2.0 TDI ei käynnisty -27 pakkasessa!

Aloittaja ptme, 05.02.12 - klo:14:26

« edellinen - seuraava »

ptme

Jouduin tuossa harmikseni toteamaan, ettei ainakaan tuo minun 2.0 TDI sovellu Suomen talveen. Kun Vebastossa on vikaa, ei auto suostu käynnistymään enää näissä nykyisissä keleissä.
Akku ladattu lämpimässä viime keskiviikkona, sen jälkeen matka-ajoa pari sataa kilometriä, yön yli ulkona, ei käynnisty!
Kun sitten kaiken maailman lisälämmitimien ja boostereiden avaustama sain ropposen liikkeelle, ajoin samat parisataa kilometriä, pidin yön yli laturissa, niin taas, ei käynnisty!

Vebaston takia on takuuhuolto tilattu ensi viikolle, mutta mitä muuta pitäisi pyytää paikallisen merkkiliikkeen "korjaamaan"? (Itse eivät kuitenkaan osaa mitään lähteä tekemään, pitään antaa hiukan vinkkiä ;))

Mielestäni alle kaksivuotiaan merkkihuolletun 85 tkm ajetun Suomeen myydyn auton kyllä pitäisi vielä alta kolmenkympin pakkasessa toimia, erityisesti kun akkusta on pidetty huolta.
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Q8

Lainaus käyttäjältä: ptme - 05.02.12 - klo:14:26
Jouduin tuossa harmikseni toteamaan, ettei ainakaan tuo minun 2.0 TDI sovellu Suomen talveen. Kun Vebastossa on vikaa, ei auto suostu käynnistymään enää näissä nykyisissä keleissä.
Akku ladattu lämpimässä viime keskiviikkona, sen jälkeen matka-ajoa pari sataa kilometriä, yön yli ulkona, ei käynnisty!
Kun sitten kaiken maailman lisälämmitimien ja boostereiden avaustama sain ropposen liikkeelle, ajoin samat parisataa kilometriä, pidin yön yli laturissa, niin taas, ei käynnisty!


Sahaa mutta ei käynnisty? Vai ei edes pyöritä? Hehkut ehjät? Polttoaine varmasti juoksevaa?
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Cubbe

Starttaako? Onko autossa muuta lämmitystä kuin webasto?
Jos starttaa ja hehkuttaa, mutta ei käynnisty, niin pääsyyt voi olla; 1-4 hehkua pimeenä tai kesälaatua on jäänyt vähän tankkiin.
Extercore ferrum durum

Cubbe

Ja ei se webasto varsin toimi jos sinne on vähääkään jäänyt kesädiisseliä.
Extercore ferrum durum

ptme

Ei kyllä pitäisi olla kesälaatua, kun on yli 20 tkm ajettu jo talvilaadulla.
Pyörittää kyllä, hehkuvalo sammuu normaalisti. Tosin eihän tuo pyöritys nyt aivan niin ravakkaa ole, kun Vebastolla lämmitetttynä.
Viime talvena piti taistella, kun ei arcticia meinannut löytyä koko Suomesta. Taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen diisel minulla (onneksi pojan 220 tkm ajettu bensa-Polo toimii.....)
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Cubbe

Vahvasti näyttää hehkujen vaihtohommalta. Kun autoa on lämmitetty aikaisemmin lisälämmittimellä, ei hehkujen ole edes tarvinnut toimia. Nyt kun niitä tarvitaan, niin toimimattomuus paljastuu. Kaverin VW:ssä oli viime viikolla 3 neljästä hehkusta pimeenä.
Extercore ferrum durum

Arcca

Lainaus käyttäjältä: ptme - 05.02.12 - klo:14:46
Ei kyllä pitäisi olla kesälaatua, kun on yli 20 tkm ajettu jo talvilaadulla.
Pyörittää kyllä, hehkuvalo sammuu normaalisti. Tosin eihän tuo pyöritys nyt aivan niin ravakkaa ole, kun Vebastolla lämmitetttynä.
Viime talvena piti taistella, kun ei arcticia meinannut löytyä koko Suomesta. Taitaa olla ensimmäinen ja viimeinen diisel minulla (onneksi pojan 220 tkm ajettu bensa-Polo toimii.....)

Hehkuvalosta ei näe onko hehkut rikki.
Eli ne hehkutulpat varmaan tullaan tarkastamaan ja akun kunto, vaikka onkin uudehko.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

dosetti

Ilman mitään lämmittimiä? Siis ihan raakanako? Minäkään en luottaisi, että oma 2,0tdi lähtisi 27asteen pakkasella ilman esilämmitystä.

Skula

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:14:58
Ilman mitään lämmittimiä? Siis ihan raakanako? Minäkään en luottaisi, että oma 2,0tdi lähtisi 27asteen pakkasella ilman esilämmitystä.

Jos ei lähde niin autossa on vikaa, eipä ole koskaan jättänyt omat TDI:t lähtemättä, pakkasen takia, ei edes 30 pakkasen takia. (ilman esilämmityksiä)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

dosetti

Pitäisi kyllä joskus kokeilla, ei vaan luonto anna periksi olla lämmittämättä silloin siihen on mahdollisuus.. Mutta hyvä kuulla, että pitäisi käynnistyä. Yksi hehku on omassa koneessa sökö ainakin vikakoodin mukaan.

Antti

Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa. Ei näköjään CR-koneet sitten ole paljon tuossa mielessä kehittyneet.

i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Q8

Lainaus käyttäjältä: Antti - 05.02.12 - klo:15:11
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa. Ei näköjään CR-koneet sitten ole paljon tuossa mielessä kehittyneet.

Teitpäs sitten johtopäätöksen mahdollisesti rikkinäisen yksilön perusteella.
Passat B7 Variant 1,4TSI DSG Highline 3/2012
ex: Volvo XC90 2,5t

Arcca

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:15:09
Pitäisi kyllä joskus kokeilla, ei vaan luonto anna periksi olla lämmittämättä silloin siihen on mahdollisuus.. Mutta hyvä kuulla, että pitäisi käynnistyä. Yksi hehku on omassa koneessa sökö ainakin vikakoodin mukaan.

Korjauttaisin sen yhdenkin hehkun. Ilman esilämmitystä yhden hehkunkin vian kyllä huomaa jo pikkupakkasessa epätasaisesta käynnistä muutaman sekunnin startista kun muut sylinterit käy paitsi yksi. Jossain ollut juttua että olisi rasitus kannelle kun lämpiää epätasaisesti tuon takia, tiedä sitten.
Kaikki hehkut ehjänä lähtee kohtuu pakkasista jopa paremmin käyntiin ilman esilämmityksiä kun ne eivät ole sotkemassa anturitietoja.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

RiMa

Minulla oli 3hehkua mykkänä, eilen vaihdoin kaikki uusiin. Yhdellä hehkulla sai vielä -15asteesta karkeasti käyntiin kun säteilytti pari tuntia, nämä lähes 30 pakkaset vaatikin jo piiiitkää starttia. Tanään kokeilin raakana (-28)> ei yritystäkään 1h säteilijää> sama tilanne 3h säteillijää> lähti kuin "palmunalta". Eli ei ainakaan tämä bkd ole kylmästarttiin tehty ;)
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Skula

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 05.02.12 - klo:15:09
Pitäisi kyllä joskus kokeilla, ei vaan luonto anna periksi olla lämmittämättä silloin siihen on mahdollisuus.. Mutta hyvä kuulla, että pitäisi käynnistyä. Yksi hehku on omassa koneessa sökö ainakin vikakoodin mukaan.

Lainaus käyttäjältä: skula - 05.02.12 - klo:15:01
Jos ei lähde niin autossa on vikaa, eipä ole koskaan jättänyt omat TDI:t lähtemättä, pakkasen takia, ei edes 30 pakkasen takia. (ilman esilämmityksiä)

Niin, TDI ei varmasti ole niitä "varmimpia" lähtijöitä, mutta kyllä jos autossa on perusasiat kunnossa niin lähtee varmasti.
(akku, hehkut, talvi/arctit diesel, suodatin yms. kaikki kunnossa)

Minä en ole kuin muutamia kertoja(10-20) tämän -25- 30 C pakkaslähdön tehnyt ilman lämmitystä viime talvena, ja kaksi kertaa tänä talvena, eikä mitään ongelmaa, se on oikeastaan ihan sama onko ulkona ollut -12 tai -30 kun lyö käymään, hitaasti ja helvetin rumaäänisesti ne on lähteny, mutta ovat lähteneet.. Kun olen tämän tehnyt niin olen hetken istunut kabiinissa ja antanut koneelle vähän kierroksia hetken aikaa jotta kone "herää".. Sen jälkeen PTC elementti on tehnyt työnsä ja kabiinissa jo alle minuutissa ja tulee lämmintä sisäänkin..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

pasaatikuski

#15
Ilmoittaudun mukaan! Eilen illalla samalla koneella (2.0 TDI 125 Kw) oleva pasaati ei käynnistynyt(starttasi, mutta ei edes luvannu), jäi sitten vuokrafilmi palauttamatta. Tänä aamuna latasin akun ja auto oli lämmityksessä 4 tuntia, niin lähti vaivoin käymään. Vika oli varmaankin akussa tai sitten ei ollut tarpeeksi kauan lämmityksessä  ???
Volvo V40 T2 Ocean Race Business -15

ex. VW Passat 2.0 TDI DPF 125kw Highline, -07

Antti

Lainaus käyttäjältä: Q8 - 05.02.12 - klo:15:14
Teitpäs sitten johtopäätöksen mahdollisesti rikkinäisen yksilön perusteella.

Jep   ;)
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Antti - 05.02.12 - klo:15:11
Entinen 2 litrainen pumppari (BKD) oli kanssa todella epävarman tuntuinen käynnistyjä jo kympin pakkasissa. Akku ym oli kunnossa.
Golffi kyl käynnistyy melkoisen kalinan säestämänä :D
Vanha 80 luvun nokivasara
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Oktaavi

Oma Ocu oli helvetin nihkeä lähtemään käyntiin, kun pakkasta oli -20 tai enemmän. Viime talvena -30 pakkasessa ei enää jaksanut lähteä, vaikka 3h tuntia oli lämmitelty. Epäilin hehkuja, että liekö joku olisi pimeänä.?

Nyt vaihdoin tuossa pari kuukautta sitten uuden turbon ja pojat katsoivat samalla, että yksi hehku oli pimeänä. Vaihdettiin siinä samalla uudet hehkut ja nyt esimerkiksi tänä aamuna oli -35 pakkasta, niin auto lähti hyvin käyntiin. Oli auto ollut 3h tuntia lämmityksessä, mutta ilman uusia hehkuja ei varmasti olisi lähtenyt. -20 asteen pakkasessa lähtee, no ei nyt ihan palmun alta, mutta huomattavasti paremmin, mitä ennen. Eli kyllä suosittelisin katsastamaan, että hehkut varmasti OK.

lq

#19
Jäi täälläkin 125kW diesel käynnistymättä, -09 ja 70tkm ajettu. Siihen jäi pihaan yön yli seisottuaan, joten kai sieltä jossain välissä tulee lavettiauto paikalle, jos vaan tänne mökille osaa, kun gepseistä ei löydy tätä loppupätkää. Ollapa ittellä laturi. No ensi viikolla on.

Cubbe

#20
Oma 2.0TDI 105kw lähti tällä viikolla ekalla käyntiin, lyhyen starttaamisen jälkeen, seisottuaan 10 tuntia 30 asteen pakkasessa. Kyllä CR-koneet on hyviä käynnistymään kun kaikki on kunnossa. Koneelle ei tee todellakaan hyvää käynnistyminen osalla sylintereitä. Auto pajalle syyniin, niin sillä jopa säästää euroja.

Miettikääpä vielä paljonko nokea tai jopa polttoainetta ajautuu hiukkassuodattimeen, jos kone käynnistyy vain osittain.
Extercore ferrum durum

Riisseli

Oma 1.9TDI lähti aamulla -30 pakkasesta ekalla käyntiin. Käynnistysaika oli hieman normaalia pidempi muttei mitään ongelmia.
Pari talvea sitten kun oli kaksi hehkua rikki -15 pakkasessa oli turha koittaa ilman webastoa käyntiin.

Yllättävän äkkiä muuten nousee koneessa veden lämpötila -28 -> 30 asteeseen.
Lähdin aamulla saman tein liikkeelle kun olin startannut ja alta kilometrin oli lämpötila noussut tuohon 30 asteeseen.

No ei se sitten lopulla 15km matkalla yli 70 noussutkaan.

Ex. Volkswagen Passat 3C Variant 1.9 TDI Luxline -07
Ex. Audi A4 "Le Mans" Avant 2.0TDi Multitronic -10
VW Passat 2.0 TDI B7 Variant DSG -14

Stabilizer

Pakkasta taisi olla aamulla 31 eikä webasto suostunut toimimaan. Onneksi kone lähti kuitenkin käyntiin ilman lämmitystä ihan mukavasti. Kylmä oli tosin matkaa tehdä kun webasto ei sitten herännyt ollenkaan. 33 taisi olla aamusella ajellessa pahimmillaan pakkasta ja kyllä oli kylmä kyyti. Maskisuoja + toimiva webasto olisi lienee apu tähän  :-\
Superb 2,0 TDI 170 Elegance DSG vm.2010

lq

Audin tiepalvelun kautta tullut boosteri pöräytti rakkineen käyntiin kuin palmun alta. Virtaa saatiin tuonne metsän keskelle soitosta tunnissa. Hyvä suoritus.

Kale

180tkm ajettu BKD (-08 2.0tdi golf variant) lähtee käyntiin karvan alle -30 pakkasilla ilman lämmitystä mutta sahaamaan joutuu ja savua riittää. Pitääkö hehkut tsekata testerillä vai näkeekö niiden kuntoa mitenkään kotikonstein?

Geoman

Eiköhän tuo ole jo siinä rajoilla, että auto käynnistyy - näin se vaan on. Elämä on realismia eikä fantasiaa.

Tupo

#26
LainaaPitääkö hehkut tsekata testerillä vai näkeekö niiden kuntoa mitenkään kotikonstein?
Testeri on helpoin tapa, mutta DC-virtapihdilläkin näkee hehkujen toiminnan - jos sellainen kuuluu "kotikonsteihin". Ainakaan Touranissa (BKD) hehkuihin ei päässyt käsiksi ilman purkuoperaatioita. Mittaus onnistui helpoimmin kytkemällä "mittauslenkki" hehkujen sulakkeen paikalle ja mittaamalla siitä hehkutusvirta pihtimittarilla.

ML1

Kyllä se vaan niin on että jos kaikki on kunnossa niin lähtee yli 30 pakkasessa kuin palmunalta  8) Mulla entinen kulkine Audi A4 TDI quattro (BPW kone) lähti - 33 asteen pakkasella käyntiin ilman lämmitystä hiukan kakistellen mutta kun kierrokset nosti kaasua painamalla sinne 1100 kierrokseen niin kävi jo oiken nätisti ja noin minuutin kuluttua ihan tasasesti itsekseen ja kanavista pukkasi lämpöisempää ilmaa kun vastus hoiti hommansa. Eikun hehkut kuntoon ja suodattimet (polttoaine ja ilmanputsari) vaihtoon niin pitäis toimia myös ilman esilämmitystä. :D
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Vagaaja

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 05.02.12 - klo:22:11
Kyllä se vaan niin on että jos kaikki on kunnossa niin lähtee yli 30 pakkasessa kuin palmunalta  8) Mulla entinen kulkine Audi A4 TDI quattro (BPW kone) lähti - 33 asteen pakkasella käyntiin ilman lämmitystä hiukan kakistellen mutta kun kierrokset nosti kaasua painamalla sinne 1100 kierrokseen niin kävi jo oiken nätisti ja noin minuutin kuluttua ihan tasasesti itsekseen ja kanavista pukkasi lämpöisempää ilmaa kun vastus hoiti hommansa. Eikun hehkut kuntoon ja suodattimet (polttoaine ja ilmanputsari) vaihtoon niin pitäis toimia myös ilman esilämmitystä. :D

Hyvin lähtee Jettakin (BKD) käyntiin ilman esilämmitystä! Mutta eipä enää lähdekään, kun on ollut pari tuntia piuhassa... (letkulämppäri)
Hehkut on varmaankin kunnossa, mutta taitaa lämpötila-anturi hämääntyä lämmityksestä ja antaa näin ollen väärää infoa koneen lämmöstä hehkujärjestelmälle. Hienoja vehkeitä...

firstvw

Ei juma.. Mun BMR oli kylmänä tiistaista lauantaihin, pakkasta oli parhaimmillaan 25C. Lauantaina about -24C kun tuskailin että lähtiskö se. Kääntelin ensin kontissa ollutta öljypurkkia (mobil esp 0w/30) ja melkosta toffeeta oli. Käyntiin lähti kuitenkin heti, startti oli vain ehkä 2x normaali.

Mutta yli kolmenkympin pakkasesta ilman lämmitystä.. ei ihme että joidenkin autoille öljy maistuu

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy