Citigon esilämmittimet

Aloittaja Emil, 01.04.13 - klo:11:37

« edellinen - seuraava »

Emil

Ehkä vähän erikoinen aihe vuodenaikaan nähden, mutta näin keväällä tuntuu autokuume usein iskevän.  ;) Ostohuumassa käy usein niin, että satanen tai pari ei tunnu missään. Mutta pienen tutkimustyön perustetella lohkolämmittimessä voisi säästää satasen tai pari, jos itse asentaa. Tai kysehän on öljynlämmittimestä, jos tarkkoja ollaan. Luin, että lohkolämmittimen hinta asennettuna pyörii 250-400 euron välillä. Defa lämmitin ja johtosarja maksaa Motonet:issä n. 150 euroa. Tainno, tällä hetkellä varastot näyttää tyhjää, mutta jos syksyyn mennessä jostain lämmittimiä saisi. Sisähaara 85.50â,¬. Moottorinlämmitin on melko helppo asentaa, pultilla öljypohjaan. http://www.defa.com/file/626a28d03899/4883.pdf Vielä en löytänyt vinkkejä sisähaaran asennukseen mistään.

Polttoaineella toimiva lämmitin kiinnostaisi myös. Siitäkin löytyi maininta Citigo-ketjusta muistaakseni. Lyhyen työmatkan vuoksi arvelen että akun kanssa tulee ongelmia. Auto olisi lämmin, mutta käynnistin ei jaksa pyörittää.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

VW:t

Kyllä asennusfirmat veloittaa vähintään tuon tunnin työstä.
Vaikeinta asennuksessa auton alla ryömiminen ja mahdollinen reiän poraus tulipeltiin.
Saahan Defalta akkulaturin tuohon sarjaan ja varmaakin pienin malli riittää.

Markku J

Akkulaturi on lyhyttä työmatkaa ajavalle pakollinen varuste webaston / eberin kanssa. Pienen auton pienikapasiteettinen akku korostaa tilannetta. Meidän Poloon asennettiin Webasto, ja ajettelin asentaa itse akkulaturin kesän aikana. Uusien hyytelöakkujen sanotaan myös tuovan apua lämmittimen kanssa, mutta kalliin akun hinnalla jo saa laturinkin.

skodamig

Siis "paistinpannu" pultilla kiinni asennusrasvan kera; 99% varmasti Citicon hanskalokeron takaa löytyy sama läpivienti ko muistakin konsernin vehkeistä.
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Emil

Pikaisesti katsottuna Citigon akku ei ollut sieltä pienimmästä päästä. Ehkä start stop järjestelmän vuoksi. Mutta verkkovirralla toimivan laturin se silti tarvitsisi mun käytössä, jos polttoaineella toimivan esilämmittimen hommaisi. Bensalämmittimessä on vaan se puoli, että sen saadakseen tarvitsee paljon rahaa. Ei se kai kallis ole, mutta tuntuu siltä jos ei ole rahaa.  :)
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Peke

Meillä on Citigossakin Webasto eikä oo ollu mitään ongelmia akun suhteen. Järjen käyttö on senkin käytössä sallittua. Eli lämmitetään vain sen verran ku tarvis, yli puolta tuntia ei oo tarvinnu vielä käyttää. Moottori on jo esilämmin ja hytissäkin on erittäin mukava lämpötila. Ja mikä parasta, ei tartte ikinä raaputella(naarmutella) laseja. Citigoon riittää hyvin se pienempi malli, meillä Evo 4kw.
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Emil

Mulla työmatkaa on n. 10 minuuttia. Jonkin nyrkkisäännön mukaan lämmitintä voi käyttää sen aikaa kun seuraava ajo kestää. Eli mun tapauksessa lämmitystä voisi käyttää 10 minuuttia ennen ajoa. Käytännössä mun olisi mahdotonta ajoittaa töistä lähtöä niin, että lämmitin olisi pöhissyt vain 10 minuuttia. Eikä tämä nyrkkisääntö taida edes toimia näin lyhyellä matkalla, akku kun ei juuri ota varausta vastaan kylmänä.

Peke

No mulla on työmatka 10-15min, muijalla 15-20. Eikä ole ollut mitään ongelmia. Tuo saman aikaa webastoa päällä ku autoakin on hyvä sääntö. ;)
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

qnarkill

Onko tosta 300w öljynlämmittimestä mihinkään, kokemuksia?
Citigo + XX tic

Emil

Mulla on samalla periaatteella toimiva lämmitin Octaviassa, ja kyllä siitä on apua. Kone saavuttaa nopeammin normaalin lämpötilan. Ja onhan se hyvä, että edes öljyä on hiukan esilämmitetty, kun konetta käynnistellään talvipakkasilla. Ei se kuitenkaan polttoaineella toimivaa esilämmitintä vastaa. Silti näillä näkymin laitan verkkovirralla toimivan esilämmittimen öljypohjan kylkeen, kunhan Citigon saan.

qnarkill

Niin letkulämmitintä tuohon ei taida saada ainakaan mikä olisi siihen tarkoitettu, josko löytyisi joku yleismallinen.
Citigo + XX tic

Emil

Mulla on sellainen käsitys, että suoraan jäähdytysnestettä lämmittävät esilämmittimet jäivät sitä mukaan pois, kun ne alkoivat hankaloittamaan käynnistystä. Moottorinohjausjärjestelmä luulee koneen olevan lämmin, vaikka se onkin vain esilämmitetty. Tätä ongelmaa alkoi esiintyä 1990 luvulla, ensimmäisenä ranskalaisissa autoissa, tarkemmin en merkkiä muista. Silloin se nauratti, eikä vähiten siksi että auto oli ranskalainen. Hetken päästä tuli Volvoon säteilylämmitin. Kyse on kai siitä, että polttoainemäärä annostellaan tarkasti, tai tarkemmin kuin vanhemmissa autoissa.

Jos on tottunut perinteiseen jäähdytysnestettä keittävään esilämmittimeen, niin öljyä lämmittävä säteilylämmitin voi olla pettymys. Ei kannata odottaa, että lämmityslaitteesta tulee heti lämmintä ilmaa. Oikeastaan, jos sisätilat on lämmitetty sisätilan lämmittimellä, niin ensimmäiset kilometrit auton oma lämmityslaite vain jäähdyttää autoa, jollei lämmityslaitteen puhallinta laita pienemmälle nopeudelle.

qnarkill

Joo joku syy tietty tohon varmaan on mutta esim omassa 2000-luvun audissa esim letkulämmitin oli ja ei mitään ongelmia. Tuo säteilylämmittimen onneton teho vaan ei yhtään innosta (300W) kun letkulämmittimien on lähes tuplasti isompi.

Nyt vaan saisi tietää citigon letkujen mitat niin tilaisin tommosen defan yleismallisen siihin.
Citigo + XX tic

Emil

Mun tämän hetken kauppakassi on vuosimallia -99, litraisella koneella. Ei tosin ole tämän konsernin tuotoksia. Sitä kun lämmittää vedenkeittimellä kaksi tuntia, niin startata saa tavallista pidempään. Käyntiin lähtee kyllä, mutta vieteriä pitää vaan vetää pidempään.

Niitä on semmoisiakin autoja, jotka eivät lähde käyntiin ollenkaan, jos niiden jäähdytysnestettä lämmitetään vastuksella. Itse en ole semmoista tapausta hankilökohtaisesti nähnyt, mutta olen esilämmittimiä myynyt silloin -90 luvun puolivälissä.

Lainaus käyttäjältä: qnarkill - 10.05.13 - klo:13:25
Nyt vaan saisi tietää citigon letkujen mitat niin tilaisin tommosen defan yleismallisen siihin.

Onhan tässä vielä aikaa talveen, eli saisihan ne letkujen mitat itekin mitattua. Kerro ihmeessä käyttökokemuksia sitten kun niitä kertyy. Vaikka kai mä ite laitan silti sen säteilylämmittimen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.05.13 - klo:11:46
Mulla on sellainen käsitys, että suoraan jäähdytysnestettä lämmittävät esilämmittimet jäivät sitä mukaan pois, kun ne alkoivat hankaloittamaan käynnistystä.

Käsityksesi on väärä, edellisessä Ocussa oli letkulämmitin kuten myös tässä nykyisessä Superbissa. Ja monessa muussakin autossa käytetään nestetilassa olevia lämppäreitä, kaverilla oli jopa -08 Mazdassa ihan rehellinen lohkolämmitin pakkastulpan paikalla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Ei se mun käsitystä vääräksi tee, että jotkut autot toimivat, vaikka niiden nestettä keitetään perinteisellä-, tai letkulämppärillä. Enkä varsinkaan muuta käsitystäni noin kevein perustein. Esilämmittimiä valmistavat tahot kuuntelevat palautteita kentältä, ja antavat niiden ja omien tutkimustensa perusteella suosituksia minkälainen lämmitin mihinkin autoon on parasta laittaa.

Emil

Ei sieltä ihan helpolla löydy sisähaaralle läpivientiä tulipellistä. Sisäpuolelta en vielä ole tonkinut. Jos joku jolla sisähaara on, viitsisi taikka jaksaisi vilkaista joku kerta konehuoneeseen, ja vielä kertoa mistä läpivienti on tehty, niin olisin kiitollinen.

Emil

Vähissä taitaa olla sisähaarat sitten.

Tuulilasin alapuolella olevaa muovia kun raotin, irrottamalla konepellin tiivisteen, pääsin näkemään yhden mahdollisen läpivientipaikan. Se vaan on aika ylhäällä, eikä käsikopelolla päässyt auton sisäpuolelta tarkastamaan, että onko tilaa panssarikaapelille. Lisäksi pitäisi puhkaista reikä kotelosta konehuoneen puolelle. Kyllähän niitä reikiä voisi tehdä, mutta hirvittää se ruostumisen mahdollisuus. Vaan jos itse tekee, niin ruostesuojaukseen tulee ehkä kiinnitettyä enemmän huomiota. Jos jollekin ammattilaiselle maksaa sisähaaran vedosta, niin mahtavatko suojata millään?

Oozy

Juuri siitä Emilin löytämästä läpiviennistä laitetaan sisähaaran piuha. Tulee suoraan sisäpuolelle ihan oikeaa reunaa pitkin alas.

Omassa Citigossa laitoin sen juurikin näin. Ja konehuoneen "vesikaukalosta" pääsin läpi silleen että laitoin panssarikaapelin menemään niiden muiden johtojen seassa siitä läpiviennistä. TODELLA tiukka sovitus mutta onnistuu.

Emil

Ok, kiitti.

Miten ja mihin laitoit pistorasian siinä auton keulassa? Itte haluaisin sen rekisterikilven viereen, mutten tiedä onko puskurin sisällä tilaa. Alemmasta ritilästä voisi sahata palan pois, ja laittaa pistorasian sinne?

Olen tässä miettinyt että jätänkö sisähaaran laittamatta tässä vaiheessa. Kotona en voi sisälämmitintä käyttää edes. Jos sen sijaan hankkisi laturin, joka lataa akkua aina kun auto on piuhassa. Kai sillä saa lisää käyttöikää akulle, ja kai se teoriassa vähän säästää polttoainettakin, kun auton laturin ei tartte niin ahkerasti työskennellä. Heh, niinkuin tässä autossa polttoaineen kulutus olisi jokin ongelma.  :)

Olikohan se ohjekirjassa kun kerrottiin, että laturia ei saa kytkeä suoraan akun napoihin. Miinusjohto pitää laittaa moottoriin. Liittyi jotenkin siihen älykkääseen latausjärjestelmään muistaakseni. Ymmärtääkö tällä tapaa kenties paremmin, että apuvirtaa tulee jostain ulkoisesta lähteestä? En tiiä.

Emil

Melko matalalle jäisi pistorasia, jo sen alempaan ritilään laittaisi. Ehkä kilven viereen pitäisi viritellä.

Emil

Ok.

Ite ruuvasin pistorasian alaritilän yläreunaan peltiruuveilla, jotka eivät sisälly toimitukseen:

Jos oikein muistan, oli öljyä lämmittävä "paistinpannu" teholtaan 300 wattia. Se ei ole paljon verrattuna perinteisempään vettä lämmittävään vastukseen, jotka lienevät yleensä 550 wattisia. Asennusohjeissa mainittiin, ettei tätä lämmitintä voi verrata suoraan semmoiseen lämmittimeen joka lämmittää jäähdytysnestettä. Kyllä tämä silti oli konetta lämmittänyt. Esim. venttiilikopan öljyntäyttökorkin alla oleva alumiiniputki oli käsituntumalla lämmennyt. Tosin, ajastinkellon puutteesta johtuen lämmitysaika oli melko pitkä. Ajotietokoneen mukaan koneen lämpö oli +30 astetta, ulkolämpötilan ollessa +5.

Mukavinta tässä oli asentamisen helppous. Auton alle pitää tietenkin päästä jollain keinoin, mutta varsinainen vastus tulee tosiaan yhdellä pultilla lohkoon kiinni. Vastuksen ja öljypohjan väliin pitää laittaa mukana toimitettava tahna parantamaan lämmön siirtymistä. Maadoituspiuhan laitoin saman pultin alle jolla vastus pysyy paikallaan.

Jos työkalun kädessä pitäminen ei tunnu pahalta, niin pelkän moottorilämmittimen asentaminen ei ole paha rasti. Mutta jos olet niitä joilla Twix-patukan pakkausta avatessa toinen patukoista tippuu maahan, kannattaa asennus jättää muiden huoleksi.  :)

pekus

Itse laitatin pistokkeen molempiin autoihin mahdollisimman ylös... ei vanha jaksa enää kumarrella lumihangessa 8)
https://www.dropbox.com/s/yvoge0mmluweuf1/IMG_20131015_230230.jpg
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

Emil

Lainaus käyttäjältä: pekus - 18.10.13 - klo:14:23
... ei vanha jaksa enää kumarrella lumihangessa 8)

Sanopa muuta. Aivan sama oli ittelläni mielessä. Selkä paljaana kumarrella lumikasan päällä, kun sitä kasaa väkisinkin kertyy auton eteen parkkiruutuun.

Mutta tee-se-itse-miestä hirvitti ajatus reiän poraamisesta puskuriin, kun ei ihan sopivaa työkaluakaan siihen hommaan ollut hommattuna. Nyt sitten kumarrellaan.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: pekus - 18.10.13 - klo:14:23
Itse laitatin pistokkeen molempiin autoihin mahdollisimman ylös... ei vanha jaksa enää kumarrella lumihangessa 8)
https://www.dropbox.com/s/yvoge0mmluweuf1/IMG_20131015_230230.jpg

On muuten melkolainen mäkäräisten massamuraaja tuo Citigosi keula. ;)

Emil

Tänään 4 astetta pakkasta ja säteilylämmittimellä lämmitetyn koneen lämpö oli ajotietokoneen mukaan 20 astetta. Ja paljon nopeammin lämpenee normaalilämpöiseksi, kun on esilämmitetty. Kyllä säteilylämmittimistäkin on hyötyä.

Kennedy

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.12.13 - klo:10:27
Tänään 4 astetta pakkasta ja säteilylämmittimellä lämmitetyn koneen lämpö oli ajotietokoneen mukaan 20 astetta. Ja paljon nopeammin lämpenee normaalilämpöiseksi, kun on esilämmitetty. Kyllä säteilylämmittimistäkin on hyötyä.

Miten pitkään auto oli töpselissä lämpiämässä?
300ZX
Passat Variant 2013

Emil

Sanotaan, ettå joitakin tunteja, koska en muista tarkalleen mihin aikaan aamusta sähkö tolppaan kytkeytyy. Enemmän kuin 2, vähemmän kuin 4 tuntia.

Emil

Tänään pakkasta -8.5 astetta. Esilämmitystä paistinpannulla 2.5 tuntia. Koneen lämpö +10 astetta. Lasin raaputtamisen jälkeen koneen lämpö +25 astetta, lämmityslaitteen puhaltimen ollessa ykkösasennossa. Kahden kilometrin ajon jälkeen -nopeudella n. 50km/h- koneen lämpö +65 astetta, jolloin väänsin puhalluksen kakkoselle. Rekan perässä köröttelyä seuraavat 1.5 km max. 50km/h, ja kun pääsin tielle jossa 80km/h rajoitus, nousi lämpö 90 asteeseen. Tässä vaiheessa aikaa oli mennyt seitsemän minuuttia, ja ajoa oli kertynyt 4-5km. Kytkin puhalluksen jo kolmoselle.

Ja tämä lämmitinhän on kiinni öljypohjassa, eli hyvin se alumiini lämpöä johtaa sieltä öljypohjan kyljestäkin.

Peke

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 18.10.13 - klo:14:45
On muuten melkolainen mäkäräisten massamuraaja tuo Citigosi keula. ;)

;D Ja pistoke viel vinossa. :)
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy