Xenonien säätö??

Aloittaja Vito78, 21.04.12 - klo:20:43

« edellinen - seuraava »

Vito78

Eli keissi menee suunnillleen näin... Katsastuksessa setä määräsi etuvalot säädettäväksi (ei tarvii näyttää uudelleen). Näyttää kuulemma liian ylös. Eikös tuon automaattisen säädön pitäisi joka starttauksella säätää itse-itsensä kuorman mukaan uudelleen?? Itselläni on aiheesta oma näkemykseni, mutta sen paljastan vasta kun saan tähän jotakin kommenttia. Auto kävi 60 tkm huollossa noin viikko ennen katsastusta ja huolto-ohjelman mukaan valot on tarkastettu/säädetty jos on ollut tarvetta...

Auto on 2009 Ocu RS...

Emil

Sieltä lampun takaa löytynee ihan tavallinen mekaaninen säätö, jolla tehdään perussäätö. Toki automatiikka tekee aktiivisen säädön hidastetöyssyissä ja kuorman muuttuessa, mutta perussäädön pitää olla kohdallaan. Huollon tekemistä säädöistä mulla on pelkästään huonoa sanottavaa, säätelevät jostain syystä valot miten sattuu. Taikka ainakin mulla oli usein huollon jäljiltä toinen valo säädetty ylemmäs kuin toinen.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

MjK

Itselläni Ocussa Tampereen Hatanpään Vehon tekemän säädön jäljiltä katsastusmies sanoi että nää valot näyttää päin helvettiä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 24.04.12 - klo:15:25
Sieltä lampun takaa löytynee ihan tavallinen mekaaninen säätö, jolla tehdään perussäätö. Toki automatiikka tekee aktiivisen säädön hidastetöyssyissä ja kuorman muuttuessa, mutta perussäädön pitää olla kohdallaan.

Ja säätöön tarvitaan sitten se huollon testeri/VCDS, ilman sitä ei mekaanisia säätöjä pitäisi mennä tekemään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Emil

Säädin ilman testeriä, ja ilman VCDS:ää. En väitä että se olisi oikein, mutta mun tapauksessa toimi. Auto oli 2006 mallia. Lähtökohtana oli se, että autoon ei oltu vaihdettu jousia, eikä auton alustaa oltu muutenkaan muutettu. Jos autoon on tehty muutoksia, on testerin käyttö varmasti paras keino. Varmaankin tarkoituksena on tekoälylle kertoa uudet perusasetukset, jottei vaikkapa automatiikan säätövarat lopu kesken tiukassa paikassa (?).
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 24.04.12 - klo:16:12
Säädin ilman testeriä, ja ilman VCDS:ää. En väitä että se olisi oikein, mutta mun tapauksessa toimi. Auto oli 2006 mallia. Lähtökohtana oli se, että autoon ei oltu vaihdettu jousia, eikä auton alustaa oltu muutenkaan muutettu. Jos autoon on tehty muutoksia, on testerin käyttö varmasti paras keino. Varmaankin tarkoituksena on tekoälylle kertoa uudet perusasetukset, jottei vaikkapa automatiikan säätövarat lopu kesken tiukassa paikassa (?).

Ei siihen testerin käyttötarpeeseen tarvitse alustaan tehdä muutoksia, sitä tarvitsee aina...piste. Mutta jokainen tekee tietysti omalleen kuten haluaa, säätäkää minun puolesta vaikka rautakangella ::)

Emil

Hyvähän se on, että kerrot mikä teoriassa on oikea tapa säätää valot. Itsekin pysrin tekemään asiat niinkuin on tarkoitettu. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että merkkiliikkeessä tehdyn säädön lopputulos on jotain säälittävän ja nolon välimailta. Johtuuko testeristä, ammattitaidottomuudesta, vai välinpitämättömyydestä, sitä en tiedä. Kun auton kuitenkin pitää olla tieliikenteeseen kelpaava, niin parempaan lopputulokseen pääsee itse säätämällä, kunhan tietää mitä tekee. Enkä siis varsinaisesti kehoita ketään itse valojaan säätelemään, kunhan kerroin miten itse asian koen.

Mitä se testeri sitten tekee? Toki kertoo mahdolliset vikakoodit, mikä tietenkin on tärkeää, mutta tekeekö muutakin?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.04.12 - klo:18:32
Hyvähän se on, että kerrot mikä teoriassa on oikea tapa säätää valot. Itsekin pysrin tekemään asiat niinkuin on tarkoitettu. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että merkkiliikkeessä tehdyn säädön lopputulos on jotain säälittävän ja nolon välimailta. Johtuuko testeristä, ammattitaidottomuudesta, vai välinpitämättömyydestä, sitä en tiedä. Kun auton kuitenkin pitää olla tieliikenteeseen kelpaava, niin parempaan lopputulokseen pääsee itse säätämällä, kunhan tietää mitä tekee. Enkä siis varsinaisesti kehoita ketään itse valojaan säätelemään, kunhan kerroin miten itse asian koen.

Mitä se testeri sitten tekee? Toki kertoo mahdolliset vikakoodit, mikä tietenkin on tärkeää, mutta tekeekö muutakin?

Tästä on jauhettu vissiin sata kertaa ennenkin, mutta otetaan kerta vielä. Testerillä valot siis ajetaan perusasentoon jonka jälkeen tehdään mekaaninen säätö, lopuksi valot sopeutetaan uudelleen eli opetaan niille uudet rajat. Omin päin sohlaamalla on potentiaalinen riski saada säätömoottorit tai jotain muuta pas2. Jos huolto ryssii valojen säädön, niin kannattaa käyttää uudelleen säädettävänä samaan rahaan.

Emil

No eipä ollut osunut silmiin tuo juttu. Meinasin jo pyytää anteeksi, mutten pyydä. En ole lukenut, enkä aio lukea kaikkia tälle palstalle kirjoitettuja viestejä.   ;D

Sanotaan sitten niin, että hienosäätöä vain tein. Eikä kahden vuoden ja 185tkm matkalla hajonnut mitään xenon-valoihin liittyvää.

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.04.12 - klo:18:41
Testerillä valot siis ajetaan perusasentoon jonka jälkeen tehdään mekaaninen säätö, lopuksi valot sopeutetaan uudelleen eli opetaan niille uudet rajat.
Olisiko kenelläkään VCDS taiturilla heittää tähän selkeitä ohjeita ko. toimenpiteestä, saattaisi nimittäin hyödyttää monia foorumilaisia.
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 25.04.12 - klo:20:12
Olisiko kenelläkään VCDS taiturilla heittää tähän selkeitä ohjeita ko. toimenpiteestä, saattaisi nimittäin hyödyttää monia foorumilaisia.

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/xenonalignment.html

Wekotin

Tässäpä näkyy tämän foorumin yksi ongelmista. Tätäkin ko. asiaa on puitu useita kertoja, mutta ei ilmeisesti tämän merkin kohdalla. Joka pirun yleisohje katoaa jonnekin mallityypin alle ja sieltä se ei löydy.

jkvi

LainaaTässäpä näkyy tämän foorumin yksi ongelmista. Tätäkin ko. asiaa on puitu useita kertoja, mutta ei ilmeisesti tämän merkin kohdalla. Joka pirun yleisohje katoaa jonnekin mallityypin alle ja sieltä se ei löydy.
Mistäpä se viisasten kivi tähän löytyy? Mm. tätä asiaa on puitu monella muullakin foorumilla ja myös täällä. Ja tullaan edelleen käsittelemään, vaikka se olisi joka ketjussa ja joka mallin allla.
CRDi & Collection

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 25.04.12 - klo:21:14
Mistäpä se viisasten kivi tähän löytyy? Mm. tätä asiaa on puitu monella muullakin foorumilla ja myös täällä. Ja tullaan edelleen käsittelemään, vaikka se olisi joka ketjussa ja joka mallin allla.

Usean foorumin kokemuksella, sellaista viisasten kiveä ei ole olemassakaan jolla ongelma ratkeaisi. Haun käyttäminen yleensä auttaisi, mutta tahtoo olla että kun asiaa tulee niin perustetaan suoraan uusi ketju jossa kysymys esitetään.

Emil

Oikeaa hakusanaa voi olla joskus vaikea keksiä, tai sitten hakutoiminnon käyttö koetaan hankalaksi. Tai sitten käyttäjä ei tiedä, että vanhaan ketjuun kirjoittaminen saa ketjun pomppaamaan ylemmäs, kaikkien näkyville. Tämä sivusto jostain syystä varoittaa vanhaan ketjuun kirjoittamisesta, punaisella tekstillä. En tarkkaa varoituksen muotoilua muista, mutta jotenkin niin, että oletko aivan varma, että haluat kirjoittaa näin vanhaan ketjuun, vai haluatko sittenkin perustaa uuden ketjun.

Helpointa on hyväksyä se tosiasia, että tietyt kysymykset pomppaavat ihmisten mieliin aika-ajoin. Toistoa ei siis voi, eikä ehkä tarvitsekaan välttää.

Tässä ketjussa näin jälkeenpäin katsottuna näkyy se hiljainen hienovarainen vihje: "käytä hakua", kun kysymys roikkui kaksi päivää ilman että kukaan oli vastannut.  :)

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.04.12 - klo:18:32

Tästä on pakko olla samaa mieltä siltä osin että tuntuu tuo merkkiliikkeiden ammattitaito testerivalosäädössä olevan juuri välinpitämättömän ja nolon puusilmäistä. eivät katso ilmeisesti silmillä lopputulosta ollenkaan. Ja itse kun olen kuvitellut että valot ovat juuri näkymistä ja näkemistä varten. (kokemus siis tuolla toisella topicilla Golfin ksenonisäädöistä... kolmen yrityksen jälkeen ollaan alkutilanteessa  ???  )

Hankalaa että niiden säätämisestä itse on tehty niin vaarallisen tuntuista, että ei uskaltaisi mennä ropaamaan. Toista se oli ennen  :D

Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Tos®

Itse olen käyny katastuskonttorilla pari kertaa vcds:n kans  ;D
Oli insseillä ihmettelemistä, eivätkä koskaan olleet kuulleetkaan...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

duke7

Auto kävi juuri merkkihuollossa ja erikseen kielsin säätämästä xenoneita. Tarkastus ja säätö kun kuuluvat normaalisti huoltoon. Edellisen heidän säädön jälkeen valot näyttivät aivan liian alas. Nyt valot on säädetty kohdalleen muualla.

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.04.12 - klo:23:17
Usean foorumin kokemuksella, sellaista viisasten kiveä ei ole olemassakaan jolla ongelma ratkeaisi. Haun käyttäminen yleensä auttaisi, mutta tahtoo olla että kun asiaa tulee niin perustetaan suoraan uusi ketju jossa kysymys esitetään.
Löytyihän tuo ohje oikeasta osiostakin (kori ja valot), kun tarpeeksi kauan selasi haun tuloksia. Kiitokset taas tosille noista ohjeista.

Ps. modet vois käydä painaan pari nastaa, että pysyisivät näkösällä ::) ja vähentäisi "turhia" kyselyitä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=139.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=164.0

VCDS (Oulu)

Tos®

^en ite ees muistanu noita  8)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

RiMa

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.04.12 - klo:15:22
^en ite ees muistanu noita  8)
Dementtiaa ??? eihän tuosta ole kuin 2,5vuotta viimeisestä vastauksesta. Luettu kuitenkin liki 1600 kertaa!

VCDS (Oulu)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: RiMa - 27.04.12 - klo:14:49
Löytyihän tuo ohje oikeasta osiostakin (kori ja valot), kun tarpeeksi kauan selasi haun tuloksia. Kiitokset taas tosille noista ohjeista.

Ps. modet vois käydä painaan pari nastaa, että pysyisivät näkösällä ::) ja vähentäisi "turhia" kyselyitä.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=139.0
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=164.0

Nasta laitettu tuohon ensimmäiseen aiheeseen :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy