Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

ITbites

Lainaus käyttäjältä: rahi - 21.09.23 - klo:17:38
Täällä ei taas My Cupra sovellus toimi ollenkaan. Aloitti eilen ja kerran oma auto näkyi sovelluksessa. Nyt kun kirjautuu ulos, niin se kysyy joka kerta VIN uudestaan ja ei tapahdu mitään tai tulee sininen cupra (placeholder) ja ei mitään tietoja.

Support email pyytää tekemään kaikki asioita mitä testattu jo...

Kappas vaan - sama vika Rahikaisella. Kirjaudut ulos, auto katoaa, et saa lisättyä... Hienoa Seat/VAG!
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 21.09.23 - klo:18:06
Oma Borni menossa Hämeenlinnan K-Autoon yhteysvian tutkintaan huomenna. Cupra appi ei ole ottanut autoon yhteyttä kuin satunnaisesti heinäkuun lopun jälkeen. Huoltoneuvojan mukaan olen yhä ainoa k-auton tiedossa oleva Cupra asiakas, jolla on näitä ongelmia ja tästä syystä autoa halutaan nyt tutkia korjaamolla mahdollisen komponenttivian takia.

Auto on kokoajan online tilassa, eikä herjaa mitään, mutta jostain syystä auto-serveri-appi yhteys ei pelitä.

Huohh… :( Auto oli eilisen päivän huollossa. Tarkastuksia tehtiin, yksiköitä nollattiin, tehdasasetukset palautettiin. Mitään vikaa ei kuulemma löytynyt. Askartelin kirjautumiset kuntoon ja asetukset autoon kohdilleen. Tämän jälkeen appi-serveri-auto olivat hetken yhteydessä, mutta illalla ei enää toiminut. Taas meni 3h omaa aikaa jo alunperin turhaksi tiedettyyn operaatioon.

Olen kuitenkin se hankala asiakas ja aion jatkaa asiasta valittamista k-autoon. Samalla alkaa vahvistua tunne, että minunkin olisi jo aika alkaa katselemaan muiden konsernien tuotteita kun Passatin vaihto alkaa olla edessä. Tällä Cuprallahan on pakko kituuttaa takuuajan loppuun nyt kun arvosta on sulanut ensimmäisessä vuodessa jo 15 keur….
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

ITbites

CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 22.09.23 - klo:11:53
Mulla taas 3.2 Liten jälkeen on pelannut kuin junan vessa. Ennen sitä todella vaihtelevasti. Kommunikaatio-ohjainlaite tosin vaihdettiin myös alkuvuodesta SOS-valon takia.

Korjaus tähän. Softa on 3.1 lite. 3.2.1 päivitys tulossa 16.10. Odotan ”innolla” ☹️
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

tjk

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 24.09.23 - klo:08:54
Korjaus tähän. Softa on 3.1 lite. 3.2.1 päivitys tulossa 16.10. Odotan ”innolla” ☹️

Onko tuota pakko asentaa, kai sen voi halutessaan huollossa kieltää?

jukkanen

https://www.is.fi/autot/art-2000009882870.html

"SAKSALAINEN autojätti Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on ID.3- ja Cupra Born -mallien kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

Saa nähdä mihin tämä johtaa, selittää tietysti osittain viime aikojen ale-kampanjoita.

ITbites

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 27.09.23 - klo:11:23
https://www.is.fi/autot/art-2000009882870.html

"SAKSALAINEN autojätti Volkswagen keskeyttää väliaikaisesti kahden sähköautomallin tuotannon kahdella Saksassa sijaitsevalla tehtaalla. Syynä on ID.3- ja Cupra Born -mallien kysynnän heikkous ja pienentyneet tuet sähköauton ostajille."

Saa nähdä mihin tämä johtaa, selittää tietysti osittain viime aikojen ale-kampanjoita.

Hah! Ensin maksat ylihinnan kulkineesta, toimit testaajana lukemattomille bugeille, sitten kun auto on valmis, hinta -20,000 EUR.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

tapanixxx

Bornissa hinnat ovat sulaneet aivan simona. Kalliita kilometrejä jos auton realisoi. Taitaa pihistelijänkin säästyneet bensarahat menneet arvonalenemaan.

tjk

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 29.09.23 - klo:08:59
Hah! Ensin maksat ylihinnan kulkineesta, toimit testaajana lukemattomille bugeille, sitten kun auto on valmis, hinta -20,000 EUR.

Sain auton maalis-huhtikuun vaihteessa 23. Laskin, että nykyisellä hinnalla n. 5000 , on edullisempi. Paljon rahaa sekin, mutta jos olet 20 t, maksanut yli nykyisten hintojen niin suuresti ihmettelen.

Lukemattomille bugeille? Haluatko tarkentaa asiaa?
Itselläni jonkin verran sanomista apin toimivuudesta, sekin kyllä pääsääntöisesti toiminut ok. Muita "bugeja" ei ole tullut vastaan.

Fbu

Hyvin on täälläkin pelannut, paitsi se pimentynyt ajovalo. Ja sen korjaus sitten kestikin ”vain” 2kk 20pvää. Huollon hitaus taisi olla se suurin syyllinen tuohon.
Ja mikä auton arvoon tulee niin aivan jokaisen uuden auton arvosta on mulla sulanut ensimmäisinä ja varsinkin ekana vuonna paljon. Ja nyt on toi lamaksi kutsuttu ilmiö hidastamassa kaikkea kauppaa. Ainoastaan yhden meidän auton arvo on noussut ja se on matkailuauto!
Cupra Born e-boost 58 kwh -23

VAG_Possu

3.2.1 softa pelaa kyllä muuten hyvin, mutta tuon apin yhteysongelmat kyllä rassaavat hermoja melkoisesti. Luulin jo löytäneeni syyn ongelmiin kun appi toimi 2 vuorokautta putkeen mutta nyt taas on yhteydet alhaalla  :(

Born tarvitsisi ehdottamasti ID7:n ja Q4 etronin taka-akselilta tutun 210 kW moottorin ja 170 kW lataustehon. Näin saataisiin sporttiseen habitukseen sopivampi suorituskyky. Siihen kun lisää Impulsen varustelun, DCC:n ja hinta 40 kEUR tuntumaan, niin myynti voisi piristyä. Kustannusmielessä ei luulisi olevan mahdoton tehtävä kun kaikki palikat on jo olemassa.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 29.09.23 - klo:22:52
Born tarvitsisi ehdottamasti ID7:n ja Q4 etronin taka-akselilta tutun 210 kW moottorin ja 170 kW lataustehon.
Lisäksi se on taloudellisempi. Isomman ja raskaamman Tavascanin 210 kW 77 kW takavedon WLTP-kulutus on sama kuin 150 kW Bornin kulutus. Voisi olettaa, että uudella 210 kW moottorilla kulutus olisi 14.x kWh/100 km. 77 kWh WLTP-range olisi 600 km ja omassa ajossa sillä pääsisi kesällä 750 km.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ITbites

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 29.09.23 - klo:22:52
Born tarvitsisi ehdottamasti ID7:n ja Q4 etronin taka-akselilta tutun 210 kW moottorin ja 170 kW lataustehon. Näin saataisiin sporttiseen habitukseen sopivampi suorituskyky. Siihen kun lisää Impulsen varustelun, DCC:n ja hinta 40 kEUR tuntumaan, niin myynti voisi piristyä. Kustannusmielessä ei luulisi olevan mahdoton tehtävä kun kaikki palikat on jo olemassa.

Noilla muutoksilla hinta nousisi 15-20K - ei noita parempia pannuja rakennella niin, että niitä isketään kiinni myös puolet halvemman kategoriaan. Mikäli kaikissa Golfeissa olisi GTI moottori, ei olisi mallia GTI...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 01.10.23 - klo:08:06
Noilla muutoksilla hinta nousisi 15-20K - ei noita parempia pannuja rakennella niin, että niitä isketään kiinni myös puolet halvemman kategoriaan. Mikäli kaikissa Golfeissa olisi GTI moottori, ei olisi mallia GTI...

Ajatushan nimenomaan oli se, että Bornista tulisi tuolla päivityksellä MEB perheen GTI henkinen auto.

Q4 etron 45 ja Enyaq 85 noilla 210 kW moottoreilla on tilattavissa noin 55 KEUR hintaan, joten ei ihan puolet halvemmasta kategoriasta ole kyse. Toisaalta ei ole enää mitään perustetta yrittää myydä ID3:a ja Borneja yli 40 KEUR hintaan kun muut MEB:t saavat tuon uuden moottorin ja niiden hinnat eivät nouse.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

Turbokiisseli

Meillä tuli 28tkm aikana käytetty Bornia marmorilla yhteensä 4 kertaa: 3x toimimattoman ilmastoinnin takia ja kerran softapäivityksessä. Viides kerta olisi ollut 3.2.1 päivityksen yhteydessä edessä, mutta vaihdoin ensisijaisesti tilojen, nelivedon ja koukun takia Bornin Model Y:hyn torstaina. Saas nähdä tuleeko ikävä. Marmorilla ravaamista en varmasti tule kaipaamaan!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Farao

Nyt on vissiin ollut Tavascan esittelyssä lehdistöllekin Suomessa, vaikka joku pre-production versio olikin. Olisi hienoa, jos siitä alkaisi tihkua enempi tietoa kun se vaikuttaisi melko luontevalta korvaajalta Formentorille.

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.10.23 - klo:14:24
Nyt on vissiin ollut Tavascan esittelyssä lehdistöllekin Suomessa, vaikka joku pre-production versio olikin. Olisi hienoa, jos siitä alkaisi tihkua enempi tietoa kun se vaikuttaisi melko luontevalta korvaajalta Formentorille.

Eikö tuosta ole tullut jo tietoa. ID5 ja Enyaq sisarmalli. Uudella moottorilla ja päivitettyllä infotainment-softalla. Valaistut liukusäätimet. Taka ja neliveto.

JeansBeetle

Tiedoksi, että itsellä oli taas muutama päivä sitten, että sovellus ei löytänyt autoa ja oudosti vasta wifissä löysi sen, mutta eilen olikin tullut ainakin Androidille My Cupra sovellukseen päivitys.

Toinen asia on, että eikö näissä päivity kartat verkon kautta automaattisesti kuten volkkarin ID perheessä?

miz

^
Päivittyy, jos on voimassa oleva connect tilaus.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Farao - 05.10.23 - klo:14:24
Nyt on vissiin ollut Tavascan esittelyssä lehdistöllekin Suomessa, vaikka joku pre-production versio oliki n. Olisi hienoa, jos siitä alkaisi tihkua enempi tietoa kun se vaikuttaisi melko luontevalta korvaajalta Formentorille.
Koeajojuttuja ei vielä löydy, mutta koeistumisista media jo kertoo...

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeistuttu-cupra-tavascan-on-kiinassa-synnytetty-espanjalainen/
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

ITbites

Jopa ennätyskylmää marras-joulukuuta mennään mutta Bornia ei sovelluksella lämmitellä - toimii kun haluaa, eli kerran, jopa hyvällä tuurilla kaksi kertaa viikossa. Autosta tehty valitus kuluttajalautakuntaan, katsotaan saako välirahasta takaisin.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Daatta

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 04.12.23 - klo:15:02Jopa ennätyskylmää marras-joulukuuta mennään mutta Bornia ei sovelluksella lämmitellä - toimii kun haluaa, eli kerran, jopa hyvällä tuurilla kaksi kertaa viikossa.

Onko Cupran sovelluksessa "Optimoi akunkäyttö" valinta? Sen päälle laittamalla riittää 12V akun virta paremmin etäkäyttöön, ainakin puheiden mukaan. Muuten ei voi kuin tarjota lämpimiä ajatuksia, Volkkarin apilla lämmitys käynnistyy yleensä aina. Jos lähtöaika on vakio, kannattaa ajastus tehdä suoraan apin kautta, esim. 7:00 arkipäivisin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VAG_Possu

Sama ominaisuus ilmestyi myös Cupra sovellukseen jossain vaiheessa. Löytyy siis loogisesti ajoneuvon käyttöoikeudet valikon alta kohdasta Korkeajänniteakun suojaus. Kun korkeajänniteakun suojauksen aktivoi, niin se silloin käyttää (loogisesti  ;D ) korkeajänniteakkua enemmän 12V akun lataukseen ja tämä saattaa parantaa yhteyden pysymistä palvelimeen.

Itselläni appi toimi todella surkeasti 3.2.1 päivityksen jälkeen ja siitä on yhä avoimet tiketit sekä My Cupra tuessa, että maahantuojalla. Kolmeen viikkoon ei sieltä suunnalta ole tosin kuulunut enää mitään, mutta jostain syystä appi on nyt toiminut viime viikkoina paremmin. Yllätyksekseni huomasin, että appi ei tunnu saavan yhteyttä autoon, jos puhelin on WLAN yhteydellä nettiin. Tämä siis työpaikalla ja kotona. WLAN:n kun kytkee pois, niin kappas vaan sovellus ottaa yhteyden autoon. Kaikki muut puhelimen sovellukset kyllä toimivat WLAN:n kautta.

3.2.1 päivityksen mukana on ilmeisesti tullut myös muutos akun lämmitykseen, koska nyt pakkasten alettua auton kulutus on noussut samoilla reiteillä jopa 10-15% viime talveen verrattuna. Toinen mahdollinen syy voi olla, että lämmitykseen käytetty energia lasketaan nyt eri tavalla mukaan kulutukseen, koska toimintamatka ei ole muuttunut mielestäni näin paljoa. Itsellä kulutuslukemat esim. Tampereen reissulla (110km/h vakkarissa moottoritiellä) on nyt järjestäen 25-26 kWh/100 km ja viime talvena samoilla keleillä pääsi 21-23 kWh lukemiin. Hitaammassa ajossa ero tuntuu vielä suuremmalta. Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia? 
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

ikerman

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 05.12.23 - klo:15:13Sama ominaisuus ilmestyi myös Cupra sovellukseen jossain vaiheessa. Löytyy siis loogisesti ajoneuvon käyttöoikeudet valikon alta kohdasta Korkeajänniteakun suojaus. Kun korkeajänniteakun suojauksen aktivoi, niin se silloin käyttää (loogisesti  ;D ) korkeajänniteakkua enemmän 12V akun lataukseen ja tämä saattaa parantaa yhteyden pysymistä palvelimeen.

Itselläni appi toimi todella surkeasti 3.2.1 päivityksen jälkeen ja siitä on yhä avoimet tiketit sekä My Cupra tuessa, että maahantuojalla. Kolmeen viikkoon ei sieltä suunnalta ole tosin kuulunut enää mitään, mutta jostain syystä appi on nyt toiminut viime viikkoina paremmin. Yllätyksekseni huomasin, että appi ei tunnu saavan yhteyttä autoon, jos puhelin on WLAN yhteydellä nettiin. Tämä siis työpaikalla ja kotona. WLAN:n kun kytkee pois, niin kappas vaan sovellus ottaa yhteyden autoon. Kaikki muut puhelimen sovellukset kyllä toimivat WLAN:n kautta.

3.2.1 päivityksen mukana on ilmeisesti tullut myös muutos akun lämmitykseen, koska nyt pakkasten alettua auton kulutus on noussut samoilla reiteillä jopa 10-15% viime talveen verrattuna. Toinen mahdollinen syy voi olla, että lämmitykseen käytetty energia lasketaan nyt eri tavalla mukaan kulutukseen, koska toimintamatka ei ole muuttunut mielestäni näin paljoa. Itsellä kulutuslukemat esim. Tampereen reissulla (110km/h vakkarissa moottoritiellä) on nyt järjestäen 25-26 kWh/100 km ja viime talvena samoilla keleillä pääsi 21-23 kWh lukemiin. Hitaammassa ajossa ero tuntuu vielä suuremmalta. Onko muilla saman suuntaisia kokemuksia? 


Kulutuksesta samanlaisia huomioita.
Kyselin huvikseni Espoon K-autosta, että onko tietoa olisko päivityksessä tullut jotain muutoksia? Vastaus oli että talvella vain kuluttaa enemmän.

JeansBeetle

Versiosta 2.x uudempaa 3.x laskettiin akun peruslämmityksen tasoa ja se kyllä näkyy niin kulutuksessa kuin pikalatauksen nopeudessa.

EIVAGia

Itsellä samoja havaintoja talvikulutuksessa päivityksen jälkeen. Viime viikolla kun oli enemmän pakkasta ja auto lähti kylmänä (koska äppi ei tietenkään toimi/yhdistä), niin kulutus n 110 km matkalla oli 50% akun varauksesta.

Lisäksi toinen vika mikä ilmaantui 3.2.1 päivityksen jälkeen on, että auto ilmoittaa: sähköjärjestelmä ei toimi, hakeudu korjaamolle. Kaksi kertaa käynyt pajalla tuosta syystä, eikä vikaa ole löytynyt. Sama valo kuitenkin syttyy muutaman päivän päästä huollon jälkeen.

Muuten tuo avaruusperuna onkin käynyt laskujeni mukaan vasta 8 kertaa takuuhuollossa reilun vuoden omistajuuden aikana...

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: EIVAGia - 11.12.23 - klo:13:59Itsellä samoja havaintoja talvikulutuksessa päivityksen jälkeen. Viime viikolla kun oli enemmän pakkasta ja auto lähti kylmänä (koska äppi ei tietenkään toimi/yhdistä), niin kulutus n 110 km matkalla oli 50% akun varauksesta.

Tämä päivitys oli kyllä surkea "parannus" minulle. Talviaikaan tulee säännöllistä ajoa täältä Hämeenlinnan seudulta Tampereelle ja takaisin. Koko viime talvi selvittiin reissusta lataamalla auto ennen lähtöä kotona 100% ja kelillä kun kelillä päästiin takaisin kotiin ilman välilatausta varaustason ollessa kotona 15-20%.

Nyt on ajettu 3 kertaa tuo matka noin -10 asteen pakkasessa kuivalla kelillä ja Tampereen päässä varausta ollut jäljellä 50-55% joten paluumatkaa en ole uskaltanut lähteä taittamaan ilman latausta. Täysin turha, tilaamatta ja pyytämättä k-auton minulle asentama toimintamatkan lyhennyspäivitys tuo nyt joka matkaan ylimääräistä säätöä ja ajanhaaskausta vapaata laturia etsiessä ja latausta odotellessa.

Jos tämän olisi tiennyt etukäteen, olisin ehdottomasti kieltäytynyt päivityksestä, koska se heikentää omassa tapauksessa auton käytettävyyttä merkittävästi. Tähän kun lisää vielä 3.2.1 päivtyksen mukanaan tuomat appi ongelmat, niin auto on nyt käyttöominaisuuksiltaan paljon surkeampi kuin vuosi sitten.
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

tjk

Aika epäonnistuneelta kuulostaa 3.2 päivitys. Minulla auto edelleen 3.1 softalla joka maaliskuun lopussa tulleessa autossa oli. Appi toimii hyvin, ihan satunnaisia kertoja lukuun ottamatta. Maanantaina ajoin n. 400 km ja tänään n. 200 km, pakkasta -15 C paikkeilla. Kulutus molempina päivinä aikalailla 22 kWh satasella, alla nastat, kopissa normaali +20 C lämpöjä. Pitkälti 80 km rajoituksilla tosin täällä pohjoisessa.

ITbites

Onkohan nämä Suomen Cuprat "verkossa" ollenkaan, poimittua UK sivuilta:

0561: 3.1, 3.2 or 3.2.1 depending on build date of the car
1701: 3.4 or 3.5
1731: 3.6
1741: also 3.6
0299: 3.7 (OTA)

Siellä odotellaan autoihin jo 3.7 päivityksiä, omani mm. 0561...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

tjk

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 09.02.24 - klo:12:02Onkohan nämä Suomen Cuprat "verkossa" ollenkaan, poimittua UK sivuilta:

0561: 3.1, 3.2 or 3.2.1 depending on build date of the car
1701: 3.4 or 3.5
1731: 3.6
1741: also 3.6
0299: 3.7 (OTA)

Siellä odotellaan autoihin jo 3.7 päivityksiä, omani mm. 0561...


Kappas. Omani myös 0561 (3.1), tuolla versiolla auto saapui hieman vajaa vuosi sitten. Ehkäpä tulee päivityksiä sitten reilun vuoden päästä, kun on ensimmäisen huollon aika... :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy