Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

markush


Elokuusta lähtien ollut Borni alla ja nyt 14 tkm menty. Omassa "ajoprofiilissa" varmaan jotain vikaa. 170 kW ja 58 kWh Käytännössä aina esilämmitys tai esijäähdytys. Kesärenkaina lisävaruste Pilot Sportit. Talvella 215/55/18" kitkat. Ei koskaan missään olosuhteissa tunnu pääsevän alle 20 kW kun e-Golf 100 kW pääsi jopa alle 13 kW. Muuten olen tykännyt mutta kulutus ja siten toimintamatka ollut pettymys. Ajo pääosin pidempää työmatkaa vakkari päällä 80-100 rajoitusalueella.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: markush - 22.03.23 - klo:16:11

Elokuusta lähtien ollut Borni alla ja nyt 14 tkm menty. Omassa "ajoprofiilissa" varmaan jotain vikaa. 170 kW ja 58 kWh Käytännössä aina esilämmitys tai esijäähdytys. Kesärenkaina lisävaruste Pilot Sportit. Talvella 215/55/18" kitkat. Ei koskaan missään olosuhteissa tunnu pääsevän alle 20 kW kun e-Golf 100 kW pääsi jopa alle 13 kW. Muuten olen tykännyt mutta kulutus ja siten toimintamatka ollut pettymys. Ajo pääosin pidempää työmatkaa vakkari päällä 80-100 rajoitusalueella.

On kyllä aika hurja kulutus. Omassa nastat, lähes samalla kilometrimäärällä kulutus aika tasan 20 kW. Syyskuussa sain auton alle. Syys-lokakuussa meni kaupungissakin 13-15 lukemilla, mutta kokonaiskulutusta nostaa parin kilometrin pätkäajo talvella kaupunkialueella, jolloin kulutus on juuri tuossa 24-25 paikkeilla. Mutta jos vähänkin ajaa pidempää siivua, pääsee alle 20 kW:n aina. Ajoin juuri ennen joulua siinä järkyttävässä lumimyrskyssä Keski-Suomesta Turkuun. Neljä ihmistä kyydissä ja takaluukku aivan täynnä tavaraa, kulutus 18,9 tuolla matkalla. Sama juttu helmikuussa: 18,7 Turkuun ja 19,1 takaisin oli lukemat.

Jos et kiihdyttele aivan järjettömästi ja rengaspaineet on kunnossa, kulutus on kyllä liian korkea.

jalauros

Ohhoh.. onhan toi kova. Omassa nelos Iidassa keskikulutus ekalta 25tkm:lta on tasan 20kWh/100km. Koko talven ollut vielä suksiboksi katolla.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 21.03.23 - klo:08:06
Lämmitys on ollut päällä kylmillä keleillä. Bornissa on lämpöpumppu, joten lämmitys kuluttaa selvästi vähemmän kuin Leonissa, jossa ei ole pumppua. Esilämmitin auton joka kerta ennen lähtöä, joten ajossa lämmitys pääsi vähemmällä. Esilämmityksen kuluttamat kWh:t eivät näy ajotietokoneen lukemissa. Ratin- ja penkinlämmittimille ei ollut käyttöä koska auto oli esilämmitetty. Penkinlämmittimiä en ole muutenkaan tarvinnut autoissani. Kesällä oli ilmastointi päällä.
Ei kannata verrata Leonnin. Born täyssähköautona on taloudellisempi kuin pluggari Leon sähköajossa. Oma Leon kulutti vuodessa 0,44 litraa bensaa + 14,7 kWh sähköä per 100 km. 10% ajettiin siis bensalla. Jos olisi ajettu 100% sähköllä pitäisi sähkön kulutukseen lisätä tuo 10%. Eli Leon veisi 16,1 kWh/100 km. Born vie samassa ajossa vain 12,8 kWh/100 km. Born on yli 20% taloudellisempi sähköajossa.
Bornin softahan on pelannut ongelmitta. Ei ole mitään valitettavaa. Minulla on 3.0 versio.

En verrannutkaan, vaan totesin, että noihin mataliin kulutuksiin kyllä pääsee, mutta ajonautinto on silloin kateissa. Toki jokaiselle on se oma juttunsa.

Itse nautin siitä, että auto kiihtyy kunnolla moottoritie- ja maantieajonopeuksissakin ilman isompaa huolta toimintasäteestä tms.  Eikä lämmitys-/jäähdytys tai muiden mukavuuslaitteiden käytössä tarvitse nuukailla. Niistä kun on maksettu pitkä penni. Mutta eipä niiden käytöllä ole hybridissä juurikaan toimintasäteeseen vaikutusta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

markush

#334
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 22.03.23 - klo:19:07

On kyllä aika hurja kulutus. Omassa nastat, lähes samalla kilometrimäärällä kulutus aika tasan 20 kW. Syyskuussa sain auton alle. Syys-lokakuussa meni kaupungissakin 13-15 lukemilla, mutta kokonaiskulutusta nostaa parin kilometrin pätkäajo talvella kaupunkialueella, jolloin kulutus on juuri tuossa 24-25 paikkeilla. Mutta jos vähänkin ajaa pidempää siivua, pääsee alle 20 kW:n aina. Ajoin juuri ennen joulua siinä järkyttävässä lumimyrskyssä Keski-Suomesta Turkuun. Neljä ihmistä kyydissä ja takaluukku aivan täynnä tavaraa, kulutus 18,9 tuolla matkalla. Sama juttu helmikuussa: 18,7 Turkuun ja 19,1 takaisin oli lukemat.

Jos et kiihdyttele aivan järjettömästi ja rengaspaineet on kunnossa, kulutus on kyllä liian korkea.
20,8 ekat 1750 km kulutus elo-syyskuussa. Rengaspaineet 0,2 yli tehtaan suosituksen joten ei se ainakaan huonommin pitäisi rullata. Tuossa työmatka-ajossa ei tule juuri kiihdyteltyä kun on etuajo-oikeutettua päätietä poislukien ensimmäiset ja viimeiset pari kilometriä. Marraskuun kohdalla 22,1 ja 7100 km eli talviaikaan selkeästi noussut tuo. Ratinlämmitintä ja penkinlämmitintä en harrasta. Ohjelmisto autossa olikohan nyt 3.0 vai millä lie heinäkuussa valmistetut tulee tehtaalta. Alle 20 ei tuo oma yksilö ei halua millään mennä ja täydellä akulla näytti tänään muistaakseni 240 km ennustettua kantamaa. Ei tuo kyllä kesälläkään tunnu haluavan mennä alle 20. Kyselin asiaa K-Autolta ja vastauksena kerrottiin "eräällä maahantuonnin kaverilla olleen talvella jopa 25". Mitään muuta suurta valittamisen aihetta en autosta keksi. Jaksaa vaan kummastuttaa kulutus kun tuntuu olevan mallia 25-30% korkeampi kuin muilla.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: markush - 22.03.23 - klo:20:42
20,8 ekat 1750 km kulutus elo-syyskuussa. Rengaspaineet 0,2 yli tehtaan suosituksen joten ei se ainakaan huonommin pitäisi rullata. Tuossa työmatka-ajossa ei tule juuri kiihdyteltyä kun on etuajo-oikeutettua päätietä poislukien ensimmäiset ja viimeiset pari kilometriä. Marraskuun kohdalla 22,1 ja 7100 km eli talviaikaan selkeästi noussut tuo. Ratinlämmitintä ja penkinlämmitintä en harrasta. Ohjelmisto autossa olikohan nyt 3.0 vai millä lie heinäkuussa valmistetut tulee tehtaalta. Alle 20 ei tuo oma yksilö ei halua millään mennä ja täydellä akulla näytti tänään muistaakseni 240 km ennustettua kantamaa. Ei tuo kyllä kesälläkään tunnu haluavan mennä alle 20. Kyselin asiaa K-Autolta ja vastauksena kerrottiin "eräällä maahantuonnin kaverilla olleen talvella jopa 25". Mitään muuta suurta valittamisen aihetta en autosta keksi. Jaksaa vaan kummastuttaa kulutus kun tuntuu olevan mallia 25-30% korkeampi kuin muilla.

Mulla taitaa olla 3.1 ohjelmisto itsellä, mutta tuskin se selittää noin suurta eroa. Melkein tuntuu että autossa on jotain vikaa, kun kulutus on noin suurta. Ajotapa meillä tuntuu olevan aika samanlainen, mutta sulla kulutus on melkein 5 kW enemmän kuin itsellä.

bassek

Oma ei-VAG sähköauto kuluttaa 18kWh/100, mutta olen huomannut että sisälämpötilalla on aika iso merkitys vaikka lämpöpumppu onkin. Jos ei ole saunalämpötilaa autossa niin olisiko lämpöpumppu viallinen?

Jasca

#337
Lainaus tänään julkaistusta lehdistötiedotteesta:
LainaaSuosittu CUPRA Born uudistuu Suomessa: uudet hinnat, nopeat toimitusajat ja aina 170 kW moottori. Suomessa CUPRA Born -mallien hinnat muuttuvat mallistouudistuksen myötä 23.3.2023 alkaen. Nyt mallistovalikoima uudistuu ja jatkossa kaikki Suomessa myytävät CUPRA Bornit ovat tehokkaita 170 kW e-Boost -malleja joko 58 kWh tai 77 kWh akulla. CUPRA Bornin hinnat alkavat jatkossa 43 990,00 eurosta " hinnan alennus on jopa 5 000 euroa. Valmiiksi kattavaa vakiovarustelua voi täydentää IMPULSE-varustelulla, joka sisältää mm. CUPRA Bucket seat -erikoisurheiluistuimet ja AR-HUD -tuulilasinäytön.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Turbokiisseli

Meillä 19tkm keskikulutus 20,6kWh/100km ja softa edelleen joku 2022 Maaliskuun 2.3 tai 2.4. Esilämmitän silloin tällöin ja laturista lähden myös aika harvoin, koska ajoa verrattain vähän kerralla. Softa tosin jumittelee melko reilusti ja miltei joka ajokerta saa käynnistää infotainmentin uudestaan jos pysähtyy vain lyhyeksi aikaa. Pidemmän pysähdyksen jälkeen ei yleensä ongelmia.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

jiipeen

Onko Bornissa vm.2022 akun esilämmitystä?

Makke

Lainaus käyttäjältä: jiipeen - 25.03.23 - klo:08:26
Onko Bornissa vm.2022 akun esilämmitystä?
Ei osaa lämmittää akkua, jos navilla meet laturille. Jos sitä tarkoitat?
Muutenkin lataus melko hidasta, jos akku ei ole tyhjä...

Onko muut huomannut, että jos ajaa tasakaasulla ja laittaa vakkarin päälle, niin auto lähtee kiihdyttämään itsestään, jos vakkarin edellinen nopeus on uutta korkeampi? Menee joku +5 ja siitä lähtee sitten jarruttelemaan siihen oikeaan nopeuteen. Melko ikävä ominaisuus...

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Makke - 25.03.23 - klo:19:59
Ei osaa lämmittää akkua, jos navilla meet laturille. Jos sitä tarkoitat?
Muutenkin lataus melko hidasta, jos akku ei ole tyhjä...

Onko muut huomannut, että jos ajaa tasakaasulla ja laittaa vakkarin päälle, niin auto lähtee kiihdyttämään itsestään, jos vakkarin edellinen nopeus on uutta korkeampi? Menee joku +5 ja siitä lähtee sitten jarruttelemaan siihen oikeaan nopeuteen. Melko ikävä ominaisuus...


Vakkarikiihdytys on huomattu, mutta itsellä se ainakin on noin +2km, jonka auto hyppää eteenpäin.

Negatiivisiin puoliin voisi tällä hetkellä lisätä "profiilille on uusia asetuksia" -viestin, joka välillä ruudulle ilmestyy. Ambient-valoa joutuu aina säätämään uusiksi. Lämpotilan se muistaa silti. Ilmeisesti tuohon on tulossa jokin korjaus.

Muuten paljon parjattu ohjelmisto 3.1 versiona on toiminut ihan mallikkaasti. Kaikki muu on yhden napin päässä paitsi lane assist, joka vaatii kaksi painallusta. Navi toimii niin kuin pitääkin ja ehdottaa latauspaikkoja, eikä arviokaan heitä kuin prosentilla tai parilla. Sovellus on hidas, mutta aina sillä saa auton lämpimäksi, ja myös ajastukset toimii hyvin. Ruudun alaosassa käytettäviä liukunappeja meidän perheessä on käytetty tasan nolla kertaa, kun ääntä saa lisää ratista ja lämpötilan saa asetettua yläreunasta. Saisivat poistaa ne faceliftissä kokonaan.

Mutta eipä tarvitse ajella kolmea kuukautta ilman lämmitystä talvikeleissä, valittaa pyyhkimien toimimattomuudesta tai vakkarista, joka ei pysy päällä tai jarruttelee itsekseen. Valoautomatiikkakin tuntuu toimivan, eikä maalipintakaan rapise ensimmäisestä kivestä. Yhdellä laatumerkillä nämä tuntuu olevan auton ominaisuuksia, joita ei tulla koskaan korjaamaan.

ID2:sta odotellessa. Siihen asti ajellaan Bornilla.

ITbites

Tässä hieronut kauppaa parista Bornista - itsellä kokemuksia (ilman softaongelmia) ID.3 FirstEdition.

Kumpi näistä on parempi päivän vertailussa, miksi?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Vastarakki

No 1st plussassahan on matriisivalot, jotka on kyllä hyvä varuste. Born on kivempi sisältä, myös ulkonäkö voi olla väristä ja vanteista riippuen sexympi. Jos saat tuoreemmalla softalla Bornin järkihintaan hyvällä rahoituksella tai oot massimies etkä tarvii matriisivaloja niin miksei.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 30.03.23 - klo:07:06
Kumpi näistä on parempi päivän vertailussa, miksi?
Bornin takuu on vakiona 5 v/100 km. 300 , voi vielä ostaa lisäturvan, joka kattaa 5 v/150 tkm. Minä otin sen. Huolettomia kilometrejä. Itselläni mittarissa hieman yli 30 tkm eikä ole ollut vikoja. Bornien hinnat ovat taas kilpailukykyiset.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 29.03.23 - klo:12:31
Valoautomatiikkakin tuntuu toimivan, eikä maalipintakaan rapise ensimmäisestä kivestä.
Bornin maalipinta on todella kestävä. Itselläni on metallihohto valkoinen (Nevada White). Mittarissa on hieman yli 30 tkm. Pesin auton tiistaina. Maalipinnassa ei ole yhtään kiveniskua, naarmua tai mitään kulumaa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Turbokiisseli

Minä päädyin Borniin ulkonäön, penkkien ja takuun takia. Otin omaani myös tuon 5v / 150tkm lisäturvalla eli tiedän nyt tasan tarkkaan paljonko ajaminen maksaa vielä seuraavat 4 vuotta jos autoa niin kauan pidän.

Eniten tässä v*uttaa bugaileva softa ja päivityksiä ei kuulu.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ITbites

Tykkään enemmän kuin ID.3 mutta tässäkin täytyy ilmeisesti täytyy vaan sietää näitä softabugeja.

Käyttäjätilihallinta on susi.

Ei muista asetuksia, ehdottelee "käyttäjällesi on uusi päivityksiä" minkä hyväksymällä muuttaa mm. ilmastoinnin asetukset defaultille 22C...

Kannattaako tehdä vain yksi käyttäjätili?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

hoomax

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 01.04.23 - klo:12:34
Ei muista asetuksia, ehdottelee "käyttäjällesi on uusi päivityksiä" minkä hyväksymällä muuttaa mm. ilmastoinnin asetukset defaultille 22C...

Oma auto menee huomenna huoltoon sillä oletuksella, että tuo ilmoitus poistuisi.


Pingu

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 01.04.23 - klo:12:34
Tykkään enemmän kuin ID.3 mutta tässäkin täytyy ilmeisesti täytyy vaan sietää näitä softabugeja.

Käyttäjätilihallinta on susi.

Ei muista asetuksia, ehdottelee "käyttäjällesi on uusi päivityksiä" minkä hyväksymällä muuttaa mm. ilmastoinnin asetukset defaultille 22C...

Kannattaako tehdä vain yksi käyttäjätili?

Meillä on vain yksi käyttäjätili ja kyseinen ilmoitus teki tuota samaa, kunnes muutin esilämmityksen lämpötilaa apista. Sen jälkeen lämpötila on pysynyt samana (tai siinä minkä olet valinnut) ja ainoa asia mitä tuo ehdotus muuttaa, on Ambient-valon defaultille. Olen vaihdellut tuota lämpötilaa 19-21 välillä siitä asti kun tuo ilmoitus ilmestyi ruutuun ja joka kerta se on pysynyt nyt siinä, mihin sen olen asettanut.

hoomax

Lainaus käyttäjältä: hoomax - 03.04.23 - klo:15:03
Oma auto menee huomenna huoltoon sillä oletuksella, että tuo ilmoitus poistuisi.
Eipä ole enää herjaa näkynyt. Huollossa kuulemma muutettiin joku parametri, joka poistaa tuon ilmoituksen esiintulemisen.

Pihistelijä

Born on vertynyt 32 tkm matkalla. Nyt menee taajamassa niin kevyesti alle 10 kWh/100 km. Kesällä päässee jo alle 9 kWh. On kyllä hyvä auto. Ei ole pienintäkään haikailua uuden perään.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

VAG_Possu

Lainaus käyttäjältä: markush - 22.03.23 - klo:16:11

Elokuusta lähtien ollut Borni alla ja nyt 14 tkm menty. Omassa "ajoprofiilissa" varmaan jotain vikaa. 170 kW ja 58 kWh Käytännössä aina esilämmitys tai esijäähdytys. Kesärenkaina lisävaruste Pilot Sportit. Talvella 215/55/18" kitkat. Ei koskaan missään olosuhteissa tunnu pääsevän alle 20 kW kun e-Golf 100 kW pääsi jopa alle 13 kW. Muuten olen tykännyt mutta kulutus ja siten toimintamatka ollut pettymys. Ajo pääosin pidempää työmatkaa vakkari päällä 80-100 rajoitusalueella.

Renkaat vaikuttaa todella paljon Bornin kulutukseen. Meillä on myös 170 kW / 58 kWh versiolla rullattu nyt 6 kk ja 16 tkm. Keskikulutus ollut 20,6 kWh/100 km. Pari viime viikkoa pääsi nauttimaan jopa 14-16 kWh keskikulutuksista maantiellä kun oli lämmintä, tiet kuivia ja vielä 19” kitkat alla. Jopa motarin talvirajoituksilla pääsi alle 20 kWh kulutuksiin. Nyt kesärenkaat alla 235 leveillä 20” Pilot Sporteilla ja hupsista kun kulutukset pomppasi taas ihan eri lukemiin.

Tänään käytiin motaria pitkin Tampereella noin +8 asteen lämpötilassa 180 km edestakaisin 120 km/h vakkarissa ja kulutus oli mennessä 23,7 ja palatessa 25,3 kWh/100 km! Valtateillä 90-100 km/h nopeuksissa ei pääse millään alle 20 kWh ja noilla Pilot Sporteilla. Arvioisin, että nuo nostaa kulutusta ainakin 3-4 kWh 215 leveisiin 19” kitkoihin verrattuna. Typerä valinta oli ottaa nuo lisävarusteena, mutta kun sai niiden yhteydessä DCC:n niin edullisesti  >:(
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

akk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 14.04.23 - klo:21:02
Born on vertynyt 32 tkm matkalla. Nyt menee taajamassa niin kevyesti alle 10 kWh/100 km. Kesällä päässee jo alle 9 kWh. On kyllä hyvä auto. Ei ole pienintäkään haikailua uuden perään.


Minä luulen että Pihistelijän autoissa tuo kulutusmittaus on rikki tai se on tuunattu OBDElevenillä "kuntoon"  ;D

"Taajama" on aika lavea käsite, toki jos kyseessä on suora ja tasainen tien pätkä 50 km/h rajoituksella, ja vielä ilman pysähdyksiä, niin pieniin lukemiin voi päästä. Mutta siltikin alle 10 kWh lukemat kuullostavat utopialta  :)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Makke

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 15.04.23 - klo:21:35
Renkaat vaikuttaa todella paljon Bornin kulutukseen. Meillä on myös 170 kW / 58 kWh versiolla rullattu nyt 6 kk ja 16 tkm. Keskikulutus ollut 20,6 kWh/100 km. Pari viime viikkoa pääsi nauttimaan jopa 14-16 kWh keskikulutuksista maantiellä kun oli lämmintä, tiet kuivia ja vielä 19” kitkat alla. Jopa motarin talvirajoituksilla pääsi alle 20 kWh kulutuksiin. Nyt kesärenkaat alla 235 leveillä 20” Pilot Sporteilla ja hupsista kun kulutukset pomppasi taas ihan eri lukemiin.

Tänään käytiin motaria pitkin Tampereella noin +8 asteen lämpötilassa 180 km edestakaisin 120 km/h vakkarissa ja kulutus oli mennessä 23,7 ja palatessa 25,3 kWh/100 km! Valtateillä 90-100 km/h nopeuksissa ei pääse millään alle 20 kWh ja noilla Pilot Sporteilla. Arvioisin, että nuo nostaa kulutusta ainakin 3-4 kWh 215 leveisiin 19” kitkoihin verrattuna. Typerä valinta oli ottaa nuo lisävarusteena, mutta kun sai niiden yhteydessä DCC:n niin edullisesti  >:(
Mulla samat huomiot, talvella meni työmatkat alle 17kWh/100km, n.10km 60 rajoituksella ja loput 30km 80-100 rajoituksella, renkaina Nokian kitkat 20" 215 leveinä, alkuperäisillä vanteilla ja nyt kun vaihtoi nuo samaiset Pilot Sportit 235 leveinä, niin ei meinannut aluksi usko että voiko 20mm leveys vaikuttaa noin paljon, mutta totta se on.

VAG_Possu

”Positiivista” tässä Bornin kulutuksessa  on se, että kun jostain syystä olen alkanut miettiä ”Läski e-tronia” (Audi e-tron 55) Passatin korvaajaksi, niin sen reilusti yli 30 kWh/100 km pyörivä kulutus ei tunnu enää niin kohtuuttomalta  ;D
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

ikerman

Lainaus käyttäjältä: Makke - 16.04.23 - klo:08:16
Mulla samat huomiot, talvella meni työmatkat alle 17kWh/100km, n.10km 60 rajoituksella ja loput 30km 80-100 rajoituksella, renkaina Nokian kitkat 20" 215 leveinä, alkuperäisillä vanteilla ja nyt kun vaihtoi nuo samaiset Pilot Sportit 235 leveinä, niin ei meinannut aluksi usko että voiko 20mm leveys vaikuttaa noin paljon, mutta totta se on.

Onko jäätävä rengasmelu? Omassa kitkojen jälkeen tuntuu, että  noista 215/50 19" tuuman Turanza Ecoista lähtee ihan tarpeeksi ääntä.

Makke

Lainaus käyttäjältä: ikerman - 16.04.23 - klo:15:04
Onko jäätävä rengasmelu? Omassa kitkojen jälkeen tuntuu, että  noista 215/50 19" tuuman Turanza Ecoista lähtee ihan tarpeeksi ääntä.
Kyllähän noista ääntä lähtee ihan eri tavalla kuin kitkoista.

Farao

Lainaus käyttäjältä: akk - 16.04.23 - klo:07:25
Minä luulen että Pihistelijän autoissa tuo kulutusmittaus on rikki tai se on tuunattu OBDElevenillä "kuntoon"  ;D

"Taajama" on aika lavea käsite, toki jos kyseessä on suora ja tasainen tien pätkä 50 km/h rajoituksella, ja vielä ilman pysähdyksiä, niin pieniin lukemiin voi päästä. Mutta siltikin alle 10 kWh lukemat kuullostavat utopialta  :)

Toisaalta jos ajaa ilmastointia, lämmitystä tai mitään muutakaan, niin kyllähän se vähällä kulkee. Saahan jo plugarinkin kulkemaan tosi vähällä jos mukavuuksista nippaisee pois.

tjk

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 03.04.23 - klo:21:44
Meillä on vain yksi käyttäjätili ja kyseinen ilmoitus teki tuota samaa, kunnes muutin esilämmityksen lämpötilaa apista. Sen jälkeen lämpötila on pysynyt samana (tai siinä minkä olet valinnut) ja ainoa asia mitä tuo ehdotus muuttaa, on Ambient-valon defaultille. Olen vaihdellut tuota lämpötilaa 19-21 välillä siitä asti kun tuo ilmoitus ilmestyi ruutuun ja joka kerta se on pysynyt nyt siinä, mihin sen olen asettanut.

Tätä samaa tekee itsellänikin. Ambient valo muuttuu defaultille, muita muutoksia en ole huomannut.
Kilsoja on vielä varsin vähän takana, keskikulutus n. 18-19 kWh luokkaa, nastat vielä alla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy