Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Mikko81

Vaikka täällä enimmäkseen porukka setvii ongelmiaan niin laitetaan väliin vähän positiivisempiakin kokemuksia.

Tää GTE tai yleisemmin sähköautot ovat kyllä hyviä talviautoja kun lämpiää niin nopeasti. Muutama minuutti ja huurut on veks ikkunoista vaikka ei esilämmittäisi. Eikä tartte stressata lyhyissä kauppa-ajoissa kylmäkäynnistyksistä tai muustakaan. Senkun lähtee.

Toki range kärsii kylmällä, mutta niin ne polttiksetkin kuluttaa enempi kylmällä.

passo_s

#1681
Minkä vuoden GTE sulla on? Liittyykö mukava lämpö siihen että webasto on pöhissyt?  Toki autoni pitäisi saada ensin webaston osalta toimimaan,mutta -19 vuosimallissa kun lähden kylmällä autolla työpäivän päätteeksi ei se lämpiä lainkaan ,hyvä kun raappaamani lasi pysyi auki. Lämpöä kun käänsi täysille ei juuri mitään vaikutusta. Ihmettelin ettei kylmyydestä johtuen automatiikka vaihtanut hybrid tilaan.Auto siis itsepintaisesti lähti latauksen jälkeen pattereilla ja ei vaihda automatiikka hybrid tilaan vaikkei -5 pakkasella lämpö kabiinissa riitä. Yritin kabiinista käynnistää webaston muttei anna laittaa päälle.Homma toimi heti kun painoin GTE nappia ja lappua lattiaan, jopa alkoi lämmetä. Tosin mulla ei siis ole auto tehtaan jäljiltä kunnossa, eilen tuli puheluita etten ole ainoa upouuden GTEn omistaja jolla on webasto konffattu tehtaalla täysin pieleen.

Mikko81

-16 mallinen ja ilman webastoa. Mä lähden kotoota piuhan päästä ja töissä on lämmin halli jossa pääsee lataa.

Mut toi alkaa puskee lämmintä parissa minuutissa kun laittaa sen lämmityksen täysille siitä nappulasta missä on tuulilasin kuva ja Max teksti. Dieselillä saatto mennä yli 10 minuuttia helposti.

lari

Jos lähes päivittäin lataa GTE-auton akkua niin tulee mieleen että kuinkas akku tuota kestää ja mitkä on hävikit.
Onko mitään tietoa tällaisesta ?

Toki kaikki riippuu kaikesta ,  mutta kai jotakin latauskerroista & hävikeistä olisi asiakkalle oltava tarjolla.
Mitenkäs esim. joidenkin 2016 mallisten akut toimii ja paljonko ne tarjoaa sähköajoa nykyään ?

jsalminen

Sama havainto omasta GTE -19:stä kuin Mikko81:llä eli Max-toiminto sulattaa tuulilasia huomattavasti nopeammin kuin aiemmissa dieselautoissani.

Toki Maxin käytössä on huonona puolena rangen tippuminen 8 km edestä sen ollessa päällä. Tosin ei sitä Maxia kovin montaa minuuttia tarvita.

Webastoa käyttänyt kaukosäätimellä aamuisin, jolloin 5 min on riittänyt tuulilasin puhdistamiseen (etelän toistaiseksi kevyinä pakkasaamuina).

WeConnectin kautta en ole vielä kokeillut webaston ohjausta, en myöskään Infotainmentistä. WeConnect on itse asiassa alkutakkuilujen jälkeen toiminut yllättävän hyvin, esim. ilmoitukset latauksen päättymisestä ovat tulleet joka kerta.

SP

GTE -19, En ole vielä webaston ja tyhjän akun yhdistelmää ehtinyt kokeilla, mutta sähköllä tehtävän esilämmityksen toimintaa olen tutkinut.

GTE:n sähköinen esilämmitys on siis todella tehottoman oloinen, mutta kun kääntää manuaalisesti lämmityslaitteen puhalluksen täysille ennen auton sammuttamista, niin myös esilämmityksen puhallus nopeutuu huomattavasti. Ei ole väliä tehdäänkö esilämmitys kaapelin kautta vai akkuvirralla. Olen testannut tämän nyt useampaan kertaan ja lopputulos on aina sama.

Tämä vaikuttaa softabugilta, sillä eihän puhallusnopeudella joka on valittuna autoa sammutettaessa tulisi olla mitään tekemistä auton esilämmityksen tehon kanssa??

passo_s

Passat GTE -19
Ok, en ymmärrä sitä että lämmityslaitetta pitää luukuttaa täysillä, webasto ei käynnisty pikanappulastaan ainakaan pelkillä pattereilla ajaessa. Täytyypä nyt sitten sivistyny hiljaisuus rikkoa lämmityslaitteen puhallinta huudattamalla. Sähköllä mieluusti konttorilta kotiin ajelisin, mutta jo pikkupakkasilla olen laittanut GTE tai hybridi moden päälle, sitten on hetkessä lämmintä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 11.12.19 - klo:16:52
webasto ei käynnisty pikanappulastaan ainakaan pelkillä pattereilla ajaessa.
GTE:ssä ei voi käyttää webastoa ollenkaan ajaessa ajoi sitten sähköllä tai bensalla ja sen takia nappulassakin on eri symbooli kuin perus bensa tai diesel autossa
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

velim

Lainaus käyttäjältä: plugaaja - 10.12.19 - klo:21:15
Lähtikö jo irti täällä ja ohjekirjassa annetuilla ohjeilla?

Itselläni meinasi toissa lauantaina jäädä kauppareissu tekemättä, kun johto ei irronnut. Koitin molemmat konstit eli (1) kakesta avausnappi + välittömän latauksen painike, ja (2) konepellin alla hätävapautusvipu pienen luukun alla, ei irronnut. Kokeilin kaikkea moneen kertaan, soittelin jo myyjälle ja huoltoon, yhteensä puolen tunnin ajan, ei uusia ideoita kuin että koita nykäistä vielä. No, kävin vielä kerran kokeilemassa ja sehän lähti ihan normaalisti. Jumituksen syykin paljastui: liittimen alaosassa näkyi jäätä, joka vissiin sitten nykimisestä  lopulta irtosi. Edellisenä iltana oli satanut vettä vaakasuorassa, ilmeisesti siitä päässyt liittimen ja pistokkeen väliin, ja yöllä meni pakkaselle, seurauksena jumitus.

Siinä miettiessä muistin, että tällä palstalla taidettiin aikanaan mainita latauspistokkeen kuminen suojakaulus, joka tuli varusteeksi joskus 2017. Ja kun tutkin takakonttia tarkemmin, niin siellähän niitä oli 2 kpl muovipussissa. Enpä ollut ehtinyt niitä huomata pimeään vuodenaikaan, auto ollut vasta 2 vkoa ajossa. No, asensin paikalleen molempiin kaapeleihin, vaikuttaa ihan pätevältä ratkaisulta. Toivotaan, että ei jäädy tuosta kohtaa enää. Kauppareissun sain lopulta tehtyä ajoissa, mutta olisihan myyjäkin jo auton luovutuksessa voinut niistä suojista muistuttaa niin olisi yksi ongelmatilanne vältetty.

Täällä keskustelua niistä kumisuojista ja linkki kuviin: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=28804.msg624832#msg624832

Joo lähti, mutta ei ihan ensiyrittämällä. Luulen samaa, että oli kuitenkin jäätynyt mutta hirveästi voimaa tai sivuttaista vipuamista en uskaltanut käyttää, kun pelkäsin rikkoontumista.

Kelit ovat olleet tänä syksynä haasteelliset, plussaa, miinusta, vettä ja lunta … ensi kesänä uuden kahden auton katos rakenteille, ehkä ...
VW Passat variant GTE 2016
VW Golf variant TSI 2013

janhama

Olikos näihin saatavilla mitään latauspistokkeen suojaa lumikeleillä latauksen ajaksi?
Pikaisella googlauksella en löytänyt Passattiin, vaikka muihin merkkeihin ja malleihin on saatavilla.
Nyt olen pitänyt muovipussiviritystä, mutta joku asiallisempi suoja olisi paikallaan.

Saltti

Mikko81, kyllä uusissa dieseleissäkin lämpöä alkaa tulla nopeasti. Se on lämmityskanavan PTC-vastuksen ansiota, vastuksen teho on 1 kW luokkaa. Voi olla että kovin kylmillä sen teho on hieman alakanttiin, mutta ainahan tuo jotakin on. Kun sain uuden 1,6 TDI dieselauton, oli tuo PTC-vastuksen olemassaolo positiivinen yllätys. Vanhalla vastaavalla lämpiäminen kesti vartin. Uudessa lämpöä tulee parissa minuutissa. Viive johtuu varmaan PTC-vastuksen oman massan lämpiämisestä ja siitä, että PTC-vastus saa virtaa sitten vasta kun akku on riittävän varautunut ja ylimääräistä virtaa on tarjolla. Taitaa tuo PTC-vastus lämpökanavassa olla nykydieseleissä aika vakiokamaa.
Sportsvan 1,6 TDI vm. 2019 manuaali

passo_s

#1691
Passat GTE-19
Miten webasto infotainmentistä tomii? Weconect ei ole vastanut mitään. Infotainmentistä ajastin webaston siten että departure time oli 7.30, menin autolle klo 7.20 ja ei ollut lämmttänyt lainkaan. Auto ei ollut johdon jatkeena ja aux eli webasto oli täpätty että sillä lämmitetään, rangea oli 16 km. K Caara merkkihuoltoarvailee kaikkea syyksi,  myös sitä että uudessa GTE:ssä webasto lämmittää siten että sisälämpötilan noustessa lopettaa lämmityksen. Eihän webasto ollut edes käynyt käsitykseni mukaan kun autolle tulin, sillä oli satanut lunta ja auto oli nätisti lumen peitossa. K Caara arvasi etää käyntiaika on esim 5 minuuttia ennen starttia eli jos menin autolle 7.20 niin webasto on mitanut ulkolämpötilaa ja käynnistyy klo 7.25. Kolmas arvaus on että puhelimen weconect appsissa on jokin ajastus joka on päällekkäin infotainment ajastuksen kanssa ja weconect ylikirjoittaa infotainmentin ajastuksen. 

Jlahti

#Janhama, samaa tässä olen miettinyt kun nämä lumikelit alkaa että kuinka tuo voidaan suojata/onko mitään valmista. Kun nämä ensimmäiset lumet tuli, niin 1h verran lämmitelin ja raaputin jäätä luukusta että sain sen edes kiinni, saatika sitten taas luukkua auki :(. Tuo koko luukku tuntuu tuollaiselta muoviseltalelulta, kun sitä availin niin mietin että tämähän jää käteen jos vedän tästä alareunasta sitä auki. Tällä hetkellä olen pitänyt puolipeitettä auton konepellillä ettei luukku olisi umpelumessa, mutta joku pienempi viritys voisi olla parempi. Suurimalla osalla varmaan auto tallissa taikka katoksessa, jolloin tämä ei ole ongelma. Itsellä vielä auto joka yö piuhan päässä, jolloin luukku voi hyvinkin täyttyä lumesta jos tuota peitettä ei olisi.

Banned

Aika mahdotontahan tuota on muuten kuin peitteellä suojata, jos taivasalla pitää. Tai sitten joku pyyhe tms. kietaistava ympärille.
Passat GTE


Natina

#1695
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.12.19 - klo:17:50
GTE:ssä ei voi käyttää webastoa ollenkaan ajaessa ajoi sitten sähköllä tai bensalla ja sen takia nappulassakin on eri symbooli kuin perus bensa tai diesel autossa

Millä tavalla erilainen? Eikö se ole molemmissa vaakaviiva, jonka yläpuolella kolme pystysuuntaista aaltoilevaa, ylöspäin osoittavaa nuolta?

Edellisessä B7:ssani oli vanhanmallinen Klimatronic ja kyseinen nappi oli kahden pyöritettävän rullan välissä ylärivissä, 2016 GTE:ssä keskimmäisen rullan vasemmalla puolella.

EDIT:
vanha: https://www.volkswagenownersclub.com/attachments/passat-jpg.29978/
uusi: https://www.vw.com.sa/content/dam/vw-ngw/international-mastersite/showrooms/passat-gte/content/highlights/comfort/CU_41_Climatronic_889x500.jpg/_jcr_content/renditions/original.transform/med/img.jpg
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: Jlahti - 13.12.19 - klo:10:15
#Janhama, samaa tässä olen miettinyt kun nämä lumikelit alkaa että kuinka tuo voidaan suojata/onko mitään valmista. Kun nämä ensimmäiset lumet tuli, niin 1h verran lämmitelin ja raaputin jäätä luukusta että sain sen edes kiinni, saatika sitten taas luukkua auki :(. Tuo koko luukku tuntuu tuollaiselta muoviseltalelulta, kun sitä availin niin mietin että tämähän jää käteen jos vedän tästä alareunasta sitä auki. Tällä hetkellä olen pitänyt puolipeitettä auton konepellillä ettei luukku olisi umpelumessa, mutta joku pienempi viritys voisi olla parempi. Suurimalla osalla varmaan auto tallissa taikka katoksessa, jolloin tämä ei ole ongelma. Itsellä vielä auto joka yö piuhan päässä, jolloin luukku voi hyvinkin täyttyä lumesta jos tuota peitettä ei olisi.

Samaa mieltä että luukku on tosi lelun tuntuinen, ihan kuin olisi viime tingassa huomattu että perk... luukku puuttuu ja hätäisesti kyhätty siihen joku viritys... Saa nähdä tosiaan jääkö se käteen joku kerta kun itselläkin auto yöpyy taivasalla. Lämmin tallikin on mutta sinne ei auto toistaiseksi mahdu :)

ahu

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 13.12.19 - klo:13:32
Samaa mieltä että luukku on tosi lelun tuntuinen, ihan kuin olisi viime tingassa huomattu että perk... luukku puuttuu ja hätäisesti kyhätty siihen joku viritys... Saa nähdä tosiaan jääkö se käteen joku kerta kun itselläkin auto yöpyy taivasalla. Lämmin tallikin on mutta sinne ei auto toistaiseksi mahdu :)

Omassa Great Thurnberg Editiossa luukku on nyt tilassa 'aina auki'. Se luukun sulkeva aktuaattori reistaili aikansa ja päätyi tilaan jossa ei enään lukkiinnu. Parempi näin, eikä ilkivallasta ongelmaa kun auto on lukollisessa hallissa lähes aina.

Natina

Oliko latausjohdon liittimeen tulevalle kumitiivisteelle jokin varaosanumero, jolla tuota löytäisi ebaystä? Tai jos latausjohdon jäätymisen ottaa esille huollon yhteydessä, niin joutuuko MY2016 auton omistaja maksamaan nuo jo itse?

Nimim. Kaverin puolesta kyselen. Oma autoni on latauksessa pääasiassa tallissa, jossa ei veden/rännän/lumen kanssa ole ongelmaa.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Natina - 13.12.19 - klo:13:08
Millä tavalla erilainen? Eikö se ole molemmissa vaakaviiva, jonka yläpuolella kolme pystysuuntaista aaltoilevaa, ylöspäin osoittavaa nuolta?

Edellisessä B7:ssani oli vanhanmallinen Klimatronic ja kyseinen nappi oli kahden pyöritettävän rullan välissä ylärivissä, 2016 GTE:ssä keskimmäisen rullan vasemmalla puolella.

EDIT:
vanha: https://www.volkswagenownersclub.com/attachments/passat-jpg.29978/
uusi: https://www.vw.com.sa/content/dam/vw-ngw/international-mastersite/showrooms/passat-gte/content/highlights/comfort/CU_41_Climatronic_889x500.jpg/_jcr_content/renditions/original.transform/med/img.jpg

Perus Passatin webasto nappi




Passat GTE:n wenasto nappi


Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

Ainakin mun Passat GTE-19 ,marraskuussa toimitetussa on erilainen nappi webastolle, sepä on sellainen kuin ylemmässä kuvassa. Webaston ajastamiseen liittyvien ongelmien vuoksi auto on lähdössä retkelle maahantuojalle.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 13.12.19 - klo:16:51
Ainakin mun Passat GTE-19 ,marraskuussa toimitetussa on erilainen nappi webastolle, sepä on sellainen kuin ylemmässä kuvassa. Webaston ajastamiseen liittyvien ongelmien vuoksi auto on lähdössä retkelle maahantuojalle.

Okei sitten on ilmeisesti faceliftin yhteydessä muuttunut perinteiseksi symboliksi  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

passo_s

^ faceliftissä infotainment muuttui bugisemmaksi, verrattuna siihen miten Passat 1.6 TDI -17 infotainment toimi.

duke7

-16 gte ja nappi kuten ylemmän kuvan perusmallissa.

M_M

Minä en mitään näistä ymmärrä, mutta olisin kuvitellut että napissa lukee "REST" silloin kun autossa ei ole webastoa jolloin sillä napilla saa vain moottorin jälkilämmöllä pidettyä kajuutan lämpöisenä esim kauppareissun ajan.

Sitten jos on webasto, niin napissa ei ole tekstiä vaan symboli.

Mutta ehkä tässä on kyse jostain muusta, tuli vaan mieleen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: M_M - 13.12.19 - klo:17:25
Minä en mitään näistä ymmärrä, mutta olisin kuvitellut että napissa lukee "REST" silloin kun autossa ei ole webastoa jolloin sillä napilla saa vain moottorin jälkilämmöllä pidettyä kajuutan lämpöisenä esim kauppareissun ajan.

Sitten jos on webasto, niin napissa ei ole tekstiä vaan symboli.

Mutta ehkä tässä on kyse jostain muusta, tuli vaan mieleen.

Sorry my bad!

Tämä onkin ilmeisesti juuri toisinpäin eli REST nappi löytyy GTE autoista joissa ei ole webastoa ja niissä saa taukolämmityksen hybridi järjestelmän kautta. Perus diesel/bensa versioissa tuossahan sijaitsee OFF nappi kun webastoa ei löydy.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: siige - 29.11.19 - klo:20:16
Kävin tänään tankilla, bensa-rangea oli jäljellä 40km ja tankkiin uppos 53litraa bensiiniä.  Eikös näissä ole 50litran tankki?  ::) Ootteko saanu tankattua yli 50litraa? Koijjasko shelli mua?  ;D

Kävin omani tankkaamassa toisen kerran, 3166km pääsi tankilla ja olisi päässyt paikallisajoa pidempäänkin mutta tuli kokeiltua kärryn vetämistä maalle puukuormanhakuun.

Anyway tankkiin meni 54,47l ja bensa rangea näytti 10km olevan jäljellä eli olisi sinne vielä vähän enemmänkin tyhjään mennyy. 95:sta laittanut, mahtaako tässä olla 98:sta hyötyäkään, ei ainakaan lämmityskäytössä mihin iso osa tuosta nyt mennyt.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

passo_s

Passat GTE -19
Yks kaks ja yllättäen Weconnect nasauttaa joka kertalaakista webaston päälle. En ole kokeillut onko webastoon liittyen poistettu myös typerä ajoakuston range rajoitus.

biili_

Onko >3.6kW latausaseman tai 16A-matkalaturin käyttäjät seuranneet miten auto näyttää latausaikaa milloinkin? Vaihteleeko tuo aika tyhjälle akulle liittyen käyttölämpötilasta tms? Uudenkarhea latausasema seinässä itsellä, mutta auto näyttää tyhjälle akulle latausajaksi 4h 35min. 10kWh akut kyseessä, eli ei ole uutta mallia. Auton asetuksista myös valittu maks latausvirta ja latausasema konfiguroitu 3x8A tilaan, eli 5.5kW.

Mahtaako auto aloitella pienemmällä virralla ensin ja sitten nostaa virran maksimiin vai pitäisikö heti mennä täydet virrat? Eipä ole tullut kateltua mitä näyttää kaupungilla maksullisen latausaseman kyljessä auto latausajaksi.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 21.12.19 - klo:13:35
Onko >3.6kW latausaseman tai 16A-matkalaturin käyttäjät seuranneet miten auto näyttää latausaikaa milloinkin? Vaihteleeko tuo aika tyhjälle akulle liittyen käyttölämpötilasta tms? Uudenkarhea latausasema seinässä itsellä, mutta auto näyttää tyhjälle akulle latausajaksi 4h 35min. 10kWh akut kyseessä, eli ei ole uutta mallia. Auton asetuksista myös valittu maks latausvirta ja latausasema konfiguroitu 3x8A tilaan, eli 5.5kW.

Mahtaako auto aloitella pienemmällä virralla ensin ja sitten nostaa virran maksimiin vai pitäisikö heti mennä täydet virrat? Eipä ole tullut kateltua mitä näyttää kaupungilla maksullisen latausaseman kyljessä auto latausajaksi.

GTE lataa yhdestä vaiheesta eli nyt tuolla 8A. Latausasemaan 16A niin saattaa aika lyhentyä.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy