Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 18.02.22 - klo:09:32
Tuossa "talvitestiä": https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-urheilullinen-sahkoauto-talvitestissa-pera-ei-irtoa-eika-latausviisari-juuri-varahda/f7b06620-d45c-4ec2-b880-356f5a995d6f?ref=iltalehti:93ef&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

"Uusi urheilullinen sähköauto talvitestissä " perä ei irtoa eikä latausviisari juuri värähdä"

Kauppalehti: Volkswagenin tuleva talvilatautumispäivitys ei Borniin vaikuta, eikä Cupran sähköautossa ole etänä asennettavaa OTA-päivitysmahdollisuutta.

Siis WhaatTF. Onko typo vai eikö oikeasti ole ei tule?

Turbokiisseli

Toivottavasti ei pidä paikkansa tuo OTA:n puuttuminen! Seateissa tuo on, eli tuntuu erikoiselle jos jättäisivät Bornista pois.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Vastarakki

Mälsää. Tuo heikko latausnopeus lienee seurausta vähemmän aggressiivisesta akun lämmityksestä. Bornin on raportoitu lämmittävän akun nollan tietämille, toisin kuin ID3:n 10-13 astetta. Aika uskomatonta kyllä olis, jos OTA-päivityksiä ei muka ollenkaan tule. Se ja matriisivalojen puute rajaa Bornin lopullisesti pois omalta seuraavien autojen listalta.

Kilu7

Tuossa kauppalehden jutussa sanotaan:
"Talviautona Born on enemmän kuin kompleksinen, joskin sisätilat lämpenevät sähköautoille tyypilliseen tapaan vikkelästi. Se ei osaa lämmittää akkuaan, ja latautuu siten hitaasti.  "

-ruoska-

Olisi kyllä outoa jos OTAa ei tulisi, ja sinällään tiputtaisi mielenkiinnon tähän laitteeseen, josta nyt en omalla koeajolla oikein mitään pahaa sanottavaa löytänyt.

Ja tuon Kauppalehden kommentin pitäisi olla siis "Talviautona Born on enemmän kuin kompleksinen, joskin sisätilat lämpenevät sähköautoille tyypilliseen tapaan vikkelästi. Se ei vielä osaa lämmittää akkuaan, ja latautuu siten hitaasti.  " - Oletuksena siis että OTA-päivitykset todellakin tulevat saataville kaikkiin moduleihin, ei vain infotainmentiin

Kilu7

Eikö siinä ole vastusta, joka lämmittää akkuja latauksen aikana vai eikö ohjelmisto ole vielä valmis? Ei sen akun tarvitse olla 20c, kun lataukseen tullaan, vaan latauksen alussa sen voi nopsaan lämmittää sopivaksi.

-ruoska-

Ilmeisestikin se toiminnallisuus mikä näihin olisi tulossa lämmittäisi akun valmiiksi tuonne 20 tienoille kun ollaan tulossa laturille, jotta saataisiin heti alkuun laturin letkusta heruteltua mahdollisimman paljon elektrisiiniä tankkiin

jolla

Luulisi tuollaisen päivityksen silti ainakin huollossa olevan mahdollista asentaa? Joku jos viitsii kysäistä tuosta OTA:sta myyjältä. Muuten tuo Kauppalehden kommentti lumen kertymisestä koloihin ja tutkiin nyt koskee melkein mitä vaan autoa joten en oikein ymmärrä miksi se Cupran tapauksessa on pitänyt nostaa esille. Pieni kiinnostus vielä tähän autoon olemassa.

jolla

Bornin käyttöohjekirjassa on ainakin mainittu Cupra Connect -palveluiden yhteydessä yhtenä ominaisuutena ”etäohjattu järjestelmäpäivitys”.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 18.02.22 - klo:15:02
Eikö siinä ole vastusta, joka lämmittää akkuja latauksen aikana vai eikö ohjelmisto ole vielä valmis? Ei sen akun tarvitse olla 20c, kun lataukseen tullaan, vaan latauksen alussa sen voi nopsaan lämmittää sopivaksi.

On 6 kW vastus akun lämmitykseen ja ohjelmisto ei ole valmis vaikka VAG on siitä jo puhunut 1.5 vuotta.

Kyllä kylmää akkua voi ladata ja 11 kW latauksessa sillä ei ole käytännössä merkitystä ja matka-ajosta ei vielä juurikaan 50 kW laturille.

Jyvät erotellaan akanoista silloin kun kurvataan HPC laturille ja puhutaan kylmän ajan latauskyvystä (akun kylmä alkaa kun ilman lämpö laskee alle +15C°). Muutamat automerkit kuuluu kultajyviin mutta VAG on valitettavasti edelleen akanoiden korissa.

MEB autoissa täyden lataustehon saavuttaminen edellyttää että akuston lämpötila on vähintään +25C ja varaus alle 15%. Silloin ja vain silloin päästään teoreettiselle maksimi käyrälle. Suuri virta ja akun sisäinen vastus pitää huolen siitä että lisää lämpöä tulee hukkalämmöstä ja pysytään maksimi käyrälle.

Ajatus siitä että akkua alettaisiin lämmittämään vasta kun tullaat laturille on minusta huono ajatus. Tuollaisen satojen kilojen möykyn lämmittäminen 6 kW teholla ottaa aikaa ja sanoisin että 0 -> 25C ei puoli tuntia riitä. Siinä vaiheessa kun akku alkaa vihdoinkin olemaan lämmin on varaus jo sillä tasolla ettei tehot enää nouse.

Kylmällä kelillä käy kun keltaisen lehdistön testissä. 120 kW sijaan saat sen 30-40 kW ja 25 min lataustauosta tulee tunnin tauko.

Monet laturit on minuutti hinnoiteltuja ja esim. 50 snt/min hinnoittelulla maksat 30 kW latausteholla 1,/kWh. 120 kW teholla hinnaksi tulee 25 snt/kWh.




Kilu7

Itse kun olen omaa korealaista kulkinetta tarkkaillut niin winter mode lämmittää ajossa akkua omien havaintojen mukaan n.7-9c lämpöön. Vastus 2 on ollut silloin päällä ja max 127c lämpöinen. Latauksessa vastus 1 on päällä ja sen lämpö on ollut 30-37c. Akkujen lämpöjen ollessa 20c aukeaa vesikierto. En nyt ole kellotellut tuota aikaa, mutta ei siinä kovin kauaa ole mennyt, kun 50kW laturista on tullut 48kW. Toki tuo ei pahemmin auta HPC laturille, mutta tyhjää parempi kuitenkin. Täytyy tässä reissun päällä yrittää tutkailla asiaa lisää. Tämä nyt vaan vertailuksi, kun en muutakaan ketjua keksinyt.

jolla

Millä väreillä olette Borneja tilanneet?

Pihistelijä

^Minulle tulee Glacial White metalliväri 18 tuuman perusvantein. Sama valkoinen kuin edellisessä ja nykyisessä Leonissa. Ilmastointi pääsee kesällä vähimmällä sen kanssa. 18 tuumaiset renkaat herkimmän vieriminen takia.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Sokotti

Onko joku ottanut autoa yksityis leasinginä.  Itseä kiinnostaisi olla laittamatta rahaa sähköautoon kun jälleenmyyntiarvosta ei ole tietoa. 

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Sokotti - 19.02.22 - klo:21:45
Onko joku ottanut autoa yksityis leasinginä.  Itseä kiinnostaisi olla laittamatta rahaa sähköautoon kun jälleenmyyntiarvosta ei ole tietoa.

En ole, ainakaan vielä. Cupra tarjoaa yksityisliisaria suoraan: https://www.cupraofficial.fi/services/cupra-yksityisleasing.html

Tällä hetkellä maksan ID.3 rahoituksesta karvan alle 400,/kk, siihen toki muut kulut eli lähinnä vakuutukset päälle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.03.22 - klo:09:44
En ole, ainakaan vielä. Cupra tarjoaa yksityisliisaria suoraan: https://www.cupraofficial.fi/services/cupra-yksityisleasing.html

Tällä hetkellä maksan ID.3 rahoituksesta karvan alle 400,/kk, siihen toki muut kulut eli lähinnä vakuutukset päälle.

Cuprassa omituinen 3000e etumaksu..

CUPRA Born 150 kW 58 kWh, ensierä 3 000 ,, leasinghinta esim. 399 ,/kk, sopimuskausi 48 kk/40 000 km, hinta sopimuskaudelta 19 152 ,.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

Höh, eli 48kk/40 000 km. Eihän tuo hinnat alkaen soppari oli kuin satunnaiseen kaupunkipyöritykseen tai naapurikateuden herättäjäksi. Jotta sähköautolla säästäisi niin sillä pitäisi kanssa ajaa?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Turbokiisseli

Lainaus käyttäjältä: jolla - 19.02.22 - klo:17:31
Millä väreillä olette Borneja tilanneet?

Meille tulee Aurora Blue. Toinen vaihtoehto oli valkea ja sitä perusharmaata en olisi missään nimessä halunnut. Punainen olisi kiva nähdä livenä!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 02.03.22 - klo:11:28
Höh, eli 48kk/40 000 km. Eihän tuo hinnat alkaen soppari oli kuin satunnaiseen kaupunkipyöritykseen tai naapurikateuden herättäjäksi. Jotta sähköautolla säästäisi niin sillä pitäisi kanssa ajaa?
Näissä liisareissa kuukausihinta pomppaa reilusti kilometrejä lisätessä..
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 03.03.22 - klo:09:05
Näissä liisareissa kuukausihinta pomppaa reilusti kilometrejä lisätessä..

Tiedän. Tuo km-määrä vaan tuntui jo aika hupaisalta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 03.03.22 - klo:09:12
Tiedän. Tuo km-määrä vaan tuntui jo aika hupaisalta.
Eipä noilla kilsoilla tosiaan hirveitä säästöjä saa aikaiseksi. Ja harvalle nuo kilsat edes riittävät. Mutta saahan sen näyttämään edullisemmalta hinnalta. Edelleen tuo alkumaksu 3000e, jolla kuukausihintaa myös lasketaan alaspäin, on tosi hauska. Jotenkin se ei mielestäni sovi liisauksen ideaan. Tuleekos kohta myös loppumaksu jolla tuota kuukausimaksua saadaan edelleen pienennettyä. Vaikka 3000e alkuun ja 3000e loppuun  :o. Järetön idea.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Tombax

#51
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 03.03.22 - klo:09:51
Eipä noilla kilsoilla tosiaan hirveitä säästöjä saa aikaiseksi. Ja harvalle nuo kilsat edes riittävät. Mutta saahan sen näyttämään edullisemmalta hinnalta. Edelleen tuo alkumaksu 3000e, jolla kuukausihintaa myös lasketaan alaspäin, on tosi hauska. Jotenkin se ei mielestäni sovi liisauksen ideaan. Tuleekos kohta myös loppumaksu jolla tuota kuukausimaksua saadaan edelleen pienennettyä. Vaikka 3000e alkuun ja 3000e loppuun  :o. Järetön idea.

Jep tosiaan menee se liisauksen idea vähän metsään jos siihen pitääkin sitoa pääomaa, varsinkin jos auto menee sopparin jälkeen liisari yhtiölle takaisin eikä sitä voi esim. lunastaa itselleen halutessaan.
Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

VG

Noi on tosiaan sisäänheittohintoja karvalakkimalleille. Omille kilsoille ja haluamilleen lisävarusteille pitää pyytää myyjältä erillinen tarjous.
Just tilattiin alkuvuodesta Volvo yksityisleasingilla 36kk/75tkm sopimuksella, aloitusmaksu 0,. Lisäkilometrit (30t -> 75t) nosti kuukausihintaa noin 12% tässä tapauksessa.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: VG - 03.03.22 - klo:10:19
Noi on tosiaan sisäänheittohintoja karvalakkimalleille. Omille kilsoille ja haluamilleen lisävarusteille pitää pyytää myyjältä erillinen tarjous.
Just tilattiin alkuvuodesta Volvo yksityisleasingilla 36kk/75tkm sopimuksella, aloitusmaksu 0,. Lisäkilometrit (30t -> 75t) nosti kuukausihintaa noin 12% tässä tapauksessa.

Jos tuo 12%(30->75tkm) pitää paikkaansa niin on mielestäni todella siedettävä nousu kustannuksissa, kuulostaa linjaltaan selkeästi pienemmältä kuin tapaukset joista olen aiemmin kuullut.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

VG

Joo hinta yllätti itsenikin, ja oli yksi iso syy miksi valinta päätyi yksityisleasingiin osamaksun sijaan. Toki toi 12% on laskettu 30tkm listahinnalla ja 75t sopimushinnalla, voi olla että tarjouksen pyytämällä 30t hinta olisi alempi.

Aikoinaan työsuhdeliisarilla ajellessa tuli huomattua että 36kk sopimusten hinnassa on usein porras 75->90tkm välillä.

Jake69

Mistä olette saaneet parhaat yksityisleasing tarjoukset ja missä hinnoissa ne on pyörineet?

Isoakkuinen Born paremmalla varustellulla ja kattavilla optioilla kiinnostaisi niin että hinta jää karvan alle 50 k, hankintatuen rajan.

30.000 km/vuosi ja joko 24 tai 36 sopimusajalla hakusessa.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 07.03.22 - klo:10:22
Mistä olette saaneet parhaat yksityisleasing tarjoukset ja missä hinnoissa ne on pyörineet?

Isoakkuinen Born paremmalla varustellulla ja kattavilla optioilla kiinnostaisi niin että hinta jää karvan alle 50 k, hankintatuen rajan.

30.000 km/vuosi ja joko 24 tai 36 sopimusajalla hakusessa.

Itse itselleni vastaten K-leasing kautta

24 kk 1000 , / kk
36 kk 800 , / kk
48 kk 700 , (karvan yli) / kk

S laajuus eli renkaat, huollot ja vakuutukset omaan piikkiin.

Saisiko jostain leasing yhtiöstä halvemmalla?

5-vuoden ja 150 tkm takuu ei kauheasti maksa jos autosta saisi vielä myydessä jotain. Aika paljon pitää auton arvon laskea että saisin yhtälön kannattamaan tai korkojen nousta.

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 07.03.22 - klo:10:22
Mistä olette saaneet parhaat yksityisleasing tarjoukset ja missä hinnoissa ne on pyörineet?

Isoakkuinen Born paremmalla varustellulla ja kattavilla optioilla kiinnostaisi niin että hinta jää karvan alle 50 k, hankintatuen rajan.

30.000 km/vuosi ja joko 24 tai 36 sopimusajalla hakusessa.

Leasing on tietysti bisnestä ja asiakas aina maksaa enemmän mitä enemmän ajaa. Liisausyritys tekee tuottoa joka ikisellä autolla ja enemmän mitä isommat kilsat ovat. Tuolla sinun ajosuoritteella leasing alkaa oleen jo hölmöjen hommaa. Ainoa hyväksyttävä diili on siinä tapauksessa kun luottotiedot ovat menneet eikä omaa pääomaa ole auton hankintaan.

Turbokiisseli

Noilla kilsoilla liisaria on kyllä vaikea perustella. Rahoituksella käsirahasta riippuen Born on ~500,/kk ja 5v/150tkm takuu tarkoittaa, että kuluvia osia ja huoltoja lukuun ottamatta korjauksia ei ole tiedossa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 12.03.22 - klo:08:13
Noilla kilsoilla liisaria on kyllä vaikea perustella. Rahoituksella käsirahasta riippuen Born on ~500,/kk ja 5v/150tkm takuu tarkoittaa, että kuluvia osia ja huoltoja lukuun ottamatta korjauksia ei ole tiedossa.

Luottotiedot on kunnossa ja jälkikasvulle tuota laskin kun nykyinen uutena ostettu auto maksettu niin saisi siitä saatavalla rahalla asunnon ostoon omarahoitus osuuden katettua. Asuntoyhtiöille ihan vinkkinä että sellaiset missä ei ole kotilatausmahdollisuutta eivät ole edes vaihtoehtoja.

Jos omaksi ostaa niin 4-vuotta voisi olla aika optimi pitoaika kun takuuta olisi jäljellä vuosi ja 30 tkm niin helpottaisi myyntiä.

Arvon alenema tässä se isoin tuntematon muuttuja on. Jos menee vanhan kaavan mukaan ensimmäisenä vuonna 15% ja seuraavina 10% tulee 50 k, autosta 4 vuodessa 31 k, auto. Tasaisella kaavalla 400 ,/kk laskee arvo 4-vuoden aikana ja kun siihen lisää korot yms. rahoituskulut ollaan varmaan mainitsemassasi 500, hinnassa. Leasing sopparissa jää erotusta vähän yli 200 ,/kk niin maksettavaa tulisi 10 k, ylimääräistä neljässä vuodessa.

Jäännösarvo tässä se isoin muuttuja. Meneekö tekniikka 4-vuodessa niin paljon eteenpäin että auton arvo onkin enää 20k, kun uuden samoilla ominaisuuksilla olevan saa selvästi halvemmalla. Toinen kysymys on mitä hintoihin vaikuttaa autojen veroton tuonti Euroopasta toukokuusta alkaen. ”Erityisoperaation” vaikutus hintoihin, saatavuuteen ja kysyntään ovat mysteerejä.

Palveluiden ALV taitaa olla se mikä meillä syö yksityisleasing yhtälön kannattavuuden verrattuna muihin pohjoismaihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy