Skoda Octavia 2010, 70 tkm, 1.4 TSI vaihdelaatikkovika

Aloittaja IVK, 12.05.16 - klo:08:05

« edellinen - seuraava »

IVK

Tätä palstaa on tullut useampaan kertaan lueskeltua, mutta nyt piti luoda tili kun osui otsikon vika omaan Skodaan.

Eli siis käytin auton huollossa merkkiliikkeessä, koska edellisestä huollosta oli aikaa toista vuotta (tehty 45 tkm kohdalla). Huollon jälkeen hain autoa ja tiskillä sanottiin, että "vaihdelaatikon alapuoli oli öljyinen ja vaihteiston poskilaakerit reilusti väljät. Vetonivelissä laatikon puolella pystysuunnassa reilu välys. Skoda ajoturva jää saamatta ja auto pitäisi saada pian takaisin huoltoon" Auto on merkkiliikkeessä aina huollettu, olen toinen omistaja ja auto ostettu liikkeestä 2013.

Kyselin huollon hintaa ja arvio oli 500â,¬-4500â,¬. Halvimmillaan, jos selvitään laakeroinnilla ja kalleimmillaan jos vaihdetaan laatikko.

Ensi viikolla on aika huoltoon ja jännityksellä odotan, että mitä kaikkea autosta löytyy kunhan saavat osat purettua. Saa nähdä mitä mieltä maahantuoja on aiheesta.

TAEA

Kuinka paljon nyt kilometrejä? Vaikka varsinainen takuu ei kattaisi enää 2013 mallista Skodaa, niin kyllä maahantuoja/valmistaja on korvaus velvollinen ainakin suurelta osalta. Itse olisin suoraan yhteydessä Helkama auton korvaus vastaavaan ja vaatisin kokonais korvausta. Jostain syystä merkkihuollossa asiat vaan eivät hoidu, en tiedä joutuvatko jotain kustantamaan, itse olettaisin että heille olisi tuloa.
Kerron oman kokemuksen pohjalta.

IVK

Juuri nyt on siis tuo 70 tkm mittarissa ja auto on vuosimallia 2010, kuten otsikossa mainitsin.

Ostin auton 2013 merkkiliikkeestä.

Jos kaikki menee niin kuin elokuvissa, niin maahantuoja korvaa tuosta ison osan. Tämä selviää tosin vasta kun nähdään mikä vika todellisuudessa on.

raipuli

Omalle kohdalle tuollainen mustapekka jäänyt käteen, tosin 1.6tdi moottorilla olleeseen Octaviaan. Tässä ainakin keskustelua aiheesta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=2866.msg537236#msg537236

Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: IVK - 12.05.16 - klo:09:58
Juuri nyt on siis tuo 70 tkm mittarissa ja auto on vuosimallia 2010, kuten otsikossa mainitsin.

Ostin auton 2013 merkkiliikkeestä.

Jos kaikki menee niin kuin elokuvissa, niin maahantuoja korvaa tuosta ison osan. Tämä selviää tosin vasta kun nähdään mikä vika todellisuudessa on.

Ja muista, että reklamaatio tehdään auton SINULLE myyneeseen liikkeeseen. Vaikka on merkkiliike mistä olet ostanut, niin olisin sinne yhteydessä ennen kuin aletaan enemmän tutkimaan/korjaamaan.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

IVK

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 12.05.16 - klo:14:04
Ja muista, että reklamaatio tehdään auton SINULLE myyneeseen liikkeeseen. Vaikka on merkkiliike mistä olet ostanut, niin olisin sinne yhteydessä ennen kuin aletaan enemmän tutkimaan/korjaamaan.

Tämä on hyvä muistutus, kiitos siitä. Ostotapahtumasta tosiaan aikaa noin 3 vuotta (vaikka kilometrejä ei ole oston jälkeen tullut kuin vajaa 30 tkm), että saa nähdä peseekö myyjä kätensä heti.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: IVK - 12.05.16 - klo:17:36
Tämä on hyvä muistutus, kiitos siitä. Ostotapahtumasta tosiaan aikaa noin 3 vuotta (vaikka kilometrejä ei ole oston jälkeen tullut kuin vajaa 30 tkm), että saa nähdä peseekö myyjä kätensä heti.

Kannattaa olla tiukkana tuossa asiassa. Todennäköisesti joudut maksamaan osan korjauksesta itse, mutta kyllä myyjänkin tulisi osallistua kuluihin jollain prosentilla. Kuluttajaneuvojalta kannattaa kanssa kysyä neuvoa, jos vastaantulon suurius mietityttää.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Pari vinkkiä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.0

Noilla kilometreillä ei vaihdelaatikon kuulu särkyä. Sen tulisi kestää 200tkm. Kuten Lemmentalja sanoi, niin ehkä joudut itse maksamaan jotain, mutta ei todellakaan koko laskua. Varsinkin jos huoltokirja on aukoton ja huollettu ettei huollot ole mennyt pitkäksi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Jos kyseessä manuaaliloota ja jos joutuu osan itse maksaa, kannattaa pysyä omien kustannusten muutamissa satasissa maksimissaan. Todella vähän ajettuja lootia saa tilaamalla muutamalla satasella.

IVK

Kiitos vinkeistä kaikille.

Auto on tosiaan huollettu ihan huolto-ohjelman mukaan ja merkkiliikkeessä (RS-huolto), että "oma pesä" on hoidossa. Tuo nettineuvoja (http://nettineuvoja.fi/) näyttää toimivalta, että pitää raapustaa reklamaatio sen kautta/avulla.

Laittelen tänne tietoa, kunhan asia selviää. Ensi viikolla siis auto huoltoon.

boreas

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 12.05.16 - klo:22:41
Jos kyseessä manuaaliloota ja jos joutuu osan itse maksaa, kannattaa pysyä omien kustannusten muutamissa satasissa maksimissaan. Todella vähän ajettuja lootia saa tilaamalla muutamalla satasella.

Linkkejä vähän ajettuihin 2 Octavian laatikoihin hintaluokassa 500â,¬?

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: boreas - 13.05.16 - klo:12:20
Linkkejä vähän ajettuihin 2 Octavian laatikoihin hintaluokassa 500â,¬?
Laita mulle YV:llä vaihdelaatikko tyyppi, niin voin katsoa sulle, josko jostain edullinen laatikko löytyisi.

IVK

Tänään tuli päätös ja maahantuoja korvaa vaihdelaatikon takuuna ja vaihtotyöstä 70%. Itselleni jää siis korvattavaksi 30% vaihtotyöstä, joka on noin 100-200â,¬.

Hyvin meni lopulta tämä, useamman puhelinsoiton ja väännön jälkeen.

Kiitokset kaikille vinkeistä!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy