Softauksen vaikutus vakuutuskorvauksiin

Aloittaja Peltzi, 09.11.12 - klo:22:42

« edellinen - seuraava »

Peltzi

Joo kyllähän tohon sen 215hv saa pelkällä softalla.

"karalakin" sen vahvistaa.

http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/malli.php?valmistaja=Audi&korimalli=A4_B8_2007-

ja apr:ltä saa ilmeisesti myös samoja lukemia.  ;)

kaara57

90 hv lisää on ihan kiva asia.Mutta ei niin kiva enään kun kolaroit sitten tämän rekisteröimättömän ajoneuvon.Maksat sitten kaiken itse.Halpaa viritystä ?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: kaara57 - 09.11.12 - klo:23:31
90 hv lisää on ihan kiva asia.Mutta ei niin kiva enään kun kolaroit sitten tämän rekisteröimättömän ajoneuvon.Maksat sitten kaiken itse.Halpaa viritystä ?
Yksi syy miksi en halua softaa autoihini.Ennemmin maksan lisää saadakseni haluamani tehoreservin laillisesti.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: kaara57 - 09.11.12 - klo:23:31
90 hv lisää on ihan kiva asia.Mutta ei niin kiva enään kun kolaroit sitten tämän rekisteröimättömän ajoneuvon.Maksat sitten kaiken itse.Halpaa viritystä ?

BULLSHIT!! Kerro yksikin tapaus jossa näin on käynyt? Teoriassa joo, mutta käytännössä ei, eli millä vakuutusyhtiö näyttää toteen, että autossasi on ollut moottoriohjausyksikkö uudelleen ohjelmoitu? Vakuutusyhtiöllä ei ole mitään intressiä tähän ja vaikka auto olisi uudelleen ohjelmoitu millä perusteella vakuutusyhtiö voisi evätä korvausten maksamisen, jos olet muuten liikennesääntöjä noudattanut?

Tämä on tätä urbaanilegendaa jota netissä jauhetaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG vm.2019
Ex Skoda Octavia RS Combi 2.0TDI DSG vm. 2014
Ex Audi A4 Avant 2.0TDI vm.2010
MB C32 AMG 395hv
Jaguar X-type 3.0 AWD

mol

Itselläni on mielikuva että auton pitää olla sellainen kuin rekisteriotteessa sanotaan. Ellei se ole rekisteriotteen mukainen ja vakuutusyhtiö sen saa tietoonsa niin hankaluudet alkavat. Mikäli se on muutoskatsastettu niin ongelmia ei ainakaan ilmene.

PTG

#5
Lainaus käyttäjältä: kaara57 - 09.11.12 - klo:23:31
90 hv lisää on ihan kiva asia.Mutta ei niin kiva enään kun kolaroit sitten tämän rekisteröimättömän ajoneuvon.Maksat sitten kaiken itse.Halpaa viritystä ?

Linkki (autonvaihto)topicciin on "pikkuisen" löysä eli tätä keskustelua voisi jatkaa toisaalla sikäli kuin aiemmin käytyyn jollakin on jotain lisättävää?

Urbaanilegendojen uudelleen virittelylle löytyy toki aina omat kannattajansa ja sillä saa lähes poikkeuksetta aikaan kasapäin uusia alkuperäiseen asiaan juuri mitenkään liittymättömiä viestejä (tässä yksi niistä ;D), mutta sen paremmin uusi kuin käytettykään auto ei muutu rekisteröimättömäksi softaamisella, mutta asianmukaisesti (muutos)katsastamaton siitä kylläkin tulee. Sama koskee tosin myös softaamista, jossa tehoja alennetaan  ;)

Ja teoriassa tietysti kaikkia muitakin muutoskatsastusta edellyttäviä muutoksia eli vaikkapa renkaiden muuttamista kokoon, jota ei rekisteriotteesta löydy ja joka ylittää rengasmuutoksia koskevat yleiset reunaehdot. Ja vieläpä siten, että tässä linkki korvausten epäämiseen on jo huomattavasti lähempänä reaalimaailmaa:P

Ihan oikeaa pohtimisen aihetta sen sijaan aiheuttaa se, että moottorivaurion yms. teknisen murheen sattuessa muutokset johtavat ilmi käydessään takuun epäämiseen ja se voipi aiheuttaa harmaita hiuksia vähän nuoremmallekin... 8) On siis tullut kokeiltua ihan käytännössäkin :-*

edit: no nyt, kun "keskustelu" on siirron jälkeen omassa ketjussaan, tämän viestin alkuperäinen pointti/syy on hävinnyt, mutta en viitsi kokonaan poistaakaan, kun toinen pointti edelleen pätee eli paljon fiksumpaa olisi keskustella kaikista "laittomista" muutoksista sen sijaan, että keskitytään pelkästään softaukseen, joka ei itsessään aiheuta onnettomuuksia, vaan on enintään osatekijä muutoinkin korvauksen alentamiseen oikeuttavan liikennekäyttäytymisen "mahdollistajana" :P

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 10.11.12 - klo:10:21
millä vakuutusyhtiö näyttää toteen, että autossasi on ollut moottoriohjausyksikkö uudelleen ohjelmoitu? Vakuutusyhtiöllä ei ole mitään intressiä tähän ja vaikka auto olisi uudelleen ohjelmoitu millä perusteella vakuutusyhtiö voisi evätä korvausten maksamisen, jos olet muuten liikennesääntöjä noudattanut?


Pyytämällä huoltoa laittamaan ohjainlaite piuhan päähän,jos olisi aihetta olettaa softausta.
Tehoja lisättäessä muutoskatsastuksessa tulisi vastaan jarrut,ym alustan osat.Ovatko jarrut riittävän tehokkaat vastaamaan lisättyäjä tehoja.
Vakuutusyhtiön intressi on korvausten epääminen.



kaara57

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.11.12 - klo:11:27

Pyytämällä huoltoa laittamaan ohjainlaite piuhan päähän,jos olisi aihetta olettaa softausta.
Tehoja lisättäessä muutoskatsastuksessa tulisi vastaan jarrut,ym alustan osat.Ovatko jarrut riittävän tehokkaat vastaamaan lisättyäjä tehoja.
Vakuutusyhtiön intressi on korvausten epääminen.




Kaikenlaisia virityspajoja jotka tekevät näitä optimointeja voi verrata vaikka pimeän viinan kaupitteluun  ;D

Nipademu

Tuli käytyä tänään istumassa A4 Allroadin kyydissä. On se vaan edelleenkin vähä ahtaan tuntuinen omaan makuun. Etsintä siis jatkuu... Samalla kertaa tuli tsekattua myös uusi 3-sarjan touring ja X3. Tuo 3-sarjalainen istui kuin hanska omaan makuun, mutta hinta... :(

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.11.12 - klo:11:27

Pyytämällä huoltoa laittamaan ohjainlaite piuhan päähän,jos olisi aihetta olettaa softausta.
Tehoja lisättäessä muutoskatsastuksessa tulisi vastaan jarrut,ym alustan osat.Ovatko jarrut riittävän tehokkaat vastaamaan lisättyäjä tehoja.
Vakuutusyhtiön intressi on korvausten epääminen.

Eipä taida huollon lippalakkipoijat ymmärtää niin paljoa noiden autojen päälle, että osaavat sanoa mikä on viritetty ja mikä ei. Maahantuojan edustaja voisi ehkä osatakin verrata auton ohjelmakarttaa alkuperäiseen, mutta tuskinpa niilläkään on intressejä.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Zaasa

^Ohjelmasta näkee heti onko sitä käsitelty vaiko alkuperäinen,merkkihuollon poikien kertomaa :)

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.11.12 - klo:15:51
^Ohjelmasta näkee heti onko sitä käsitelty

Näin taitaa olla, ennakot, maksimipaine yms. muuttuvat jonkin verran lastutettaessa.

Muutoin topiikkiin, kävin kyräilemässä Siplän pojan Raision toimipisteen läpi, on siinä halli sisustettuna suhteellisen korkean hintaisilla 'huonekaluilla' ( 3-4- kymmentä autoa keskihinta matala kuusnumeroinen luku).  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

eGetin

Jos vakuutusyhtiö toteaa että autossa on enemmän tehoa kuin pitäisi niin sen kuuluu myös sen jälkeen selvittää että olisiko se vaikuttanut ko. onnettomuuden lopputulokseen. Hirvikolarissa tuskin on väliä 80km/h nopeudessa että onko pellin alla 200 vai 250hv tehoa.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 10.11.12 - klo:16:02
Hirvikolarissa tuskin on väliä 80km/h nopeudessa että onko pellin alla 200 vai 250hv tehoa.

Mutta se et ole sinä ketä näin päättää.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Mikko

Eikä kuulu selvittää mitään. Kyllä se riittää, että auto ei ole tieliikennekelpoinen ts. katsastettu niillä muutoksilla mitä siihen on tehty. Muutoskatsastuksen edellyttävät muutokset pitää myös yleensä ilmoittaa vakuutusyhtiöön, saattavat vaikuttaa vakuutusmaksuun ja siihen että korvataanko vai ei. Näin se vaan menee, lukekaa niitä vakuutusehtoja.

Eri asia on sitten, että saako "laittomuudet" selville vai ei ja voisivatko ne vaikuttaa johonkin tai ei, nämä ovat puhdasta spekulaatiota jolla ei todellisuuden kanssa ole mitään tekemistä. Virittämällä ottaa aina pienen riskin.

Nipademu

Jännäkakka housussa odotellaan ennakkotapausta. Noita ohjelmoituja autoja alkaa varmaankin olemaan liikenteessä jo tuhansia, joista tuskin monikaan muutoskatsastettu.  ;D
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Nipademu - 10.11.12 - klo:16:55
Jännäkakka housussa odotellaan ennakkotapausta. Noita ohjelmoituja autoja alkaa varmaankin olemaan liikenteessä jo tuhansia, joista tuskin monikaan muutoskatsastettu.  ;D

Joo tuo olisikin kolaritapauksessa fiksua, heti vetää virityskortti jos syyllisenä osapuolena. Eri asia tietysti johtaako tuo mihinkään.

HiTecci

Täähän on ihan kuin yläaste-ikäisillä "keskustelut" mopojen virityksistä, mahd. seuraamuksista jos jää kiinni poliisille tahi vak.yhtiölle :D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

mol

Juu, ei uskoisi että tällaisellakin palstalla pitää vääntää näin itsestäänselvistä asioista. Onhan vakuutusyhtiöllä melkoisesti intressiä selvitellä asioita jos vaakakupin toisella puolella on satojentuhansien korvaukset jossain kolaritapauksessa. Vaikkei viritys mitenkään kolaria olisi aiheuttanutkaan...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.11.12 - klo:15:51
^Ohjelmasta näkee heti onko sitä käsitelty vaiko alkuperäinen,merkkihuollon poikien kertomaa :)

Täällä taas kertoivat ettei näe, tarvittaessa saa softauksen selville mutta testeri ei siitä tiedä mitään kun töpseli laitetaan kiinni. Yleensähän huollot juurikin pelottelee noin että kukaan ei uskaltaisi autoaan viritellä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

mothar

Ei ainakaan volkkarin oma express huolto huomannut huollossa mitään vaikka softattu auto. Tosin lukivat kai vain vikakoodit...
Volvo V60 D4 AWD Polestar
ex: Golf V GTI 2008, APR stage 1
ex: Golf IV 1,6 hätänen bensa

VCDS@Oulu

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: mothar - 10.11.12 - klo:19:01
Ei ainakaan volkkarin oma express huolto huomannut huollossa mitään vaikka softattu auto. Tosin lukivat kai vain vikakoodit...

Ei huomannut vaiko ei siitä ilmoittanut sinulle?

Jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, etteikö autotehtaat tekisi ohjelmiinsa minkäänlaisia "vesileimoja", joista alkuperäisyyden tai tuunaamiseen voisi tunnistaa. Olisko tehtaat niin kädettömiä ja sinisilmäisiä?

Micco

Ennen sen suurempaa hyperventilointia haluaisin kuulla/nähdä esimerkkitapauksen. Jossa siis softatun auton omistaja on jäänyt ilman minkäänlaisia korvauksia kolaritilanteessa, joka ei johdu tästä laittomasta muutoksesta? Lain kirjaimen mukaan näinhän se menee, ja se mahdollisuus on olemassa.

Mutta onko kenelläkään tähän keskusteluun osallistuneista antaa todellista esimerkkiä elävästä elämästä?

Jos ajat autosi lunastukseen todistettavasti vaikkapa 240km/h vauhdista, vaikkei auto tehtaan jäljiltä kulje kuin 210km/h, voisi tuollaisessa skenaariossa olla jo jotain teoreettista perää. Jos taas nykäiset talviliukkaalla risteyksessä edelläajavan perään, pidän tuota auton läpeensä syynäämistä perin epätodennäköisenä. Etenkään jos et ole teippaillut softapajan/viritysosien mainoksia ympäri autoasi, ja nostele poliiseille housujasi em. firmojen mainoslippis päässä.

Mutta kyllä. Laki sanoo että tehdyt muutokset on muutoskatsastettava. Jos taas omistaisin softatun/muutoskatsastamattoman auton, tuskin pyörisin öitäni hiessä miettiessäni tätä pihalla seisovaa tikittävää aikapommia.

Jos perseilet liikenteessä niin, että autosi oletetaan olevan viritetty/laiton onnettomuuden sattuessa ja sitä halutaan ehdoin tahdoin tutkia asian takia, ollaan menty metsään jo ennen itse onnettomuutta.
Torsen + haldex + visco

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Micco - 10.11.12 - klo:19:28
Ennen sen suurempaa hyperventilointia haluaisin kuulla/nähdä esimerkkitapauksen. Jossa siis softatun auton omistaja on jäänyt ilman minkäänlaisia korvauksia kolaritilanteessa, joka ei johdu tästä laittomasta muutoksesta? Lain kirjaimen mukaan näinhän se menee, ja se mahdollisuus on olemassa.

Mutta onko kenelläkään tähän keskusteluun osallistuneista antaa todellista esimerkkiä elävästä elämästä?

Jos ajat autosi lunastukseen todistettavasti vaikkapa 240km/h vauhdista, vaikkei auto tehtaan jäljiltä kulje kuin 210km/h, voisi tuollaisessa skenaariossa olla jo jotain teoreettista perää.

Eipä taida olla tuollaisia tapauksia, mutta jos Suomessa ajat todistetusti pellolle yli "kahden markan" nopeudella, niin vakuutusyhtiö voi pestä kätensä jo pelkästään sillä perusteella. Käräjätuomiossa kun lukee jotain vakavasta piittaamattomuudesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, niin eipä tarvitse korvauksiakaan maksaa. Tämä lienee useimmille selvää rattijuopumuksen suhteen, mutta harvempi tietää saman tapahtuvan myös päättömän kohelluksen seurauksena.


Lainaus käyttäjältä: Micco - 10.11.12 - klo:19:28
Mutta kyllä. Laki sanoo että tehdyt muutokset on muutoskatsastettava. Jos taas omistaisin softatun/muutoskatsastamattoman auton, tuskin pyörisin öitäni hiessä miettiessäni tätä pihalla seisovaa tikittävää aikapommia.

Entä yritätkö hakea takuukorjausta ilmeenkään värähtämättä tai myydä auton eteenpäin ilmoittamatta virityksistä ostajalle?

Veikkaan, että moni joutuu tässä kohtaa valehtelemaan.  ;)

Onko se sitten oikein vaiko ei? Mielestäni ei se ainakaan rehellistä ole, mutta monelle rehellisyys on varsin joustava käsitys, jos on itse saavana osapuolena.

Zaasa

#23
Automyyjä myy tietämättään softatun auton asiakkaalle.Laukeaa turbo tai Dsg,muuten menisi takuukorjauksena tai virhevastuuna, mutta huomataan softa.Maahantuoja pesee kätensä maksajan roolissa.Kuka maksaa korjauksen?

Softaaminen alkaa olla aika yleistä,viime viikolla jäähallin parkkipaikalla oli tuhansien autojen lasiin tullut autoasin mainos jossa tarjottiin uutena palveluna softaa 490â,¬.

Vakuutusyhtiötkin alkaa kiinnittämään huomiota vakavissa onnettomuus tapauksissa auton tekniikkaan.


Golfauto

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 10.11.12 - klo:20:19
Automyyjä myy tietämättään softatun auton asiakkaalle.Laukeaa turbo tai Dsg,muuten menisi takuukorjauksena mutta huomataan softa.Maahantuoja pesee kätensä maksajan roolissa.Kuka maksaa korjauksen?

Softaaminen alkaa olla aika yleistä,viime viikolla jäähallin parkkipaikalla oli tuhansien autojen lasiin tullut autoasin mainos jossa tarjottiin uutena palveluna softaa 490â,¬.

Vakuutusyhtiötkin alkaa kiinnittämään huomiota vakavissa onnettomuus tapauksissa auton tekniikkaan.

Lähtisin siittä, että jos olet ostanut 1.0 polon se on kanssa sitä jos muuta ei lue (eri jos rekisteriotteessa näkyy esim ABT lastu). Myyjä varmaan sitten saa tapella sen kanssa keneltä vaihdokki on tullut, mutta sinun ongelmasi on vain sinun ja myyjän välinen. Mielestäni myyjän tietämättömyys ei tee häntä mitenkään autuaaksi asiassa, koska "mä en tiennyt" selitys ei oikein päde kuin koulun pihoilla.

exari

Tää on niin vanha kina että...mulla on se käsitys että jos kasvanut lisäteho ei ole suoraan vaikuttanut onnettomuuden syntyyn,ei vaikutusta korvauksiin. eli niinkuin jo edellä mainittiin: ajat 250km/h skutsiin autolla joka vakiona menee 220. voipi olla seurauksia...ja ehkä pieni harmi tossa tilanteessa.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: exari - 10.11.12 - klo:20:29
Tää on niin vanha kina että...mulla on se käsitys että jos kasvanut lisäteho ei ole suoraan vaikuttanut onnettomuuden syntyyn,ei vaikutusta korvauksiin.
Käsityksesi ei voisi pahemmin  olla pielessä ::) Jos viritetty auto on muutoskatsastettu niin ei ole vaikutusta korvauksiin.

Tehokkaampien autojen rakentelua olen myös itse tehnyt,pieniä moottoreita vaihdettiin
isompaan.Autoon vaihdettiin taakse ja eteen isommat jarrut ja autot muutoskatsastettiin.

NcP

Mites kun mä vaihdoin vapaavirtaussuodattimen ja valmistaja lupaa sille +10hp?  Joudunko onnettomuuden sattuessa maksumieheksi?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: NcP - 10.11.12 - klo:20:49
Mites kun mä vaihdoin vapaavirtaussuodattimen ja valmistaja lupaa sille +10hp?  Joudunko onnettomuuden sattuessa maksumieheksi?
No oletko tehnyt autoon jotain sellaisia teknisiä muutoksia mitkä täytyisi muutoskatsastaa, esim. nostanut tehoa?

NcP

Joo, kyllähän tuo suodattimen vaihto on tekninen muutos ja tehoakin pitäisi olla lisää.  Ilmeisesti muutoskatsastus on edessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy