Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Markku

Samoin meidän entinen Ocu I oli tuolla huoltovälillä. Meillä huollon vaihteluväli oli 44-48 tkm. Alkoi syömään hiukan öljyä loppuvaiheessa, joskus 250 tkm jälkeen. Ei paljoa, litra riitti lisäykseksi huoltovälillä. Castrolia ne tiettävästi Miettisellä sinne laittoi vaihdettaessa. Ja Forten aineet perään.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 04.05.13 - klo:19:48
Etköhän sinä ole saanut vain hyvät yksilöt. Itselläkään tuo TSI ei kuluttanut öljyä, muttan nyt jakopääremontin jälkeen sitä on alkanut palamaan. Epäilen, että siellä on vaihdettu männät (en ole saanut vieläkään raporttia vaihdetuista osista). Kyllä nuo öljysyöpöt ovat viallisia ja laadunvalvonnassa on puutteita. Kunnossa olevasta koneesta eniten öljyä häviää prosentuaalisesti haihtumalla.

Tottakai moottorille on helpompaa startata aina lämpimästä tallista. Esim. Toinen käynnistää auton käyntiin pihalla 0c lämpötilassa, toinen 10c lämpötilassa. Longlife 5W-30 -öljyn viskositeetti on puolet paksumpaa 0c:ssä kuin 10c:n lämpötilassa. Kumpikaan ei ole lähellekään moottorin käyntilämmössä olevaa viskositeettiä, mutta 10c:ssä ollaan paljon lähempänä. Puhumattakaan jos käynnistys tapahtuu jossain -30:ssä. Paksussa öljyssä ei ole sinänsä mitään vikaa jos se vaan mahtuu välyksiin, mutta kun se virtaa huonommin kuin ohut öljy samalla paineella. Eli pakkasella se siirapin saaminen voideltaviin kohteisiin kestää kauemmin. TSI-koneissa kun on vielä duo-centric -tyyppinen öljypumppu mikä yrittää pitää vakiopainetta koko kierrosrekisterissä joten ohutta öljyä saadaan vaan pumpattua koneen läpi enemmän kuin paksua.

Castrol väittää sivullaan, että 75% moottorin kulumasta tapahtuu kylmäkäynnistyksessä ja sitä seuraavassa lämpenemisvaiheessa. Itsellä ei ainakaan ole tarvetta olla eri mieltä asiasta.

Kiitoksia vastauksesta. Se autotallini lämpötila on talvellakin noin 20 astetta. Se asia ei mennyt jakeluun kun VW-auton maahantuonnista soitti minulle joku ukkeli ja yritti selittää mistä se ihme ääni joskus käynnistäessä kuuluu. Väitti, että jos ketju on löysällä niin se ääni kuuluisi joka käynnistyksellä. Minulla se kuuluu toisinaan ja toisinaan käynnistyy tosi siististi. Sen ymmärrän, että ketju kiristyy öljynpaineella. Miksei sitten aina ole sellainen öljynpaine, että se kiristyisi heti eikä rohisisi muutamaa sekuntia. Selitti jostain ajoituksesta jotakin, olikohan nokka-akselin ja jostain tapista mikä menee johonkin reikään ja että se tappi olisi kulunut. Ihmetteli sitä tappia josta en ymmärtänyt mitään, että miksi olisi jo kulunut kilometreissä 12 800 jolloin ääni alkoi kuulumaan. Eivät tee vielä mitään, kun ääni ei minun tuurillani koskaaan kuulu kun asentajaa kuuntelee. eikä ole sytyttänyt vikavaloja. Lupasi korjata kaiken maahantuojan laskuun jos tulee suurempia ongelmia. Mitähän ne sitten lienevät.

Rodmani

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 04.05.13 - klo:15:07
Eikös Audissakin ole jotain huoltotoimenpiteitä, joilla on 3 v -määräaika. Bemarissa oli selkeästi useampia huoltovälitietoja, esim jarrupaloille, jarrunesteelle, jäähdytysnesteelle. Audissa ei minulla ollut vastaavaa toimenpiteiden erittelyä ajotieturissa. Huoltokirjasta selvinnee, mikä työ olisi 3 v välein - jos olen oikeilla jäljillä.

En ainakaan huomannut, että huoltokirjassa olisi mitään toimenpiteitä tehtäväksi kolmantena vuotena. Mystistä...
Audi A4 B7 2.0tfsi Quattro-05
Ford Fiesta ST-16

tet

Lainaus käyttäjältä: boris - 04.05.13 - klo:15:24
naurattaa teidän spekulointi selvästä asiasta...kyllä paskasilla öljyillä ajaminen nokeennutaa kanavat tukkoon..sittek kun moottorinohjainvalo alkaa palaa mitataan jokaista anturia

Niin, mitäs me turhaan tässä väännetään. Sinä tiedät asian selvästi paremmin kuin saksalaisinsinöörit, kumma etteivät ne tajunneet sinua palkata suunnittelemaan moottoreidensa huoltovälejä. ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mh82

Mulle ei vieläkään ole ihan selvää volkkarini huoltaminen, jonka ostin viikko sitten. Auto on huollettu viimeksi muistaakseni 88tkm ajettuna (1,5 vuotta sitten) ja nyt on mittarissa 109tkm. Autossa on mielestäni longlife -huolto-ohjelma, koska huoltoleimat ovat noin 30tkm välein huoltokirjassa. Mistä tuon huomaa, onko auton huolto-ohjelma LL vai kiinteä?

Eli milloin on siis seuraavan huollon aika? Aikaraja käsittääkseni on 2v tai maks. 30tkm. Ilmoittaako auto itse, kun jompikumpi tulee täyteen? Autona siis 2008 VW Golf Variant (Golf V). Olisi ihan kätevä, jos toi muistutus huollosta tulisi hyvissä ajoin, niin voisi varata huollon ajoissa...

brainsurgery

Ilmoittaa itse. Pistät auton ovet kiinni, virrat päälle ja odottelet että kaikki ajotietokoneen varoitukset ovat loppuneet. Sen jälkeen tökkäät trippimittarin nollausnappulan pohjaan ja pidät sen pohjassa kunnes ajotietokone näyttää kuinka pitkä aika/matka on seuraavaan huoltoon.

Mh82

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 24.05.13 - klo:13:35
Ilmoittaa itse. Pistät auton ovet kiinni, virrat päälle ja odottelet että kaikki ajotietokoneen varoitukset ovat loppuneet. Sen jälkeen tökkäät trippimittarin nollausnappulan pohjaan ja pidät sen pohjassa kunnes ajotietokone näyttää kuinka pitkä aika/matka on seuraavaan huoltoon.

Kiitos! Erittäin hyvä vinkki, pitääpäs heti tarkastaa seuraavan huollon ajankohta  ;) .

tet

Lainaus käyttäjältä: Mh82 - 24.05.13 - klo:13:31
Mistä tuon huomaa, onko auton huolto-ohjelma LL vai kiinteä?

Huoltokirjan kansilehdellä, sekä takapaksin pohjassa sisäpuolella, on varustekooditarra jossa pirusti kolmemerkkisiä koodeja. Jos sieltä litaniasta löytyy koodi "QG1" on autossa käytössä long life -ohjelma.
ex-vag:

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tet - 24.05.13 - klo:15:29
Huoltokirjan kansilehdellä, sekä takapaksin pohjassa sisäpuolella, on varustekooditarra jossa pirusti kolmemerkkisiä koodeja. Jos sieltä litaniasta löytyy koodi "QG1" on autossa käytössä long life -ohjelma.

Tai on ainakin ollut LL-ohjelma uutena, koodaushan on voitu muuttaa kiinteään väliin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

brainsurgery

Jos se olisi kiinteällä välillä, se olisi halunnut päästä jo huoltoon.

SgtMP

Onko käsitystä miksi Audi Q5, 2.0TDI -10 huutaa jo huoltoa 1400km päästä kun edellinen 30.000 Long Life huolto on tehty elokuussa viime vuonna ja autossa vasta 44500km tällä hetkellä? Eihän tossa taida täyttyä mikään vaatimus vielä, jotta auto pitäisi roudata seuraavaan LL-huoltoon?

Guest-356841

Lainaus käyttäjältä: SgtMP - 28.05.13 - klo:07:17
Onko käsitystä miksi Audi Q5, 2.0TDI -10 huutaa jo huoltoa 1400km päästä kun edellinen 30.000 Long Life huolto on tehty elokuussa viime vuonna ja autossa vasta 44500km tällä hetkellä? Eihän tossa taida täyttyä mikään vaatimus vielä, jotta auto pitäisi roudata seuraavaan LL-huoltoon?
Kiinteälle välille koodattu, tai sitten se tahtoo vain uutta öljyä sisäänsä. Välihän tulisi olemaan tuo n. 15tkm sinulla huollosta huoltoon.

Taannoin minulla kävi VCDS:n nokassa merkkihuollossa päin seiniä koodattuja autoja uudelleenkoodattavana useampia kappaleita saman Oululaisen huollon jäljiltä...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: SgtMP - 28.05.13 - klo:07:17

Alkaahan siinä 15tkm olla täynnä, eli joko koodaus meni huollossa reisille tai sitten ajot on ollut sen verran kuluttavaa että huoltoväliksi jää tuo ~15tkm.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.05.13 - klo:07:33
Alkaahan siinä 15tkm olla täynnä, eli joko koodaus meni huollossa reisille tai sitten ajot on ollut sen verran kuluttavaa että huoltoväliksi jää tuo ~15tkm.

Jos ajaa 15 tonnia noin yhdeksässä kuukaudessa, niin mä en millään voi uskoa, että LL-huoltoväli tulisi täyteen. Ei tule vaikka olisi pätkäajoa. Jos huoltoennuste osuu vielä tasan 15 tonniin, niin kyllä siellä on huolto (taas) sössinyt LL-huoltovälin nollauksen. Näitä caseja on kuitenkin nähty paljon, kun huoltoennustetta on alettu tutkimaan vähän tarkemmin VCDS:n avulla. Kiinteä huoltovälihän sieltä on loppujen lopuksi löytynyt, vaikka huolto väittää kivenkovaa, että LL-ohjelma siellä on.

Sitä on vaikea sanoa, että onko ohjelma muutettu kiinteäksi vahingossa vai "vahingossa". Näitä "vahinkoja" tuntuu sattuvan varsin usein pajoilla, missä toista pajaa ei ole kovin lähellä. Eli asiakas kiikuttaa autonsa samaan paikkaan huoltoon seuraavallakin kerralla.

Gulf

Kukkasen kanssa samoilla linjoilla, valittu väärää ohjelma. Näitä vahinkoja sattuu toisinaan.

Käytä sitä autoa huollossa, niin tarkistavat asian ja katso itse vieressä. Muuten käy niin kuin minullekkin, kun auto kävi LL-huollossa, niin kohta ilmoitteli huoltoa taas. Ei muuta kun soitto marmorille ja aika varattiin tarkistukseen, että katsovat kumpi huolto-ohjelma siellä oli päällä. Tuli ilmoitus, että autonne on valmis ja menin hakemaan autoa, niin huoltoneuvoja ojensi kohteliaasti noin 250e laskun LL-huollosta. Siinä vaiheessa pulssi nousi kohtalaisen paljon, kun LL-huolto oli tehty noin 10 000 km ja 6 kk sitten. Maksoinko laskun? En, oli sen verran järkiä sillä kaverilla silloin, tosin meni se asia jollekkin korjaamopäällikölle asti.

dotsi

'10 Golf vastikään käytetty 60tkm LL-huollossa (mittarissa 54tkm). Ajotietokoneen Service Interval (tms) -valikko näyttää "Service in -- km or -- days". Johtuu ilmeisesti siitä, että edellisestä huollosta on niin lyhyt aika?
ŠKODA Octavia 1.8 TSI DSG Style Quartz Grey 2016

Karvis

Lainaus käyttäjältä: dotsi - 15.08.13 - klo:21:00
'10 Golf vastikään käytetty 60tkm LL-huollossa (mittarissa 54tkm). Ajotietokoneen Service Interval (tms) -valikko näyttää "Service in -- km or -- days". Johtuu ilmeisesti siitä, että edellisestä huollosta on niin lyhyt aika?

Jep, vaatii muutaman sata kilsaa ajoa ennen kuin huoltoennuste tulee näkyviin.

dotsi

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.08.13 - klo:21:07
Jep, vaatii muutaman sata kilsaa ajoa ennen kuin huoltoennuste tulee näkyviin.

Kiitos, näin arvelinkin. Yksi HKI-TRE-HKI -reissu ei vielä ilmeisesti ollut tarpeeksi. Odotellaan...
ŠKODA Octavia 1.8 TSI DSG Style Quartz Grey 2016

hansolo

Ensimmäinen moderni LL-huolto-ohjelmainen auto ajossa. Edellinen LL-huolto tehtiin viime lokamarraskuun vaihteessa 56 tkm kohdalla, kun auto ostettiin käytettynä liikkeestä. Nyt ajotietokone näyttää, että edelleen >480 päivää tai 18 500 km seuraavaan huoltoon. Hurjalta tuntuu lähteä kohti toista talvea samat litkut moottorissa, vaikkakaan ajoa ei ole tullut kuin 12-13 tkm (68 tkm). Tuleekohan ennuste lyhenemään talven aikana oleellisesti tuosta, jos ajoprofiili säilyy samana. Tammikuussa vaimo alkaa taas ajaa työmatkaa 200 km/päivä, jolloin kilometrejä alkaa kerääntyä taas ihan eri tahtia. Lähinnä olen pohdiskellut, että kannattaisiko edes harkita öljynvaihtoa ennen talvea vai mennä LL-ohjelman mukaan. Itse en ole oikein luottavainen LL-ohjelmien järkevyydestä pitkässä juoksussa. Olisiko järkevämpi vaihtaa luokituksen täyttävät halvemmat öljyt tiheämmin ns. kiinteällä huoltovälillä? Samoin hieman kummastuttaa oven pieleen tuon 56 tkm LL-huollon jälkeen ilmaantunut öjynvaihtotarra, jossa lukee epäselvällä käsialalla seuraava öljynvaihto 2013 tai 30 tkm. Sattumoisin vuosiluvun viimeinen numero on tosi epäselvä, mutta enemmän se näyttää kolmoselta kuin neloselta.

Toisessa perheen käyttöautossa Saab 9-5:ssa (ajettu 188 tkm) on muistaakseni myös erään sortin LL-ohjelma. Tosin vain 1v / 30 tkm. Siihen on kuitenkin vaihdettu uudesta saakka öljyt aina <1v / maks. 15 tkm tahtia. Sen kyllä huomasikin, kun öljypohja käytettiin auki viime kesänä. Öljysihti ja -pohja olivat todella puhtaita siitä huolimatta, että tätä edelsi moottorin etanolihuuhtelu (RE85) muutamien tankillisten verran. Öljypohja käytettiin siis pois varotoimenpiteenä RE85 käytön aloittamisen vuoksi. Sillä kun on tapana irrottaa kaikki paska moottorista ja tukkia öljynkierto, jos karstaa on päässyt kertymään mm. "huonoilla" öljyillä ajon vuoksi.
Ajossa: Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: hansolo - 09.09.13 - klo:14:22
Olisiko järkevämpi vaihtaa luokituksen täyttävät halvemmat öljyt tiheämmin ns. kiinteällä huoltovälillä?

Monet pitävät normaalin huoltovälin ja LL-öljyn, mutta vaihtavat itse kerran öljyn keskellä varsinaista huoltoväliä. Näin tein minäkin, eikä ollut mitään ongelmia TSI-moottorin kanssa.

Kaliumi

Ketjussa on pariin otteeseen ollut juttua Forte-aineista Skodan LL-huollon yhteydessä. Itse kun teetätin 60tkm LL huollon, niin toinen merkkihuolto sanoi, että 1.8TSI:ssä viralliseen huolto-ohjelmaan kuuluu aina forte-aine bensan sekaan. Toinen merkkihuolto ei ollut tällaisesta kuullutkaan. Yritän vältellä asiointia tuossa toisessa liikkeessä, jossa fortet laitetaan rutiinisti.  Minulle ei nyt siis tullut tätä forten ainetta, niin pitäisikö tämä laittaa nyt jälkikäteen? Kuinka tärkeä juttu tämä on? Sitten kävi mielessä, että onko tämä nyt huollettu täysin pykälien mukaan, kun tuota huolto-ohjelmaan kuuluvaa forte-ainetta ei nyt laitettu?

Sorry, kun asia tulee vielä esille, mutta haluaisin saada juuri tämänhetken tiedon ja käytänteen selville.

ram1

Mun muistaakseni Fortea käytetään huollossa nimenomaan öljyn sekaan, ennen öljynvaihtoa, että saa kanavat puhtaaksi.Ja tuota käytetään ilmeisesti juuri siksi, kun LL- öljyt tukkeuttaa.Tuon bensan sekaan laitettavanhan voit itse huitasta tankkiin, joka puhdistaa polttoaine puolta.
Itse laitoin tuon öljyforten kerran kun vaihdoin öljyt itse.Purkki maksoi vajaa 20e.Eli purkki koneeseen ja kiekat vartin noin 1500-2000, ja sit öljyt ulos.Eli saman voi tehdä itse ennen huoltoa, niin ei tarvitse maksaa 60e tyhjästä.Lyöt pullon koneeseen, ja teet niinkuin ohjeissa sanotaan ja ajat öljynvaihtoon.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tet

^ Golfissa (TSI) laitettiin 30 tkm huollossa Fortea nimenomaan bensatankkiin. Kysyivät autoa huoltoon viedessä eri asioista, että mitä saa tehdä ja mitä ei (saako vaihtaa pyyhkijän sulat yms). Siinä listassa oli myös tuo Forte, eli ainakaan VI-Golfilla se ei ollut pakollinen huolto-ohjelmaan kuuluva asia koska siihen erikseen luvan pyysivät.
ex-vag:

Kaliumi

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti toinen merkkiliike haluaa rahastaa kun rutiinisti laittavat nuo fortet. Onko tuo forte nyt sitten oikeasti niin tarpeellinen näissä tsi-koneissa että minun kannattaisi se jälkikäteen lorauttaa tankkiin?. Minkä hintainen tuo bensan sekaan laitettava forte on?

elmerc

Tervehdys,
Lainaan itseäni tuolta TSI-jakoketju-topiikista, kun sopii tähän aiheeseen:

No voihan ihmettä. Mun 09 Passat 1,4 TSI (caxa) alkoi taas aamuisin pitää säksätystä, jonka taajuus ajossa nousi ja laski motin kierrosten mukaan. Ikäväkseni havaitsin äänen samaksi, joka kuului ennen 120 tkm:n huoltoa (11/2012). Silloinhan siihen vaihdettiin kuluitta jakopään ketju romppeineen merkkihuollon aloitteesta kaiken varalta.

Nyt auto oli toisessa merkkihuollossa, joka mittasi öljynpaineet. Tulos 1,5 bar - liian alhainen, ketju ei kiristy aluksi kunnolla. Sanoivat että öljynsuodatin "ahdistaa". Näitä ollut muillakin kuulemma. Vain suodatin vaihdettiin ja lisättiin litra öljyä - ja vóila - paineet nousivat 2,0 bariin, joka riittää.

Mielenkiintoista/surullista tässä on se, että mittarissa on nyt 143 tkm. Eli seuraavaan LL-huoltoon on matkaa vielä 7 tkm. Onko siis niin, että öljynsuodatin ei kestä koko LL-väliä? Sama homma tässä jo siis kahdella perättäisellä LL-välillä.

Minulla taitaa nyt olla käsissäni merkkihuollon kirjallinen lausunto siitä, että LL-huolto ei tässä tapauksessa toimi, vaan saattaa auton moottorin vakavaan vaaraan.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

tarzi

Voihan tuossa olla kyseessä ihan viallinen suodatinkin, joka "tukkoo" lyhyelläkin välillä.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tapanixxx

Ihan mutuna heitän että voisiko ongelma olla siinä että kun koneella on ajettu jo noin paljon niin se likaa öljyt nopeammin kuin uutena mistä johtuu se että suodatin menee nopeampaan tukkoon. Eli uudehko moottori toimisi LL ohjelmassa tuon suodattimen kanssa, muttei enää vanha.

Jokatapauksessa sait nyt hyvän vinkin korjaamolta. Eli siirry vuosittaiseen öljyn ja suodattimen vaihto-ohjelmaan. Voit saada hyvässä lykyssä moottorillesi paljon lisää elinaikaa. Eikä se vaihto maksa nyt niin paljon autoilun kokonaiskustannuksissa.

elmerc

Joo, mullahan tulee n. 30tkm vähän alle vuodessa eli alle vuoden vanhoilla öljyillä on kyllä menty. Viime huolto oli siis marraskuussa 2012 ja nyt siihen mennessä on 150 tkm mittarissa. Mutta ehkäpä tuota 15 tkm vaihtoväliä pitäisi harkita.

tapanixxx

Katsoin noita öljynsuodattimien kokoja (suodatinelementin koko, ei kotelon koko) 1.4TSI:ssä näyttää olevan samankokoinen suodatin kuin 1.6 FSI:ssä ja isommissa koneissa 1.8TSI ja 2.0FSI/TFSI on taas aika paljon isompi suodatin. 3.2FSI:ssä vielä näitäkin isompi. 1.4 TSI:n suodatin on samaa kokoa kuin 1.2 TSI-koneen.

Öljynsuodatin

1.4 TSI
Ulkohalkaisija (mm)65
Sisäläpimitta 1 [mm]28
Korkeus (mm)75

1.6 FSI
Ulkohalkaisija (mm)65
Sisäläpimitta 1 [mm]28
Korkeus (mm)75

1.8TSI
Ulkohalkaisija (mm)76
Sisäläpimitta 1 [mm]71
Sisäläpimitta 1 [mm]62
Korkeus (mm)123

2.0 FSI/2.0 TFSI
Öljynsuodatin
Ulkohalkaisija (mm)64
Sisäläpimitta 1 [mm]31
Korkeus (mm)125

3.2 FSI
Ulkohalkaisija (mm)71
Sisäläpimitta 1 [mm]29
Korkeus (mm)143

elmerc

Lainaus käyttäjältä: elmerc - 12.09.13 - klo:22:42

No voihan ihmettä. Mun 09 Passat 1,4 TSI (caxa) alkoi taas aamuisin pitää säksätystä, jonka taajuus ajossa nousi ja laski motin kierrosten mukaan. Ikäväkseni havaitsin äänen samaksi, joka kuului ennen 120 tkm:n huoltoa (11/2012). Silloinhan siihen vaihdettiin kuluitta jakopään ketju romppeineen merkkihuollon aloitteesta kaiken varalta.

Nyt auto oli toisessa merkkihuollossa, joka mittasi öljynpaineet. Tulos 1,5 bar - liian alhainen, ketju ei kiristy aluksi kunnolla. Sanoivat että öljynsuodatin "ahdistaa". Näitä ollut muillakin kuulemma. Vain suodatin vaihdettiin ja lisättiin litra öljyä - ja vóila - paineet nousivat 2,0 bariin, joka riittää.

No tänä aamuna ensimmäiset pari kilometriä sama säksätys jatkui, vaikka öljynpaineet pitäisi nyt olla kunnossa. Soitin huoltoon, josta arvelivat, että ääni voisikin tulla vesipumpusta. Pitivät silti hyvänä ideana vaihtaa 15 tkm huoltoväliin...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy