Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 12.11.19 - klo:10:02
Olisivat kyllä voineet jättää ilmastoinnille ja radiolle tavalliset nappulat. Sama kun uudessa Audissa ja Golfissa, ovat kosketusnäytössä.

Tämä on sitä nykyaikaa, mihin suuntaannäyttää kaikki autonvalmistajat suuntaavan. Ensimmäisenä taisi olla Volvo?

Ukko

Niinhän se on, mutta aina ei kehitys mene eteenpäin. Tuo Teslasta koioitu idea erillisestä padista ei myöskään miellytä. Olisivat integroineet suoraan kojelautaan tuon näytön.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Miktoy - 11.11.19 - klo:23:07
Miten niin oikeassa paikassa? Entä jos käyttämäsi pistorasia seinässä onkin hanttimiehen puolella niin vedätkö johdon konepellin yli?
Mielestäni näitä luukkuja saisi olla 2kpl sekä edessä, että takana. Siitä sitten tarpeen mukaan seinään kiinni. Johdot ja liitin ei paljoa painoa toisi lisää autoon, kustannusta kyllä.

No tietenkin nämä ovat henkilökohtaisia asioita, mutta tuskin olen ainoa jolla on autotalli, jossa ei ole liiemmälti tilaa auton etupuolella. Sinne pitäisi sitten ahtautua laittamaan latausjohtoa maskiin Superbissa tai Passat GTE:ssä. Mersussa latauspistoke on kuskista katsottuna vastakkaisessa takanurkassa, ylimääräistä kävelyä auton ympäri siis. Kuskin oven luona ei tarvitse ahtautua mihinkään, eikä kävellä auton ympäri. Oven kohdalla on väkiselläkin tilaa ahtaassakin tallissa, kun ovi pitää mahtua avautumaan.

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 12.11.19 - klo:10:02
Olisivat kyllä voineet jättää ilmastoinnille ja radiolle tavalliset nappulat. Sama kun uudessa Audissa ja Golfissa, ovat kosketusnäytössä.

Tämä on ainoa ratkaisu joka tuossa tökkii. Itse olen jo oppinut hyväksymään sen, että radiota ja lämpötilaa säädetään näytöstä, niitä ei välttämättä tarvitse säätää niin usein, ainakaan omalla kohdalla. Mutta se on paha ettei penkin lämmitystä saa päälle/pois hanskat kädessä. Mitä ihmettä ne on tuossa ajatelleet? Joo, lämmitettävä ratti mutta silti.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 12.11.19 - klo:10:02
Olisivat kyllä voineet jättää ilmastoinnille ja radiolle tavalliset nappulat. Sama kun uudessa Audissa ja Golfissa, ovat kosketusnäytössä.

Mihin radio tarvii tavallisia nappuloita? Tarvittavat radion napit on jo ollu vuosia ratissa ja näyttää olevan myös uudessa mallissa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jan koller

Hinnoittelu tietenkin vielä auki, mutta kyllä ostohousut on kaapista esiin kaivettu. Omaan silmään miellyttävän näköinen ja varusteista ei ainakaan jää kiinni. Suattaapi olla, että vois tilata heti ennakkomyynnissä...
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

Ukko

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 12.11.19 - klo:10:39
Mihin radio tarvii tavallisia nappuloita? Tarvittavat radion napit on jo ollu vuosia ratissa ja näyttää olevan myös uudessa mallissa.

Niin itse ainakin haluan säätää ilmastointia ja radion äänenvoimakkuutta manuaalisesti/helposti ajon aikana. Tuota tulee tehtyä tosi paljon vielä.

MrBurns

Lainaus käyttäjältä: Jan koller - 12.11.19 - klo:14:25
Hinnoittelu tietenkin vielä auki, mutta kyllä ostohousut on kaapista esiin kaivettu. Omaan silmään miellyttävän näköinen ja varusteista ei ainakaan jää kiinni. Suattaapi olla, että vois tilata heti ennakkomyynnissä...
Vieläkö olisi G-tec vaihtoehtona vai jotain muuta? Itse tykkään kanssa tuosta uudesta Octaviasta ja saattaa hyvinkin olla seuraavan autonvaihdon kohde.
Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 12.11.19 - klo:15:00
Niin itse ainakin haluan säätää ilmastointia ja radion äänenvoimakkuutta manuaalisesti/helposti ajon aikana. Tuota tulee tehtyä tosi paljon vielä.
Eikö sitä radiota ole kätevämpi säätää ratin napeista kuin itse soittimestä?

Ukko

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.11.19 - klo:15:30
Eikö sitä radiota ole kätevämpi säätää ratin napeista kuin itse soittimestä?

Ei ole.

Jan koller

Lainaus käyttäjältä: MrBurns - 12.11.19 - klo:15:06
Vieläkö olisi G-tec vaihtoehtona vai jotain muuta?

Lupaavat g-tecille 523 km rangen kaasulla, joka on jo varsin mainio ja 9 l bensatankki kyllä mulle riittää. Hybridit toki myös kiinnostaa, joten hinnoittelu sitten sen paljastaa, mikä on kiinnostavin vaihtoehto. Toistaiseksi ei ole G-Tec Ocusta mitään huonoa sanottavaa.
Ajossa:
Superb Tdi 4x4 DSG MY19
Kodiaq Tsi 4x4 DSG MY18

jamo75

ratissa ja kosketusnäyttö namiskoissa on se huono puoli että niistä on mahdotonta säätää äänen voimakkuutta nopeasti isoa määrää. perinteisellä pyörivällä nupilla sinne suuntaan hapuilulla saa varman ootten ja rantaan käännöllä halutun äänen voimmakkuden. kosketus näytössä pitää siirtää katse tiestä ja yrittää osuua ja naputtaa oikea määrä, ratissa isompi äänen voimmakkuuden säätö kestää kohtuu kauan ja nappien vaste on todella huono.

toki sitä toimeen tulee mutta analogisessa napissa on tietty käyttövarmuus

enemmän negatiivista sanottavaa on vw konsersin vakionopeuden säädinviiksen toiminnasta, toki sitä kun on joutunut jo pari vuotta käyttämään niin se tuntuma alkaa löytyä mutta edelliseen autoihin verratuna käyttömukavuus on kaukana hyvästä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.11.19 - klo:15:30
Eikö sitä radiota ole kätevämpi säätää ratin napeista kuin itse soittimestä?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Ukko

Nimenomaan noin, pyörivästä nupista saa äänentason nopeasti oikealle tasolle. Kanavat vaihdan suoraan näytöltä, vaihdan kanavaa jatkuvasti, kun en halua kuunnella mainoksia. Eri kanavat tulee eri äänenvoimakkuustasoilta, niin pitää sitäkin säätää samalla.

Kannu

Näyttäähän noiden kuvien perusteella ratissa olevan juuri tuo rulla, millä äänenvoimakkuutta säädetään? Tuosta kun se säätyy maksimille noin sekunnissa, niin paljonko nopeammin vielä pitäisi saada?

Itse kuuntelen pääasiassa Spotifyä autossa BT:n yli ja olen tuohon mankan rullaan koskenut tasan kerran kun käänsin sen suoraan.  ;D

Mitä tulee tähän uuteen Ocuun, niin hyvältä näyttää - kaikin puolin! Pitkäaikaisena BMW-harrastajana esim. uusi 3-sarja näyttää todella kamalta tähän verrattuna. Ehkä tuleekin pysyttyä siis merkissä?

psxgamer

Autogefuhlin toinen esittelyvideo uudesta Octaviasta:

https://www.youtube.com/watch?v=A9drdTfkhhY

b1mpo

Ei tuo polvitila juuri mihinkään ole muuttunut.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sokota09

Ei, mutta siihen tuli aavistuksen enemmän tilaa ja tilat ovat vähintäänkin riittävät takamatkustajalle, myös korkeussuunnassa.

finnman

Nyt tehtiin sitten päivitys kunnolla mitä tulee sisätiloihin. Tosin muutos oli odotettu, sillä ollaan menossa mekaanisista nappuloista kosketusnäyttöihin ym. Käytäntö näyttää mikä muutos ei ollut sitten hyväksi?
Näin pohjoismaisesta näkökulmasta ja auton käytöstä talvella olisi suotavaa, että ainakin minun mielestäni 4 asiaa pitäisi olla nappulan takana ja käytettävissä käsineillä myös: tuulilasin puhallus täysillä(on onneksi mukana Ocussa), penkinlämmittimet(ne kun laitetaan heti tulille, kun istutaan kivikovalle kylmälle istuimelle) sekä ikkunoiden ohjaus+peilin lämmitys (sitä ei toivottavasti viedä kosketusnäyttöön :) ). Ja äänenvoimakkuus säädin pitäisi ehdottomasti olla mekaaninen.  Sen mitä talvikokemusta on, en tarvitse heti ensimmäisenä takalasinlämmitystä enkä suoraan lämmönsäätöä, sillä sen hoitaa automatiikka.
Yksi asia minkä olisivat voineet muuttaa samalla on ovien sisäkahvat/ikkunakatkaisija sydeemi. Se on kuin 90-luvulta: toimiva mutta aikansa elänyt. Mielikuvituksen puutetta, jos ei "uskalleta" muuttaa? Myös peilien lämmitysohjauksen voisi uudistaa: ainakin ajastin pitäisi lisätä mukaan eikä se koske vain Octaviaa vaan kaikkia konsernin malleja?

Hinnoittelu tulee olemaan todennäköisesti tiukkaa. Perus 1.5Tsi Style tullee olemaan samoilla linjoilla nykymallin kanssa, mutta PluginHybridin hinta täytyy olla selvästi alle Suberbin? Sen verran kova paketti Octavia tulee olemaan(uusi ohjaamo, tekiniset muutokset varustelussa, tilaa lisää sekä hieno ulkomuoto), että Suberbin menekki tulee laskemaan melkoisesti? Laatu vaan kerralla kuntoon tehtaalla heti alusta saakka ja menestys on taattu.   

S-T-P

Asiahan ei tietenkään minulle kuulu, enkä halua ketään olla tuomitsemassa mutta kuka ajaa nykypäivänä uudella autolla hanskat kädessä? Sellaisen laitteen, jota nimitetään yleisnimellä "webasto", saa uuteen autoon naurettavalla hinnalla. Siihen saa kaukosäädon joka toimii vaikka toiselta puolelta maailmaa. Itse olen valmis jättämään vaikka kaikki muut varusteet ruksimatta mutta kyseinen lämmitin pitää olla. Kertokaa miksi tuo varuste jätetään pois ja ollaan valmiita raapimaan laseja puhtaiksi ja istumaan jääkylmään kotteroon?

Nifa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 12.11.19 - klo:07:25
Kyllä jos hinnat ovat kohdallaan niin tilaukseen lähtee todennäköisesti uusi octavia. Kyllä tuossa on taas vähän sporttisuutta yritetty tappaa mutta välttävältä näyttää. Pitänee kaikessa rauhassa odotella niitä RS-malleja.

Kaikin puolin omaan makuuni. Ulkonäkö on ihan OK, mutta saisi olla sporttisempikin (toivottavasti RS malli on sitä) . Sisältä loistavan yksinkertaistettu ja kaikki hallintanäppäimet löytyy "pianokytkiminä" nätisti rivissä. Sähköinen automaattiloota ja "käkkäri" plussaa ja tuo lisää tilantuntua. Penkit näyttää olevan loistavasti muotoiltu ja ainakin nahkaversiona varsin tyylikkäät. Ratti näyttää vähän oudolta mutta ihan hyvin natsasi sisustaan ja saattaa kaksipuolaisena olla jopa käytännöllisempi ajettaessa.

Tilat kaikin puolin kasvanut lukuunottamatta kattokorkeutta, joten tämäkin plussaa.



Tästä vuotokuvaa (väittämän mukaan) Skodan konfiguraattorista.

Puskurin muodot on tosin aika suoraan 1:1 Skoda Scala Vision RS tutkielmasta, että paha sanoa onko lopullinen tuotantoversio vain onko joku taidokkaasti väärentänyt. Tosin samalta saksankieliseltä foorumilta oli normiversion vuotokuva reilusti ennen julkaisua ja se piti paikkansa. Nyt en jaksanut kaivaa enää uudestaan, että onko tuo kuva alkujaan samalta päivämäärältä.
Tosin eipä nuo RS:t ole tarkoituksella tähänkään asti radikaalisti perusmallista eronneet ulkoisesti, että on varmaan ihan hyvin suuntaa-antava jokatapauksessa.  ;)
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

BMF

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 21.11.19 - klo:08:45


Tästä vuotokuvaa (väittämän mukaan) Skodan konfiguraattorista.

Puskurin muodot on tosin aika suoraan 1:1 Skoda Scala Vision RS tutkielmasta, että paha sanoa onko lopullinen tuotantoversio vain onko joku taidokkaasti väärentänyt. Tosin samalta saksankieliseltä foorumilta oli normiversion vuotokuva reilusti ennen julkaisua ja se piti paikkansa. Nyt en jaksanut kaivaa enää uudestaan, että onko tuo kuva alkujaan samalta päivämäärältä.
Tosin eipä nuo RS:t ole tarkoituksella tähänkään asti radikaalisti perusmallista eronneet ulkoisesti, että on varmaan ihan hyvin suuntaa-antava jokatapauksessa.  ;)

Olisi aika sporttinen jos kuva pitäisi paikkaansa. Olen noin 99% varma ettei nuo mustat levikeosat tule rs-malliin mutta superskodasta voi sitten jälkiasenteita ostella. Muut kohdat voi olla aika lähellä todellisuutta.

Kelpaisi minulle
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Henkku

Tsekkikonfiguraattorissa uutta farkkua voi jo rakennella. Tosin on vielä suppeat malli- ja moottirivalokoimat.

https://cc.skoda-auto.com/cze/cs-CZ/

Enhancer

Olipa masentava konfiguraattori :(. Tuon mukaan ergo-penkkiä ei saisi vaaleana ollenkaan. Todella hienon näköinen tuo uusi 2-värinen versio vaaleasta sisustasta noin muuten :).

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.12.19 - klo:10:48
Olipa masentava konfiguraattori :(. Tuon mukaan ergo-penkkiä ei saisi vaaleana ollenkaan. Todella hienon näköinen tuo uusi 2-värinen versio vaaleasta sisustasta noin muuten :).

Itse kauhistelin lähinnä hintaa.



Paintilla muokattu, Superbin FL Sportista apinoitu. En jaksanu tylsyyttäni etsiskellä, että olisko löytynyt jo valmista.
Omat ostohousut täytyy olla jalassa, saatavana vain sinisenä.  ;)
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Guido

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 03.12.19 - klo:13:40
Itse kauhistelin lähinnä hintaa.

Tshekissä yli 30% kalliimpi kuin nykyinen malli. Mielenkiintoista nähdä mikä tulee olemaan hintaero Suomessa.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Guido - 03.12.19 - klo:13:48
Tshekissä yli 30% kalliimpi kuin nykyinen malli. Mielenkiintoista nähdä mikä tulee olemaan hintaero Suomessa.

Kauhistelin tuon Ergo-penkin hintaa, joka oli karvan alle kolme rahaa.
Ocu III 1.5 TSI Style man. - pyynti tsekeissä euroiksi muutettuna 25k
Ocu IV 1.5 TSI Style man. - pyynti tsekeissä 27k.

Nousua n. 8%.
En muista, että onko vanhan ovh-hintaa laskettu vai onko uuteen tullu lisää varusteita vrt. tsekkien III stylen varusteet. Nopeasti vilaistuna IV:n ensimmäisenä tuotantoon menevissä Styleissä olisi tsekeissä ainakin columbuksen 10" navit mukana ja tuossa vanhassa hinnassa ei mielestäni ole. Tuo 8% hintaero tulee jo yksistään siitä, jos näin on.
Pitää huomioida myös, että Tsekeissä myydään min. 20% alennuksilla tällä hetkellä tuota poistuvaa mallia, mutta mielestäni tuo 25k on ovh hinta.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: Henkku - 01.12.19 - klo:21:59
Tsekkikonfiguraattorissa uutta farkkua voi jo rakennella. Tosin on vielä suppeat malli- ja moottirivalokoimat.

https://cc.skoda-auto.com/cze/cs-CZ/

1.5tsi manuaali farkku stylenä, ainoa lisävaruste väri, hintaa tasan 30ke. Tuohon verot päälle, niin Suomessa ei taida alle 34-35ke lähteä.

Guido

Tshekin taitoni on sen verran ruostunut, että jäi tuo 20% alennus Octavia III:sta huomaamatta, mutta on liki 10% hinnan korotuskin aika kova. Mitä mahtaa tehdä myynnille, jos hinnat nousevat Suomessakin samassa suhteessa?

Mielenkiintoista spekulointia: Octavia hinnoitellaan aggressiivisesti ja pyritään pitämään kiinni Suomen myydyimmän mallin tittelistä tai vaihtoehtoisesti Octavian hintaa nostetaan reippaasti ja pyritään tekemään (nykyisellään ylihinnoitellusta) Karoqista volyymimalli.

Erikoisesti varusteltu tuo tshekkikonfiguraattorin Style. Esim. kymppituumainen Columbus on vakiona, mutta mm. ACC, Side assist ja ajovalojen pesurit lisävarusteita. Kolmipuolaista rattia ei näy (vielä) lisävarustelistalla.

Nifa

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 03.12.19 - klo:16:59
1.5tsi manuaali farkku stylenä, ainoa lisävaruste väri, hintaa tasan 30ke. Tuohon verot päälle, niin Suomessa ei taida alle 34-35ke lähteä.

EKP:n noteeraama Tsekin Korunan vaihtokurssi (suomenpankki), 1â,¬ = 25,527 CZK. Ja sama toisinpäin 1 CZK = 0,0391 euroa.
Nova Octavia Combi = 687 900 CZK
metalliväri = 16 000 CZK
Yht. = 703 000 CZK

0,0391 â,¬/CZK x 703 000 CZK = 27487,3 â,¬. (josta metalliväriä 625e.

Huom. Forexin hinnat on forexin hintoja. Niillä tehdään omaa bisnestä (=vedetään välistä), eikä käydä ulkomaankauppaa ;)

Ja jos vielä ei ole tullut ajateltua, niin avataan Helkama-auton oletettua bisnesmallia:
Skodat on jälleenmyyjien ovh-taulukoissa ylihinnoiteltu muualla euroopassa ja listahinnasta saa reippaasti pois. Puhutaan normaalissakin tilanteessa 15-20% summista. Jos ei muuta, niin tällä pidetään saksan AY-väki tehtaissa tyytyväisenä, kun Octavian listahinta on vastaava kuin volkkarin. Tätä voidaan suomessa vielä vinguttaa, kun päälle lätkäistään keskimäärin 3k autoveroa, niin OVH pyörii samassa kuin volkkarilla. Sitten toinen julkinen "salaisuus" jonka voi päätellä, jos jaksaa nähdä vaivaa. Muissa euroopan maissa Octaviat on aika köykäisesti varusteltuja, poislukien L&K ja RS. Suomessa taas Helkama pumppaa Ambienttiin ja Styleen huomattavasti enemmän lisävarusteita, kuin mitä muissa vastaavissa euroopassa on.
Tällä tehdään hyvä kate, niin myyjälle, tehtaallekkin kuin vw-konsernille, kun valtaosa autoista on hyvin varusteltuja. Positiivinen asia tässä on se, että toistaiseksi maahantuoja on myös vienyt tämän myös kuluttajahintoihin, eli eivät ahneesti ota kaikkea irti saatavaa hyötyä itselleen vaan jakavat sen "halvempana" listahintana kuluttajalle. Tämä toki vain sen takia, että listaykkösenä oleminen on ilmaista mainosta ja kauppa käy, jolloin todellinen kate tehdään volyymilla (ja jälleenmyyjille huoltopalveluilla).

Itse analysoisin, että hinnannousu on maltillinen 500-1000e, joka riippuu ennenkaikkea kunkin moottorimallin CO2-tasoista. Enempään ei ole varaa, sillä esim. Toyotalla on aika tiukka paketti nykyisessä corollassaan tuulihousuille ja nämä perusautot on bulkkia kaikilla valmistajilla.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

bustedi

Onko kukaan saanut jo valistuneita arvauksia milloin uuden Ocun hinnat tulee Suomeen?

Itse pistän 2.0l bensan nelikkona tilaukseen jos hinta omilla varusteilla jää alle 43.000â,¬.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy