Audi A6 etuvaloumpiot maksaa melkein 10 000 euroa! Korjaamoliike: On tyyppivika

Aloittaja Ukko, 08.11.21 - klo:10:47

« edellinen - seuraava »

Ukko

Eli moni varmasti huomannut VAG-konsernin autossaan kosteutta umpiossa, niin kalliiksi tulee korjauttaminen.

https://www.is.fi/autot/art-2000008382391.html

Tuohon kun lisää TSI- ja DSG-ongelmat, niin ei ihme että moni vaihtaa merkkiä.

Sped

Ikävä juttu kyllä, että tuolla lailla ovat huurtuneet, mutta on se hieman älyvapaata lähteä poraamaan reikiä umpioihin...
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

Ukko

Toki, mutta todella monelta on vaihdettu etu- ja takavaloja koska kosteus pääsee sisään. Tämä siis kaikissa uudemmissa jossa on ledvalot. Takavalot on halpoja, mutta etuvalot ihan eri sfääreissä.

Tyyppivika tämäkin:

https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon---murtumat-takavalojen-umpioissa

tgotj

Vähän vaikea se on todeta huurtuminen tyyppiviaksi siinä vaiheessa kun umpioon on jo porattu reikiä. Vielä tyhmempää on siinä vaiheessa lähteä käräjöimään huoltofirmaa vastaan kun on itse porannut reiät...  ::)

jhm

Vanha sananparsi pitää edelleen paikkansa:markan seppä tekee tuhannen vahingon. No oppirahat tuli kai maksettua...
VW Transporter T5  84kw 2014

Ukko

Niin juttu on tehty tuosta kulmasta, mutta ei siinä mistään käräjöinnistä ollut kyse. Ihan normaali maksuton kuluttajariitajuttu. Aika moni noista etuvalojen kosteusongelmista on täälläkin puhunut:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8362.0

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=6176.0

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=41350.0

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49475.0

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=392.0

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=43737.0

Takuuaikana noita korjataan, sen jälkeen on kuluttaja omillaan.

SNG

Pikkukolari tarvitaan tuon jälkeen, mutta vakuutusyhtiötä pitää varmaan vaihtaa  ;D

Onhan nuo ihan poskettoman hintaiset. Luulisi maailmalta saavan halvemmalla.

Ukko

Ei muuta kun ajaa lämpimään talliin kuivalla säällä ja odottaa että etuvalot kuivuu. Sen jälkeen antaa auton vaihdossa ja on jonkun toisen ongelma.

Daatta

Kosteus umpioissa on normaalia, vesipisarat eivät. Pisteet omatoimisuudesta, mutta olisi enemmin selvitellyt mitä A6:n umpiot maksavat netissä kuin tarttunut porakoneeseen. Moni taitaa pettyä vanhaan premiumiin, ainakin korjauskustannusten puolesta. Minulla ei ainakaan olisi varaa ajaa tuommoisella.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Bisti

Ex-leonissa oli samaa ongelmaa led -valoissa. Reklamoin siitä pariinkin otteeseen liikkeelle (takuuaikana) ja sieltä todettiin että huurtuminen on normaalia ja jos menee pisaroille, on vikaa. Itse kuivattelin umpiot avaamalla takakannen ja puhaltelemalla hiustenkuivaajalla lämmintä ilmaa hetken. Kosteus haihtui ja pysyi poissa seuraaviin rankkasateisiin/pesuun asti. Tiedä sitten mistä kosteus sinne pääsi, mutta pois se ei tuntunut pääsevän. Jännää oli se että vain vasen umpio tuntui huurtuvan, ei oikea, liekö sitten moottorin lämpö joka lämmitti enemmän oikeaa umpiota jotta kosteus haihtui ennenkuin sen huomasi.

Lopullinen ratkaisu huurtumiseen tuli kun valkohäntäpeura hyppäsi tiellä eteen ja Leon meni sitä myöten lunastukseen, olisikohan nämä led -valot osasyyllinen korkeisiin korjauskustannuksiin kun päällisin puolin näytti pelkiltä muovi-/pelti-/lasivaurioilta, mutta korjausarvio oli >13k,
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 08.11.21 - klo:14:14
Ex-leonissa oli samaa ongelmaa led -valoissa. Reklamoin siitä pariinkin otteeseen liikkeelle (takuuaikana) ja sieltä todettiin että huurtuminen on normaalia ja jos menee pisaroille, on vikaa. Itse kuivattelin umpiot avaamalla takakannen ja puhaltelemalla hiustenkuivaajalla lämmintä ilmaa hetken. Kosteus haihtui ja pysyi poissa seuraaviin rankkasateisiin/pesuun asti. Tiedä sitten mistä kosteus sinne pääsi, mutta pois se ei tuntunut pääsevän. Jännää oli se että vain vasen umpio tuntui huurtuvan, ei oikea, liekö sitten moottorin lämpö joka lämmitti enemmän oikeaa umpiota jotta kosteus haihtui ennenkuin sen huomasi.

Juuri noin, nämä ongelmat ovat jatkuneet VAG-konsernin autoissa ainakin kymmenen vuotta. Yleensä alkaa jostain kulmasta ja sitten ajan myötä muutkin alkavat päästämään vettä sisään. Takuuaikana hoituu maahantuojan piikkiin (kun hävisivät ennakkotapauksen) ja sen jälkeen kuluttaja maksaa itse.

Kustannukset on luokkaa 5000-15 000 euroa (etuvalojen vaihto), merkeistä Audilla ja Skodalla on kalleimmat varaosat.

ile

No-joo, miten sen ottaa "tyyppivika". Itsellä konsernin autoja ollut yli kymmenkunta, jotka olleet 2010+ vuosimallia. Yhdessäkään ei ole huurtunut etu-umpiot. Toisaalta myös vain yhdessä ollut öljynkulutusongelmakin, että tiedä sitten onko ollut vaan tuuria pelissä.

Jos menee omaan piikkiin vanhempien umpioiden jumppa niin ei niistä todellakaan 5-10k tarvitse maksaa. Esimerkiksi Saksan ebay pullollaan noita, jos vaikka A4 B9iin noita etsii ja kulut 400-2000e riippuen onko kuinka uudet ja onko Matrixit jne. Viimeisenä tulisi mieleen alkaa itse porailemaan reikiä tai virittelemään mitään varsinkaan, jos marmorilta ei ole vielä mitään kommenttia/linjausta.

Geoman

Onhan tuo järkyttävää, että uuden Audi A6 hinnalla saa vain 5...10 kpl etuvaloja? BMW:ssä hinta suhde on 50...60 kpl ja sekin on järkyttävä.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 08.11.21 - klo:14:21
Juuri noin, nämä ongelmat ovat jatkuneet VAG-konsernin autoissa ainakin kymmenen vuotta. Yleensä alkaa jostain kulmasta ja sitten ajan myötä muutkin alkavat päästämään vettä sisään. Takuuaikana hoituu maahantuojan piikkiin (kun hävisivät ennakkotapauksen) ja sen jälkeen kuluttaja maksaa itse.

Kustannukset on luokkaa 5000-15 000 euroa (etuvalojen vaihto), merkeistä Audilla ja Skodalla on kalleimmat varaosat.

Tähän saakka olen pitänyt II Ocu Faceliftin  Xenon-umpioita kalliina suhteessa tavan halogeeni-umpioihin verrattuna, mutta muutamia satasiahan ne erot ovat, eikä sentään yli tonnia pari. Mutta ehkä uudemmissa ovat tuhansien paukkuja, huh huh. ???

Viime talvena vasen umpio kostui, mutta kuivui huhtikuun lopun katsastukseen mennessä. Nyt on taas umpio märkänä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Geoman

Mikä kanta katsastusmiehillä on umpiossa esiintyvään kosteuteen?

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 08.11.21 - klo:14:14
Lopullinen ratkaisu huurtumiseen tuli kun valkohäntäpeura hyppäsi tiellä eteen ja Leon meni sitä myöten lunastukseen, olisikohan nämä led -valot osasyyllinen korkeisiin korjauskustannuksiin kun päällisin puolin näytti pelkiltä muovi-/pelti-/lasivaurioilta, mutta korjausarvio oli >13k,

Ihan linjassa… otin pienen bambin keulaan 80 vauhdissa, bambi heitti kolmois slutsin pienen tössäyksen myötä ja meinasi vielä jatkaa matkaakin.
,,kkiä katsoen autoon ei tullut kun pieni painauma/vääntymä konepellin etureunaan. Tein silti vakuutukseen vahinkoilmoituksen, ”et tuskin tästä mitään kulua edes tulee” No auto sitten pajalle ja 12K, oli lopullinen lasku  :o umpioista (molemmista) oli murtunut kiinnike-> uusiksi, syylärit kaikki uusiksi ja se kehikko missä ne on kiinni, pieni halkeama-> uusiksi. Konepelti uusiksi. Sivupellit/lokarit ei ollut enää ihan toleranssissa, uusiksi nekin. Pientä maalausta ja säätöä. Ja tietysti sijaisauton vuokra 3vkoa. Hoblaa.

Bisti

Vähän menee off-topiciksi, mutta leonissa oli kyllä päällepäinkin ihan kivasti ruttua, todennäköisesti sieltä on myös mennyt kaikki mahdolliset kiinnikkeet ym. hilppeet


Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Daatta

Lisää off-topiccia mutta liittyy sentään ajovaloihin. Kun sain ID:n ja sen Matrix Ledit alle, niin aloin näkemään peuroja koko ajan! Veikkaan että ne aikaisemminkin oli siellä tien pientareilla ja pelloilla, mutta en vaan nähnyt niitä...

^Tuollaisesta kevyestä keulakolaripelistä taikoo seppä vielä kelpo kulkupelin jollekin. B-osista jos tekee, niin saattaa vielä päästä tuntipalkoillekin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.11.21 - klo:15:36
Mikä kanta katsastusmiehillä on umpiossa esiintyvään kosteuteen?

Ei mene läpi jos on pisaroina umpiossa. Tai missään ulkovaloissa.

tokera

Tuo umpioiden sisään menevä kosteus aiheuttaa myös hapettumaa ja korroosiota, mikä ei ainakaan paranna tuikkujen toimintavarmuutta. Eikä noiden matriisiled-umpioiden vaihtokaan onnistu ihan joka pajalla vaadittavien kalibrointien takia.

Ukko

Katsastukseen ei tosiaan pidä ajaa jos on vettä umpioissa. Menkää kuivalla kesäkelillä ja kuivattakaa kosteus pois. Auton vaihto pois on hyvä tapa päästä ongelmista eroon.

On noita ollut muillakin merkeillä, mutta VAG:lla ihan yleinen tyyppivika.

los los

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 08.11.21 - klo:16:14
Ei mene läpi jos on pisaroina umpiossa. Tai missään ulkovaloissa.
Touranin takavalot huurtuivat vesipisaroita,muoviliimalla lasin kehikon saumaan liimaa.5mm poralla kehikoihin pari reikää,ei huuru enää kovinkaan pahoin.

tapanixxx


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 09.11.21 - klo:01:00
Auton vaihto pois on hyvä tapa päästä ongelmista eroon.

Eli jos et tiedä ostaessa, että autossa on tyyppivikoja (Vaggilaisissa ne on ominaisuuksia), niin sun neuvo on vaihtaa auto pois eikä neuvotella autonmyyjän/maahantuojan/valmistajan kanssa tuon ominaisuuden (Tyyppivian) korjaamisesta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SIN

Kun näitä juttuja lukee niin toteanpahan vaan, että kylläpä tulee halvat kilometrit vanhalla autolla.
Salattu totuus.

Hesse

LED-valoissa on yleensä Goretex-kalvo, jonka kautta valo tuulettuu. Näin syksyllä kalvon läpi menee kosteaa ilmaa, josta vesi lämpötilan laskiessa tiivistyy. Kosteus haihtuu lämpötilan noustessa hiljaa pois. LED-valojen ongelma on, että ne tuottavat käytössä lasille vähän lämpöä, joten näkyvän kosteuden haihtuminen on hidasta.

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 09.11.21 - klo:22:12
LED-valoissa on yleensä Goretex-kalvo, jonka kautta valo tuulettuu. Näin syksyllä kalvon läpi menee kosteaa ilmaa, josta vesi lämpötilan laskiessa tiivistyy. Kosteus haihtuu lämpötilan noustessa hiljaa pois. LED-valojen ongelma on, että ne tuottavat käytössä lasille vähän lämpöä, joten näkyvän kosteuden haihtuminen on hidasta.

Satuin tuossa jokupäivä sitten katselemaan WD:tä siinä laiteltiin Range Roveria. Sumuvaloissa oli nerokas kuivanapitojärjestelmä, umpiosta lähtee kaksi kumiletkua moottoritilaan. Ihan ei selvinnyt oliko toinen alipainejärjestelmässä, eli imisi ilmaa pois umpiosta ja toisesta sitten tulee lämmintä tilalle moottoritilasta, kuivaa eikä huurru. Nerokasta!
Aika helposti toteutettavissa DIY-ranetuksella myös Pirkkamersuun :D

Tietysti, ed mainittu, helpompi ja halvempi konsti on tosiaan käydä heinäkuussa katsurila, nykyisinhän sielä voi käydä koska tykkää ja leima on siitä vuoden eespäin.

Suolaset hinnat on umpioissa, taanoin kysyn merkkarilta Amaroksiin facelift-keneoneita 1400.-kpl. Jäi ostamatta kun ne sattui olemaan vielä pirkka mallia nekin, eli 25w polttimolla (heikko valo vs 35w) porsaanreikä pykälissä, ei tarvi automaattista korkeudensäätöä…

Bisti

Onko nämä uudet lediumpiot täysin umpinaisia? Leonissa kun oli umpion takana ihan normikokoinen muovikansi jonka sai irti, aivan kuten vanhoissa halogeenivaloissa. Lähinnä sillä mietin että jos joku lähtee ranettamaan jotain reikiä umpioihin niin miksi tehdä ne itse umpioon jos on vaihtoehtona tehdä ne muoviseen takakanteen jonka saa tarvittaessa uusittua muutamalla eurolla...
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

axe

Auttaisko asiaa jos lisäisi tuonne umpioon jonnekkin vaikka 5 Watin vastuksen lämmittämään umpiota?

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 10.11.21 - klo:07:59
Onko nämä uudet lediumpiot täysin umpinaisia? Leonissa kun oli umpion takana ihan normikokoinen muovikansi jonka sai irti, aivan kuten vanhoissa halogeenivaloissa. Lähinnä sillä mietin että jos joku lähtee ranettamaan jotain reikiä umpioihin niin miksi tehdä ne itse umpioon jos on vaihtoehtona tehdä ne muoviseen takakanteen jonka saa tarvittaessa uusittua muutamalla eurolla...
Ainakaan uusissa BMW autoissa LED-umpiot ovat täysin umpinaiset ja esim. jos menee jokin valo pimeäksi niin merkkihuolto vaihtaa koko umpion (noin 1'000 eur/kpl). Eiköhän näin ole myös Audisskin? Pitää olla hyvät perusteet, jos lähtee niitä itse parantamaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy