Moottorin lämpötila ajaessa?

Aloittaja Josip, 02.09.19 - klo:15:58

« edellinen - seuraava »

Josip

Vaihdatin öljyt VW Jetta 2.0 TDI moottoriin. Ajaessani moottoritiellä 120 km/h niin moottorin lämpötila nousi
100 asteeseen. En ole huomannut, että sitä olisi aikaisemmin tapahtunut vaan käyntilämpötila on n. 90-94 asteessa. Onko normaalia, että lämpötila nousee 100 asteeseen ja voiko tämä liittyä vasta tehtyyn öljynvaihtoon
(ei merkkiliike).

o.b.

Saattaa olla myös anturivika. Jos on Climtronic, sen näytölle saa moottorin lämpötilan. Anturissa on kaksi piiriä, toinen mittaristolle ja toinen ECUlle. Climatronic näyttää tietääkseni ECUn tiedon.

Jos sekä mittaristo, että Climatronic näyttää kuumentumisen, silloin on jotain häikkää jäähdytyksessä.

Clintronicin salaiseen valikkoon pääsee tietyllä nappulakombinaatiolla. Löytyy varmaan ohjeet googlaamalla.

ppe

Onko kyseessä siis jäähdytinnesteen vai öljyn lämpötila? Jos öljyn, niin esimerkiksi hiukkaspolton (dpf) tapahtuessa lämmöt saattaa nousta hieman sadan päälle. Samoin reippaammin poljettaessa tai kuormaa vedettäessä.

Moottorin jäähdytinnesteen lämpömittari taas näyttää 90 astetta normaalisti ilman, että se olisi välttämättä ollenkaan 90 °C vaan normaalilla alueella. Edellä mainitusti toimii ainakin 2010 Octaviassa, 1.6 tdi cr.

Tos®

Ja jos todella kyseessä on jäähdytysnesteen lämpötila, 100 astetta on paljon.
Mittaristo on tehty niin, että oikea lämpötila voi seilata välillä 70 -110 ja neula sojottaa visusti 90 astetta.
Näin on ollut jo 2000 luvun vaihteesta asti.

Öljyt voi olla vaikka 110 asteisia eikä mitään hätää, Jetassa tosin ei taida olla öljyn lämpötilan näyttöä?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

o.b.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=380.0

Tuolta löytyy selkeät ohjeet Climatronicin diagnostiikka moodista.

hojaleht


Onhan jäähdytinnestettä riittävästi eli kylmässä autossa MIN merkin kohdille?

Omaa 2.0 TDI konetta kun seurailin niin ei se juuri edes kuumene motarivauhdissa, pitää kyllä 90 lämmöt uudella termostaatilla mutta vaatii pitkän ajon että nousee lämmöt edes siihen 90 asentoon...

Itse lukaisisin heti moottorin lämpöanturien lukemat VCDS.llä tai vastaavalla. Saattaa hyvinkin olla että lämpömittarin anturi on kuollut tai jäähdyttimen puhallin ei pyöri
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Mikey

#6
Jos anturi on kunnossa, niin sitten jää kaksi vaihtoehtoa (kolmas olisi tukkeutunut syyläri):

- termostaatti ei avaudu täysin-> testi: syylärin yläletku ei ole ajaessa kuuma
- vesipumppu ei kierrätä kunnolla -> testi: auton sisätilat ei lämpene pitemmän ajon aikana

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy