Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - awallin

#1
ainakin vuosi sitten löytyi 2kpl opensource projektia joilla VW (tai VAG) pilven tarjoamia tietoja luetaan:
https://github.com/tillsteinbach/VWsFriend
ja
https://github.com/robske110/IDDataLogger

ehkä Home Assistant käyttää jompaa kumpaa kirjastoa?
noiden käyttö vaatii kai oman palvelimen johon asennetaan, ja lukevat sitten vag-pilvestä tietoja.
#2
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
23.05.23 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Jaakko666 - 23.05.23 - klo:21:39
Pitääkö noihin päivityksiin varata oikeasti huolto ja se kestää koko päivän? Mitä tuollainen ohjelmistopäivitys maksaa? Näkeekö autosta jostain mikä ohjelma siellä on ja milloin päivitetty? Oma auto 2020 vuoden 1st max mikä tuli Ruotsista minulle noin kuukausi sitten.

softaversiot esim tuolla https://www.meinid.com/wiki/lexicon/8-software-versionen/
valikoissa ei näy esim '2.4' vaan ICAS3-versionumero '0912'
AFAIK oma-k-autossa näkyvät kampanjat ilmaisia
#3
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
18.05.23 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: eVW - 13.05.23 - klo:18:42
Onko mitään huhuja kuulunut 3.0:n (tai ehkäpä 3.2:n) asennuksesta 1st-sarjan kolmosiin? Briteissä näyttäisi menevän huollossa tehtäväksi ja ilmeisesti melkoisen työlääksi projektiksi. Suomessa VW:n sivut näyttävät kuitenkin iloisesti väittävän, että 2.4:n jälkeen 3.0 tulee OTA:na, mutta ilmeisesti tuohon ei kannata kovin paljon uskoa.
Joten onko jossain parempaa tietoa?

varasin ajan päivitystä varten mutta VW:ltä soittivat ja peruivat ajan sekä siirsivät juhannusviikolle, koska varattu aika/päivä ei olisi riittänyt päivityksen tekemiseen joka kuulemma voi kestää 7-7.5 tuntia!? ihme hommaa..

kertokaa toki muut jos olette saaneet 3.2 päivityksen huollossa tehtyä ja miten softa toimii. id-furkan kehui nopeammaksi https://youtu.be/1pfuWUelGXk
#4
ID.3 / Vs: VW ID.3
27.08.22 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 26.08.22 - klo:16:00
Onko ID:n ilmastoinnissa automatiikalle vaihtoehtoja: pehmeä, normaali, intensiivinen - kuten golf?
Automatiikan nappulassa on nuoli alaspäin lisävaihtoehdoille.
low/medium/high flektin asetukset automaattitilassa.

1st plus:aan oli ilmastoinnin letkujen kampanjakorjaus. on toiminut ok ilman ongelmia. 2.4-päivitys marmorilla 1-2vk päästä..
#5
Lainaus käyttäjältä: Kale - 17.06.22 - klo:13:45
Pro mallissahan on mukana MID certified energy meter niin tarkoittaako se, että Ellin kautta on mahdollista seurata lataukseen kulunutta virtaa? Vai kuormanhallintaa vai jotain muuta? RFID tuella en tee mitään mutta tuo LAN control tarjoaa käyttäjälle?

LAN, Wi-Fi & LTE/4G Control (via app)
RFID access protection
MID certified energy meter

we-connect-ID äppiin - jolla auton ilmastointia yms. voi käynnisttellä - saa Ellin lisättyä myös. Minulla Elli Pro on koti-wifi:ssä (langallinen Ethernet olisi optio, eos onko LTE/4G:tä ja tarviiko se oman SIM-kortin).
mukana tuli we-charge rfid (luottokortti-formaatti) jolloin Ellin voi lukita niin että lataus lähtee käyntiin vain kun rfid:tä näyttää naamataululle.
Ã,,pissä näkyy jokaisen lataussession aloitusaika, kesto, ja ladatut kWh:t - samassa listassa äppi summaa kuukausittain kWh:t jotka tilastonikkari tietysti vie exceliin missä on carunan kokonaiskulutus ja lämpöpumpun osuus jne. ;) datat saa exportattua myös (PDF jossa kuukauden lataukset)
Tuon pitäisi kai tukea LAN/Wifi yhteydellä OCPP protokollaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Charge_Point_Protocol) - en ole kokeillut.
2021/9 asennettu ja äskettäin tuli firmispäivitys. On toiminut ilman ongelmia. Alussa vaatii hieman IT-osaamista, ihan ensiksi asetukset laitetaan Wifin yli niin että Elli toimii wifi-tukiasemana (manuaalissa ohjeet), sen jälkeen kun oman kotiverkon tunnukset on syötetty pitää logata ulos ja bootata laitos ja se herää sitten koti-wifiin asiakaslaitteena johon voi ottaa yhteyttä ja säätää lisää.

Kuvassa iso piirilevy lienee perusmalli, energiamittari erillinen palikka alempana, ja tietoliikenne-kortti (optio) on ylimpänä. CT-liittimiin vasemmalla tulisi virta-anturit kuormanhallintaa varten. Tämän lisäksi vikavirtasuoja ja 3kpl 'automaattisulaketta' tuli sähkökaappiin.


#6
ID.3 / Vs: autokameraa ID.3:en
01.06.22 - klo:19:25
Schräg asentaa Fitcamx kameraa:
https://www.youtube.com/watch?v=NkQ3mUJZi6U&ab_channel=Schr%C3%A4g

amazonista ehkä saisi n. 189juuroa (en ole innostunut tilaamaan...ainakaan vielä)
#7
ID.3 / Vs: VW ID.3
21.04.22 - klo:08:19
oma-k-autossa oli taas tämä aktiivisena. onko joku saanut jo varattua ajan tai perääti työn tehtyä?
Laadunparannuskampanja: "Kylmäaineputkien vaihto 10.11.2021"

(tämä oli muistaakseni aktiivisena syksyllä mutta hävisi sitten?)

toivottavasti tuossa tulisi ne 2.4 edellyttämät hw-päivitykset  (BatteryLife kanavan mukaan nämä vaaditaan ennen 3.0 OTA päivitystä)
#8
ID.3 / Vs: VW ID.3
16.04.22 - klo:21:54
Tuunasin IDaa uudella raitisilmasuodattimella. Motonetin hakukone ei tunnista rekisteritunnuksen tai automallin mukaan - mutta tiskiltä kysyttäessä oli parempi hakukone käytössä ja löytyi original-varaosa (34.90e).

filteriboksissa on paikat kahdelle samanlaiselle suodattimelle (?) https://www.youtube.com/watch?v=U42QfFja8SE&ab_channel=JamesandKate-TheEVTeam


#9
ID.3 / Vs: VW ID.3
11.12.21 - klo:13:27
Lainaus käyttäjältä: TDiih - 11.12.21 - klo:11:39
Useasti menee aika pitkään, että käskyt menevät läpi, nyt tässä kesti alle 5min.

mutu on että we-connectista lämmityksen kytkeminen päälle vaatii 3-4 toistoa jos auto on heikossa 4G kentässä - ja onnistuu yleensä ensimmäisellä kerralla jos auto on pysäköity hyvälle 4G kentän paikalle.
tämä näkyi myös 2.3 päivityksen yhteydessä.. IDa tykkää hyvästä 4G kentästä.

ilmeisesti nämä lämmitys-käskyt kulkee aina pilven kautta ja 4G:n yli - jos auto osaisi käyttää kotioloissa WiFi:ä niin toimisi paremmin (onkohan se tietoturvan kannalta nyt niin vaikea toteuttaa...)
#10
uudet ID chargerit tulee Elliltä suomessa Plugit:n kautta, sieltä voi ehkä kysyä? https://plugit.fi/

muistaakseni jossain manuaalissa oli ehdotettu ethernet-kaapelia virtamuuntajille, cat6 tjsp, mutta en nyt nopeasti katsottuna löytänyt manuaalista. Ethernet-kaapelissa kai on 4kpl paria, mutta muuntajille tarvitaan vain 3kpl.
#11
ID.3 / Vs: Torque Alliance
05.11.21 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: mega_man - 04.11.21 - klo:06:18
Onko toi etupenkkien välisen säilytystilan kuori tehty niin, että tilan led-valaistus näkyy normaalisti vielä kuoren asennuksen jälkeen?

Puhelinkaukalossa valaistu ehkä ylin 1/3 vinosta läpästä. En muista miltä tuo oikein näytti ennen kuoria.


Battery Life (ja Schräg?) kanavilla on alennuskuponkeja tuohon kauppaan, mutta matot edelleen 'sold out'...
#12
ID.3 / Vs: VW ID.3
02.11.21 - klo:18:37
Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 01.11.21 - klo:20:55
Kiitos neuvoista. Palkit näkyy normaalisti, mutta vaikuttaisi siltä että auto ei pääse verkkoon, sillä akun tila ei päivity kännykkäsovellukseen, eikä auto saa enää liikennemerkkidataa. SOS puhelu ei tosiaan toimi ja kaiken lisäksi vielä paikannus on aivan kujalla, eli GPS ei toimi - tämähän ei voi riippua pelkästään kännykkäyhteydestä.

Ongelmat alkoi päivityksen jälkeen, tuskin on sattumaa. On se jännä että auton kun vie pajalle niin ei voi kuin rukoilla että se on vähemmän rikki kun sen saa takaisin - aina sama homma.

tänään kotimatkalla muutaman minuutin ajon jälkeen kuului naksahdus kaiuttimista - volymi ehkä pieneni hieman, voikohan joku kaiuttimista olla pois pelistä? - heti sen jälkeen oranssi SOS-varoitus nopeusnäytössä ja samalla navigaattori pysähtyi siihen paikkaan, eli GPS-tieto katosi.
Vehicle-valikosta löytyi SOS-virheen lisäksi "dynamic road sign display currently restricted".
pitää kai seurata muutaman päivän ja sitten vasta olla k-autoon yhteydessä...  :-[
#13
ID.3 / Vs: Torque Alliance
27.10.21 - klo:18:37
Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 26.10.21 - klo:09:37
Kuinka raju haju noissa on? Varsin kiinnostava tuote! Viime talven kitkuttekin tekstiilimatoilla ja ne on, no, märät.
en ole huomannut mitään hajua - valmistajan sivulla materiaali "environmentally friendly TPE, which is recyclable, odorless, and durable."
tuntuma ehkä hiukan kova/muovinen verrattuna renkaan tjsp kumiseen tuntumaan.
#14
ID.3 / Vs: VW ID.3
26.10.21 - klo:17:41
Lainaus käyttäjältä: tsihman - 04.10.21 - klo:18:38
Tänään on tullut laadunparannuskamppanja ID.3:seen - Kylmäaineputkien vaihto. Tämä on mitä ilmeisemmin Ilppiin liittyvä toimenpide? Auttaisiko tuo kamppis parantamaan ilmalämpöpumpun hyötysuhdetta kylmissä olosuhteissa? Joka on ollut huomattavasti kehnompi kuin esim Tesla Model 3:ssa.

Kuulemma kamppanjaa siirretty tulevaisuuteen, ja samalla putkien vaihdon yhteydessä tulee ILP softapäivitys - näin VW huolto kertoi tänään. Mitään uutta aikataulua ILP-parannuksille ei ollut kertoa..
#15
ID.3 / Vs: Torque Alliance
24.10.21 - klo:20:46
Sitten vielä 'värikuoret' - nämä mattapintaiset hiilikuitukuviolla. Nämä tulee 2-puolisella teipillä piano-black pintojen päälle.
Keskikonsolin kuori uppoaa sopivasti niin ettei korotettua reunaa juuri jää. Ovien kuorissa jää selvä korotettu reuna kuoren etureunaan - mutta näihin kohtiin ei normaalisti kosketa..

on nämä ainakin mattapintaiset - eli sormenjäljet yms. ei näy yhtä pahasti  8)














#16
ID.3 / Torque Alliance
24.10.21 - klo:20:19
Talvikaudelle laitoin tuollaiset torque-alliance kumimatot. Mitoitus vaikuttaa hyvältä (olikohan jossain että valmistaja 3D laserskannaa auton ja sen perusteella tekee mallit/muotit?). Verrattuna VW-shopin kumimattoihin näissä on korotettu reuna ja kuskin puolella vaikuttaa ulottuvan hieman edemmäs (lisäksi VW:n omat on jaettu kolmeen pieneen lappuun takana??).
79.5 eur kustansi ja n. 5 päivässä ilmainen toimitus (tosin juuri nyt vaikuttaa olevan loppuunmyyty...)







#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
24.10.21 - klo:14:56
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 23.10.21 - klo:21:09
Mistä omaan autoon sopivan lukkopulttihylsyn koodin saa selville? Hylsyä kun tutkin niin siinä ei näyttänyt olevan mitään muuta kuin yksi kirjain.

17mm kuusiopuolella reiän pohjalla minulla "L" - vaikea sanoa onko VW-shopin kuvan kuvio vai ei (kuvaa en uskalla postata, silloinhan joku varastaa renkaat heti kotipihasta  ::) )
#19
ID.3 / Vs: VW ID.3
17.10.21 - klo:20:20
Onko tietoa käykö Golfin uritettu nostotyyny myös IDaan?
esim tuo: https://www.autoracing.fi/tuotemerkit/powerflex/xpf3-1661
Powerflex PF3-1661

Edellinen auto oli toyota, siinä nostopisteet oli melko terävät ja motonetin halpa nostotyyny ilman uraa kesti ehkä 1-2 renkaanvaihtoa ennen halkeamista. Nämä IDan nostopisteet on ehkä hieman leveämmät - mutta joku uralla oleva tyyny ehkä kuitenkin olisi hyvä..


hallitunkki käytössä, manuaalin kuvaamaa nostinta ei tullut mukana..
#20
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
13.10.21 - klo:18:07
eilisen ensimmäisen osan (91CA_82) jälkeen tänään toisella ajokerralla lounasaikaan alkoi toisen osan 91CA_86 lataus joka kesti ehkä 30min. asennuksen (170min arvio) jälkeen vielä jotain pientä päivitystä (digitaalinen manuaali jne).
Toivottavasti näitä tulisi jatkossa hieman useammin - erityisesti jos lämpöpumpun tuunaus auttaisi talvella..  ::)
#21
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
12.10.21 - klo:17:59
joo täälläkin latautui 91CA_82 kotimatkalla töistä (keltaisia kolmioita nopeusnäytössä ajon aikana) - ja arvio asennusajalle 60 min.

kannattaakohan illalla vielä käydä ajelulla jos tulisi toinen osa? vai oliko se useita gigatavuja ja latautuu kuitenkin yön yli ilman ajoa?
#22
ID.3 / Vs: VW ID.3
04.10.21 - klo:17:10
Lainaus käyttäjältä: tet - 29.07.21 - klo:19:54
Ei mitään käsitystä ID.3:n toiminnasta, mutta noin yleisenä knoppitietona: autojen tyyppihyväksyntämääräyksissä on selvät hidastuvuusrajat, joista jarruvalojen on sytyttävä regeneroinnilla jarrutettaessa.

tuolla on laitettu peili takaikkunaan ja tehty havaintoja jarruvalon syttymisestä.. (ID.4 ja ID.3 varmaankin käyttäytyvät aikalailla samoin..)
https://www.vwidtalk.com/threads/what-exactly-is-my-brake-light-doing-back-there.3432/
#23
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
03.10.21 - klo:19:19
Lainaus käyttäjältä: id135 - 02.10.21 - klo:18:23
Auto tulossa parin viikon päästä ja pitäisi hoitaa kotilataus kuntoon.

Meneekö pahasti pieleen, jos hankin Wallen? https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/
Laite sisältää sekä A- että B-tyypin vikavirtasuojat, joten asennuskulut jää pienemmiksi, eikä ole muutenkaan pahan hintainen.

tilasin ID chargerin (pro) 29.7, laite saapui maahan noin 26.8, ja plugitin sähköasentaja (alihankkija?) asensi seinään 24.9.
eli jos sopiva voimavirtapistorasia on jo olemassa niin tuo walle itse asennettuna ehkä onnistuu 2 viikossa!? asennuksen kanssa hankittuna voi kestää viikkoja...

jos et tarvitse energiamittaria etkä rfid tunnistusta (saako wallen jotenkin lukkoon?) niin varmaankin walle on ihan ok valinta. ulkokäyttöön 7.5m kaapeli ID chargerissa on ihan ok - yleensä pysäköin niin että auton latausluukku ei ole laturiin päin.
älykkäistä laitteista ABB terra oli toinen mitä katselin - mutta siihenkin ilmeisesti odotellaan softapäivityksiä että kaikki toiminnot saa käyttöön.

ID.3 osaa itse puolittaa lataustehon 5.5kW:iin infon lataus-sivulla, jos wallboxin asetus on 11kW:ssa - eli näin voi karkeasti hallita manuaalisesti kuormaa.
#24
ID.3 / Vs: VW ID.3
23.09.21 - klo:20:08
EE-times lehtijuttu VW:n (sähkö)tekniikasta
"Under the Hood: the ID.3 and VW’s electrification platform"
https://www.eetimes.com/under-the-hood-the-id-3-and-vws-electrification-platform/
#25
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
23.09.21 - klo:17:21
no nyt tuli viesti, jossa kerrotaan että on tulossa viesti..
LainaaTulet kahden seuraavan viikon aikana saamaan Volkswagenilta sähköpostiviestin ohjelmistopäivityksestä. Viestissä kerrotaan päivityksen sisällöstä ja pyydämme sinua antamaan hyväksynnän ID.Software 2.3 â€" langattoman ohjelmistopäivityksen lähettämisestä autoosi.
#27
MYYTY, voi poistaa.
ID.3:n mukana tulleet nastarenkaat Continental Ice Contact2, 215 / 55 / R18 TXL.
auto käyttöönotettu 2020/12, nastarenkaat ajettu alle 500km.

myös vaihto kitkarenkaisiin.

Espoo

Tarjoa/kysy YV:llä.
#28
ID.3 / Vs: ID perheen OTA päivitykset
08.09.21 - klo:17:17
Lainaus käyttäjältä: Wasabrod - 08.09.21 - klo:11:38
Ja mikä se versio pitäisi tällä hetkellä olla, jos asiat ovat pyörineet normaalisti (toisin sanoen onko syytä ottaa yhteyttä huoltoon)?

software version: 0792 (toiselta nimeltään "2.1", en nyt muista näkyykö 2.1 jostain)
navigation database: 21.7
#29
ID.3 / Vs: VW ID.3
28.08.21 - klo:15:43
Lainaus käyttäjältä: tsihman - 28.08.21 - klo:15:11
Ette huonoa autoa ole valitsemassa, Voin suositella autoa varauksin. ID3 ei ole niin kehno, mitä palstoilla on saanut lukea. Tulevien OTA päivitysten myötä auto toivottavasti paranee. Teslan veroinen ID ei ole softan osalta. Oman kokemuksen mukaan ID:ssä on hyviä ominaisuuksia vs Tesla M3. Tuo teidän lataus kuvio vaatii jo hieman pioneerihenkeä. Mutta oikeallla asenteella sitäkin selviää...Kotilataus on ollut meille SE juttu sähköautoilussa.
sähköautomiehet puhuu tästä osassa 36. Elämä ilman kotilatausta, https://www.youtube.com/watch?v=VbZEHB60a4k&ab_channel=S%C3%A4hk%C3%B6automiehetpodcast
#30
ID.3 / Vs: VW ID.3
27.08.21 - klo:17:33
Lainaus käyttäjältä: awallin - 06.08.21 - klo:15:07
7-8 päivää ja ~400 km ollut ajossa nyt 1ST Plus joka käyttöönotettu 2020/12, hyvin nopeasti palautunut K-caaralle, ajettu 1300km ennenkuin menin sen hankkimaan 2021/07..
Tänään kolmas kerta kun latausjohdon irroittamisen jälkeen pystyi ajamaan <1 km jonka jälkeen punainen+keltainen varoituskolmio ja erilaisia virheilmoituksia.
Välillä varoitukset poistuneet sammuttamalla/lukitsemalla auton ja odottamalla. nyt kuitenkin jatkuivat..
Hinausautolla Espoon VW centeriin - maanantaina ehtivät sitä katsoa, saa nähdä miten käy...
pe 6.8 tosiaankin hinausautolla VW centeriin huoltoon.
to 26.8 (eilen) saivat korjattua, kuulemma 12V akun jotain liitintä korjattu (keskusjohdin sarja, 'liittimet hapettuneen näköisiä')  Samalla laadunparannus-kampanjan  pesunesteen anturin liittimen parannus (tiiviste?).

hieman heikosti Espoon VW center tiedotti hitaasta huollon etenemisestä, sitten kun ke kävin paikanpäällä kyselemässä niin auto olikin valmis to...
toivotaan  että nyt auto pelaa ilman ongelmia ::)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy