Integroidut navit vs. irtolaitteet

Aloittaja Varttis, 09.12.13 - klo:20:22

« edellinen - seuraava »

Varttis

Lainaus käyttäjältä: kapalainen - 08.12.13 - klo:15:49
Onkohan se 8" Navi hintansa väärti..?

Täähän on varmasti kiinni ihan siitä, mitä arvostaa. Itse ne ole sellaista integroitua navia vielä nähnyt, joka olisi oikein minkään väärti. Visuaalisesti tietty kiva, kun ei tarvitse mitään erillislaitetta, mutta toisaalta ainakin itse käytän älypuhelinta joka tapauksessa autossa, siis ihan puhelin- ja viestitoimintojen vuoksi, ja lisäksi Spotifya musiikin kuunteluun. Näistä syistä sille tulee joka tapauksessa lataava teline kojelautaan, joten miksipä en käyttäisi sitä navigointiinkin?

Ainakin iPhonessa TomTom toimii kuin ajatus, kun navigointikohteet voi hakea suoraan navigaattorilla netistä, tai valita yhteystiedon puhelimesta, lisäksi liikennetiedot ovat erittäin ajantasaisia lisämaksullisella palvelulla. Autossani on integroitukin navi, mutta en minä sitä koskaan käytä -- hukkaan heitettyä rahaa.

Jyri

Itse en taas enää suostu käyttämään muuta kuin integroitua navia, vaikka niiden käytettävyys onkin monelta osin sukupolven kaksi vanhemmalla tasolla. En vain halua autoon mitään telineitä (jäi vissiin ex Touranista taksitraumoja, kun siinä mulla oli TomTom ja mielestäni oli sen kanssa ihan taksin oloinen). iPadi radion paikalle kiinteään telineeseen ja kunnon softa niin olisi toki käytettävyys kohdillaan, varsinkin responsiivisuus.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.12.13 - klo:00:09
Itse en taas enää suostu käyttämään muuta kuin integroitua navia, vaikka niiden käytettävyys onkin monelta osin sukupolven kaksi vanhemmalla tasolla. En vain halua autoon mitään telineitä (jäi vissiin ex Touranista taksitraumoja, kun siinä mulla oli TomTom ja mielestäni oli sen kanssa ihan taksin oloinen). iPadi radion paikalle kiinteään telineeseen ja kunnon softa niin olisi toki käytettävyys kohdillaan, varsinkin responsiivisuus.
Eikös tuollaiseen integroituun naviin maksa karttapäivitys aivan ruokottomasti? Saattaa toki olla tilanne muuttunut niistä ajoista kun Hondalta karttapäivitystä kyselin - samalla hinnalla olisi saanut kohtalaisen hyvän irtonavin. Integroidun kapistuksen käytettävyys toki voi olla omaa luokkaansa, ellei ole suunnittelussa sössitty oikein olan takaa.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 10.12.13 - klo:09:04
Eikös tuollaiseen integroituun naviin maksa karttapäivitys aivan ruokottomasti? Saattaa toki olla tilanne muuttunut niistä ajoista kun Hondalta karttapäivitystä kyselin - samalla hinnalla olisi saanut kohtalaisen hyvän irtonavin. Integroidun kapistuksen käytettävyys toki voi olla omaa luokkaansa, ellei ole suunnittelussa sössitty oikein olan takaa.
Käytettävyys ei kyllä omien kokemusten mukaan ole koskaan integroidussa erillislaitteen tasolla (kun verrataan sman ikäisiä laitteita). Ymmärsin jostain että näihin uusiin Ocu III naveihin sisältyy päivitykset, mutta kuinka pitkään, sitä en tiedä?

Kuten sanoin tuossa aiemmin, omalla kohdalla isoin syy on tuo kojetaulun kliinimpi ilme integroidulla laitteella.

JiiJii71

Kokemusta lähinnä noista kolmikirjaimisessa saksalaisessa olevasta kiinteästä navista ja ei kyllä missään irtohärpäkkeessä käytettävyys ole sellaisella tasolla. Navi on yhtä auton järjestelmien kanssa, ohjataan loogisella käyttöjärjestelmällä keskikonsolista. Parhaimmillaan tuo laite näyttää ajo-ohjeet yms heijatettuna tuulilasiin... Tiedän, ettei tälläistä ole Skodassa odotettavissa mutta uskon käytettävyyden olevan irtokappaleita parempi.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Jyri

Totta, onhan noissa VAG naveissakin puolensa, siis käytettävyydenkin osalta, kuten esim ohjeiden saanti mittaristoon.

Valitettavasti en ole vielä törmännyt sellaiseen integroituun naviin jonka reagointi ja responsiivisuus olisi vaikkapa iPAdin kosketusnäytlön tasolla. Kaikesta huolimatta itse arvostan tuota kliiniä ulkonäköä eniten noissa integroiduissa laitteissa.

JiiJii71

↑ jep Jyri VAG:ssakin näköjään on kolme kirjainta... ;D  Tarkoitin toki baijerilaista. Yhä kuitenkin purnaan sitä, että myyjien esittely- tai koeajoautoissa on tosi vähän varusteltuja malleja. VAG-konsernin laitteet ovat vähän oudompia itselle, enkä ole käyttänyt pienempää tai isompaa navia enkä vielä osaa sanoa noiden käytettävyydestä vielä mitään.
Audi A4 2.0T quattro B7

Jyri

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 10.12.13 - klo:11:43
↑ jep Jyri VAG:ssakin näköjään on kolme kirjainta... ;D  Tarkoitin toki baijerilaista.
Arvasin ja siksi sanoin "onhan noissa VAG naveissakin puolensa, siis käytettävyydenkin osalta, kuten esim ohjeiden saanti mittaristoon."  ;)

k23001

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.12.13 - klo:09:08
Käytettävyys ei kyllä omien kokemusten mukaan ole koskaan integroidussa erillislaitteen tasolla (kun verrataan sman ikäisiä laitteita). Ymmärsin jostain että näihin uusiin Ocu III naveihin sisältyy päivitykset, mutta kuinka pitkään, sitä en tiedä?

Kuten sanoin tuossa aiemmin, omalla kohdalla isoin syy on tuo kojetaulun kliinimpi ilme integroidulla laitteella.
Ainakin Golf VII naveissa on kolmen vuoden ilmaiset karttapäivitykset. Sen lisäksi nyt toimivat myös TMC-liikennetiedot.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: k23001 - 10.12.13 - klo:11:56
Sen lisäksi nyt toimivat myös TMC-liikennetiedot.
Onko siis vasta alkanut toimia Suomessa? Omassa Superbissa (2010) on Columbus navi (sama kuin RNS-510) toimi jo muutama vuosi sitten Ruotsissa käydessä, Suomessa en ole ikinä huomannut että toimisi.

k23001

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 10.12.13 - klo:12:02
Onko siis vasta alkanut toimia Suomessa? Omassa Superbissa (2010) on Columbus navi (sama kuin RNS-510) toimi jo muutama vuosi sitten Ruotsissa käydessä, Suomessa en ole ikinä huomannut että toimisi.
Joo, nyt viikosta 22 käsittääkseni on alkanut toimia Suomessa näissä  Golf VII:n uuden sukupolven laitteissa. Sisältää v-trafficin liikennetiedot.

Poni

Kenwoodin integroitu navi (ainakin se mikö minulla on) käyttää Garminin sovellusta.
Siinä on joitain eroavaisuuksia Garminin irtonaviin, joka mulla oli ennen,
mutta jotkut asiat paremmin, jotkut heikommin.

Itse laitteesta tykkään kovin, kun ei tarvitse latailla, ei ole niitä ylimääräisiä virtajohtoja ym.
Sijainti tuossa radion paikalla ei ole kuitenkaan ihan niin hyvä, kuin jos saa irtonavin näkökenttään.

Mahdollisuus kytkeä peruutuskamera, ja tuo peruutustutkan kuva on vakiona.

Päivityksistä en osaa vielä sanoa mitään muuta, kuin että hermot meinasi mennä kun yritin selvittää karttapohjan ajantasaisuutta.

Vaarivanhus

Vain vähän kokemusta navigaattoreista omaavana olen todennut, että autokäytössä autoon integroitu navigaattori on käytettävyydeltään huomattavasti parempi irtolaitteeseen verrattuna.

Irtolaitekokemus tosin vain kännykästä, Nokia N900, ja koska sille ei ollut edes telinettä, niin hankalaa siitä oli autossa kuskinpaikalla ollessa reittiä tihrustaa. Onneksi meni kännykästä navigaattori epäkuntoon, niin ei tarvitse enää sen kanssa "urheilla".

Vaan nyt, kun auton mukana ei sitä integroitua navia tullut hankittua, niin eipä ole muuta vaihtoehtona kuin hankkia irtolaite tai tulostaa etukäteen paperille ajoreitistä kartta. Olen mietiskellyt, hankkisiko joskus tulevaisuudessa uuden navigaattorilla varustetun "ehjän" puhelimen+ sille telineen tai navigaattorin kojelautaan törröttämään?  Kovin usein en tarvitse sen paremmin puhelinta kuin navigaattoriakaan. Kumpaankohan sitä alkaisi tekemään "investointisuunnitelmaa"...?
Joutilas 76v

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 10.12.13 - klo:12:48Vaan nyt, kun auton mukana ei sitä integroitua navia tullut hankittua, niin eipä ole muuta vaihtoehtona kuin hankkia irtolaite tai tulostaa etukäteen paperille ajoreitistä kartta. Olen mietiskellyt, hankkisiko joskus tulevaisuudessa uuden navigaattorilla varustetun "ehjän" puhelimen+ sille telineen tai navigaattorin kojelautaan törröttämään?  Kovin usein en tarvitse sen paremmin puhelinta kuin navigaattoriakaan. Kumpaankohan sitä alkaisi tekemään "investointisuunnitelmaa"...?

Kaksi sanaa Vaarivanhukselle googlailu-kotitehtäväksi:
1. Brodit
2. Kenu

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 10.12.13 - klo:13:01
Kaksi sanaa Vaarivanhukselle googlailu-kotitehtäväksi:
1. Brodit
2. Kenu
Kiitos!
Joutilas 76v

JiiJii71

Kymmenen vuoden kuluttua tämä keskustelu vaikuttaa absurdilta. Silloin "kaikissa" uusissa autoissa navigointi (paikannus) järjestelmä löytyy vakiona kuten vakkari tai ilmastointi nykyään.  ;)
Audi A4 2.0T quattro B7

Poni

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 10.12.13 - klo:12:48
Kovin usein en tarvitse sen paremmin puhelinta kuin navigaattoriakaan. Kumpaankohan sitä alkaisi tekemään "investointisuunnitelmaa"...?

Eipä noista irtonaveista nykyään enää kovin kummoisia joudu maksamaan,
mutta miksi maksaa sitäkään, jos ei sitä oikeasti tarvitse?

Ekan kerran kun mentiin navilla 2007, niin en ole ikinä ennen ollut niin eksyksissä.
Siihen asti monta vuotta vain kartoilla pärjänneenä luotin vain naviin ja oltiin ihan pihalla.

Kartoillakin siis pärjää, mutta on se navi kuitenkin ihan kiva "lelu" ja joskus saattaa jopa
olla erittäinkin tarpeellinen. Esim. lähintä sairaalaa etsiessä tms.

Kuitenkin, jos liikkuu vain tutuilla taipaleilla, niin navi lienee turha hankinta.
Tehe vaimolle investointiesitys vaikka takasta, jos ei teillä sellaista ole.
Siitä on paljon enemmän riemua.

tapanixxx

Ã,,äni kenu airframe jalustalle. Montaa on tullut kokeiltua, tämä on ehkä paras?

Tämän kaveriksi co-pilot, joko ios tai android kännykkään niin paketti on valmis.
Kustantaa yhteensä 50 euroa, varaava takka jos sellaisen haluaa niin maksaa 2500-3500 e :). Rahoja ei kummastakaan pois saa, ellei rupea lämmittämään pelkästään puulla mitkä saa ilmaiseksi.

Ja oikeasti, kuinka monta kertaa käytätte navigaattoria vuodessa? Itse ehkä kymmenisen kertaa...

maher

Tulevaisuudessa vakiovarustekamaa lienee integroidut navit, mutta nyt en rahojani sellaiseen laita. Nokian puhelimen ilmaisella navilla pärjää hyvin!
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.12.13 - klo:13:14

Ja oikeasti, kuinka monta kertaa käytätte navigaattoria vuodessa? Itse ehkä kymmenisen kertaa...

Riippuu varmaan käyttäjästä. Viikossa tuon kymmenen kertaa - noin kaikkina työpäivinä eli vuositasolla parina satana päivänä.
Audi A4 2.0T quattro B7

tapanixxx

No juu silloin on hyvinkin perusteltua tuo edellä mainitsemani 50 euron investointi. :)

Poni

Käytän navia joka päivä, kun autoa ajan.
Integroitu laite hyppää aina päälle.
Jos ei muuta, niin näkee tarkan nopeuden ja mahdolliset ruuhkat.

Varsinaisesti navigointiin tulee käytettyä muuten kerran kaksi kuukaudessa
ja kesällä reissussa tiuhempaan.
Tosin nykyään se on aina vain kartan apuväline.
Enää en luota pelkkään navigaattoriin.

Vaarivanhus

Tuo Kenu Airframe vaikuttaa tosi kätevältä eikä maksa kuin 24,90. Se onkin hyvä lähtökohta miettiä asiaa eteenpäin, josko uusi kännykkä sittenkin...?

Kyllähän sitä navigaattoria joskus tarvitsisi. Jokin aika tuli kutsu kyläänkin, mutta piti pidätellä, kun en sinne "jumalan selän taakse" osaa ilman karttaa ajella ja maantiekarttanikin ovat täyttäneet jo vähintäänkin 20 vuotta.

Takka olis kyllä mukava tuossa olohuoneen nurkassa. Istuskella keinutuolissa sen edessä, lämmitellä talvipakkasella koipia ja tuijotella tulen loimotusta. Kuivia puitakin mökillä liiankin kanssa, mutta savupiipun rakentaminen kerrostalohuoneistoon saattaisi tuottaa pientä ongelmaa.  :-\
Joutilas 76v

Varttis

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.12.13 - klo:13:14

Riippuu miten laskee. Käytännössä aina, jos valtatielle lähtee, eli noin 500 kertaa vuodessa. Ei siksi, etteikö perille löytäisi ilmankin, vaan näkee mahdolliset ruuhkat ennakkoon, voi optimoida ajoajan, saa ennakkovaroituksen kameratolpista jne. 99% olen käyttänyt TomTomia iPhonessa, auton integroitua hyvin harvoin.

TomTom maksoi 49,90â,¬ ilmaisilla karttapäivityksillä noin 3 kk välein, integroitu noin 500â,¬ ja karttapäivitykset kerran vuodessa noin 300 per laaki. Eikä toimi TMC. Eikä piippaa tolpista. Hienot 3D-talot kyllä näkyy, mutta mitäpä mä niillä.

Jussiboy

Beckerin integroitu navi on mun mielestä nerokas keksintö: Autossa on tehtaalta valmius ja telakka johon oma navigaattori-boxi kiinnitetään. Tämän tapainen systeemi standardisoituna vois olla tulevaisuutta... Telakka on ja pysyy autossa, mutta navi softa ja laite olis päivitettäviä.
http://www.mybecker.com/enUK/metanavigation/home/

Octavian halvempi navi, mikä tuli raksittua optiolistalta.
Škoda Octavia Combi. Modelo 2013. Impresiones sistema AMUNDSEN

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Poni - 10.12.13 - klo:13:26
Integroitu laite hyppää aina päälle.
Jos ei muuta, niin näkee tarkan nopeuden ja mahdolliset ruuhkat.

Varsinaisesti navigointiin tulee käytettyä muuten kerran kaksi kuukaudessa
ja kesällä reissussa tiuhempaan.
No just näin se menee minullakin, vaikka onkin irtonavi. Se menee kuitenkin itsestään päälle kun autossa on virta kytkettynä. Olen tuota tottunut käyttämään nopeusnäyttönä. Ja kun työn puolesta ajelen tapaamassa asiakkaita, on tuo aina uuteen osoitteeseen mennessä käytössä.

b1mpo

Parhaat navigaattorit on mielestäni mobiililaitteet. Päivityksiä sekä muuta infoa tulee lennossa suoraan. Musiikkia voi kuunnella vapaasti ja navi huutelee ohjeita välillä. Puhelut tulee auton kaiuttimista ja musiikki katkeaa automaattisesti. Tabletin saa kätevästi octavia fl kojelaudan päällä olevaan aurinkolasikoteloon nojalleen. Pienet vaahtokumipehmusteet kotelon reunan kolossa pitää tabletin paikoillaan. Kännyköissäkin rittää nykyään virta pidemmillekkin ajomatkoille. En panostaisi uuden auton integroituun naviin. Käytettynäkään ei ole kriteeri auton valinnassa.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.12.13 - klo:14:53
Parhaat navigaattorit on mielestäni mobiililaitteet. Päivityksiä sekä muuta infoa tulee lennossa suoraan. Musiikkia voi kuunnella vapaasti ja navi huutelee ohjeita välillä. Puhelut tulee auton kaiuttimista ja musiikki katkeaa automaattisesti.
Noinhan ne intergroidutkin toimii. No okei, päivittämisessä voi olla enmmän työtä, mutta onko sitten hankalampaa päivittää kartta kerran vuoteen kuin latailla kännykkää jatkuvasti.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Poni - 10.12.13 - klo:13:26

Miten navigaattorin kanssa voi eksyä?

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 10.12.13 - klo:15:35
Noinhan ne intergroidutkin toimii. No okei, päivittämisessä voi olla enmmän työtä, mutta onko sitten hankalampaa päivittää kartta kerran vuoteen kuin latailla kännykkää jatkuvasti.

Niin sellainen pikkuinen ero näissä tietysti on se, että puhelimeen karttojen päivitys maksaa 0 euroa, kiinteän navin karttojen päivitys 250-300 e. Mutta rahaahan se vain on :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy