Ajotietokoneen kulutusnäytön tarkkuus

Aloittaja vkjoki, 29.12.09 - klo:20:41

« edellinen - seuraava »

FU2

Miksi veit käytännössä uuden auton huoltoon jo 5000 km kohdalla?

::)
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

vkjoki

^ Tietenkin tuon kulutusnäytön virheen korjaamiseksi! Jotkut huoltoneuvojat kertoivat, että uusimman sukupolven VAG:eissa kulutusnäytön sopeuttaminen ei ole mahdollista ja jotkut, että kyllä onnistuu. Pakkohan tuo oli selvittää - ja nyt se on selvitetty: on mahdollista. Itse toimenpide vie vain pari minuuttia: testeri autoon kiinni, testerin näytössä kulutusnäytön sopeutusparametri -ruutuun naputellaan 100:n sijaan haluttu lukema (minulla 106), enter ja siinä se.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

^ Kun tätä säätöä olin sopimassa huoltoneuvojan kanssa, kävimme asiasta varsin hauskan keskustelun, jonka postasin jo viikko sitten "Asiakaskokemuksia huollosta" -aiheen alle. Mutta kun se liittyy tähän tapaukseen, kopioinpa tarinan vielä tähänkin:

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 01.02.13 - klo:21:38
Asiakas: Olen verrannut ajotietokoneen näyttämää keskikulutusta tankkauksesta laskettuun ja havainnut, että ajotietokone näyttää 7 % liian pientä kulutusta.

Huoltoneuvoja: Kulutus riippuu niin ajotavoista, kiihdytyksistä ja jarrutuksista, emmekä me täällä huollossa voi ajotapoihinne vaikuttaa. Emme me voi nostaa tai laskea kulutusta.

Asiakas: Kyllä kyllä, mutta pyytäisin säätämään ajotietokoneen näyttämää kulutusarvoa paremmin todellista kulutusta vastaavaksi.

Huoltoneuvoja: Nyt en ymmärrä.

Asiakas: Voisiko ajotietokoneen näyttöä säätää 7 %:lla eli nostaa sopeutusparametrin arvon lukemaan 107, jotta ajotietokoneen lukema vastaisi todellista kulutusta.

Huoltoneuvoja: Ei sellainen säätö ole mahdollinen.

Asiakas: On toki mahdollista, minunkin Volkkareihini säätä on tehty monta kertaa. Olen ollut mukanakin, kun on säädetty. Parin minuutin homma. Tunnen kymmeniä Volkkari-, Audi- ja Skodakuskeja, joiden autoihin tuo säätö on tehty.

Huoltoneuvoja: Onko tuo tilastoa vai faktaa?
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

FU2

Joo joo  ;D

Itsekin säädätin aikoinaan Octavian ajotietsikan ekan huollon yhteydessä  8)
Ajossa: BMW 230eM MY2/23 
Edellinen: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
- Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 
- Skoda Octavia Style 5D TDi 184 4x4 MY9/15
- Audi A3 1.6 TDi DSG Business MY4/11
- Skoda Octavia Elegance 5D 1.9 TDi MY7/05

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.02.13 - klo:19:45
^ Tietenkin tuon kulutusnäytön virheen korjaamiseksi! Jotkut huoltoneuvojat kertoivat, että uusimman sukupolven VAG:eissa kulutusnäytön sopeuttaminen ei ole mahdollista ja jotkut, että kyllä onnistuu. Pakkohan tuo oli selvittää - ja nyt se on selvitetty: on mahdollista. Itse toimenpide vie vain pari minuuttia: testeri autoon kiinni, testerin näytössä kulutusnäytön sopeutusparametri -ruutuun naputellaan 100:n sijaan haluttu lukema (minulla 106), enter ja siinä se.
Läppäri on kiva kaveri ;)

Tos®

#35
Nosto:

Olen seurannut tuon Yetin kulutusta ja ajotietokonetta alusta asti.
Talvella huomasin, että näyttö valehtelee reilusti
Niin paljon, ettei vcds:n maksimi 115% säätö riitä.

Aluksi ajattelin, että webasto se siellä törpöttelee.

Nyt kun on ilmat lämminneet, lähtiessä on ollut aina +10.
Weban ei kai pitäis käynnistyä?

MFA:n näyttämä on edelleen 0.2 -0.4 litraa liian vähän.

Edellisen BKD:n (ilman webastoa) mittarin sai +-0.1 litran tarkaksi.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Pihistelijä

Seat Leon ST 1.0 TSI ajotietokone on aika tarkka. Ajotietokoneen pitkäaikainen lukema on 4,0 l/100 km. Tankkauksista laskettu on 4,1 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

nemos

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.07.17 - klo:14:42
Seat Leon ST 1.0 TSI ajotietokone on aika tarkka. Ajotietokoneen pitkäaikainen lukema on 4,0 l/100 km. Tankkauksista laskettu on 4,1 l/100 km.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Minulla A6:n ajotietokone näytti aikaisemmin 0,2...0,3 litraa todellista pienempiä lukemia. Viime kuukausina olen ihmetellyt, kun ajotietokoneen mukaan maantieajossa pääsee pitkällä matkalla 5,1 litran lukemiin ja aikaisemmin lukema oli alimmillaan 5,4 litraa. Tarkastuslaskenta osoitti, että todellinen kulutus on edelleen 5,6 litraa. Jokin on siis muuttunut. Auto oli toukokuussa määräaikaishuollossa. Voisikohan tämä johtua softapäivityksestä?
Volvo XC60 T8 Inscription

DSL

Octavia 1,5 TSI DSG.
Lähes 100 tuntia tuli täyteen ajotietokoneeseen:
0,2 litraa/100 km näyttää liian vähän tankkauskirjanpidon lasketusta määrästä. Aika pieneksi ero kutistuu, kun se sisältää esilämmittimen käytön, lähes joka päivä 1-2 krt/vrk, 10-20 min/lämmityskerta, läpi talven.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: DSL - 02.04.18 - klo:10:07
Octavia 1,5 TSI DSG.
Lähes 100 tuntia tuli täyteen ajotietokoneeseen:
0,2 litraa/100 km näyttää liian vähän tankkauskirjanpidon lasketusta määrästä. Aika pieneksi ero kutistuu, kun se sisältää esilämmittimen käytön, lähes joka päivä 1-2 krt/vrk, 10-20 min/lämmityskerta, läpi talven.
Ajotietokone huomioi Webasto-käytön, olettaen että autossasi on tehdaslämmitin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

tet

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.04.18 - klo:10:42
Ajotietokone huomioi Webasto-käytön, olettaen että autossasi on tehdaslämmitin.

Näinköhän? Ainakin omassani lukema heittelehtii näin talvella aikalailla verrattuna todelliseen, olen mieltänyt että heittely johtuisi weban käytön vaihtelusta. Ajon aikana saattaa huomioidakin, mutta liekö esilämmityksessä kuitenkaan. Weban pitäisi varmaan itse laskea se kulutus, koska muilta kontrollereilta on aika lailla sähköt veks kun autossa ei ole virrat päällä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Kyllähän siellä autossa väylä on toiminnassa koko ajan, kaikki tieto lämmittimen käynnistyskäskystä alkaen liikkuu väylää pitkin.

Näin ainakin näiden vehkeiden ohjekirjat sanovat, todellisuus voi tietysti olla erikseen. WLTP-mittausstandardi saattaa viimeistään muuttaa asiaa, sehän edellyttää tehdasasenteisen lisälämmittimen kulutuksen laskemisen mukaan auton CO2-arvoon. Saattaa lämmittimien jälkiasentaminen yleistyä lähivuosina :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Tos®

Yetissä heittää yli litran kulutus talvisin, vaikka olen säätänyt korjausarvon niin suureksi kuin voi.
Webasto on tehtaalta tullut ja climatronicissa on sille nappula, lisäksi sen voi ajastaa ajotietokoneen kautta.

En kuitenkaan käytä ajastusta, vaan käskytän masiinaa puhelimella, siksi ei varmaan kulutustiedot pelitä.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Iero

Omassa käytössäni olleen Octavian 1.4 TSI keskikulutus oli tankkauksista mitattuna 6,7 l/100 km ja keskikulutusmittarin näyttö oli samalla matkalla 6,0 l/100 km. Mitattu matka oli n. 50 tmk.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

skrikoo

Sciroccossa suurin poikkeama vuoden kulutuksista ( noin 10 000 km ) oli 0,09l/100 km. Eräänä vuonna ajotietokoneen mukaan kulutus oli 0,01 litraa enemmän kuin oikea kulutus.
Ford Fiesta ST:ssä taas tietokone näyttää yli 10% pienempää kulutusta kuin todellinen. Tänä vuonna todellinen 5,60 ja koneen näyttämän keskiarvo 5,02. Pienellä menisi St jos ajotietokonetta uskoisi. ;D

Normanton

2014 Passat Alltrackissä (2.0TDI 4Motion) ajotietokoneen näyttämä ja tankkauksita laskettu kulutus heittää luokkaa 0,5-0,7l/100km. Talvella enemmän ja kesällä vähemmän.

Itse olen ymmärtänyt että Webaston kulutus huomioidaan vaan jollain laskennallisella arvolla kertaa aika minkä se on ollut päällä. Tosin laskennallinen se ajon aikainen kulutuskin on, mutta vain useammasta eri arvosta ja hyvin paljon monimutkaisemmalla kaavalla. Tästähän on ollut juttua miten esim rengastuksen muuttaminen vaikuttaa tuon laskennan tarkkuuteen.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 03.04.18 - klo:08:26
2014 Passat Alltrackissä (2.0TDI 4Motion) ajotietokoneen näyttämä ja tankkauksita laskettu kulutus heittää luokkaa 0,5-0,7l/100km. Talvella enemmän ja kesällä vähemmän.

Itse olen ymmärtänyt että Webaston kulutus huomioidaan vaan jollain laskennallisella arvolla kertaa aika minkä se on ollut päällä. Tosin laskennallinen se ajon aikainen kulutuskin on, mutta vain useammasta eri arvosta ja hyvin paljon monimutkaisemmalla kaavalla. Tästähän on ollut juttua miten esim rengastuksen muuttaminen vaikuttaa tuon laskennan tarkkuuteen.

Kyllä ne ajotietokoneet vaan näyttävät toisissa tarkemmin ja toisissa päin prinkkalaa ilman mitääm muuta syytä.
Kuten kirjoitin Sciroccon tietsikka ei heittänyt yhtään ja Ford Fiesta ST:n heittää jopa 13%, keskiarvona noin !0% vuodessa.
Molemmissa tehdasasennusrenkaat ja ajo ollut samanlaista. Webastoa ei ole ollut koskaan ja aina lähtenyt lämpimästä tallista.

skrikoo

Onkohan kaikissa Volkswageneissa tarkka ajotietokoneen kulutusnäyttö. Ensimmäinen autoni jossa oli kulutusnäyttö oli VW ja luulin että se on kaikissa tarkka. Muissa on ollut tosi suuri heitto näytön ja todellisuuden välillä. Tänään tankkasin autoni niin todellinen kulutus oli 5,11 ja ajotietokone näytti 4,6 litraa ( 811,5 km ). Heittoa siis 11,11%. Ihan onneton vehje.


DSL

Nykyisessä 1.5 TSI Octaviassa taitaa olla nyt minulla tarkin atk tähänastisista kun lopetin webaston käytön:
heittoa +/- 0,0x ltr/100 km muutaman tankkauksen jälkeen. Palaan asiaan kun kilometrejä kertyy. Webastoa talvella esilämmityksessä käytellen oli eroa 0,2.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Timost - 21.04.18 - klo:23:16
Löysin säätöä koskevat ohjeet VCDS llä.
http://www.myturbodiesel.com/wiki/mpg-gauge-correction-and-adjustment-mk5-mk6-vw/

Kiitos Timost. Jos minä alan säätemään jotain, niin sen jälkeen se näyttää 2 litraa liikaa. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy