Climatronic koodit (diagnostiikkatila)

Aloittaja Jyri, 03.12.09 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

Jyri

Tämä on poimittu joskus aikoinaan UVWn jostakin postauksesta, kaikki krediitti niille kenelle se kuuluu:

Climatronicin diagnostiikkatilan kanavia voi selata seuraavasti:

Paina yhtäaikaa "ECON" ja "puhallus ylöspäin" (Econ-nappulalla pääsee diagnostiikkatilasta pois). Tämän jälkeen vasemmalla lämpötilasäätimellä pyörittämällä haetaan vasempaan näyttöön esim. "-19.0".

Nyt oikeassa näytössä näkyy auton nopeus 1 km/h tarkkuudella.

Puhalluksen voimakkuussäätimellä pyörittämällä voi vielä selata alikanavia; "-19.1", "-19.2" jne.

ECON+ Puhallus itseenpäin napinpainallus = Self Test / Calibration
ECON+ Sisäkierto nappia pohjassapainettuna 2sek = ? kenties vikakoodit? itselläni oli "io" näytössä.

Tässä muutamia Climatronicin koodeja koostettuna: (boldatut ovat kohtuullisen varmoja)

Sensor 0,00-0,02:

Sensor 01,0 : Sisälämpötila-anturin mittaama arvo (anturi on Climatronicin OFF-napin keskellä)

Sensor 01,1: ilman lämpötila (samalta anturilta)

Sensor 01,2 : ilman lämpötila, mutta minkä ilman?

Sensor 01,4 : Valoisuusanturin mittaama arvo (anturi on Climatronicin OFF-napin keskellä)

Sensor 04,0 : Ulkolämpötila (sama kuin ajotietokoneessa)

Sensor 04,1 : Ulkolämpötila (anturilta suoraan)

Sensor 04.2 : Ilmastointilaitteen ottoilman lämpötila (todennäköisesti; näyttää hieman ulkoilmaa korkeampaa lämpötilaa)

Sensor 05.4 :Lämmityslaitteen suhteellinen teho (255=max.) = 07.4

Sensor 06.0 : Lämmityslaitteelta matkustamoon lähtevän ilman lämpötila
Sensor 06.1 : Lämmityslaitteelta matkustamoon lähtevän ilman lämpötila
Sensor 06.2 : Lämmityslaitteelta matkustamoon lähtevän ilman lämpötila

Sensor 07.4 : Lämmityslaitteen suhteellinen teho (255=max.) = 05.4

Sensor 08.0 : Lämmityslaitteelta matkustamoon lähtevän ilman lämpötila
Sensor 08.1 : Lämmityslaitteelta matkustamoon lähtevän ilman lämpötila
Sensor 08.2 : Lämmityslaitteelta matkustamoon lähtevän ilman lämpötila

Sensor 19,0 : Nopeus Yli 100 km/h näytössä vilkkuu vuorotellen 1 ja kymmenet eli esim. 103 km/h = 03 ja 1.

Sensor 19,1 : Jäähdytysnesteen lämpötila

Sensor 19,2 : Kierrosluku (22 = 2200 k/min)

Sensor 19,3 : Ilmastoinnin kompressorin tila: 0= ei käynnissä, muut = käynnissä. Ilmoittaa kompressorin kierrosnopeuden

Ja jotta asia ei olisi liian yksinkertaista, uusissa Climatoniceissa em kolmen sensorin näyttämät ovat seuraavanlaiset:

Sensor 19.1: Auton nopeus (mailia/h).

Sensor 19.2 : Jäähdytysnesteen lämpötila.

Sensor 19.3 : Moottorin kierrosluku X 1/100 (22 = 2200 k/min).


Jos autossa ilmastointi-ilman lisälämmityselementti (PTC-elementti mm. Golf- ja Octavia-TDI:ssä)
Sensor 20.0 : ilmastointi-ilman lisälämmitinelementin 1/2 (PTC) päälläolo: 01=ON, 00=OFF (ECON tai automatiikkaohjaus)
Sensor 20.1 : ilmastointi-ilman lisälämmitinelementin 2/2 (PTC) päälläolo: 01=ON, 00=OFF (ECON tai automatiikkaohjaus)
Sensor 20.2 : ilmastointi-ilman lisälämmitinelementin 1/2 (PTC) suhteellinen teho (60 = max.)

Jos autossa jäähdytysnesteen polttoainekäyttöinen lisälämmitysjärjestelmä (mm. Touran-TDI:ssä)
Sensor 20.0 : lisälämmittimen päälläolo: 01=ON, 00=OFF (ECON tai automatiikkaohjaus)
Sensor 20.5 : Näyttää kanavan 20.0 tilaa käänteisesti

Sensor 24,5 :

Sensor 25,0 :

Marko_K

Tämän olisi ehkä syytä olla jossain muualla kuin Golf V:n alla, koska koodit toimivat paljon useammassa mallissa, ainakin Golf V, Touran, Passat 3C ja Octavia II.

Jyri

Niin sitä minäkin mietiskelin, toinen vaihtoehto olisi ollut electroniikka osio, mutta valitsin Golfin koska nuo kaikkihan ovat enempi vähempi samaa runkoa/alustaa.

Wekotin

Onkos jollain tietoa mikä on kanava 22.5. Itse meinasin, että olis sisälämpötila kun selvästi lukuarvo nousee kun pistää käden siihen puhallusnopeussäätimen keskellä olevan anturin eteen.

Reneto

#4
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.01.10 - klo:15:15
Onkos jollain tietoa mikä on kanava 22.5. Itse meinasin, että olis sisälämpötila kun selvästi lukuarvo nousee kun pistää käden siihen puhallusnopeussäätimen keskellä olevan anturin eteen.

Tuo 01,0 näyttää melko varmasti sisälämpötilan. Onko 22,5 kanavalla sama lukema..? Hitto, pitäisi tulostaa lista ja ottaa autoon mukaan, kuskata vaikka hanskalokerossa. Ei noista muista ulkoa kuin joitakin tärkeimpiä.

Muoks: Onko kenellekään muuten ollut apua tuosta self test "kalibroinnista". Minusta kesällä ja syksyllä kabiiniin tuli liian lämmintä ilmaa, vaikka sisälämpötila-anturilla oli säädettyä lämpötilaa isompi lukema. Esim. säädetty 22C, sisälämpötila 26C (kanavalta 01,0) ja 06 ja 08 näyttivät matkustamoon tulevan n 40 asteista ilmaa ?? Self test kalibroinnilla ei ollut mielestäni mitään vaikutusta.

En muista oliko esimerkkilämpötilat ihan oikein, mutta jotain tuon suuntaista..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Wekotin

No joo ei se varmaan ollutkaan sisälämpötila. Silloin kun tota kokeilin tuntui loogiselta, koska lukema oli 1,5 alle climatrocilla asetettua lämpötilaa ja nousi koko ajan ja kun anturin peitti rupes lukemat nousemaan todella nopeasti eli oletin tuon olevan sisälämpötila suoraan. Sitten huomasin, että jos climatronicsta muuttaa lämpötilaksi vaikka 29 astetta niin tuo lukema tuolla kanavalla 22,5 oli myös yhtäkkiä pompannut 3 asteella ylöspäin, mutta kuitenkin taas asteen verran alemms tuosta asetetusta, mutta koho jälleen hissukseen ylöspäin. En kylläkään seurannut tuota niin pitkään, että olisi tuon asetetun luvun tavoittanut, ja että olisko se siihenkään sitten pysähtynyt.

Jaskas

Kiitos paljon! Tämä on uudelle Vagistille aivan uutta :)
Passat B7 ecofuel

jti

Ja uudemmissa laitteissa joissa ei ole enää climatronicissa ECON-nappia niin samat toiminnot saadaan AC-näppäimen kanssa:

sisäilmakierto + AC (painallus 2s) -> vikamuistin selaus
puhallus ylös + AC -> diagnostiikkakoodien selaus

Volvo XC60 T8 Twin Engine vm -19

Uge

Lainaan tätä ketjua, jos väärässä paikassa niin voi siirtää oikeaan.

Eli huomannut Oct -06 että ei ole yhtä lämmin kuin viime talvena, ja silloin sentään ajelin -37 asteen kylmässä ja tarkeni hyvin. Vaikka laittaa HI-asentoon niin ei tunnu lämpenevän sen enempää kuin 24 asetuksellakaan.
Tutkin asiaa ja huomasin että sensor 04.2, ulkoa tulevan ilman lämpötila, näyttää 63,5. Ei tunnu oikein loogiselta parin kympin pakkasella. Muut arvot mielestäni linjassa. 

Pitää vielä VASilla kattoa vikakoodit ja arvot kuhan arki alkaa.
Octavia II RS

Uge

Jaa eipä taida olla tuo 04.2 tulevan ilman lämpötila, ainakin kahdessa muussakin autossa näytti samaa lukemaa...
Octavia II RS

Anza

Löytyihän täältä tämmönen millä saa livedataa näkyviin autosta ilman kummempia vekottimia. Ketju kuuluis kylläkin hyvin pitkälti vaikka tuonne elektroniikan puolelle, mutta..

Tässä yksi linkki mistä löytyy vähän reilummin noita koodeja: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5075482-VW-Climatronic-Readouts

Nuo koodit täsmää ainakin oman kulkineen kanssa, jossa Climatronic ilman ECON-nappia.
VW Passat Variant Comfortline 2,0 TDI BlueMotion 81 kW, CBDC, 2009

Ooke

Löytyyköhän mitään tietoa vanhemman (-04 Ocu I) mallisen ciimatronicista, onko siitä kaivettavissa mitään irti? Eka viestin näppäinyhdistelmä ei tee mitään, mutta ECON ja sisäkiertonappeja pohjassa hetken pitämällä tulee pari numeroa, joita en keksi miten selaillaan.

panu

Muistaakos joku miten lämpötilat saa säätymään yhdestä säätimestä molemmilla puolilla ellei ole DUAL-nappia? UVW:lla taisi sekin olla aikonaan manittu alkupään Golf 5/Touran malleista.

Omasta DUAL löytyy, mutta vaimon autosta se on jäänyt pois tuulilasilämmityksen takia...


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

duke7

Pidät auto-nappia pohjassa muutaman sekunnin eli kunnes molempiin näyttöihin tulee sama lämpötila.

panu

Kiitoksia. Pitääpä kokeilla huomenna.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy