Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?

Aloittaja Joke_R, 23.08.16 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Ohittaminen on ennakointia ja toisten kuskien kannalta se olisi suotavaa, että ohitus on myös ennakoitavissa. Siihen riittää tehottomampikin auto. Ja ohitusnopeus on aina muuttuva. Jos yhtään rivien välistä yrittää lukea, niin painotan vastuullisuutta, ennakointia ja havaintokykyä ohi tehojen tai niiden riittämättömyyden.

Ps. Bemarit hallitsevat kolaritilastoja, se on varmaan sitä tehon puutetta, vai johtuisiko asenteesta?  Eikä minulla ole tarvetta puolustella autohankintaani näillä puheilla. Tuollakin rahalla olisi saanut melko tehokkaankin pelin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.12.16 - klo:13:27
Turvallisuutta on monenlaista...veikkaan että kilokyykyillä on jonkun verran enempi väkeä lähtenyt "nahkurin orsille".
Ja jokaisen foorumitekstin voi ymmärtää väärin jos oikein yrittää.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.12.16 - klo:13:30
Ohittaminen on ennakointia ja toisten kuskien kannalta se olisi suotavaa, että ohitus on myös ennakoitavissa. Siihen riittää tehottomampikin auto. Ja ohitusnopeus on aina muuttuva. Jos yhtään rivien välistä yrittää lukea, niin painotan vastuullisuutta, ennakointia ja havaintokykyä ohi tehojen tai niiden riittämättömyyden.
Mutta eihän tässä nyt puhuttu ennakoinnista vaan moottoreiden eroista?

Alan kallistua toisten mielipiteisiin siitä, että tässä ketjussa pääasia on perustella omia hankintoja.

b1mpo

Joutuu tässä ennakointiakin valistamaan, koska sitä toiset eivät ymmärrä puolustaessaan "suurta" tehoa.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.12.16 - klo:13:36
Joutuu tässä ennakointiakin valistamaan, koska sitä toiset eivät ymmärrä puolustaessaan "suurta" tehoa.
Liikennekäyttäytymiskeskustelulle on oma osio. Herneet ovat virtuaalimaailmassa ilmeisesti huomattavasti todellisia vastineitaan keveämpiä, koskan ne sinkoavat kärsään näin helposti. Kerroin että VAGin pikkuturbot on omasta mielestä päteviä ja riittäviä kaikkeen muuhun kuin ohittamiseen pikkuteillä, jolloin se tarkoitti oitis sitä että olen vastuuton kaahari ja minut pitää passittaa takaisin autokouluun.

b1mpo

Niin, itse en ole kokenut tuolla ohittamista vaikeaksi edes pikkuteillä. Esim. Veteli-Kuortane-välillä ei ole ollut mitään ongelmaa ja perä edellä vastaantulijoita riittää. Ja kyllä, nyt sielläkin ollut liikennettä tähän aikaan vuodesta. Tehon riittävyys on siis kuskista, ei autosta kiinni. Tehoista puhumisen ja niiden riittämisestä voit itse hoitaa toisessa topikissa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.12.16 - klo:14:53
Niin, itse en ole kokenut tuolla ohittamista vaikeaksi edes pikkuteillä. Esim. Veteli-Kuortane-välillä ei ole ollut mitään ongelmaa ja perä edellä vastaantulijoita riittää. Ja kyllä, nyt sielläkin ollut liikennettä tähän aikaan vuodesta. Tehon riittävyys on siis kuskista, ei autosta kiinni. Tehoista puhumisen ja niiden riittämisestä voit itse hoitaa toisessa topikissa.

Tehottomammalla autolla ei kuski ohittele paikoissa missä sillä ei pääse ohi ja syntyy mielikuva että tehoja on riittävästi. Raskaalla ajaessa ohi tulee yleensä kaikki henkilöautot, tosin tiukoissa tilanteissa ohittaja ei ole ollut 200+ heppanen auto kyseessä vaan ohi on tultu nuhapumpulla. Tämä todettu välillä vantaa jkl. Oma mopodieselikin riittää ohituksiin, niissä paikoissa kun sillä pääsee ohi, mutta tiedostan että esim prätkällä ne ohitukset meni paljon sujuvammin kun sellaisella vielä ajoin. Sitten tehoa on riittävästi ohitukseen kun ei enää pito riitä kiihdytyksessä ja silloin ei tule niin suurella todennäkösyydellä virhearviota ohituksessa kun sitä tehoa on reservissä.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.12.16 - klo:14:53
Onkin tosiaan luonnollista että siirryn puhumaan moottoreiden tehoista toiseen ketjuun ja pyhitetään "1.0 TSI - kokemuksia" -otsikolla oleva ketju liikennekäyttäytymisestä puhumiseen. Tällä foorumilla on ilmeisesti nykyään tarkoitus haastaa kaikesta riitaa. Vaikka kehuu pientä moottoria mutta toteaa että onhan se isompi kivempi, niin piru on irti. Sama asia kuin tulisit väittämään että 1 Mâ,¬ on parempi kuin 10 Mâ,¬, koska kyllä 1 Mâ,¬ on ihan tarpeeksi kaikille ja 10 Mâ,¬ aiheuttaa mielenhäiriöitä ja ylenpalttista tuhlaamista.

PS. Vetelissä on liikennettä niinkuin Flow-festareilla on persuja.

b1mpo

Mitenkäs paljon ihmiset ajaa vain paikallisesti? Vetelissä ei asu paljoa ihmisiä siis, mutta tietä ajelee muutkin.  ;) Itse ajoin tuon pätkän aikoinaan aina Helsinkiin töihin ajellessa, myös tehokkaammallakin autolla. Tehot riittävät nytkin. Sinulle ei sovellu tuo moottori, monelle muulle se riittää. Minulle turvaa tuo ennakointi. Saat olla sitä mieltä, että teho tuo turvaa. Itse olen sitä mieltä, että tuolla pääsee ohi tarpeen tullen ja se riittää minulle. Jos tuolla ei pääse turvallisesti ohi, niin minun mielestä on kuskissa vika.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.12.16 - klo:15:34
Mitenkäs paljon ihmiset ajaa vain paikallisesti? Vetelissä ei asu paljoa ihmisiä siis, mutta tietä ajelee muutkin.  ;) Itse ajoin tuon pätkän aikoinaan aina Helsinkiin töihin ajellessa, myös tehokkaammallakin autolla. Tehot riittävät nytkin. Sinulle ei sovellu tuo moottori, monelle muulle se riittää. Minulle turvaa tuo ennakointi. Saat olla sitä mieltä, että teho tuo turvaa. Itse olen sitä mieltä, että tuolla pääsee ohi tarpeen tullen ja se riittää minulle. Jos tuolla ei pääse turvallisesti ohi, niin minun mielestä on kuskissa vika.

Jos 1,0 tsi teho ei vaan fysiikan lakien mukaan riitä ohitukseen niin onko vika kuskissa? Tai on se siten ettei se ostanut tehokkaampaa autoa  ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.12.16 - klo:13:16
Tekeekö se ohituksesta vaarallisen jos tehokkaalla autolla se menee helposti mutta mopokoneella samassa paikassa ei voisi edes kuvitella menevänsä ohi?

Ei varmastikaan tee. Kyllä moottorin tietynasteinen tehokkuus tuo ohituksiin sellaista vaivattomuutta, jota ainakin itse arvostan. Omassa A3-koppurassani on hevosvoimia 150, joten mistään urheiluautosta ei todellakaan ole kyse. Ero aikaisempaan 2-litraiseen vapariin (115 hv) on kuitenkin selvä.

Toinen juttu on sitten se, että tehokkaalla autolla ajavan ohituskynnys voi laskea liikaa. Tästä voi aiheutua vaaratilanteita, koska tehokkaallakaan autolla ei voi ohittaa turvallisesti aivan missä vain. Riskiohituksiin voi toki syyllistyä myös "mopokoneella" ajava siinä missä (miehekkäällä) tehomyllylläkin posottava, mutta "tehoautoilijoilla" saattaa ehkä keskimäärin olla pikkuisen matalampi kynnys toimia myös niukoilla marginaaleilla. Veikkaan, että keskimääräistä selvästi tehokkaampia autoja hankkivilla saattaa lähtökohtaisesti olla suurempi taipumus ns. urheilulliseen ajotapaan. Tällaisen ajotavan omaavat henkilöt saattavat olla esimerkiksi muita haluttomampia jonossa köröttelyyn.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.12.16 - klo:13:16
Siinä sitten maitopurkkikuski kauhistelee kun teho puhuu ja tehdään turvallinen ohitus isolla moottorilla  ;D ja kirjoitellaan siitä vaikka tänne...

Autopalstoilla saattaa käsitys liikenteen todellisuudesta joskus hieman hämärtyä. Veikkaan, että valtaosaa noista "mopokoneilla" (ja vähän suuremmillakin) liikkuvista ei hiukkaakaan kiinnosta millaisella autolla joku heidät ohittaa. Valtaosa autoilijoista on vain matkalla kotiin, töihin ja mökille, eivätkä he todennäköisesti kiinnitä minkäänlaista huomiota ohittavan auton tehoihin tai pakoputkien määrään. Riskiohituksiin huomio tietysti kiinnittyy, mutta niihin voi syyllistyä millaisella autolla tahansa.

Noissa VAG:n uusissa litran "mopokoneissa" näyttää olevan 116 heppaa. Ottaen huomioon, millaisilla autoilla ennen vanhaa ajettiin, tuntuu jossain määrin oudolta ajatukselta, että näillä "mopokoneilla" ajavat joutuisivat joihinkin kummallisiin vaikeuksiin esimerkiksi moottoriteiden liittymissä. Ymmärrän hyvin, että kaikille eivät tuon tehoiset autot riitä (eivät riitä minullekaan), mutta väitteet siitä, ettei "mopokoneilla" pääsisi sujuvasti liikennevirtaan, ovat kyllä hivenen huvittavia. Rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, etten ole itse toistaiseksi tuollaisella "mopokoneella" ajanut.  (Tosin tietyissä piireissä 1.4 TSI:kin todennäköisesti lasketaan "mopokoneisiin"). Mutta siihen nähden, että Koiviston aikaan rampilta pääsi sujuvasti liikennevirtaa 80-heppaisellakin "mopolla", tuntuu erikoiselta ajatella, että tänä päivänä se ei enää onnistuisi 116-heppaisella turbolla. Nopeusrajoituksethan eivät noista päivistä ole muuttuneet. Sanoisinkin, että mahdolliset ramppivaikeudet ovat paljon todennäköisemmin seurausta kuljettajan taidoista kuin moottorin kilowateista.

Ambientti

No jos puhutaan ihan ajoista niin paljonko menee lisäaikaa ohitukseen? Veikkaan että 3 sekuntia riittää hyvin jos nyt puhutaan erosta tyyliin 110hv vs. 160hv? Jos "tehokkaalla" autolla lähtee ohi sellaisissa paikoissa jossa se on tuosta 3 sekunnista kiinni, niin voisi vähän miettiä omia riskinottohalujaan liikenteessä.

Just joulun ruuhkassa mietin että kun tämä 1.6tdi on vielä mopompi kuin 1.0tsi ja tälläkään ei ollut mitään ongelmia ohituksissa. Rekkoja ja jonopoukkoilua, voi miettiä oliko sitten kuinka fiksua ajamista, mutta ei ollut tehon puutteen kanssa minkään näköisiä ongelmia.

belkin67

Vähän riskillä mennään jos ohitusmarginaalit on sekunnin kahden luokkaa..  8)

Harvoinpa ohituksissa kaikkea laitetaan peliin... ainakin itsellä loppunopeus olisi sen verran miehekäs, että olisi kohtuu kallis paukku jos sattuisi mittaus kohdille. Olen ajanut kymmenillä eri autoilla ja myös kolmipyttyisillä mopoilla... jopa ahtamattomilla ja ahdetuillakin, kaikilla olen päässyt ohi.

Varmaankin dsg olisi kuitenin minun valinta litraiselle koneelle kaveriksi, jotta ei tarttisi hämmentää niin kovin paljon vaihteita. (sellaista ei ole tullut vastaan vielä, eli en ole kokeillut) Joka tapauksessa jos minulla ei olisi rahaa laittaa autoon kovin kauheasti, niin 1.0 TSI on hyvä budjettivaihtoehto, uusi on aina uusi. :)

b1mpo

Se on vain monelle kompastuskivi tuo 1.0 ja 3 pyttyä. Tehopainosuhde on tässä se oikeampi mietintämyssyssä oleva asia. 116hp ja 1250kg ei kuulosta pahalta normaaliin käyttöautoon. Sillä voi laskeskella sitten todellista suorituskykyä halutessaan.

Jos nyt asiasta tämän auton ja moottorin käyttökokemuksiin. Nyt on yli 8tkm ajettu. 5.3l/100km kaikki ajot ja webaston osuus siitä n. 3-5dl. Ajo on ollut paikoin reipastakin polttoainetta säästelemättä. Pienin tankillinen 4.7l/100km ja suurin oli ensimmäinen tankkaus 5.9l/100km. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä. Vaivattomampi ajolleen, kuin nuo dieselit ja paljon mieluisampi moottori. Ei montaa desiä häviä tuolle aikaisemmalle 1.6tdi:lle, jossa oli webasto myös. Tankatun perusteella siis. Ajotietokoneessa ei suurta virhettä ole, kuin webaston esilämmityksen takia. Bensawebasto kuluttaa enemmän,  kuin diesel. Jos miinusta moottorista haluaa hakea, niin pieni ahtovinkuna on joillain kierroksilla. Ihan kuin olisin 1.2tsi:stä lukenu samaa joskus. Pitää huollossa mainita.

Sniiki

No siirrytään nyt sitten tähän mustavalkoiseen vääntöön kun kerran halutaan. En tiedä kuka on sekunnin marginaaleista puhunut. Itse mainitsin että ohituksessa sekuntikin kiihtyvyydessä on aika paljon.

Testeistä kaivettuja:
2.0 TSI RS Skoda 60-100 4,6s    80-120 6,0s
1.0 TSI      Skoda 60-100 13,9s  80-120 14,1s

Niillä teillä joita itse tarkoitin hankaliksi ohitusten suhteen, tommoinen 8-9 sekuntia melkoisen pitkä aika. Te jotka ohitatte aina niin säntillisesti, kokeilkaapa joskus pienemmällä tiellä tehdyn ohituksen jälkeen, omalle kaistalle paluun aikaan alkaa laskea vaikka viisi sekuntia lisää, että missä kohtaa sitten olisitte (ja se laskenta ei ala ykkösestä). Se muutama sekuntikin tekee 100kmh vauhdissa 100m. Vastaan tuleva auto lähestyy samaa vauhtia joten tuon voi kertoa kahdella. Aika pitkiä tyhjiä suoria alkaa kaivata ohituksiin.

Veikkaan ettei ole herkkua kinnata 1.0:lla täydellä lastilla noissa ylämäkeen olevissa ohituskaistapaikoissakaan.

Vaikkei sillä mitään merkitystä tunnu olevan, painotan nyt edelleen että hyvinhän tuo 1.0 TSI yleisesti ottaen riittää, kun omien kokemusten mukaan riittää lussumpi 1.2 TSI;kin, mutta itse ajan mielummin jollain karvan verran tehokkaammalla.

JS83

Kun katsoo mitä autoja liikenteessä tänä päivänä on niin veikkaan, että tuo 1.0tsi on nopeampi mitä 50% muusta autokannasta vaikka pieni moottori onkin.

b1mpo

En minä ole väittänyt ainakaan, ettei tehokkaammalla autolla pääsisi nopeammin ohi.  Ei tässä siitä ole kysymys, vaan riittääkö normaaliin ajoon tuon litraisen moottorin voimavarat. Kyllä riittää omasta mielestä. Nuo kiihtyvyysarvot ei pidä edes laskennallisesti paikkaansa keskenään.

Ps. Siis esim. 1.0 kiihtyy hitaammin 60-100, kuin 0-100. 😂

puolihop

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 29.12.16 - klo:17:27
Testeistä kaivettuja:
2.0 TSI RS Skoda 60-100 4,6s    80-120 6,0s
1.0 TSI      Skoda 60-100 13,9s  80-120 14,1s

Millä vaihteella nämä on ajettu? Tuskin 1.0 TSI:llä menee edes 0-100km/h tuota 13,9 sekuntia, joten se varmasti pystyy aika paljon parempaan aikaan välillä 60-100km/h, kuin tuo jonka tuohon olet kaivanut?

Edit: Taitaa olla tästä tieteellisestä testistä: http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/pihi-muttei-tossukka-skoda-octavia-1-0/
Jossa ei kerrota mitään mittauksita: "Ohituskiihtyvyys 60â€"100 km/h vie 13,9 sekuntia, jossa on parannusta entiseen 1,1 sekuntia. Kiihdytys välillä 80â€"120 km/h kestää 14,1 sekuntia, jossa on kohennusta aiempaan peräti 2,7 sekuntia."

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 29.12.16 - klo:17:41
Millä vaihteella nämä on ajettu? Tuskin 1.0 TSI:llä menee edes 0-100km/h tuota 13,9 sekuntia, joten se varmasti pystyy aika paljon parempaan aikaan välillä 60-100km/h, kuin tuo jonka tuohon olet kaivanut?

Vahva veikkaus nelosella, koska luulisi RS:n olevan aavistuksen nopeampi 80-120km/h välillä kolmosvaihteella.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Sniiki

Nojoo nuo lukemat ei kyllä pidä paikkansa, vaan enpä enää muokatakaan pysty. Huonosti löytyy googlettamalla. Tsekkiläissivun mukaan 1.0 TSI olisi 60-100 7,9s ja 80-120 11,5s.
RS oli kepitetty nelosella 60-100 ja vitosella 80-120.

Toiselle kelpaa Lapinkulta, toinen ostaa käsityöläisoluen. Jokainen ajakoon millä lystää, tämä keskustelu on ilmeisesti liian kivuliasta.

E: moottori.fi oli kaivanut lukemansa täältä, 5. ja 6. vaihteella nuo aiemmat luvut (näille 220hp 2.0 TSI:n vastaavat 5,8s ja 7,5s):
http://www.autorevue.cz/skoda-octavia-10-tsi-vykon-i-spotreba-lepsi-nez-u-12-tsi-a-14-tsi-g-tec

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 29.12.16 - klo:18:14
Toiselle kelpaa Lapinkulta, toinen ostaa käsityöläisoluen. Jokainen ajakoon millä lystää, tämä keskustelu on ilmeisesti liian kivuliasta.

Jaksuhali. Mä yritin vääntää ihan samaa ja nyt joku toinen teki kaksi sivua.

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 29.12.16 - klo:13:32
Alan kallistua toisten mielipiteisiin siitä, että tässä ketjussa pääasia on perustella omia hankintoja.

Tässähän yksi 1.0 TSI omistaja soimaa meitä isommilla/tehokkaammilla moottoreilla ajavia kaahareiksi ja hurjastelijoiksi.

Itse tosin väitän, että jos lähdetään vaikka isoa yhdistelmää ohittamaan, niin turvallisempaa se on tehdä tehokkaalla autolla, kuin tehottomalla. Perustelut: Saavutat tavoitellun ohitusnopeuden nopeasti, sinun ei tarvitse ajaa lusikka pohjassa (Lue: loppunopeus on suurempi todennäköisesti tehottomalla autolla) ja todennäköisesti myös poliisin sattuen kohdelle ajat marginaalin sisällä sakoitta. Ai mistä tiedän 150tkm tullut jurruuteltua 90 heppaisella dieselillä.

Ja kyllä minusta on mukava lähteä autolla liikenteeseen jolla kerkeää, kun yleensä aina mukana neljä henkilöä + useasti peräkontti täynnä tavaraa sekä koira. Nämä on niitä elämän valintoja.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 29.12.16 - klo:15:12
Raskaalla ajaessa ohi tulee yleensä kaikki henkilöautot, tosin tiukoissa tilanteissa ohittaja ei ole ollut 200+ heppanen auto kyseessä vaan ohi on tultu nuhapumpulla. Tämä todettu välillä vantaa jkl.
Lainaus käyttäjältä: belkin67 - 29.12.16 - klo:16:28
Joka tapauksessa jos minulla ei olisi rahaa laittaa autoon kovin kauheasti, niin 1.0 TSI on hyvä budjettivaihtoehto, uusi on aina uusi. :)

Olen myös huomannut, että nämä jotka ovat ostaneet viimeisillä rahoilla sen uuden nuhapumpun ovat juuri niitä tyyppejä jotka näyttävät ohituskaistalla miten lusikka pohjassa ajetaan ohi jonosta. Sitten on meitä jotka ohitetaan tuo possujuna ohituskaistojen välissä ja saadaan ajaa rauhassa nuo ohituskaistat ilman näitä kamikatzekiihdyttäjiä  ;).

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.12.16 - klo:13:30
Ps. Bemarit hallitsevat kolaritilastoja, se on varmaan sitä tehon puutetta, vai johtuisiko asenteesta?  Eikä minulla ole tarvetta puolustella autohankintaani näillä puheilla. Tuollakin rahalla olisi saanut melko tehokkaankin pelin.

Olen myös huomannut, että harvemmin nämä bemarit tekevät kiusaa toisin, kuin nuhapumpuilla ajavat. Yleensä ovat ohittaneet minut eivätkä ole toista kertaa tulleet peräedellä vastaan pidemmälläkään etapilla. Tätä minä arvostan liikenteessä. Jos menevät, niin menevät eivätkä ole pahoittamassa mieltänsä. Seuraava auto onkin todennäköisesti 530XD tai 535XD.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Gudmund

Tämä on huikea keskustelu, kiitos siitä.

1.0TSI riittäisi varmasti minullekin sen 80% ajoistani. Se mihin se ei todennäköisesti riitä, on kaikki venetrailerinvedot kesäaikaan ja muut mökkeilyyn kuuluvat kärrihommat. Varmaan tuo jaksaa kärryäkin vetää, mutta uskoisin että huumori loppuu kun Skodan farkkukorissa on ensin neljä ihmistä ja luukku täynnä tavaraa ja lisäksi vielä se reiluhko telikärri perässä. Ja jos tuo 1.0 TSI ei riitä tähän vetomestarin hommaan, niin joudun ostamaan sitä varten sitten toisen auton. Se on kuitenkin fiksumpaa ostaa se "ykkösauto" vähän isommalla padalla, niin voi pärjätä vaikka yhdellä autolla. Näin siis minulla, kaikkihan eivät kärryjä vetele.

Mutta sitten kun 1.0 TSI:tä saa Skodaan 150hv ja 300nm (tai yli) viriasteella, niin sitten perun puheeni ja käyn hakemassa tarjouksen.
Octavia III RS TDI

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.16 - klo:18:37
Jaksuhali. Mä yritin vääntää ihan samaa ja nyt joku toinen teki kaksi sivua.

Tässähän yksi 1.0 TSI omistaja soimaa meitä isommilla/tehokkaammilla moottoreilla ajavia kaahareiksi ja hurjastelijoiksi.

Itse tosin väitän, että jos lähdetään vaikka isoa yhdistelmää ohittamaan, niin turvallisempaa se on tehdä tehokkaalla autolla, kuin tehottomalla. Perustelut: Saavutat tavoitellun ohitusnopeuden nopeasti, sinun ei tarvitse ajaa lusikka pohjassa (Lue: loppunopeus on suurempi todennäköisesti tehottomalla autolla) ja todennäköisesti myös poliisin sattuen kohdelle ajat marginaalin sisällä sakoitta. Ai mistä tiedän 150tkm tullut jurruuteltua 90 heppaisella dieselillä.

Ja kyllä minusta on mukava lähteä autolla liikenteeseen jolla kerkeää, kun yleensä aina mukana neljä henkilöä + useasti peräkontti täynnä tavaraa sekä koira. Nämä on niitä elämän valintoja.

Olen myös huomannut, että nämä jotka ovat ostaneet viimeisillä rahoilla sen uuden nuhapumpun ovat juuri niitä tyyppejä jotka näyttävät ohituskaistalla miten lusikka pohjassa ajetaan ohi jonosta. Sitten on meitä jotka ohitetaan tuo possujuna ohituskaistojen välissä ja saadaan ajaa rauhassa nuo ohituskaistat ilman näitä kamikatzekiihdyttäjiä  ;).

Olen myös huomannut, että harvemmin nämä bemarit tekevät kiusaa toisin, kuin nuhapumpuilla ajavat. Yleensä ovat ohittaneet minut eivätkä ole toista kertaa tulleet peräedellä vastaan pidemmälläkään etapilla. Tätä minä arvostan liikenteessä. Jos menevät, niin menevät eivätkä ole pahoittamassa mieltänsä. Seuraava auto onkin todennäköisesti 530XD tai 535XD.
Tämä keskustelu menee aivan lapselliseksi. Haukut autoa nuhapumpuksi ajamatta sitä. Olen vain todennut omaan tarpeeseeni rittäväksi tuon koneen. Olisin toki voinut ostaa tehokkaamman auton vaikka tuolla rahalla, eiks niin? Enkä ole tehokkaampien autojen kuskeja kaahareiksi haukkunut, vaan tämän keskustelun perusteella asenteissa on korjaamista. Tarvit tehoa ohi päästäksesi, se on sinun oma ajatusmalli ohittamisesta, ei kaikkien. Aina kun tehopainosuhde kovenee, kulkee ja kiihtyy auto kovempaa -> fysiikan laki?

Meitä on myös neljä henkeä ja koira, mutta harvoin koko porukalla ajetaan luukku täynnä, eli tarve on erilainen, vaikkakin joulureissu meni aivan hyvin kuormattunakin ilman tien tukkona olemista. En aja ohituskaistalla yhtään eri vauhtia, jos ei ohitustarpeen takia. Eikä minua haittaa vaikka minut ohitetaan, kunhan ei eteen jäädä roikkumaan.

Miksi bemarit ovat eniten kolaroituja? Tehon tai merkin tuoma asennne, vakuutuspetos rikkinäisen auton takia, isojen vanteiden ja huonojen renkaiden(ei varaa kunnon renkaisiin, nähnyt olen tämänkin), vai jonkun muun syyn takia? Minulla ei siis ole bemareita vastaan mitään, kuten ei niiden kuskejakaan.

Jokin ylemmyyden tunne sinulla on "tehokkaammasta" autostasi, koska kuvittelet toisista autoilijoista tuollaisia juttuja. Osa kiihdyttää ohituskaistalla korkeammasta nopeusrajoituksesta johtuen, kiusallaan tai ajattelemattomuuttaan. Tuskin kukaan sen takia,  että on "tehoton" moottori.  ;D

b1mpo

Enkä tiedä miksi tällä kyseisellä moottorilla varustettuna haukutaan nuhapumpuksi, jos octaviassa on vielä hitaampiakin moottoreita ja niilläkin kerkeää, puhumattakaan 85hv golffista tai muista automerkeistä ja malleista. Jopa bemarilla, audilla ja mersulla on hitaampia uusia autoja.
Joku patoutuma taitaa olla kun noin vaivaa tai pelkkää trollausta.

Vielä kehuakseni tuota moottoria. On aivan törkeän hiljainen, varmaan konsernin hiljaisin moottori, jos ei sähkömoottoreita lasketa. Se oli yksi syy tuon auton voimalinjaan päätyessä.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 29.12.16 - klo:19:15
1.0TSI riittäisi varmasti minullekin sen 80% ajoistani. Se mihin se ei todennäköisesti riitä, on kaikki venetrailerinvedot kesäaikaan ja muut mökkeilyyn kuuluvat kärrihommat.

Totta että kärry perässä voimavarat tulee nopeammin vastaan. Mutta toisaalta kärryn kanssa joutuu köröttelemään sen 80 km/h kuitenkin, eikä suorituskyvyn riittävyydestä ohitukseen tarvitse huolehtia kun itse on siellä tien tukkona.

Ja aikaisempaan eli ohitusaikoihin palatakseni oleellista on se kauanko siellä vastaantulijan kaistalla menee aikaa, ei se kuinka nopeasti e kiihtyy mihinkin vauhtiin. Toki ne on verrainnollisia, mutta ei mitenkään niin että jos menee 60-120 joku sekunti pitempään niin se sama sekuntimäärä on se vastaantulijan kaistalla vietetty lisäaika.

xmasa

Tehottomalla autolla/kulkineella ajamisessa vaan ei ole mitään ajamisen iloa. Tehoa pitäisi olla sen verran, kun kaasun polkaisee pohjaan niin selkä painautuu kunnolla selkänojaan. Ehkä sitä joskus on varaa ostaa kulkine, kunnon moottorilla.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

b1mpo

Alle 4000â,¬ saa 300hv nelivedon, jopa alle 3000â,¬. Eli ei se hankintahinta ole kallis.

b1mpo

Ajamisen iloa tuo se, että on hyvä taloudellimen kyyti ja ehjänä perillä. Toisille teho tuo ajamisen iloa. Eikä kumpaakaan voi moittia.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 29.12.16 - klo:21:09
Totta että kärry perässä voimavarat tulee nopeammin vastaan. Mutta toisaalta kärryn kanssa joutuu köröttelemään sen 80 km/h kuitenkin, eikä suorituskyvyn riittävyydestä ohitukseen tarvitse huolehtia kun itse on siellä tien tukkona.

Kärrystä ja voimavaroista tulee hieman mieleen tilanne, jossa "veturi" ei oikein meinaa edes saada kuormaa liikkeelle. Ja sellaista tilannetta tuskin aivan helposti tulee eteen sillä litran "mopomoottorillakaan". Ja jos tulee, niin silloin kuorma on kyllä todennäköisesti sellainen, että vaikeuksissa on myös 1.4 TSI tms. Jos taas kyse on moottorin ohitusvalmiuksista, niin siinä tapauksessa olen kyllä "Ambientin" kanssa samoilla linjoilla: kyllä kärry sen ohitustarpeen/mahdollisuuden aika lailla deletoi, oli alla sitten 1.0 TSI tai 1.4 TSI.

Sanoisin niin, että on aika vaikea keksiä ajotilannetta, jossa ajaminen tuollaisella litran moottorilla muuttuisi objektiivisesti arvioituna mahdottomaksi tai edes vaikeaksi verrattuna vaikkapa 1.4:een. Ihmiset hoitivat ennen ajonsa reilusti alle 100 hv:n autoilla, ja perille päästiin. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi palata takaisin noihin autoihin tai hevoskyytiin. Olisi ehkä kuitenkin rehellisempää todeta, että suurimmalle osalla ihmisistä ne yli 120 menevät hevosvoimat ovat tarpeellisia lähinnä siksi, että ne tekevät ajamisesta hauskempaa. Kärry liikkuu ja ohi pääsee sadallakin hepalla ihan hyvin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 29.12.16 - klo:21:40
Tehottomalla autolla/kulkineella ajamisessa vaan ei ole mitään ajamisen iloa. Tehoa pitäisi olla sen verran, kun kaasun polkaisee pohjaan niin selkä painautuu kunnolla selkänojaan. Ehkä sitä joskus on varaa ostaa kulkine, kunnon moottorilla.

+1

Vielä kun ajo-ominaisuudetkin pitää olla hyvät, eikä niin että jokainen tuulenpuuska vie kevyttä kopperoa sivuun. Hinta/vm johti neloskoneen valintaan, seuraava todennäköisesti kutoskone, siinä on sitten moottoria ja tehoakin kahden maitopurkin verran  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.12.16 - klo:21:49
Sanoisin niin, että on aika vaikea keksiä ajotilannetta, jossa ajaminen tuollaisella litran moottorilla muuttuisi objektiivisesti arvioituna mahdottomaksi tai edes vaikeaksi verrattuna vaikkapa 1.4:een. Ihmiset hoitivat ennen ajonsa reilusti alle 100 hv:n autoilla, ja perille päästiin. Tämä ei tarkoita sitä, että pitäisi palata takaisin noihin autoihin tai hevoskyytiin. Olisi ehkä kuitenkin rehellisempää todeta, että suurimmalle osalla ihmisistä ne yli 120 menevät hevosvoimat ovat tarpeellisia lähinnä siksi, että ne tekevät ajamisesta hauskempaa. Kärry liikkuu ja ohi pääsee sadallakin hepalla ihan hyvin.

Tässä vain unohdetaan se, että 80 heppaa 800kg autossa on paljon enemmän, kuin 115 heppaa 1250kg autossa  ;). Tehopainosuhde ei aina ole mennyt eteenpäin, vaikka nyt autojen painoa ollaan saatu tiputettua.

Ja kyllä 100 hepallakin pääsee ohi, mutta se vaatii paljon enemmän ennakointia ja vaihdekepin sompaamista. Kuten olen todennut voisin tuollaisen 1.0TSI:n ottaa kauppakassiksi, mutta en perheen ykkösautoksi jolla liikutaan pidempää matkaa perheen kanssa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy