 12voltin "tupakansytyttimeen" voi sitten päästä jopa yli 10 W latausnopeuksiin kun ostaa fast charge jne latureita, jotka paukuttaa sitä 2A jne... Tässä pitää myös huomioida puhelimen yhteensopivuus pikalataukseen


Uusissa älyluureissa on nykyään lähes poikkeuksetta mukana pikalaturit jotka lataa kännykät pikavauhtia niin ei tarvitse ihmetellä jos autossa on puhelimen kautta spotify ja mirrolinkit jne päällä että akku ei lataudu nopsaan... Ajelinpa kerran 500km lenkin juurikin googlemapsia käyttäen (puhelimen näytöltä ja spotifyä kuunnellen BT:n kautta auton soittimesta) akku latautui matkan aikana 25%  --> ostin sitten erillisen "tupakansytytinlaturin" ;D

Eli auton usbista lataa aina takuuvarmasti hitaasti.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

joukose

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 01.11.17 - klo:14:46
Halogeenivalojen kohdalla hyvä valaisevuus ei vaikuta tuon taivaallista co2-päästöihin, koska esim. H7-polttimo syö sen 12V / 55W päällä ollessaan, riippumatta umpion optisesta suunnittelusta ja tielle päätyvästä valaistuksesta. Xenon-polttimoissa teholuokat ovat D1/D2/D3/D4 35W ja D5/D8 25W. Pienemmällä teholla vältetään tuottamasta >2000lm valovirtaa, eikä näin ollen tarvita pesureita tai korkeudensäätöautomatiikkaa. (Loppu)asiakkaat tietysti kärsivät kehnommista valoista tämän johdosta.

Siis laturin pitäisi alkaa lataamaan akkua tiheämpään jotta jotain vaikutusta co2 arvoihin?
*Sitä saa mitä tilaa"

vasara

Kännykän latausnopeus yms. on aika epäolennainen juttu verrattuna siihen, että auton moottoreita tehdää säästösyistä (olkoon sitten valmistuksen rahansäästö, tai osien keveyden tavoittelu &  siitä seuraava mahdollinen polttoainetalous) niin rimpula osilla, että ne ei kestä normaalikäyttöä.
Vaihteistoissa (VAG) taitaa olla vähän samaa.. Kuten myös esim. nelivetosysteemeissä haldex4 => haldex5 rakennetta kevennettiin ja lopputuloksena oli joidenkin raportoijien mukaan huonommin toimiva neliveto. Samoin hyvin toimivia ja kestäviä mekaanisia nelivetoja ei ole enää oikein missään tavallisessa autossa.. esimerkkinä audin torsen => ultra hömpötys.

HiTecci

Nöin sivusta seuranneena taitaa olla aikalailla VAG:n perisynti tuo. Ensin tehdään jotain hienoa ja toimivaa, voitetaan sillä markkinaosuuksia jne. Ja kohta tuleekin tuohon päivitetty versio joka on taloudellisuuden alttarilla uhrattu pas...a samasta aiheesta. Tämä kuvio on nyt toistunut niin moottorissa, askissa kuin myös 4wd nyt ainakin mitä olen seurannut muutaman viime vuoden aikana :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

TTO

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:15:54
Nöin sivusta seuranneena taitaa olla aikalailla VAG:n perisynti tuo. Ensin tehdään jotain hienoa ja toimivaa, voitetaan sillä markkinaosuuksia jne. Ja kohta tuleekin tuohon päivitetty versio joka on taloudellisuuden alttarilla uhrattu pas...a samasta aiheesta. Tämä kuvio on nyt toistunut niin moottorissa, askissa kuin myös 4wd nyt ainakin mitä olen seurannut muutaman viime vuoden aikana :-\

Nelivedon osalta olisi mielenkiintoista kuulla tästä yksityiskohtia.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:15:54
Nöin sivusta seuranneena taitaa olla aikalailla VAG:n perisynti tuo. Ensin tehdään jotain hienoa ja toimivaa, voitetaan sillä markkinaosuuksia jne. Ja kohta tuleekin tuohon päivitetty versio joka on taloudellisuuden alttarilla uhrattu pas...a samasta aiheesta. Tämä kuvio on nyt toistunut niin moottorissa, askissa kuin myös 4wd nyt ainakin mitä olen seurannut muutaman viime vuoden aikana :-\

Omasta mielestäni suunta on ollut kyllä toinen toinen. Kuluvalla vuosikymmenellä esitellyt moottorit ja laatikot ovat petranneet hemmetin paljon edeltäjistään.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.11.17 - klo:15:08
Erillisellä laturilla jotka kytketään 12voltin "tupakansytyttimeen" voi sitten päästä jopa yli 10 W latausnopeuksiin kun ostaa fast charge jne latureita, jotka paukuttaa sitä 2A jne... Tässä pitää myös huomioida puhelimen yhteensopivuus pikalataukseen

Ajelinpa kerran 500km lenkin juurikin googlemapsia käyttäen (puhelimen näytöltä ja spotifyä kuunnellen BT:n kautta auton soittimesta) akku latautui matkan aikana 25%  --> ostin sitten erillisen "tupakansytytinlaturin" ;D

USB-C tarjoaa jo autolatureissakin kymmenien wattien lataustehoa.

Passatissa Android Auton kautta navia ja Spotifya käyttäen SGS7:n akku latautuu kyllä paljon tuota nopeammin, joskaan ei mitään pikavauhtia.

BMF

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:16:02
Omasta mielestäni suunta on ollut kyllä toinen toinen. Kuluvalla vuosikymmenellä esitellyt moottorit ja laatikot ovat petranneet hemmetin paljon edeltäjistään.

USB-C tarjoaa jo autolatureissakin kymmenien wattien lataustehoa.

Passatissa Android Auton kautta navia ja Spotifya käyttäen SGS7:n akku latautuu kyllä paljon tuota nopeammin, joskaan ei mitään pikavauhtia.

Niin latausnopeus on se 2.5wattia silti siitä auton usb portista olipa mikä usbi tahansa. Jos andoid auto päällä niin kännykkä on pimeänä ja tällöin akkua ei juuri kulu. Kokeile uudestaan niin että Google maps on kännykän näytöstä päällä koko matkan.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vasara

Lainaus käyttäjältä: TTO - 01.11.17 - klo:15:59
Nelivedon osalta olisi mielenkiintoista kuulla tästä yksityiskohtia.
Tuossa edellä kirjoitin.. "haldex4 => haldex5 rakennetta kevennettiin ja  lopputuloksena oli joidenkin raportoijien mukaan huonommin toimiva neliveto."
Haldex 5:sta poistettiin painonsäästön vuoksi 'hydraulic-pressure accumulator'.. eli käytännössä esipaineistus poistui. Rakenteesta tuli myös vähän yksinkertaisempi, joka ei välttämättä ole haitta.
Joidenkin mielestä gen V toimii silti yhtä nopeasti. Näihin nettijuttuihin pitää tietty aina suhtautua varauksin. Ruotsalaisethan vertaili Volvoilla IV ja V versioita rinnakkain ja heidän mukaansa taas eroja ei ole.
Kunhan tulee vähän liukkaampaa, niin pääsee toteamaan asian itse. Nykyinen auto on gen V  ja gen IV:llä ajelin parin talven ajan tuossa taannoin.

Ohessa ruottalaisten simppeli koe.. toista kotimaista jos osaa auttavasti, niin selviää mitä ukko juttelee :) ..
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.11.17 - klo:19:35
Niin latausnopeus on se 2.5wattia silti siitä auton usb portista olipa mikä usbi tahansa.

Sitä en tiedä mihin tuo auto sen oman USB-C rajoittaa, mutta periaatteessahan tuosta liittimestä irtoaa jopa 20V / 5A = 100W teho, josta syystä sitä käytetään jo mm. joidenkin läppäreiden latureina :o
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

BMF

#28
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:20:37
Sitä en tiedä mihin tuo auto sen oman USB-C rajoittaa, mutta periaatteessahan tuosta liittimestä irtoaa jopa 20V / 5A = 100W teho, josta syystä sitä käytetään jo mm. joidenkin läppäreiden latureina :o
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Rajoittajana toimii se sinun autosi USB 2.0-porttiin (isäntäportti) tuleva lähde eli auton oma järjestelmä joka antaa maksimissaan ulos tehoa 500mA x 5V. Ei siinä sen kummempaa ihmettelyä ole.
https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii

"Usb-portin jännite on viisi volttia. Isäntäportti antaa virtaa usb 2.0-versioon asti korkeintaan 500 milliampeeria"

Eli esim tietokoneesta tai läppäristä USB 2.0 ulostulosta tulee aina maksimissaan se 2,5W. Jos on USB 3.0 tai ylempi niin virtaa / tehoa saa enemmän.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

TTO

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.11.17 - klo:20:14
Tuossa edellä kirjoitin.. "haldex4 => haldex5 rakennetta kevennettiin ja  lopputuloksena oli joidenkin raportoijien mukaan huonommin toimiva neliveto."
Haldex 5:sta poistettiin painonsäästön vuoksi 'hydraulic-pressure accumulator'.. eli käytännössä esipaineistus poistui. Rakenteesta tuli myös vähän yksinkertaisempi, joka ei välttämättä ole haitta.
Joidenkin mielestä gen V toimii silti yhtä nopeasti. Näihin nettijuttuihin pitää tietty aina suhtautua varauksin. Ruotsalaisethan vertaili Volvoilla IV ja V versioita rinnakkain ja heidän mukaansa taas eroja ei ole.
Kunhan tulee vähän liukkaampaa, niin pääsee toteamaan asian itse. Nykyinen auto on gen V  ja gen IV:llä ajelin parin talven ajan tuossa taannoin.

Ohessa ruottalaisten simppeli koe.. toista kotimaista jos osaa auttavasti, niin selviää mitä ukko juttelee :) ..
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/

Kyllä vaan, mutta lähinnä kiinnostaa, miten tästä tuli osa "VAG:in perisyntiä", jossa myös nelivedon ominaisuudet on "tuhottu" säästösyistä. HiTecci tällaista julisti. Eli viitattiinko Haldexiin vai johonkin muuhun nelivetoon? Ja jos Haldexiin, niin miten siitä tuli VAG:in luoma ongelma (eikä vaikka Volvon tai MB:n)?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy