Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

JakeManse

Ärsyttävää ja tosi vaarallistakin on käytös jota paljon näkee. Esimerkiksi oikealle kääntyessään henkilöauto koukkaa kaistan aivan vasemman laidan kautta ihan kuin ajaisi pitkää ajoneuvoyhdistelmää jonka peräosa oikaisee :-\

Tupo

Lainaavoi olla että lanssit on rekisteröity kuorma-autoiksi 
Ei voi.
Määritelmän mukaan sairasauto (=ambulanssi) on tarkoitusta varten varusteltu M-luokan (ihmisten kuljettamiseen tarkoitettu) ajoneuvo. Ts. ambulanssit ovat henkilö- tai linja-autoja.

N-luokan ajoneuvot on tarkoitettu tavaran kuljettamiseen (paketti- ja kuorma-autot.)

VKi

Lainaus käyttäjältä: JakeManse - 11.04.10 - klo:19:38
Ã,,rsyttävää ja tosi vaarallistakin on käytös jota paljon näkee. Esimerkiksi oikealle kääntyessään henkilöauto koukkaa kaistan aivan vasemman laidan kautta ihan kuin ajaisi pitkää ajoneuvoyhdistelmää jonka peräosa oikaisee :-\

Rahtari siviilissä?

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: VKi - 11.04.10 - klo:20:11
Rahtari siviilissä?

Minä vai? en tosiaan :D
Mutta aika paljon tien päällä kuitenkin.

Erkka

VKi ilmeisesti tarkoitti, että tuo koukkaaja on rahtari siviiliautolla liikenteessä? On tapojensa orja. ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

eGetin

On "mukavaa" huomata että ihmiset eivät ole huomanneet noita 100km/h rajoituksia mitkä tuli tällä viikolla voimaan. Nyt kun kahdesti olen suhannut Tampereelle viikonlopun aikana niin joka kerta kun menen tuossa kolmostiellä, on edellä aina auto joka menee max. 80km/h. Tänään kyllä menomatkalla oli jonon kärjessä Avensis joka ajoi 75km/h, ja kun palasin, meni edessä joku pikku-Peugeot alle 70km/h.

Urlaub

^ Helppohan nuo alle 70 km/h ajavat on ohitella. Paljon enemmän vaikeuttavat 89 km/h jyräävät rekat sujuvaa matkantekoa.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 11.04.10 - klo:21:23
^ Helppohan nuo alle 70 km/h ajavat on ohitella. Paljon enemmän vaikueuttaa 89 jyräävät rekat sujuvat matkantekoa.
No juu, mutta yleensä niiden perään osuu juuri kun on saanut tuosta 125cc tykistä sen 100km/h irti ja ohituskaista on juuri päättynyt, ja edessä on vain kahta keltaista viivaa.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Skula - 10.04.10 - klo:22:14
Vielä pimeässä tai hämärässä. Kivet sinkoilee ja tuo melko näkymätön noilla "heijastin" valoilla.. Välillä tuntu ihmeelliseltä kun toi vakkari alko tiputtaa maantiellä vauhtia oikein äkkiseltään, mutta sitten huomas lähestyvän "peikon"!
Ei taida olla CC :ssä mitkään kovin hyvät valot jos ei näe eteensä  ;D

Bisti

Nyt ärsyttää muut tienkäyttäjät  >:(
Pitääkö kaikkien yrittää tunkea sinne töihin samaan aikaan kuin minä. Vaikka tänään tähtäsinkin työpaikalle vasta klo 8:ksi, niin miksi muidenkin piti tehdä samoin. Ja siihen vielä päälle se jo aikaisemmin parjaamani "häikäisevä" edestä päin paistava aurinko.

Oli niin mukava ajella töihin viimeiset pari viikkoa, kun ihmiset oli ilmeisesti lomilla ja liikennettä huomattavasti vähemmän. Ei tökkinyt, ei tullut haitareita. Painuisivat takaisin lomalle siitä. Tai ehkä minun pitäisi jäädä lomalle...   :-\
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

skula

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 11.04.10 - klo:21:38
Ei taida olla CC :ssä mitkään kovin hyvät valot jos ei näe eteensä  ;D

Juu, ei ole CC:ssä kunnon valoja kun ei näe mutkan taakse,  jossa traktori puskee 45km/h takavaloitta tienpenkalla nostaen hirveän pölypilven. Eikä ne valot auta jos tie on pimeä ja autoja tulee kokoajan vastaan, ei voi käyttää pitkiä jotka pelastais, vauhtiero on kuitenkin luokkaa 60km/h. Tai sit on pakko ostaa skoda, jos siinä on lääke tämmöiseen.

RoccoScientist

Kiihdytyskaistalla arpovat. Ei vain voi ymmärtää miksei sillä kiihdytyskaistalla voi kiihdyttää tavoitenopeuteen tai sitten ei osata tehdä päätöksiä, että yritetäänkö päästä edellä vai jättäydytäänkö taakse. Tänään eräs bemaristi tuntui olevan ihan kahvilla. Oma nopeuteni oli liikenteestä johtuen karvan alle 80 km/h, edessäni oli hyvin tilaa ja sinne bemarikin olisi turvallisesti sujahtanut, jos tämä olisi kiihdyttänyt sallittuun nopeuteen. Kuski jäi kuitenkin kiihdytyskaistalle ajelemaan aavistuksen minuakin hiljempaa eikä antanut mitään merkkiä siitä haluaisiko kiilata eteen vaiko jättäytyä minun taakseni (missä oli vilkku?). Itse ratkaisin tilanteen hidastamalla, jolloin bemaristille ei jäänyt enää valinnanvaraa.

Toki on sellaisia liittymiä, missä ei tuohon tavoitenopeuteen aina ehdi turvallisesti kiihdyttää tai joissa pitää muuten vain olla erityisen tarkkana, mutta tämä kyseinen liittymä oli sieltä helpommasta päästä eli hyvä näkyvyys ja kiihdytyskaistalla oli kivasti pituuttakin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

VKi

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 12.04.10 - klo:10:57
Itse ratkaisin tilanteen hidastamalla, jolloin bemaristille ei jäänyt enää valinnanvaraa.

Itse pyrin tällaisten arpojien kohdalla vähentämään arpomismahdollisuuksia ajamalla mahdollisimman tasaista nopeutta (vakionopeudensäätimellä), jotta voivat sitten (hitaasti) arvioida, mihin väliin sopivat ja homma on vain ja ainoastaan heidän "ongelmansa". Jos itse alkaa kiihdyttelemään tai hidastelemaan, voi pahimmillaan sotkea toisen pasmat vielä pahemmin. Itseäni ainakin joskus harmittaa, jos joku yrittää päättää puolestani sitä, mihin rakoon menen, kun juuri itse olen ajatellut toisin.

Otto.

Lainaus käyttäjältä: VKi - 12.04.10 - klo:11:25
Itse pyrin tällaisten arpojien kohdalla vähentämään arpomismahdollisuuksia ajamalla mahdollisimman tasaista nopeutta (vakionopeudensäätimellä), jotta voivat sitten (hitaasti) arvioida, mihin väliin sopivat ja homma on vain ja ainoastaan heidän "ongelmansa". Jos itse alkaa kiihdyttelemään tai hidastelemaan, voi pahimmillaan sotkea toisen pasmat vielä pahemmin. Itseäni ainakin joskus harmittaa, jos joku yrittää päättää puolestani sitä, mihin rakoon menen, kun juuri itse olen ajatellut toisin.
Juuri näin minäkin pyrin toimimaan. Tosin jos saa valita mihin sen rampista kiihdyttelijän haluan suhteessa omaan autoon, niin mielummin sinne taakse kuin eteen - ropisee ne pikkukivet ja muut sälät renkaista jonkun muun tuulilasiin ja keulaan.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: VKi - 12.04.10 - klo:11:25
Itse pyrin tällaisten arpojien kohdalla vähentämään arpomismahdollisuuksia ajamalla mahdollisimman tasaista nopeutta (vakionopeudensäätimellä), jotta voivat sitten (hitaasti) arvioida, mihin väliin sopivat ja homma on vain ja ainoastaan heidän "ongelmansa".

Tämähän tosiaan oli lähtötilanne eli vakkarilla ajelin aavistuksen hiljempaa kuin rajoitus. Ei kuitenkaan ollut ilmeisesti riittävän helppo tilanne, sillä bemaristi jäi ajelemaan vakionopeutta keulani kohdille ja tosiaan vielä sellaista nopeutta, että en olisi omalla vauhdillani millään kerennyt hänen ohitseen ennen kuin kiihdytyskaista loppuu. Eteeni ehtiminen olisi vaatinut kiihdyttämistä ja taakse jättäytyminen selvää jarrutusta, mutta kummastakaan ei annettu merkkejä. Edes vilkkua ei osattu laittaa päälle. Kuskilla ei siis tuntunut olevan mitään suunnitelmaa, joten pakkohan sitä oli jokin päätös tehdä yleisen liikenneturvallisuuden tähden. Ties vaikka olisi viime hetkellä yrittänyt väkisin puskea keulan läpi kaistalle.

Olet kyllä ihan oikeassa tuossa, että helpoin ja oikein tapahan on ajella vakionopeutta, jolloin muiden on helppo ennustaa omat liikkeesi ja sovittaa vauhtinsa ja sijoittumisensa sen mukaan. Tähän itsekin pyrin, mutta joidenkin kohdalla sekään ei vain tunnu auttavan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

P.Alikka

Itse kun haaveilen liittyväni jollekin tielle rampilta, niin kiihdytän nopeuden reilusti hiukan korkeammaksi kuin sen tien nopeusrajoitus on, mihin haluan liittyä. Näin ollen todennäköisesti liityn reilusti tiellä ajavien etupuolelle (ei lenna kivet tms. laseille) ja tiellä jo ajavien ei tarvitse arpoa aikeitani. Toki näin ei voi aina tehdä tuuhkista tms. johtuen ja silloin korostuu se aina niin korvaamaton vilkku arvoon arvaamattomaan...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

JakeManse

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 11.04.10 - klo:20:38
VKi ilmeisesti tarkoitti, että tuo koukkaaja on rahtari siviiliautolla liikenteessä? On tapojensa orja. ;)

Kjäh! :D
Anteeksi yksinkertaisuuteni. Saattaa olla, mutta tuntuu rahtareita olevan sitten aika runsaasti tien päällä, myös siviilissä.

JeanC

Tänään ärsytti kun olin aamulla menossa töihin Tuusulasta Viinikkalaan.
Oli pikkasen kiire ajelin 60 rajotuksella mittarin mukaan 80, eli oikeast jotain 75. Ohitin tumman harmaan Octavia farkun, Octavialla nopeus about 60-70, sitten kun olin päässyt ohi niin Octavia rupes roikkumaan puskurissa vaikka olin ohittanut hänet heittämällä äsken  ??? Ja oman nopeuden pidin samana vakkarin avulla.

Otto.

Itänaapurit ottaa pattiin. Ajetaan kuin elopellossa ja kikkaillaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Tänäänkin roikuttiin takapuskurissa, ohiteltiin oikealta ja kiilailtiin sieltä sitten eteen, hidasteltiin heti perään ja taas sama rumba uudestaan Loviisa - Kehä III välillä. Jos ei olisi ollut anoppikokelas kyydissä, olisi Iigori oppinut vähintäänkin yhden uuden sanan suomea.

Flat

Tiestön onneton kunto ottaa pattiin. Tänään kehä 2:lla ajelin yhden auton perässä ja manailin sitä että asfaltista oli murentunut aikamoisia palasia irti, ja pientareella oli suorastaan irosoraa....

Eikä aikaakaan kun hillitön lentävä kivi ilmestyi horisonttiin ja tuli suoraan kohti päätä. Huomasin,  että vaistomaisesti vedin pään piiloon ratin taakse. Sitten kuului hilliön pamahdus kun kivi iskeytyi tuulilasiin. Ihme ,että ei mennyt paskaksi, oli sen verran iso kimpale. Pikku jälki jäi tuulilasiin.

Se otti pattiin.....

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Otto. - 16.04.10 - klo:20:39
Itänaapurit ottaa pattiin. Ajetaan kuin elopellossa ja kikkaillaan kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Tänäänkin roikuttiin takapuskurissa, ohiteltiin oikealta ja kiilailtiin sieltä sitten eteen, hidasteltiin heti perään ja taas sama rumba uudestaan Loviisa - Kehä III välillä. Jos ei olisi ollut anoppikokelas kyydissä, olisi Iigori oppinut vähintäänkin yhden uuden sanan suomea.
Toi on ihan totta, tuntavat omistavan koko maailman  :-\

Anshjelm

Taitavat omistaakin kun toissapäivänä meikän ohitti Kehä I:llä itänaapurin autokuljetusrekka täynnä Panameroja, eiköhän toi 110-120 mittarissa ollu. On se vaan hassu ajokulttuuri tuollainen.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Anshjelm - 16.04.10 - klo:21:08
Taitavat omistaakin kun toissapäivänä meikän ohitti Kehä I:llä itänaapurin autokuljetusrekka täynnä Panameroja, eiköhän toi 110-120 mittarissa ollu. On se vaan hassu ajokulttuuri tuollainen.
En edes viitsi kirjottaa mitä ajattelen tommosesta  >:(

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Anshjelm - 16.04.10 - klo:21:08

Ottiko ohitus vaiko kenties köyhien venäläisten Porsche-lähetys enemmän pattiin?

Anshjelm

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 16.04.10 - klo:21:19
Ottiko ohitus vaiko kenties köyhien venäläisten Porsche-lähetys enemmän pattiin?

no pakkohan se on myöntää että kelpais varmaan mullekin. eli sekä että.

Marapetsu

En tiedä mikä on mutta nämä VOLVO kuskit liikenteessä on mielestäni aivan sairasta sakkia.
Marapetsu.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Marapetsu - 16.04.10 - klo:22:30
En tiedä mikä on mutta nämä VOLVO kuskit liikenteessä on mielestäni aivan sairasta sakkia.
Volvokuski on ****ku  ;D

VW-man

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 16.04.10 - klo:20:48
Toi on ihan totta, tuntavat omistavan koko maailman  :-\

Tuo on kyllä niin totta. Niin ja ainoa auton väri tuntuu olevan musta ja vain julmetun kokoinen isolohkoinen maasturi kelpaa kuljettimeksi ja sillä sitten ajetaan täällä miten sattuu, muista piittaamatta ja ollaan niin röyhkeää ja maailmanomistajaa. Kaunis mallimittainen pikkurouva sitten istuu siellä pelkääjänpukilla kuin mikäkin kuningatar ja katselee arvioiden ja arvostellen kaikkea. Perkuleen rys...

JeanC

Lainaus käyttäjältä: J1978 - 16.04.10 - klo:22:37
Tuo on kyllä niin totta. Niin ja ainoa auton väri tuntuu olevan musta ja vain julmetun kokoinen isolohkoinen maasturi kelpaa kuljettimeksi ja sillä sitten ajetaan täällä miten sattuu, muista piittaamatta ja ollaan niin röyhkeää ja maailmanomistajaa. Kaunis mallimittainen pikkurouva sitten istuu siellä pelkääjänpukilla kuin mikäkin kuningatar ja katselee arvioiden ja arvostellen kaikkea. Perkuleen rys...
Toi tilanne on niiiiiiin tuttu.
Olin stadissa ajelemassa, kolme kaistaa. Yksi vasempaan, yksi suoraan ja yksi oikealle. Olin itse menossa suoraan, vasemmalle kaistalle tuli Mesen GL ryss*n rekkareissa. Valojen vaihtuessa vihreäksi suoraan menijöille, ryss* päätti painaa kaasua ja tulla vasempaan kääntyjien kaistalta suoraan eteeni  :-\. Et sellasta pientä  ::)

Gogol

Nämä "itä-Suomalaiset" autoilijat huomaa jo kaukaa, kun tykkäävät jostain syystä ajella hätävilkut päällä... Tokihan siinä motarin rampilla/kiihdytyskaistan keskellä passaa räplätä navigaattoria, kunhan muistaa laittaa ne hätävilkut päälle. >:( No onneksi itänaapureita näkee täällä lähinnä vain joulun ja vuodenvaihteen aikoihin ja muu aika vuodesta on suht. vapaata niistä teiden ritareista :-*

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy