Kirjoittaja Aihe: Ilmaisia vinkkejä virhevastuu/takuu ja vastaaviin tapauksiin/ongelmiin (Autot)  (Luettu 10193 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Tälläkin forumilla monilla on ollut ongelmia virhevastuun kanssa missä valmistaja, maahantuoja tai jälleenmyyjä on yrittänyt pestä kätensä vaikka heillä olisi vastuu korjata tuote tai vähintään osallistua tuotteen korjaukseen. Käytettään tuotteelle nimeä tässä tapauksessa vaikkapa autoa.

Ensimmäisenä haluan tehdä selväksi, että takuu ja virhevastuu eivät ole sama asia tai synonyymi toisille. Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisä etu. Ei siis mikään pakko. Virhevastuu on taas lakiin kirjoitettu asia mikä on järkeään parempi, kuin takuu eikä sitä pystytä eväämään eikä se ole vapaaehtoinen.

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa/

Ongelmatapauksissa reklamaatioporras on seuraavanlainen. Ensisijaisesti tuotteesta vastaa sen myyjä/autoliike tai yksityinen elinkeinonharjoittaja. Jos myyjä on yksityinen ja auto on alun perin ostettu Suomesta on seuraava tahoa maahantuoja. Jos auto on tuotu Eu:n sisältä jostain muusta eu-valtiosta, niin siellä sen myynyt autoliike. Jos ulkomailta ostettu auto on ostettu yksityiseltä jää viimeiseksi vaihtoehdoksi valmistaja. Eli reklamointi järjestys on seuraava: A:Jälleenmyyjä B:Maahantuoja C:Valmistaja (Nämä esimerkit pätevät eu-maissa).

Kun kyse on käytetystä tuotteesta ja se saatetaan korjauksessa ”parempaan” kuntoon, kuin ennen remonttia osallistuu autonomistaja osittain kustannuksiin. Näihin prosentteihin tai määriin en ota mitään kantaa.
Tuolta löytyy loistavia eväitä sekä päätöksiä tapauksiin.

http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

” Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa., vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan.

Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa auton toiminnasta ja ominaisuuksista takuusitoumuksessa ilmoitetun ajan.”

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa:
http://www.ecc.fi/Usein-kysyttya/tavaran-virhe-ja-takuu/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.851
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Hienoa ! Kymmenen papukaijamerkkiä.  ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

Vielä voisi todeta ehkä kaikkein olennaisimmasta eli reklamaation laatimisesta ja sen määräajasta:

Reklamaatio kannattaa laatia heti kun vika todetaan vaikkei ehkä ihan kaikkea siitä tiedetäkään (tekninen vika) ja kirjallisena.
Vanhaa sanontaa mukaillen: kun juttu pitkittyy, se myös samalla mutkistuu !  :(

Tyypillinen vielä hyväksyttävä aika jos haluaa olla ajoissa on 1-3 kuukautta. ½ vuoden päästä voi jo olla myöhäistä.

http://mallipohja.fi/reklamaatio   

Asunto- ja kiinteistökaupoissa on omat kuvionsa, jotka voi googlata.

Vinkkinä:

Reklamaatio on tavaran tai palvelun myyjälle osoitettu valituskirje. Valituksen aihe voi olla esimerkiksi virheellinen tuote, liian pitkä toimitusaika tai tuotteen sopimattomuus siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myyty. Reklamoida voi aina, kun tuote tai palvelu ei vastaa sovittua.

Reklamaation voi lähettää esimerkiksi sähköpostilla tai kirjeenä suoraan myyjälle tai asiakaspalveluun. Yrityksillä voi olla myös valmis palautelomake internetissä reklamaation tekemiseen.


Yritetään pärjätä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Yksi olennainen asia on käydä kaikki keskustelu sähköpostilla. Näin sinulla on mustaa valkoisella ja pystyt pitkänkin ajan jälkeen palaamaan asiaan ja tiedät mistä on sovittu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.851
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vielä yksi asia on hyvä muistaa liikkeestä ostettaessa: Käytetyn tuotteen (auton) virheolettama:

Jos vika ilmenee 6kk sisällä ostamisesta, sen oletetaan automaattisesti olleen olemassa jo ostohetkellä.
  :o :o :o

Tätä ei ostajan tarvitse mitenkään todistaa tai osoittaa (siis olleen luovutushetkellä - ja 6kk aikaa).  :o

Tässä taas yksi syy, miksi reklamaation kanssa kannattaa kiirehtiä. Em. tuskin koskee halpoja kulutusosia (lamput, sulat, palat).

Yritetään pärjätä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Vielä yksi asia on hyvä muistaa liikkeestä ostettaessa: Käytetyn tuotteen (auton) virheolettama:

Jos vika ilmenee 6kk sisällä ostamisesta, sen oletetaan automaattisesti olleen olemassa jo ostohetkellä.
  :o :o :o

Tätä ei ostajan tarvitse mitenkään todistaa tai osoittaa (siis olleen luovutushetkellä - ja 6kk aikaa).  :o

Tässä taas yksi syy, miksi reklamaation kanssa kannattaa kiirehtiä. Em. tuskin koskee halpoja kulutusosia (lamput, sulat, palat).


Mutta myös kuluttaja-asiakkaalla on VELVOLLISUUS tutustua autoon ja huomauttaa jo kaupantekohetkellä olevista vioista, jotka hän on huomannut (Tämä siis myös jos auton ostaa yritykseltä).

Myös yksityisellä on velvollisuutensa kauppalain perusteella:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/yksityisellakin-myyjalla-iso-vastuu-kaytetyn-auton-vioista

Tuolta voi lukea sitten esimerkki tapauksia kuluttajariitalautakunnan päätöksistä. Jonothan tuonne on yli vuoden:
http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.851
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Mutta myös kuluttaja-asiakkaalla on VELVOLLISUUS tutustua autoon ja huomauttaa jo kaupantekohetkellä olevista vioista, jotka hän on huomannut (Tämä siis myös jos auton ostaa yritykseltä).

Kiitos täydennyksestä. Tämä keissi alkaa nyt olla riittävän kattava peruspaketti.
Käsittäkseni normaali huolellisuus (esim. kohtuullinen koeajo ja joka puolelta katsominen rakenteita purkamatta riittää).
Kaupoilla on myös hyvä olla toinen täysi-ikäinen mukana, jos myyjä puhuu omiaan - ts. todistajaksi.

Eräs asia mikä usein tahtoo unohtua, on selvittää tai kysyä kulkupelin kolarittomuus (koska se laskee usein arvoa).  :o

OT: Asia meni kaksinpuheluksi, mutta tässä näkee miten yksin on vaikea kertoa kaikkea asiasta - mutta yhteistyönä onnistuu !  :)
« Viimeksi muokattu: 08.05.16 - klo:19:22 kirjoittanut vwmies »
Yritetään pärjätä.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.332
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Kannattaa sitten varoa, ettei "ajattele ääneen", kun suorittaa auton tutkimista tai koeajoa. Jos nimittäin erehdyt kuiskaamaan, että rääkäisikö tuo jakoketju kuitenkin ihan pikkuisen, niin tosi myyjähän nauhoittaa nuo kuiskaukset ja vetoaa jakoketjun katketessa siihen, että sinähän huomasit jakoketjun hiukan ääntelevän ja siitä huolimatta ostit tämän viallisen auton. Itse saat maksaa vialliset ostoksesi....
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Kannattaa sitten varoa, ettei "ajattele ääneen", kun suorittaa auton tutkimista tai koeajoa. Jos nimittäin erehdyt kuiskaamaan, että rääkäisikö tuo jakoketju kuitenkin ihan pikkuisen, niin tosi myyjähän nauhoittaa nuo kuiskaukset ja vetoaa jakoketjun katketessa siihen, että sinähän huomasit jakoketjun hiukan ääntelevän ja siitä huolimatta ostit tämän viallisen auton. Itse saat maksaa vialliset ostoksesi....

Tämä on täysin turhaa spekulointia ja jargonia. Jos sä tiedostat ja kuulet tuon jakoketjun rääkäisyn tai vastaavaan, niin siirry seuraavaan potenttiaaliseen autoon äläkä kerjää verta tietoisesti nenästä.

Ja edelleenkin tuohon tapaukseen löytyy vastaus yllä olevista linkeistä kuinka kauan tiettyjen osien pitäisi kestää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Kameleontti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 210
  • VW Sharan Highline 2.0 TDI DSG 125kW -13
    • Profiili
Kun tuota KKV:tä tuolla jo hyvin on siteerattu, niin miten olisi lisätä ekaan viestiin vielä tuo:

http://nettineuvoja.fi/

Tuo on siis KKV:n palvelu, joka auttaa tekemään reklamaation.
VCDS@Helsinki, PM

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.332
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Kyllä aina voi luetella havaitsemiaan vikoja ja näin myös hintaa hilata alaspäin. Eihän sitä koskaan voi tietää, onko autossa todella vikaa. Mutta voi väittää vikaa olevan, jos sillä hinnan saa putoamaan. Sehän taas jää myyjän tappioksi. Sitten jos vielä 6 kk-virheolettaman perusteella saa vian maksajaksi myyjän, niin on tavallaan tuplasuoritus tullut ostotapahtumassa tehdyksi.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Flat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.266
    • Profiili
Sattuipa silmään tämä juttu, virhevastuu toimi myös hieman enemmän ajetulla autolla   :)

Lainaus

Vaihdelaatikko on vaihdettu kerran.

- Se vaihdettiin 2 miljoonassa kilometrissä. Se meni takuuseen, naureskelee Tapio Mäkinen.

- Soitin Volvolle ihan anonyymisti tavallisena asiakkaana ja kerroin, että Volvo hajosi vaihdelaatikko ennen aikaisesti. Volvolta kysyttiin, että paljonko autolla sitten on ajettu. Sanoin, että 2 miljoonaa kilometriä. Toisessa päässä oli oikea pelimies, joka myönsi heti, että kyllä sen olisi vielä pitänyt kestää.

- Kyllähän se jo siinä vaiheessa oli katsonut rekisteritiedot ja tiesi, mistä autosta on kyse, myöntää Mäkinen.

Pienten neuvottelujen jälkeen Volvon tehtaalta lähetettiin Mäkiselle uusi laatikko.

- Työt piti itse maksaa.





http://www.iltalehti.fi/autot/2016051821585070_au.shtml
A4 (B9) Avant, 2.0TFSI, S-line sport, B&O, Daytona gray

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Riidat autokaupan jälkeen lisääntyneet - Näin vältät kalliin laskun
http://www.iltalehti.fi/autot/2016071821911592_au.shtml
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279807.html

Autokauppa saattaa antaa autolle takuun. Takuu on lisäetu, josta on syytä vaatia merkintä kauppasopimukseen.

Myyjän kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu on voimassa aina, kun autoliike myy auton kuluttajalle, ja virhevastuu ei ole ajallisesti rajattu. Mitä siitä seuraa käytännössä, selvitetään aina tapauskohtaisesti.

Vaikka auto todettaisiin virheelliseksi, kuluttaja joutuu yleensä maksamaan osan korjauskustannuksista itse, koska auton ajatellaan tulevan parempaan kuntoon korjauksen takia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa mattinen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 932
    • Profiili
Erittäin hyvä ja tarpeellinen avaus Karpalta. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että tämäntyyppinen keskustelu pitäisi avata, koska VAG:n autoissahan tunnetusti vikoja piisaa  ;).

Kun autoon, olipa se sitten uutena ostettu tai käytetty, ilmaantuu vika tai puute, kannattaa mielestäni jo aikaisessa vaiheessa miettiä itselleen valmiiksi jonkinlainen toimintastrategia. Ensimmäisenä mieleen tulee oikeanlainen asenne ongelmaan. Myyjän kanssa tulee asioida kohteliaasti, mutta päättäväisesti. Meillä suomalaisilla saattaa ehkä hiukan olla sellaista asennetta, että tyydymme järjestelyihin, joista pitäisi kieltäytyä. Tämä on sinänsä inhimillistä; jos myyjätaho vakavalla naamalla ja vakuuttavanoloisesti esittää toimintatapaa X, eivät monet konfliktin pelossa ehkä halua ehdotettua tapaa kiistää.

Kerron esimerkin. Takuunalaiseen autooni tuli vika. Tavaratilaan tuli sateella vettä. Otin myyjätahoon yhteyttä, ja selostin ongelman. Myyjän reaktio oli se, että minun tulisi selvittää, miten vesi takakonttiin tulee. Tein aikani näitä ”tutkimuksia”, kunnes kyllästyin. Homma alkoi tuntua aivan päättömältä: Minulla on takuunalainen auto, jossa on selvä virhe, ja minä nyt yritän selvittää, mistä virhe johtuu. Vein autoni uudelleen huoltoon ja ilmoitin, että autossa on virhe, joka on nyt korjattava. Reklamoin samalla (kirjallisesti) asiasta organisaation ylemmälle mainiten sekä viasta että tavasta, jolla vikaan oli suhtauduttu. Tämän jälkeen asiat lähtivät sitten hyvin nopeasti etenemään.

Luonnollisesti minun olisi tietysti pitänyt jo alun alkaen toimia toisella tavalla: autoon huoltoon, ilmoitus viasta ja ”ilmoittakaa koska on korjattu”. Mitään epäkohteliaisuutta tai tiuskimista ei tarvita. On vain varauduttava siihen, että myyjätaho saattaa esittää niinkin yllättävän ratkaisun, kuin että asiakas itse ryhtyy vikaa selvittämään. Minä en tällaista vaihtoehtoa osannut odottaa, ja senpä vuoksi hölmöyttäni lähdin mukaan tuollaiseen. Eli myyjän ehdotuksia on syytä kuunnella kohteliaasti mutta kriittisesti. On uskallettava sanoa päättäväisesti ”ei käy”, jos myyjä ehdottaa samantapaisia ratkaisuja kuin omassa esimerkissäni.

Toisena pointtina tulee mieleen, että asian hoidolle on todennäköisesti eduksi, jos kykenee olemaan hermostumatta. Myyjän toiminnasta todennäköisesti pian huomaa, yrittääkö hän todella hoitaa asiaa kuntoon, vai lähinnä venkoilla irti vastuusta. Sikäli kun myyjän toiminnassa ilmenee haluttomuutta, ei todennäköisesti kannata pitkään hänen kanssaan inttää, kinata ja odottaa yhä uusia ja uusia ehdotuksia. Kannattaa pitää asian hoitamisessa pieni paussi, ja viimeistään nyt selvittää, mitä lainsäädäntö, kuluttajaviranomaisen käytäntö ja mahdollinen oikeuskäytäntö tilanteesta sanovat. Kun tämä on selvitty, voi myyjään ottaa uudelleen yhteyttä. Tämä kannattaa tehdä kirjallisesti. Viestissä on syytä esittää oma näkemys perusteluineen. Vian laatu, vaatimukset vian suhteen sekä vaatimusten perusteet (=lainsäädäntö/käytäntö). Asiaa on nytkään tarvitse eikä kannata esittää mitenkään aggressiivisesti tyyliin ”käräjäoikeudessa tavataan”, vaan rauhallisesti ja kohteliaasti tosiasiat todeten. Jos myyjä ei vieläkään reagoi toivotulla tavalla, on syytä sitten harkita asian vireillepanoa jossakin viranomaisessa.

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että vian tai puutteen ilmaantuessa kannattaa nähdä jonkin verran vaivaa sen selvittämiseksi, mitä lainsäädäntö ja kuluttajaviranomaisen käytäntö omasta ”keissistä” todennäköisesti sanovat. Tämä selvitys kannattaa myös tehdä jo ennen sitä hetkeä, kun käräjäoikeuden ovet alkavat vilkkua silmissä. Mitä paremmin autonomistaja on oikeuksistaan selvillä, sitä fiksummin ja jämäkämmin hän kykenee jo alkuvaiheessa hoitamaan asiaa. Myyjän puheille ja ehdotuksille osaa paremmin antaa oikean painoarvon, kun tietää asiasta jotakin. Ja oikean asenteen merkitystä ei voi kyllin korostaa: epäkohtelias ei tarvitse olla, mutta omista oikeuksistakaan ei konfliktin pelossa tarvitse luopua.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Korrekti, asiallinen, jämäkkä, faktapohjainen ja kannattaa kuunnella sekä antaa myös myyjän puhua/kertoa ehdotuksensa. Ja kuten Mattinen totesi kaikkeen älyttömyyteen ei kannata lähteä mukaan varsinkaan, jos takuun päättyminen alkaa lähestyä (Kun kyse on uutena ostetusta autosta).

Fiksuna neuvona: Asiat kannattaa sopia/tyytyä hyvään kompromissiin, kuin lähteä riitelemään käräjäoikeuteen tai kuluttajariitalautakuntaa 1-2 vuodeksi muutamasta eurosta!

Kannattaa sitten varoa, ettei "ajattele ääneen", kun suorittaa auton tutkimista tai koeajoa. Jos nimittäin erehdyt kuiskaamaan, että rääkäisikö tuo jakoketju kuitenkin ihan pikkuisen, niin tosi myyjähän nauhoittaa nuo kuiskaukset ja vetoaa jakoketjun katketessa siihen, että sinähän huomasit jakoketjun hiukan ääntelevän ja siitä huolimatta ostit tämän viallisen auton. Itse saat maksaa vialliset ostoksesi....

Ihan käytännön kokemusta ääntä pitävästä jakopäästä (Hihna). Kannatti pitää ääntä ja mainita asiasta kaupanteko hetkellä, joka kirjattiin myös kauppakirjaan. Myyjäliike maksoi puolet uudesta jakopäästä, jonka olisin itse vaihdattanut, joka tapauksessa 10-20tkm sisään
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 07.08.17 - klo:10:50 kirjoittanut -karppa- »
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Myös ulkomailta yksityiseltä käytettynä ostettuun autoon on maahantuoja/jälleenmyyjä velvollinen korjaamaan valmistusvirheitään. Tässä yksi esimerkkitapaus:
http://www.hs.fi/talous/art-2000005351268.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=4e43da8c87c23eedc689014b29721b77
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 622
    • Profiili
Ulkomailla tehtyyn kauppaan sovelletaan kyseisen maan lainsäädäntöä.

Suomessa yksityisten väliseen kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalainsäädäntöä lainkaan, minkä lisäksi vain tuotteen ensiostajalla on oikeus penätä korvauksia maahantuojalta tai valmistajalta.

Muistaakseni Saksassa myös muu kuin ensiostaja on oikeutettu saamaan korvauksia myyjää edeltäviltä portailta. Mutta päteeköhän oikeus myös siellä tehtyyn yksityishenkilöiden väliseen kauppaan?

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
Ulkomailla tehtyyn kauppaan sovelletaan kyseisen maan lainsäädäntöä.

Suomessa yksityisten väliseen kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalainsäädäntöä lainkaan, minkä lisäksi vain tuotteen ensiostajalla on oikeus penätä korvauksia maahantuojalta tai valmistajalta.

Muistaakseni Saksassa myös muu kuin ensiostaja on oikeutettu saamaan korvauksia myyjää edeltäviltä portailta. Mutta päteeköhän oikeus myös siellä tehtyyn yksityishenkilöiden väliseen kauppaan?


Suomessa yksityisten välisiin kauppoihin pätee kauppalaki. Tämä ketju ei oe spekulointeja varten sitä varten on tuo ketju. Näin asia ei rönsyile ja palvelee käyttäjiä parhaiten.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31310.0

Ja jos autossa on täydellinen huoltohistoria valmistaja viime kädessä vastaa tuotteestaan koko sen elinkaaren ajan. Hyvänä esimerkkinä takaisinkutsut.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.117
    • Profiili
"Nyt jo osaeläköitynyt, mutta autokauppaa edelleen lähietäisyydeltä seuraava ja alalta yli 40 vuoden kokemuksen hankkinut ex-autokauppias Jyrki Jaala kommentoi takuita. Uusiin autoihin myönnettävät takuuehdot eroavat pituudeltaan ja yksityiskohdiltaan paljon eri automerkeillä."

https://www.is.fi/autot/art-2000006187430.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

 






Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy