A5 3.2 suunnitelmissa

Aloittaja Trigger, 24.02.14 - klo:18:30

« edellinen - seuraava »

Trigger

Tervehdys!

Uutena tyyppinä täällä en ole varma onko tästä aiheesta jo keskusteltu täällä mutta toivon saavani apua.
Hankinnassa olisi siin A5 coupe 3.2 quattro-08,manuaalilaatikolla.Huoltohistoria täydellinen ja auto on muutenkin upeassa kunnossa.Eräs juttu kuitenkin arveluttaa,ja se on tämä kuuluisa jakohihna/ketju venymisongelma ja siihen liittyvä erittäin kallis remontti.Onko tietoa olisiko kyseisessä mallissa/moottorissa tätä ongelmaa havaittu?Kannattaako haudata koko idea ja katsella muuta vaihtoehtoa?
Auto on sinänsä sellainen mistä olen haaveillut jo pitkään.Entä onko tiedossa muita ns. Vakavia vikoja?Ikkunamekanismin hajoamiset jo tiedänkin,ja ainahan käytetyissä autoissa jotain vikoja löytyy.
Autolla on ajettu 149tkm.
Kiitos jo etukäteen avusta!

vasara

Lainaus käyttäjältä: Trigger - 24.02.14 - klo:18:30
Tervehdys!

Uutena tyyppinä täällä en ole varma onko tästä aiheesta jo keskusteltu täällä mutta toivon saavani apua.
Hankinnassa olisi siin A5 coupe 3.2 quattro-08,manuaalilaatikolla.Huoltohistoria täydellinen ja auto on muutenkin upeassa kunnossa.Eräs juttu kuitenkin arveluttaa,ja se on tämä kuuluisa jakohihna/ketju venymisongelma ja siihen liittyvä erittäin kallis remontti.Onko tietoa olisiko kyseisessä mallissa/moottorissa tätä ongelmaa havaittu?Kannattaako haudata koko idea ja katsella muuta vaihtoehtoa?
Auto on sinänsä sellainen mistä olen haaveillut jo pitkään.Entä onko tiedossa muita ns. Vakavia vikoja?Ikkunamekanismin hajoamiset jo tiedänkin,ja ainahan käytetyissä autoissa jotain vikoja löytyy.
Autolla on ajettu 149tkm.
Kiitos jo etukäteen avusta!
Ko. moottorista on myös raportoitu jakoketjuongelmia.. mutta ei kai se samanlainen katastrofikone ole kuin 1,2 ja 1,4.

katteja

Kyseinen jakoketju ongelma on ollut noissa VR6 koneissa joita A5:ssa ei ole käytetty. Niissä on "rehellinen" V6 kone.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

PasiKo

Vaikkakin tuo 3.2 a5:ssa on ns oikea v-moottori se ei ole huoltovapaa jakoketjun osalta, tämä on ihan fakta. Kestäähän se yleensä pidempään kuin tsi koneiden, mutta ~100tkm jälkeen rupeaa olemaan laina-ajalla.

Osat suurinpiirtein samaa kuin esim a6 4f 2.4 V6:ssa(vaikka ei olekaan suoraruiskukone), viimeviikolla siis juuri olen viimeksi tuollaiset kamat vaihtanut(148tkm). Tuossa oli oik puolen nokkaketju pompannut hampaan verran imu sekä pakonokalta, vas puolen jako oli vielä kondiksessa. Maksaa siis jonkin verran jos kaikki ketjut+ketjupyörät+kiristimet uusii, osat lähempänä ~4000â,¬.

Kannattaa lueskella tuolta audifinnssin puolelta, sieltä kun sitä teknistä tietoutta löytyy paljon enemmän ihan haulla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: katteja - 24.02.14 - klo:20:38
Kyseinen jakoketju ongelma on ollut noissa VR6 koneissa joita A5:ssa ei ole käytetty. Niissä on "rehellinen" V6 kone.
Jees.. VR6 koneissa varmaan isompi ongelma. 3.2 fsi koneissa ilmeisesti enempi ketjun kiristäjissä vikoja. Mutta myös 3.2 fsi ketjut (4 kpl.) näyttää kuvissa aika hepposilta kun vertaa oikeisiin kestäväksi tehtyihin V6 koneisiin. Vaihtohommeli on isompi purkuremppa. Googlaamalla lisää.
Olin aikoinaan juuri tuollaisella koneella olevasta Audista kiinnostunut.. enempi alan asiantuntemusta omaava ystäväni sai toisiin aatoksiin. Voi olla, että siitä keskustelusta jäi turhiakin ennakkoluuloja?

rob-s

Minusta tuo 3.2 V6 kuulostaa aika hyvältä ajossa mutta on ehkä hivenen laiskan oloinen esim. 3.0 TDI:hen verrattuna. Polttoainekulutus on myöskin korkeahko mutta senhän tietää jos kyseessä on bensa V6.

Noita A5 3.2 on jonkin verran tullut myyntiin ja jotkut niistä ovat tuotu USA:sta jolloin varustetaso on erilainen kuin Suomi-autossa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

SeppoN

vasara

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 25.02.14 - klo:01:27
Netistä löytyi tällainen. Kuvat ovat fantastisen hienot.

http://www.a5oc.com/forums/a5-general-q/27289-major-failure-timing-chain.html
Kone vaan eri mistä tässä ketjussa puhuttu. Noissa 2.0 tfsi kuvissa näkyy ihan järeää moninkertaista ketjua.. 3.2 fsi koneen ketjut on yksinkertaiset fillarinketjut.

Trigger

Kiitos kommenteista.
Aika lohduttomalta kuulostaa,4000â,¬ remontti ei kyllä houkuta millään laillla,sille rahalle on parempaakin käyttöä.Sattui vaan hyvä yksilö kohdalle järkevään hintaan niin rupesi kiinnostamaan.
On totta että eihän 3.2 ole varsinainen raketti mutta minulle riittää kyllä.
Bensankulutus on mitä on,kyllähän sitä kuluu mutta eiköhän siitä selviä.
Täytyy vaan miettiä mihin ratkaisuun tässä päädytään.Kerroin näistä jakoketjuongelmista nykyiselle omistajalle ja kaveri meni aika mykäksi.Tuli näköjään aika yllätyksenä hänellekin.

PasiKo

Tässä kuva 2.4 V6(bdw) moottorin ketjusta(uudet osat kuvassa jo paikallaan). Tuossa 3.2:ssa pitäis olla vastaavanlaista roinaa, erona että pakonokkapyörinä myös säädettävät versiot(2.4:ssa kiinteät). Eli pari kpl +700â,¬ osia lisää.

http://img.photobucket.com/albums/v482/PasiK/Mobile%20Uploads/image_zps56829569.jpg

Trigger

Käsitinkö oikein että tässä koko hommassa on suurimpana ongelmana se,että moottorin joutuu irrottamaan että saa osat vaihdettua? Ja se on se suurin syy miksi operaatio on niin kallis?

PasiKo

Autosta irroitetaan vaihteisto, ei moottoria.

Ketjukotelon kansi sitten irti jne....

Osat siinä maksaa paljon, se on sitten eri asia jos haluaa säästää esim nokkarataspyörät vanhat... Ne kun maksaa ~700â,¬/kpl ja kun tuossa 3.2 fsi:ssä niitä taisi olla 4kpl... Ei tuota huvikseen tee, sen verran siinä kuitenkin menee aikaa.

Kyllä tuosta ~parin päivän lasku tulee töistä...

Trigger

Ok,nyt alkaa selviämään.
On siinä osilla hintaa ja ei vaikuta muutenkaan ihan helpolta hommalta.

Trigger

Kiitoksia kaikille vastauksista.Niistä oli hyötyä ja auttoi minua tekemään päätöksen.En aio koskea noihin pommeihin vaikka ilmaiseksi saisin.Tämän keskustelun voi minun puolestani viheltää poikki nyt.Siirryn etsimään täysin muuta automerkkiä.

sambolo

2.0T saa pelkällä softalla samat tehot ellei enempi ja kuluttaa vähempi ja näköjää kestävempiki :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.02.14 - klo:22:13
2.0T saa pelkällä softalla samat tehot ellei enempi ja kuluttaa vähempi ja näköjää kestävempiki :)

Hieno moottori muuten kyllä, mutta on turhan perso bensalle ja jotkut yksilöt vielä öljyllekin.
Jos on tehokasta käytettyä hankkimassa, niin 3.0 TDI.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

sambolo

Gti golffi meni ainakin lähes höyryillä, softattuna pääs helposti 7 lukemiin :) En usko että sillä ainakaan enempää saa kulumaan ku 3.2 fsi:llä :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

PasiKo

Jos oikeasti a5 coupea halajaa, niin 3.0tdi on se ainoa oikea vaihtoehto.

Poikarukka

Kannattaa koeajaa eri versiot. 3.0tdi on hyvä kone tehon, luotettavuuden, kulutuksen ja virittyvyyden suhteen. A5 on painava auto nelivetona. Bensakone on auton painolle allerginen. Siihen, kun ottaa automaatin ja nelivedon niin bensaa palaa. 3.0tdi on painava motti. 2.0T Aika mukava ja nykyaikainen kone. Joskus sellaista etsiskelin. Sen pariksi kannatta ehkä etsiä S-tronic tiptronicin sijaan. 3.2 on minusta enemmänkin jenkki markkinoille pukattu S5:n karsittu malli. Vanhempaa ja poistuvaa tekniikkaa. Toki bensa kuutonen kurnuttaa kivasti. Amerikan tuonnin tunnistaa etuvalojen nurkassa olevasta keltaisesta äärivalosta.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Trigger

No niin..
Olen ajanut useammallakin 3.0 tdi:llä ja se kyllä miellytti.Kaikki tosin manuaaliaskilla.
Löysin nyt asiallisen yksilön joten suuntaan katseeni siihen.
Kyseessä on 149 tkm ajettu-09 automaattivaihteinen malli hyvillä varusteilla.Auto on erittäin siisti ja huollot tehty ajallaan aina.
Kuka tietäisi kertoa faktoja tästä?
Automaattilaatikko,onko ongelmia?
Ja kaikkea muutakin infoa otan mielelläni vastaan,niin hyvää kuin pahaakin jos aihetta on :)

Poikarukka

Yksilöitä kai ne ovat. Kyllä noissa voi tulla huollon tarvetta jo noillakin kilsoilla.

En itse ainakaan manuualina ottaisi, mutta ei varmasti huono niinkään. Ei näissä ole ollut automaatin kanssa ongelmia. Pitäisi olla yksi vahvimpia lootia. ZF valmistama ja tyypiltään 6HP28.  Taitaa löytyä myös S5. Muutama muukin valmistaja käyttää samaa vaihteistoa. mm. BMW ( esim. *35D-mallit), Jaguar, Range, Bentley ainakin näistä enemmän voimaa työntävistä. Googlella hakemalla löytyy tietoa. Ilmoitettu kesto 700Nm eli ihan heti pitäisi tulla rajat arki autossa vastaan. Itse vaihdatin öljyt siitä huolimatta, että lifetime öljyt. Kyllä ne vaihdot parani selvästi. Se on taas oma keskustelunsa tarvitseeko vai ei.
Audi A6 3.0BiTdi

vasara

Lainaus käyttäjältä: Trigger - 27.02.14 - klo:11:24
No niin..
Olen ajanut useammallakin 3.0 tdi:llä ja se kyllä miellytti.Kaikki tosin manuaaliaskilla.
Kyseessä on 149 tkm ajettu-09 automaattivaihteinen malli hyvillä varusteilla.Auto on erittäin siisti ja huollot tehty ajallaan aina.
Ja kaikkea muutakin infoa otan mielelläni vastaan,niin hyvää kuin pahaakin jos aihetta on :)
Onko tuo tiptronic  (6v.) vai s-tronic (7v.) laatikolla? Käsittääkseni 2009 3.0 TDI mallia on molemmilla? Tiptronic ainakin pitäisi olla kestävä.

Poikarukka

Mun aiemmat kommentit koskivat 6-vaihteista tiptronicia. Ilmeisesti "pitkittäinen DSG" S-tronic ei ole oireillut samaan tapaan kuin pienemmissä vehkeissä. Tosin viritys mielessä Tiptronic taitaa olla varmempi perinteisen rakenteensa (ja speksattujen arvojen) pohjalta. Stronic on taloudellisempi ja hivenen nopeampi vaihdoissa. Euroopassa uudemmat A5 myydään mallivuodesta 2010 alkaen s-tronicilla. Jenkkeihin vievät 8hp ZF:n tiptronicilla. Jos itse valita saisin ottaisin ehdottamasti sillä ennemmin kuin s-tronicilla. Sama aski kun on 313hp dieseleissä kestonsa vuoksi.
Audi A6 3.0BiTdi

vasara

Joo, tuossa on tämä perinteinen mallivuosi / rekisteröintipäivä eroavaisuus.. myyntiilmoituksissa '2009' autoissa esiintyy molempia laatikoita. Ilmoituksen 2009 & s-tronic lienee silloin mallivuodeltaan 2010.

Trigger

Tiptronic on tämä mun katsoma yksilö.

Spacedude

Poikarukka

Ei ole alkupään V8 ässät enää kovin kaukana 3.2:sta hinnoiltaan. Käyttökuluiltaan ei varmaankaan edes jää kauaksi.
Audi A6 3.0BiTdi

Trigger

No se on kyllä totta.Olen joskus sitä ässää miettinyt mutta en mä taida sellasta tarvita.Kyllä se käyttökuluiltaan on todennäköisesti 3.2:ta aika paljon kovempi.Onhan se upea auto kaikinpuolin,kerran olen kokeillut.

kai75

Lainaus käyttäjältä: Trigger - 27.02.14 - klo:11:24
No niin..

Itse ajelin 8 vuotta A6 3.0 TDIllä (v. -05) ja ennen vaihtoa mittarissa oli 305 tkm itse ajettuja kilsoja, 6v-TipTronic antoi periksi/vaati remontin 7 vuoden jälkeen n. 290 tkm:n kohdalla, tosin ajotapani ei ollut mikään kalustoa säästävin. Laatikon öljyjä ei vaihdettu ikinä (vaikka auto kävi koko minun aikaisen elämänsä merkkihuollossa, eivät ehdottaneet) mut laatikon korjaaja (ei-merkkikorjaamo) suositteli et öljyt olis kannatanu vaihtaa esim. 60 tkm:n välein niin ei olis välttis tullu tuota 4200 â,¬:n remonttia.  :(

Itse kone ei ollut kilsoista tietoinen, jotain pientä turbon säädintä yms. vaihdettiin 8 vuoden aikana mutta muuten harmiton kone joka ei ekan 30 tkm:n jälkeen enää ikinä vaatinut lisäysöljyä (en tainnut sen jälkeen kyllä tikkuakaan nykiä) vaikka öljynvaihtoväli oli 20-30 tkm.

Kuten muutkin ovat kirjoitelleet niin 3.0TDIstä saa herkästi n. 300hv/600nm irti ja niillä kyllä pärjää ja tuntuu varmasti paremmalta kuin 3.2:n turboton teho ja vääntö. Ja äänet saat mm. pakoputken vaihdolla paremmaksi kuten täällä palstalla toisaalla oli joku A5 3.0TDihin tehnyt (videotakin löytyy).

Itsellä on nyt 3.0 BiTDI, jossa 313hv/650nm vakiona ja ripeää liikkumista/vääntöjä tarvittaessa löytyy  ;)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Trigger

Hyvältä kuiulostaa. :)
Jos päädyn tähän em. Autoon tarkoitus olisi myös lisätä tehoja jonnekkin 280 hepan tienoille.
Minkälainen kulutus on tuossa 313 hv versiossa ja mitä sille on tarkalleen tehty?
Kyllä se noilla tehoilla pitäis liikkua melko pirteästi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy