Vaihteistoöljyn vaihdot

Aloittaja Daworder, 27.02.12 - klo:12:53

« edellinen - seuraava »

KalaFIN

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 29.02.12 - klo:08:58
Jakolaatikko?

Olen vaihtanu, eteen ja taa.
Golffiin sopivaa oli castrolin saf-xo. Vaihdelootaan alkuperäistä, kun mistään muualta ei löytyny sopivalla luokituksella olevaa...
Miten tuon jakolaatikon öljynvaihto tapahtuu? Jos oikein ymmärsin kuvia katsoessa siinä on vain tyhjennysroppu?

Vaihdatin tuossa vastikään öljyt koneeseen, laatikkoon, perään sekä Haldexiin, joten jakolaatikot taisi siis jäädä vaihdattamatta?
Audi A4 B6 1.8T quattro

Tos®

Lainaus käyttäjältä: KalaFIN - 25.09.14 - klo:14:23
Miten tuon jakolaatikon öljynvaihto tapahtuu? Jos oikein ymmärsin kuvia katsoessa siinä on vain tyhjennysroppu?

Vaihdatin tuossa vastikään öljyt koneeseen, laatikkoon, perään sekä Haldexiin, joten jakolaatikot taisi siis jäädä vaihdattamatta?

Täyttöroppu on siellä vähän piilossa.
Tuo kuusikulmainen ruuvi
http://tos.pp.fi/images/image/golf/JLR/vuoto/after%202500km/DSC00301.JPG
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Toppura123

Ohjeita kaivattaisiin Octavia II -07 2.0FSI Automaattiöljyjen vaihtoon..

Perus 6-Vaihteinen ( ei dsg )

- Paljonko öljyä kannattaa varata?
- Vanhat saa valutettua ropusta pois?
- Uudet tilalle mitä kautta?
- Miten vaihdan ns. Huuhtelumenetelmällä ja kannattaako?
- Tarvitseeko erikoistyökaluja?
- Suodatin ilmeisesti kanssa vaihtoon, löytyy käsittääkseni öljypohjan sisältä?

Kiitos jo etukäteen, asiallisille ohjeille =)
~ Toni

KalaFIN

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.10.14 - klo:15:49
Täyttöroppu on siellä vähän piilossa.
Tuo kuusikulmainen ruuvi
http://tos.pp.fi/images/image/golf/JLR/vuoto/after%202500km/DSC00301.JPG
Kiitos, tuleeko jakolaatikkoon mitä öljyä laittaa ja minkä verran?
Audi A4 B6 1.8T quattro

Tos®

Lainaus käyttäjältä: KalaFIN - 20.10.14 - klo:14:51
Kiitos, tuleeko jakolaatikkoon mitä öljyä laittaa ja minkä verran?
Oon laittanut samaa mitä takaperään.

Mobilin suositus
Takavetopyörästö   Mobilube 1 SHC 75W-90

castrol:
TAKAVETOPYÖRÃ,,STÖ Capacity: 0.9
SYNTRAX LONGLIFE 75W-90
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

KalaFIN

Kiitos :) ja 0.9l? vai onko tuo perän tilavuus?  :o
Audi A4 B6 1.8T quattro

Tos®

Lainaus käyttäjältä: KalaFIN - 26.10.14 - klo:20:55
Kiitos :) ja 0.9l? vai onko tuo perän tilavuus?  :o
Perän tilavuus, mut muistaakseni litra riittänee myös eteen.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

petunia80

tere touran 1,6fsi ja 6 lovinen manuaali.  kuin paljon öljyä menee? laatu? ja missä proput on? vaihteiston koodi onko tuo gqg vaihteisto?

Jultsu

Osviittaa öljylaaduista ja tilavuuksista voi katsella mm. Castrolin öljyvalitsimella: http://ew5.earlweb.com/search.php?site=220&region=241&language=6&brand=74
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

harri81

Olikos se nyt nii et öljyntäyttö aukosta ei tuonne laatikkoon saanu tarpeeksi öljyä?
Autona Touran -04 , laatikko GNE , 02QC 6-vaihteinen manuaali

harald73

Käytin autoni tänään bg (huuhtelu) vaihteistoöljyn vaihdossa. Kyseessä Golf V 1.6FSI, vm. -06 ja 6 vaihteinen tiptronic ja autolla ajettu aika tarkkaan 140tkm. Aiemmin ei noihin öljyihin ole koskettu, kun on lapsellisuuttaan uskonut marmorin lässytyksiin auton (laatikon) iän kestävistä öljyistä.

Homma vei aikaa n. kolme ja puoli tuntia (varmaan eivät kiirehtineet, kun otin sijaisauton), öljyä meni kuulemma reilu 7 litraa ja total cost 389â,¬ (ilman sijaisautoa). Pers dyno sanoo, että laatikko vaihtaa nopeammin. Muuta ei osaa tähän mennessä sanoa, kun ei ole ajanut kuin parikolkytä kilsaa vaihdon jälkeen.

Täydellinen printti siitä mitä on tehty, mille autolle ja millä kilsoilla seurasi ja olivat jopa laittaneet taustapeiliin roikkumaan flabärin jossa kerrotaan, kuka autoani on huoltanut etc. Vaikuttaa ihan hyvältä toiminnalta tuo, vai?

Nyt sitten ajellaan ja ihmetellään. Tokkopa tuo nyt ainakaan porsii, toivottavasti.

tärpätti

Hinta kuulostaa hieman suolaiselta, mutta kuitenki. Nyt olen laittamassa Torseni perään redlinen hypoidia. 25e/l oli hinta ja 2 putelia menee. Laatikkoon sitten castrollia tai febi bilsteiniä.
Octavia BKD

Eka Golf

Joko kannattaa vaihtaa Golf -08 pensa manuaalilaatikon öljyt kun on jo "sisäänajettu" eli kilsoja vähän yli 200tkm?
Onko kellään kuvaa missä näkyisi poistoropun paikka?
Täyttö/tarkistus on kait etupuolella kuten yleensä?
Kannattaako laittaa "automaattiöljyt" (punaiset?) jotka jonkun mukaan ovat "ikuisia" manuaalilaatikossa?

los los

Touran 1,6 manuaali ajettu satku vaihdatettu vaihdelaatikon öljyt,samalla moottoriin.
Yhteensä noin 330e moottorin osuus 150 e .

Subio

Mikähän on suositeltava vaihtoväli tuohon allekirjoituksen Golfiin vaihteistoöljylle? Kohta menty 290tkm, eikä tietääkseni koskaan vaihdettu. Pystyykö laatikon öljymäärää tarkistamaan mistään esim. mittatikku tai vastaava :)
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Daatta

Eikös Tiptronicin öljy vaihdeta huuhtelemalla, muuten kaikkea vanhaa litkua ei saa ulos. Jos laatikossa on volkkarin mielestä ikiöljyt, niin ei niille vaihtoväliä ole annettu. Se on siinä ja tässä, kannattaako 290tkm ajettuun laatikkoon enää öljyjä vaihtaakaan, jos se kerran toimii hyvin... Mitään tarkastusreikää näissä ei ole, ellei täyttöreikää sellaiseksi laske.

Itse olen käyttänyt alkuperäistä VAG öljyä, toimivat monen mielestä parhaiten. Ex. Leoniin laatikon öljyt vaihdettiin kahdesti 10 vuoden aikana. Laatikko toimi hemmetin hyvin vaihtoon mennessä, mielestäni Cupran laatikko tökkii paljon enemmän. Pitää varmaan siihenkin öljyt vaihdattaa ja säätaa laatikon vaijerit, jahka on tullut vähän enemmän kilometrejä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Subio

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.10.15 - klo:14:18
Jos laatikossa on volkkarin mielestä ikiöljyt, niin ei niille vaihtoväliä ole annettu. Se on siinä ja tässä, kannattaako 290tkm ajettuun laatikkoon enää öljyjä vaihtaakaan, jos se kerran toimii ..
Oon ajatellut ihan samaa ;D Hyvin toi aski toimii, ei lähdetä kopeloimaan sitä ettei mene huonommaksi :)
Octavia 1,6 Tdi 2011
Subaru Impreza WRX STi 2005

Eka Golf

Ongelmana on se että ei tietoa onko laatikkoöljyjä koskaan vaihdettu. Pitää kait keväällä vaihtaa jos vielä muuten pelittää!  8)

harald73

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.10.15 - klo:14:18
Eikös Tiptronicin öljy vaihdeta huuhtelemalla, muuten kaikkea vanhaa litkua ei saa ulos. Jos laatikossa on volkkarin mielestä ikiöljyt, niin ei niille vaihtoväliä ole annettu.
Vaihetaan joko valuttamalla, jolloin jää jopa 40% vanhaa öljyä laatikkoon tai huuhtelemalla, jolloin menee tolkuton määrä uutta öljyä. VW:n mielestä ei vaihdeta ikinä eikä mitenkään?

Mä vaihdatin omaan tippiin (Golf 1.6FSI -06) öljyt 140tkm ajettuna uudella BG -menetelmällä, jolloin kaikki 100% tulee uutta öljyä. Tällä menetelmällä meni muistaakseni 7.2 litraa öljyä. Hinta melko kova, n. 390â,¬. Kaupan päälle tuli suositus vaihtaa öljyt jatkossa n. 80tkm:n välein. Kyllähän tuo lodju herkistyi tuosta öljynvaihdosta eli sikäli voi suositella. PK-seudulla taitaa tällä hetkellä olla vain yksi korjaamo, joka noita tekee eli tämä.

petunia80

1,6 fsi ja 6 lovinen manuaali. tyhjennys proppu vasemman vetarin luona ja täyttö siellä oikean vetarin yläpuolella.

Eka Golf

Onko tuo roppu päällä vai sivussa kutein useissa kulkineissa, on samalla määrän tarkistus?

petunia80

oik.puolen proppu samalla määrän tarkastus proppu käsittääkseni ainakin mein touranissa...

petti

Onkohan Oulussa missään BG-öljynvaihtoa?

ajleino

Itse olen käyttänyt (Seat Altea 1.9 TDI vm.2008, vaihteisto 5-v manuaali 0A4 / JCX) Redlinen  D4 ATF (70W80 GL-4) öljyä. Sillä olen todennut oman autoni vaihteiston toimivan todella hyvin / jouhevasti, kesällä sekä talvella. "Muistaakseni" redlinen sivusto taisi suositella MT-90, jolla vaihteisto ei toiminut ollenkaan hyvin.
Öljynvaihtoohjeet kyseiseen vaihteistoon -> http://www.myturbodiesel.com/images/pdf/a5translevel.pdf
Öljymääränä olen käyttänyt noin 2.2-2,3 Litraa, suositellun ohjeen vastaisesti. 5-rattaat saavat ainakin kunnon öljykylvyn...

Katso linkit, joista voi jotain iloa / suuntaa antavaa tietoa olla.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=132884

http://www.roadmachine.fi/redline/D4.html

epuzki

Moi

auttaiskohan vaihteistoöljyn vaihto. Auto ( seat exeo 2.0 tdi vm 2010 150tkm) oli seissyt pari päivää pihalla pakkasessa (-3-6C) ja ei liikkunut keppi aluksi ei sitten mihenkään. Ykkösellekkin oli vaikea saada ja kakkoselle meinanut mennä myöskään. Muille vaihteille meni vähän paremmin ja kun ne kerran sai menemään oli meno taas yhtä hyvää kuin ennenkin. Autossa tosiaan 150tkm ajettu tarkalleen ja tuskin on koskaan vaihdettu. Mikä tuohon sopisi? Kaikki tuntuvat tuota redlineä suositellevan.

lisätään nyt vielä että ihan kesälläkin valoissa kun on vapaalle laittanut niin välillä ole saanut ykköselle millään menemään, sai vähän vatkata että meni.

:)
Seat exeo 2.0 tdi 143hp

ajleino

Aikoinaan keskusteltua asiaa vaihteistoöljyistä, erään maahantuojan kanssa.

"Viskositeetti on yksi asia ja olennainen vaihteiston toimivuuden kantilta, mutta tulee muistaa että voiteluominaisuuksiltaan VW OEM öljyllä ei ole mitään sanomista kunnon polyolesteriöljylle.  Eli jos sopivan viskositeetin löytää, on öljynä Redline huomattavasti parempaa."

Joko ostat alkuperäistä öljyä merkkiliikkeestä, tai lähdet hakemaan toisen öljyvalmistajan öljyä "kokeilemalla". Minulla kokeilu otti parit öljynvaihdot, että löysin sen tuotteen joka nyt on käytössä. Öljyvalmistajia on monia, itse olen suosinut aika pitkältä tuota RedLineä.
Öljynvaihdot sopivilla öljytuotteilla eivät ole turhaan tehtyä työtä, päin vastoin. Jos tunnet epävarmuutta työn suorittamisen suhteen, selvitä mitä/miten teet tai teetä osaavalla taholla...

jrinnes

Mulla oli tähän syksyyn saakka 3B Passatin 5v manuaalilaatikossa Redlinen MT-90:t. Nyt vaihdoin ne Shell Spirax S4 G 75W-90 öljyihin ja voin sanoa, että noilla Shellin öljyillä laatikko toimii HUOMATTAVASTI paremmin kuin Redlinen öljyillä. Varsinkin kylmänä.

Kyseessä siis nämä öljyt.
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

epuzki

Huomannut myös kun tässä päivänmittaa lukenut että toisella toimii redline ja toisella joku muu. Tulee melko kalliiksi jos ostaa 2L redlineä ( ~50â,¬) ja osoittautuukin kehnoksi. Jos taas tuo shelli toimisi paremmin kun on noin halpaakin, noh, täytyy ammattilaisilta kysyä lissää.  :)
Seat exeo 2.0 tdi 143hp

ajleino

Varsinkin suomen kelit ovat haaste, täällä korostuu moni asia. Kesällä on lämmin ja talvella välillä hyytävän kylmä. Yleensä talvikeleissä laatikon tahmaaminen johtuu siihen lämpötilaan liian paksun omaavasta öljyviskositeetista. Kuten edellä mainittu MT90 ei toiminut yhtä hyvin kuin Shellin tekemä tuote, tosin tuo MT90 on tosi jäykkää joten ei se toiminut minullakaan juuri samoista syistä :) Vaihteistotyyppini on tehty eri viskositeetin omaavalle öljylle, jos haluaa sujuvan toiminnan varsinkin kylmissä olosuhteissa.

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: ajleino - 31.12.15 - klo:23:34
Itse olen käyttänyt (Seat Altea 1.9 TDI vm.2008, vaihteisto 5-v manuaali 0A4 / JCX) Redlinen  D4 ATF (70W80 GL-4) öljyä. Sillä olen todennut oman autoni vaihteiston toimivan todella hyvin / jouhevasti, kesällä sekä talvella. "Muistaakseni" redlinen sivusto taisi suositella MT-90, jolla vaihteisto ei toiminut ollenkaan hyvin.
Öljynvaihtoohjeet kyseiseen vaihteistoon -> http://www.myturbodiesel.com/images/pdf/a5translevel.pdf
Öljymääränä olen käyttänyt noin 2.2-2,3 Litraa, suositellun ohjeen vastaisesti. 5-rattaat saavat ainakin kunnon öljykylvyn...

Katso linkit, joista voi jotain iloa / suuntaa antavaa tietoa olla.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=132884

http://www.roadmachine.fi/redline/D4.html

Onko tuolla vedetty kesäaikaan painavempaa kärryä, jolloin vaihteistokin lämpiää kunnolla?

Täytyykin pitää tuo öljyvaihto ehto mielessä, varsinkin Golf 4 jossa 2 ja 3 synkrot on aika finaalissa.

Omaan Octaviaan laitoin alkuperäiset öljyt ja vaihteisto alkoi ääntämään kuumana kuorman kanssa, vaihdoin tilalle Castrolin 75W-80 öljyt ja äänet hävisi, tosin 4 ääntää vähäsen edelleen. Vaihteet menee hyvin päälle näilläkin keleillä joten erilaiselle öljylle ei ole tarvetta.

Golf IV & Octavia 2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy