Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Topjanne

Niin, range on aika monitulkintainen sana kuten monet englanninkieliset, mutta kyllä se yleensä autoilussa tarkoittaa nimenomaan käytettävissä olevaa ajomatkaa. On sitten kyseessä sähkö- tai polttomoottoriajelu.

Kylmä talli on kieltämättä vähän hankala välimalli. Autokatos voisi olla toimivampi, jolloin voisi käyttää Webastoa. Ihannetilanne olisi tietenkin lämmin talli. Toki "lataussähkölläkin" sisätilat saa siedettävän lämpimiksi.

Jos matkalla on moottoritieosuus, niin ehkä kuitenkin mieluummin ajelisin sen polttomoottorilla, koska kovissa nopeuksissa sähkönkulutus kasvaa voimakkaasti. Tasainen nopeus on omiaan polttomoottorille, kun taas taajama-ajelu sopii paremmin sähkölle. Ja jos motarilla tulee ohitustarvetta, niin ei sitten yllättäen polttomoottori käynnisty kylmänä. Sähköajon maksiminopeushan on "vain" 130 km/h.

Hybridiautolla ajelu on sellaista jatkuvaa oppimista, kun olosuhteet muuttuvat. Tuskin optimisuoritusta saa koskaan aikaiseksi, mutta harjoittelemalla löytyy kuhunkin matkaan sopiva rytmitys sähkön ja bensan välillä. Ja sehän tässä hybridissä on hienoa, että vaikka kokeilu menisi pieleen, niin bensalla pääsee jatkamaan.

Natina

Testasin tänään aamulla lähtiessäni teräksenharmaan vinkkiä pistää lämpöjä pienemmälle, ja range (käytän nyt tätä termiä) pompsahti välittömästi 40 -> 45 km tai vastaavaan. Eli ainakin lämmityksen vaikutuksen tuo pyrkii rangessa arvioimaan.

Kylmä talli on ollut useamman vuoden ja polttomoottoreilla ajaessani oikein hyvä välimuoto tähtitaivaan, katoksen ja lämpimän tallin välillä. Syksyllä ja keväisin tallin lämpötila on helposti useamman asteen ulkoilmaa lämpimämpi, koska aurinko lämmittää eikä tila jäähdy samaa vauhtia ulkoilman kanssa, vaikka harvat seinät onkin. Tuo Webaston käyttörajoite on oikeastaan ainoa puute, minkä olen havainnut. Edellinen B7 lämpesi aina tallissa lohkolämmitin + sisälämppäri kombolla, ja Webasto auttoi siinäkin kun tolppaa ei ollut tarjolla. Tai jos oli oikein kovat pakkaset, niin myös ajon aikana.

Tämän päivän parin asteen lämpötiloilla oli akku noin puolessa aamun työmatkan jälkeen. Onhan se kieltämättä vähän hassua, että uudempaan tekniikkaan siirtyessä joutuu näin miettimään omaa ajokäyttäytymistä entistä tarkemmin, mutta kuten sanoit, ei tästä ole syytä mitään ressiä ottaa. Taloudelliseen ajotapaan tuo sähköajo kyllä kannustaa ihan eri tavalla kuin minkään aiemmin ajamani auton kulutusmittarin lukema.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

passo_s

Miten tuo auton sisätilojen lämmitys toimii silloin kun akussa on vaikkapa 70% kapasiteettia, auto ei ole johdossa ja lämmitysajaksi on laitettu 40 min ? Saako sen pakotettua webastolle vai hakeeko aina akusta ensin energiaa ?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 18.09.19 - klo:17:32
Miten tuo auton sisätilojen lämmitys toimii silloin kun akussa on vaikkapa 70% kapasiteettia, auto ei ole johdossa ja lämmitysajaksi on laitettu 40 min ? Saako sen pakotettua webastolle vai hakeeko aina akusta ensin energiaa ?
Ei käytä aina akkua. Akun käytölle on valinta valikoissaa.

Jurtsa

Miten olette ratkaisseet normaalin akun ylläpitolatauksen? Piuhan nokassa normaali akku ei ota latausta vastaan?

foxnen

Muuton jälkeen, kun on joutunut luopumaan lämpimästä tallista autokatokseen niin on aikamoinen ero kulutukseen ja vakkarin vaihteisiin. Aamulla auto oli ajastuksella lataus- ja lämmitys, ulkona +2. Nopeus 60 vakkari päällä käyttää D4 vaihdetta, kun vakkarin ottaa pois niin mennään D6. Saman efektin näkee sähkönkulutuksessa.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Mikko81

Postailin tälläisiä kysymyksiä tuossa aiemmin mutta hieman heikosti tuli vastauksia. Nyt on itsekkin hieman kerätty kokemusta ja oppia niin voisin osaan itsekkin kommentoida jotain.

>>
GTE:n latauksesta ja e-managerista olisi ollut hieman kysymyksiä jos satutte tietämään kun ohjekirja ei ole mitenkään hirveän selkeä tämän asian suhteen.

1. Minulla on latausasema jolla voi ladata maks 16A virralla, mutta ohkirjassa sanotaan ettei maks virralla pitäisi ladata toistuvasti. Millä virralla olette latailleet autoanne?
>>Nyt teen normaalilatauksen 10A, mutta ajastettu lataus on 16A.

2. Jos asetan pikalatausvirran 10A niin rajoittaako se talvella myös sitten tuon lämppärin tehoa? Autohan lataa akun ensin ja lämmittää auton viimeiseksi.
>> En ole huomannut eroa. Jos tarvii enempi lämpöä niin laittaa kaks lämmitystä peräkkäin.

3. Autoon voi ohjelmoida useamman lämmityksen peräkkäin jos se 30min lämmitys ei riitä kovemmilla pakkasilla. Oletteko näissä käyttäneet millaisia asetuksia (ajat, lämpötila, virta)? Ohjekirjassa sanotaan että maksimi lämmitystehon saa laittamalla pyynnin maksimille (29.5C tjsp) eli esim 20C ei lämmittäisi autoa yhtä tehokkaasti.
>> Jos lähtö on vaikka klo 8 niin nyt on asetettu ajat 7:45 ja 6:45 joista eka lataa 80% ja lämmittää, toka 100% ja lämmittää.

4. Miten ajastettujen lähtöjen maks virta-asetus vaikuttaa auton lataukseen jos pika-lataus on asetettu vaikka 10A virralle? E-managerissa voi erikseen vielä säätää latauspaikan virtaa pienemmäksi tai isommaksi niin kumoaako tuo pika-latauksen asetuksen kun ajastus on päällä?
>> Tää ei oo mulle vielä selvinnyt.

5. Alempi varaustaso asetus ilmeisesti määrää mihin akku ladataan kun ajastus on päällä (esim 80%). Jos ajastus ei ole päällä latautuuko akku kuitenkin täyteen?
>> Lataa täyteen.

6. Mikä olisi paras tapa järjestää normaalilataus hitaana ja sitten tarvittaessa maksimivirralla ilman että valikoista tarvitsisi säätää kauheasti? Onko esim joku nappi jolla vois käskeä pika-latauksen käyntiin maksimivirralla? (esim pitää ajastus aina käytössä 10A virralla ja sitten ohittaa se tarvittaessa jotenkin)
>> Tämä riippuu siitä korvaako ajastuksen asetus yleisen virta-asetuksen. Jos korvaa niin sitten voi laittaa ajastuksen joka päivälle 10A virralla ja napata sen e-managerista pois ku tarvii 16A latauksen.

Nyt kun on tullut kylmemmät kelit niin olisi kiva vähän puida näitä asioita. Akku sais tosiaan olla sen 30% isompi mitä tuossa uudessa mallissa on. Sit kärsis ajaa kylmälläkin kelillä normiajot. Nyt menee jo vähän hilkulle ku lämpötila laskee alle 5C.

S8k-80

5. Alempi varaustaso asetus ilmeisesti määrää mihin akku ladataan kun ajastus on päällä (esim 80%). Jos ajastus ei ole päällä latautuuko akku kuitenkin täyteen?
>> Lataa täyteen.

Mä ajattelin että tuo alempi varaustaso olisi kuinka paljon akku tarvitsee olla että auto lämmittää ajatuksella ilman latausta. Itsellä se alempi varaus raja on latettu ihan minimiin ja yksi kerta huomasin että auto lämmitti vaikka se ei ollut latauksessa.

Latailut on minulla ollut kokoajan maksimilla.

Topjanne

Mulla on nuo latausvirrat juurikin päinvastoin. Suoralatausvirta on maksimi eli 16A ja ajastuksissa 5A. Näin yöllä latautuu pienellä virralla säästäen akkua ja minimoimalla talon sähköverkon kuormitusta ja jos tulee tarvetta ajella vielä työpäivän jälkeen, niin voi kytkeä pikalataukseen.

Alempaan latausrajaan ladataan heti, kun kytketään sähköverkkoon ja loput ajastuksen mukaan. Tarkoituksena on varmaan ylläpitää akun hyvinvointia pitkien taukojen aikana. Olen säätänyt tuon nollaan, jolloin ladataan vain, kun pyydetään.

Ylemmän latausrajan voi säätää alemmaksi, jos tarvitsee sähköä vain vähän ja lataa loput vaikka töissä taikka asuu jossakin vuoristossa, jolloin alkumatkalla voi ladata painovoimalla. Käytännössä useimmilla tarkoituksenmukaista asettaa siis 100 prosenttiin.

Natina

Lainaus käyttäjältä: Natina - 17.09.19 - klo:16:21
Tuo selitys ryntäysilmiölle kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Ihmettelin vain, miten en ole aikaisemmin kesällä huomannut moista. Tapana on kyllä löysätä jarrua ennen pysähtymistä,  jotta vältytään töksäykseltä. Pitääpä kokeilla töksäytellä enemmän ja seurata tuota.

lisähavaintoja. Sain viimeksi eilen kulutusmittarin ”ryntäämään” Myös ihan tasaisella jarrupolkimen käytöllä valoihin pysähtyessä. Ilmiö näkyi juuri sillä hetkellä, kun vauhti oli hidastunut siihen pisteeseen, että tehoviisari palautui latauksen puolelta nollaan, mutta jolloin auto ei vielä ollut lähellekään pysähtynyt. Siitä ei siis ole kyse, että olisin löysännyt jarrua ennen, kuin auto on pysähtynyt kokonaan. Tänään samaa ilmiötä taas ei näkynyt.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

passo_s

Taas pitäis lukea tätä ketjua, mutta enpä lue vaan kyselen. Mulle tulee pelkästään se johto tai johdot latausta varten mitkä autoon vakiona kuuluu. Voiko auton valikoista pudottaa lataus virraksi esim 5A ?

GeeTee

#1421
Lainaus käyttäjältä: passo_s - 28.09.19 - klo:09:23
Taas pitäis lukea tätä ketjua, mutta enpä lue vaan kyselen. Mulle tulee pelkästään se johto tai johdot latausta varten mitkä autoon vakiona kuuluu. Voiko auton valikoista pudottaa lataus virraksi esim 5A ?

Voi valita tuon 5A. Suosittelen, että ohjelmoi valmiiksi lataukset emanagerista kotiin, töihin, arkipäiville ja viikonlopuksi  8)

Nämä on aina taustalla ja toimivat juuri niin kuin haluaa. Jos taas menee vaikka kauppaan ja haluaa ladata asiointipaikassa niin latausluukun sisältä voi valita lataako välittömästi täydellä teholla vai käyttääkö ohjelmoitua toimintaa.

andyh

Lainaus käyttäjältä: Natina - 27.09.19 - klo:17:22
lisähavaintoja. Sain viimeksi eilen kulutusmittarin ”ryntäämään” Myös ihan tasaisella jarrupolkimen käytöllä valoihin pysähtyessä. Ilmiö näkyi juuri sillä hetkellä, kun vauhti oli hidastunut siihen pisteeseen, että tehoviisari palautui latauksen puolelta nollaan, mutta jolloin auto ei vielä ollut lähellekään pysähtynyt. Siitä ei siis ole kyse, että olisin löysännyt jarrua ennen, kuin auto on pysähtynyt kokonaan. Tänään samaa ilmiötä taas ei näkynyt.

Laskeekohan tuo lämppärin kulutuksen mukaan jolloin ryöminnällä kulutus kilometriä kohden on huima ennenkuin vaihtaa kulutuksen näytön tuntia kohden.

Natina

Lainaus käyttäjältä: andyh - 28.09.19 - klo:13:12
Laskeekohan tuo lämppärin kulutuksen mukaan jolloin ryöminnällä kulutus kilometriä kohden on huima ennenkuin vaihtaa kulutuksen näytön tuntia kohden.

Tuo voisi muuten olla todennäköinen syy. Mainitsin aikaisemmin, että ilmiö on näkynyt vain nyt syssymmällä, eli kun kabiinin lämmitys on päällä. Myös Ready-merkki ilmestyy näyttöön juuri samalla hetkellä, kun kulutus palautuu taas lähelle nollaa, eli auto kokee pysähtyneensä. Minusta tuo tapahtuu jopa hieman ennen, kuin vauhti ihan kokonaan pysähtyy.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jaripetteri

Onko porukka asentanut kuraläppiä GTE:hen? Eihän ne kauniit ole mutta suojaisi näppärästi kiviltä ja kuralta. Passat B8:n olen OEM läpät nähnyt mutta mahtavatko ne taipua GTE:n puskureihin?

Toinen, onko oven kynnyksiin olemassa suojia tyyliin Alltrack? Suojaisi noita maalipintoja muksuilta kun kuitenkin astuvat aina siihen kynnykseen kiivetessään autoon.

Sitten tuohon latauspistokkeen päälle on olemassa joku suoja, en muista mistä siitä luin, enkä löytänyt uudelleen. Auttaisi jos jää lumisateeseen pihalle ettei luukku/pistoke pääse jäätymään. Latailen kyllä pääasiassa katoksessa mutta joskus satunnaisesti pihallakin.

OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Turbokiisseli

Mulla on alkuperäiset kuraläpät edessä. Takaläpät ovat niin rumat, että ei kiinnosta.

Latauspistokkeen päälle ei ole suojaa vaan kuminen "tutti", joka tulee johdon päähän ja estää lumen / veden pääsyn johdon ja pistokkeen väliin. Mulla tuo tuli auton mukana irrallaan, mutta en älynnyt ottaa osanumeroa talteen.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: Natina - 27.09.19 - klo:17:22
lisähavaintoja. Sain viimeksi eilen kulutusmittarin ”ryntäämään” Myös ihan tasaisella jarrupolkimen käytöllä valoihin pysähtyessä. Ilmiö näkyi juuri sillä hetkellä, kun vauhti oli hidastunut siihen pisteeseen, että tehoviisari palautui latauksen puolelta nollaan, mutta jolloin auto ei vielä ollut lähellekään pysähtynyt. Siitä ei siis ole kyse, että olisin löysännyt jarrua ennen, kuin auto on pysähtynyt kokonaan. Tänään samaa ilmiötä taas ei näkynyt.
Eikös tämä ole ihan tavallinen ilmiö jos kulutus kuitenkin lasketaan nopeuden funktiona, eli samalla kulutuksella nopeus pienenee -> suhteellinen kulutus kasvaa?
Ainakin kaikki autoni tähän mennessä ovat näin käyttäytyneet.

Vai enkö (taaskaan) tajunnut

Natina

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 30.09.19 - klo:10:45
Eikös tämä ole ihan tavallinen ilmiö jos kulutus kuitenkin lasketaan nopeuden funktiona, eli samalla kulutuksella nopeus pienenee -> suhteellinen kulutus kasvaa?
Ainakin kaikki autoni tähän mennessä ovat näin käyttäytyneet.

Vai enkö (taaskaan) tajunnut

Juu tuosta juuri lienee kyse. Kun aloin miettimään, niin edellisissä Pösöissä oli hetkellinen kulutus taidettu pistää piiloon nopeuden laskiessa tarpeeksi alas. Edellinen Passattini taas vaihtoi sujuvasti l/h näyttöön, kun auto pysähtyi. GTE:n AID:ssä tuo muutos myös tapahtuu jossain vaiheessa, mutta koska näyttö on graafinen, ehtii silmä reagoimaan kasvavaan siniseen palkkiin paremmin kuin numeroiden hetkelliseen hyppäämiseen. Pysähtyessä on kuitenkin yleensä katse edellisen puskurissa tai sen ohi, eikä mittarissa. Pieni kauneusvirhe jäänyt siis VW:n insinööreiltä muuten OK tuotteeseen.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Natina - 30.09.19 - klo:11:58
Pieni kauneusvirhe jäänyt siis VW:n insinööreiltä muuten OK tuotteeseen.

Tai Suomalaiselta koodarilta? Eikös kotimainen Rightware tee noita virtuaali mittaristoja ainakin Audille ja mahdollisesti VW:llekin.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 30.09.19 - klo:12:18
Tai Suomalaiselta koodarilta? Eikös kotimainen Rightware tee noita virtuaali mittaristoja ainakin Audille ja mahdollisesti VW:llekin.

Tarkemmin sanoen firma tuottaa työkalun, jolla autovalmistajat voivat suunnitella mittaristoja/näyttöjä:

https://www.rightware.com/kanzi/features

Jos virhe on tapahtunut niin on tapahtunut VAG:n suunnittelijalla/alihankkijalla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 30.09.19 - klo:12:18
Tai Suomalaiselta koodarilta? Eikös kotimainen Rightware tee noita virtuaali mittaristoja ainakin Audille ja mahdollisesti VW:llekin.

Rightware tekee kehitysalustan, VAG koodaa sitten mittariston kehitysalustaa apuna käyttäen. Firma taidettiin myydä kiinalaisille jo aikaa sitten.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

teräksenharmaa

Onko se virhe, jos hetkellisen kulutuksen mittari reagoi hetkellisen kulutuksen nousuun?

Natina

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 30.09.19 - klo:12:48
Onko se virhe, jos hetkellisen kulutuksen mittari reagoi hetkellisen kulutuksen nousuun?

Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

(Mikä kuolematon lausahdus allekirjoitukseen!)
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

-ruoska-

Tieto lisää tuskaa  ;D

Jlahti

Olen tässä nyt 2kk omistanut GTE passatin ja yrittänyt saada tuohon lataukseen jonkinlaista tolkkua. Ensinnäkin kiitos vinkeistä mitä täältä olen lukenut jo tähän liittyen. Tosiaan onko niin että vaikka olet määrittänyt että akkuja ei ladata tiettyyn tasoon asti, niin joka tapauksessa kun yhdistät virtakaapelin autoon ruvetaan autoa lataamaan, ellet paina napista latausta pois päältä?

Myös ihmetyttää että määritin lauantai aamuna 8-9:00 aikoihin lähtöajaksi samanpäivän kello 18:00 (auton akut olivat melko tyhjät), niin auto rupeaa niin myöhään lataamaan että kello 18:00 korvilla ollaan vasta 15-20%. Jätin tämän ihan koe mielessä latailemaan, niin vasta kello 22:00 illalla auto oli lataillut itsensä täyteen.

Katsoin että tuo latausvirta on tuon 5A tässä ajastetussa latauksessa ja pikalatauksessa sen max. Joku ihme viive tuossa on oltava, koska jos auto olisi ruvennut latautumaan heti kun ajastuksen määritin, niin tämä olisi ollut valmis kello 18:00 menessä. Niin onko muilla tällaisia kokemuksia että auto ei ole latautunut tuon ajastuksen puitteissa valmiiksi vai onko tähän joku looginen selitys  :)?

Natina

Lainaus käyttäjältä: Jlahti - 01.10.19 - klo:09:33
Olen tässä nyt 2kk omistanut GTE passatin ja yrittänyt saada tuohon lataukseen jonkinlaista tolkkua. Ensinnäkin kiitos vinkeistä mitä täältä olen lukenut jo tähän liittyen. Tosiaan onko niin että vaikka olet määrittänyt että akkuja ei ladata tiettyyn tasoon asti, niin joka tapauksessa kun yhdistät virtakaapelin autoon ruvetaan autoa lataamaan, ellet paina napista latausta pois päältä?

Autolle kerrotaan alemman varauksen raja, eli raja, mihin akkuja aletaan lataamaan heti sähköjen kytkemisen jälkeen. Sitä en varmaksi tiedä, lopettaako se oikeasti kovinkin pitkäksi aikaa lataamisen siitä latausluukun napista. Itse annan mielelläni ladata akut aina sinne 80% hujakoille aina heti.

Lainaus käyttäjältä: Jlahti - 01.10.19 - klo:09:33
Myös ihmetyttää että määritin lauantai aamuna 8-9:00 aikoihin lähtöajaksi samanpäivän kello 18:00 (auton akut olivat melko tyhjät), niin auto rupeaa niin myöhään lataamaan että kello 18:00 korvilla ollaan vasta 15-20%. Jätin tämän ihan koe mielessä latailemaan, niin vasta kello 22:00 illalla auto oli lataillut itsensä täyteen. 

Onkohan alemman varauksen raja määritelty sulla niin alas, että loppua sähköä "asetettu raja"-100% ei ehdi latauslaite lataamaan annetussa ajassa? Tuo esimerkkisi latausaika on kyllä niin pitkä, että luulisi sen siinä ajassa täyttyvän.

Seuraavaksi tulee mieleen, että onhan latausjohto ollut kunnolla pistokkeessaan? Itsellä on joskus jäänyt sopivasti huulille, että ei ole ladannut. Olen tuon huomannut onneksi ajoissa siitä, että kun auto on yrittänyt lukita kaapelia ennen latauksen aloitusta, se nytkähtää hieman lukituskielen vaikutuksesta.

Lainaus käyttäjältä: Jlahti - 01.10.19 - klo:09:33
Katsoin että tuo latausvirta on tuon 5A tässä ajastetussa latauksessa ja pikalatauksessa sen max. Joku ihme viive tuossa on oltava, koska jos auto olisi ruvennut latautumaan heti kun ajastuksen määritin, niin tämä olisi ollut valmis kello 18:00 menessä. Niin onko muilla tällaisia kokemuksia että auto ei ole latautunut tuon ajastuksen puitteissa valmiiksi vai onko tähän joku looginen selitys  :)?

Eihän latauslaitteessa ole vielä erikseen mitään rajoitinta, joka rajoittaa latausvirtaa nyt tahattomasti? Esim vanhemman mallin Kopp-latauslaitteessa on napit ja muutama pykälä, mistä valita max virtaa.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

Jlahti

Juu tuo alemman varauksen raja on määritettynä autossani 0%. Ymmärrän tämän niin että kun laitan sähköjohdon autoon kiinni automaatti latausta ei tapahtuisi, vaan ainoastaan silloin kun olisi määritetty esim. juuri 80% tuo raja.

En osaa sanoa tuosta latauslaitteesta muutakuin että se on juuri samanlainen kuin Manuaalissa on kuva (vuosimallia 2016). Siinä on muistakseeni kaksi nappia sammutus ja käynnistys. Ymmärrykseni mukaan sillä voi säätää juurikin tätä minimi ja maximi virta asetusta, mutta autosta valittu asetus ei manuaalin mukaan näy tuossa laturissa ollenkaan. Tätäkin ihmettelin tovin, kun näyttää että se lataa täydellä teholla tuota autoa, mutta todellisuudessa tuolla 5A ajastetutssa latauksessa.

UltraMagnum

Lainaus käyttäjältä: XD - 11.09.19 - klo:13:19
Olisi liisarin uusinta pian ajankohtainen ja Passat GTE yksi vahva vaihtoehto. Onkos kenelläkään kokemuksia matkailuvaunun vetämisestä GTE:llä, syökö millaisia määriä bensaa ja onko mitään erikoisuuksia tullut eteen? Sallittua vetomassaa näyttäisi olevan ihan riittävästi omaan käyttöön.

Asuntovaunua olen vetänyt vain pari kertaa mutta telimallista hevoskoppia olen vetänyt joitakin tuhansia kilometreja Passat GTElla. Asuntovaunun vetäminen ei eroa tästä juurikaan. Omat kulutuslukemat (850kg telitraileri + 650kg hevonen) ovat pääsääntöisesti välillä 9-10,5l/100km. Kun puhutaan Passat GTEsta kulutus vedossa riippuu aika merkittävästi eri asioiden aiheuttamasta yhteisvastuksesta. Tästä hyvä esimerkki on yksi reissu jossa menomatkalla (100km) oli järkyttävä vastatuuli jolloin keskikulutus oli 14l/100km ja paluumatka vastaavasti kovassa myötätuulessa oli jopa alle 8l/100km. Vetoautona Passat GTE on loistava. Painavakaan kuorma ei juurikaan tunnu autossa. Paukut ei lopu kesken kun DSG pykältää pienempää vaihdetta tarvittaessa. Mutta kulutus kyllä nousee. Vetoautoksi GTEta uskallan kyllä suositella jos tuo kulutus ei häiritse.

Itse tähyilisikin kuitenkin Mersun uutta E 300de Diesel Hybridiä vetoautoksi.

XD

Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 01.10.19 - klo:12:33
Asuntovaunua olen vetänyt vain pari kertaa mutta telimallista hevoskoppia olen vetänyt joitakin tuhansia kilometreja Passat GTElla. Asuntovaunun vetäminen ei eroa tästä juurikaan. Omat kulutuslukemat (850kg telitraileri + 650kg hevonen) ovat pääsääntöisesti välillä 9-10,5l/100km. Kun puhutaan Passat GTEsta kulutus vedossa riippuu aika merkittävästi eri asioiden aiheuttamasta yhteisvastuksesta. Tästä hyvä esimerkki on yksi reissu jossa menomatkalla (100km) oli järkyttävä vastatuuli jolloin keskikulutus oli 14l/100km ja paluumatka vastaavasti kovassa myötätuulessa oli jopa alle 8l/100km. Vetoautona Passat GTE on loistava. Painavakaan kuorma ei juurikaan tunnu autossa. Paukut ei lopu kesken kun DSG pykältää pienempää vaihdetta tarvittaessa. Mutta kulutus kyllä nousee. Vetoautoksi GTEta uskallan kyllä suositella jos tuo kulutus ei häiritse.

Itse tähyilisikin kuitenkin Mersun uutta E 300de Diesel Hybridiä vetoautoksi.

Tuo keskimäärin ~kympin per satanen nyt ei pahalta kuulosta ollenkaan noilla spekseillä. Ihan noin radikaalisti ei nykyisellä kombolla ole kulutus noussut vastatuuleen, mutta huomannut kyllä selkeästi vaikutuksen.

Mersun dieselhybridit kiinnostaisi kyllä muuten, mutta hintaa kertyy liikaa omaan budjettiin nähden. Harmi, ettei muita dieselhybridivaihtoehtoja oikein ole. Itsellä on maantieajot lähes poikkeuksetta satoja kilometrejä suuntaansa ja kaupunkiajot taas pääsisi kokonaan sähköllä, dieselin ottaisi mieluummin maantiepätkille.

Wagner

Tarttee varmaa itekkii alkaa kohta säätää ton latauksen kanssa. Nyt vaa tyrkänny töpseliin ja antanu ladata täyteen -> lähdössä ei optimitilanne.
Kaipaisin kylläkin vaan puhelimella ohjaukseen "yhden napin taktiikan", josta saisin auton latautumaan loput 80-100%. Aamut ku tuppaa olemaan aina erilaisia, nii lähtöajat ei oo samat. Kätsyintä ois, että herätessä samalla ku sammuttaa puhelimesta herätyksen, nii lähtis auto ryystämään omaa aamukaffettansa kitusiin.

Range kyl elää vähän omaa elämäänsä. Aamulla ku hyppää rattaille, nii nyt vilposemmilla keleillä voi näyttää 40km rangea. Mut heti ku lähtee liikkeelle, tulee 5 kilsaa lisää.
Toisinaan sit antaa vetää sähköllä rangen nollille, ennenku polttomoottori tulee hätiin, toisinaan taas hyppää hybridimoodiin vaikka sähkörangea on 5km jälellä (voi johtua motarinopeudesta?).

Muuten kyllä edelleen oon oikein tyytyväinen polttoainepolitiikkaan. Nyt viimeks tankilla käyny 2600km sitten, bensaa menny 1,1 l/100km ja sähköö 17,5 kWh/100km. Polttoainekulut 4,38 eur / 100km.  8)
Sikamaista menoa since 1975

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy