Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Turbodog

Työkoneet ruuhkassa. Mistä ja miksi niitä traktoreja ja kaivinkoneita tulee pahimpaan ruuhka-aikaan mm. Kehä III:lle? Erityisesti Kehän länsipäässä, missä vain yksi kaista per suunta.
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

eGetin

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 03.03.10 - klo:10:46
Komppaan! Eilen tuli ajettua Kehä I:n ja Turun motarin liittymässä siinä tietyön kohdalla sellaiseen kraateriin, että pelkäsin hetken renkaan antavan periksi. Alustan ja pyöränkulmien puolesta harmittaa vieläkin, että huomasin kuopan liian myöhään väistääkseni.
Kraaterin aiheuttamat vahingot korvaa kaupunki. Kaverin äidille kävi joskus Tampereella niin, että ajoi kunnon reikään tiessä, ja vanne meni tosiaan soikeaksi, ja kulmat päin honkia. Kaupunki korvasi autolle aiheutuneet vauriot.

Bisti

No nyt tuli uusi potutuksen aihe liikenteessä: Matalalta paistava aurinko ja sen sokaisemat kuljettajat. Varsinkin Turun motarilla aamuisin kun aurinko paistaa välillä suoraan edestä, tapahtuu lähes poikkeuksetta se että jotkut kuskit survaisevat sen jarrupolkimen vaistomaisesti pohjaan kun hieman häikäisee. Hankkisivat aurinkolasit ja pesisivät sen tuulilasinsa, niin ei tarvitsisi kaikkien pysähtyä joka ikisellä auringon pilkahduksella. Hidasta on...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

JRR

Ajovalojen käyttämisen vaikeus
On alkanut kummastuttaa ja vähän pelottaakin valojen käyttökulttuurin rapistuminen. Poliisit eivät taida viitsiä tällaisiin pikkuasioihin puuttua. Millä saisi järkeä taottua kanssa-autoilijoiden päähän? Sumuvalojen viihdekäytöstä en nyt viitsi saarnata, mutta näin se porttiteoria toimii. Kun kannabistuotteisiin ei puututa, siirrytään kovempiin aineisiin. Kun valojen käyttö pääsee jostain rempalleen, niin menköön sitten kokonaan. Onko takana tietämättömyys, muistamattomuus, typeryys vai villi kapinamieli? Ryhmitellään asia vaikka seuraavasti.
Premium-luokan (usein saksalaiset) autot. Minä ajan harmaatuodulla mersullani, minua eivät rahvaan ajovalopakot kiinnosta, ja valokatkaisimen käytöstä on niin paljon vaivaa. Enkä ymmärrä pyytää ohjelmoimaan valomuistia käyttöön huollossakaan. Joskus ajan huomaamattani huomaamattomana pimeälläkin ilman valoja, sateesta ja tuiskusta puhumattakaan.
Paskium-luokan autot (kuten Fiat ja Chrysler). Jos kuljettajan polla säteilisi sen verran, että muistaisi katkaisijaa kääntääkin, niin tuskin näissä sähkölaitteet kuitenkaan toimisivat.
Teinium-luokan autot (vanhahko 300-sarjan bemari esimerkkinä). Ajan pelkillä parkeilla olosuhteista riippumatta, kun hienot ympyrän muotoiset valoni aiheuttavat varmaan kateutta tavallisissa ihmisissä. Pierutuunausta parhaimmillaan: kun ajan parkeilla, niin tuntuu siltä kuin autossa olisi modernit päivähuomiovalot. Ja perskele kun nuo laittomat xenonit ovat niin kalliit, ettei niitä raaski käyttää.
Taxium-luokan biilit, "ammattikuskit", taksit ja muut transportterit. Kun seisoo ensin parkissa parkit päällä, niin ei niitä sitten muista vaihtaa ajovalojen puolelle kun lähtö koittaa. Isäntäkin kiittää kun polttimot säästyvät ja dieseliäkin kuluu ruokalusikallinen vähemmän päivässä.
Ja lopuksi yleisesti: kansa joka haluaa xenoneita ja sumuvaloja nähdäkseen ja näyttääkseen ei viitsi huiskaista lumikinosta valojen päältä liikkeelle lähtiessään. Vaikka ikkunaan tekee joskus kurkistusaukon, niin ei lämmityslaitteen ilmanottoa silti kannata kaivaa auki.

JeanC

Meinas mennä kahvi näppikselle, ku luin ton sun ajovalo jutun ;D ;D

Erkka

Ajovaloista muistui mieleen, että vilkkujen käytössä meillä suomalaisilla olisi vielä petrattavaa. Paljon on kanssa-aitoilijoita jotka ovat unohtaneet miten vilkkua pitäisi käyttää, niin moottoritiellä kaistanvaihdoissa kuin taajamissakin ajellessa. Sitä vaan joskus itse havahtuu- Ahaa, tuo juntti kääntyikin tuonne, hupsista keikkaa, vilkusta ei tietoakaan...
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Micco

Torsen + haldex + visco

Oculus

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 12.03.10 - klo:20:34
Ajovaloista muistui mieleen, että vilkkujen käytössä meillä suomalaisilla olisi vielä petrattavaa. Paljon on kanssa-aitoilijoita jotka ovat unohtaneet miten vilkkua pitäisi käyttää, niin moottoritiellä kaistanvaihdoissa kuin taajamissakin ajellessa. Sitä vaan joskus itse havahtuu- Ahaa, tuo juntti kääntyikin tuonne, hupsista keikkaa, vilkusta ei tietoakaan...
Mä olen ruvennut epäilemään, että monissa autoissa on "koodattu" selainen asetus päälle, että vilkku palaa vasta renkaiden kääntyessä (muuten ei voi ymmärtää sitä, että vilkku syttyy vasta käännöksen alkaessa). Tosin aika vanhoissakin kulkupeleissä tuntuu olevan näitä parametroitavia ominaisuuksia  ???

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Oculus - 12.03.10 - klo:21:11
Mä olen ruvennut epäilemään, että monissa autoissa on "koodattu" selainen asetus päälle, että vilkku palaa vasta renkaiden kääntyessä (muuten ei voi ymmärtää sitä, että vilkku syttyy vasta käännöksen alkaessa). Tosin aika vanhoissakin kulkupeleissä tuntuu olevan näitä parametroitavia ominaisuuksia  ???

Minä taas epäilen ettei kaikkiin autoihin ole tilattu niitä vilkkuja tehtaalta, varsinkin eräissä A:lla, B:llä ja M:llä alkavissa automerkeissä tämä on vakava ongelma ::) Pitäisiköhän ne lisävarusteet hinnoitella hiukan halvemmaksi, että riittää hillot vielä maustamiseen :P
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: JRR - 12.03.10 - klo:16:31
Ajovalojen käyttämisen vaikeus
On alkanut kummastuttaa ja vähän pelottaakin valojen käyttökulttuurin rapistuminen. Poliisit eivät taida viitsiä tällaisiin pikkuasioihin puuttua. Millä saisi järkeä taottua kanssa-autoilijoiden päähän? Sumuvalojen viihdekäytöstä en nyt viitsi saarnata, mutta näin se porttiteoria toimii. Kun kannabistuotteisiin ei puututa, siirrytään kovempiin aineisiin. Kun valojen käyttö pääsee jostain rempalleen, niin menköön sitten kokonaan. Onko takana tietämättömyys, muistamattomuus, typeryys vai villi kapinamieli? Ryhmitellään asia vaikka seuraavasti.
Premium-luokan (usein saksalaiset) autot. Minä ajan harmaatuodulla mersullani, minua eivät rahvaan ajovalopakot kiinnosta, ja valokatkaisimen käytöstä on niin paljon vaivaa. Enkä ymmärrä pyytää ohjelmoimaan valomuistia käyttöön huollossakaan. Joskus ajan huomaamattani huomaamattomana pimeälläkin ilman valoja, sateesta ja tuiskusta puhumattakaan.
Paskium-luokan autot (kuten Fiat ja Chrysler). Jos kuljettajan polla säteilisi sen verran, että muistaisi katkaisijaa kääntääkin, niin tuskin näissä sähkölaitteet kuitenkaan toimisivat.
Teinium-luokan autot (vanhahko 300-sarjan bemari esimerkkinä). Ajan pelkillä parkeilla olosuhteista riippumatta, kun hienot ympyrän muotoiset valoni aiheuttavat varmaan kateutta tavallisissa ihmisissä. Pierutuunausta parhaimmillaan: kun ajan parkeilla, niin tuntuu siltä kuin autossa olisi modernit päivähuomiovalot. Ja perskele kun nuo laittomat xenonit ovat niin kalliit, ettei niitä raaski käyttää.
Taxium-luokan biilit, "ammattikuskit", taksit ja muut transportterit. Kun seisoo ensin parkissa parkit päällä, niin ei niitä sitten muista vaihtaa ajovalojen puolelle kun lähtö koittaa. Isäntäkin kiittää kun polttimot säästyvät ja dieseliäkin kuluu ruokalusikallinen vähemmän päivässä.
Ja lopuksi yleisesti: kansa joka haluaa xenoneita ja sumuvaloja nähdäkseen ja näyttääkseen ei viitsi huiskaista lumikinosta valojen päältä liikkeelle lähtiessään. Vaikka ikkunaan tekee joskus kurkistusaukon, niin ei lämmityslaitteen ilmanottoa silti kannata kaivaa auki.

Ja muistetaan sitten, että päiväajovalot voidaan jo nykyisellään monesti sotkea parkkeihin tai sumuvaloihin, koska niiden sijoituksesta ei ole olemassa sen tarkempaa sääntöä. Ja nuo päiväajovalot taas tulevat pakollisiksi jokaiseen uuteen autoon, joten niitä ei ajovaloilla ajavia tullaan näkemään entistä enemmän.

Esim. nuo mainitsemasi bemarin rinkulat ovat juurikin nuo päiväajovalot. Siihen en ota kantaa kuinka monessa autossa jälkiasennetut sellaiset ovat laillisiet päiväajovalot.

Sinäkin voit jo alkaa opettelemaan tai ainakin asennoitumaan siihen, että lopulta tilanne tulee olemaan päinvastainen. Ajovaloilla ajaville tullaan huutelemaan, että miksi ne valot palavat.

JRR

Jotenkin arvasin että nimenomaan Angel Eyes tuottaisi reaktion! Joo, ja kyllä minä tunnistan oikeat päiväajovalot jo nyt, esimerkiksi Audin ratkaisu on joitakin ajovaloja paremmin näkyvä, esimerkiksi erottuu laajempaan sektoriin kuin jotkut linssivalot.

Simola

Tänään taas ottaa hermoon. Parkkiksella on joku ihana kanssa-autoilija hakannut ovella kolhun takaoveen.
Maalissa naarmuja ja pellissä lommo. Ei muuta kun fiksarille. En varmaan kohta enää viitsi parkkeerata autoa kun omalle pihalle ja omaan talliin, koska muut ei toisten autoja näköjään arvosta yhtään!
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Male80

Muutin 3 v sitten pääkaupunkiseudulta Etelä-Karjalaan ja täytyy sanoa, että Kehä III sisäpuolelle tunkeutuminen on yhtä suurta ärsytystä. Tiet on todella surkeassa kunnossa (aivan sama vaikka Bentleyllä ajelis, niin Peltorit pitää olla), jatkuvat ruuhkat, jatkuva liikennevaloissa kökkiminen, muista tienkäyttäjistä piittaamaton asenne, pysäköinnin kalleus jne jne... Toista on Saimaan rannoilla  ;D
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

HAL9000

No kun muut ei tajua että minä olen tässä matkalla töihin/kotiin/kauppaan/... Sitten ne muut yrittää kiilata minun eteen. Luulevat että vilkun päälle laittamalla voi vaihtaa kaistaa. Eikös ne tajua että se vilkku kääntymistä varten, ei kiilailun. Sitten ne vilkuttelee valojaan mun takana. Tässähän on satasen rajoitus ja minä ajan (ohituskaistalla) tasan sitä. Kovempaa ei saa ajaa. Kyllä minä vielä tuohon risteykseen mahdun, on kiirekin... jne, jne....
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Arcca

Takasumuvaloa pienessäkin/melkein olemattomassa lumipyryssä polttavat autoilijat. Minua häikäisee ne. Ei nyt s-na pieni pölly niin paljon huononna näkyvyyttä ettei auton omatkin takavalot näkyisi. Terveisiä vaan sinne kahdelle yliturvalliselle V70 kuskille kehä III:lle.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Kiviharju

Vastavuoroisesti minua ottaa hermoon sellaiset autoilijat jotka eivät osaa tarpeen vaatiessa laittaa sitä takasumuvaloa päälle.
Itse kyllä laitan takasumarin pois päältä kun takana ajaa joku.

Ja toinen asia on eräs audia ajava naiskuski, joka ei tiedä että bussipysäkiltä ei voi liittyä takaisin valtatielle katsomatta peileihin tai käyttämättä vilkkua. Saati sitten että olisi edes vilkaissut tuleeko tiellä autoja.
Meinasi olla keula hieman lähellä vanhemman A4:n kuvetta, kun paniikkijarrutuksen tein.
Ja minun vikahan se sitten ilmeisesti olikin, kun audin pitkät vilkkuivat ja jäivät palamaan takana kun ohitin... ::) Ja kyllä minulla töötti oli pohjassa siinä vaiheessa kun jarrukin, mutta ei se tietääkseni tee minusta syyllistä siihen että rouva/neiti kiilasi eteen, enkä mitenkään erikseen provoillut.

Tulipahan avauduttua...
Audi A4 Allroad quattro -17

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Simola - 16.03.10 - klo:14:50
Tänään taas ottaa hermoon. Parkkiksella on joku ihana kanssa-autoilija hakannut ovella kolhun takaoveen.

Sama täällä, onneksi kakkosautoon. Käyttöauto, jossa on jo entisen omistajan aikana tulleita kolhuja.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Erkka

Uskoisin suurimmaksi osaksi takaoveen tulleiden jälkien aiheutuneen pikkulasten tekosilta, kun vanhemmat eivät opasta miten autosta pitää poistua, niin ettei ovea avattaessa kolhita viereisessä parkkiruudussa olevia autoja.
Nämä parkkikolhut uudehkoon autoon, miksei myös vanhempiinkin, ottaa todella hermoon. Onneksi Polo on vielä säilynyt kolhuitta näiltä osin.
Onko kokemuksia forumilaisilla mitä kustantaa tuollaisen kolhun korjaaminen (ei metallihohtoväri)?
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 17.03.10 - klo:07:23
Uskoisin suurimmaksi osaksi takaoveen tulleiden jälkien aiheutuneen pikkulasten tekosilta, kun vanhemmat eivät opasta miten autosta pitää poistua, niin ettei ovea avattaessa kolhita viereisessä parkkiruudussa olevia autoja.
Nämä parkkikolhut uudehkoon autoon, miksei myös vanhempiinkin, ottaa todella hermoon. Onneksi Polo on vielä säilynyt kolhuitta näiltä osin.
Heh, muistan kuinka paljon ärsytti joskus tenavana kun porukat jatkuvasti rynnisti takaoville etten kolhisi viereisten autojen ovia, kun oli suorastaan itsestäänselvyys jo silloin joskus, että ovi avataan varovasti jne :D
Ihme kyllä ettei tuollaista noinkin pientä asiaa voida opettaa, käytettäisiin vaikkapa sitten lapsilukkoja ovissa (eiköhän jokaisessa autossa ole nykyään semmoiset) ettei muksut availisi niitä ovia toisten kylkiin.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 17.03.10 - klo:21:20
Heh, muistan kuinka paljon ärsytti joskus tenavana kun porukat jatkuvasti rynnisti takaoville etten kolhisi viereisten autojen ovia, kun oli suorastaan itsestäänselvyys jo silloin joskus, että ovi avataan varovasti jne :D

En tiedä eGetin ikää, mutta autot olivat silloin ennen paljon pienempiä. Kun parkkitalossa oli rinnakkain muutama Mini ja Ford Anglia, niin eipä siellä ahdasta ollut.

Siinä yksi syy, miksi ovet tuntuvat nykyisin haukkaavan useammin naapurin kylkiin.

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 17.03.10 - klo:21:20
Ihme kyllä ettei tuollaista noinkin pientä asiaa voida opettaa, käytettäisiin vaikkapa sitten lapsilukkoja ovissa (eiköhän jokaisessa autossa ole nykyään semmoiset) ettei muksut availisi niitä ovia toisten kylkiin.

Vaimon Cadyssä on takana liukuovet ja se on kyllä mitä ihanteellisin kersojen kuljettamiseen. Ihmettelen, miksi useampikin lapsiperhe osta järkiautoja.

Karvis

Kyllä tänään taas paloi käpy totaalisesti kun joku ru***ari oli hiissanut tojonsa melkein kylkeen kiinni, miksi ihmeessä se pitää hilata siihen tappituntumaan vaikka lääniä olisi ollut varaa jättää vaikka auton leveys väliä >:( >:( Tarkkaan piti taas kyljet syynätä mutta onneksi ei löytynyt osumia.

Aika monesti nuo kyljen nuohoajat on tojotia, mistähän sekin johtuu?

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.03.10 - klo:21:38
Kyllä tänään taas paloi käpy totaalisesti kun joku ru***ari oli hiissanut tojonsa melkein kylkeen kiinni, miksi ihmeessä se pitää hilata siihen tappituntumaan vaikka lääniä olisi ollut varaa jättää vaikka auton leveys väliä >:( >:( Tarkkaan piti taas kyljet syynätä mutta onneksi ei löytynyt osumia.

Saakos kysyä, että mitäs olisit tehnyt, jos olisi ollut osumaksi epäiltävä jälki Skodassasi?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.03.10 - klo:21:44
Saakos kysyä, että mitäs olisit tehnyt, jos olisi ollut osumaksi epäiltävä jälki Skodassasi?

Saahan sitä kysyä ;) Olisin odottanut että kyseinen paskiainen saapuu paikalle ja olisi hoidettu maksupolitiikka kuntoon, joko käteisenä tai vahinkoilmoitusta täyttämällä.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.03.10 - klo:21:48
Saahan sitä kysyä ;) Olisin odottanut että kyseinen paskiainen saapuu paikalle ja olisi hoidettu maksupolitiikka kuntoon, joko käteisenä tai vahinkoilmoitusta täyttämällä.

Entäpä jos paskiainen ei suostu tunnustamaan?

Jouduin viime syksynä sellaiseen tilanteeseen, kun joku "tärkeä" Bemari-sälli odotti parkkipaikalla ja rupesi mökeltämään minun kolhineen hänen hienoa 116i Buimuriaan. En taatusti ollut, kun en apumiehen puolisia ovia ollut edes avannut. Enpä sitten jäänyt enempiä keskustelemaan herran kanssa ja totesin vain, että omapa on murheesi. Eipä ole perästä kuulunut.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.03.10 - klo:21:58
Entäpä jos paskiainen ei suostu tunnustamaan?

Jouduin viime syksynä sellaiseen tilanteeseen, kun joku "tärkeä" Bemari-sälli odotti parkkipaikalla ja rupesi mökeltämään minun kolhineen hänen hienoa 116i Buimuriaan. En taatusti ollut, kun en apumiehen puolisia ovia ollut edes avannut. Enpä sitten jäänyt enempiä keskustelemaan herran kanssa ja totesin vain, että omapa on murheesi. Eipä ole perästä kuulunut.

Poliisi paikalle, maksamatta siitä tilanteesta ei pääse poistumaan. Syyllisyys on helppo todeta avaamalla kyseisen katiskan ovi ja vertaamalla jälkiin.

RoccoScientist

Kun noista valoista on ollut puhetta niin tänään tuli kehältä bongattua Polo, joka ajeli päivävalot päällä ja takavalot pimeänä. Tuossa vaiheessa oli jo sen verran hämärää, että katuvalotkin olivat syttyneet joten oltiin jo sillä rajalla että onko kyseessä todellinen liikenneriski. Noh, auto sentään oli kirkkaan keltainen, joten ei ainakaan taustaan hukkunut.

Eikös Polon valoautomatiikan pitäisi toimia ihan samoin kuin vaikkapa Sciroccossa eli jos namiskan jättää "auto":lle, niin normaaliolosuhteissa ei tarvitse valoja edes miettiä. Vai onko Polossa jokin vähemmän automatisoitu ratkaisu?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

makkis

Pololoista en tiedä, mutta ainakin bemarissa automatiikan voi ohittaa ts. katkaisijassa on päivävaloasento, eli kuskin daijuudesta kiinni siinä tapauksessa. Bemarissa tosin palaa takatuikut myös päiväajovaloja käytettäessä.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.03.10 - klo:21:31
En tiedä eGetin ikää, mutta autot olivat silloin ennen paljon pienempiä. Kun parkkitalossa oli rinnakkain muutama Mini ja Ford Anglia, niin eipä siellä ahdasta ollut.

Siinä yksi syy, miksi ovet tuntuvat nykyisin haukkaavan useammin naapurin kylkiin.

Vaimon Cadyssä on takana liukuovet ja se on kyllä mitä ihanteellisin kersojen kuljettamiseen. Ihmettelen, miksi useampikin lapsiperhe osta järkiautoja.
Itse olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Autot ovat siis olleet jo melkolailla nykyautojen kokoisia oman elinikäni aikana.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.03.10 - klo:21:38
Aika monesti nuo kyljen nuohoajat on tojotia, mistähän sekin johtuu?

Niitä on liikenteessä niin paljon? ::)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 17.03.10 - klo:21:31

Lisäksi tuntuu siltä, että nykyautoissa on raskaat ovet verrattuna esim 80-luvun autoihin. Tarkoitan lähinnä ovenrajoittimen mekanismia. jos ovesta ei pidä kunnolla kiinni avatessa, se pamahtaa helposti kovalla voimalla viereisen auton kylkeen. Edellinen autoni oikea magneetti noiden törttöjen suhteen. Nykyinen on säästynyt ovilommoilta.

Katsonkin vähän mihin autoni parkkaan. Hälytyskellot soivat mm:

• pakettiautojen kohdalla. Niiden kuskit vähät välittävät "omasta" autostaan, joten niistä tullaan ulos aika rempseästi. Lisäksi jos kolahtaa, lommo on kyljessä (tai lokasuojassa) korkealla.
  • Pienten 2-ovisten kohdalla. Isän vaimolla oli aikoinaan -95 Polo, eikä sen isoja ovia pidellyt kontrollissa kuin raavas äijä. Niillä kuitenkin ajavat yleensä naiset. Vaaran paikka.
  • Lastenistuimet viereisessä autossa. Lapsia laitetaan kyytiin ovet sepposen selällään, ja kolhiintumisriski on suuri.

Aina ei voi valita, mihin autonsa laittaa, mutta pienellä varovaisuudella voi varmasti välttää kolhuja. Täytyy myöntää, että hiukan salpaa hengitystä, kun kaupasta tullessa näkee, että viereen on parkattu ducato.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy