staattista sähköiskua jatkuvasti autosta noustessa?

Aloittaja mikkomoe, 17.03.13 - klo:17:55

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Itse olen onnistunut tuhoamaan yhden auton avaimen noilla kipunoilla, kaukkari lopetti toimintansa totaalisesti :'(

Ja se että se kipuna tekee kipeää johtuu virran tiheydestä. Ylipäätään elektronit kertyy helposti teräviin kärkiin = myös napsahtavat siitä helpommin purkukanavaksi kun ilma "lyö läpi" = se näkyvä salama. Ja kun tuo purkuvirta kohdistuu pieneen pinta-alaan, se aiheuttaa kivun tunteen. Itse asiassa lekurissa sähköveitsi on tälläinen. Siinä terävässä kärjessä on virrantiheys jo niin suuri että liha palaa :o Lekurissa se virrankulun vastinkappale, tai itse asiassa kaksi on leveät remmit molemmissa nilkoissa. Näissä remmeissä se virrantiheys on hyvin matala, koska niiden pinta-ala on suhteellisen suuri = ei vaurioita. No samaa ideaa hyödyntäen juurikin em. avainnipulla. Avainnipusta on kunnon ote = pinta-ala on selvästi suurempi kuin pelkässä sormenkärjessä => huomattavasti pienempi tunne kipunasta 8)

Laivoilla näitä kipunoita tulee vähän väliä näin talvisin, mutta ESD-kengät jalassa eipä kipunoi ??? Eli kengät ovat sähköä johtavat ja purkavat tuota kertyvää varausta jatkuvasti => ei suurta potentiaalieroa metalliseen maadoitukseen => ei kipunaa :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

tet

Omat fiilikset aiheesta ovat sellaiset, että kengillä on suurin vaikutus noihin jytkyihin. Vaikka vaatetus vaikuttaa staattisen sähkön kehittymiseen, hyvät kengät (lue: ESD-pohjat) purkavat varauksen ilman suurta dramatiikkaa. Sitten taas on kenkiä jotka jalassa saa autosta ja monesta muustakin paikasta sähköiskuja vaatteissa kuin vaatteissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Notmi

Juu, kyllähän se staattinen sähkö saattaapi tuhoja saada aikaan. Edellisessä työpaikassani pomo hajoitti erään mittalaitteen prototyypin jota olin juuri kasaamassa metallialustalle. Olin just jotain pulttia kiristämässä kun pomo tulee nahkakengissä ja tekokuitutakissa ihmettelemään sitä protoani ja päättää sormella tökätä proton laseriin. En juuri silloin sattunut katsomaan siihen suuntaan joten en nähnyt millainen kipinä iski, mutta tunsin kyllä sen tärskyn kiintolenkkiavaimen kautta. Näppejä kihelmöi muutaman minuutin ajan ja laser pimeni lopullisesti.

mikkomoe

nyt tuli kokeiltua metallipuikon kanssa että autossa istuessani ennen kun nousen autosta, kosketin metallipuikolla auton metalliosiin, ei mitään, ovi auki ja yksi jalka maahan ja puikolla kosketus oveen, ei mitään tapahdu. Toinen jalka maahan ja sama temppu, ei mitään tälläkään ketaa. Sitten kun nousen autosta ulos seisomaan ja kosketan puikolla oveen ja kas! Mahtava kipinä näkyy, 1 cm pitkä salama näkyy.. Eli kipinää ei iske jos olen autosta kiinni jotenkin, kipinää iskee vasta kun olen autosta erossa.. Miten tämän voisi korjata, jollain maadoituksella.. Hmm..

M_M

Helppo ratkaisu, ota tavaksi pitää oven karmin metalliosasta kiinni samalla kun nouset autosta pois. Usein tuo pahin hankaussähkö syntyy autosta noustessa kun takki/paita hilataan irti penkistä. Kun on samalla kosketuksissa metalliosiin, ei jännite-ero pääse kasvamaan ja kipuna jää saamatta.  :)

mikkomoe

joo täytyy kokeilla tuota kikkaa tänään tai huomenna sit kun seuraavan kerran lähden ajelemaan, eli ovi auki, käsi koko ajan ikkunan yläreunassa kehyksessä kiinni kun nousen autosta ylös :) saa nähdä miten toimii

tet

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 22.03.13 - klo:11:39
joo täytyy kokeilla tuota kikkaa tänään tai huomenna sit kun seuraavan kerran lähden ajelemaan, eli ovi auki, käsi koko ajan ikkunan yläreunassa kehyksessä kiinni kun nousen autosta ylös :) saa nähdä miten toimii

Jos on tarpeeksi "sähikäiset" vaatteet ja eristävät kengänpohjat, niin uskallan veikata että tekee aika "gutaa". ;D Meinaan että tuntuu vähän syvemmällä käsivarressa, ei vain ihon pinnalla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 22.03.13 - klo:11:39

Yksi vaihtoehto on myös ESD-ranneke, jonka irroittaa auton rungosta vasta kun paiskaa oven kiinni autosta noustuaan ;D

Toki voihan se olla myös että auto itse on ajon jälkeen varannut kuoreensa aika hyvin varausta, joka ei ole renkaiden kautta vielä purkautunut. Ja kun seisot auton vieressä, muodostat itse sen johteen maahan => NAPS! :o Yksi jalka ei vielä riitä, sillä sen vastus maahan on vielä aika suuri, mutta kun on molemmat jalat tukevasti maassa, rupeaa se tossukin jo johtamaan paremmin painon alla. No näitä taas voi yrittää estää niillä "lakuilla" mitä entisaikaan autojen alla roikkui. Nuo laahaa jatkuvasti maata ja purkaa nuo rungon varaukset jo ajossa 8)
BMW R 1200 ST -05

muuli1010

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.03.13 - klo:06:50
Helppo ratkaisu, ota tavaksi pitää oven karmin metalliosasta kiinni samalla kun nouset autosta pois. Usein tuo pahin hankaussähkö syntyy autosta noustessa kun takki/paita hilataan irti penkistä. Kun on samalla kosketuksissa metalliosiin, ei jännite-ero pääse kasvamaan ja kipuna jää saamatta.  :)

Mielestani yksinkertaisin ratkaisu on ESD kengat, moisia myydaan ihan tavallisissa kaupoissa ja tuon jalkeen ei tarvitse miettia mitaan erityisjekkuja koska tarvittavat varusteet ovat aina mukana.

re2

Koska kaikki käyttökengät eivät kuitenkaan voi yleensä ESD-pohjilla olla, niin kyllä tuo M_M:n kiteyttämä jippo on kaikkein paras ja varmin lääke. Aikanaan ensimmäisen autoni kanssa kirosin samaa ilmiötä, kun lähes aina räpsähteli. Kesälläkin ja monesti vielä aika säpsäkästi. Tuo johti siihen, etten uskaltanut autosta noustuani koskea korin metalliosiin lainkaan ja painoin oven aina kiinni ikkunalasiin koskien. Kosto odotti aina seuraavassa metallisessa ovenkahvassa johon koskin.

Heti kun tajusin ottaa tavaksi pitää vasemmalla kädellä kiinni kuljettajan oven lukon vastakappaleesta aina autosta noustessani, niin siihen loppuivat räpsähtelyt tyystin. Allekirjoitan myös sen, että staattinen sähkövaraus muodostuu selvästi juurikin sillä hetkellä kun nouset penkiltä ja vaatteet hiertävät auton penkkien verhoiluun.

Oleellista on pitää tuo maadoituskontakti siihen paljaaseen metallipintaan koko autosta nousemisen ajan. Silloin ei taatusti räpsähtele. Talvisin tosin joutuu riisumaan hanskan kädestä (jos ei sitten ole ESD-hanskat :)).

re2

Janneh

Eikös sanota että ensimmäinen kerta aina sattuu.. No. Vein skeidan korjaamolle ja sain sijaisautoksi jonku 90-luvun rellun. Peruutin auton katokseen hiukan varovasti koska peruutustutka puuttui. Nousin autosta ja tartuin oveen sulkeakseni sen. NAPS!  :-[

mikkomoe

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.03.13 - klo:06:50

tää niksi toimii :) kiitos.. Huomattavasti mukavampaa vaikka ehkä hieman työläämpää.. Tulipa mieleen yksi selitys, joka nyt tuntuu hyvin ymmärrettävältä.. Eli mulla on lämmin autotalli ensimmäistä vuotta, siis viime talvet auto on aina ollu ulkona parkissa, nyt olen pitänyt aina autoa tallissa kun en aja. Tosi lämmin talli ja auto jatkuvasti kuiva kun lähtee ajamaan.. Eiks tässä olis hyvä selitys? Eipä tämä heti tullu mieleen..

Edi

Täältä ääni tuolle kenkävallinnalle, tietyt kengät jalassa tulee sätkyjä autosta kuin autosta.
Tämä on tullut testattua omakohtaisesti.
Ominaisuutena erittäin ärsyttävä  >:(

re2

Viheliäästi varsinkin talvisin saa kotona taistella tämän saman ongelman kanssa. Siinä niksinä toimii onneksi sama ratkaisu kuin tässäkin.

Eli skenaario on vastaava: Perseen alta löytyy alcantarapintainen sohva ja jalkojen alta vielä villakarvamatto ja rauhoitut sitten siihen kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan leffaa. Nouset jossain vaiheessa sohvalta ylös ja kosketat alumiini/teräs-koteloisia hifi-laitteita, niin sormen päästä hyppää melkoinen valokaari laiterunkoon, kera mojovan ääniefektin ja väkevän haptisen palautteen.

Ihan oman mausteensa yhtälöön tuo, jos satut vielä kytkemään kuulokkeet vahvistimeen kiinni. Saat sen napsun samalla suoraan päähän.

Niinpä sitä onkin oppinut, ettei sohvaltakaan nousta pitämällä samalla kiinni niistä poppivehkeistä.  ;)

Voimasavu

Mulla oli joskus Vectra, jossa plyyshijakkarat ja voi pojat mitä rätinää ja pauketta kun nousi autosta pois! ;D Tuli sellaisia tällejä että kyllä tuntui! Ihan karmea materiaali.

Itse olen muutaman talven ajan suihkutellut talvitakkien vuoret Softcaren antistaattisella aineella ja se toimii. Iskujen määrä on vähentynyt huomattavasti. 

Murska

Kengistä kiinni saako säkäreitä vai ei. Mulla osa jalkineista on ESD-jalkineita, eli ne itsessään toimii maadottajan kun jalkineen pohjat johtaa sähköä, silloin ei sähkövarausta pääse syntymään vaatteisiin.

Kun laitan normi jalkineet jalkaan niin kyllä räpsii ihan kyllästymiseen asti, ihan sama miten nousee autosta ja mistä pitää kiinni.
BMW 118dA M-Sport

re2

Lainaus käyttäjältä: Murska - 27.03.13 - klo:13:45
Kengistä kiinni saako säkäreitä vai ei. Mulla osa jalkineista on ESD-jalkineita, eli ne itsessään toimii maadottajan kun jalkineen pohjat johtaa sähköä, silloin ei sähkövarausta pääse syntymään vaatteisiin.

Kun laitan normi jalkineet jalkaan niin kyllä räpsii ihan kyllästymiseen asti, ihan sama miten nousee autosta ja mistä pitää kiinni.

Tuohon yllä mainitsemaani "kotiesimerkkiin" eivät auttaisi edes ESD-jalkineet. Samat räpsyt nautiskellaan vaikka olisi avojaloin.

Mitä noihin autosta noustessa ilmeneviin räpsyihin tulee, niin ikinä en ole ilmiöön enää törmännyt kunhan noustessa maadottaa itsensä auton runkoon (eli pitää paljaasta metallipinnasta, kuten lukon vastakappaleesta, kiinni koko autosta ulostautumisen ajan). Tätä ennen räpsähteli usein kuivalla ilmalla kesälläkin.

jjj84

Esim DX myy avaimeperiä parilla eurolla, jotka poistavat staattisen sähkön... eli ennen kun nouset autosta, otat aina avaimet pois virtalukosta, samalla avaimenperän avulla sähkö purkautuu. Toimivuus lienee arvoitus, mutta eipä maksa paljoa kokeilla, arvostelujen mukaan toimii.

http://dx.com/c/car-accessories-799/gadgets-auto-parts-708/anti-static-keychains-754

Edi

Vanhemmat foorumilaiset varmaan muistavat 70-luvun autoissa oli sellainen kuminen suikale kiinnitettynä takahelmasta tai puskurista joka ylettyi maahan asti. Se poisti staattista sähköä ja jopa toimi. :)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Edi - 27.03.13 - klo:14:31
Vanhemmat foorumilaiset varmaan muistavat 70-luvun autoissa oli sellainen kuminen suikale kiinnitettynä takahelmasta tai puskurista joka ylettyi maahan asti. Se poisti staattista sähköä ja jopa toimi. :)

No mutta niinhän mä just sanoin ???
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 22.03.13 - klo:12:55
No näitä taas voi yrittää estää niillä "lakuilla" mitä entisaikaan autojen alla roikkui. Nuo laahaa jatkuvasti maata ja purkaa nuo rungon varaukset jo ajossa 8)
BMW R 1200 ST -05

muuli1010

Lainaus käyttäjältä: re2 - 27.03.13 - klo:13:57
Tuohon yllä mainitsemaani "kotiesimerkkiin" eivät auttaisi edes ESD-jalkineet. Samat räpsyt nautiskellaan vaikka olisi avojaloin.

Mitä noihin autosta noustessa ilmeneviin räpsyihin tulee, niin ikinä en ole ilmiöön enää törmännyt kunhan noustessa maadottaa itsensä auton runkoon (eli pitää paljaasta metallipinnasta, kuten lukon vastakappaleesta, kiinni koko autosta ulostautumisen ajan). Tätä ennen räpsähteli usein kuivalla ilmalla kesälläkin.

Niin tarvitset kenkien lisaksi myos ESD lattian ja ehka pari muutakin jippoa.

Murska

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 27.03.13 - klo:14:26
Esim DX myy avaimeperiä parilla eurolla, jotka poistavat staattisen sähkön... eli ennen kun nouset autosta, otat aina avaimet pois virtalukosta

Mutku mutku... ne avaimet on koko ajan taskussa ;D
BMW 118dA M-Sport

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 26.03.13 - klo:11:22
tää niksi toimii :) kiitos.. Huomattavasti mukavampaa vaikka ehkä hieman työläämpää.. Tulipa mieleen yksi selitys, joka nyt tuntuu hyvin ymmärrettävältä.. Eli mulla on lämmin autotalli ensimmäistä vuotta, siis viime talvet auto on aina ollu ulkona parkissa, nyt olen pitänyt aina autoa tallissa kun en aja. Tosi lämmin talli ja auto jatkuvasti kuiva kun lähtee ajamaan.. Eiks tässä olis hyvä selitys? Eipä tämä heti tullu mieleen..
Hyvä juttu, että edes jonkinlainen, toimiva lääke ongelmaan löytyi. Tahtoo vain olla, että asioita ajatellaan turhan monimutkaisesti. Toisaalta, eihän tekniikka mihinkään kehittyisi, jos ei pohdittaisi esiin tulleita pulmia. Tähänkin ongelmaan voisivat autojen valmistajat kehitellä ratkaisun. Tai josko rengasvalmistajat kehittäisivät ESD-renkaat. Tehkääpä aloite Nokian rengastehtaalle.
Joutilas 76v

Golffari

Minulla ainakin toimi seuraava kikka...
Ennenkuin astut autosta alas ( siis tälläät monosi maahan )
ota auton oven karmista kiinni, ja nyt mono maahan ja kappas vaan
eipä tullut sätkyä kynsille...

LainaaVanhemmat foorumilaiset varmaan muistavat 70-luvun autoissa oli sellainen kuminen suikale kiinnitettynä takahelmasta tai puskurista joka ylettyi maahan asti. Se poisti staattista sähköä ja jopa toimi

Joopa joo, toimii aivan yhtä hyvin kuin se hirvi pillikin.
http://www.hirvipilli.fi/
VW....?

mikkomoe

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 26.03.13 - klo:12:45
Mulla oli joskus Vectra, jossa plyyshijakkarat ja voi pojat mitä rätinää ja pauketta kun nousi autosta pois! ;D Tuli sellaisia tällejä että kyllä tuntui! Ihan karmea materiaali.

Itse olen muutaman talven ajan suihkutellut talvitakkien vuoret Softcaren antistaattisella aineella ja se toimii. Iskujen määrä on vähentynyt huomattavasti.

tänään kävin ostamassa just tota ainetta valmiiksi, nyt sitten odottelen sellaisia pakkasia että alkaa napsahtelemaan sormille nii sitten kokeilen tota antistat suihketta.. kerron sitten miten toimii minun autossa.. odotellen :)

skodamig

Vaatetuksesta kiinni.. autosta poistuessa ei räpsy  ;D
Mutta tietyt paita/takki/housut yhdistelmät ja aina tulee kynsille toimiston ovella  >:(
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

Peräkylän Pertti

Meidän Focuksesta -01 noustessa saan aina tai ainaki usein sähköiskun, kun kosken oven karmiin sulkeakseni sen. Ikävän tuntuista... Golfista ei taas tule mitään.

re2

^ Kuten tässäkin ketjussa on jo aiemmin todettu, koske siihen oven karmiin jo samalla kun nouset, niin ei loppuu se räpse.

mikkomoe

Lainaus käyttäjältä: re2 - 05.12.13 - klo:09:15
^ Kuten tässäkin ketjussa on jo aiemmin todettu, koske siihen oven karmiin jo samalla kun nouset, niin ei loppuu se räpse.

olen kokeillu tuota, ei auttanut.. kun napsahtaa niin näen jopa 2 senttiä pitkän salaman. oikein julmalta tuntuu sormissa.
ei edes kokeilut eri takeilla auttanut, lämmin talli ja kova pakkanen ulkona, aiheuttaa niin paljon kuivuutta ja polo kaarani ei siitä tykkää tavallista enemmän ja kipunoi siitä..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy